Ajoasento/ välilevytyrä ja iskias

Sunnuntaipyöräilijä

Maantiepyöräilykauteni loppui elokuussa ennen aikojaan, kun salakavalasti hiipinyt selkävaiva äityi välilevytyräksi asti. Pahinta on ollut helvetillinen iskiaskipu oikeassa takareidessä säärtä myöten varpaiden väliin asti. Juoksuni ovat ainakin toistaiseksi juostu, koska kävelykin lisää oireita. Pyöräily on periaatteessa ok, mutta jotenkin ajoasentoni on tällä haavaa hukassa. Talvella ajan vain maastopyörällä. Yksi sanoo että ryhdikäs pysty asento, toinen että matalampi etukumara. Eräs totesi, että hanki triahtlontanko, jolloin voit vaihtaa asentoa tiuhemmin ja syntyy venytystä alaselkään pinnettä avaamaan. Ketä uskoa?

4

2268

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

Ei ainakaan pystyssä! Itse en pystynyt ajamaan kuin kuitumaantiepyörällä, kun selkäkivut vaivasivat pahasti. Alurunkoisen tärinä oli täysin poissuljettu.

Jotkut kehuvat nojakkia selkävaivoihin, mutta en ole itse kokeillut. Maastopyörää ja maastoajoa taas kannattaa kokeilla, kun akuuttivaihe on ohi. Ajo maastossa vaikuttaa vartalon lihaksiin vahvistavasti.

Opettele venyttelemään ja kun kroppa antaa myöden, niin jotain keskivartalon sisempiä lihaksia kehittävää treeniä varovasti. Esimerkiksi pilateksesta on minulla hyviä kokemuksia.

• ex-Välilevytyrä

Jos kyseessä on välilevytyrä, pitäisi mielestäni yrittää pitää alaselän luonnollinen kaari sellaisena kuin se on kävellessä tai seisoessa - eli pysty ajoasento lienee paras. Eteenpäin taivutus aiheuttaa painetta välilevyyn ja työntää välilevyä hermon suuntaan, mistä iskiaskipukin ja hermo-oireet jalassa saattaa aiheutua. Neuvoisin vahvistamaan keskivartalon lihaksia hyvän fysioterapeutin ohjeilla (sitten kun pahin vaihe on ohi) ja kokeilemaan taaksepäin taivutuksia (varovasti). Jos todella kyseessä on välilevytyrä, ammattiapu on usein tarpeen, ja edetä pitää todella varovasti.

• Sanoisin näin

Ei liian tiukkaa ajoasentoa missään nimessä, se ei tee hyvää vahingoittuneelle selälle. Täysin pystykään ei ole kovin hyvä. Silloin iskut tulevat suoraan selkärankaan. Hyvälaatuinen maantiepyörä, jossa on ns. lenkkigeometria, on paras vaihtoehto. Esimerkiksi Bianchin C2C ja muut vastaavat mallit ovat ok.

• 1212121

Harrastatko mitään muuta liikuntaa?
      Jos et, niin kokeilepa uimista.
      Tuollainen 1000m sekauinti pari kolme kertaa viikossa on varmasti pyöräilijän selälle hyväksi, kunhan et ui pää pystyssä, vaan painat naamasi veteeni. Silloin et saa niskaasi kipeäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7760
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4841
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4763
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3517
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2808
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe