Villisian kinkku

Possun paistaja

Oletteko paistaneet villisian kinkkua? Meillä on semmoinen tänä jouluna, illalla pitäisi laittaa uuniin. Painoa on seitsemisen kiloa, osaisiko joku antaa hyvät paisto-ohjeet? Montako tuntia jne... ilmeisesti jotkut kannattavat paistopussia, jotkut taas paistavat ilman. Osaisko joku sanoa kummasta tulee parempi?
Kiitos ja hyvää joulua kaikille! :)

14

5763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina villisikaa

      Vähän myöhään kyselet tuotakin. minä tein villisian kinkun viimevuonna, mutta sen suolaaminen olisi pitänyt tehdä ensin. Suolavedessä ensin vähän toisviikkoa ja sitten pintasuolan poistaminen suolattomassa vedesää, pari päivää.
      Itse paistaminen on niinkuin muunkin lihan kanssa, paistomittari vaan kylkeen ja liha uuniin, kun lmittari näyttää sopivaa lukemaa, niin liha pois uunista.
      itse en paistopussia käytä, koska paistan aina leivinuunissa, paistopusissa se on vähän sellaista höyrykeittämistä.
      Villisian kinkun kypsyydessä kannattaa ottaa huomioon se trikiinitarkastus, tokihan se on tehty? Minä kun kävin villisikani ampumasssa Virosta ja trikiini tarkastus tehtiin siellä paikallisten metsästäjien toimesta, niin varmuudeksi kypsensin kinkun trikiinit yli trikiinien lämmönkeston. Muuten olisin jättänyt hieman vähemmälle.
      Jos nyt kysyt missä asteissa trikiinit kuolee, niin sanon että katso googlesta, niin opit mitä trikiinit oikein ovat.

      • olet todella urpo

        "Minä kun kävin villisikani ampumasssa Virosta", ei viittu mikä urpo, täällä kehuu vielä.


    • hieno juttu

      taidat itse olla se urpojen urpo, etkö tiedä että virosta niitä villisiko saa, meillä ei juurikaan ole metsästettävää kantaa ja koska kyse villisiasta, niin ei niitä kotikarsinoissa elä.
      Mistäs urpo sen villisikansa hakisi?

      Minäkin olen ajatellut joskus meneväni Viroon villisikajahtiin, ehkä tulevana vuonna menenkin.

    • syö urpo urpoo

      No en todellakaan mistään virusta, on niitä suomessakin. Viitun urpo.

    • voi sinua onnetonta

      Ei ole täällä villisikoja, jotain kasvatettuja, mutta sellaiset eivät edes maistu oikealta villisialta.
      Sinun törkeä kielenkäyttösi viittaa vahvasti alaluokkaiseen alkuperääsi, joten et voi tällaisista asioista mitään ymmärtää.

    • Sillivika

      Ihan oikein eikä niistä meidän villisiankinkuista liikene kinkkuja kuin tarhaajalle itselleen. Villisiankinkku on haettava Eestistä tai Latviasta. Joko itse metsästämänä tai kaupasta ostettuna.

      • syökää paskanne

        Ja pah, paskaako hakemaan ja pah.


      • paskakuskikin
        syökää paskanne kirjoitti:

        Ja pah, paskaako hakemaan ja pah.

        Ei sitä tarvitse tuoda. Löytyy ihan kyllin omasta takaa.


      • metssiga

      • sontaa juu on

      • Visulaista

        Minulla ihan kotimainen vaapaasti kasvaneesta Villisiasta kinkku tänä Jouluna. Ei ole syöneet teollisia rehuja, antibiootteja tms ja on trikiinitestattuja. Aion tilata jatkossakin Visun Villisika-tilalta joulukinkkuni ja muutakin esim täyslihaista Villisian makkaraa. Suomessa vaan niin harva kasvattaa enään ns luomukinkkuja. On se vaan niin hyvää....eikä ihme sillä ne menee kuin kuumille kiville! Moni halukas jäi ilman tänäkin Jouluna. Vaikka onkin hintava niin ei haittaa....Joulu on kerran vuodessa ja parasta kinkkua silloin pöytään! 👍😀


    • Kulinaari

      125 C uuniin, paistomittari kylkeen. Asteita kun mittarissa 75 C niin kinkku on mehevä, jos haluaa mureaa siitä niin kinkkumittarin pitää näyttää 80 C
      Pääsääntöisesti lasketaan eka kilolle 1,5 h ja seuraaville kiloille 1 h Reunalliseen uunivuokaan hieman vettä koko ajan....ja paistinrasvasta kastike kera kerman tai punaviinin...
      Keitetään hieman kasaan ja suurustetaan ruskeallaMaizena-kastikesuurusjauholla ja hieman sinappia.

    • mustinraatokinkku

      Kyseessä ei ole oikea Villisika. Olet ostanut koiranlihasta ja jäänteistä kasaan prässätyn keinotekoisen kinkun. Paistoajoista ei tarvitse välittää. Lihansyöjät ovat aina pystyneet syömään raakaa lihaa tämä kyllä yleensä tapahtuu ruumin ollessa vielä lämmin.

      Hampaat kyllä kykenevät repimään prassätyn raadonkin palasiksi ja lihansyöjän vatsahapot sulattavat raakamassasta kasaan kootun ruhon yllättävän nopeasti.

      Lihansyöjän suolisto on erittäin lyhyt, joten raadon mätäntymistä ei suolistossa kerkeä tapahtua. Näin ollen suolistosyövät kuten esim. peräsuolisyöpä eivät ole yleistä lihasyöjillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe