Sataman yhtiöittäminen?

omalla vastuulla

Kertokaa tyhmemmälle, mitä oikein Ajoksen yhtiöittämisellä meinataan?
Pohjolan Sanomat väittää, että Ajos lopettaa liikeyrityksenä olon.
Minulle ainakin satamayhtiö meinaisi omia päättäjiä. Liikemiehiä.

10

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omatupaomalupa

      Ei olisi Kemin kaupungin vaan oma yhtiönsä. Omalla yhtiöllä omat rahat ja omat velat, oma päätäntä valta. Mutta jos lopettaa liikeyrityksenä olon, on pian entinen yhtiö ;). Kemi saa osan veloistaan pois ;).

    • Oma lehmä ojassa

      Eiköhän yksi kovimmista kannustimista yhtiöittämisen ajamisessa ole johtavien viranhaltijoiden oman edun tavoittelu. Kun rakennusmestarin koulutuksella pääsee miljoonien liikevaihtoa tekevän yrityksen toimitusjohtajaksi niin onhan se palkka eri luokkaa kuin kunnallisissa viroissa.

      • siikakangas

        Totta haastat , ei mikään eikä kukaan muu kuin Kemin kommarit laita sataman johtoon kyseisellä koulutuksella.Ei ole virkaan pätevä mutta komukoille riittää kun on sopiva.jos satama yhtiöitetään/yksityistetään siellä myös varmaan johto vaihtuu.
        uudet omistajat/osakkaat haluavat palkata pätevän , kaupallisen ja ehkä vielä juridisen koulutuksen omaavan henkilön.Tehkööt kommarit satajohtajasta kaupunginjohtajan, on hän varmaan siihenkin sopiva !


    • jaah.

      Periaatteessa se merkitsee että Satama on silloin Kemin kaupungin omistama yritys.

      • etkösymmärrä

        Siis just päin vastoin. On nyt muttei sitten.


      • ORANKKUTANKKI

        Ei se mene näin.Ajoksen satama siirtyisi yhtiöittämisen myötä sille kaivosyhtiölle,jonka oletetaan ryhtyvän rahtaamaan pohjoisesta malmirikastettaan Ajoksen kautta maailmalle.Tarkoitus on vain saada Kaupunki laittamaan verorahoilla satama siihen kuntoon,että malmin lastaaminen olisi mahdollista.Tornion röyttä on hyvä esimerkki,siellä koko satama on siirretty Outokummun hallintaan,verovaroin laitettu lisää laitureita ym.Yksi varteenotettava seikka on näissä malmikuljetuksissa se,että miksi kaivosyhtiöt rakentaisivat Ajoksen malmisatamaksi omin kustannuksin,kun Luulajassa on kaikki tarvittava valmiina,rautateitä myöten,samoin Narvikissa.Järkeä näihin busineshurmoksiin.


      • päättäjien sotku
        etkösymmärrä kirjoitti:

        Siis just päin vastoin. On nyt muttei sitten.

        PS kertoo, että Ajos LOPETTAA liikeyrityksenä olon..
        Kaikissa liikeyrityksissä on omat päättäjät. Ketkä päättivät Ajoksessa?
        Ja ketkä sitten päättävät muutoksen jälkeen?


      • kertokaapa se
        ORANKKUTANKKI kirjoitti:

        Ei se mene näin.Ajoksen satama siirtyisi yhtiöittämisen myötä sille kaivosyhtiölle,jonka oletetaan ryhtyvän rahtaamaan pohjoisesta malmirikastettaan Ajoksen kautta maailmalle.Tarkoitus on vain saada Kaupunki laittamaan verorahoilla satama siihen kuntoon,että malmin lastaaminen olisi mahdollista.Tornion röyttä on hyvä esimerkki,siellä koko satama on siirretty Outokummun hallintaan,verovaroin laitettu lisää laitureita ym.Yksi varteenotettava seikka on näissä malmikuljetuksissa se,että miksi kaivosyhtiöt rakentaisivat Ajoksen malmisatamaksi omin kustannuksin,kun Luulajassa on kaikki tarvittava valmiina,rautateitä myöten,samoin Narvikissa.Järkeä näihin busineshurmoksiin.

        Mitä ihmettä puhut? kaivosyhtiölle? Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Johtokunta on päättänyt ajoksen asioista tähän asti (kaupungin edustajia) ja jatkossa valitaan tietysti hallitus. Mutta miksi satamalla on yli 30 työntekijää, ahtaajathan ovat asia erikseen. Liekö tuo johtajan pallikaan niin varma, mikäli tulee ulkopuolisia osakkee omistajia, eiköhän johtajan pallikin ole katkolla.


      • kalakkinokka
        kertokaapa se kirjoitti:

        Mitä ihmettä puhut? kaivosyhtiölle? Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Johtokunta on päättänyt ajoksen asioista tähän asti (kaupungin edustajia) ja jatkossa valitaan tietysti hallitus. Mutta miksi satamalla on yli 30 työntekijää, ahtaajathan ovat asia erikseen. Liekö tuo johtajan pallikaan niin varma, mikäli tulee ulkopuolisia osakkee omistajia, eiköhän johtajan pallikin ole katkolla.

        totta helevetisä satamasa tarvitaan työntekijöitä että tulee ainakin sukulaiset työllistettyä ja muutama aateveli siinä sivusa.jokkaiselle jottain on satamajohdon motto.heleppo pelata rahoilla kun ei ole tulosvastuuta.


    • Se meinaa sitä..

      että Satama lakkaa olemasta kaupungin liikelaitos ja siitä muodostetaan "itsenäinen" osakeyhtiö, jonka osakepääoman kaupunki ainakin toistaiseksi omistaa. Samalla uuden yhtiön vastuulle siirtyy noin 10 miljoonaa kaupungin velkoja eli nykyisen satamalaitoksen osuus veloista.

      Näin on tehty jo vuosia sitten muille kaupungin liikelaitoksille mm.

      Kemin Energia, Kemin Vesi ja jne... Nämä olivat ennen kaupungin liikelaitoksia, mutta nykyisin kaupungin omistamia "itsenäisiä" osakeyhtiöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe