Monesti kuulee ihmisten sanovan että usko on jokaisen ihmisen yksityisasia eikä se kuulu kenellekään toiselle ihmiselle. Useimmiten tällaisen väitteen tekijä on henkilö joka ei ole elävässä uskossa. Tällä väitteellään hän vetää itselleen suojaverkon kohti käypää evankeliointia vastaan. Hän sanoo rivien välissä: "Pyydän, anna minun olla siinä uskossa missä olen äläkä pakota minua omaan uskoosi." Silloin herää kysymys; Missä uskossa "pakottaja" sitten on mitä vastaan puolustaudutaan? Mihin uskoon hän yrittää johdattaa ja kehottaa kanssamatkaajiaan? Onhan selvää että tässä on kysymys kahdesta eri uskosta koska konflikti on faktumi.
Puolustusasemiin vetäytyvä ihminen yrittää siis puolustautua tätä toista uskoa vastaan.
Joskus kuulee myös väitettävän näin: "Minä kuulun kirkkoon ja minut on lapsena kastettu ja se riittää minulle." Joskus voidaan myös vedota rippikoulun käymiseen ja ehtoollisen säännölliseen nauttimiseen. Suojaverkko vedetään päälle sitä uskoa vastaan jota hänelle tarjotaan.
Usko jota hänelle tarjottiin on tietenkin sydämen usko.
Paavali todistaa että sydämen usko tuo vanhurskauden ja suun tunnustus pelastuksen. Ilman tätä sydämen uskoa ei kukaan pelastu. Sydämen usko vie uskovan automaattisesti ja vääjäämättä tunnustamaan Jeesuksen ihmisten edessä (Room 10:9-10, Matt 10:32-33). Se vie ihmisen myös kuuliaisuuteen Jumalaa kohtaan (Room 1:5, 6:17). Sydämen usko näkyy toisille ihmisille. Se ei siis ole salassa olevaa uskoa;
Matt 5:14-16 "Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa."
Vanginvartija sai kehotuksen ja lupauksen:
Apostolien teot 16:31 "Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."
Tässä luvattiin vanginvartijalle että kun hän ensin itse uskoo Jeesukseen Kristukseen, koko hänen perhekuntansa tulisi myös uskomaan Jeesukseen ja pelastuisi. Vanginvartijan vastaan ottama usko ei siis vaikuttaisi ainoastaan häneen itseensä. Minkälaista uskoa Paavali tarjosi vanginvartijalle? Paavali tarjosi tietenkin sydämen uskoa joka johtaa kuuliaisuuteen. Kuuliaisuus taas johtaa näkyviin tekoihin. Muuta ei voida väittää tekemättä väkivaltaa Raamatun Sanalle. Tästä näemme mitä elävä sydämen usko Jeesukseen saa aikaan meidän lähipiirissämme. Meidän uskomme vaikuttaa toisiin ihmisiin mikäli se näkyy ja kuuluu. Ihmisiä tulee uskoon meidän todistuksemme sanan kautta.
Ajatellaan tilannetta jossa joku uskova pitää uskonsa omassa sydämessään eikä kerro uskostaan kenellekään. Hänen elämästään ei silloin näy mitenkään että hän on uskossa Jeesukseen Kristukseen. Silloin hän ei myöskään voi olla kuuliainen Jumalalle. Tällaista "uskoa" emme löydä Raamatusta. Se ei ole Raamatun ilmoittamaa pelastavaa uskoa. Eikä se myöskään voi vaikuttaa uskoa Jumalaan lähiympäristömme ihmisissä. Tällaisesta "uskosta" Jaakob todistaa että se on kuollutta uskoa (Jaak 2:18-26). Kuollut usko ei voi pelastaa.
Koska omaisemme, ystävämme, työ- ja koulu kaverimme eivät näe eivätkä kuule meidän todistustamme uskostamme Jeesukseen, he eivät myöskään voi tulla uskoviksi meidän todistuksemme kautta, todistuksen kautta jota ei ole. Jumala ei voi käyttää salaista uskovaa todistamaan Hänestä ja pelastuksesta.
Näistä syistä johtuen usko ei ole meidän yksityisasiamme niin että Jumala antaisi meille luvan pitää sen omana salaisuutenamme. Meidän tulee kertoa lähimmäisillemme että olemme uskossa Jeesukseen Kristukseen. Se on vähintä mitä Jumala odottaa sinulta joka pidät itseäsi uskovana.
Mikäli emme uskalla tunnustaa uskoamme Jeesukseen, joudumme vaikeisiin tilanteisiin joissa voimme joutua uskovalle täysin sopimattomiin tilanteisiin ja tekoihin. Voimme olosuhteiden pakottaman joutua jopa osallisiksi suoranaisiin kadottaviin synteihin. Meidän tulee sanoutua niistä synneistä irti tunnustamalla uskomme Jeesukseen siellä missä selvä tilaisuus siihen tulee eteemme. Jeesukseen uskon tunnustaminen erottaa uskovan maailmasta ja maailmallisesta tavasta elää sekä tietysti maailman synnistä.
Roomalaiskirje 6:22 "Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."
ONKO USKO YKSITYISASIA?
57
392
Vastaukset
- body
Usko on aina yksityisasia, mutta sehän ei sovi rahaa kerääville sekä vallanhaluisille seurakunnille.
He haluavat sekä omistaa että määrittää uskon.
Jos et usko niin katso ja kuuntele.
Jeesus sanoi. " kun rukoilet, mene kammioosi ja rukoile siellä salaa..."
mutta miten on nyt, se on show touhua, mekkalaa ja menoa.
Ihminen on kaivanut uskonkuoppia jo niin paljon että niihin hukkuu, se on jatkuvaa kaivuuta. - body
Miltä " jaikalìsta" tuntuisi jos naapuri tai työpaikkakaveri jauhaisi jatkuvasti omaa uskon idealismia ja sen paremmuutta.?? esim. jotain poliittista uskon idealismia.
Taitaisi alkaa tympiä.??En minä ole kirjoittanut jatkuvasta omasta uskosta jauhamisesta. Minä olen kirjoittanut uskon tunnustamisesta ja esille nostamisesta. Uskoa ei tule piilottaa. Se tulee kuulua ja näkyä niin että perheissä, kouluissa, työmailla ja kylällä tiedetään ketkä ovat Jeesuksen seuraajia. Olisihan se aika ikävää jos minua lähellä elävät ihmiset eivät tietäisi että olen uskossa Jeesukseen.
jaikal kirjoitti:
En minä ole kirjoittanut jatkuvasta omasta uskosta jauhamisesta. Minä olen kirjoittanut uskon tunnustamisesta ja esille nostamisesta. Uskoa ei tule piilottaa. Se tulee kuulua ja näkyä niin että perheissä, kouluissa, työmailla ja kylällä tiedetään ketkä ovat Jeesuksen seuraajia. Olisihan se aika ikävää jos minua lähellä elävät ihmiset eivät tietäisi että olen uskossa Jeesukseen.
Tärkeämpää kuin uskostaan kuuluttaminen on elää niin, että usko näkyisi hyvinä hedelminä arjen keskellä. Tieto siitä, että joku on uskossa, kääntyy evankeliumin sanomalle enemmänkin vahingoksi, jos tuo "uskova" ei osoittaudu eläväksi Kristus-kirjeeksi.
Paavali kirjoittaa asiasta korinttolaisille.
2.Kor.3:3 "Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin."
Tässä meillä on miettimistä ja aihetta oman vaelluksemme arviointiin. Tuoko Jumala meidän kauttamme ilmi Kristuksen tuntemisen tuoksun?
2.Kor.2:14-16 "Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!
Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:
näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen?"- -sivusta seuraava-
Semper.Fidelis kirjoitti:
Tärkeämpää kuin uskostaan kuuluttaminen on elää niin, että usko näkyisi hyvinä hedelminä arjen keskellä. Tieto siitä, että joku on uskossa, kääntyy evankeliumin sanomalle enemmänkin vahingoksi, jos tuo "uskova" ei osoittaudu eläväksi Kristus-kirjeeksi.
Paavali kirjoittaa asiasta korinttolaisille.
2.Kor.3:3 "Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin."
Tässä meillä on miettimistä ja aihetta oman vaelluksemme arviointiin. Tuoko Jumala meidän kauttamme ilmi Kristuksen tuntemisen tuoksun?
2.Kor.2:14-16 "Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!
Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:
näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen?"Toivon, että kaikki voimme noudattaa elämässämme seuraavaa Pietarin opetusta.
1. Piet. 3:15s
"pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla, pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat". - sanotaahan
Semper.Fidelis kirjoitti:
Tärkeämpää kuin uskostaan kuuluttaminen on elää niin, että usko näkyisi hyvinä hedelminä arjen keskellä. Tieto siitä, että joku on uskossa, kääntyy evankeliumin sanomalle enemmänkin vahingoksi, jos tuo "uskova" ei osoittaudu eläväksi Kristus-kirjeeksi.
Paavali kirjoittaa asiasta korinttolaisille.
2.Kor.3:3 "Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin."
Tässä meillä on miettimistä ja aihetta oman vaelluksemme arviointiin. Tuoko Jumala meidän kauttamme ilmi Kristuksen tuntemisen tuoksun?
2.Kor.2:14-16 "Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!
Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:
näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen?"raamatussa myös näin!
Jaakobin kirjeestä
Luku 3:1
1. veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Paavalin 1 kirje korinttolaisille
Luku 12:28-30
28. Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi ja kolmansia opettajiksi. Muutamille hän antoi voiman tehdä ihmetekoja, toisille lahjan parantaa tauteja, avustaa, toimia johtajina, puhua eri kielillä.
29. Eiväthän kaikki ole apostoleja, eivät kaikki profeettoja, eivät kaikki opettajia, eiväthän kaikki tee voimatekoja,
30. eihän kaikkilla ole parantamisen armolahjoja, eiväthän kaikki puhu kielillä, eivätkä kaikki kykene niitä selittämään?
Paavalin toinen kirje Tessalonikalaisille
Luku 3:11,12
11. Olemme näet kuulleet joidenkin teistä elävän kurittomasti: He eivät tee työtä, vaan puuhailevat heille kuulumattomissa asioissa.
12. Sellaisia me käskemme ja kehotamme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa tekemään työtä hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä.
Paavalin toisesta kirjeestä korinttolaisille
Luku 10:12-18
12. Emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme sellaisiin, jotka suosittelevat itseään. He ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itseään omalla itsellään ja vertaavat itseään itseensä.
13. Me taas emme kerskaa yli määrän, vaan sen säädetyn vaikutusalan mukaan, minkä Jumala on antanut määrätessään sen ulottumaan teihinkin asti.
14. Me emme kurottaudu liian pitkälle ikään kuin emme ulottuisikaan teihin.
Olemmehan ehtineet Kristuksen evankeliumin julistamisessa teihin asti.
15. Emme myöskään kerskaa yli määrän muiden vaivannäöistä. Toivomme kuitenkin, että uskonne kasvaessa me meille säädetyn vaikutusalan mukaan kasvamme teidän keskuudessanne siinä määrin,
16. että saamme viedä evankeliumia myös teidän tuolla puolellanne oleviin maihin. Me emme halua kerskata toisten vaikutusalalla valmiina olevasta.
17. Joka kerskaa, kerstkatkoon Herrassa.
18. Eihän itseään suositteleva ole koetuksen kestävä, vaan se, jota Herra suosittelee.
Kirjeestä Hebrealaisille
Luku 13:7
7. Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa. Ajatelkaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoaan.
tässäpä meille mietittävää! - body
jaikal kirjoitti:
En minä ole kirjoittanut jatkuvasta omasta uskosta jauhamisesta. Minä olen kirjoittanut uskon tunnustamisesta ja esille nostamisesta. Uskoa ei tule piilottaa. Se tulee kuulua ja näkyä niin että perheissä, kouluissa, työmailla ja kylällä tiedetään ketkä ovat Jeesuksen seuraajia. Olisihan se aika ikävää jos minua lähellä elävät ihmiset eivät tietäisi että olen uskossa Jeesukseen.
" jaikal" ,
sitä samaa jauhoi kommunismi ja kuinkas kävi.??
se oli kaikenaikaa esillä, sitä ylistettiin ja ja ja. ja se romahti kun kansa siihen kyllästyi. body kirjoitti:
" jaikal" ,
sitä samaa jauhoi kommunismi ja kuinkas kävi.??
se oli kaikenaikaa esillä, sitä ylistettiin ja ja ja. ja se romahti kun kansa siihen kyllästyi.>>>sitä samaa jauhoi kommunismi ja kuinkas kävi.??
Semper.Fidelis kirjoitti:
Tärkeämpää kuin uskostaan kuuluttaminen on elää niin, että usko näkyisi hyvinä hedelminä arjen keskellä. Tieto siitä, että joku on uskossa, kääntyy evankeliumin sanomalle enemmänkin vahingoksi, jos tuo "uskova" ei osoittaudu eläväksi Kristus-kirjeeksi.
Paavali kirjoittaa asiasta korinttolaisille.
2.Kor.3:3 "Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin."
Tässä meillä on miettimistä ja aihetta oman vaelluksemme arviointiin. Tuoko Jumala meidän kauttamme ilmi Kristuksen tuntemisen tuoksun?
2.Kor.2:14-16 "Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!
Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:
näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen?">>>Tärkeämpää kuin uskostaan kuuluttaminen on elää niin, että usko näkyisi hyvinä hedelminä arjen keskellä. Tieto siitä, että joku on uskossa, kääntyy evankeliumin sanomalle enemmänkin vahingoksi, jos tuo "uskova" ei osoittaudu eläväksi Kristus-kirjeeksi.
jaikal kirjoitti:
>>>Tärkeämpää kuin uskostaan kuuluttaminen on elää niin, että usko näkyisi hyvinä hedelminä arjen keskellä. Tieto siitä, että joku on uskossa, kääntyy evankeliumin sanomalle enemmänkin vahingoksi, jos tuo "uskova" ei osoittaudu eläväksi Kristus-kirjeeksi.
Jäsensit aiheesi vasta nyt (31.12.2011 21:15) suun tunnustukseen (1) ja kuuliaiseen vaellukseen (2). Silti edelleen annat ymmärtää, että usko Jeesukseen ei näkyisi mitenkään, ellei ihminen kerro uskostaan. Kirjoitat tähän tapaan:
>>Ajatellaan tilannetta jossa joku uskova pitää uskonsa omassa sydämessään eikä kerro uskostaan kenellekään. Hänen elämästään ei silloin näy mitenkään että hän on uskossa Jeesukseen Kristukseen. Silloin hän ei myöskään voi olla kuuliainen Jumalalle.- Kirjeestä
sanotaahan kirjoitti:
raamatussa myös näin!
Jaakobin kirjeestä
Luku 3:1
1. veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Paavalin 1 kirje korinttolaisille
Luku 12:28-30
28. Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi ja kolmansia opettajiksi. Muutamille hän antoi voiman tehdä ihmetekoja, toisille lahjan parantaa tauteja, avustaa, toimia johtajina, puhua eri kielillä.
29. Eiväthän kaikki ole apostoleja, eivät kaikki profeettoja, eivät kaikki opettajia, eiväthän kaikki tee voimatekoja,
30. eihän kaikkilla ole parantamisen armolahjoja, eiväthän kaikki puhu kielillä, eivätkä kaikki kykene niitä selittämään?
Paavalin toinen kirje Tessalonikalaisille
Luku 3:11,12
11. Olemme näet kuulleet joidenkin teistä elävän kurittomasti: He eivät tee työtä, vaan puuhailevat heille kuulumattomissa asioissa.
12. Sellaisia me käskemme ja kehotamme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa tekemään työtä hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä.
Paavalin toisesta kirjeestä korinttolaisille
Luku 10:12-18
12. Emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme sellaisiin, jotka suosittelevat itseään. He ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itseään omalla itsellään ja vertaavat itseään itseensä.
13. Me taas emme kerskaa yli määrän, vaan sen säädetyn vaikutusalan mukaan, minkä Jumala on antanut määrätessään sen ulottumaan teihinkin asti.
14. Me emme kurottaudu liian pitkälle ikään kuin emme ulottuisikaan teihin.
Olemmehan ehtineet Kristuksen evankeliumin julistamisessa teihin asti.
15. Emme myöskään kerskaa yli määrän muiden vaivannäöistä. Toivomme kuitenkin, että uskonne kasvaessa me meille säädetyn vaikutusalan mukaan kasvamme teidän keskuudessanne siinä määrin,
16. että saamme viedä evankeliumia myös teidän tuolla puolellanne oleviin maihin. Me emme halua kerskata toisten vaikutusalalla valmiina olevasta.
17. Joka kerskaa, kerstkatkoon Herrassa.
18. Eihän itseään suositteleva ole koetuksen kestävä, vaan se, jota Herra suosittelee.
Kirjeestä Hebrealaisille
Luku 13:7
7. Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa. Ajatelkaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoaan.
tässäpä meille mietittävää!Hebrealaisille
Luku 13:17
17. Olkaa kuuliaisia ja alamaisia johtajillenne, jotka valvovat teidän sielujanne kuten ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen, mikä ei olisi teille hyödyllistä.
tässä meille mietittävää. - raamatusta
Kirjeestä kirjoitti:
Hebrealaisille
Luku 13:17
17. Olkaa kuuliaisia ja alamaisia johtajillenne, jotka valvovat teidän sielujanne kuten ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen, mikä ei olisi teille hyödyllistä.
tässä meille mietittävää.Tässä alkuun hyvä keskustelu ja kirjoitus joka on minun kirjoittamani, lukekaa!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10404308
Jaakobin kirjeestä
Luku 3:1
1. veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Paavalin 1 kirje korinttolaisille
Luku 12:1-11 ja 28-30
1. Mitä tulee Pyhän Hengen lahjoihin, haluan, veljet, että olette niistä kaikista selvillä.
2. Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
3. minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", muuten kuin Pyhässä Hengessä.
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. Palvelu tehtävät ovat moninaisia, mutta Herra on sama;
6. voimavaikutukset ovat moninaisia, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Hengen ilmoitus annetaan kullekin yhteiseksi hyödyksi.
8. joku saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. Joku saa [ihmeitä tekevän] uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä;
10. joku saa lahjan tehdä voima tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
28. Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi ja kolmansia opettajiksi. Muutamille hän antoi voiman tehdä ihmetekoja, toisille lahjan parantaa tauteja, avustaa, toimia johtajina, puhua eri kielillä.
29. Eiväthän kaikki ole apostoleja, eivät kaikki profeettoja, eivät kaikki opettajia, eiväthän kaikki tee voimatekoja,
30. eihän kaikkilla ole parantamisen armolahjoja, eiväthän kaikki puhu kielillä, eivätkä kaikki kykene niitä selittämään? - raamatusta
raamatusta kirjoitti:
Tässä alkuun hyvä keskustelu ja kirjoitus joka on minun kirjoittamani, lukekaa!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10404308
Jaakobin kirjeestä
Luku 3:1
1. veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Paavalin 1 kirje korinttolaisille
Luku 12:1-11 ja 28-30
1. Mitä tulee Pyhän Hengen lahjoihin, haluan, veljet, että olette niistä kaikista selvillä.
2. Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
3. minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", muuten kuin Pyhässä Hengessä.
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. Palvelu tehtävät ovat moninaisia, mutta Herra on sama;
6. voimavaikutukset ovat moninaisia, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Hengen ilmoitus annetaan kullekin yhteiseksi hyödyksi.
8. joku saa Hengen kautta viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. Joku saa [ihmeitä tekevän] uskon samassa Hengessä, toinen taas parantamisen armolahjat samassa Hengessä;
10. joku saa lahjan tehdä voima tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
28. Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi ja kolmansia opettajiksi. Muutamille hän antoi voiman tehdä ihmetekoja, toisille lahjan parantaa tauteja, avustaa, toimia johtajina, puhua eri kielillä.
29. Eiväthän kaikki ole apostoleja, eivät kaikki profeettoja, eivät kaikki opettajia, eiväthän kaikki tee voimatekoja,
30. eihän kaikkilla ole parantamisen armolahjoja, eiväthän kaikki puhu kielillä, eivätkä kaikki kykene niitä selittämään?Paavalin 1 kirjeestä korinttolaisille
luku 14:1-40
1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, etenkin profetoimisen lahjaa.
2. kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3. Profetoiva taas puhuu ihmisille rakennukseksi, kehotukseksi ja lohdutukseksi.
4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa
5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
12. kun te kerran olette innoikkaita tavoittelemaan henkilahjoja, pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13. kielillä puhuva rukoilkoon, että voisi myös selittää.
14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15. Minun on siis rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
16.Jos sinä kiität Jumalaa vain hengessä, kuinka oppimattoman saattaa sanoa saattaa sanoa kiitoksekseesi aamenen
Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
20. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa kehittymättömiä; mutta ajattelussanne olkaa aikuisia.
21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
22. Kielillä puhuminen ei siis ole merkiksi uskoville, vaan uskoa vailla oleville.
Profetoiminen taas ei ole merkiksi epäuskoisille, vaan uskoville.
23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku epäuskoinen tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki nuhtelisivat häntä ja paljastaisivat hänen tilansa.
25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja tunnustaisi, että Jumala totisesti on teissä.
26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: kenellä on virsi, kenellä opetus, kenellä ilmestys, kuka puhuu kielillä, kuka selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja joku selittäköön;
28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon edellinen.
31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
32. profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala.
34. kuten kaikissa pyhien seurakunnissa olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. jos he haluavat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä on sopimatonta naisen puhua seurakunnassa.
36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38. Mutta jos joku ei tätä tunnusta, häntä ei tunnustteta.
39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä. - raamatusta
raamatusta kirjoitti:
Paavalin 1 kirjeestä korinttolaisille
luku 14:1-40
1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, etenkin profetoimisen lahjaa.
2. kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3. Profetoiva taas puhuu ihmisille rakennukseksi, kehotukseksi ja lohdutukseksi.
4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa
5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
12. kun te kerran olette innoikkaita tavoittelemaan henkilahjoja, pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13. kielillä puhuva rukoilkoon, että voisi myös selittää.
14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15. Minun on siis rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
16.Jos sinä kiität Jumalaa vain hengessä, kuinka oppimattoman saattaa sanoa saattaa sanoa kiitoksekseesi aamenen
Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
20. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa kehittymättömiä; mutta ajattelussanne olkaa aikuisia.
21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
22. Kielillä puhuminen ei siis ole merkiksi uskoville, vaan uskoa vailla oleville.
Profetoiminen taas ei ole merkiksi epäuskoisille, vaan uskoville.
23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku epäuskoinen tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki nuhtelisivat häntä ja paljastaisivat hänen tilansa.
25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja tunnustaisi, että Jumala totisesti on teissä.
26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: kenellä on virsi, kenellä opetus, kenellä ilmestys, kuka puhuu kielillä, kuka selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja joku selittäköön;
28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon edellinen.
31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
32. profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala.
34. kuten kaikissa pyhien seurakunnissa olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. jos he haluavat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä on sopimatonta naisen puhua seurakunnassa.
36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38. Mutta jos joku ei tätä tunnusta, häntä ei tunnustteta.
39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.tähän voisi vielä lisätä nämä linkit, lukekaa!
1. http://keskustelu.suomi24.fi/node/10266245
2. http://keskustelu.suomi24.fi/node/9466038
3. http://keskustelu.suomi24.fi/node/6802958
4. http://keskustelu.suomi24.fi/node/9953440
ymmärrättekö kaiken tämän?
- - 12 ->
Maailman populaatiosta vain noin 30% on kristittyjä ja he koostuvat noin 24000 eri uskonnosta ja uskonollisesta ryhmästä ja liikkeestä. Jokaisella on oma tulkintansa kirjoituksista ja lisäksi näiden ryhmien sisälläkin on erilaisia tulkintoja.
Raamatun kirjoituksia on tutukittu hyvin älykkäiden ja vilpittömien henkilöiden taholta noin 2000 vuotta, mutta valmista ja yksimielisyyttä ei edelleenkään ole tullut. Päinvastoin, jakaumia, kiistoja, tekopyhyyttä, kaksia punnuksia, sotia, sotien ja sota-aseiden siunaamista, sortoa, riistoa ja alistamista eri muodoissaan.
Kuitenkin jokainen näistä väittää hyvin julkeasti omaavansa sen ainoan oikean uskon ja tulkinnan jolle tulisi korva kallistaa tai muutoin ei ole Jumalalle kelvollinen. Samalla ne hyvinkin kerkeästi ja julkeasti omassa hengellisessä itseriittoisuudessaan tuomitsevat kirjoituksia eri tavalla tulkitsevia.
Sitten kun tähän lisätään kristikunnan historia ja edesottamukset kuin sen nykyinenkin toiminta, niin organisoiduilla uskonniolla on monille vastenmielinen ja pikemminkin uskoa horjuttava ja murentava vaikutus.
>> Ajatellaan tilannetta jossa joku uskova pitää uskonsa omassa sydämessään eikä kerro uskostaan kenellekään. Hänen elämästään ei silloin näy mitenkään että hän on uskossa Jeesukseen Kristukseen. Silloin hän ei myöskään voi olla kuuliainen Jumalalle.
Olen havainnut, että toisinaan jopa ateisti saattaa osoittaa elämässään suurempaa kristillisyyttä, asennentta, henkeä ja lähimmäisenrakkautta kuin kiihkomieleinen fundamentalisti ja toisia herkästi tuomaroitseva julistuksellinen kristity.
>> Mikäli emme uskalla tunnustaa uskoamme Jeesukseen, joudumme vaikeisiin tilanteisiin joissa voimme joutua uskovalle täysin sopimattomiin tilanteisiin ja tekoihin. Voimme olosuhteiden pakottaman joutua jopa osallisiksi suoranaisiin kadottaviin synteihin.
Kristikunnan suuri enemmistö vaikuttaa useinkin siivilöivän hyttysen ja päästävän kamelin ja varsinkin omavanhurskaat fundamentaaliset liikkeet.
Kristikunta kokonaisuudessaan viettää kaikin puolin valheella lepäävää pakanallista Joulua jonka perinteet pohjautuvat epäjumalanpalvelukseen ja suoranaisiin kauhistuksiin. He selitävät tarkoituksen ja vaikuttimien pyhittävän keinot. Raamattu kuitenkin sanoo selkeästi Jumalan vihaavan kaikkea epäjumaliin ja pakanallisuuksiin liityvää eikä missään tapauksessa hyväksy sellaisen sekoitamista palveluksensa. Aloitus lähti hourailemaan. Ei yhtään asiallista virkettä.
Tottakai maailmankatsomukselliset näkemykset ovat yksityisasia. Ei siinä ole kahta sanaa.
Mutta kanssakäyminen toisten kanssa. Se on välttämätön. Vain pöhelö nousee pylvään nokkaan tynnyriin vuosiksi. Vielä pöhlömmät kantavat pylväspöhlölle sapuskaa, pesee vaatteet ja kärrää ulosteet etemmäksi.
Kanssakäymisessä jutustellaan kaikenlaista. Siinä on samoin ja eriajattelevia. Elämä asettaa valtavasti pohdittavaa.
Erilaisista aatteista, politiikasta, urheilusta sun muusta jutellaan.
Kun juttelu/väittely on avointa, se kehittää molempia osapuolia. Kun tuputetaan vastoin toisten tahtoa jotain, piikit nousevat heti pintaan.
Oman mielipiteen saa esittää ja pitää siitä kiinni mutta ketään ei voi pakottaa omalle kannalle. Lienee selvä. Kunkin näkemykset kehittyvät rehdissä kanssakäymisessä.
Miettisit esimerkiksi "synnittömän uskovan" teoriaa. Siinä näkemystä. Miksi? Siksi jos ihmiskunta asetetaan ensin samalle viivalle ja sitten pohditaan erilaisuutta siitä voi tulla jotain.
Olit pääsemässä irti ihmisten jakamisesta ja yht'äkkiä lopetit. Pakottiko uskonkaverisi sinut hiljaiseksi?Jokainen "kristinuskoa" tunnustava sanoo uskovansa Jeesukseen, olipa uskonnollisen järjestön nimi mikä hyvänsä. Jokainen niistä opettaa eri tavalla, mutta kaikki ovat olevinaan siinä "oikeassa uskossa"
Lopulta kuitenkin paljastuu, että tosiasiassa he uskovat järjestönsä oppiin, joten jokaisella on oma uskonto uskomuksineen ja mielipiteineen.
Usko siis on yksitysasia, jokainen saa uskoa mihin haluaa.- body
Jos ollaan rehellisiä, niin usko / uskonto on myös vallanväline, ja kun on oikein ovela " johtaja " niin kansa hyppii vaikka seinille pysyäkseen mukana.
Itse lähden siitä että ihmisten täytyisi olla enemmän yksilöitä ja juosta vähemmän jonkun seurakunnan tai saarnaajan pillin mukaan.
Sillä jos seurakunnat tai saarnaajat ovat ihmisten toimintojen varassa ja kaatuvat, niin antaa mennä.
Kuka on työn alkaja, kuka työn täydelliseksi saattaja, kun ihmisen meuhaavat vaatimuksillaan.??
- Uskova mies
Onko sekään oikein että emme mitenkään varoittaisi lähimmäisiä siitä tuomiosta mikä tulee jos ei Jeesukseen turvata elämässä? Sehän olisi välinpitämättömyyttä lähimmäisistä ja kaukana rakkaudesta. Aika kylmä ihminen on sellainen joka ei heittäisi pelastusrengasta hukkuvalle ja jättäisi pulaan kaverin. Ei ihminen tietenkään ketään pelasta, mutta hän voi kertoa toiselle että'on Jeesus joka pelastaa. Tuputus ja pakotus ei ole oikein, mutta kyllä on ulospäin näyttävä se usko jollain lailla ainakin.
Todistin kerran uskosta osattomalle henkilölle pelastuksesta ja kerroin kadotuksesta. Hän katsoi minua vakavasti ja sanoi sitten:
"Jos sinä todella uskot että tuo mitä sanot on totta, sinä juoksisit kylillä ja varottaisit kaikkia ihmisiä helvetiltä."
Kyllä oli vaikea tuohon sanoa paljon yhtään mitään.
Minulle lyötiin kerralla luu kurkkuun. Ja tämä tuli uskosta osattoman ihmisen sanomana. Yritin selittää hänelle että sitähän minä olen pyrkinyt tekemään ja nytkin varotan sinua. Yritin kertoa että olenhan minäkin yrittänyt todistaa Pelastajasta monella tapaa.- Uskova mies
jaikal kirjoitti:
Todistin kerran uskosta osattomalle henkilölle pelastuksesta ja kerroin kadotuksesta. Hän katsoi minua vakavasti ja sanoi sitten:
"Jos sinä todella uskot että tuo mitä sanot on totta, sinä juoksisit kylillä ja varottaisit kaikkia ihmisiä helvetiltä."
Kyllä oli vaikea tuohon sanoa paljon yhtään mitään.
Minulle lyötiin kerralla luu kurkkuun. Ja tämä tuli uskosta osattoman ihmisen sanomana. Yritin selittää hänelle että sitähän minä olen pyrkinyt tekemään ja nytkin varotan sinua. Yritin kertoa että olenhan minäkin yrittänyt todistaa Pelastajasta monella tapaa.En pelottele ihmisiä helvetillä, koska en ole varma siitä onko se ikuinen piinahelvetti edes olemassa. Tarkoitan sitä että meidän on elämällämme todistettava Jeesuksesta. Miksi ei sitten sopivassa tilanteessa voisi myös evankelioida? Jumala antaa ne tilanteet missä voi puhua Jeesuksesta, niin uskon.
- hellari-uskon uhri
Näähän ovat jo YK:n ihmisoikeuksissa määriteltyjä asioita.
Kaikki ihmisen ajatukset ovat yksityisiä, eikä niitä saisi edes kysellä.
Jos joku itse haluaa puhua ajatuksistaan, uskostaan, tai esim. poliittisesta vakaumuksestaan, voi hän niin tehdä.
Vapaat suunnat, pääasiassa helluntailaisuus, ei todellisuudessa ole vapautta vaan orjuutta. Uskovilta tullaan röyhkeästi kyselemään ja kuulustelemaan heidän uskoaan, uskova alistetaan hengelliseksi orjaksi jolla ei ole normaaleita ihmisoikeuksia. Heidät on suggeroitu vastaamaan kaikkiin kysymyksiin ja antamaan tietoja itsestään, niin että he pitävät asiaa jopa luonnollisena.
"Oletko uskossa?"
Kuka haluaa tietää? Minne tieto menee? Tällä kysymyksellä tarkistetaan suggestio. Uskossa, mihin?
*Tämä mitä sinä kerrot hellareista ja hellareiden uskosta sitovana ja alistavana uskona, se on uskosta osattoman näkökulmasta nähtynä niin. Koska uskosta osaton on ulkopuolella elävästä uskosta, hän ei näe eikä tiedä mitä elävä usko hänelle merkitsee. Minulla on päin vastainen kokemus kertomastasi asiasta. Minä koin suuren ilon ja vapauden uskoon tulossa. Minä siis tulin sisälle uskoon, En jäänyt ulos katselemaan sivullisena. En ole koskaan kokenut että seurakunta tai sen saarnaaja sitoisi minua.
- - 12 ->
jaikal kirjoitti:
Tämä mitä sinä kerrot hellareista ja hellareiden uskosta sitovana ja alistavana uskona, se on uskosta osattoman näkökulmasta nähtynä niin. Koska uskosta osaton on ulkopuolella elävästä uskosta, hän ei näe eikä tiedä mitä elävä usko hänelle merkitsee. Minulla on päin vastainen kokemus kertomastasi asiasta. Minä koin suuren ilon ja vapauden uskoon tulossa. Minä siis tulin sisälle uskoon, En jäänyt ulos katselemaan sivullisena. En ole koskaan kokenut että seurakunta tai sen saarnaaja sitoisi minua.
>> Koska uskosta osaton on ulkopuolella elävästä uskosta, hän ei näe eikä tiedä mitä elävä usko hänelle merkitsee. Minulla on päin vastainen kokemus kertomastasi asiasta.
Käänteisesti tuo merkitsee sitä, että uskonsa sokaiseman ja hengellisesti iseriittoinen yksilö saattaa tulla sokeaksi ja "halvaantuneeksi" toimintansa vaikutuksille ja seurauksille.
Lukuisat entiset hyvin pitkänkin matkan helluntalaiset ovat tuosta vakuutuksesta toista mieltä. Osa heistä pois päästyään on henkisesti aivan rikki. Tosin heidäthän pyritään demonisoimaan ja mitätöimään heidän todistuksensa ja henkilökohtainen kokemuksensa. Myös tuo mitätöiminen on tietyn asteista henkistä väkivaltaa ja pyrkimystä "etäalistamiseen." - 12 -> kirjoitti:
>> Koska uskosta osaton on ulkopuolella elävästä uskosta, hän ei näe eikä tiedä mitä elävä usko hänelle merkitsee. Minulla on päin vastainen kokemus kertomastasi asiasta.
Käänteisesti tuo merkitsee sitä, että uskonsa sokaiseman ja hengellisesti iseriittoinen yksilö saattaa tulla sokeaksi ja "halvaantuneeksi" toimintansa vaikutuksille ja seurauksille.
Lukuisat entiset hyvin pitkänkin matkan helluntalaiset ovat tuosta vakuutuksesta toista mieltä. Osa heistä pois päästyään on henkisesti aivan rikki. Tosin heidäthän pyritään demonisoimaan ja mitätöimään heidän todistuksensa ja henkilökohtainen kokemuksensa. Myös tuo mitätöiminen on tietyn asteista henkistä väkivaltaa ja pyrkimystä "etäalistamiseen."Kaikissa seurakunnissa on väliin putoajia jotka kokevat että heitä on kohdeltu väärin tai että heitä ei ole ymmärretty eikä arvostettu. Mutta nämä ovat ymmärtääkseni poikkeuksia. Ne eivät merkitse sitä että seurakunta on sellainen. Jos kaikilla uskovilla olisi huono kuva seurakunnasta, seurakunta ei voisi pysyä. Kuka sinne silloin menisi? Samassa seurakunnassa voi olla kymmeniä vuosia aktiivisesti mukana olleita úskovia joilla on hyvin positiivinen kokemus seurakunnasta. Näitäkin kokemuksia tulisi tuoda esille mikäli tahdtotaan olla puolueettomia ja tasapuolisia.
Nyt suomen kieli tuottaa minulle vaikeuksia koska olen asunut ruotsissa viimeiset 31 vuotta. En siis osaa tuoda esille kaikkia ajatuksiani niin kuin tahtoisin. Siitä voi osaksi johtua minun "ontuvat" tekstini.- - 12 ->
"hellari-uskon uhri" >> Vapaat suunnat, pääasiassa helluntailaisuus, ei todellisuudessa ole vapautta vaan orjuutta. Uskovilta tullaan röyhkeästi kyselemään ja kuulustelemaan heidän uskoaan, uskova alistetaan hengelliseksi orjaksi jolla ei ole normaaleita ihmisoikeuksia.
Tästä vastaavista kokemusksista olen lukenut runsaamminkin. Uskonolla alistaminen, syylistäminen, "minuuden ryöstö" ja mielenhallinnalliset metodit.
Olen aivan sattumoisin siviiliasioden vuoksi joutunut viimeaikoina kosketuksiin melko läheltä helluntalaisten kanssa. Eräs henkilö on erityisen aktiivisesti tyrkyttämällä tyrkyttämässä uskoaan ja hengellisiä asioita liki tukehdutamiseen saakka. Olen ilmaissut hänelle selkeästi, suoraan ja tahdikkaasti että kunnioitan kunkin uskoa ja vakaumusta, mutta uskonnot ja kaikkien niiden lukemattomat tulkinnat ovat sitten asia erikseen. Ei vaan mene jakeluun. Muutoin henkilö on ihan sympaattinen persoona, vaan valitettavasti ei kunnioita vakaumustani kuten kunnioitan hänen omaansa.
Olen myös laittanut merkille, että ainakin nyt kosketuksissa olevien piirissä on myös henkisiä - mielenterveydellisiä ongelmia (asia on ollut myös puheena), joskaan ei tuolla ko. henkilöllä. - - 12 ->
jaikal kirjoitti:
Kaikissa seurakunnissa on väliin putoajia jotka kokevat että heitä on kohdeltu väärin tai että heitä ei ole ymmärretty eikä arvostettu. Mutta nämä ovat ymmärtääkseni poikkeuksia. Ne eivät merkitse sitä että seurakunta on sellainen. Jos kaikilla uskovilla olisi huono kuva seurakunnasta, seurakunta ei voisi pysyä. Kuka sinne silloin menisi? Samassa seurakunnassa voi olla kymmeniä vuosia aktiivisesti mukana olleita úskovia joilla on hyvin positiivinen kokemus seurakunnasta. Näitäkin kokemuksia tulisi tuoda esille mikäli tahdtotaan olla puolueettomia ja tasapuolisia.
Nyt suomen kieli tuottaa minulle vaikeuksia koska olen asunut ruotsissa viimeiset 31 vuotta. En siis osaa tuoda esille kaikkia ajatuksiani niin kuin tahtoisin. Siitä voi osaksi johtua minun "ontuvat" tekstini.>> Kaikissa seurakunnissa on väliin putoajia jotka kokevat että heitä on kohdeltu väärin tai että heitä ei ole ymmärretty eikä arvostettu. Mutta nämä ovat ymmärtääkseni poikkeuksia.
Liki kaikissa fundamentalististyyppisissä ja voimakkaasti jäsenten uskoa eri tavoin dominoivissa uskonnoissa reagoidaan juuri tuolla tavoin poislähteneisiin. Heitä leimataan heikoiksi, vain poikkeuskia, jollakin tavalla poikkeaviksikin, huonon asenteen omaaviksi, ei oikein uskoviksi, luopioiksi ja jopa itse Sa_tanan omiksi / vaikutuksen alaisina oleviksi jne. Tällaisten uskontojen ote on poikkeuksellisen voimakas ja salakavalakin. Todellista yksilön hengellistä vapautta niissä ei ole, vaan ko. liikkeen tulkinnat on hyväksyttävä Jumalan epäsuosion uhalla. Myös perhesuheet ja niiden menettämisen pelko sitoo yhteisöön.
Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään tällaista uskonnollista liikettä joka suhtautuisi poislähteneisiin ja perusteltua kritiikkiä esiin tuoviin peräänkuuluttamallasi tasapuolisella tavalla. - krk.
- 12 -> kirjoitti:
>> Kaikissa seurakunnissa on väliin putoajia jotka kokevat että heitä on kohdeltu väärin tai että heitä ei ole ymmärretty eikä arvostettu. Mutta nämä ovat ymmärtääkseni poikkeuksia.
Liki kaikissa fundamentalististyyppisissä ja voimakkaasti jäsenten uskoa eri tavoin dominoivissa uskonnoissa reagoidaan juuri tuolla tavoin poislähteneisiin. Heitä leimataan heikoiksi, vain poikkeuskia, jollakin tavalla poikkeaviksikin, huonon asenteen omaaviksi, ei oikein uskoviksi, luopioiksi ja jopa itse Sa_tanan omiksi / vaikutuksen alaisina oleviksi jne. Tällaisten uskontojen ote on poikkeuksellisen voimakas ja salakavalakin. Todellista yksilön hengellistä vapautta niissä ei ole, vaan ko. liikkeen tulkinnat on hyväksyttävä Jumalan epäsuosion uhalla. Myös perhesuheet ja niiden menettämisen pelko sitoo yhteisöön.
Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään tällaista uskonnollista liikettä joka suhtautuisi poislähteneisiin ja perusteltua kritiikkiä esiin tuoviin peräänkuuluttamallasi tasapuolisella tavalla.Hyvin vastattu, ikävä kyllä jaikal ei puuttelisen suomenkielen vuoksi kykene sinulle vastaamaan.
- 12 -> kirjoitti:
>> Kaikissa seurakunnissa on väliin putoajia jotka kokevat että heitä on kohdeltu väärin tai että heitä ei ole ymmärretty eikä arvostettu. Mutta nämä ovat ymmärtääkseni poikkeuksia.
Liki kaikissa fundamentalististyyppisissä ja voimakkaasti jäsenten uskoa eri tavoin dominoivissa uskonnoissa reagoidaan juuri tuolla tavoin poislähteneisiin. Heitä leimataan heikoiksi, vain poikkeuskia, jollakin tavalla poikkeaviksikin, huonon asenteen omaaviksi, ei oikein uskoviksi, luopioiksi ja jopa itse Sa_tanan omiksi / vaikutuksen alaisina oleviksi jne. Tällaisten uskontojen ote on poikkeuksellisen voimakas ja salakavalakin. Todellista yksilön hengellistä vapautta niissä ei ole, vaan ko. liikkeen tulkinnat on hyväksyttävä Jumalan epäsuosion uhalla. Myös perhesuheet ja niiden menettämisen pelko sitoo yhteisöön.
Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään tällaista uskonnollista liikettä joka suhtautuisi poislähteneisiin ja perusteltua kritiikkiä esiin tuoviin peräänkuuluttamallasi tasapuolisella tavalla.Sinä varmasti ymmärrät sen että meitä on niin moneen junaan.
Ei ole kahta täysin samanlaista ihmistä. Myös identtiset kaksoset ovat erilaisia ja itsenäisiä ihmisiä. He voivat valita hyvin erilaisen ammatin ja elää erilaista elämää.
Seurakuntiin tulee ihmisiä niin monista eri motiiveista, monista elämän taustoista ja tilanteista. Heillä on eri voimakas tahto. Joku voi olla valtaa tavoitteleva. Toinen herkkä kaikki itseensä ottava itseensä ja heikkouksiinsa tuijottava huonon itsetunnon omaava henkilö. Joku vieressä istuva taas katsoo Jeesukseen ja ihailee ja kiittelee Häntä. Ja kaikkea mahdollista tältä väliltä.
Sitten ihmiset voivat ymmärtää saman saarnan monella eri tavalla. Minä olen huomannut tämän ja olen ihmetellyt sitä. Sitten seurakunnan saarnaajan ja opetuksesta vastaavan täytyisi sitten ottaa huomioon jokaisen ihmisen erikoispiirteet ja jakaa jokaiselle hänen tasollaan hengellistä ravintoa. Se on täysin mahdoton tehtävä. Missään seurakunnassa ei kyetä olemaan mieliksi jokaiselle seurakuntaan tulevalle ihmiselle niin ettei kukaan koskaan loukkaannu. Me ihmiset, myös saarnaajat ja seurakunnan johtajat, ovat vajavia ihmisiä. On selvää että aina joku loukkaantuu, toinen siunaantuu ja joku vieläpä suuttuu. Joku voi kokea suurta rakkakutta ja myötätuntoa kun vieressä toinen kokee tulevansa syrjään työnnetyksi mikäli häntä ei huomioida tarpeeksi paljon.
Kaikille pyritään varmasti olemaan hyviä.
Mutta se ei saa tapahtua jokaisen yksilön omilla ehdoilla.
Jos nyt seurakunta ei toimi ja opeta niin kuin minä tahdon, silloin voidaan suuttua. Tai jos ei saadakaan sitä odotettua ja jonotettua virkaa, silloin loukkaannutaan ja suututaan ja jäädään pois. Näitä loukkaantumisen syitä voi olla vaikka kuinka paljon.krk. kirjoitti:
Hyvin vastattu, ikävä kyllä jaikal ei puuttelisen suomenkielen vuoksi kykene sinulle vastaamaan.
Kyllä minä kykenen vastaamaan puuttellisellakin suomen kielen taidolla. Mutta minun puutteellisuus on nyt toisella tasolla tässä asiassa. Mutta pyrin vastaamaan puutteistani huolimatta.
- kyssäri.
jaikal kirjoitti:
Sinä varmasti ymmärrät sen että meitä on niin moneen junaan.
Ei ole kahta täysin samanlaista ihmistä. Myös identtiset kaksoset ovat erilaisia ja itsenäisiä ihmisiä. He voivat valita hyvin erilaisen ammatin ja elää erilaista elämää.
Seurakuntiin tulee ihmisiä niin monista eri motiiveista, monista elämän taustoista ja tilanteista. Heillä on eri voimakas tahto. Joku voi olla valtaa tavoitteleva. Toinen herkkä kaikki itseensä ottava itseensä ja heikkouksiinsa tuijottava huonon itsetunnon omaava henkilö. Joku vieressä istuva taas katsoo Jeesukseen ja ihailee ja kiittelee Häntä. Ja kaikkea mahdollista tältä väliltä.
Sitten ihmiset voivat ymmärtää saman saarnan monella eri tavalla. Minä olen huomannut tämän ja olen ihmetellyt sitä. Sitten seurakunnan saarnaajan ja opetuksesta vastaavan täytyisi sitten ottaa huomioon jokaisen ihmisen erikoispiirteet ja jakaa jokaiselle hänen tasollaan hengellistä ravintoa. Se on täysin mahdoton tehtävä. Missään seurakunnassa ei kyetä olemaan mieliksi jokaiselle seurakuntaan tulevalle ihmiselle niin ettei kukaan koskaan loukkaannu. Me ihmiset, myös saarnaajat ja seurakunnan johtajat, ovat vajavia ihmisiä. On selvää että aina joku loukkaantuu, toinen siunaantuu ja joku vieläpä suuttuu. Joku voi kokea suurta rakkakutta ja myötätuntoa kun vieressä toinen kokee tulevansa syrjään työnnetyksi mikäli häntä ei huomioida tarpeeksi paljon.
Kaikille pyritään varmasti olemaan hyviä.
Mutta se ei saa tapahtua jokaisen yksilön omilla ehdoilla.
Jos nyt seurakunta ei toimi ja opeta niin kuin minä tahdon, silloin voidaan suuttua. Tai jos ei saadakaan sitä odotettua ja jonotettua virkaa, silloin loukkaannutaan ja suututaan ja jäädään pois. Näitä loukkaantumisen syitä voi olla vaikka kuinka paljon.Kyllä huomaan sinun vastaavan nimenomaan evankelistana Ruotsista. Näet sieltä pöntöstä käsin eri tilanteita ihmisten välillä.
MUTTA puhut hiukan asian vierestä sillä kyse oli nyt siitä miten te joilla valtaa olisi suhtaudutte uskontonne uhreihin.
Sinä näemmä lakaiset asian maton alle väittämällä niitä poikkeuksiksi, vain koska itse et sieltä pöntöstä oman saarnasi huumassa näitä uhreja näe. Näitä josta monet meistä kantavat huolta. Miksi et sinä? - - 12 ->
krk. kirjoitti:
Hyvin vastattu, ikävä kyllä jaikal ei puuttelisen suomenkielen vuoksi kykene sinulle vastaamaan.
"krk." Ihan hyvää Suomea "jakal" kirjoittaa, vaika ei ehkä itse koekaan sitä yhtä notkeaksi kuin sevaa.
Pinenä tähdennyksenä, ettei kommenntini kohdistu henkilöön. Asiat asioina. - - 12 ->
jaikal kirjoitti:
Sinä varmasti ymmärrät sen että meitä on niin moneen junaan.
Ei ole kahta täysin samanlaista ihmistä. Myös identtiset kaksoset ovat erilaisia ja itsenäisiä ihmisiä. He voivat valita hyvin erilaisen ammatin ja elää erilaista elämää.
Seurakuntiin tulee ihmisiä niin monista eri motiiveista, monista elämän taustoista ja tilanteista. Heillä on eri voimakas tahto. Joku voi olla valtaa tavoitteleva. Toinen herkkä kaikki itseensä ottava itseensä ja heikkouksiinsa tuijottava huonon itsetunnon omaava henkilö. Joku vieressä istuva taas katsoo Jeesukseen ja ihailee ja kiittelee Häntä. Ja kaikkea mahdollista tältä väliltä.
Sitten ihmiset voivat ymmärtää saman saarnan monella eri tavalla. Minä olen huomannut tämän ja olen ihmetellyt sitä. Sitten seurakunnan saarnaajan ja opetuksesta vastaavan täytyisi sitten ottaa huomioon jokaisen ihmisen erikoispiirteet ja jakaa jokaiselle hänen tasollaan hengellistä ravintoa. Se on täysin mahdoton tehtävä. Missään seurakunnassa ei kyetä olemaan mieliksi jokaiselle seurakuntaan tulevalle ihmiselle niin ettei kukaan koskaan loukkaannu. Me ihmiset, myös saarnaajat ja seurakunnan johtajat, ovat vajavia ihmisiä. On selvää että aina joku loukkaantuu, toinen siunaantuu ja joku vieläpä suuttuu. Joku voi kokea suurta rakkakutta ja myötätuntoa kun vieressä toinen kokee tulevansa syrjään työnnetyksi mikäli häntä ei huomioida tarpeeksi paljon.
Kaikille pyritään varmasti olemaan hyviä.
Mutta se ei saa tapahtua jokaisen yksilön omilla ehdoilla.
Jos nyt seurakunta ei toimi ja opeta niin kuin minä tahdon, silloin voidaan suuttua. Tai jos ei saadakaan sitä odotettua ja jonotettua virkaa, silloin loukkaannutaan ja suututaan ja jäädään pois. Näitä loukkaantumisen syitä voi olla vaikka kuinka paljon.>> Ei ole kahta täysin samanlaista ihmistä. Myös identtiset kaksoset ovat erilaisia ja itsenäisiä ihmisiä.
>> Sitten ihmiset voivat ymmärtää saman saarnan monella eri tavalla.
>> Kaikille pyritään varmasti olemaan hyviä. Mutta se ei saa tapahtua jokaisen yksilön omilla ehdoilla.
Kaikki tuo on hyvin tyypilistä todellisten ongelmien ulkoistamista ja pelkällä ihmisten erilaisuudella ja epätäydellisyydelä ja loukkaantumisilla selittämistä.
Todelinen ongelma on syvempi ja globaalimpi. Taakoittajat.
Fundamentalistiset uskonnolliset yhteisöt ottavat suorastaan valtavan otteen imisen syvimmästä olemuksesta, hengellisesti ja henkisesti. Ne myös määrittelevät, sanelevat ja dominoivat yksilön henkilökohtaista uskoa. Joko taivut yhteisön hengelliselle sanelulle ja kirjoituksien tulkinnoille tai saat suorastaan kuolemansynnin tuomion yllesi. Syyllistetään oleetusta puutteellisesta uskosta tai sen laadusta.
Samoin jatkuva toistuva syylistävä synnin hokeminen, helevetin pelko, kuoleman pelko, pelastus vs. ikuinen tuho. Jopa normaalien elämän ilojen ja nautintojen synnistäminen. Koko maailmankuvan karikatyrisointi ja demonisointi, me vs. muut. Vain meidän joukoissa voit pelastua ja sekin ehdolla alistua yhteisön saneluun ja paineeseen vs. koko muu maailma, tuhon maailma. Jossakin vaihessa kaiken tuon alla osalla alkaa jopa mielenterveys olla uhattuna.
Myös suoraan ja epäsuorasti määritetään ja arvotetetaan hyvinkin pitkälle henkilön yksityiselämää, miten on elettävä ja tämä usein hyvinkin syyllistävästi. Henkilökohtaisissa valinnoissa, elämässä ja puhumattakaan hengellisissä tulkinoissa jää hyvin vähän tila yksilön omalle omalletunnolle. Uohtamatta kaiken tämän luomaa yhteisöllistä painetta.
Tällaisissa yhteisöissä uskonyhteisö tulkintoineen ja sen toimeenpanijat henkilöinä nostavat itsensä suorastaan Jumalan asemaan ja lausuvat hänen puolestaan ja paikallaan tuomioita. - hellari-uskon uhri
- 12 -> kirjoitti:
"hellari-uskon uhri" >> Vapaat suunnat, pääasiassa helluntailaisuus, ei todellisuudessa ole vapautta vaan orjuutta. Uskovilta tullaan röyhkeästi kyselemään ja kuulustelemaan heidän uskoaan, uskova alistetaan hengelliseksi orjaksi jolla ei ole normaaleita ihmisoikeuksia.
Tästä vastaavista kokemusksista olen lukenut runsaamminkin. Uskonolla alistaminen, syylistäminen, "minuuden ryöstö" ja mielenhallinnalliset metodit.
Olen aivan sattumoisin siviiliasioden vuoksi joutunut viimeaikoina kosketuksiin melko läheltä helluntalaisten kanssa. Eräs henkilö on erityisen aktiivisesti tyrkyttämällä tyrkyttämässä uskoaan ja hengellisiä asioita liki tukehdutamiseen saakka. Olen ilmaissut hänelle selkeästi, suoraan ja tahdikkaasti että kunnioitan kunkin uskoa ja vakaumusta, mutta uskonnot ja kaikkien niiden lukemattomat tulkinnat ovat sitten asia erikseen. Ei vaan mene jakeluun. Muutoin henkilö on ihan sympaattinen persoona, vaan valitettavasti ei kunnioita vakaumustani kuten kunnioitan hänen omaansa.
Olen myös laittanut merkille, että ainakin nyt kosketuksissa olevien piirissä on myös henkisiä - mielenterveydellisiä ongelmia (asia on ollut myös puheena), joskaan ei tuolla ko. henkilöllä.Kuten huomaat, heidän uskontonsa uhri, joka ei enää vaikene, nimetään "uskosta osattomaksi".
KOSKAAN ei helluntaiseurakunta halunnut auttaa minua, vaikka apua pyysin. Jopa kaksi helluntailaista poliisia tiesi ja tietää tilanteeni. Tärkeintä on vaikeneminen.
Olen aivan varmasti nuorena uudestisyntynyt, sitä Kristuksen voittopalkintoa ja iankaikkista kruunua eivät helluntailaiset minulta riistä, vaikka mielellään sen tekisivät, sillä ei heillä siihen valtaa ole.
- KTS (Ei kirj.)
Eikös just teijän lössi tähe siitä, et usko on yksilön oma asia eikä mitkään lapsikasteet ja sukuperintönä kulkevat uskonnolliset riitit ja perheen asettamat paineet oo mistään kotosin....:O
Usko on nimen omaan yksilön oma asia.
Minä en voi tehdä kenestäkään uskovaa.
Se on ihmisen ja Jumalan välinen asia.
Jumala uudestisynnyttää syntisen kun hän
uskoo Jeesukseen ja ottaa Hänet vastaan.
Sitten kun tämä uudestisyntyminen on tapahtunut,
uskovan usko ei ole enää yksityisasia eikä salaisuus.
Se tulee tulla esille oman todistuksen kautta ja elämän kautta. Usko Jeesukseen on julkinen asia (Apt 2:38-47).- KTS (Ei kirj.)
jaikal kirjoitti:
Usko on nimen omaan yksilön oma asia.
Minä en voi tehdä kenestäkään uskovaa.
Se on ihmisen ja Jumalan välinen asia.
Jumala uudestisynnyttää syntisen kun hän
uskoo Jeesukseen ja ottaa Hänet vastaan.
Sitten kun tämä uudestisyntyminen on tapahtunut,
uskovan usko ei ole enää yksityisasia eikä salaisuus.
Se tulee tulla esille oman todistuksen kautta ja elämän kautta. Usko Jeesukseen on julkinen asia (Apt 2:38-47).No minkäs takia se ei sitten tuu esille, vaan esiintyy korkeintaan tyhjänpäiväsenä israelfanituksena ja jerusalem-syndroomana? :O
- hellari-uskon uhri
"Hyvää päivää ja rauhaa sinulle. Mitä puoluetta äänestät?"
- Mitä se sulle kuuluu.
"Huomaan, että sinulla on poliittisia ongelmia. Haluatko olla rehellinen ja kertoa, ketä äänestät?"
- Ei kuule kuulu sulle.
"Ahaa. Agressiivisuudestasi päätellen olet ehkä vasemmistolainen. Haluan kertoa sinulle, mitä puolue X opettaa. Puolueemme perusti... Olen löytänyt vapauden puolueessani."
-Hienoa. Mutta voisitko jättää rauhaan?
"Hyvä on, mutta muistamme kyllä sinua seuraavassa puoluekokouksessamme. Kerran vielä löydät saman vapauden kuin me."
*Minä en voi äänestää muita kuin kristillistä liittoa (ruotsissa).
Muut puolueet ajavat aivan väärää Israel politiikkaa (tärkein poliittinen kysymys).
En tahdo siunata Israelin vastustajia ja Israelin vastustusta äänestämällä puoluetta jonka ohjelma on Israelkielteinen.
Muuten minä kerron sinulle ihmeellisen asian.
Ennen uskoon tuloani minä en välittänyt Israelista juui ollenkaan. Mutta heti kun oli tullut uskoon, minä huomasin hämästyksekseni että minä rakastin Israelin valtiota ja juutalaisia sekä kaikkia ihmisiä jotka asuvat Israelissa.
Mutta rakkauteni oli ennenkaikkea juutalaisia kohtaan.
Kuka minulle antoi tuon rakkauden koska minulla ei ollut sitä aikaisemmin. Ei minulle ollut kukaanpuhunut hyvää juutalaisista eikä Israelista. Mutta minä olin saanut rakkauden Israelin kohtaan. Näin uskon että jokainen uudestisyntynyt Jumalan lapsi rakataa Israelia ja juutalaisia.
Jos jollakin itseään uskovana pitävällä ei ole rakkautta Israelia eikä juutalaisia kohtaan, tarkasta uskosi ja suhteesi Israelin Jumalaan.- KTS (Ei kirj.)
jaikal kirjoitti:
Minä en voi äänestää muita kuin kristillistä liittoa (ruotsissa).
Muut puolueet ajavat aivan väärää Israel politiikkaa (tärkein poliittinen kysymys).
En tahdo siunata Israelin vastustajia ja Israelin vastustusta äänestämällä puoluetta jonka ohjelma on Israelkielteinen.
Muuten minä kerron sinulle ihmeellisen asian.
Ennen uskoon tuloani minä en välittänyt Israelista juui ollenkaan. Mutta heti kun oli tullut uskoon, minä huomasin hämästyksekseni että minä rakastin Israelin valtiota ja juutalaisia sekä kaikkia ihmisiä jotka asuvat Israelissa.
Mutta rakkauteni oli ennenkaikkea juutalaisia kohtaan.
Kuka minulle antoi tuon rakkauden koska minulla ei ollut sitä aikaisemmin. Ei minulle ollut kukaanpuhunut hyvää juutalaisista eikä Israelista. Mutta minä olin saanut rakkauden Israelin kohtaan. Näin uskon että jokainen uudestisyntynyt Jumalan lapsi rakataa Israelia ja juutalaisia.
Jos jollakin itseään uskovana pitävällä ei ole rakkautta Israelia eikä juutalaisia kohtaan, tarkasta uskosi ja suhteesi Israelin Jumalaan.Kun minä tulin uskoon, antoi Jumala minulle palavan rakkauden PALESTIINALAISIA kohtaan ja tätä kutsumustani olen sittemmin toteuttanut vastustajien kiihkeästä ja myrkyllisestä vastustuksesta huolimatta .
- hellari-uskon uhri
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Kun minä tulin uskoon, antoi Jumala minulle palavan rakkauden PALESTIINALAISIA kohtaan ja tätä kutsumustani olen sittemmin toteuttanut vastustajien kiihkeästä ja myrkyllisestä vastustuksesta huolimatta .
Hyvä KTS!
Kukin taistelemme oikeaksi kokemamme asian puolesta.
- Sydämenkö uskoako?
>>Joskus kuulee myös väitettävän näin: "Minä kuulun kirkkoon ja minut on lapsena kastettu ja se riittää minulle." Joskus voidaan myös vedota rippikoulun käymiseen ja ehtoollisen säännölliseen nauttimiseen. Suojaverkko vedetään päälle sitä uskoa vastaan jota hänelle tarjotaan.
Usko jota hänelle tarjottiin on tietenkin sydämen usko.
Paavali todistaa että sydämen usko tuo vanhurskauden ja suun tunnustus pelastuksen. Ilman tätä sydämen uskoa ei kukaan pelastu.>>
Mistä sinä tiedät ettei tuon kirkkoon kuulumiseensa vetoavan sko ole aivan yhtä hyvin HÄNEN sydämensä uskoa kuin sinullak8in vaikka se ei "pukeudukaan" samanlaiseen ulospäin näkyvään ilmiasuun kuin itselläsi?
Mistä sinä tiedät ettei hänen uskonsa ole hänelle ja esim. hänen sielulliselle rakenteelleen parempi kuin sellainen usko jota hänelle tarjoat ja joka ehkä sopii sinulle.
Olkoon sitten niin, että sinun uskosi olisikin parempaa kuin uskoa tuon toisen mutta henkiilö jolle uskoasi tarjoat ei jostkin syystä luota sinuun. Syitä tähä voi olla monia: joko hän ei tunne sinua tai tuntee sinut. Myös tarjoamasi usko voi sisältää aineksia ja uskomuksia, jotka aivan ilmeisesti sisältävät kaiken terveen järjen vastaisia aineksia: tällöin henkilön on melko vaikea ellei suorastaan mahdoton omalsua tarjoamaasi uskonkäsitystä.- Jos esim. jotakuinkin nykyaikaisen maailmankuvan omaksuneelle henkilölle tarjoat uskoa, joka edellyttää 4000 vuotta sitten eläneiden palestiinalaisten paimentolaisheimojen maailmankuvan ja todellisuuskäsitysten totena pitämistä oikean ja "pelastavan" (pelastavan mistä) uskon edellytyksenä, hakkaat kyllä varsi todennäköisesti päätäsi seinään käännytysyrityksessäsi. Seurauksena on vain se, että torjutuksi tulee sekin aines uskostasi, joka on siinä yleisinhimillisesti hyvää, tervettä ja varteenotettavaa. - body
Maailmassa oli paljon VÄHEMMÄN SOTIA, ja paljon enemmän rakkautta ja vapautta. jos ihmisen pitäisivät naamansa kiinni oikeaoppisesta uskostaan. !!
" laupeutta minä tahdon " sanoi Jeesus ja se tarkoittaa ettei olla aina oikea oppisia. Uskonelämän tuloa on kokonaan omassa vallassa ja päätöxissä... Ei kukaan muu voi päättä toisten puolesta .
Mutta senjälkeen ei ole uskonelämä mikään yxitysasia vaan kyllä se talentti tulis jakaa muille ettei nousee Jumalan suurta viha sitä Uskovaista kohtaan joka on mässäilynyt omassa oloissa että tä maistu niin hyvin ja tuo nin paljon hyvä minulle enpäs anna tä muille.. Itstserakas ei saa olla se on perceleestä...- - 12 ->
"savonarola" >> Mutta senjälkeen ei ole uskonelämä mikään yxitysasia vaan kyllä se talentti tulis jakaa muille ettei nousee Jumalan suurta viha sitä Uskovaista kohtaan
Tuossa ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä kyse uskosta, vaan jonkin uskonliikkeen doktriinien julistamisesta ja pakkosyöttämispyrkimyksestä toisille.
Tuo komenttisi on hyvin ristiriitainen ja varsin tyypillinen fundamentalistisille liikkeille, joiden mukaan vain heillä on ainoa oikea ja pelastava usko, me vs. kaikki muut. He ovat myös erityisen hankoita ja aktiivisia tuomisemaan helvettiin ne jotka eivät tulkitse Raamattua heidän tavoin. Tämä siitäkin huolimatta, että on vain yksi Tuomari, joka ei ole sitä vatuutusta jakanut toisille ja kieltää tuomitsemasta lähimmäistään.
He myös lataavat aivan valtavia syyllistäviä taakkoja jäseniensä harteille uhaten heitä itse Jumalan vihalla elleivät levitä ko. yhteisön / uskonnon / lahkon doktriinia, tulkintoja kirjoituksista.
Tuollaiset liikkeet ovat julkean itseriitoisia omassa hengellisyydessään ja doktriineissaan eivätkä todellisudessa kunnioita lainkaan lähimäistensä omaa omaatuntoa ja suhdetta Jumalaan.
Viittaan viestiin tässä samassa ketjussa tuossa ylempänä, josta osa tässä :- 12 -> 31.12.2011 19:46
Maailman populaatiosta vain noin 30% on kristittyjä ja he koostuvat noin 24000 eri uskonnosta ja uskonollisesta ryhmästä ja liikkeestä. Jokaisella on oma tulkintansa kirjoituksista ja lisäksi näiden ryhmien sisälläkin on erilaisia tulkintoja.
Raamatun kirjoituksia on tutukittu hyvin älykkäiden ja vilpittömien henkilöiden taholta noin 2000 vuotta, mutta valmista ja yksimielisyyttä ei edelleenkään ole tullut. Päinvastoin, jakaumia, kiistoja, tekopyhyyttä, kaksia punnuksia, sotia, sotien ja sota-aseiden siunaamista, sortoa, riistoa ja alistamista eri muodoissaan.
Kuitenkin jokainen näistä väittää hyvin julkeasti omaavansa sen ainoan oikean uskon ja tulkinnan jolle tulisi korva kallistaa tai muutoin ei ole Jumalalle kelvollinen. Samalla ne hyvinkin kerkeästi ja julkeasti omassa hengellisessä itseriittoisuudessaan tuomitsevat kirjoituksia eri tavalla tulkitsevia.
- body
Piti sanoman: maailmassa OLISI PALJON VÄHEMMÄ SOTIA...
Sinä viittaat mihin vaan mutta minä viitaan mitä Raamatu opettaa meille ja miten jokainen tulis olla kirkas valo joka saakaikki muutkin loistamaan. Myöskin Raamatunkohdan --> 13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'- body
Jalkapallofani pitää jalkapalloa kaikkein tärkeimpänä asiana maailmassa ja senkin turhana. mutta noin se menee.
Kaikkien pitäisi fanin mielestä pelata jalkapalloa ja kaikki alueet varustaa pallokentillä ,jotta kansa olisi pelaamassa jalkapalloa.
Valmentajat määräilisivät kuin otellaan , kuinka toimitaan ja varaudutaan voittoon.??
ja se olisi yhtä jalkapalloilua,
Paavali oli alkuseurakunnan valmentaja, promoottori ja halusi että kaikki alistetaan " jalkapalloiluun ". - Ehdottomasti on
On ehdottomasti. Hävyttömän röyhkeyden raja ylitetään viimeistään siinä vaiheessa kun uskon nimissä ryhdytään kontrolimaan ja ohjailemaan ihmisten yksityiselämän piiriin kuuluvia asioita, kuten esim. seksuaalisuutta mikä ikävä kyllä kuuluu fundamentalisten lahkojen toimintatapoihin.
Laki määrittelee mikä on sopivaa, ei kukaan toinen ihminen sen perusteella kuinka itse ajattelee. Elämme demokraattisessa ihmisoikeuksia kunnioittavassa valtiossa ja lainsäädäntömme antaa kysymykseesi yksiselitteisen vastauksen:
Usko on yksityisasia.- body
Usko on aina yksityisassia, mutta seurakunnilla tai osalla sen jäsenistä on hirveä hinku kontrolloida toisen jäsenen elämää.
Jos joku hakee raamatusta itselleen oikeutusta valvoa veljensä elämää, niin sellaisen olisi opittava tutkimaan vain ja ainoastaan omaa elämää ja jätettävä toisten elämä yksilölle itselleen.
Minä en muuten sietäisi että joku tulee minun reviirille, en siedä, sillä minä en ole klooni, olen yksilö ja se on toisten opittava hyväksymään. Lukekoot kirjoista tai kansista mitä haluavat, mutta näin. - ...
...
Jaikal. Usko on nimenomaan ihmisen henkilökohtainen asia. Se ei kuulu kenellekään, kuten ihmisten yksityiselämä ei muutenkaan.
Mutta nk."kristinusko" on siitä kummallinen ilmiö, että se massa joka siihen kuuluu. on ikäänkuin tilivelvollinen toisilleen tekemisistään. Ja sitä jopa kontrolloidaan. Sairasta.- kertokaapa miten
asia on?
- 22
Usko, kuten poliittinen vakaumus ja muut henkilökohtaiset asiat ovat yksityisasioita, eikä niistä olla tilivelvollisia muille ihmisille. On erittäin huonotapaista tulla kysymään ihmisiltä: "oletko uskossa?" Se ei kuulu kyselijälle.
Jos joku itse haluaa kertoa uskostaan, tai esim. ketä äänestää kunnallisvaaleissa, hän voi vapaasti itse tehdä sen. Mutta asiaa ei udella, eikä kysellä. Näin siis sivistyneiden ihmisten kesken.
Helluntailaiset eivät ole koskaan välittäneet siitä, mikä on sopivaa käytöstä ja mikä sopimatonta. Raamattu kehoittaa kunnioittamaan kaikkia. Helluntailaiset eivät uneksisikaan kunnioittaa, tärkeintä on tyydyttää oma uteliaisuus. Usko sinänsä on yksityisasia. Mitä päänsä sisällä kantaa, mitäpä siihen on puuttumista.
Mutta usko raamatusta tai koraanista johtuen ei ole enää yksityistä. Sillä on merkittäviä yhteiskunnallisia seurauksia.
Raamatun väitteet luonnontieteistä, avioliitosta, seksuaalisista suhteista, maailmanolemuksesta yms. ovat yhteiskunnallisia asioita.
Yhteiskunta ei voi tyytyä raamatun selityksiin. Sen on puututtava ja onkin puuttunut mm. Suomessa kouluopetuksessa. Opetus lähtee luonnontieteellisten tutkimustulosten perustalla ohittaen raamatulliset teoriat.
Uskova ja usko eivät ole yhteisön ulkopuolella eikä niitä saa sinne työntääkään. Mutta omassa päässään uskova voi pyöritellä raamatullisia "totuuksia". Sellaista ei voi estää eikä väkisin saa yrittääkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262578- 1431961
- 661887
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351483KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.581443Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet611319Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771279- 1171194
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591132Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571127