APUA raskauspahoinvointiin????

jj8888

Olen n. suunnilleen 6-7 viikolla menossa vasta, ja raskauspahoinvointi on suunnaton. Minulla on ollut yksi keskenmeno aiemmin enkä silloin raskaana ollessani tälläistä kamalaa pahoinvointia kokenut. Eli ehkä siis hyvä juttu kuiteskin? :-) Tiedän että se on normaalia, mutta onko mitään mikä voisi edes vähän helpottaa?

Mua alkaa välillä pelkästään oksettaa jotkut hajut ja jopa ajatuskin ruuasta - pahin on pekoni! Yhtäkkiä iskee kamala nälkä, mutta sitten alkaa jotenkin yököttää koko syöminen ja tekis mieli vetää vaan pelkkää salaattia, mutta ei kai siitä nyt tarpeeksi voimia saisi :-D

Raejuusto jotenkin kummasti helpottaa, vaikka ekana luulin et oksentaisin siitäkin. Lihojen kokkaus tosi vaikeaa, välillä myös kanan.

Olen kuiteskin saanut suhtkoht ok syötyä, vaikkakaan en kuiteskaan tarpeeksi. Pakotan itseni syömään ja yleensä esim. voileivän syöminen helpottaa oloa.

Hampaita pestessäkin meinaa oksettaa... haha. Juu ei oikein naurata :-)

Vinkkejä?

Saako rautatabuja syödä jos ei päivittäin ruuasta saa tarpeellista määrää? Mulla on käytössä raskausmultivitamiinit jotka sisältää vähän inkivääriä, onko ok? Se ehkä helpottaa hiukan.

34

1544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ijio

Pahoinvointiin kannattaa käyttää sellaista kikkaa, et syö vähän väliä pieniä annoksia. Esim omena, viiliä, leipää jne parin tunnin välein tai tiheämminkin. Aina jos maha on tyhjä, tulee helpommin paha olo. Hajut ällöttää täälläkin ja tekee pahaa oloa. Yleensä pahoinvointi helpottaa ekan kolmanneksen jälkeen, eli joskus 12-13 viikon jälkeen.

Inkivääri on "kiellettyjen" aineiden listalla nykyään. Ennen sitä käytettiin pahoinvointiin, mut nykyään se on jostain syystä kiellettyjen listalla. Kannattaa ostaa mielummin multivita tai joku muu raskausvitamiini, jossa on ainaki foolihappoa ja rautaa!!! Foolihappo on erittäin tärkeä!

Raejuusto myös "kiellettyjen" listalla, on pehmeää juustoa. Muutenkaan juustoja ei kannata kauheesti syödä, on suolaisia.

• tarkennusta vaan

Mun täytyy nyt kyllä vähän korjata tuota sun vastausta. Toivottavasti et loukkaannu, ijio. Ensinnäkin pieni tarkennus: inkiväärivalmisteiden käyttöä ei suositella, mutta inkiväärin maustekäytöstä ei ole sanottu mitään erikseen, koska mausteena sitä on niin pieniä määriä, että mitään vaikutusta ei ole. Valmisteiden ja inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä neuvotaan välttämään. Toisin sanoen inkivääriteetäkin voi juoda silloin tällöin aivan hyvin. Tuoreessa inkiväärissä on suurin osa vettä, mutta noissa pillereissä ja puristeissa inkivääri on tiiviissä muodossa ja niitä on mahdollista nauttia suuria määriä, joten käyttöä ei suositella. Maustekäytössähän inkivääri on Aasiassa päivittäin, joten siellä olisi kyllä kokemusta sen aiheuttamista ongelmista mausteena, jos niitä olisi. Tässä vielä Eviran linkki, jossa asia selitetään hyvin:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkausmerkinnat_/varoitusmerkinnat_ja_kayttoohjeet/varoitusmerkinta_inkivaaria_sisaltaviin_ravintolisiin_seka_inkivaariteehen_ja_sita_vastaaviin/

Raejuusto ei ole millään "kiellettyjen" listalla, vaikka onkin pehmeää juustoa. Tuorejuustoksi sitä ei varsinaisesti silti lasketa. Tuo tuorejuustojen välttely liittyy siihen, että toisinaan on Keski-Euroopassa ollut listeriaa tuorejuustoissa, jolloin kontaminoituminen on tapahtunut pastöroinnin jälkeen pakkausvaiheessa. Suomessa tällaistakaan ei ole havaittu, eikä varsinkaan raejuustosta ole löydetty listeriaa.

Ja vielä foolihaposta: foolihapon merkitys on suurimmillaan ennen raskautta ja kahdella alkuviikolla, nimittäin sen puute aiheuttaa alkion hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Hermostoputki kuitenkin sulkeutuu jo rv6, joten sen jälkeen foolihaposta ei enää siinä asiassa ole apua. Toki foolihappo noin muuten on tärkeä vitamiini ja sitä pitää saada myös muuten raskauden aikana, mutta pääpointti sen saannissa on tuo hermostoputken sulkeutumishäiriön estäminen.

Ja vielä yksi asia: rautaa ei ole mitenkään pakollista ottaa lisärautana alkuraskaudesta. Toki jos on tiedossa, että on luonnostaan todella matala hemoglobiini, niin silloin lisärauta voi olla tarpeellista. Alkuraskaudesta rauta-arvot kuitenkin harvoin laskevat mitenkään erityisen alas. Neuvolassa kyllä mittaillaan hemoglobiinia ja kerrotaan, milloin olisi tarvetta lisäraudalle. Lisäksi: monivitamiineja ei ole tarpeen syödä raskausaikana, ellei ole todella yksipuolinen ruokavalio. Toki jos alkuraskauden pahoinvoinnit ovat niin pahat, ettei oikein mitään saa syötyä, niin monivitaa voi syödä, mutta terveellisesti syövän odottajan ainoa todella tarpeellinen lisävitamiini on D-vitamiini. Synteettisistä valmisteista vitamiinit eivät koskaan imeydy niin hyvin kuin ruoasta, joten kannattaa ensisijaisesti kiinnittää huomiota omaan ruokavalioonsa ja ottaa selvää, miten saisi mahdollisimman hyvin niitä vitamiineja. Tämä tietysti siinä vaiheessa, kun ruoka taas maistuu ja pystyy syömään normaalisti pahoinvointien loputtua.

• hmmm.

Raejuusto ei todellakaan ole kiellettyjen listalla!

• tytyhoo
        tarkennusta vaan kirjoitti:

Mun täytyy nyt kyllä vähän korjata tuota sun vastausta. Toivottavasti et loukkaannu, ijio. Ensinnäkin pieni tarkennus: inkiväärivalmisteiden käyttöä ei suositella, mutta inkiväärin maustekäytöstä ei ole sanottu mitään erikseen, koska mausteena sitä on niin pieniä määriä, että mitään vaikutusta ei ole. Valmisteiden ja inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä neuvotaan välttämään. Toisin sanoen inkivääriteetäkin voi juoda silloin tällöin aivan hyvin. Tuoreessa inkiväärissä on suurin osa vettä, mutta noissa pillereissä ja puristeissa inkivääri on tiiviissä muodossa ja niitä on mahdollista nauttia suuria määriä, joten käyttöä ei suositella. Maustekäytössähän inkivääri on Aasiassa päivittäin, joten siellä olisi kyllä kokemusta sen aiheuttamista ongelmista mausteena, jos niitä olisi. Tässä vielä Eviran linkki, jossa asia selitetään hyvin:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkausmerkinnat_/varoitusmerkinnat_ja_kayttoohjeet/varoitusmerkinta_inkivaaria_sisaltaviin_ravintolisiin_seka_inkivaariteehen_ja_sita_vastaaviin/

Raejuusto ei ole millään "kiellettyjen" listalla, vaikka onkin pehmeää juustoa. Tuorejuustoksi sitä ei varsinaisesti silti lasketa. Tuo tuorejuustojen välttely liittyy siihen, että toisinaan on Keski-Euroopassa ollut listeriaa tuorejuustoissa, jolloin kontaminoituminen on tapahtunut pastöroinnin jälkeen pakkausvaiheessa. Suomessa tällaistakaan ei ole havaittu, eikä varsinkaan raejuustosta ole löydetty listeriaa.

Ja vielä foolihaposta: foolihapon merkitys on suurimmillaan ennen raskautta ja kahdella alkuviikolla, nimittäin sen puute aiheuttaa alkion hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Hermostoputki kuitenkin sulkeutuu jo rv6, joten sen jälkeen foolihaposta ei enää siinä asiassa ole apua. Toki foolihappo noin muuten on tärkeä vitamiini ja sitä pitää saada myös muuten raskauden aikana, mutta pääpointti sen saannissa on tuo hermostoputken sulkeutumishäiriön estäminen.

Ja vielä yksi asia: rautaa ei ole mitenkään pakollista ottaa lisärautana alkuraskaudesta. Toki jos on tiedossa, että on luonnostaan todella matala hemoglobiini, niin silloin lisärauta voi olla tarpeellista. Alkuraskaudesta rauta-arvot kuitenkin harvoin laskevat mitenkään erityisen alas. Neuvolassa kyllä mittaillaan hemoglobiinia ja kerrotaan, milloin olisi tarvetta lisäraudalle. Lisäksi: monivitamiineja ei ole tarpeen syödä raskausaikana, ellei ole todella yksipuolinen ruokavalio. Toki jos alkuraskauden pahoinvoinnit ovat niin pahat, ettei oikein mitään saa syötyä, niin monivitaa voi syödä, mutta terveellisesti syövän odottajan ainoa todella tarpeellinen lisävitamiini on D-vitamiini. Synteettisistä valmisteista vitamiinit eivät koskaan imeydy niin hyvin kuin ruoasta, joten kannattaa ensisijaisesti kiinnittää huomiota omaan ruokavalioonsa ja ottaa selvää, miten saisi mahdollisimman hyvin niitä vitamiineja. Tämä tietysti siinä vaiheessa, kun ruoka taas maistuu ja pystyy syömään normaalisti pahoinvointien loputtua.

Kyllä neuvolassa nimenomaan painotettiin ekalla käynnillä, että syöthän varmasti foolihappoa! D-vitamiinista ei puhuttu mitään!

• tarkennusta vaan
        tytyhoo kirjoitti:

Kyllä neuvolassa nimenomaan painotettiin ekalla käynnillä, että syöthän varmasti foolihappoa! D-vitamiinista ei puhuttu mitään!

Se foolihappo tosiaankin on tärkein raskauden alkuvaiheessa ja yritysaikana. Missään en kieltänyt, etteikö sitä tarvitsisi tuolloin syödä. Ja kuten myös kirjoitin, on se muutenkin tärkeä vitamiini, mutta normaalista, terveellisestä ruokavaliosta saa tarvitsemansa. Jos D-vitamiinista ei mitään puhuttu, niin siinä on kyllä neuvolassa mokattu, koska se on ainut vitamiini, mitä täällä pohjoisessa ei ruoasta riittävästi saa ja raskaana olevan kannattaa ehdottomaati D-vitamiinilisää syödä.

• ..............
        tytyhoo kirjoitti:

Mulle ei neuvolassa mainittu mitään foolihaposta. D-vitamiinin syöntiä kyllä painotettiin, samoin kalsiumin riittävää saantia.

• ijio

Se foolihappo tosiaankin on tärkein raskauden alkuvaiheessa ja yritysaikana. Missään en kieltänyt, etteikö sitä tarvitsisi tuolloin syödä. Ja kuten myös kirjoitin, on se muutenkin tärkeä vitamiini, mutta normaalista, terveellisestä ruokavaliosta saa tarvitsemansa. Jos D-vitamiinista ei mitään puhuttu, niin siinä on kyllä neuvolassa mokattu, koska se on ainut vitamiini, mitä täällä pohjoisessa ei ruoasta riittävästi saa ja raskaana olevan kannattaa ehdottomaati D-vitamiinilisää syödä.

Ei mullakaan puhuttu D-vitamiinista mitään neuvolassa! Omituista! :( Tuntuikin, että se täti unohti puhua vaikka mistä tärkeästä. Foolihaposta kyllä kyseli ja sanoi, että "syöthän nytkin sitä samaa multivitaa kuin viimeksikin". Vaikka syön muutenkin monipuolisesti kaikkea. Eri neuvoloissa eri käytännöt?

• D-vitamiinia syön
        ijio kirjoitti:

Ei mullakaan puhuttu D-vitamiinista mitään neuvolassa! Omituista! :( Tuntuikin, että se täti unohti puhua vaikka mistä tärkeästä. Foolihaposta kyllä kyseli ja sanoi, että "syöthän nytkin sitä samaa multivitaa kuin viimeksikin". Vaikka syön muutenkin monipuolisesti kaikkea. Eri neuvoloissa eri käytännöt?

Joo, joissakin neuvoloissa suositellaan kaikille monivitamiinilisää, vaikka nykytietämyksen mukaan on turhaa syödä purkista vitamineja, jos syö monipuolisesti. Myös raskausaikana. Minäkin söin yhdessä keskenmenoon päättyneessä raskaudessa (siis vitamiinit eivät tietenkään liittyneet mitenkään keskenmenoon) monivitamiinia ja minulla nousi hemoglobiini pilviin, koska sain ruuastakin jo tarvitsemani raudan. Eli joillekin sitten imeytyy jotkut aineet liiankin hyvin ja on turhaa eikä välttämättä terveellistä syödä ns. "tuplavitamiinit". Tässä raskaudessa olen sitten alkuun syönyt foolihappolisää ja koko raskauden ajan syön D-vitamiinilisää (tosin enemmän kuin suositellaan ja olen ollut todella terve koko syksyn. En tietenkään tiedä liittyykö tuo vitamiini siihen mitenkään, mutta eipä haittaakaan, kun flunssat ovat pysyneet poissa.). Ei ne neuvolan terkat aina ole mitään ravitsemusasiantuntijoita itse, vaikka ihan asiaan perehtyneet asiantuntijat sanovat, että monipuolisesti syövän odottajan ei tarvitse eikä kannata syödä monivitamiineja. Neuvolassa on kuitenkin ehkä helpompaa suositella sitä monivitamiinia ihan kaikille kuin alkaa selvittelemään tarkkaan, mitä kukakin syö ja onko se ruokavalio nyt varmasti monipuolinen.

• ja2222

No minun raskausmultitabuissa on inkivääriä 250mg. Onko tuo mukamas liian suuri määrä?

Sitten siinä on kromia, hiukan rautaa, sinkkiä, b-vitamiineja, foolihappoa, c ja d-vitamiinia ja myös GINSENGIÄ.. Onko tuo ginseng turvallista?

En ole nyt käyttänyt niitä muutamaan päivään, en sitten tiedä uskaltaako edes niitä jatkaa?

• 33eee
        hmmm. kirjoitti:

Raejuusto ei todellakaan ole kiellettyjen listalla!

Minä en edes ajattelisi sen olevan missään kiellettyjen listalla. Miksi kaikki herkut pitäisi kieltää ja jos se kerta saa olon paremmaksi eikä huonommaksi niin mikäs siinä sitten.

• tarkennusta vaan
    • mörGe

Täällä kans ohjeeksi pienet ruoka-annokset ja usein ja kannattaa kyllä syödä sitä mitä saattaa, esim. just sitä salaattia! Itse saatoin syödä vain jääkaappikylmää appelsiinia ja vissyä, vaikka vissykin vissiin turvottaa - mutta itsellä oli pääasia, että sai jotain alas. (Ja mandariinit/klementiinit on tähän aikaan niiiiiiiiiiiin hyviä, slurps!:))

Toki kannattaa yrittää syödä vähän "kunnon ruokaakin", mutta eihän siitä väkisin syötynä hyötyäkään ole, jos tulee ulos :) itse pakotin kyllä itseni syömään oikeaa ruoka vähän vaikka väkisin, vaikka ruokailun jälkeen se paha olo vasta yltyikin, mutta helpotti sitten kun aikansa makuili ja puhalteli.

Ja johtukohan vilkkaasta aineenvaihdunnasta vai siitä, että vauva imi elimistön
      kuiviin vähästä ravinnosta, niin veden/nesteen tarve on ollut raskausaikana huomattavasti isompi, mitä ennen.

Itsellä oli aika vaatimattomasta ruokavaliosta huolimatta hemoglobiini ihan hyvä ja terv.hoitaja sanoi, ettei rautalisää tarvi "varmuuden vuoksi" ottaa. Nyt loppuraskaudessakin käski vain syömään paljon viherkasviksia(..kohan se oli..) ja verimakkaraa ja palttua :) Myös foolihappoa neuvolantäti piti tärkeänä, mutta sanoi, että sitä pitäisi kyllä saada aika hyvin ravinnostakin. Söin silti sitä vielä purkista. D-vitamiinia sen sijaan käski ottamaan lisäksi.

Ja apteekista saatavia pahoinvointirannekkeita käytin myös, lume-vaikutusta ainakin oli ;)

• nestettä tarvitaan

Nesteen tarve kasvaa kaikilla odottajilla raskauden aikana ihan senkin takia, että verimäärä lisääntyy noin 1,5 litraa. :) Lisäksi se aineenvaihdunta tosiaan vilkastuu.

• .............

No tuo rauta on sellanen juttu että ei se hemoglobiini ihan hetkessä laske jos ei rautaa saa. Mulla katottiin ihan raskauden alussa hemoglobiini, ennen kuin pahoinvointi oli alkanut, ja sitte rv16 uudestaan. Ja siis nuo pari kuukautta tuossa välissä söin TOSI huonosti kun mikään ruoka ei maistunut. Mutta ei se hemoglobiini ollut laskenut kuin ihan olemattoman vähän, vaikka mun mielestä mikään mun syömä ruoka ei varmaan sisältänyt rautaa.

• ijio

En loukkaantunut! :) Mulle taas sanottiin neuvolassa, et jopa pastöroitu fetakin on "kieltolistalla". Miksi sitten raejuusto eroaa fetasta, miksi raejuustoa saa syödä? Ja kysyin vielä, et entä jos heitän pizzan päälle fetaa, niin eikö silloin ainakin listeria poistu, niin ei ollut varma se neukkutäti, et kannattaako siltikään syödä. Ehkä ei ollut sit ihan perillä asioista. Kyllähän nyt jos kuumentaa 225-250 asteessa, nii eiköhän siitä kaikki pöpöt häviä?

Itse sain vaan neuvolasta mukaan listan, missä luki et vältettävät ruuat: inkivääri. Ei lukenut mitään, että mausteena voi käyttää. Hyvä, että korjasitte.

Mulla ainakin huono hemppa, siksi syönkin multivitaa jossa rautaa. Ei siitä haittaakaan ole. AP kysyi, et saako rautatabuja syödä, jossei päivittäin saa tarpeeksi ruuasta, eli saa. En tarkoittanutkaan, et kaikkien sitä pitäis vetää, varsinkin jos on hyvät arvot!

Mun herkkuja kanssa klementiinit ja vichy. Kaikki raikas on hyvää ja menee hyvin alas. Rasvaisempi ruoka tökkii. Keitot on kans hyviä ja helppo syödä!

Keltanokka pyytää vielä anteeksi, jos oon vääriä ohjeita antanut. En tarkoituksella. Mullekin kaikki uutta ja ihmeellistä, ehkä tuijotan liikaa neuvolan ohjeisiin.

• tarkennusta vaan

No eihän se toki mitään haittaa, neuvolan ohjeetkin on välillä niin epämääräisiä ja kaikella kunnioituksella neuvolan henkilökuntaa kohtaan: ihan aina ei terveydenhoitajatkaan ole perillä noista kaikista ohjeista. :) Kävitkö ijio lukemassa tuon linkin Valion sivuilta, siellä kerrotaan tuosta raejuustosta. Samoin Valio menee takuuseen noista omista tuotteistaan, mitä samalla sivulla on lueteltu. Ja kaikki kunnolla kuumennettu on listeriavapaata, koska listeria kuolee 72 asteessa. Uunissa käynyttä fetaa ja myös kunnolla kuumennettuja pastöroimattomia juustoja voi huoletta syödä. Eviran sivuilta taitaa tuosta listeriastakin löytyä tietoa, samoin HUS:in sivuilta. Jos siis neuvolassa joku juttu jää epäselväksi, niin ainakin noilta sivuilta löytyy luotettavaa tietoa. Mukavaa odotusta kaikille!

• .............

No mä oon ainakin syöny pastöroitua fetaa salaatissa. Meidän neuvolassa sanottiin et on ihan ok.

• ............

Siis rautaahan ei pidä syödä turhaan, kun mainitsit että ei siitä haittaakaan ole.

"Elimistön suurilla rautavarastoilla saattaa olla yhteys muun muassa lisääntyneeseen diabeteksen ja sydäntautien riskiin.

Rautatabletteja ei saa koskaan syödä ”varmuuden vuoksi”, vaan ainoastaan silloin, jos raudanpuutos on todettu."

• ijio
        ............. kirjoitti:

No mä oon ainakin syöny pastöroitua fetaa salaatissa. Meidän neuvolassa sanottiin et on ihan ok.

No jopas vaihtelee neuvoloiden ohjeet! Mä taas kysyin, että eikö edes pastöroitua fetaa saa syödä, niin neuvolan täti sanoi, että se kuuluu pehmeisiin juustoihin silti, eli ei.

• jjjjjjjjjjjjj

Mun neuvolasta saamassa listassa ei kyllä inkivääristä mainita mitään.

• ijio

Juu kävin lukaseen vaikka mistä. Että pastöroidussa fetassakin voi olla listeriariski ja raejuusto luokitellaan pehmeisiin. Fetaa söin kyllä alkuraskaudessa, kun luulin et kaikki pastöroidut on ok. En vaan viittis ottaa mitään riskiä listerian tai muiden pöpöjen suhteen, yksi keskenmeno jo takana ja pitkä yritys vauvanteossa. Porkkanat ja perunatkin ( salaatit jne) pitää pestä tosi tarkkaan, ettei jää multaa.

Ehkä uskaltaisin sitten raejuustoakin maistella välillä, jos kerran muutkin sitä syötte! :) Fetan ajattelin kuitenkin jättää kokonaan pois neuvolan ohjeen mukaan, paitsi pizzan päälle voi välillä heittää pari palaa.

• tarkennusta vaan

Joo, toki jokainen päättää itse syömisistään ja ymmärrettävästi keskenmenon ja pitkän yrityksen jälkeen ei minkäänlaisia riskejä halua ottaa, mutta se nyrkkisääntö kannattaa muistaa, että kaikkia listeriariskituotteita voi syödä kuumennettuna, niin ei mene ruokailu kovin hankalaksi. Listeriaa todetaan Suomessa muutamia kymmeniä tapauksia vuosittain ja raskaanaolevilla vain aivan yksittäisiä tapauksia. Riski on todella todella pieni, kun ottaa vielä huomioon, että iso osa odottajista ei suosituksia kovin tarkkaan noudata. En tarkoita, että pitäisi viitata suosituksille kintaalla, vaan vain sitä, että jos sitä pastöroitua fetaa menee vaikka vahingossa syömään, niin paniikkiin ei tarvitse mennä. :)

• mörGe

Minä olen kyllä syöny ykkösherkkuani fetaa koko raskauden ajan (olen nyt viim. kolmanneksella), kun olen vain ajatellut, että riittää että se on pastöroitua. :) Alkuun en uskaltanut syödä melkein mitään, kun pelkäsin listerioita ja kaikkea, mutta myöhemmin kätilön kanssa juteltuani se oli sitä mieltä, että kaikkea voi syödä kohtuudella kunhan on monipuolinen, terveellinen ruokavalio. Sen jälkeen olen vähän vapaammin syönyt "kaikkea", paitsi esim. graavikalat ja pizzerian salaattipöydät (with all do respect ;)) olen jättänyt väliin.
      Nyt loppuajasta on alkanu herkut vähän liikaa maistumaan, täytyy tässä yrittää palautua taas ruotuun........ :)

• tarkennusta vaan

Kätilö on sikäli oikeassa, että isoa osaa ei-suositelluista ruuista voi syödä pieniä määriä silloin tällöin ihan hyvin, mainittakoon nyt vaikka maksamakkara, pellavansiemenet ja se inkivääri. Kuitenkin on myös niitä tuotteita, missä sillä määrällä ei ole mitään merkitystä. Eli jos esimerkiksi syöt tyhjiöpakattua kalaa, jossa se listeria on päässyt lisääntymään, niin on ihan sama syötkö sitä kohtuudella vai tosi paljon, listeria siitä tulee jos on tullakseen. Samoin, jos syöt huonosti kypsennettyä lihaa vaikkapa ulkomaanmatkalla ihan vähäsen vaan, niin jos siinä toksoplasmaa sattuu olemaan, niin tartunnan siitä saa. Toisin sanoen kannattaa vielä erotella ne tuotteet, mitä voi vähän syödä ja mitä ei kannata syödä ollenkaan. Niin kuin olet oikeastaan tehnytkin. :)

• ..............

Kätilö on sikäli oikeassa, että isoa osaa ei-suositelluista ruuista voi syödä pieniä määriä silloin tällöin ihan hyvin, mainittakoon nyt vaikka maksamakkara, pellavansiemenet ja se inkivääri. Kuitenkin on myös niitä tuotteita, missä sillä määrällä ei ole mitään merkitystä. Eli jos esimerkiksi syöt tyhjiöpakattua kalaa, jossa se listeria on päässyt lisääntymään, niin on ihan sama syötkö sitä kohtuudella vai tosi paljon, listeria siitä tulee jos on tullakseen. Samoin, jos syöt huonosti kypsennettyä lihaa vaikkapa ulkomaanmatkalla ihan vähäsen vaan, niin jos siinä toksoplasmaa sattuu olemaan, niin tartunnan siitä saa. Toisin sanoen kannattaa vielä erotella ne tuotteet, mitä voi vähän syödä ja mitä ei kannata syödä ollenkaan. Niin kuin olet oikeastaan tehnytkin. :)

Listeriakin pystytään lähes aina hoitamaan, jos sellaisen saa.

• Kysynpä vaan
        .............. kirjoitti:

Listeriakin pystytään lähes aina hoitamaan, jos sellaisen saa.

Niin, mitenkäs sitä vaan tunnistaa, kun oireet saattavat olla tavallisen flunssa kaltaisia... Ja kannattaako sen riskistä sillä perusteella olla välittämättä, että sen voi hoitaa?

• Kysynpä vaan
        Kysynpä vaan kirjoitti:

Niin, mitenkäs sitä vaan tunnistaa, kun oireet saattavat olla tavallisen flunssa kaltaisia... Ja kannattaako sen riskistä sillä perusteella olla välittämättä, että sen voi hoitaa?

Sitä paitsi hoidon onnistumisesta ei ole mitään takeita ja myöhäisessä infektiossa äidillä ei edes oireita usein ole.

• outoa..

Luulisi että elimistö pystyy pientä määrää vastaan puolustautumaan paremmin kuin jos vedät paketillisen vakuumikalaa jossa on listeria.. Eli hassua että sillä ei ole mitään väliä paljonko tuota listeriaa elimistöösi saat??

• Kysynpä vaan
        outoa.. kirjoitti:

Luulisi että elimistö pystyy pientä määrää vastaan puolustautumaan paremmin kuin jos vedät paketillisen vakuumikalaa jossa on listeria.. Eli hassua että sillä ei ole mitään väliä paljonko tuota listeriaa elimistöösi saat??

Koska raskaana olevan vastustuskyky on alentunut (vaihtelee toki yksilöittäin, eikä ole pystytty tutkimaan, miksi jotkut ovat alttiimpia tartunnalle kuin toiset), ei pystytä osoittamaan turvallista alarajaa listeriabakteerin saannille. Sitä paitsi jos listeria on päässyt kunnolla lisääntymään, on sitä pienessäkin määrässä tuotetta melkoisesti. Jos listeriakontaminoitunutta tuotetta voisi syödä turvallisesti vähäsen, niin kyllä siitä erikseen kerrottaisiin.

• sss.
        Kysynpä vaan kirjoitti:

Koska raskaana olevan vastustuskyky on alentunut (vaihtelee toki yksilöittäin, eikä ole pystytty tutkimaan, miksi jotkut ovat alttiimpia tartunnalle kuin toiset), ei pystytä osoittamaan turvallista alarajaa listeriabakteerin saannille. Sitä paitsi jos listeria on päässyt kunnolla lisääntymään, on sitä pienessäkin määrässä tuotetta melkoisesti. Jos listeriakontaminoitunutta tuotetta voisi syödä turvallisesti vähäsen, niin kyllä siitä erikseen kerrottaisiin.

Niin eihän tietenkään voida sanoa että listeriaa sisältävää tuotetta voisi syödä pieniä määriä. Sehän nyt hullua olisi.

Raskaana olevan vastustuskyky on alentunut mutta sekin vaihtelee ihmisittäin. Toisilla on raskaana ollessakin hyvä vastutuskyky kun taas toisilla ei. Mutta turhia riskejä ei kannata ottaa.

• Kysynpä vaan
        sss. kirjoitti:

Niin eihän tietenkään voida sanoa että listeriaa sisältävää tuotetta voisi syödä pieniä määriä. Sehän nyt hullua olisi.

Raskaana olevan vastustuskyky on alentunut mutta sekin vaihtelee ihmisittäin. Toisilla on raskaana ollessakin hyvä vastutuskyky kun taas toisilla ei. Mutta turhia riskejä ei kannata ottaa.

Juu, sitä mä tuossa yritin sanoa, että yksilöittäin se vastustuskyky vaihtelee, mutta koska sitä ei oikein pystytä mittaamaan, niin on varminta antaa samat ohjeet kaikille raskaana oleville. :) Minuun ei ole esimerkiksi nyt raskausaikana millään tarttuneet mitkään flunssapöpötkään, joten epäilen, että oma vastustuskykyni kovin alhainen olisi näin raskausaikana.

• pahoinvointiranneke
    • nuoriaiti2011

Hei!

Itselläni on sama ongelma, mutta olen vasta viikolla 5. Pelkään koko ajan että tää pahoinvointo pahenee, mutta samalla pelkään myös sitä että jos se loppuu niin menetänkö lapsen samalla..?

Elikkä jo koko viime viikon minua vaivasi jatkuva närästys, vatsa oli kuin pakko ja jatkuvasti kuvotti aivan kaikki. Väkisin sain jotain syötyä.

Tällä viikolla ollaan siirrytty siihen, että makea ei kuvota mutta kaikki suolainen kyllä.. olen siis elänyt banaanilla, makeilla keitoilla ja suklaalla.. Eilen tuli joulupuurotkin ylös. En ole kylä kertaakaan oksentanut.

Vatsa on edelleen turvonnut mutta ei onneksi ole enää niin paha kuin viime viikonloppuna.. kai se tästä?

• ijio

Toivottavasti pahoinvointi hellittää pian! Ei oo kivaa. Mulla oli pahimmat olot just 6-8 viikoilla. Nyt on vähän helpottanut. Muistakaa tosiaan vettä juoda paljon, varsinkin jos oksentelette! Jaksamisia! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53