Tietääkö joku voiko Suomesta enää ostaa mistään laskutikkuja. Olisi vain kiva saada sellainen vanhojen aikojen muistoksi. Pitkän etsimisen jälkeen tuntuu, että taitaa olla parasta rakentaa sellainen itse.
Ja vinoilijoille tiedoksi, ymmärrän että taskulaskin on keksitty ja 70-luku meni jo....
Laskutikun metsästys
20
2858
Vastaukset
- Laskutikkux2
http://www.huuto.net/kohteet/aristo---laskutikku/203603475
Minullakin on kaksi ja tuhansilla muilla, joten ...
Ei niitä uutena taida ulkomaillakaan kovin paljoa enää olla myynnissä.
Google: slide-rule - Keskustelun aloittaj
Kiitos vain sivusta, mutta aloitin jo oman tikun rakentamisen, lisäksi eräältä sukulaiselta (eläkkeellä oleva insinööri) löytyi kaapin pohjalta useitakin laskutikkuja.
Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi. Alkaa kohta tuntua, ettei mitään täydy itse ymmärtää vaan laskin saa tehdä kaiken puolesta (siirtymä neliölaskin => funktio laskin => graafinen laskin => "uusi" symbolinen laskin)- 6 + 6
"Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi"
Heikkoa taitaa olla. SIlloinkin kun niitä vielä käytettiin, jäi iso osa tikkujen mahdollisuuksista monille mysteeriksi. - Kontuuri-integraali
6 + 6 kirjoitti:
"Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi"
Heikkoa taitaa olla. SIlloinkin kun niitä vielä käytettiin, jäi iso osa tikkujen mahdollisuuksista monille mysteeriksi.Kuuleppas, itse olen 16 ja tein laskutikun puutöissä. Nyt etsisin itsekkin virallista kapistusta
- VisaKoivunen
Kontuuri-integraali kirjoitti:
Kuuleppas, itse olen 16 ja tein laskutikun puutöissä. Nyt etsisin itsekkin virallista kapistusta
Mistä aineesta? Haapaa? Koivua? Upotitko asteikon taltalla, vai veditkö värin pinnalle ilman kaiverrusta?
- Anonyymi
6 + 6 kirjoitti:
Heikkoa taitaa olla. SIlloinkin kun niitä vielä käytettiin, jäi iso osa tikkujen mahdollisuuksista monille mysteeriksi.Minä olen 70-luvulla koulussa opetellut vain kerto- ja laskut laskutikulla, nyt vasta vanhuksena olen opetellut laskutikulla myös potenssit ja juuret. Hyvin toimii, laskutikun "patterit" kestävät ikuisesti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen 70-luvulla koulussa opetellut vain kerto- ja laskut laskutikulla, nyt vasta vanhuksena olen opetellut laskutikulla myös potenssit ja juuret. Hyvin toimii, laskutikun "patterit" kestävät ikuisesti!
Ei kestä. Kun merkinnät kulahtavat pois, on laskutikku hyödytön.
- Laskutikkux2
Ei taskulaskimestakaan ole mitään apua esim. tasogeometriassa, jos ei ymmärrä perusfunktioiden merkitystä eikä osaa hahmottaa (piirtää) tehtävää. Tai edes ihan perustason kolmiuloitteisessa geometrissa. Pallokolmioista ei suurin osa ole edes kuullut mitään. Näitä laskettiin ennen ihan sujuvasti laskutikuilla ja taulukkokirjoilla.
- Anonyymi
"Pallokolmioista ei suurin osa ole edes kuullut mitään"
Sivuaisikohan tämä aihetta "Pallokolmio":
https://en.wikipedia.org/wiki/Haversine_formula
tai, vähän käytännönläheisempi näkökulma samaan asiaan:
http://www.movable-type.co.uk/scripts/gis-faq-5.1.html
- rape6
Vieläkö etsit laskutikkua ? On käytettyjä laskutikkuja 25 kpl jos vielä kiinnostaa. Puh.
Ruotsin suunta 46727391893, Lauri. Soita, Näppäile numerosarja niinkuin on ilmoitettu.Numero on kännykkänumero 072 mutta nolla jää pois soitettaessa. Terv Lauri. - KirpFan
Kirpputorilta voi löytää.
- Anonyymi
Minulla on ehkä maailman paras laskutikku Aristo-Studio käyttämätön. Ostin niitä palatessani Lontoosta kesäharjoittelusta 1964 Hampurista. Ostin kaikille opiskelukavereille, jäi kolme itselle, joita ei ole käytetty lainkaan. Jos kiinnostaa, ota yhteyttä mats.kolf(at)gmail.com
- Anonyymi
huutonetistä löytyy
- Anonyymi
2*2
- Anonyymi
mulla olis myytävänä opetuskäyttöön tarkoitettu ISO laskutikku, noin 3 m pitkä. Kiinnostaako?
- Anonyymi
Hyvä internetin käytön harjoittelutehtävä. Voi vaatia hiukan kielitaitoakin. Pitää osata varoa huijauksia. Joiltakin huijareilta löytyy mitä vain joku hölmö haluaa ostaa.
- Anonyymi
Minulla on sekä Casion että Texas Instrumentin laskutikut.
- Anonyymi
Osta laskutikku Huutonetistä!
- Anonyymi
Mikä on paras netistä löytyvä laskutikku?
Isolla näytöllä zoomalla saa lähes äärettömän tarkkuuden.- Anonyymi
E i s i i n ä o l e z o o m a t v a a n ä y t t ö ä t e i n i o o p e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä772727Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2811559Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871351
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991321Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3941260Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381007Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2929Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun321832Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254822