Toimitusjohtajan suosikkijärjestelmä

Hyvä joulumieli

Toimitusjohtajalle kävi joulun alla nolo moka:

Hän ei huomannut, että olin näkö- ja kuuloetäisyydellä, kun hän iloisesti hyvää joulua toivottaen ojensi lahjakassit parille työkaverilleni. Kasseissa oli ilmeisesti viiniä, koska pomo vitsaili vain, että "omalla vastuulla" ja "sitten on pää kipeänä".

Kun hän huomasi minut, loppuivat vitsit aika lyhyeen. Ilmeisesti hän kuvitteli minun olevan työpisteessäni eikä samassa paikassa muiden kanssa. Näin myöemmin työkaverin huoneessa muovikassin, jossa oli n. 4 pulloa viiniä.

En tietenkään puuttunut asiaan, koska lahjoja ei pidä odottaa.

Vaimo ei tahtonut uskoa koko juttua.

Tällaista meillä. Alkaa tulemaan firman arvot ja etiikka tutuiksi.

129

6358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samma här

      Typerää käytöstä johtajalta!

      Meillä kävi sellainen juttu, että jouduimme käydä ostamassa eräälle yhteistyökumppanille (sen työntekijöille) lahjan mutta itse emme saaneet mitään.

      Nämä on osoitus vain siitä, että sivistys ja koulutus ei kulje aina käsikädessä.

      • 14

        Oliko se johtajanne sivistynyt vai koulutettu?

        Minä luulen, että ei kumpaakaan.


      • että semmoista
        14 kirjoitti:

        Oliko se johtajanne sivistynyt vai koulutettu?

        Minä luulen, että ei kumpaakaan.

        "14"
        Minä taas luulen että kouluutettu.
        Siellä kouluissa kun niin luvattoman
        usein tahtoo jäädä se sivistyspuoli
        opettamatta.


      • morgon mac

        hmm... nuo 23hlö jotka ovat klikkailleet kommenttiasi, ovat todellisuudessa niitä, jotka saastuttavat työilmapiiriä.


      • Mutta kyllä hän se niin on että se yhteistyö kumppani on isossa roolissa myös teidän työllistymisen kannalta. olisitte kiitollisia.


      • Mauton mutta jees

      • Ei nää kuule
        rasittava_pyyntö kirjoitti:

        Mutta kyllä hän se niin on että se yhteistyö kumppani on isossa roolissa myös teidän työllistymisen kannalta. olisitte kiitollisia.

        pysty ajattelemaan omaa nokkaansa pidemmälle.


      • Turha koulua syyttää
        että semmoista kirjoitti:

        "14"
        Minä taas luulen että kouluutettu.
        Siellä kouluissa kun niin luvattoman
        usein tahtoo jäädä se sivistyspuoli
        opettamatta.

        Kuulepas, kyllä se on niin, että koulussa opetetaan myös sivistyneitä tapoja, mutta kaikki eivät siellä niitä kuuntele eivätkä siis myöskään opi. Ette taida kaikki vielä oikein tajuta, että koulu on paikka, jossa "asiakkaat" eivät kaikki ole kovinkaan halukkaita toimimaan asiaankuuluvasti.

        Sanoopi koulunsa käynyt ja koulussa oppiakin yrittänyt


    • i.e

      Ne oli ilmeisesti pomon puppelikavereita.

    • Maan tapa

      No sehän on selvää että vain ne suurituloisimmat saavat lahjat, kuten muutkin edut suuren palkkansa lisäksi.

    • Joulustressi

      Ymmärrän närkästyksesi, mutta toisaalta ongelmahan kumpuaa siitä että olet sitä mieltä että sinun _olisi pitänyt_ myös saada lahja! Onko pomosi kenties sinulle jotenkin velkaa?

      Itse en koskaan odota jouluna (tai muinakaan merkkipäivinä) keneltäkään yhtään mitään. Joku antaa, joku ei, mutta pohjimmiltaan sillä ei ole minulle mitään merkitystä.

      Jokapäiväiset sanomiset ja teot merkitsevät, ei jotkut typerät lahjat merkkipäivinä.

      Eli jos pomo on muuten mukava sinulle, en sinuna pahemmin välittäisi siitä kuka saa lahjoja ja kuka ei.

      Jos taas pomosi on mulkvisti, ei sille kai sitten voi mitään ja se pitää joko sietää tai sit vaihtaa työpaikkaa...

      • Joulustressi

        Lisäisin vielä tähän että kateus työkavereiden kesken on asia joka todella myrkyttää työilmapiirin. Valitettavasti ne pomotkin on ihmisiä ja on luonnollista että he pitävät toisista työntekijöistään enemmän kuin toisista. Lahjojen antaminen tai antamatta jättäminen ei ole missään määrin edes työpaikkasyrjintää.


      • Työ vaihtoon
        Joulustressi kirjoitti:

        Lisäisin vielä tähän että kateus työkavereiden kesken on asia joka todella myrkyttää työilmapiirin. Valitettavasti ne pomotkin on ihmisiä ja on luonnollista että he pitävät toisista työntekijöistään enemmän kuin toisista. Lahjojen antaminen tai antamatta jättäminen ei ole missään määrin edes työpaikkasyrjintää.

        No itse asiassa jos ne firman rahoilla ostetaan niin on syrjintää mitä suurimmassa määrin. Juuri tuollainen käytös ruokkii kateutta ja huonoa ilmapiiriä = huonoa johtamista.


      • oh hoh...
        Työ vaihtoon kirjoitti:

        No itse asiassa jos ne firman rahoilla ostetaan niin on syrjintää mitä suurimmassa määrin. Juuri tuollainen käytös ruokkii kateutta ja huonoa ilmapiiriä = huonoa johtamista.

        ... kuka tulisi kateelliseksi tuollaisesta? minua ei vähempää voisi kiinnostaa jos työkaverini saisi lahjan ja itse jäisin ilman.

        kuka täällä on rutkuttamaan mistään; kuinka moni itse ostaa pomolle lahjan? aina sitä ollaan valmiita ottamaan, mutta antaminen on eriasia.


      • Verotettavaa & rikos
        Työ vaihtoon kirjoitti:

        No itse asiassa jos ne firman rahoilla ostetaan niin on syrjintää mitä suurimmassa määrin. Juuri tuollainen käytös ruokkii kateutta ja huonoa ilmapiiriä = huonoa johtamista.

        Jos lahjat olivat tosiaan firman ostamia, eikä niitä jaettu kaikille, niin kyseessä on verotettava palkkatulo eikä lahja. Lisäksi laki kieltää maksamasta palkkaa alkoholina.


      • Työ vaihtoon
        oh hoh... kirjoitti:

        ... kuka tulisi kateelliseksi tuollaisesta? minua ei vähempää voisi kiinnostaa jos työkaverini saisi lahjan ja itse jäisin ilman.

        kuka täällä on rutkuttamaan mistään; kuinka moni itse ostaa pomolle lahjan? aina sitä ollaan valmiita ottamaan, mutta antaminen on eriasia.

        No, nyt puhutaan varmaan kahdesta eri asiasta. Toisaalta isosta yrityksestä, jossa esimies (ei omistaja) ostaa lahjoja suosikeilleen firman rahoilla. Se on väärin, esimiehellä ei ole oikeutta tällaiseen syrjivään käytökseen. Sitten voidaan puhua yrittäjäesimiehestä, joka ei pidä jostain alaisestaan ja yrittää näin osoittaa sen alaiselleen, koska ei voi häntä ilman sanktioita irtisanoakaan, jos työt on hoidettu moitteettomasti.

        Ensimmäisessä tapauksessa voi ottaa yhteyttä luottamusmiehiin/ylempiin tasoihin/henkilöstöhallintoon jne. Toisessa tapauksessa voi etsiä paremman ja asiallisemman työpaikan itselleen. En ainakaan haluaisi olla tekemässä tulosta sellaiselle henkilölle jonka kanssa en tule toimeen. Ihmiset, muuttakaa elämäänne, älkää suostuko kynnysmatoiksi.


      • pukilta loppu bensa?
        Työ vaihtoon kirjoitti:

        No, nyt puhutaan varmaan kahdesta eri asiasta. Toisaalta isosta yrityksestä, jossa esimies (ei omistaja) ostaa lahjoja suosikeilleen firman rahoilla. Se on väärin, esimiehellä ei ole oikeutta tällaiseen syrjivään käytökseen. Sitten voidaan puhua yrittäjäesimiehestä, joka ei pidä jostain alaisestaan ja yrittää näin osoittaa sen alaiselleen, koska ei voi häntä ilman sanktioita irtisanoakaan, jos työt on hoidettu moitteettomasti.

        Ensimmäisessä tapauksessa voi ottaa yhteyttä luottamusmiehiin/ylempiin tasoihin/henkilöstöhallintoon jne. Toisessa tapauksessa voi etsiä paremman ja asiallisemman työpaikan itselleen. En ainakaan haluaisi olla tekemässä tulosta sellaiselle henkilölle jonka kanssa en tule toimeen. Ihmiset, muuttakaa elämäänne, älkää suostuko kynnysmatoiksi.

        "Miksi irtisanouduit?" -En saanut joululahjaa! Olet naurettava. Työpaikka vaihtoo, koska pomolta ei herunut pakettia? Hah. Ja vielä se, että kehotat ottamaan yhteyttä Isoihin Herroihin, on naurettavaa.

        Etkö saanut lapsena paketteja?


      • Lainvalvoja
        Verotettavaa & rikos kirjoitti:

        Jos lahjat olivat tosiaan firman ostamia, eikä niitä jaettu kaikille, niin kyseessä on verotettava palkkatulo eikä lahja. Lisäksi laki kieltää maksamasta palkkaa alkoholina.

        Mikä laki kieltää tuon?


      • Tämäkinn
        Lainvalvoja kirjoitti:

        Mikä laki kieltää tuon?

        Alkoholilaki 8.12.1994/1143
        4 LUKU
        Alkoholijuomien ja väkiviinan myynti ja muu luovuttaminen sekä välittäminen
        13 §
        Alkoholiyhtiön vähittäismyynti

        Vaikka maksu tapahtuu työsuorituksena, niin kyse on alkoholijuoman vähittäismyynnistä.


      • kapellikyytiä

        Mitä hemmettiä aikuiset ihmiset vaihtaa keskemään kahvipakettia tai jotakin
        viinipulloa?Lapsille voi antaa kohtuullisesti jouluna lahjoja,aikuisten pitää
        osata olla ilman.Olen joulutressin kanssa samaa mieltä.Töissä on työ
        pääasia.Jos pomo antaa jollekin niin sillä selvä.

        Hyvää Uutta Vuotta Kaikille!


      • Työ vaihtoon
        pukilta loppu bensa? kirjoitti:

        "Miksi irtisanouduit?" -En saanut joululahjaa! Olet naurettava. Työpaikka vaihtoo, koska pomolta ei herunut pakettia? Hah. Ja vielä se, että kehotat ottamaan yhteyttä Isoihin Herroihin, on naurettavaa.

        Etkö saanut lapsena paketteja?

        Ymmärrät varmaan itsekin että jos teillä on kolme työntekijää, joita kahta lahjotaan, mutta sinua ei, että kyse on muustakin kuin joululahjoista. Voit kyllä elää myös kieltäen asian, mutta itseään kunnioittava ihminen ei voi (eikä tarvitse) niin tehdä.

        Jos johtaminen on tuota tasoa, todellakin kannattaa vaihtaa työpaikkaa. On asiallisiakin paikkoja. Ja kyllä, työsyrjinnän ollessa kyseessä kannattaa asia viedä eteenpäin "Isoille Herroille" (asenteesi on 60-luvulta). Pomot ovat yhtälailla ison yrityksen PALVELUKSESSA, kuin työntekijätkin. Jos he syrjivästi käyttävät yrityksen varoja, on velvollisuuskin viedä asia eteenpäin.


      • 234er
        Tämäkinn kirjoitti:

        Alkoholilaki 8.12.1994/1143
        4 LUKU
        Alkoholijuomien ja väkiviinan myynti ja muu luovuttaminen sekä välittäminen
        13 §
        Alkoholiyhtiön vähittäismyynti

        Vaikka maksu tapahtuu työsuorituksena, niin kyse on alkoholijuoman vähittäismyynnistä.

        sä oot pelle


      • pointtihan oli
        kapellikyytiä kirjoitti:

        Mitä hemmettiä aikuiset ihmiset vaihtaa keskemään kahvipakettia tai jotakin
        viinipulloa?Lapsille voi antaa kohtuullisesti jouluna lahjoja,aikuisten pitää
        osata olla ilman.Olen joulutressin kanssa samaa mieltä.Töissä on työ
        pääasia.Jos pomo antaa jollekin niin sillä selvä.

        Hyvää Uutta Vuotta Kaikille!

        ..Ja sulla meni tuo pointti tossa ohi.Mietippä omalle kohdalle ihan oikeasti. Jaksaisitko itsekään katella tommosta piilovittuilua ja syrjitää? Työpaikka on ihan eri juttu kun kaveripiiri tai perhe joiden kanssa lahjoja jaetaan. Työpaikalla kaikkien pitäisi olla tasavertaisia, varsinkin jos lahjat ostetaan firman piikkiin niin silloin ei ole kovin oikeutettua jaella ylimääräistä vain osalle porukasta. Se on syrjintää ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että tuleekohan paha mieli jos jää lahjatta. Jos olet niin tyhmä ettet näe pintaa syvemälle niin onnea vaan, olet juuri niitä ihmisiä jotka luulevat olevansa rakastettuja työpaikallaan. Anteeksi jos olen väärässä :]


      • HAloo?+

        Oletko sä ikinä törmännyt käsitteisiin oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus? Toki kaikkia työntekijöitä tulee kohdella yhdenvertaisesti, myös lahjojen antamisessa. Lahjojahan ei ole pakko antaa, mutta jos antaa niitä työnantajan ominaisuuudessa, pitäisi pyrkiä tasa-arvoisuuteen ja antaa sitten tasaveroisesti kaikille työntekijöilleen.

        Mutta jos työnantaja antoi lahjat yksityishenkilönä muutamalle kaverilleen, olisi pitänyt vähän paremmin miettiiä, missä tilanteessa ne antaa, esim. omalla ajallaan.


      • buhaha!
        Työ vaihtoon kirjoitti:

        Ymmärrät varmaan itsekin että jos teillä on kolme työntekijää, joita kahta lahjotaan, mutta sinua ei, että kyse on muustakin kuin joululahjoista. Voit kyllä elää myös kieltäen asian, mutta itseään kunnioittava ihminen ei voi (eikä tarvitse) niin tehdä.

        Jos johtaminen on tuota tasoa, todellakin kannattaa vaihtaa työpaikkaa. On asiallisiakin paikkoja. Ja kyllä, työsyrjinnän ollessa kyseessä kannattaa asia viedä eteenpäin "Isoille Herroille" (asenteesi on 60-luvulta). Pomot ovat yhtälailla ison yrityksen PALVELUKSESSA, kuin työntekijätkin. Jos he syrjivästi käyttävät yrityksen varoja, on velvollisuuskin viedä asia eteenpäin.

        Sinun asenteesi voisi saapu 2000-luvulle! Ai niin, olethan. Tämä päivänä merkitsee vain se saako pomolta lahjaa vai ei.


      • mahtaa nolottaa
        234er kirjoitti:

        sä oot pelle

        Sinut ja luulosi ownattiin faktatiedolla 10-0.


      • Parca

        Nimimerkki Joulustressi: Onneksi kaltaisiasi ihmisiä on vähemmistö.


    • tälleen.

      Syyn ja seurauksen lakia naudattaen rupeat miettimään millä tavalla saat pomo juntillesi viellä kauheamman mielipahan, keinoja kaihtamatta. Asia muuttuu toiseksi jos itse olet "venkuloija" ja pomosi kosti takaisin.

    • olea

      No hei! Olin autonkuljettajana ja me kuskit saimme joululahjan! Niin eikö mitä pomo vei sen kotiinsa. Lahja oli annettu nimenomaan kuskeille, että sellainen pomo.

      • Yualle

        Erehdyit. On täysin normitoimintaa, että firmallenne osoitettu lahja annetaan autokuskille, joka asioi lahjan antavassa puljussa ja jonka sitten tulee toimittaa se pikimiten firmanne toimitusjohtajalle. Näin säästetään postituskuluissa!


    • jouluiloa

      Olen samanlaisessa työpaikassa. Lahjat on ostettu firman rahoilla (ei pomon). Lahjat jaetaan niin, että varmasti se joka ei lahjaa saa, näkee ja kuulee kun muut lahjansa saa. Tässä firmassa on 3 työntekijää, ne kaksi jotka nuolevat esimiehen takamusta ja halailevat häntä, saavat lahjan. Minä en nuole, enkä suostu lääppimään, en lahjaa saa. Sieppaa mutta jos "julkihuoraamalla" saisin lahjan, ei kiitos!

    • Reetukas

      Sama täällä , joulukukat ja pullon saivat kaikki muut paistsi minä...muut onkin koulutettuja minä vain Vt.

    • oma toiminen

      Kai sentään sanoit joulun jälkeen että stana kun on pää kipeä kun joulukukat haisi ja pukki toi niin ison pullon, että joululoma meni tyhjentäessä.

    • näin on

      Tee kiltisti vaan töitä jatkossakin,jos siitä kuitenkin palkka maksetaan.
      Palkan takiahan töissä ollaan ,eikä lahjojen:Niillä lahjoilla ei kumminkaan
      pitkälle pötkitä.

    • matias

      Mä en ymmärrä minkätakia pomon pitäisi antaa kaikille lahja jos omilla rahoilla ostaa? Eriasia jos tähän käytetään firman rahoja... nämä joululahjat on kyllä yleensä muistaminen poikkeuksellisesta työnteosta/joustavuudesta.

      • aladin ja taika ..?

        Niin, mutta kun nykypäivän aikuiset ovat entisajan lapsia!


      • jhbvöljköjkb

        Työpaikalla tehdään töitä, ei hoideta yksityisasioita.

        Jos pomo on antanut lahjansa yksityisenä, hänen olisi pitänyt antaa ne ehdottomasti työajan ja työpaikan ulkopuolella. Kun hän on pomona työpaikkansa seinien sisäpuolella, hän on silloin pomon ominaisuudessa, ei yksityishenkilönä.

        Siksi pomon täytyy antaa kaikille tasapuolisuuden ja hyvän johtajuuden nimissä kaikille lahjat, koska hän ei anna niitä omiin nimiinsä, vaan firman nimiin.

        Tuo on työsyrjintää.


    • 1+1

      .Meidän firma jakaa suklaa rasioita yhdeisti työn-tekijöille.Mutta konttori puolella sitten herkutellaan pikkasen enemmän...

    • Hohhoijaa.

      Pienestä on elämä kiinni,jos 4 viinipullosta vedetään herneet nenään. Minulle on se ja sama saanko lahjoja vai en,kunhan palkka tulee sovittuna päivänä.

    • Lahjaton26

      Meidän työpaikalla sama juttu, työpaikassani on usean alan edustajia, toimistotyöntekijöitä 6, kuten itsekin.näistä puolet saivat lahjakortteja, Me kolme muuta jäimme taas nuolemaan näppejämme..

      Nämä kolme muuta saivat jokin aikaa sitten myös palkankorotuksen, että näin meidän työpaikalla

      ja pahintahan tässä on se, että olin myöskin itse kuulemassa ja lahjat on ostettu työpaikan rahoilla ei johtajan

    • hmm niimpä

      minä olen sitä mieltä että jos haluaa työntekijä muistaa työntekijöitä niin eikös silloin jokaikinen työntekijä ole kortensa kantanut kekoon. Antaisi edes lahjat niin että ei siitä muut pahoita mieltään. Ja minusta on vain kiitoksen paikka joskus vaikka onkin töissä ja saa sen palkan. Entisessä työpaikassani vain haukuttiin työntekijöitä ja jouluisin ei muistettu mittään eikä kettään. Kyllähän semmoisessa työpaikassa viihtyy jonka pomo pitää työntekijöistään. Ei nyt tartte parasta kaveria olla mutta ilmapiiriin se vaikuttaa paljon jos huomaa että tiettyjä suositaan. Miksei voi kohdella tasavertaisesti sitten kaikkia

    • tikastata

      Meillä on työssä ollut tapana, että ulkopuolelta tulevat lahjat jaetaan koko porukalla ja esim. viinit juomme joulun jälkeen yhteisessä illassamme. Ennen joulua suklaarasiat kiikutetaan kaffepöytään ja lahjakorit aivataan niin, että siitä riittää niillekin jotka eivät suoraan saa mitään mistään.

      Onneksi meillä ei ole mitään ap:n mainitsemaa. Pikkujoulut ovat lahja firmalta ja siinä saa olla kaikki mukana, jos niin huvittaa. Joten ap:n pomo on ajattelematon moukka ja taatusti muutenkin huonotapainen, minkä vuoksi epäilen saako hän muutenkaan erityisesti aikaiseksi niin suppealla ajattelumallilla joululahjojenkin suhteen.Yök!

    • sassuuun

      minä jäin äitiyslomalle joulukuun alussa, en saanut lahjaa eikä kutsuttu pikkujouluihin. en mene takaisin.

      • hyvästi...

        Joo,melkein sama, olen opintovapaalla, tosi suuri firma joka muistaa kaikkia laadukkaalla lahjalla. Ei myöskään paikallista pikkujoulua, ja työsuhde kuitenkin opiskellessa jatkuu koko ajan. En siitä lahjasta välitä, mut se asenne...


      • saanut ja antanut

        Se on sinulle ihan oikein. Ethän sinä ole töissä vaan saat palkan kun olet kotona. Työnantajasi joutuu maksamaan alussa myös palkkasi ennenkuin kela tulee hätiin. Työnantajasi maksaa myös sijaisen kouluttamisen. Äitiyslomalainen on erittäin kallis "tikki" työnantajalle. Mutta sitähän ei kukaan arvosta eikä huomioi. Ihmetelen kyllä että miksi ityönantajan pitää maksaa jonkun lapsen synnyttämisestä. Syytönhän se työnantaja siihen on. Työnantajasi varmaan ajatteli ettet välitä pikkujoulusta viimeisilläsi raskaana ollessa. Eli ajatteli kuitenkin työntekijän parasta. Ja lahjan antaminen varmaan johtui siitä että tosiaan saat palkkaa vaikka olet poissa töissä. Tosin olis voinut huomioida että olet kuitenkin työpanoksen suorittanut marraskuun loppuun. Eli olisi niistä kuukausista voinut muistaa. Mutta muistitko sinä työnantajaasi? Niistä vuosista mitä hän on sinulle palkkaasi ja sosiaaliturvaasi maksanut? Eihän työnantaja ole velvollinen muistamaan työntekiöitään jouluna mitenkään erityisesti. Työntekijä on myynyt työpanoksensa työnantajalle ja työnantaja maksaa siitä sovitusti. Työehtosopimuksissa ei puhuta lahjoista eikä muistamisista. Jos saa lahjan voi kiittää, ellei saa, niin sekin on ok.


      • Sairaslomalainen
        hyvästi... kirjoitti:

        Joo,melkein sama, olen opintovapaalla, tosi suuri firma joka muistaa kaikkia laadukkaalla lahjalla. Ei myöskään paikallista pikkujoulua, ja työsuhde kuitenkin opiskellessa jatkuu koko ajan. En siitä lahjasta välitä, mut se asenne...

        Tarkoitushan onkin savustaa äitiyslomalaiset ja muut pois, itse menisin piruuttaankin takaisin, kuten olen tehnytkin.


      • kumma paikka on

        Itse olen ollut sairaslomalla todella pitkään.
        Sain kuulemma lahjan, mutta joku "ihana" kolleega VARASTI sen...........
        Että sellainen työpaikka.
        Jos et siis ole paikalla, kun lahjat jaetaan, lähtevät lahjat heti parempaan käyttöön...........riippuen siis osastostakin ;)))


    • pomosi.

      sinullekkin olisin joulu-pussin ostanut, jos viettäisit edes puolet työpäivästäsi työpisteelläsi. ensin lorvit 2/3 osaa päivästä kahvihuoneessa ja missä sattuu, ja vielä odotat minun palkitsevan sinut siitä? potkut pitäisi antaa.

    • Ohi on se

      Minulla kävi yliopisto maailmassa niin ettei minua ja työkaveria käsketty pikkujouluihin, sinne kutsutaan vain vakituisessa työsuhteessa olevat. Puolen vuoden tai vuoden sopimuksella olevia ei kutsuta. Pikkujoulussa oleva sitten muistetaan pikku lahjalla. Yliopistolla huomasi kuinka oli ns. kakkosluokan kansalainen, vastaa en ole yksityisen puolella kokenut.

    • Siunakkoon

      Aikuiset ihmiset poraavat kun eivät saaneet työpaikalta joululahjaa! On teillä saatana helppo elämä.

      • hmphm...

        Mitä se lahja merkitsee? Ei *ittuakaan! Mitä ihmiset nykyään odottavat? Että, pienestäkin onnistumisesta tullaan ja taputetaan päähän?

        Onko pomo nykypäivän Joulupukki?


      • yksi van

        Haloo
        Ei kai tässä mistään Joululahjoista ole kyse vaan helevetin huonoista johtamistaidoista..


      • kiiiiirves
        yksi van kirjoitti:

        Haloo
        Ei kai tässä mistään Joululahjoista ole kyse vaan helevetin huonoista johtamistaidoista..

        mistä lähtien johtamiseen ja sen taitoihin on liittynyt lahjat ja varsinkin se, ettei niitä saa? ihme kitinää. jos noin paljon ketuttaa, varasta työpaikaltasi ja paketoi se pakettiin: kostat pomollesi ja saat lahjat samalla.

        naurettavaa, surullista ja omalla tapaa säälittävää.


      • Firman rahoilla.
        kiiiiirves kirjoitti:

        mistä lähtien johtamiseen ja sen taitoihin on liittynyt lahjat ja varsinkin se, ettei niitä saa? ihme kitinää. jos noin paljon ketuttaa, varasta työpaikaltasi ja paketoi se pakettiin: kostat pomollesi ja saat lahjat samalla.

        naurettavaa, surullista ja omalla tapaa säälittävää.

        Niinkö. Meillä taas kutsuttiin kaikki koolle lahjojen jakoa varten, myös ne jotka eivät sitä saaneet. Toiset saivat ja toiset eivät. Lahjat olivat mitätöntä krääsää joka ei tietenkään kiinnostanut ja kysymyshän onkin siitä eleestä jonka esimies teki. Osoittaakseen jukisesti ketkä ovat suosikkeja ja ketkä eivät.
        Koko työssäoloajan jatkui muutenkin ala-arvoinen kielenkäyttö ja törkeä kohtelu. aina hoidin työni kunnolla, mutta esimiehelle ei kiinnostanut leperrellä tai muutenkaan heittäytyä erityisen läheiseksi.


    • Talkkaria tarvitaan!

      Meidän firman johtaja (kersantti karoliina) , antaa lahjaksi aina silloin tällöin ja molemmille tulee hyvä mieli.

    • Uuni kuumana

      Tuoreena eläkeläisenä jäin ihmettelemään miksi joitakin firman melko hiljattain eläkkeelle siirtyneitä kutsuttiin joulun alla "joulupuurolle", joka sisälsi kyllä koko jouluaterian.
      Itse en kutsua saanut, vaikka olin vielä kesällä jelppinyt firmaa asiakaskäynnin muodossa, kun porukka oli ollut lomalla ja tekijöistä pulaa.
      Ruokaa oli kuulemma ollut ihan poisheitettäväksi.
      Liekö syynä sihteerin, joka kutsut lähetti, vanha kauna siitä etten kiikuttanut jokaista pikkuasiaa hänen hoidettavaksi, vaan hoidin itse, jottei tarvinnut päiväkausia odotella vastausta, kun hänen omien asioiden hoito tuppasi viemään suurimman osan työajasta.

    • alma täti

      älä välitä jos et saanut lahjaa, firmoissa yleensä ne per***n nuolijat saavat ne lahjatkin, en ottaisi nokkiin jos en saa lahjaa. Arvosta itseäsi ihmisenä enemmän ettet alennu pomojen talutus nuoraan ja nuoleskelemaan, tuollaisia nuoleskelijoita ei kunnioita kukaan joten säälistä heille kai niitä joululahjojakin annetaan, jaksavat taas ensi vuoden palvella pomoa.

    • -neuvonen-

      Tuota, lapsellista kuppikuntalaisuutta ja kyräilevää laumaeläinkäytöstä esiintyy minunkin työpaikassa.
      Tosin minä olen nostanut itseni sen jälkeenjääneisyyden yläpuolelle ja elellyt noteeraamatta koko asiaa.
      Tuo touhu on ajan mittaa vähentynyt ja aina jos sattuu korvaan ko. toimintaa, niin tapanani on tokaista siihen jotain sopivan nokkelaa, joka saa tyypin ajattelemaan omaa lapsellisuuttaan.

      Ei työelämästä tarvi tehdä itselleen tärkeintä maailmassa. Työtä se vaan on, jota valitettavasti on pakko tehdä tässä globaalissa "rahamaailmassa".
      Käy töissä ja nollaa ajatukset työpäivän päätyttyä. Näin minä teen

      • ElämäOnLaiffiii:)))

        Tai hankkia itselleen uusi elämä! Näin minä tein ja jäin pois Agrimarketista. Nykyisessä työyhteisössäni saan juuri sellaista arvostusta kuin lukemat mittarissa näyttää. Ei sellaista kuin pärstäkertoimen mukaan kyseisessä maatalouslafkassa pomot kadehti menestyviä myyjiä! Kiitos riitti!


    • nautitaan_ja_eletään

      Niiltä p:n nuolijoilta puuttu Oma Elämä, olkaa onnellisia että Teillä se on ja Nauttikaa Elämästä!

    • Meillä ei lahjota

      Totta, että kukin saa ja voi antaa lahjan kenelle haluaa eikä lahjoja todellakaan pidä odottaa ja pitää itsestäänselvyyksinä MUTTA ammattinsa osaava esimies ei voi työpaikalla asettaa alaisiaan tässä suhteessa eriarvoiseen asemaan. Se ei ole kateutta jos mainitunlaisesta "puolueellisuudesta" pahoittaa mielensä! Jos esimiehellä on läheisempi suhde joihinkin työkavereihin pitää ne lahjomiset ja muut puppeloinnit hoitaa privaatisti koto-oloissa. Herää vielä kysymys, että onko mainitunlainen esimies muutoinkaan tasapuolinen alaisiaan kohtaan. Henkilökohtaiset sympatiat eivät saa vaikuttaa työyhteisössä vaan työtaidot ja ahkeruus yms...

    • katkera?

      Pomo on pomo ja sinä työntekijä.

      En ole koskaan ymmärtänyt sitä miten kukaan edes kehtaa odottaa käsiojossa pomolta muuta kuin palkkaa. Työssä käydään rahan vuoksi... ei lahjojen.
      Se on työtä, piste!
      Sinä sait, minä en -katkeruus on naurettavaa ja lapsellista. Ja varsinkin silloin kun sitä tapahtuu aikuisten kesken. Lapselta tuollaisen käytöksen ymmärtää.

    • Joo, tympeää käytöstä !
      Meillä on just toisinpäin, eli yhtä kielletään menemästä vessaan työaikana ! vaik
      ka sillä on asiaa sinne, ei saa se mennä koskaan. Heti alkaa huuto, kun se edes liikkuu sisätiloissa muualla, kuin töitä tehden.....se onkin meistä nuorin, vasta 18-
      v täyttänyt tyttö.....pitääks sen tehdä asiansa housuihin, kun sillä on hätä ?
      Kyllä pitää puuttua tollaseen asiaan, et joku pikkupomo suosii muita, mut muuta-
      mat jää ulkopuolelle.....HETI ! Mua hävettäisi olla tommosen firman työntekijä !
      Ei ehkä pidä odottaa, mutta onhan sentään JOULU ! Pienikin lahja työpaikalta on hyvä juttu ! me saimme kaikki sellaiset aika tympeät pikku valot, jossa on my-
      ös heijastin, ihan kuin mäkin pimeellä olisin ulkona........vain aamulla töihin men-
      nessäni on niin pimeää vielä, mut muulloin........

      • krapppu

        Ostitteko te kaikki työntekijät lahjan pomolle?


      • hiihhhhiiihihhihihih
        krapppu kirjoitti:

        Ostitteko te kaikki työntekijät lahjan pomolle?

        SIELLÄ TODELLINEN MÄRYKÄLLI POMO JOKA JÄI ILMAN LAHJAA


      • qsqsq

        Meillä on just toisinpäin, eli yhtä kielletään menemästä vessaan työaikana !

        Pissais housuun sitten vaan. Tai no kyllähän se pitää jaksaa pidätellä sillä monessa työpaikassa on tilanteita jossa ei mitenkään voi lähtee vessaan ja jättää asiakkaita vain siihen.


      • Halooooooo
        krapppu kirjoitti:

        Ostitteko te kaikki työntekijät lahjan pomolle?

        Ostettaisiin, jos olisi oikeus käyttää firman rahoja, niin kuin pomoilla yleensä on.


      • krapppu
        Halooooooo kirjoitti:

        Ostettaisiin, jos olisi oikeus käyttää firman rahoja, niin kuin pomoilla yleensä on.

        Huomaatko käytöksesi? Sinä ja kaikki muutkin odotatte lahjoja, muttei mielenkään juolahda itse ostaa.

        Ahne!


      • :(

        jos se tyttö on osa-aikainen niin sillä ei välttämättä ole taukoja ollenkaan. Esim 4h työaikaan ei aina kuulu yhtään taukoa. Tiukan tulkinnan mukaan vessahommat tehdään tauolla eli osa-aikaisen tapauksessa työajan ulkopuolella.


      • puolin ja toisin

        Tutki työehtosopimuksesi. Niissä yleensä on taukojen määrät määritelty ja virkistäystymistauko. Eri töissä on teitenkin erilaiset, mutta selvitä asia. Osa-aikatyöläisellä voi olla ettei ole edes vessataukoja vaan kerran päivässä lkahvitauko. Jos on kuusi tuntia töissä, pitää kyllä riittää jos yhden kerran käy pissalla. Normaali ihminen kyllä kestää sen kuusi tuntia vessassa käymättäkin, ellei ole jotain pissaamiseen liittyvää sairautta. Jossain työpaikassa saattavat nuoret naiset laukata puolen tunnin ja tunnin välein vessassa. Siellä ei kuitenkaan aina käydä tarpeella vaan juorutaan kaiken maailman asioita. Ja mitä varten työpaikalla pitää päästä juoksentelamaan ympäri tiloja? Olen itse olltu aikoinani tehtaassa töissä ja virkistäymistauko oli n. 4 min. kerran tunnissa urakkatahtisessa töissä. Paikaltaan ei kyllä liikuttu ympäri salia, vaan tehtiin töitä. Ja jos liikuttiin, niin ainoastaan työasioissa. Ehkä HopeaLiljan työpaikalla on näitä taukoja käytetty väärin ja sen vuoksi on nyt niin tiukkaa. Ota asia reilusti puheeksi ja sopikaa selvistä säännöistä. Se 18 vuotia omaa ilmeisesti vääränlaisen työmoraalin ja sen vuoksi sitä kytätään tarkemmin. Hyvä oppia että työpaikalla tehdään töitä. Siitähän sille maksetaan. Pane itsesi työnantajan asemaan ja vast sitten arvostele. Asioissa on aina kaksi puolta.


      • kilimantsaaaro
        krapppu kirjoitti:

        Ostitteko te kaikki työntekijät lahjan pomolle?

        hassua miten miinuksia satelee sulle...
        ... kukaan ei vain yksinkertasesti tue lahjan ostamista pomolle...

        lol


      • Vaipatko ?

        TYÖAIKANA SAA KÄYDÄ VESSASSA.


      • potat.
        Vaipatko ? kirjoitti:

        TYÖAIKANA SAA KÄYDÄ VESSASSA.

        Jos pomo vessasta käynnistä motkottaa, niin sanoo sille, että hommatkoon sitten potan siihen työpisteeseen tai vaipat. Tosin vaippahan alkaa haisemaan eikä ole hyvää mainosta työpaikalle. Eikä kai se pottakaan, varsinkin jos asiakkaat huomaavat sen.


    • Kossua työläisille viiniä herroille

      No mikä ihme toi nyt on? Kaikissa firmoissa ylemmät henkilöt vetää kermat päältä. Firma tekee hyvää tulosta ja alemmalla tasolla saadaan pullaa kun ylemmällä puolen veetään kymmenien tuhansien boonuksia. Eikö niitten työpisteessä olevienkin kuuluisi saada myös ja koko tuotantolinja?

    • Joulumieli kaikille

      Todella lapsellista käytöstä pomolta. Täysin käsittämäntöntä suorastaan. Minulla on 2 esimiestä, ja sain molemmilta pienet lahjat, samoin kuin kaikki muutkin työntekijät.

    • Selkeää

      Hyvät palkitaan. Et ole lahjan arvoinen. Korjaa työtapasi ja lopeta velttoilu.

    • Muistelee pettynyt

      Muistuu mieleeni tapaus josta on jo aikaa kulunut. Olin töissä joulun aikoihin laivakeittiössä ja työpaikalla jaettiin joululahjaksi
      viskilikööripullot. Otin vastaan lahjan mutta muutaman minuutin kuluttua yksi nainen huusi kovalla äänellä että SINULLE EI KUULUKKAAN koska olet niin vähän aikaa vasta ollut töissä.
      Hän haki pullon pois. Joivat varmaan minulta ottamani liköörin vapaa-aikanaan naisporukalla.
      Käytän hyvin vähän alkoholia mutta mielelläni olisin juomaa maistanut
      kotona lomilla ollessani. Minusta on törkeää kun ensin annetaan joululahja ja se sitten otetaan kiireellä pois.

      • entinen joulupukki

        Olen työnantaja ja omayrittäjä - ennen annoin joululahjoja jokaiselle mutta huomasin että työntekijät eivät tykänneet niistä..oli ilmeisesti liian huonot..joulukori jossa oli ruokatavaraa, glögipullon ja makeisia. - Joten nykyään en anna yhtään mitään lahjoja.
        Voin kerrota että itse sain työntekijoista, 23 kpl, joko konjakkipullon tai koskenkorvapullon lahjaksi.


      • ,,,,,,,,,,

        minä olisin hakenut takasin,jos on annettu ei sitä enää voi ottaa;)


      • ei viinaa...
        entinen joulupukki kirjoitti:

        Olen työnantaja ja omayrittäjä - ennen annoin joululahjoja jokaiselle mutta huomasin että työntekijät eivät tykänneet niistä..oli ilmeisesti liian huonot..joulukori jossa oli ruokatavaraa, glögipullon ja makeisia. - Joten nykyään en anna yhtään mitään lahjoja.
        Voin kerrota että itse sain työntekijoista, 23 kpl, joko konjakkipullon tai koskenkorvapullon lahjaksi.

        Minä annan kaikille joulubonuksen rahana. Hyvin on kelvannut ja kaikki ovat tykänneet.


    • siivoojatarrr

      Joo, tuttua. Eräänä ystävänpäivänä sain kortin, jossa esimies toivotti hyvää ystävänpäivää. Jonkin aikaa sen jälkeen sain kuulla työkavereiltani, että he olivat saaneet ystävänpäivänä lahjakortit. Tuntui aika pahalta, varsinkin kun toinen oli juopotteleva (ja jonka töitä itse paikkailin) ja toinen oli vuosia myöhemmin töihin tullut kuin minä, toki ihan hyvä työntekijä, mutta vain sivutöinään silloin tällöin työskentelevä, toisin kuin minä joka olin kokoaikainen. Samoin syntymäpäivinä muistettiin muita työntekijöitä.

      Tämä eräässä suurimmassa siivousfirmassa jossain päin Pohjanmaata. En koskaan kieltäytynyt töistä, ennen kuin sitten yhden kerran (tapahtui muuten vasta tämän "ystävän"päiväepisodin jälkeen), jolloin minut närkästyneenä taivuteltiin kuitenkin tekemään se ylimääräinen työ (tein jo ennestään sillä viikolla ylitöitä).

      Joo, olen heittopussi, joka ei osaa pitää aina puoliaan, saati uskalla. Olen myös vastenmielisen kiltti ja ärsyttävän hiljainen, epämuodikas toisin kuin pomo, en juoruile toisin kuin muutama muu työntekijä. Siitäs sain! Huomasin kyllä että esimies katseli nenänvarttaan pitkin. No, nyt olen ihan muualla...

    • HuonoKoJohtaja?

      Jos olivat firman rahoilla ostetut lahjat, pomosi toimi puolueellisesti ja syrji sinua. Em. toiminta on selkeästi merkki huonosta johtajuudesta ja sinuna vaihtaisin työpaikkaa pikimmiten. Tuollainen suosiminen kun tietää sitä, että sinä et saa muutakaan, et ylennyksiä, palkan korotuksia, etkä muuta, vaan kaikki vähänkään paremmat mahdollisuudet annetaan pomon suosikeille. Puolueellisen ja epätasa-arvoisesti kohtelevan pomon alaisena ei tosiaan kannata jatkaa.

      Jos firma jakaa joululahjoja, ne pitäisi tasapuolisesti jakaa koko henkilöstölle. Ainakin meillä jokainen työntekijä sai firmalta joulupaketin jossa oli suklaata, kahvia yms. Lisäksi suoritettiin koko henkilöstön kesken kinkkuarvonta. Siis tasapuolinen kohtelu josta kenelläkään ei ole mitään valittamista.

      Jos lahjat osti pomo omalla rahallaan, eli ei firman kassasta maksettu, saa jokainen omilla rahoillaan lahjoa aivan ketä huvittaa. En missään nimessä odottaisi pomoni ostavan minulle henkilökohtaisesti joululahjaa ja kauhistuisin jos ostaisi.

    • tiimi5

      CV saa uuden lisäyksen "en kaipaa jouluna lahoja saati sitten tule valittamaan asiasta suomi24 sivustolle"

      hih. toivottavasti pomosi lukee tekstisi. hän varmasti muistaa hyvin mitä on puhunut ja kenen kanssa ja vielä paremmin sen KENEN ISONENÄ sekä korvat olivat höröllä kun jakeli lahjoja...

    • JK

      VAI IIN

    • onneksi pääsi pois

      Ikävältä tuntuu moinen varsinkin jouluna. Itse muistelen pahalla, näin vuosien jälkeenkin kun osa porukasta kutsuttiin jouluglögille viereiseen kapakkaan keskellä viimeistä päivää ennen joulua. Kyllä tuli kurja olo, kun itse jäi kökkimään konttorille muutaman muun kanssa. Eipä meille luusereille edes toivotettu Hyvää Joulua. Taisin kyllä liukastella saalaa kotiin. No seuraavana kesänä järjestin itseni toisiin hommiin!

    • Ei niitä pulloja tarvitse pomojenkaan jakaa jokaiselle..

    • 1+13

      Vaikka pomo ei sinulle lahjaa antanutkaan, niin olet ainakin firmassasi kävelevä muistutus siitä hänelle. Jos sinulla ei ole vaikeuksia vaihtaa työpaikkaa, niin ei muuta kuin menet ja haet uutta työtä. Pyydä pomoltasi nimikirjanote tai joku vastaava todistus, joka pistää hänet ajattelemaan minkä vuoksi sitä pyydät.

    • tökerö pomo

      Kyllä pomosi toimi todella tökerösti. Jos lahjojen oli tarkoitus olla jonkinlainen kiitos erityisen hyvin suoritetusta työstä vain eräille työntekijöille, olisi pomon pitänyt siitä mainita erikseen kaikille. Jos taas pomo halusi palkita nuolijansa, niin olisi pitänyt tehdä se visusti salassa niiltä, jotka eivät lahjoja saisi.

    • ~cissi~

      No sitähän ei voi tietää, millä perusteella lahjat jaettiin: oliko ko. henkilöt osallistuneet johonkin onnistuneeseen projektiin, tai ojensiko pomo ne jonkun yhteistyökumppanin puolesta.

      Työssäkäyvällä on varaa ostaa viininsä itsekin. Tasavertainen kohtelu työpaikalla koskee toki myös tällaisia huomioimisia. Tj saattaa korjata erehdyksensä ensi vuonna, tai sitten tarkoitus onkin että työntekijä arvioisi asemaansa ja miettisi, onko antanut sen työpanoksen, jota firma tarvitsi. Asianhan voi ottaa suoraan puheeksi.

    • raahen poika

      Jokaiselle erään kaupungin työntekijälle on eläkkeelle jäädessään luvattu mm. kaupungin pöytäviiri lahjaksi. Äitini joutui itse pyytämään ja vaatimaan sen pomoltaan.

      • dsdsf

        onko se enää lahja, jos sitä pitää oikein erikseen vaatia?


    • yhdenvertaisuus

      Yhdenvertaisuus ja tasa-arvolakia pitäisi johtajien noudattaa. Lahjat kaikille tai ei kellekään - se nyt on ihan päivänselvä asia. Niissä firmoissa, joissa itse olen ollut, kaikki on saanut saman lahjan, samasisältöisen kassin eikä kukaan asemaan katsomatta ole saanut mitään ylimääräistä tai enemmän tai vähemmän kuin muut. Mut toi kuulostaa pikkupuljujen touhulta...ihan syvältä.

    • Näin on

      Näin on ja näin on aina ollut että joidenkin kemiat pelaa paremmin yhteen pomon kanssa ja suositusasema syntyy. Toiset ovat auringossa ja toiset varjossa. Ei sen takia kannata vaihtaa työpaikkaa jos ei muissa asoissa hannaa ja eikä viihdy työssä.

    • pomoonpomo

      Joo sinä olet väärässä työpaikassa. Tuskin vika on pomossa vaan todennäköisesti olet vastarannankiiski jonka mielestä pomot on kaikki syvältä. Jos olisit samaa joukkuetta saisit lahjoja. Ilkeämielisesti kaikkia joukkuepelaajia kutsutaan perseennuolijoiksi.

      Pomo on pomo ja liike-elämä on yhteistyötä. Rupea yksityisyrittäjäksi niin voit olla oma pomosi ja ostaa itsellesi lahjoja ja koh1della itseäsi niinkuin haluat.

    • Mol is my boss

      En mäkään saanut pomolta joululahjaa. Ei mulla tosin ole pomoakaan.

      Ja töitä... eipä niitäkään ole.

    • lahjan saannut

      Toiset vaan tuottaa enemmän ku joutavat kävelijät.

    • kiitti vaan

      Juu, pomot on harvinaisen reiluja.
      Pomo sanoi ennen joulua, ettei tarvii tulla kuukauteen töihin kun on vähän sellainen tilanne. Sanoin sitten ettei tarvii maksaa sitten parin tehdyn kuukauden palkkaakaan. Eipä ole tosiaan liksija näkynyt, ja jo seuraavana päivänä tilallani oli valehteleva ja kieroileva akka.
      Sen siitä saa, kun tekee töitä oliman lomia, lomarahoja ja ylitöikorvauksia välillä viikkotolkulla 18-tuntisia päiviä tehden.

    • kosto elää

      Maksa potut pottuina

      • kuori oma perunasi

        En minäkään tuollaiselle valittajalle lahjaa ostaisi. Jos kitisee jo puuttuvasta lahjasta niin mistähän tuo on marissut työpaikalla?


    • Haist

      Eihän tässä nyt lahjoista olekaan kysymys. Minä en ainakaan edes tarvitse mitään kun kaikesta nimestä on. Makukin on niin vaativa, ettei mikään oikein kelpaakaan.

      Jos kohtelee työntekijöitä eriarvoisesti se on työpaikkakiusaamista ja erittäin vakavaa kun siihen syyllistyy esimies. Jos ei halua/viitsi lahjoa toisia salassa niin mitä se sitten on jos ei kiusaamista?

      Minä ostin yhteen aikaan pomolleni lahjan mutta lopetin sen kun en saanut mitään. Edellisessä työpaikassa tuli 10 vuotta työntekoa täyteen, mutta mitenkään ei huomioitu. Silloin sitä olisi jotakin odottanut kun niska limassa painoi töitä. Taisi olla niin, että olin vain rahanmenoa työntantajalle?

      • 123 hop!

        Hieona. Miksi pomo ostaisi kenellekään, jos kukaan ei osta hänelle?
        "minä lopetin ostamisen kun en saanut takaisin mitään" naurettava!
        ps. entä jos ap. työkaverit ostivat lahjan mutta itse ei juutalaisena voinut, koska se MAKSAA; nyt itkee täällä koska on kaltoinkohdeltu O.o


    • Niin tavallista

      Tämä on totta monessakin paikassa. Esimerkiksi suuren kauppaketjun ja lääketehtaan olen nähnyt tekevän moista. Ei tarvitse kuin olla luvallisella sairaslomalla niin alkaa todella ilkeä savistaminen ja lahjoitta jättäminen on vain jäävuoren huippu.

    • Lahjatonna

      Oisit vaan vieny pomolle jonkun upeen lahjan itse ja toivottanut oikein iloisesti hyvää joulua! Jos ei ois älynny olla nolo, niin olisit samantien ottanu loparit!

    • Oikeudenmukaisuus?

      Ikävästi käyttäydytty pomolta. Minusta kaikki työntekijät firmasta riippumatta, jotka ovat tehneet työnsä tunnollisesti, ovat lahjan arvoisia.

      Itse olen saanut potkut päivä ennen jouluaattoa, kun en suostunut tekemään ylitöitä ilman palkkaa joulun alla. Uudelle, täysin kokemattomalle ja kouluttamattomalle henkilölle, pomo kyllä antoi joululahjan nähteni.

      Tämä tapahtui yksityisellä työnantajalla kultasepänliikkeessä.

    • joo65

      Sijaiset, keikkalaiset ja vuokratyöntekijät jäävät myös huomioimatta. Hyvä niin, en kaipaa lahjoja enkä lounasseteleitä, nolompaa se on lahjan jakajalle kun pitää vaivihkaa lahjoja jakaa toisille.

    • tasa-arvoa

      Meillä kaikki muut saivat jouluruuan paitsi siivoojat ,vaikka on töissä 8 tuntia päivässä muiden kanssa.

    • Teepä näin ensi jouluna; varustaudu omalla lahjalla ensi kerralla ja laita lahjakassiin 1pll konjakkia. Älä anna sitä kenellekään, mutta kun pomosi antaa kuitenkin taas viinilahjat lellikeilleen, niin anna hieman myöhemmin toisen heistä nähdä, mitä sinä sait. Niinpä lellikeiden joulu on pilalla siksi, kun he miettii sitä, että miksi he saivat vain viinipullot tms. kun sinä sait konjakkia. Ei heidän tarvitse saada tietää sitä, että pomo ei antanut sitä pulloa sulle. Riittää, että he epäilee jääneensä palkitsemisessa kakkoseksi. ;)

    • Voi olla muutakin

      Kyseessähän saattoi olla todellisuudessa joku muukin juttu kuin joululahja. Tiedä vaikka pomo olisi hankkinut jotain erikoisempaa viiniä näiden työkavereiden pyynnöstä. Tai ehkä jostain tilaisuudesta oli jäänyt viiniä ja viinin jakamisesta oli sovittu. Turha näitä on murehtia, jos ei tiedä tarkalleen mistä on kyse.

    • .....

      Sulla on sentään työpaikka. Minut irtisanottiin muutama vuosi sitten enkä edelleenkään ole työtä saanu. Aika mon saamatonta lahjaa jo on. Tuntuu niin lapselliselta tuollainen puhe, kun pitäisi olla tänäpäivänä onnellinen siitä et on työpaikka.
      Oonko tullu katkeraksi? No, OLEN TODELLA.

    • 14

      No kyllä se varmaan on ihan sitä mitä hän näki. Tuo on ainakin ollut melko yleistä ennen varsinkin, mutta tapahtuu sitä vieläkin. Olen nähnyt vastaavia pullopaketteja kans ja kun hiukan olen seurannut minne menevät niin pomolta toiselle. Joskus meidän firmaan tuli sellaisiakin juomia jotka tuli firmoilta yhteistyölahjoina niin isoin pomo joka ei asian kanssa ollut millään lailla tekemisessä kävi hakemassa omansa. Alatason suorittajat jotka eniten olivat yhteistyössä eivät saanet kuin kuivan postikortin.

    • EL. a. K:IM

      Hyvä joulumieli

      Hae alkosta kossua, ja aja muija kartanolle. Oppii uskomaan.

      Paskempi flaksi oli se ettei emäntäsi uskonut sua, kuin TJ.

    • DG

      Miellä oli ns. kehittämispäivä, joka tarkoitti sitä, että syödään jouluateria ja vietetään mukana hetki yhdessä työporukalla. Ohjelmistoon kuului myös eläkkeelle jäävä henkilö, joka sai lahjan ja piti pienen puheen. Mutta kuinkas ollakaan; eräs lähiesimies ns. pikkupomo veti koko tilaisuuden överiksi. Hän esitti puheen, mutta sen teemana oli vain hän itse sekä se kuinka hyvä hänen ystävänsä on. Tämä ystävä on samalla työpaikalla myös pikkupomona. Ylistysvirsi kesti ja kesti. Kaiken huipuksi kaikkien esimies antoi näille kahdelle pikkupomolle lahjat! Me muut kolmekymmentä pyörittelimme silmiämme ja tilanne oli uskamaton. Eli siis tätä "hyvä veli järjestelmää"! Kävi sääliksi tämä eläkkeelle jäävä rouva, joka jäi tämän tapahtuman varjoon! Pomot suosivat vain toisiaan.

    • Tärkeys järjestys

      Onhan tuo nyt hieman ikävää, mutta esimerkiksi meidän perheessä johtajat töissä eväsitvät toisilta jouluruuan (joka on ollut lähes ainoa "lahja" jouluna kenellekään) ja toinen sai potkut. Enkä usko, että meidänkään tilanne oli edes huonoin mahdollinen.

    • LiliaLumina

      Onpas ollut ikävää, minkähänlainen firma mahtanee olla kyseessä?
      Minä olin jjoitakin vuosia sitten kesä- ja viikonloppu työissä eräässä firmassa ihan vaan siivoojana ja sain silti yhtä ihanan joulujahjan kuin kaikki muutkin työntekijätkin ja kirjoitettuani ylioppilaaksi omistajapariskunta muisti minua tosi ihanalla lahjalla :) Tosin taitaa nykypäivänä firmoilla ennä muka huonosti kun ei pikkulahjallakaan enää muisteta. Toki se on jokaisen oma asia antaakol lahjoja vai ei, mutta en oletakaan saavani mitään, mutta onhan se kaunis ele.

    • sdf

      itse sain pomoltani lahjaks moloa

    • 90iokl

      jaa että pomon pitäisi antaa lahja sulle siintä hyvästä että se on järjestäny sulle duunia.

    • Nuijalle nuija

      Kääri lahjapakettiin ruis reikäreipä, jonka parasta ennen päiväys on mennyt pari päivää sitten. Komea lahjanaru päälle. Eiköhän toimitusjohtaja saa ajattelemisen aihetta. Niin minä tekisin :)

    • Voiko joku kertoa

      Kovasti tuntuu sinulla olevan plussia mutta voisiko joku plussan antaneista kertoa että miksi pomolla on velvollisuus ostaa lahja nokkiinsa ottaneelle aloittajalle? Ihmiset sattuvat yleensä ostamaan lahjoja VAIN läheisille lukuunottamatta hyväntekeväisyyksiä.

    • Pomo itsekin

      Esimiehelläkin on iso rooli ilmapiirin kehittymisessä. Jokainen omaan työyksikköönsä hyvää ilmapiiriä (=parempi työtsemppi => enemmän aikaansaannoksia) haluava pomo ei takuulla anna lahjaa joko kenellekään tai sitten kaikille. Näin se vaan on. Työntekijöiden täytyy olla hänelle saman-arvoisia. Työntekijöiden kanssa ei kaveerata tyyliin jonkun kanssa oluella ja toisen kanssa harrastamassa tms. vaan jokaiseen heihin samanlainen suhde, muuten on epä-tasa-arvoinen ja niin ei voi hommaansa oikein hoitava esimies toimia.

      Yritä unohtaa koko juttu, mikäli et ole muuten huomannut epätasa-arvoista kohtelua. Ehkäpä pomokin tajusi ajattelemattomuutensa/mokansa ja on pahoillaan? Toivotaan niin! (Virheitähän kaikki tekevät, myös pomot ja tyhmiä ovat vain he, jotka eivät niistä ota opikseen :)

    • plipplop!

      Taidat olla vain ahne ja omahyväinen paskakasa.

    • Haappo

      Kyllä minusta pomo saa käyvä kaveeraamassa työntekijöidensä kanssa ja viettää vapaa-aikaa,jos työpaikasta sattuu hyvä kaveri löytymään. Ei kai siihen voi seinää lyödä eteen. Silti taas työpaikalla on työntekijöille oltava tasapuolinen ja jos lahjoja jaetaan,niin silloin on kaikkien sellainen saatava. Itse en oo pomo,mutta en ole pomotettavanakaan. Yrittäjyydellä on etunsa. :) Arvostus laskis kyllä sellaista pomoa kohtaan,joka muille antaa lahjan,mutta itse jäisi ilman. Jos pomo ei arvosta näinollen työntekijäänsä,enpä alkaisi arvostamaan myöskään häntä,mutta saa harkita aika tarkkaan onko se henkilökohtaista kuitenkaan,jos välit on olleet muuten hyvät.

    • fgghurtg

      Kusipäitähän löytyy aina. Itse en suostunut "lahjottavaksi" kun huomasin että kaikille ei anneta lahjaa. Pomo aivan hätääntyi ja kyseli syytä. Käskin miettiä sitä.
      Ihan tuon takia äänestin ko paikasta jaloillani.

    • murhaajako?

      meidän firmassa pomo ottaa kaikki asiakkaiden lähettämät joululahjat itselleen ja jakaa niitä sitten asiakkaille ja lellikeilleen. näin käy myös tietylle henkilöille tarkoitetuille lahjoille. noloahan se on, kun asiakkaan lähettämät lahjat eivät tule oikealle henkilölle.

      laitoin tänä jouluna minulle paketin työpaikalle tekaistulla lähettäjän nimellä. tätä pakettia en tietenkään koskaan saanut, mutta varmaan kohta selviää kenelle se annettiin. Oli nimittäin sen verran rotanmyrkkyä viinissä. :D

    • Nauttikaaolostanne

      Huono johtaja kylvää epätasa-arvoa työpaikalla. Sosiopaatti harjoittaa hajoita ja hallitse -taktiikkaa. Nämä tyypit ovat nyky-yhtiskunnan menestyjiä. Nauttikaa elämästänne.

    • Prioriteetit kuntoon

      Minä en TJ:nä katselisi päivääkään seläntakana roskaa jauhavia sihteerikköjä tai vielä vähemmän keskustelupalstoilla viinipullon takia itkeviä...

      Töissä ollaan töitä tekemässä ja töistä saa korvaukseksi palkan. Niin kauan kuin palkka tulee ajallaan, asia on kunnossa, kaikki muu on sivuseikka.

      Jos ketjun aloittaja olisi ahkera ja hoitanut hommansa urallaan kunnolla, hän voisi hetkessä mennä johonkin mieleiseensä paikaan jossa ehkä hänkin saisi viiniä juodakseen. Mutta naama norsun***ulla nyt saastuttaa nykyisen paikkansa ilmapiiriä ja vaikeuttaa muidenkin työntekoa. Suomen irtisanomissuoja on liian hyvä.

    • Töitä tehdään

      Meillä esimies pyytää aina sanomaan jos on joku huonosti.Kysyy aina että tykkäätkö työstäsi ja onko kaikki hyvin. Tämä kaikki on kuitenkin vain semmosta teatteria eli tosissaan ei kiinnosta muu kuin oma itse. Koko pitkän työurani aikana olen kahdesti kommentoinut työmäärääni yms. ja sain palautteeksi vähättelyä.


      Työ sinänsä on mielenkiintoista mutta työilmapiiri on ahdistavaa juuri tämän esimiehen takia. Teen töitä koko työajan, en käy esim. kahvilla lätisemässä. Teen niin paljon kuin päivän aikana ehdin. Minulle on siirtynyt paljon uusia tehtäviä entisten lisäksi enkä tiedä kuinka kauan ehdin tehdä kaikki.

      Kyllä tässä maassa on paljon "johtajia" joilla ei ole mitään käsitystä johtamistaidoista Keskustelupalsoilta ilmenneenä myös ilmeisesti ihan luonnevikaisia ja narsisteja..

      Kyllä sinäkin TJ voisit katsoa peiliin vaikka asiaa puhutkin. Oletko hyvä johtaja?

      Minä en kaipaisi lahjoja vaan uuden työpaikan.

    • ex duunari

      taitaa olla sama tapaus josta liikkuu tarina. tuo on jo legenda ja jaksaa naurattaa

    • häpeäpaalu

      todella törkeää käytöstä. laita firman nimi esiin!

    • Jjkkköööl

      Tätä tapahtui myös 2015 jouluna...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe