Ainemäärä = moolimäärä

Näkyy olevan kohtalaisesti palstalla kysymyksiä ihan peruskoulutehtävien ratkaisemiseksi. Syytä voi vain arvailla, mutta ehkä pienestä pikakurssista on apua?

Termi ainemäärä koostuu kahdesta aika yleisestä osasanasta, aine ja määrä, jolloin esimerkiksi minulla assosiaatio massaan (grammoina) tapahtuu herkästi. Jos sanottaisiin ainemäärä mooleina, silloin ei tuota "nyrjähdystä" tapahtuisi. Tai jos puhutaan moolimäärästä, niin etuosa yhdyssanasta on sikseen spesifinen, ettei samanlaista väärinkäsitystä tapahdu.

Kemiassa ainetta siis mitataan/ilmaistaan tavallisesti mm. massoina (grammoina) ja kappaleina (mooleina). Esimerkiksi reaktioyhtälö on juurikin kappalepohjainen esitys. Mitään yleistä muunnoskerrointa kappaleista massoiksi ei ole, vaan kullakin yhdisteellä käytetään sen omaa moolimassa (vanha nimitys molekyylipaino). Eihän kenkienkään kappalemäärää voi muuntaa suoraan tarkasti kiloiksi, jos kengät ovat erilaisia.

Jos siis ymmärtää, että aineet reagoivat keskenään kappaleittain ja isojen kappalemäärien yksikkö on mooli, jolloin reaktioyhtälössä:

2Mg O2 --> 2MgO

voidaan ajatella kahden Mg-atomin (molekyyli) reagoivan yhden happimolekyylin kanssa ja muodostuu kaksi molekyyliä magnesiumoksidia. Ja tuo on sama kuin:
voidaan ajatella kahden Mg-moolin reagoivan yhden happikaasumoolin kanssa ja muodostuu kaksi moolia magnesiumoksidia.
Reaktioyhtälön molekyylin ja moolin ero on vain lukumääräkerroin. Se mikä tapahtuu yhdelle molekyylille, tapahtuu sitten n. biljoona kertaa biljoonalle molekyylillekin, eli moolille.

Yksityiskohtaisten vastausten antaminen koulutehtäviin on minusta oppimista vähentävää. Mutta jos yllä olevasta on jollekin apua, niin hyvä niin.

3

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molekyylikö?

"voidaan ajatella kahden Mg-atomin (molekyyli) reagoivan yhden happimolekyylin kanssa"

Jos kyseessä olisi molekyyli, eikö silloin merkittäisi Mg2? Jos kaksi erillistä magnesiumatomia reagoi hapen kanssa niin silloin merkitään 2 Mg, EIKÄ kyseessä ole molekyyli. Oikaise jos olen vääräss.

• piparjuuri

Englanniksi ainemäärä muuten on amount of substance, joka on vielä epämääräisempi. Ainemäärä sentään on sana, jota ei yleiskielessä käytetä, mutta amount of substance voi tarkoittaa vaikka hillon määrää purkissa millilitroina. Ja ei se magnesium tosiaan molekyylinä ole.

• Tarkkana kuin porkkana on lukija, ja hyvä niin (-;
      Kirjoitin: "kahden Mg-atomin (molekyyli) reagoivan..."
      Mitä yritin sanoa, oli lähinnä tämä:
      "kahden Mg-atomin (molekyylin) reagoivan"
      Pieni virhe tekstissä tekee asiasta väärän. Tarkoitushan oli kertoa, että molekyylit ja moolit ovat lukumääräisesti samassa suhteessa reaktioyhtälössä. Jos kyse olisi Mg2-molekyyli, niin tämä ei olisi kohdallaan.

Näin siis lisäselvennys aiheutti lisää epäselvyyttä. Inhimillistä, annan sen itselleni anteeksi (-;

Metallimaisen Mg-kiteen kaikki atomit voitaisiin kaiketi lukea samaan molekyyliin (yhteinen orbitaali), mutta tässä siis yritin ajatella aineita enempi kaasumaisena, mikä onkin reaktioyhtälöiden kohdalla yleensä sopiva kuvitelma, vaikka sulkeissa olisi (s).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe