Laskutikun metsästys

Sanokaa jos tiedätte

Tietääkö joku voiko Suomesta enää ostaa mistään laskutikkuja. Olisi vain kiva saada sellainen vanhojen aikojen muistoksi. Pitkän etsimisen jälkeen tuntuu, että taitaa olla parasta rakentaa sellainen itse.


Ja vinoilijoille tiedoksi, ymmärrän että taskulaskin on keksitty ja 70-luku meni jo....

20

2635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskutikkux2
    • Keskustelun aloittaj

      Kiitos vain sivusta, mutta aloitin jo oman tikun rakentamisen, lisäksi eräältä sukulaiselta (eläkkeellä oleva insinööri) löytyi kaapin pohjalta useitakin laskutikkuja.

      Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi. Alkaa kohta tuntua, ettei mitään täydy itse ymmärtää vaan laskin saa tehdä kaiken puolesta (siirtymä neliölaskin => funktio laskin => graafinen laskin => "uusi" symbolinen laskin)

      • 6 + 6

        "Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi"

        Heikkoa taitaa olla. SIlloinkin kun niitä vielä käytettiin, jäi iso osa tikkujen mahdollisuuksista monille mysteeriksi.


      • Kontuuri-integraali
        6 + 6 kirjoitti:

        "Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi"

        Heikkoa taitaa olla. SIlloinkin kun niitä vielä käytettiin, jäi iso osa tikkujen mahdollisuuksista monille mysteeriksi.

        Kuuleppas, itse olen 16 ja tein laskutikun puutöissä. Nyt etsisin itsekkin virallista kapistusta


      • VisaKoivunen
        Kontuuri-integraali kirjoitti:

        Kuuleppas, itse olen 16 ja tein laskutikun puutöissä. Nyt etsisin itsekkin virallista kapistusta

        Mistä aineesta? Haapaa? Koivua? Upotitko asteikon taltalla, vai veditkö värin pinnalle ilman kaiverrusta?


      • Anonyymi
        6 + 6 kirjoitti:

        "Osaavatkohan nykyään nuoret käyttää laskutikkua vai kuvitellaanko laskutikku viivottimeksi"

        Heikkoa taitaa olla. SIlloinkin kun niitä vielä käytettiin, jäi iso osa tikkujen mahdollisuuksista monille mysteeriksi.

        Minä olen 70-luvulla koulussa opetellut vain kerto- ja laskut laskutikulla, nyt vasta vanhuksena olen opetellut laskutikulla myös potenssit ja juuret. Hyvin toimii, laskutikun "patterit" kestävät ikuisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen 70-luvulla koulussa opetellut vain kerto- ja laskut laskutikulla, nyt vasta vanhuksena olen opetellut laskutikulla myös potenssit ja juuret. Hyvin toimii, laskutikun "patterit" kestävät ikuisesti!

        Ei kestä. Kun merkinnät kulahtavat pois, on laskutikku hyödytön.


    • Laskutikkux2

      Ei taskulaskimestakaan ole mitään apua esim. tasogeometriassa, jos ei ymmärrä perusfunktioiden merkitystä eikä osaa hahmottaa (piirtää) tehtävää. Tai edes ihan perustason kolmiuloitteisessa geometrissa. Pallokolmioista ei suurin osa ole edes kuullut mitään. Näitä laskettiin ennen ihan sujuvasti laskutikuilla ja taulukkokirjoilla.

    • rape6

      Vieläkö etsit laskutikkua ? On käytettyjä laskutikkuja 25 kpl jos vielä kiinnostaa. Puh.
      Ruotsin suunta 46727391893, Lauri. Soita, Näppäile numerosarja niinkuin on ilmoitettu.Numero on kännykkänumero 072 mutta nolla jää pois soitettaessa. Terv Lauri.

    • KirpFan

      Kirpputorilta voi löytää.

    • Anonyymi

      Minulla on ehkä maailman paras laskutikku Aristo-Studio käyttämätön. Ostin niitä palatessani Lontoosta kesäharjoittelusta 1964 Hampurista. Ostin kaikille opiskelukavereille, jäi kolme itselle, joita ei ole käytetty lainkaan. Jos kiinnostaa, ota yhteyttä mats.kolf(at)gmail.com

      • Anonyymi

        huutonetistä löytyy


    • Anonyymi

      2*2

    • Anonyymi

      mulla olis myytävänä opetuskäyttöön tarkoitettu ISO laskutikku, noin 3 m pitkä. Kiinnostaako?

    • Anonyymi

      Hyvä internetin käytön harjoittelutehtävä. Voi vaatia hiukan kielitaitoakin. Pitää osata varoa huijauksia. Joiltakin huijareilta löytyy mitä vain joku hölmö haluaa ostaa.

    • Anonyymi

      Minulla on sekä Casion että Texas Instrumentin laskutikut.

    • Anonyymi

      Osta laskutikku Huutonetistä!

    • Anonyymi

      Mikä on paras netistä löytyvä laskutikku?

      Isolla näytöllä zoomalla saa lähes äärettömän tarkkuuden.

      • Anonyymi

        E i s i i n ä o l e z o o m a t v a a n ä y t t ö ä t e i n i o o p e


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe