Olen pari vuotta etsinyt kivoille ja kilteille hepoilleni (täysi-ikäistä) hoitajaa ja/tai liikuttajaa, mutta ei ole tärpännyt. Pientä tallityötä tai vaikka viikonloppulomitusta vastaan mielelläni antaisin ratsastaa hevosillani, mutta ilmeisesti ilmainen ratsastaminen ja kivalla pikkutallilla heppojen hoitaminen on todella OUT tällä hetkellä.
Muutama ratsastaja on pari kertaa jaksanut käydä mutta sitten ovat hävinneet vähin äänin. Ja näistäkin muutamista on huomannut että he tulevat nimenomaan RATSASTAMAAN, eli valmille. Hevosten huolehtiminen jälkikäteen on myös hyvillä mielin jätetty minulle. Onko sitoutuminen ja pitkäjänteisyys nykyihmisillä täysin kateissa??
Miksi ei hoitajia löydy MISTÄÄN??
15
331
Vastaukset
- heppastelija97
Kyllä minä ainakin olisin innostunut :) Mulla on ollut kolme vuokraheppaa ja kaikki olen hoitanut hyvin. En kyllä tajua ihmisiä joille ratsastaminen on tärkeämpää kuin hevosesta huolehtiminen! Minä ainakin hoidan vuokrahepat hyvin ennen ja jälkeen ratsastuksen. Mutta missä päin suomea asut? Mulla on kyllä jo vähän täyttä kun käyn kerran viikossa tunneilla ja kerran viikossa vuokraamassa ja koulukin pitäis hoitaa. Mutta en kyllä ole täysiikäinen :( Olen siis viisitoista(melkeen) ja pikkusiskoni 12.
Luulisi juuri ihan oikeille eläinrakkaille olevan tärkeintä eläimen, tässä tapauksessa hevosen hoitaminen eikä vaan se ratsastus. Tiedän monia, varsinkin aikuisratsastajia, jotka osaavat ratsastaa todella hyvin, mutta eivät tiedä KUINKA SUITSET PUETAAN HEVOSELLE!!? Todellista välineurheilua, pöyristyttävää. Varmasti olisivat hevosten hoitamista oppineet jos olisivat halunneet oppia.
Heppastelija, asun Mikkelin ja Lappeenrannan välimaastossa.- heppastelija
Niin, tallilla jossa käyn tunneilla on paljon ratsastajia joille ratsastaminen on tärkeämpää eivätkä tajua varusteiden laitosta mitää. Itse asumme turussa joten on hieman pitkä matka tulla hoitamaan sinne asti :)
missäpäin suomea tallisi on?
unohda aiempi kysymykseni, näin sen vasta jälkeen päin, on kyllä aika kaukana minullekin.
- Heppatyttö
On se vaan kyllä tyhmä juttu noil nuoril... Itselläni ikää olisi 13 ja olen pian 9 vuotta hevosia harrastanut eli siit ratsastanut ja hoitanut mielelläni. On se kyllä vaan kun jotkut tytöt vain haluaisi ratsastaa ja turpia taputella, kun itte olisi onnellinen jos pääsisi jonnekkin tallille vaikka lantaa luomaan. :) ( Tallilla jolla olen on järjestelmänä vain hevosen kuntoon laitto/ratsastus7hevosen varusteiden purkaminen... :
- oisinkiinnostunu
mää olisin todella kiinnostunut, muttakun et vamaan asu raahessa nii :(
- againolisinkiinnostu
korjaan et asu raahessa nii :(* :D
- horselovernea
mä kyllä ainakin menisin ihan mielelläni vaikka joka päivä ratsastamaan tolleen, jos sais kuitenkin ilmaiseksi ratsastettua. Teen mielelläni tallitöitä ja niitä teen muutenkin tallilla jossa käyn ratsastamassa.
> asun lahdessa. - Awsu:3
Yleensä alle 18 vuotiaat kiinnostuu enemmän.. ite oon 99 vuonna syntyny, ja oon ehtiny yli puoli vuotta vuokra/hoitoheppaa.. aikasemmin on ollu 10kk hoitsuna yks poni.. ite asun raahessa.. tää kylä on tämmöne pieni ja rasittava nii täältä ei löydy mitään. ilmoituksia olen laitellut kaikkialle! :/ yleensä kiinnostuneimpien haarukassa on 10-17 vuotiaat, mitä ite oon ilmoja selannu.. mun mielestä alaikäsetki pystyy suorittamaan tehtäviä, kunhan antaa niille aikaa.
- Akuliina -75
Kysymys ei olekaan siitä, etteivätkö pystyisi tehtäviä suorittamaan, mutta kun haluaisin nimenomaan ihmisen, joka pystyisi ITSENÄISESTI ratsastamaan ja toimimaan tallilla niin, ettei minun tarvitsisi olla koko ajan perään katsojana. Siis ihan konkreettista liikutus- ja muuta apua tallille enemmänkin haluaisin. Ihan mukavaa, jos nuorempiakin käy hoitelemassa ja hevosia katsomassa, mutta en missään nimessä voisi kuvitella antavani hevosiani reilusti alaikäisen vastuulle niin, etten ole itse paikalla.
Entä jos jotain sattuu? Ratsastaja putoaa ja hevonen juoksee tielle ja jää vaikka rekan alle? Monenko huoltaja on valmis ottamaan vastuun jos jotain tapahtuu alaikäisen lapsen huolimattomuuden, taitamattomuuden, ymmärtämättömyyden tai unohduksen seurauksena?
Myös matkat muodostuvat yleensä ongelmaksi alaikäisen kanssa, julkinen liikenne on aika huonoa täälläpäin enkä usko, että kovin moni vanhempi on valmis ajamaan kerran, pari viikossa useita kymmeniä kilometrejä viemään lastaan tallille ja taas muutaman tunnin kuluttua hakemaan. Tämä on se yleisin syy, minkä takia alaikäiset ovat olleet innokkaita kyselemään ja haluaisivat tullakin hoitamaan heppoja, mutta vanhempien kanssa keskusteltuaan matka on yleensä muodostunut esteeksi. Täälläpäin lähes jokaisella täysi-ikäisellä on auto, koska julkista liikennettä ei ole nimeksikään ja täytyyhän ihmisten töihinkin jollain päästä. - Uusiotallityttö
Heippa!
Olen viime kuukausina kovasti miettinyt tätä asiaa!
Olen itse Helsingin suunnalla asuva 34-vuotias, ja muutaman vuoden jo pyöritellyt päässäni hevosharrastuksen aloittamista.
Joskus ala-asteikäisenä ratsastin muutaman vuoden (ilman kunnollista opetusta, lähinnä köröttelin joukon jatkona) ja hoidinkin tallilla poneja. Myöhemmin hoidin usein myös ystäväni hevosta, kun hän oli matkoilla tms.
Noista ajoista on kuitenkin jo siis parikymmentä vuotta. Rakkaus hevosiin on kuitenkin säilynyt ja noussut nyt uudelleen pintaan. Itselleni ratsastaminen ei koskaan ole ollut se ykköasia (enkä siinä mitenkään nykyisillä taidoillani itsenäisesti pärjäisikään). Hevosten hoito ja muut tallityöt kiinnostavat (toki ratsastuksen oppiminenkin). Mutta en kai vain voi soitella ympäriinsä eri talleilla ja kysyä: "Voisinko tulla hoitamaan teidän hevosia?" Olen kyllä luotettava ja pitkäjänteinen , ja uskon, että pienellä koulutuksella minusta saisi ihan hyvän aikuisen tallitytön =) Ammatiltani olen opettaja, joten minusta voisi olla iloa esim. leirien pidossa tai muussa junioireiden ohjauksessa tms.
Miten siis voisin toimia? Mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan! - hmmmmmm
Uusiotallityttö: Varmasti kannattaa reippaasti mennä kyselemään :) uskon, että kaltaistasi apua otetaan mielellään vastaan. Toinen vaihtoehto on etsiä ilmoituksella "hoitohevosta" tai vastaavaa, nimenomaan aikuisista hoitajista on pulaa, esim. hevostalli.net keskustelupalstalla on paljon tällaisia keskusteluja.
- Akuliina -75
Samaa mieltä hmmmmmmm-nimimerkin kanssa; reippaasti vaan kyselemään! Ihan varmasti joku kiva paikka löytyy ja ainakin meille ottaisin kirkuen tuollaisen "uusiotallitytön" enkä ihan hevillä pois päästäisi.
Itsekin olen pitänyt välillä lasten ja nuorten eläinleirejä ja apukädet tosiaankin olisivat tarpeen silloin, meidän kohdalle ei vaan ole tällaista aarretta osunut ainakaan vielä.
Harmillista, että asut Helsingissä, Uusiotallityttö, meille olisit enemmän kuin tervetullut. :) - Hazzazzazeli
Jos asuisin lähempänä, ja 15-vuotias kelpaisi, niin itse tulisin mielelläni. Ja täällä seudulla ei tunnu olevan minkäänlaiisia hoitohevosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820