Kertokaa tyhmemmälle, mitä oikein Ajoksen yhtiöittämisellä meinataan?
Pohjolan Sanomat väittää, että Ajos lopettaa liikeyrityksenä olon.
Minulle ainakin satamayhtiö meinaisi omia päättäjiä. Liikemiehiä.
Sataman yhtiöittäminen?
10
283
Vastaukset
- omatupaomalupa
Ei olisi Kemin kaupungin vaan oma yhtiönsä. Omalla yhtiöllä omat rahat ja omat velat, oma päätäntä valta. Mutta jos lopettaa liikeyrityksenä olon, on pian entinen yhtiö ;). Kemi saa osan veloistaan pois ;).
- Oma lehmä ojassa
Eiköhän yksi kovimmista kannustimista yhtiöittämisen ajamisessa ole johtavien viranhaltijoiden oman edun tavoittelu. Kun rakennusmestarin koulutuksella pääsee miljoonien liikevaihtoa tekevän yrityksen toimitusjohtajaksi niin onhan se palkka eri luokkaa kuin kunnallisissa viroissa.
- siikakangas
Totta haastat , ei mikään eikä kukaan muu kuin Kemin kommarit laita sataman johtoon kyseisellä koulutuksella.Ei ole virkaan pätevä mutta komukoille riittää kun on sopiva.jos satama yhtiöitetään/yksityistetään siellä myös varmaan johto vaihtuu.
uudet omistajat/osakkaat haluavat palkata pätevän , kaupallisen ja ehkä vielä juridisen koulutuksen omaavan henkilön.Tehkööt kommarit satajohtajasta kaupunginjohtajan, on hän varmaan siihenkin sopiva !
- jaah.
Periaatteessa se merkitsee että Satama on silloin Kemin kaupungin omistama yritys.
- etkösymmärrä
Siis just päin vastoin. On nyt muttei sitten.
- ORANKKUTANKKI
Ei se mene näin.Ajoksen satama siirtyisi yhtiöittämisen myötä sille kaivosyhtiölle,jonka oletetaan ryhtyvän rahtaamaan pohjoisesta malmirikastettaan Ajoksen kautta maailmalle.Tarkoitus on vain saada Kaupunki laittamaan verorahoilla satama siihen kuntoon,että malmin lastaaminen olisi mahdollista.Tornion röyttä on hyvä esimerkki,siellä koko satama on siirretty Outokummun hallintaan,verovaroin laitettu lisää laitureita ym.Yksi varteenotettava seikka on näissä malmikuljetuksissa se,että miksi kaivosyhtiöt rakentaisivat Ajoksen malmisatamaksi omin kustannuksin,kun Luulajassa on kaikki tarvittava valmiina,rautateitä myöten,samoin Narvikissa.Järkeä näihin busineshurmoksiin.
- päättäjien sotku
etkösymmärrä kirjoitti:
Siis just päin vastoin. On nyt muttei sitten.
PS kertoo, että Ajos LOPETTAA liikeyrityksenä olon..
Kaikissa liikeyrityksissä on omat päättäjät. Ketkä päättivät Ajoksessa?
Ja ketkä sitten päättävät muutoksen jälkeen? - kertokaapa se
ORANKKUTANKKI kirjoitti:
Ei se mene näin.Ajoksen satama siirtyisi yhtiöittämisen myötä sille kaivosyhtiölle,jonka oletetaan ryhtyvän rahtaamaan pohjoisesta malmirikastettaan Ajoksen kautta maailmalle.Tarkoitus on vain saada Kaupunki laittamaan verorahoilla satama siihen kuntoon,että malmin lastaaminen olisi mahdollista.Tornion röyttä on hyvä esimerkki,siellä koko satama on siirretty Outokummun hallintaan,verovaroin laitettu lisää laitureita ym.Yksi varteenotettava seikka on näissä malmikuljetuksissa se,että miksi kaivosyhtiöt rakentaisivat Ajoksen malmisatamaksi omin kustannuksin,kun Luulajassa on kaikki tarvittava valmiina,rautateitä myöten,samoin Narvikissa.Järkeä näihin busineshurmoksiin.
Mitä ihmettä puhut? kaivosyhtiölle? Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Johtokunta on päättänyt ajoksen asioista tähän asti (kaupungin edustajia) ja jatkossa valitaan tietysti hallitus. Mutta miksi satamalla on yli 30 työntekijää, ahtaajathan ovat asia erikseen. Liekö tuo johtajan pallikaan niin varma, mikäli tulee ulkopuolisia osakkee omistajia, eiköhän johtajan pallikin ole katkolla.
- kalakkinokka
kertokaapa se kirjoitti:
Mitä ihmettä puhut? kaivosyhtiölle? Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Johtokunta on päättänyt ajoksen asioista tähän asti (kaupungin edustajia) ja jatkossa valitaan tietysti hallitus. Mutta miksi satamalla on yli 30 työntekijää, ahtaajathan ovat asia erikseen. Liekö tuo johtajan pallikaan niin varma, mikäli tulee ulkopuolisia osakkee omistajia, eiköhän johtajan pallikin ole katkolla.
totta helevetisä satamasa tarvitaan työntekijöitä että tulee ainakin sukulaiset työllistettyä ja muutama aateveli siinä sivusa.jokkaiselle jottain on satamajohdon motto.heleppo pelata rahoilla kun ei ole tulosvastuuta.
- Se meinaa sitä..
että Satama lakkaa olemasta kaupungin liikelaitos ja siitä muodostetaan "itsenäinen" osakeyhtiö, jonka osakepääoman kaupunki ainakin toistaiseksi omistaa. Samalla uuden yhtiön vastuulle siirtyy noin 10 miljoonaa kaupungin velkoja eli nykyisen satamalaitoksen osuus veloista.
Näin on tehty jo vuosia sitten muille kaupungin liikelaitoksille mm.
Kemin Energia, Kemin Vesi ja jne... Nämä olivat ennen kaupungin liikelaitoksia, mutta nykyisin kaupungin omistamia "itsenäisiä" osakeyhtiöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901945
- 1131053
- 104991
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä29590Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481