lapsettomana sinkkuna?
Keskustassa kerrostalossa vai rauhallisessa lähiörivarissa luonnon keskellä?
Kummassa asuisit mieluummin
17
184
Vastaukset
- Hämärän rajoilta
Olen aina ihmetellyt, miten ihmiset ovat valmiita maksamaan kovempia hintoja ahtaasta keskusta-asumisesta. Se ei vain sovi mitenkään yhteen omien mukavuuskäsityksieni ja -tottumuksieni kanssa.
Vähän kuin jos kylällä olisi kaksi baaria: toiseen sisäänpääsy maksaisi viisi euroa ja toiseen kymmenen. Kymmenen euron baarissa hintaan sisältyisi, että parimetriset korstot käyvät vartin välein antamassa joka asiakkaalle selkään. Ja silti ihmiset jonottaisivat tähän baariin.
Parempi tietysti minun kannaltani näin päin, tai olisi jos minulla yleensäkään olisi joskus mahdollisuus tulla toimeen ja asua omillani. Kunhan hämmästelen. - qawhvöå
Sinkkuna asun paljon mielummin kaupungissa kerrostalossa, koska täällä on parempi mahdollisuus tavata se oikea. Nytkin olen iskenyt silmäni alemman kerroksen naapuriin.
Sitten kun en enää ole sinkku, asuisin mielummin luonnon keskellä.Joillakin siis oikein on sinkkuja naapureina. Minä olen nykyisessä taloyhtiössäni nähnyt yhden naisen kulkevan välillä ilman poikaystävää - ja hänkin asuu asunnossa, jonka ovessa on kaksi sukunimeä. Kaikilla muilla on joku rontti aina mukana, tai sitten kyseessä on kohti yhdeksättä kymmentä käyvä leidi.
- qawhvöå
LordBoredom kirjoitti:
Joillakin siis oikein on sinkkuja naapureina. Minä olen nykyisessä taloyhtiössäni nähnyt yhden naisen kulkevan välillä ilman poikaystävää - ja hänkin asuu asunnossa, jonka ovessa on kaksi sukunimeä. Kaikilla muilla on joku rontti aina mukana, tai sitten kyseessä on kohti yhdeksättä kymmentä käyvä leidi.
No kyllä tuollakin on aina välillä joku mies seuranaan. Kenellä hyvännäköisellä naisella ei olisi. Aion kuitenkin yrittää koska epäilen ettei hänen tapailunsa ole mitään kovin vakavaa. He tapaavat ensinnäkin sen verran harvoin. Nainen vaikuttaa olevan minusta kiinnostunut. Mies ei ole ulkonäöltään oikein hänen tasoaan. En ole muutenkaan havainnut heidän välillään mitään kovin vahvoja tunteita.
Mutta en siis tarkoittanut että kerrostalo olisi joku tosi hyvä paikka iskeä naisia. Enemmän tarkoitin että kaupungin keskellä ylipäänsä on helpompi saada seuraa kuin landella.
- mies.
isommassa kaupungissa keskustassa. siis sellasessa jossa oikeesti törmää vieraisiin koko ajan. olis kiva ajatella et koko ajan on seikkailun mahdollisuus. tämmösissä suomalaisittain isoissa se on aivan sama olla rauhassa pari kilsaa keskustan ulkopuolellakin. ihan samat tsäännssit kohdata ketään.
jos olisin nuorempi niin tietty joku iso opiskelija-asuinalue olis varmaan se paras seuranetsinnässä. - silverfire
Asuisin mieluiten siten, että se tekisi positiivisen vaikutuksen naiseen. Helsinkiläisnäkökulmasta oma kerrostaloasunto keskustasta tai rivari Länsi- Pohjois- Itä-Helsingin arvoalueilla kävisi mieluusti kummatkin :)
Asun kuitenkin kerrostalossa ns. ghetossa, eikä se ole mikään valtti.
Kummassakin on noin muuten puolensa - rivarissa tai omassa talossa pelkään kuitenkin että uppoutuisin harrastuksiini enkä tuntisi tarvetta käydä missään, voisi ehkä jäädä yksinäisemmäksi helpommin. Luonto on noin yleisemmin ottaenkin viihtyisämpää kuin betoniviidakko omaan makuuni. Rauhallisessa lähiörivarissa luonnon keskellä. Ei ikinä mihinkään keskelle kaupunkia. Never ever.
- Kakkonen.
Ja niin muuten asunkin :)
- realismus
Tietysti keskustassa. Pitää olla säällinen konttausmatka kapakasta kotiin.
- ...........
Tietysti keskustassa, kuten asunkin.
Olen aina ihmetellyt, miten ihmiset haluavat ehdoin tahdoin asua lähiössä kaukana kaikesta. Se ei vain sovi mitenkään yhteen omien mukavuuskäsityksieni ja -tottumuksieni kanssa.
Vähän kuin jos kaupungissa olisi kaksi asuntoa: toinen olisi 20 kilometrin päässä työpaikasta, 20 kilometrin päässä baarista ja 20 kilometrin päässä kavereista. Toinen taas olisi 500 metrin päässä työpaikasta, 500 metrin päässä baarista ja 500 metrin päässä kavereista. 20 kilometrin päässä sijaitsevaan asuntoon sisältyisi säännöllinen bussikyyti, mutta siihen tulisi varata aina 45 minuuttia suuntaansa, kun haluaisi joko töihin, baariin tai tavata kavereita. Tämä tarkoittaisi, että esimerkiksi aamuisin pitäisi herätä tuntia aikaisemmin, jotta ennättäisi töihin, kun taas keskustassa voisi nukkua pitkään ja kävellä töihin valitsemanaan ajankohtana. Silti ihmiset jonottaisivat näitä 20 kilometrin päässä sijaitsevia asuntoja.- ---
Kaikki eivät käy töissä kaupungin keskustassa. Sitä paitsi esim. Hgin kantakaupunki on sen verran laaja alue, että laidalta toiselle tai ytimeen ei ole mikään minuutin-parin kävelymatka vaan parikymmentä julkisilla (spora ei ole maailman nopein ja luotettavin kulkine). Riippuu mistä roikkuu, mutta keskustassa sijaitsevaan työpaikkaan saattaa hyvinkin tulla yhtä nopeasti lähiöstä kuin toisaalta kantakaupungista. Eikä 20 km bussimatka normaalisti kestä 45 min, metro- ja junaliikenteestä puhumattakaan, vaikka laskisit odotusajan mukaan.
Kulttuurielitismi ja pintaliitobaarit ovat keskittyneet kantakaupunkiin, mutta elämää on myös muualla. Kuka mitäkin arvostaa. Muita huveja ja palveluja löytyy joka paikasta, jopa paremmin kuin keskustasta, joka on näivettynyt pysäköintiongelmien takia. Luontoa on kantakaupungissa hyvin rajallisesti (keskuspuisto kai ainoa kriteerit täyttävä kunnon ulkoilualue) ja sekin sijaitsee useimpien ulottumattomissa. Kaupunki on kaupunki, ja saastetta ja melua riittää 24/7. Jos tästä tykkää, ja välttämättä haluaa asua kt:ssa, ei varmasti lähiöön kaipaa.
Jos taas arvostaa väljää pientaloasumista, luontoa, hiljaisuutta, ulkoilumahdollisuuksia, massimiehet omaa rantaakin, samalla kun haluaa asua Helsingissä, mitään näistä ei kantakaupungista löydy. - ............
--- kirjoitti:
Kaikki eivät käy töissä kaupungin keskustassa. Sitä paitsi esim. Hgin kantakaupunki on sen verran laaja alue, että laidalta toiselle tai ytimeen ei ole mikään minuutin-parin kävelymatka vaan parikymmentä julkisilla (spora ei ole maailman nopein ja luotettavin kulkine). Riippuu mistä roikkuu, mutta keskustassa sijaitsevaan työpaikkaan saattaa hyvinkin tulla yhtä nopeasti lähiöstä kuin toisaalta kantakaupungista. Eikä 20 km bussimatka normaalisti kestä 45 min, metro- ja junaliikenteestä puhumattakaan, vaikka laskisit odotusajan mukaan.
Kulttuurielitismi ja pintaliitobaarit ovat keskittyneet kantakaupunkiin, mutta elämää on myös muualla. Kuka mitäkin arvostaa. Muita huveja ja palveluja löytyy joka paikasta, jopa paremmin kuin keskustasta, joka on näivettynyt pysäköintiongelmien takia. Luontoa on kantakaupungissa hyvin rajallisesti (keskuspuisto kai ainoa kriteerit täyttävä kunnon ulkoilualue) ja sekin sijaitsee useimpien ulottumattomissa. Kaupunki on kaupunki, ja saastetta ja melua riittää 24/7. Jos tästä tykkää, ja välttämättä haluaa asua kt:ssa, ei varmasti lähiöön kaipaa.
Jos taas arvostaa väljää pientaloasumista, luontoa, hiljaisuutta, ulkoilumahdollisuuksia, massimiehet omaa rantaakin, samalla kun haluaa asua Helsingissä, mitään näistä ei kantakaupungista löydy.Kyllähän 20 km bussilla kävelyineen ja vaihtoineen ruuhka-aikaan sellaiset 45 min vie, ellei pysäkki ole ihanan rivarinpätkäsi ulko-oven edessä ja toinen pysäkki työpaikkasi oven edessä. Tiedän kyllä, koska olen lähiössä kasvanut.
Kyllähän tämä kantakaupunki on erittäin kompakti. Kaikki, mitä suinkin voi koskaan kuvitella tarvitsevansa, sijaitsee 3 km säteellä Erottajalta. Esimerkiksi Skattalta Ruoholahteen on vain 4 km, jonka kulkee pyörällä 15 minuutissa. Tietenkään näin pitkiä matkoja ei todellisuudessa juuri koskaan tarvitse kulkea, jos on osannut valita asuntonsa oikealta alueelta. Minä esimerkiksi asun Rööperissä ja kuljen kaikkialle jalan alle 15 minuutissa. Eikä muuten kuulu mitään muita ääniä kuin tietokoneen vaimea hurina.
Jos arvostaa liian lyhyitä yöunia, bussin odottamista räntäsateessa, talvipakkasille myöhästeleviä junia, auton edullisia vuosihuoltoja, lahoavan kotitalon korjaamista, pihatöitä, lumitöitä jne. niin kyllähän omakotitalo jostain radanvarresta on aivan varteenotettava vaihtoehto. Ja perheen siunaantuessa kannattaa ehdottomasti muuttaa jonnekin Mäntsälään, niin varmistetaan että isi lähtee töihin ennen lasten heräämistä ja palaa vasta juuri ennen nukkumaanmeno aikaa. Siinä kelpaa sitten viettää laatuaikaa viikonloppuisin.
"Keskustassa kerrostalossa vai rauhallisessa lähiörivarissa luonnon keskellä"
Helsingin keskusta ei oikein houkuttele, siellä on enimmäkseen vanhoja purkukelpoisia taloja, ja asunnot maksavat sen verran, ettei ole sen arvoista. Joku 30-luvun talo ei oikein nappaa, ovat laittaneet koksia ja muita rakennusjätteitä kerrosten väliin äänieristeeksi. Ilmastointi on onneton. Uudet kerrostaloasunnot maksavat taas sen verran paljon keskustasta, että pitää olla miljonääri että on varaa asua siellä. Joku 50 neliön kämppä saattaa maksaa puoli miljoonaa.
Kun koneelliseen tulo/poistoilmanvaihtoon on tottunut, niin ei enää halua asua tunkkaisissa vanhoissa taloissa, jossa on vain poistoilmanvaihto, tai lisänä painovoimainen ilmanvaihto. Sen huomaa esim. siitä että sokeritoukat eivät menesty näissä uusissa hyvin ilmastoiduissa asunnoissa, kun kosteutta ei pääse syntymään sisällä vaikka hengitysilman vuoksi. Niitä toukkia tulee viemäreistä vielä uusissakin taloissa, mutta eivät oikein pysty lisääntymään.
Itse suosin ainakin lähiöitä, jotka ovat ihan keskustan tuntumassa, sieltä saa uudemman asunnon kohtuulliseen hintaan. Työmatka ei ole ongelma minulle, koska ei ole työtä =)
Toki on näissä uusissa taloissakin ongelmansa, nykyajan rakennustekniikka on ihan perseestä, mitä tulee rakennusten kestävyyteen. Eli pitäisi ulkoseinät rakentaa paljon massiivisemmin, että talo kestäisi 100 vuotta vaikka. No, nykyajan huijauksilla kaikki tuntuu menevän läpi, mutta eiköhän se sitten harmita, kun ensimmäinen julkisivuremontti tulee jo noin 20-30 vuoden päästä rakennuksen valmistumisajankohdasta. Betonielementtien saumauksetkin, kuulostaa "vähän" alkeelliselta, ei sellaista tarvitse tehdä vanhoille taloille edes. Ihan persetekniikkaa, jos tuollaista tarvitsee tehdä jo 20 vuoden päästä.- typy
Jos työ- tai opiskelupaikan saisin keskustasta niin voisin muuttaa kerrostaloon keskustaan. Ei se olisi ongelma mutta jos on valinnan varaa asun mielummin lähiörivarissa. Luonto on aina ollut lähellä sydäntäni ja vehreät lenkkipolut voittavat ylivoimaisestikaupungin pölyiset kadut.
- tavis
Lähiörivarissa.
- mssawo
Nykyinen rauhallinen kerrostalo vain 2 km:n päässä ydinkeskustasta on oivallinen asumistapa.
- molempi parempi
mulla asunto keskustassa ja maatila uudellemaalla. nykyään asun landella koko ajan :-)
nuorena oli kivaa kun saattoi kävellä himaan baareista. Ei kiinnosta enää. Ikää 45 v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821