Kun mitataan jonkun komponentit jännitehäviö virtapiirissä ja saadaan tulos, onko saatu tulos
a) jännite, joka häviää komponentissa eli virtapiirissä "jatkava jännite" saataisiin lähdejännite (tai napajännite??) - mittaustulos
b) jännite, joka läpäisee komponentin
Jännitehäviö on minulle käsite, joka todella sekoittaa pään=(
Jännitehäviön mittaus
3
2879
Vastaukset
- sähkötönmies
vielä sellainen asia, että jos volttimittari on valmistettu siten että sen läpi kulkee mahdollisimman pieni sähkövirta, tarkoittaako tämä sitä että volttimittarilla on todella suuri resistanssi??
- äoighiug
Volttimittari kytketään rinnan mitattavan piirin kanssa. Jos sen resistanssi tai paremminkin impedanssi (vaihtosähköllä) ei ole suuri mitattavaan piiriin nähden, kuormittaa mittari piiriä ja tulos on väärä. Jos mitattava piiri tunnetaan, virhe voidaan kompensoida laskemalla korjaus.
Volttimittari mittaa sitä jännitettä, joka on mittapäiden välillä. Se om jännite, jonka mitattavan komponentin läpi kulkeva virta komponentissa aiheuttaa, ts. jännitehäviö. Suljetussa virtapiirissä jännitehäviöiden summa on sama kuin lähdejännite.
- Simppelton
Jännitehäviö on hieman tyhmä termi, se on oikeastaan ihan sama asia kuin jännite. Jännitehäviö tarkoittaa usein jännitettä yli itse sähköjohdon kun se syöttää kuormaa.
Sanotaan esimerkiksi, että 230 V jännitelähteeseen on kytketty pitkän johdon päähän isotehoinen lamppu. Nyt johdon vastuksen yli voisi olla 5 V, jolloin lamppuun jää enää 225 V. Se hukkaan mennyt 5V on sitten se jännitehäviö. Piiriteknisesti kyse on vain kahden vastuksen sarjakytkennästä, joista ensimmäisen (johto) yli on 5 V ja toisen (lamppu) 225 V.
Yleisemmin, jos vastuksia on sarjassa jännitelähten kanssa, niin jännite jakaantuu vastusten suhteessa vastusten yli. Nyt voi sanoa, että jännite "kuluu", "häviää" kunkin vastuksen yli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223