Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Henkilökohtainen avustaja.

Nyt Hermot mennöö.

Siis kuuluuko henkilökohtaisen avustajan tosiaan siivoa virtsoja lattioilta?Kun avustettava yksin ollessaan virtsaa pitkin seiniä ja lattioita.

74

4020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tttttttttttu

      jos ei siivooja käy jokatoinen päivä. Ikävää, että et tiennyt asiaa aloittaessasi työtä...

    • -ökjböug

      Eikös tälläinen avustettava kuuluisi jo laitoshoitoon ? Meinaan vaan että kohta piakkoin taloyhtiö ottaa kämpän hallintaansa huomatessaan asian.

      • avustajana 10v

        Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä.


      • Montaa avustanut...
        avustajana 10v kirjoitti:

        Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä.

        "Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä".

        NO EHKÄPÄ SENTÄÄN EI IHAN KAIKKI... (ettet vaan olisi itse työnantaja?)

        Myös vammaiselle kuuluu toimia asiallisesti työnantajana. Koska henk.koht. avustaja on nimenomaan avustaja - ei hoitaja, niin työnantajan tulee asiallisesti neuvoa miten työt tehdään. Tässä kohden vaan monta kertaa tullaan huomaamaan että työnantajat ovat monta kertaa "väärällä alalla". Joitakin poikkeuksia varmaan on, mutta moni vammainen ei tahdo suoriutua työnantajuudesta. Nythän on Heta-liitot ym. jutut mutta taloudellinen työantaja haluaa ehkä säästää näissä kuluissa eikä liity mihinkään missä joutuisi maksamaan itse jotain.

        Usein työnantaja on niin hätäinen häntä siirrettäessä että hänen ohjeillla siirrettäessä avustaja särkisi selkänsä. Sitten kun yrität tästä mainita niin työnantaja suuttuu. Tämäkin on nähty. Olen työpaikkahaastattelussa kuullut kertomuksia siitä miten edellinen avustaja särki selkänsä kun auttoi avustettavaa ilman nostolaitetta - jollainen avustettavalla on. Usein Työnantaja ei pidä nostolaitteista ja kiltti avustaja särkee selkänsä nostellessaan. Nosturi ei ehkä edes mahdu makuuhuoneeseen koska sinne on kasattu kaikkea muuta tärkeämpää tavaraa.

        Ei kuulosta kovin fiksulle jos työnantaja virtsailee pitkin seiniä ja lattioita tahallaan - eri juttu tietysti jos tuo sattuu vahingossa mutta en ymmärrä miten joku vahingossa virtsaisi seinälle. Vai onko kyseessä henkilö joka toimii mielenhäiriössä?


      • avustajana 10v
        Montaa avustanut... kirjoitti:

        "Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä".

        NO EHKÄPÄ SENTÄÄN EI IHAN KAIKKI... (ettet vaan olisi itse työnantaja?)

        Myös vammaiselle kuuluu toimia asiallisesti työnantajana. Koska henk.koht. avustaja on nimenomaan avustaja - ei hoitaja, niin työnantajan tulee asiallisesti neuvoa miten työt tehdään. Tässä kohden vaan monta kertaa tullaan huomaamaan että työnantajat ovat monta kertaa "väärällä alalla". Joitakin poikkeuksia varmaan on, mutta moni vammainen ei tahdo suoriutua työnantajuudesta. Nythän on Heta-liitot ym. jutut mutta taloudellinen työantaja haluaa ehkä säästää näissä kuluissa eikä liity mihinkään missä joutuisi maksamaan itse jotain.

        Usein työnantaja on niin hätäinen häntä siirrettäessä että hänen ohjeillla siirrettäessä avustaja särkisi selkänsä. Sitten kun yrität tästä mainita niin työnantaja suuttuu. Tämäkin on nähty. Olen työpaikkahaastattelussa kuullut kertomuksia siitä miten edellinen avustaja särki selkänsä kun auttoi avustettavaa ilman nostolaitetta - jollainen avustettavalla on. Usein Työnantaja ei pidä nostolaitteista ja kiltti avustaja särkee selkänsä nostellessaan. Nosturi ei ehkä edes mahdu makuuhuoneeseen koska sinne on kasattu kaikkea muuta tärkeämpää tavaraa.

        Ei kuulosta kovin fiksulle jos työnantaja virtsailee pitkin seiniä ja lattioita tahallaan - eri juttu tietysti jos tuo sattuu vahingossa mutta en ymmärrä miten joku vahingossa virtsaisi seinälle. Vai onko kyseessä henkilö joka toimii mielenhäiriössä?

        Työnantaja en ole, enkä jaksais kaikkia niitä torvia haastatellakaan jotka helpon työn toivossa tulevat. Jos on kyse normaalipainoisesta ihmisestä ei siinä selkäänsä säre. Meillä ainakin uusi avustaja perehdytetään tekniikoihin niin hyvin ettei ongelmia ole tullut. Jos olet itse jännität ja hermoilet nostettaessa niin kyl siinä selkä kipeytyy. Avustettavan voi olla vaikea siinä noston aikana mitään sanoa johtuen sairaudesta joten kokenut avustaja yleensä on hyvä olla siinä vieressä opastamassa ekoina kertoina.


      • Montaa avustanut...
        avustajana 10v kirjoitti:

        Työnantaja en ole, enkä jaksais kaikkia niitä torvia haastatellakaan jotka helpon työn toivossa tulevat. Jos on kyse normaalipainoisesta ihmisestä ei siinä selkäänsä säre. Meillä ainakin uusi avustaja perehdytetään tekniikoihin niin hyvin ettei ongelmia ole tullut. Jos olet itse jännität ja hermoilet nostettaessa niin kyl siinä selkä kipeytyy. Avustettavan voi olla vaikea siinä noston aikana mitään sanoa johtuen sairaudesta joten kokenut avustaja yleensä on hyvä olla siinä vieressä opastamassa ekoina kertoina.

        Mutta jos avustettava määräilee että pitää nostaa häntä liian kaukaa tai jotenkin hullusti selkä kierossa pyörätuolin takaa jne. Varmaan se selän särkeminen onnistuu ihan normaalipainoisen autettavan kanssa jos pitää menetellä ergonomisesti ihan väärin. Eikä tietysti pidäkään mutta siinä on sitten pitää alkaa ohjaamaan kaikkitietävää työnantajaa joka saattaa olla kuin kuningas valtaistuimellaan tyyliin "juokse orja juokse"! Voipi olla henkilökemian kannalta arveluttavaa... Sehän hyvä että teillä perehdytetään uusi avustaja tekniikoihin - näin ei aina tapahdu.

        Olen tavannut myös avustettavia jotka ovat asiallisia työnantajia eivätkä suhtaudu nurjasti apuvälineisiin. Mutta on myös ollut joku sellainen nuukailija joka ei sallisi käyttää suojakäsineitä pyllyä pyyhittäessä kun käsineet maksaa. Enkä väitäkään että ne ilmaisia on mutta ei sitä toisen kakkaan mielellään käsiään sotke.

        On noissa omissa asenteissasikin tarkistamisen varaa jos alat nimittelemään toisia työnhakijoita torviksi.


      • Öhhöhhöö
        avustajana 10v kirjoitti:

        Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä.

        Kuule niitä asioita ( =kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä) on aika paljon...

        Pullan leipominen, pesukoneen asennus, pienet sähkötiet, miksei nyt samalla vähän isommatkin (vaikkei lupia olekaan), uuden parketin hiominen, hiusten leikkuu ja värjäys, lumityöt, autotallin siivous, viemäritukoksen aukaisu... ?


      • älä nosta
        avustajana 10v kirjoitti:

        Työnantaja en ole, enkä jaksais kaikkia niitä torvia haastatellakaan jotka helpon työn toivossa tulevat. Jos on kyse normaalipainoisesta ihmisestä ei siinä selkäänsä säre. Meillä ainakin uusi avustaja perehdytetään tekniikoihin niin hyvin ettei ongelmia ole tullut. Jos olet itse jännität ja hermoilet nostettaessa niin kyl siinä selkä kipeytyy. Avustettavan voi olla vaikea siinä noston aikana mitään sanoa johtuen sairaudesta joten kokenut avustaja yleensä on hyvä olla siinä vieressä opastamassa ekoina kertoina.

        Valitettavasti työsuojelulaki on olemassa ja edes hoitajat eivät nosta yksin kuin ihan pieniä lapsia. KG raja on olemassa.
        Vuosi on sairaslomaa jos selkä menee. Ei ne ole pikkujuttuja. Ei kyse ole edes tekniikasta vaan jatkuvasta kuormituksesta joka lopulta saa välilevyt sijoiltaan tai lihasrepeytymän joka paranee vuoden. Myös avustettava voi tippua lattialle kun selkä menee yhtä-äkkiä. Noudattaisin siksi varokeinoja eli nostoaiteapuja ihmisen käsien lisäksi. Kaikkien etu. Ei se 60 kg pelkillä käsillä ilmassa nostaen ole pikkujuttu eikä se ole sallittua edes vakuutusten kannalta. Kukaan ei korvaa avustajan selkää ja sairaslomaa koska sellainen liitto puuttu vielä. Asiat hoituvat mutta tämä ala tarvitsee lisää sääntöjä ja terveitäkin päätöksiä jotka ovat muissa töissä olemassa.


      • Anonyymi
        Montaa avustanut... kirjoitti:

        "Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä".

        NO EHKÄPÄ SENTÄÄN EI IHAN KAIKKI... (ettet vaan olisi itse työnantaja?)

        Myös vammaiselle kuuluu toimia asiallisesti työnantajana. Koska henk.koht. avustaja on nimenomaan avustaja - ei hoitaja, niin työnantajan tulee asiallisesti neuvoa miten työt tehdään. Tässä kohden vaan monta kertaa tullaan huomaamaan että työnantajat ovat monta kertaa "väärällä alalla". Joitakin poikkeuksia varmaan on, mutta moni vammainen ei tahdo suoriutua työnantajuudesta. Nythän on Heta-liitot ym. jutut mutta taloudellinen työantaja haluaa ehkä säästää näissä kuluissa eikä liity mihinkään missä joutuisi maksamaan itse jotain.

        Usein työnantaja on niin hätäinen häntä siirrettäessä että hänen ohjeillla siirrettäessä avustaja särkisi selkänsä. Sitten kun yrität tästä mainita niin työnantaja suuttuu. Tämäkin on nähty. Olen työpaikkahaastattelussa kuullut kertomuksia siitä miten edellinen avustaja särki selkänsä kun auttoi avustettavaa ilman nostolaitetta - jollainen avustettavalla on. Usein Työnantaja ei pidä nostolaitteista ja kiltti avustaja särkee selkänsä nostellessaan. Nosturi ei ehkä edes mahdu makuuhuoneeseen koska sinne on kasattu kaikkea muuta tärkeämpää tavaraa.

        Ei kuulosta kovin fiksulle jos työnantaja virtsailee pitkin seiniä ja lattioita tahallaan - eri juttu tietysti jos tuo sattuu vahingossa mutta en ymmärrä miten joku vahingossa virtsaisi seinälle. Vai onko kyseessä henkilö joka toimii mielenhäiriössä?

        Mä en oikein usko,että avustajan pitää osata yliopiston tehtäviä opettaa avustettavalle,se olisi pitänyt jo palkatessa kertoa. Mutta näin minulle kävi. Yliopiston opettajat katsovat minua kuin halpaa makkaraa.


      • Anonyymi
        avustajana 10v kirjoitti:

        Työnantaja en ole, enkä jaksais kaikkia niitä torvia haastatellakaan jotka helpon työn toivossa tulevat. Jos on kyse normaalipainoisesta ihmisestä ei siinä selkäänsä säre. Meillä ainakin uusi avustaja perehdytetään tekniikoihin niin hyvin ettei ongelmia ole tullut. Jos olet itse jännität ja hermoilet nostettaessa niin kyl siinä selkä kipeytyy. Avustettavan voi olla vaikea siinä noston aikana mitään sanoa johtuen sairaudesta joten kokenut avustaja yleensä on hyvä olla siinä vieressä opastamassa ekoina kertoina.

        Totuus : paska palkka,paska duuni. Älkää lähtekö tähän. Itse oon siinä pisteessä,että mietin keinoa millä tästä pääsen pois.


      • Anonyymi
        Montaa avustanut... kirjoitti:

        "Väärällä alalla tyttö oot. Avustajalle kuuluu per. aatteessa kaikki mitä hoidettava ei itse voi tehdä".

        NO EHKÄPÄ SENTÄÄN EI IHAN KAIKKI... (ettet vaan olisi itse työnantaja?)

        Myös vammaiselle kuuluu toimia asiallisesti työnantajana. Koska henk.koht. avustaja on nimenomaan avustaja - ei hoitaja, niin työnantajan tulee asiallisesti neuvoa miten työt tehdään. Tässä kohden vaan monta kertaa tullaan huomaamaan että työnantajat ovat monta kertaa "väärällä alalla". Joitakin poikkeuksia varmaan on, mutta moni vammainen ei tahdo suoriutua työnantajuudesta. Nythän on Heta-liitot ym. jutut mutta taloudellinen työantaja haluaa ehkä säästää näissä kuluissa eikä liity mihinkään missä joutuisi maksamaan itse jotain.

        Usein työnantaja on niin hätäinen häntä siirrettäessä että hänen ohjeillla siirrettäessä avustaja särkisi selkänsä. Sitten kun yrität tästä mainita niin työnantaja suuttuu. Tämäkin on nähty. Olen työpaikkahaastattelussa kuullut kertomuksia siitä miten edellinen avustaja särki selkänsä kun auttoi avustettavaa ilman nostolaitetta - jollainen avustettavalla on. Usein Työnantaja ei pidä nostolaitteista ja kiltti avustaja särkee selkänsä nostellessaan. Nosturi ei ehkä edes mahdu makuuhuoneeseen koska sinne on kasattu kaikkea muuta tärkeämpää tavaraa.

        Ei kuulosta kovin fiksulle jos työnantaja virtsailee pitkin seiniä ja lattioita tahallaan - eri juttu tietysti jos tuo sattuu vahingossa mutta en ymmärrä miten joku vahingossa virtsaisi seinälle. Vai onko kyseessä henkilö joka toimii mielenhäiriössä?

        Niin ja minä vien pomoani vessaan😁eli vammaista.


    • Netta84

      Pakko on nyt myös itse ottaa osaa keskusteluun...

      Olen toiminut avustajana n. 2 vuotta. Työhön ajauduin tavallaan vahingossa ja jostain syystä jäin "jumimaan" ks. työhön. Onneksi syksyllä alkaa koulu ja pääsen tästä aliarvostetusta paskahommasta irti vihdoin.

      Ensinnäkin suurinosa työnantajista joihin olen törmännyt oman avustettavani kanssa liikkuessa on täysin epäpäteviä toimimaan työnantajina. Poikkeuksia toki löytyy.Työnantajat ovat tietämättömiä heidän velvollisuuksistaan työnantajan roolissa ja avustajien oikeuksista.

      Moni työnantaja ei suostu liittymään Heta-liittoon, joka sinällään on aivan naurettava liitto. Ainut hyöty tästä liitosta on työntekijälle kuuluvat korvaukset, mitkä hän saa vain jos työnantaja liittoon kuuluu. Mikäli työntekijä kokee työpaikassaan vääryyttä, kiusaamista tms.. ei ainakaan Heta-liittoon kannata olla yhteydessä. Liitto antaa työnantajalle ensin varoituksen ja sen jälkeen erottaa työnantajan liitosta. Ja kuka silloin kärsii?!! Avustaja tietenkin joka jää ilman arkipyhäkorvauksia, palkankorotuksia, ylityölisiä jne..

      Useat avustajat joutuvat työssään piian rooliin. Kaikki kotityöt plus muu paskahomma mitä perheenjäsenet eivät halua tehdä lykätään avustajalle.
      Muistakaa avustajat että ne eivät kuulu teille. Meidän työhön kuuluu auttaa avustettavaa kaikissa niissä toimissa mihin hän ei itse vammansa takia kykene. Ja siihen ei kuulu muun perheen sotkujen siivoaminen tai pyykkien peseminen. Vaikka joku fiksu tähänki tietty sanoo et jos se on ennen pessy perheen pyykit ni ne kuuluu avustajalle nyt... Avustettava on voinu ennen olla vaikka kirurgi, eikä avustajalta voi vaatia samaa mitä hän on joskus tehnyt.

      Ja nämä apuväline asiat.. Jos avustettava on 100 kiloinen ja halvaantunut ei häntä yksinkertaisesti voi nostaa ergonomisesti oikein joka tilanteessa. Eikä tarvitse olla siis edes painava ihminen, että nostotilanteessa voi haaveri sattua. Sairaaloissa/palvelutaloissa raskaat nostot hoidetaan parityöskentelynä ja mikäli kyseessä on painava asiakas niin nostot tehdään vain nosturilla. Luottakaa omaan järkeen ja kroppaan. Työnantaja ei yleensä ole alan ammattilainen, vaikka oman tilansa paras tuntija onkin. Itse keskustelin fysioterapeutin kanssa nostoista ja tekniikoista työn alkaessa ja sain hyvät ja ammattimaiset neuvot, joihin olen vedonnut tilanteissa joissa työnantaja on vaatinut toimimaan eri tavalla.

      Oma työni poikkeaa valtavirrasta siten, että hoidan kaikki työnantajan asiat. Paperi- ja raha-asiat, ruoat, siivoukset, virastoihin soitot, kyyditykset.. kaikki. Myös tämä on todella puuduttavaa kun koen olevani täysin vastuussa ihmisestä jonka pitäisi olla muka työnantaja. Tosin olen työssä viihtynyt ehkä juuri siksi niin kauan, että työhön on sisältynyt näin paljon vastuuta. Tiedän, etten ole ainut avustaja joka on kanssani samassa tilanteessa.

      Kuntien vammaispalvelut pesevät kätensä näissä avustaja-asioissa juuri tämän työnantajan roolin vuoksi. Vaikka hekin tietävät ettei nämä kaikki vammaiset ole päteviä toimimaan kenenkään esimiehenä. Tosin meidän paikkakunnalla vammaispalvelu toimii hyvin ja olen aina pystynyt luottamaan heidän apuunsa.

      Ehkä jossain kohtaa työehtosopimukseen tullaan kirjaamaan tarkemmin nämä avustajien tehtävät. Tällä hetkellä systeemi ei toimi ja tässä maassa on paljon tyytymättömiä avustajia ja työnantajia jotka ovat hukassa.

      • Kiitos x 100

        Kiitos viestistäsi, Netta84!

        Voitko tarkentaa alalle hiljan siirtyneelle (ja jos vaikka minkälaiseen kohteluun jo törmänneelle), mitä tarkoitat tällä: "Tosin meidän paikkakunnalla vammaispalvelu toimii hyvin ja olen aina pystynyt luottamaan heidän apuunsa."


    • Netta84

      Eli tarkoitin sillä sitä, että meidän kunnan vammaispalvelu auttaa ja opastaa ongelmatilanteissa. Palavereita järjestetään tarvittaessa ja yhteyttä voi ottaa mikäli apua tarvitsee.

      Jos tulee tilanne et töissä tuntee kokevansa vääryyttä, kiusaamista tms.. tai työpaikassa ei vaan homma syystä tai toisesta toimi niin yhteyttä vaan vammaispalveluun.

      Monet työnantajat pyrkivät siihen, että avustaja ei olisi tietoinen tästä mahdollisuudesta saada apua ja niitä neuvoja.

      Toivottavasti vastauksesta oli jotain apua :)

      • Kiitos X 100

        Oli apua, kiitos. Olen tässä muutaman päivän googletettuani jo paljon viisaampi tämän itselleni uuden maailman mutkissa.

        Kovasti korostetaan yksityisyydensuojaa. Siitäkö ei tarvitse olla huolissaan, jos ja kun tarvitsee neuvoa, apua ja konsultaatiota vammaispalvelusta (joka siis ymmärtääkseni on joka kunnassa oleva lakisääteinen instanssi)?

        Itse tarvitsisin apua mahdollisimman pian työskentelyergonomian ja esteettömän asumisen järjestämisessä (turvallisuuskysymyksiä lopulta molemmat), joista jälkimmäisen toteutumattomuus tekee ensimmäisestäkin mahdotonta.


    • Netta84

      Juu ihan rohkeesti vaan yhteyttä sinne. Et riko yksityisyydensuojaa siinä tilanteessa millään lailla.

      Kaupungin vammaispalvelun sosiaaliohjaajathan ovat tehneet palveluasumispäätöksen kotiin. Siinä vaiheessa kun vammautunut on kotiutunut sairaalasta, laitoksesta tms.. on tehty kartoitussuunnitelma, jossa olisi pitänyt katsoa kodin välttämättömät muutostyöt, avustustarpeen määrä tms..

      Näitä jo tehtyjä päätöksiähän voidaan muutella ja päivittää, mikäli tilanne niin vaatii.

      Tietty tarvii ottaa huomioon onko asunto vuokrattu yksityiseltä vai onko kyseessä jonkun suuremman asuntoja vuokraavan yrityksen asunto. Näissä tilanteissa kaikkia muutostöitä ei valttämättä yritys/yksityinen anna lupaa tehdä.
      Mikäli kyseessä on oma asunto nii sinnehän nyt tietty vammautunut saa pyytää ja tehdä mitä haluaa:)

      Ja sitten jos vammautunut saa jonkun vakuutusyhtiön kautta korvauksia niin tilanne käsittääkseni taas on eri.. Nää kuka maksaa/tekee, mistä haetaan mitäkin avustusta ja apuvälineitä tms.. asiat on kyl välillä tosi puuduttavia..

      Nii ja mikäli vammautuneella on myönnetty fysioterapiaa ni juttele niiden kanssa noista työergonomiaan liittyvistä jutuista.

    • aurora

      Hei!


      Viisastuin tätä luettuani. Aloitin juuri uuden avustustyön, ja kohtelu oli alkupäivinä suht ok. Työnantaja kuuluu HETA:an ja ainakin esittää olevansa tietoinen työntekijän oikeuksista.
      Käytännössä koko tämä päivä on ollut kuitenkin enemmän tai vähemmän osoitus siitä, että työnantaja perustelee vammaisuudellaan häikäilemätöntä käytöstä, solvaa, pyrkii lainaamaan rahaa, haluaa käyttää puhelintani/soittelisin puheluita hänen puolestaan/sättii työtulosta, haukkuu entisiä työntekijöitä jne.
      Huomautin etten pidä tiuskimisesta, johon työnantaja vastasi raivoamalla, että on aivan sama tekisikö hän itse työt puolestani, ja että en varmasti halua kuulla raivoamista, mutta minun on se kestettävä, koska hän on vammainen.

      Mietin jo tässä vaiheessa irtisanoutumista koko työstä. Ahdistaa ajatus siitä, että en saanut tilannetta hallintaan tarpeeksi ajoissa. Ja mietin, onko mahdollista puuttua koko asenteeseen. Räjähdysherkkä ilmapiiri ei tunnu kovin motivoivalta.

      Miten tulisi toimia? Olen siis jo huomauttanut huonosta käytöksestä, tuloksetta.

    • Netta84

      Tää on just näitä surullisia ja niin yleisiä ongelmia työpaikoilla. Työnantaja ei vaan näköjään tässäkään tapauksessa ole sovelias toimimaan työnantajana.

      Mikäli hän kuuluu Hetaan on hänellä kotonaan työehtosopimus nivaska. Mikäli sinä kuulut jhl:ään (paska liitto tosin, mut ainoo mihin me avustajat "sovitaan") ni sieltä pitäis tulla sulle kirjanen mis on kaikki nää oikeudet ja velvollisuudet.

      Kerro työnantajalle et mikäli homma ei muutu, otat yhteyttä vammaispalveluun ja vaadit järjestämään palaverin koskien työnantajan käyttäytymistä. Tai vaihtoehtoisesti sit vaan irtisanoudut..

      Voimia sulle ja toivottavasti homma selviää :)

    • aurora

      Irtisanouduin. Ilmoitin, että kyseinen kohtelu ei vetele, johon työnantaja vastasi haukkumalla minua sairaaksi, ja että jos lähden, hän ei maksa minulle palkkaa. Kuuluu Hetaan, mutta ei sitten antanut asian vaikuttaa sen enempää.
      Aion jatkossa tehdä näitä hommia firman enkä kaupungin kautta, säilyy ainakin turvallisuudentunne siitä, että jos asettaa omat rajansa, ei tarvitse menettää työtään.
      Ei muuta kuin työnhakuun taas! :)

      • Eienääavustajaksi..

        Minäkin olin vuoden vaiheessa erään naisen avustajana, joka oli ihan mahoton. Hän asui melkein naapurissani, joka oli erittäin huono juttu. Hän saattoi soittaa mihin kellon aikaan tahansa, että tuoppa mulle kahvia kaupasta, vaikka asui itsekkin parin talon päässä samasta kaupasta missä minäkin. Hän ei suostunut tekemään minkäänlaista työvuorolistaa, koska eihän hän voinut tietää milloin sitä apua tarvitsee. Eli periaatteessa minun piti olla käytettävissä mihin kellon aikaan tahansa. Parhaimmillaan hän soitti klo 23, että voinko tulla 7 töihin viemään erästä lasta tarhaan, vaikka olimme sopineet että menen töihin klo 12. Viimeinen pisara täyttyvässä kupissa oli se, kun sanoin vieväni tuntilistani vapaapäivänäni palkanlaskijalle, sovimme jonkun kellonajan mutta kysyin vapaapäivän aamuna hyvissä ajoin että käykö, että vien sen vähän myöhemmin päivällä, koska onhan nyt sentään viikon ainut vapaapäiväni, ja se sopi.. Ainakin 15minuuttia, jonka jälkeen hän soitti ja huusi puhelimeen vaikka mitä ja löi luurin korvaan. Siinä silmän räpäyksessä päätin että nyt loppui tämä värkkääminen ja sanoin itseni irti. Päivääkään en ole katunut irtisanomistani. Näin jälkeen päin naurattaa myös se, että hän käski minun etsiä samanaikaisesti toisen avustettavan itselleni ja kun näin tein, yhtäkkiä se ei enää sopinutkaan hänelle, koska en ollutkaan enää vain hänen käytettävissä. Hän myös osti vartavasten desinfektioaine purkin, koska eihän sitä tiiä minkälainen pöpöpesäke tämä uusi avustettavani oli. Huhhuh! Tämä uudempi avustettava puolestaan oli aivan ihana. Tulimme hänen kanssaan toimeen erittäin hyvin, hän oli kuin toinen mummo minulle. Nyt olen muuton takia joutunut vaihtamaan työpaikkaani, voin sanoa rehellisesti että en viihdy yhtään nykyisessä paikassa. Meillä ei ole mitään puhuttavaa, hän vain tiuskii ja on kärtyinen. Tälläkin hetkellä olen töissä, odotan että millon hän on saanut levättyä ja voin alkaa keittämään kahvia. Työpäiväni eivät kulu millään, koska työnantajani sanoo vain että eipä täällä ole mitään tekemistä, katso vaikka telkkaria tai tee mitä haluat. Tämä työpaikka olisi loistava sellaiselle, joka haluaa rahansa tienata tekemällä ei-yhtään-mitään, minä en ole sellainen. Ei ole kiva istua 7-8h päivässä sohvalla ja kattoa ostostv:tä... Huh...


      • Eienääavustajaksi...
        Eienääavustajaksi.. kirjoitti:

        Minäkin olin vuoden vaiheessa erään naisen avustajana, joka oli ihan mahoton. Hän asui melkein naapurissani, joka oli erittäin huono juttu. Hän saattoi soittaa mihin kellon aikaan tahansa, että tuoppa mulle kahvia kaupasta, vaikka asui itsekkin parin talon päässä samasta kaupasta missä minäkin. Hän ei suostunut tekemään minkäänlaista työvuorolistaa, koska eihän hän voinut tietää milloin sitä apua tarvitsee. Eli periaatteessa minun piti olla käytettävissä mihin kellon aikaan tahansa. Parhaimmillaan hän soitti klo 23, että voinko tulla 7 töihin viemään erästä lasta tarhaan, vaikka olimme sopineet että menen töihin klo 12. Viimeinen pisara täyttyvässä kupissa oli se, kun sanoin vieväni tuntilistani vapaapäivänäni palkanlaskijalle, sovimme jonkun kellonajan mutta kysyin vapaapäivän aamuna hyvissä ajoin että käykö, että vien sen vähän myöhemmin päivällä, koska onhan nyt sentään viikon ainut vapaapäiväni, ja se sopi.. Ainakin 15minuuttia, jonka jälkeen hän soitti ja huusi puhelimeen vaikka mitä ja löi luurin korvaan. Siinä silmän räpäyksessä päätin että nyt loppui tämä värkkääminen ja sanoin itseni irti. Päivääkään en ole katunut irtisanomistani. Näin jälkeen päin naurattaa myös se, että hän käski minun etsiä samanaikaisesti toisen avustettavan itselleni ja kun näin tein, yhtäkkiä se ei enää sopinutkaan hänelle, koska en ollutkaan enää vain hänen käytettävissä. Hän myös osti vartavasten desinfektioaine purkin, koska eihän sitä tiiä minkälainen pöpöpesäke tämä uusi avustettavani oli. Huhhuh! Tämä uudempi avustettava puolestaan oli aivan ihana. Tulimme hänen kanssaan toimeen erittäin hyvin, hän oli kuin toinen mummo minulle. Nyt olen muuton takia joutunut vaihtamaan työpaikkaani, voin sanoa rehellisesti että en viihdy yhtään nykyisessä paikassa. Meillä ei ole mitään puhuttavaa, hän vain tiuskii ja on kärtyinen. Tälläkin hetkellä olen töissä, odotan että millon hän on saanut levättyä ja voin alkaa keittämään kahvia. Työpäiväni eivät kulu millään, koska työnantajani sanoo vain että eipä täällä ole mitään tekemistä, katso vaikka telkkaria tai tee mitä haluat. Tämä työpaikka olisi loistava sellaiselle, joka haluaa rahansa tienata tekemällä ei-yhtään-mitään, minä en ole sellainen. Ei ole kiva istua 7-8h päivässä sohvalla ja kattoa ostostv:tä... Huh...

        Pakko vielä kysyä teiltä muilta, että tuntuuko teistä koskaan siltä, että teidän avuatettava on vain mennyt huonompaan kuntoon avustajan saadessaan? Minusta tuntuu tämän nykyisen avustettavan ja sen ilkeän naisen kohdalla juuri siltä. Tai sitten ne vain laiskistuu, kun ei tarvitse tehdä mitään enää itse ku onhan tuossa tuo avustajaraukka joka on sama asia kuin joku orja.. Minua ei haittaa jos joudun tekemään jotain, mutta ärsyttää hirveästi kun tietää että tämän asian avustettava olisi voinut myös tehdä itse, mutta kun eipä kehtaa nostaa persettään penkistä, kun ei ole pakko!


      • myös avustaa
        Eienääavustajaksi... kirjoitti:

        Pakko vielä kysyä teiltä muilta, että tuntuuko teistä koskaan siltä, että teidän avuatettava on vain mennyt huonompaan kuntoon avustajan saadessaan? Minusta tuntuu tämän nykyisen avustettavan ja sen ilkeän naisen kohdalla juuri siltä. Tai sitten ne vain laiskistuu, kun ei tarvitse tehdä mitään enää itse ku onhan tuossa tuo avustajaraukka joka on sama asia kuin joku orja.. Minua ei haittaa jos joudun tekemään jotain, mutta ärsyttää hirveästi kun tietää että tämän asian avustettava olisi voinut myös tehdä itse, mutta kun eipä kehtaa nostaa persettään penkistä, kun ei ole pakko!

        sellaista minkä avustettava pystyy itse tekemään, ei tarvitse tehdä. Mielestäni avustettavan käytös riittää irtisanomisperusteeksi..


      • Vii1
        Eienääavustajaksi.. kirjoitti:

        Minäkin olin vuoden vaiheessa erään naisen avustajana, joka oli ihan mahoton. Hän asui melkein naapurissani, joka oli erittäin huono juttu. Hän saattoi soittaa mihin kellon aikaan tahansa, että tuoppa mulle kahvia kaupasta, vaikka asui itsekkin parin talon päässä samasta kaupasta missä minäkin. Hän ei suostunut tekemään minkäänlaista työvuorolistaa, koska eihän hän voinut tietää milloin sitä apua tarvitsee. Eli periaatteessa minun piti olla käytettävissä mihin kellon aikaan tahansa. Parhaimmillaan hän soitti klo 23, että voinko tulla 7 töihin viemään erästä lasta tarhaan, vaikka olimme sopineet että menen töihin klo 12. Viimeinen pisara täyttyvässä kupissa oli se, kun sanoin vieväni tuntilistani vapaapäivänäni palkanlaskijalle, sovimme jonkun kellonajan mutta kysyin vapaapäivän aamuna hyvissä ajoin että käykö, että vien sen vähän myöhemmin päivällä, koska onhan nyt sentään viikon ainut vapaapäiväni, ja se sopi.. Ainakin 15minuuttia, jonka jälkeen hän soitti ja huusi puhelimeen vaikka mitä ja löi luurin korvaan. Siinä silmän räpäyksessä päätin että nyt loppui tämä värkkääminen ja sanoin itseni irti. Päivääkään en ole katunut irtisanomistani. Näin jälkeen päin naurattaa myös se, että hän käski minun etsiä samanaikaisesti toisen avustettavan itselleni ja kun näin tein, yhtäkkiä se ei enää sopinutkaan hänelle, koska en ollutkaan enää vain hänen käytettävissä. Hän myös osti vartavasten desinfektioaine purkin, koska eihän sitä tiiä minkälainen pöpöpesäke tämä uusi avustettavani oli. Huhhuh! Tämä uudempi avustettava puolestaan oli aivan ihana. Tulimme hänen kanssaan toimeen erittäin hyvin, hän oli kuin toinen mummo minulle. Nyt olen muuton takia joutunut vaihtamaan työpaikkaani, voin sanoa rehellisesti että en viihdy yhtään nykyisessä paikassa. Meillä ei ole mitään puhuttavaa, hän vain tiuskii ja on kärtyinen. Tälläkin hetkellä olen töissä, odotan että millon hän on saanut levättyä ja voin alkaa keittämään kahvia. Työpäiväni eivät kulu millään, koska työnantajani sanoo vain että eipä täällä ole mitään tekemistä, katso vaikka telkkaria tai tee mitä haluat. Tämä työpaikka olisi loistava sellaiselle, joka haluaa rahansa tienata tekemällä ei-yhtään-mitään, minä en ole sellainen. Ei ole kiva istua 7-8h päivässä sohvalla ja kattoa ostostv:tä... Huh...

        Miten voit kirjoittaa, että tälläkin hetkellä olet töissä? Miten voi oleilla netissä työaikana? Miten työaikaan voi kuulua omat yksityispuhelut ja netissä surffailu? En ymmärrä avustajien asennetta, että työlistaan kirjoitetaan innokkaasti 8 t pv, mutta paikalla ollaan vain osa. Miten yleistä tämä on?


      • 4+2=6
        Vii1 kirjoitti:

        Miten voit kirjoittaa, että tälläkin hetkellä olet töissä? Miten voi oleilla netissä työaikana? Miten työaikaan voi kuulua omat yksityispuhelut ja netissä surffailu? En ymmärrä avustajien asennetta, että työlistaan kirjoitetaan innokkaasti 8 t pv, mutta paikalla ollaan vain osa. Miten yleistä tämä on?

        Huomasitko, että kyseinen nimimerkki kirjoitti kokonaisuudessaan näin: "Tälläkin hetkellä olen töissä, odotan että millon hän on saanut levättyä ja voin alkaa keittämään kahvia. Työpäiväni eivät kulu millään, koska työnantajani sanoo vain että eipä täällä ole mitään tekemistä, katso vaikka telkkaria tai tee mitä haluat."

        Mitä sinun mielestäni avustajan kuuluisi tehdä jos työnantajan mielestä ei ole tekemistä ja työnantaja on lepäämässä? Kysymys ei ainakaan tässä tapauksessa näytä olevan avustajan asenteesta.

        Itse olen töissä firmassa, jossa avustaja saa palkan esimerkiksi 4 tunnilta jos työ on 4 tunniksi sovittu. Kuitenkin jos työn tilaaja haluaa, että avustaja lähtee aikaisemmin pois, niin se on sallittu ja työ on silti PAKKO kirjata siltä 4 tunnilta. Miten muuten avustaja voisi suunnitella rahankäyttöään, vuokranmaksuaan ym. jos sovituista töistä saisikin yhtäkkiä vähemmän palkkaa koska töitä ei ole?

        Itse toimin niin, että jos avustettava sanoo, ettei ole mitään tekemistä eikä vaikuta myöskään olevan seurustelutuulella tai jopa sanoo, että voit lähteä jos pois, niin yritän vielä ehdotella kaikkea mahdollista tekemistä mitä keksin. Varsinkin jos mielestäni huoneistossa olisi esimerkiksi hyvinkin tarpeellista vaikkapa imuroida.

        Luulisin sinunkin ymmärtävän, että avustettavatkin haluavat yksityisyyttä, eivätkä välttämättä joka päivä kertakaikkiaan jaksa vierasta ihmistä asunnossaan vaikka he olisivat kuinka tilanneet avustajan joka päivälle.


      • ruokatunti
        Vii1 kirjoitti:

        Miten voit kirjoittaa, että tälläkin hetkellä olet töissä? Miten voi oleilla netissä työaikana? Miten työaikaan voi kuulua omat yksityispuhelut ja netissä surffailu? En ymmärrä avustajien asennetta, että työlistaan kirjoitetaan innokkaasti 8 t pv, mutta paikalla ollaan vain osa. Miten yleistä tämä on?

        Mulla ainakin puuttuu kokonaan oma kahvi ja ruokatauko, joten siksi.
        Kahvin juominen on työtä jonka aikana täytetään papereita tai ruokailu tehdään vauhdissa jossain välissä.
        Pyykit, sänky, lääkkeet, tiski jne vaatii aikansa jota työnantaja tuskin edes hokaa tapahtuvan kun katsoo tv.tä.
        että ne on jo valmiina itsekseen kun on iltapesun ja pukemisen aika.

        Tauko auttaa jaksamaan kun saa hetken levättyä. Siksi en itse koe minään jos joskus saan merkittyä ansaitun tunnin, jota en saa taukoina useina päivinä.


    • -tiinaliina

      Itsekin vapaa-ajan avustajana toimineena.... muistutan myös, että joissakin sairauksissa käyttäytyminen voi olla kovin ailahtelevaa ja impulssiivista.

      Itse olen pitänyt työsuhteiden ja mielenterveyden kannalta parhaana valita työnantaja aina toiselta puolelta paikkakuntaa tai vieläkin kauempaa.. periaatteena, etten asioi vapaa-ajallani samoissa paikoissa. Pidän myös työpuhelinta eli en koskaan anna omaa "virallista" numeroani työnantajille. Työpuhelin kiinni silloin, kun on vapaalla. Ja nämä asiat hyvä tehdä selviksi molemmin puolin jo työsuhteen alussa.

      • Eienääikinä...

        Kylläpä olet ollu fiksu ku olet toisen puhelinnumeron työnantajalle antanu, hitto ku ei ite ole moista aikasemmin keksiny! :)


    • Netta84

      Toi "veltostuminen" on varmaan ongelmana aika monessa avustettavassa.
      Omassa työnantajassa ainakin on selkeesti huomannu, et kun on ne apukädet lähettyvillä niin omatoimisuus laskee lähelle nollaa. Mitään ei tehdä itse kun avustaja siinä kerran on.. ok ymmärrän et se kuuluu meidän toimenkuvaan ,mut kuntouttavan työotteen ylläpito on silkka mahdottomuus.

      Sitten ihmetellään kun ne vähätkin omatoimisuuden rippeet häviää ja käsien/jalkojen toimintakyky heikkenee.. kumma homma kun mitään ei viitsitä itse tehdä!

      Tosta mielenterveyteen/sairauteen liittyvistä käytöshäiriöistä sen verran et mikäli avustetttavalla on jotain ongelmia esim.. mielenterveyden kanssa ei hän silloin voi toimia työnantajana. Tai niin sen pitäisi mennä, todellisuus on tietty ihan toinen ja tällä hetkellä avustettavia on jos jonkinmoisia hörhelöitä. Toki avustajia on ihan yhtä lailla huonoja ja hyviä, mut kyllä noita ehtoja pitäisi tiukentaa ja avustettavia jonkun tahon valvoa ettei ihan millaisia tahansa työantajan rooliin päästettäisi.

      Toi on kyl tosi hyvä idea et ottaa toisen numeron työtä varten, harmi kun en itse aikoinaan tajunnu.. Olis monelta "turhalta" soitolta säästyny :)

    • ahkeralissu

      Hei,mielenkiintoista luettavaa ja täältä niitä vastauksia alkoi tulemaan itseänikin askarruttaviin asioihin.
      Olen avustajana ollut parisen kk ja nyt alkaa motivaatio olla kadoksissa.
      Minulla on tunne että olen vain siistijä/kodinhoitaja.
      Emme tee mitään yhteistä avustettavan kanssa,vaan minulle on delegoitu kaikki perheen ns.fyysiset työt niille päiville kun käyn työssä.
      Pesen pyykit,imuroin,pesen lattiat,ikkunat,pyyhin pölyt,tiskaan,leivon,kokkaan,silitän, jne..
      Nyt kesän ollessa jo pidemällä huolehdin puutarhasta,istutuksista,maalaan,öljyän!
      Perheen muut jäsenet/ isä ja lapset(2 kouluikäistä) ovat näistä tehtävistä vapaat ja ne teetetään minulla.
      Avustettavani nappailee mielellään viiniä,siideriä ym olessani töissä ja seurailee/jakaa ohjeita minulle.
      Mikäli joku tekemäni asia ei olekkaan hänen mielestään oikein tehty alkaa huuto ja meuhkaaminen jolloin nielen ja nielen pahaa mieltä.
      Minulla on nykyään epämiellyttävä olo menessäni töihin,tuntuu että olen suurennuslasin alla ja minuun puretaan pahaa oloa.
      Niinkuin aiemmin mainitsin me emme tee mitään yhdessä,hän sairastaa MS tautia ja liikkuu perushyvin ilma apuvälineitä.
      En siis joudu nostelemaan tms. vaan olen kodinhoitajan roolissa,kyseisissä töissä ei juurikaan ole asioita joihin hän ei itse kykenisi?Onko siis yleensä kyse siitä että avustajat ovatkin siivoojien roolissa ja samalla hyviä kohteita pompottelulle ja avustettavan pahanpäivän sietäjiä???

      • Valpuri2

        Sinua ei ole palkattu seuraneidiksi. Avustettavasi on hyväkuntoinen ja hänellä on omat ystävät yhdessä tekemiseen. Teet juuri niitä töitä, jotka kuuluvat avustajalle.


    • netta84

      Joo tähän se on menny monessa työpaikassa. Avustettavat ovat ehkä hiukan liioitelleet avustustarpeen kartoitustilanteessa ja näin ollen heille on avustustunteja myönnetty enemmän kuin mitä olisi todellisuudessa tarvinneetkaan.

      Tes:in mukaan avustajan työ ei ole hoivatyötä eikä myöskään kotitaloustyötä, raja on häilyvä ja varmasti luiskahtaa helposti siihen et avustaja on pelkkä siivooja ja kotiorja. Siellä myös lukee et avustaja auttaa niissä toiminnoissa joihin avustettava ei itse tilansa vuoksi pysty... minä käsitän asian niin et ne työt tehdään yhdessä "avustaen" ei niin et kaikki tehdään yksin ja toinen istuu vieressä komentelemassa.

      Suosittelisinkin, et jokainen joka avustajaksi ryhtyy vaatii et työsopimukseen kirjataan kaikki ne työt jotka avustajalle kuuluu. Tällä vältyttäisiin siltä et ollaan pelkkiä siivoojia.

      Sano ahkeralissu työnantajalle, ettei homma toimi näin. Pidä puolesi ja kiinni omista oikeuksistasi.. :)

      • olen avustaja

        tiedän, että osa työnantajista ei suostu tähän. Tunnen työnantajia, ja ovat itse sen sanoneet, etteivät moiseen suostu, vedoten siihen, että jos yllättäen tarvitseekin apua jossain, mitä ei ole ennen tehnyt tai missä ei ole ennen tarvinnut apua, niin avustaja kieltäytyisi vedoten työsopimukseen.


      • Venla8

        Mitähän muuta avustaja tekisi kuin kotitaloustöitä? Kyllä avustani tyhjää ja täyttää astianpesukoneen, pitää keittiön tasot puhtaina, imuroi, vie roskikset, ulkoiluttaa koiran satoi tai paistoi jne. Lakaisee myös irtolumen portailta, jos lähdetään päivällä. Mieheni tekee sen aamuisin, mutta ei hän päivällä ole auttamassa. En yltäisi itse astiakaappeihin pyöriksestä ja kepeillä käteni on varattu. Kyllä avustajani kulkee kanssani jouten kuntoutuksissa ja lintsaa kaiken aikaa. Käytän normitaksia ja avustaja komentaa kuskia työntämään pyöristä. Olen kuitenkin todella helppo, jota ei tarvitse nostaa tms. Siirryn yksin tuolista toiseen, kävelen huoneesta toiseen jne. Minun pitäisi saada laukkuni mukaan reissuihin, mutta kun avustajalla on omia liuta mukana. Minullahan avustajapitäisi olla...Minulla oli ihana avustaja, joka jäi mammalomalle. Hänellä oli mukana rahapussi ja gsm ja sujautti ne laukkuuni ja niin mentiin. Odotan hänen paluuta. Teen töitä kotoa käsin ja totisesti niitä ei tehdä ilman ylempää korkeakoulututkintoa. En todellakaan tarvitse apua töissäni.
        Olen yrittänyt kertoa, että maksan vain tunneista, jonka hän on paikalla. Minun kanssani hän tottuu siihen, mutta kun edeltäjä antoi 8 tuntia ja hän oli paikalla 4 tuntia. Hän jaksaa puhua tyttäriensä kanssa työaikana todella pitkiä puheluita ja muun ajan hän surffaa läpyskällään..


    • liinuska

      Olin avustajan lomittajana yhden vkonlopun. Nainen oli 4-raaja halvaantunut mutta toipunut kohtuu hyvin. Hän on mieleltään virkeä. Tein kotityöt, avustin jumpassa ja kävin kauppa asioilla jne. Sitten hän kertoi, että vakkari avistaja tekee keväällä kukkapenkit, kasvimaat, perkaa pensaat raivaussahalla jne.
      Ihan kaikki avustajat eivät kyllä moiseen ala, eikä minusta ole ihan tarpeenkaan.
      Sanoin työnanatajalle, että mieluummin käyttäisin häntä teatterissa, ostoksilla, eli tukisin sosiaalista elämää. Eiköhän tuo kotona eläminen ole jo muutoinkin hänen kuntoisellaan melko loppumetreillä. Kysyin varovasti, onko hän ajatellut muuttoa tai edes tutustumista johonkin palvelutaloon, jossa apua olisi aina saatavilla. Hän ei ollut vielä valmis!
      Mietin, miten syrjäkylällä apua saa kun ei naapureita lähellä ja sähkökatkosten aikana ei hälytyspuhelimet pelitä. Omaiset ovat kaukana, eikä nainen oikein pystynyt käyttämään normi kännykkää.
      Vein hänelle muutamia esitteitä esim. apuvälinepuhelimista, palvelutaloista jne. Sen jälkeen minua ei ole sinne osoitteeseen kutsuttu.
      Ehkä olin ensimmäinen, joka uskalsi ottaa puheeksi vaikean asian. kukapa se kotoaan haluaa pois muuttaa, mutta jokin raja tässäkin.
      Ei ainakaan kasvimaata ala kotipalvelu raaputtamaan.....

      • myös avustaja

        Kotipalvelu ei olekaan avustaja. Jos avustettava itse raapisi kasvimaata jos pystyisi, silloin se kuuluu avustajan tehtäviin. Silloinkin avustettavan pitää olla ns henkisesti läsnä.. ei voi sanoa, että luen kirjaa silläaikaa kun kuokit, vaan eläytyä ts kuvitella, että itse kuokkisi... Sitten en tiedä, jos avustettava ei pysty tulemaan viereen niin periaattessa ei tarvii kuokkia, koska avustettava ei näe työsi tulosta. Ts ei pysty valvomaan työsi laatua


      • Satun1
        myös avustaja kirjoitti:

        Kotipalvelu ei olekaan avustaja. Jos avustettava itse raapisi kasvimaata jos pystyisi, silloin se kuuluu avustajan tehtäviin. Silloinkin avustettavan pitää olla ns henkisesti läsnä.. ei voi sanoa, että luen kirjaa silläaikaa kun kuokit, vaan eläytyä ts kuvitella, että itse kuokkisi... Sitten en tiedä, jos avustettava ei pysty tulemaan viereen niin periaattessa ei tarvii kuokkia, koska avustettava ei näe työsi tulosta. Ts ei pysty valvomaan työsi laatua

        Kyllä avustaja saa ihan rauhassa leikata nurmikon koneella ja istun sisällä tai ulkona ihan kirjaa lukien. En minä seuraa imurointia vieressä tai vahdi tiskipöydän putsaamista. Hän helpottaa arjen kulkuani. Teen mitä pystyn. Kun syömme otan tavarat jääkaapista jne. Hän laittaa kupit, joihin yltää, joihin itse en. Olisi kyllä kiva, jos vammaispalvelu maksaisi uuden keittiön, jota voisin käyttää. Purkaisin astianpesukoneen innoissani. Löytäisin myös astiani. Saisin mieleiseni kupit. Haluaisin pärjätä päivät yksin, hitaammin, mutta omassa rauhassa.


    • avustajana ollut

      Kamala työ !!!

    • peikkotyttö88

      Usein työnantaja on niin hätäinen häntä siirrettäessä että hänen ohjeillla siirrettäessä avustaja särkisi selkänsä. Sitten kun yrität tästä mainita niin työnantaja suuttuu. Tämäkin on nähty. Olen työpaikkahaastattelussa kuullut kertomuksia siitä miten edellinen avustaja särki selkänsä kun auttoi avustettavaa ilman nostolaitetta - jollainen avustettavalla on. Usein Työnantaja ei pidä nostolaitteista ja kiltti avustaja särkee selkänsä nostellessaan. Nosturi ei ehkä edes mahdu makuuhuoneeseen koska sinne on kasattu kaikkea muuta tärkeämpää tavaraa.
      -----------------------------------------------------------------------------------

      • peikkotyttö88

        hmmmm sinä joka tämän tekstin oot kirjottanu ,yks pikku seikka on ainaki näin tavallisesti aateltuna että, sellanen asiakas kuka haluaa että häntä nostetaan ilman nosturia hän mainitsee sen asian jo ennen ennen ku se kyseinen avustaja kerkii ees alottamaa koko työtä elikkä asiakas mainitsee tämän asian jo heti haastattelussa että hän ei käytä nosturia ja jos avustajaks hakija ei halua nostaa ilman nosturia asiakasta nii ei hänen tarvitse alottaa sitte koko työtä ,koska asiakkaalla on oikeus tehä asiat sillei mikä hänelle itelle tuntuu paremmalta ja nimimerkillä kokemusta löytyy nua nosturit sattuu siihe asiakkaasee ja siksi hän ei halua käyttää nosturia esim mulla itellä nosturi sattuu muhu ja varsinki jos tulisin sängystä sillä ylöös nii se sattuu ja alkaa jopa huippaamaa mua jotenka silloi haluaisin vaa takasi nukkumaa ,oon kokeillu vaikka kuinka montaa nosturia ja en niistä tykänny nii en niitä ruvennu käyttämääkää mutta oon kyllä jo haatsatelussa asian maininnu tuleville avustajaehokkaille nii ne on jo siitä valmiiks tietosia ja jos asia passaa heille plus muutki jutut sopii hyvin ja löydämme yhteisymmärryksen nii työt voi alottaa mutta jo haastattelussa jos se avustajaehokas sanoo että sille käy että asikasta nostetaa ilman nosturia ja hän haluaa alottaa työt nii sitä nostamista harjotellaa jo ennen ennen ku se ihminen alottaa työt nii se sit osaa sen taidon jo ilman että asiakkaan tartee häntä enää neuvoa ,ja kuka ees jaksaa ruveta aina neuvomaan,hmmm ja monetkaa junttan pullat ei näytä ymmärtävän sitä että asiakkaalla han se sairaus on ,jos se asiakas pakotettais käyttämää nosturia nii ehkä asiakas joutuis


      • peikkotyttö88
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        hmmmm sinä joka tämän tekstin oot kirjottanu ,yks pikku seikka on ainaki näin tavallisesti aateltuna että, sellanen asiakas kuka haluaa että häntä nostetaan ilman nosturia hän mainitsee sen asian jo ennen ennen ku se kyseinen avustaja kerkii ees alottamaa koko työtä elikkä asiakas mainitsee tämän asian jo heti haastattelussa että hän ei käytä nosturia ja jos avustajaks hakija ei halua nostaa ilman nosturia asiakasta nii ei hänen tarvitse alottaa sitte koko työtä ,koska asiakkaalla on oikeus tehä asiat sillei mikä hänelle itelle tuntuu paremmalta ja nimimerkillä kokemusta löytyy nua nosturit sattuu siihe asiakkaasee ja siksi hän ei halua käyttää nosturia esim mulla itellä nosturi sattuu muhu ja varsinki jos tulisin sängystä sillä ylöös nii se sattuu ja alkaa jopa huippaamaa mua jotenka silloi haluaisin vaa takasi nukkumaa ,oon kokeillu vaikka kuinka montaa nosturia ja en niistä tykänny nii en niitä ruvennu käyttämääkää mutta oon kyllä jo haatsatelussa asian maininnu tuleville avustajaehokkaille nii ne on jo siitä valmiiks tietosia ja jos asia passaa heille plus muutki jutut sopii hyvin ja löydämme yhteisymmärryksen nii työt voi alottaa mutta jo haastattelussa jos se avustajaehokas sanoo että sille käy että asikasta nostetaa ilman nosturia ja hän haluaa alottaa työt nii sitä nostamista harjotellaa jo ennen ennen ku se ihminen alottaa työt nii se sit osaa sen taidon jo ilman että asiakkaan tartee häntä enää neuvoa ,ja kuka ees jaksaa ruveta aina neuvomaan,hmmm ja monetkaa junttan pullat ei näytä ymmärtävän sitä että asiakkaalla han se sairaus on ,jos se asiakas pakotettais käyttämää nosturia nii ehkä asiakas joutuis

        leikkauskee sen jälkee ku nosturi satuttaa sitä ihmistä nii sen jälkee asiakas vaa jäis petin pohjalle ja varmaa vaa kuituis pois koska se on se ihminen jo muutenki lihaksistaan sairas nii ei siihe tarvita mitää lisäjuttuja ja siks toiseksee voin ihan kokemukesta sanoa että ihmisellä jolla ei oo voimaa ollenkaa nii sitä sattuu nosturi ja se jopa selkäsä kanssa alkaa valumaa nosturista jne ,ja kyllä asiakkaan täytyy saaha elää normaalia elämää ilman että tartee miettiä ja stressata ,jos avustaja ei halua nostaa nii ei hänen tarvi alottaa koko työtä sitte ! ja sen vaa sanon että esimerkiks mä oon ollu tosi kiltti avustajille oon antanu nukkua yöllä sekä päivällä vaikka mulla on vaa yks tunti maksamatta oikeesti ne sais vaa nukkua yhen tunnin yöllä mutta mä oon antanu nukkua yöllä ja päivälläki siis päivällä jos mäki nukun nii sit neki nukkuu päivällä ,ja ei mua nii montaa kertaa kodin sisällä tarte nostaa ,nukunki aika pitkää tai sit oon vaa pyörätuolissani ,ja painan alle 50 eli 43 painan ja mun kuuluis painaa enemmän jopa jotenka läski en oo ,ja oon sitä mieltä että avustajilla ja asiakkaalla plus avustajilla myös keskennää täytyy olla hyvä yhteispeli henki nii sit se juttu toimii,muuten se ei toimi,ja meillä on hyvä yhteispeli henki,,mutta on kyllä joskus ollu myös joitaki entisiä avustajia jotka on vaa käyttäny hyväks mun luonnetta ja mä oon saanu paskat niskaani ja stressin ja valehtelua


      • peikkotyttö88
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        leikkauskee sen jälkee ku nosturi satuttaa sitä ihmistä nii sen jälkee asiakas vaa jäis petin pohjalle ja varmaa vaa kuituis pois koska se on se ihminen jo muutenki lihaksistaan sairas nii ei siihe tarvita mitää lisäjuttuja ja siks toiseksee voin ihan kokemukesta sanoa että ihmisellä jolla ei oo voimaa ollenkaa nii sitä sattuu nosturi ja se jopa selkäsä kanssa alkaa valumaa nosturista jne ,ja kyllä asiakkaan täytyy saaha elää normaalia elämää ilman että tartee miettiä ja stressata ,jos avustaja ei halua nostaa nii ei hänen tarvi alottaa koko työtä sitte ! ja sen vaa sanon että esimerkiks mä oon ollu tosi kiltti avustajille oon antanu nukkua yöllä sekä päivällä vaikka mulla on vaa yks tunti maksamatta oikeesti ne sais vaa nukkua yhen tunnin yöllä mutta mä oon antanu nukkua yöllä ja päivälläki siis päivällä jos mäki nukun nii sit neki nukkuu päivällä ,ja ei mua nii montaa kertaa kodin sisällä tarte nostaa ,nukunki aika pitkää tai sit oon vaa pyörätuolissani ,ja painan alle 50 eli 43 painan ja mun kuuluis painaa enemmän jopa jotenka läski en oo ,ja oon sitä mieltä että avustajilla ja asiakkaalla plus avustajilla myös keskennää täytyy olla hyvä yhteispeli henki nii sit se juttu toimii,muuten se ei toimi,ja meillä on hyvä yhteispeli henki,,mutta on kyllä joskus ollu myös joitaki entisiä avustajia jotka on vaa käyttäny hyväks mun luonnetta ja mä oon saanu paskat niskaani ja stressin ja valehtelua

        päälleni jota firma usko ja mulle tuli kauhee stressi mut sit yhtiö sai selville tän asian ja nyt auttaa mua minkä pystyy ja on pahoillaa tapahtuneesta ,kyllä ne osaa ne jotkut työläisetki olla eteviä ei se aina nii mee että asiakas on paska ,ei ainakaa mun jutussa,oon jopa tarjonnu ruuatki avustajille ja ihan puolin ja toisin on ollu ruuan tarjoomista karkiien tarjoomista tvtä mun luona on saanu kattoa ja olla jopa tietokoneellaki jos on kone mukana eli saa olla melko lailla samalla viisi ku kotonaan ,ja saan kait tossa kohta puoliin auton mikä on laitettu sillei että mun on helppo tulla kyytii jotenka ei tule kauheesti ylimääräsiä nostoja koska siin autossa on tuoli mikä kääntyy kadulle päin eli se käännetää kaudlle päin ja sitte sinne alees kiinnitettää sellaset jutut jotenka se muuntautuu pyörätuoliks tai sähkötuoliks saan ite päättää ja sitte ku se juttu on laitettu sinne kii nii sit otan sen saman tuolin ulos autosta ja lähen sitä ohjailemaa ja sit ku tuun takas autoo nii se tuoli laitetaa sillei jännästi kii autoo ja ne sielt alhalta ne jutut pois nii sit vaa käännetää tuoli auton sisää eli oon ollu sit koko ajan samassa tuolissa ,ja sit vaa ku men kotii nii tuun sillä tuolilla sisälle ehkä meen kylppärii ja sielt mut laitetaa omaa tuolii ,tämä on helppo systeemi :) ,ja avustajillehan voi kans tilata sellasen tuki vyön nii ei ala sattumaa kroppaan ,sellanen meille ollaa tilaamassa ,se on kuulema joku sellanen vyö mitä käyttää kans jotkut jotka nostaa painavia juttuja niillä ,en oikeestaa erityisemmin tiiä minkälainen se vyö on ,mutta hyväks sitä on kehuttu ,ja jos ongelmia tulee jostaki asiasta nii minä ja avustaja ratkassaa ne yhessä tämän piirin sisällä ja mietitää vaihtoehtoja ,ja melkee kaikki avustajat on mulle ku isosiskoja ja rakkaita mulle


      • peikkotyttö88
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        päälleni jota firma usko ja mulle tuli kauhee stressi mut sit yhtiö sai selville tän asian ja nyt auttaa mua minkä pystyy ja on pahoillaa tapahtuneesta ,kyllä ne osaa ne jotkut työläisetki olla eteviä ei se aina nii mee että asiakas on paska ,ei ainakaa mun jutussa,oon jopa tarjonnu ruuatki avustajille ja ihan puolin ja toisin on ollu ruuan tarjoomista karkiien tarjoomista tvtä mun luona on saanu kattoa ja olla jopa tietokoneellaki jos on kone mukana eli saa olla melko lailla samalla viisi ku kotonaan ,ja saan kait tossa kohta puoliin auton mikä on laitettu sillei että mun on helppo tulla kyytii jotenka ei tule kauheesti ylimääräsiä nostoja koska siin autossa on tuoli mikä kääntyy kadulle päin eli se käännetää kaudlle päin ja sitte sinne alees kiinnitettää sellaset jutut jotenka se muuntautuu pyörätuoliks tai sähkötuoliks saan ite päättää ja sitte ku se juttu on laitettu sinne kii nii sit otan sen saman tuolin ulos autosta ja lähen sitä ohjailemaa ja sit ku tuun takas autoo nii se tuoli laitetaa sillei jännästi kii autoo ja ne sielt alhalta ne jutut pois nii sit vaa käännetää tuoli auton sisää eli oon ollu sit koko ajan samassa tuolissa ,ja sit vaa ku men kotii nii tuun sillä tuolilla sisälle ehkä meen kylppärii ja sielt mut laitetaa omaa tuolii ,tämä on helppo systeemi :) ,ja avustajillehan voi kans tilata sellasen tuki vyön nii ei ala sattumaa kroppaan ,sellanen meille ollaa tilaamassa ,se on kuulema joku sellanen vyö mitä käyttää kans jotkut jotka nostaa painavia juttuja niillä ,en oikeestaa erityisemmin tiiä minkälainen se vyö on ,mutta hyväks sitä on kehuttu ,ja jos ongelmia tulee jostaki asiasta nii minä ja avustaja ratkassaa ne yhessä tämän piirin sisällä ja mietitää vaihtoehtoja ,ja melkee kaikki avustajat on mulle ku isosiskoja ja rakkaita mulle

        ,ps se että ihmisellä on lihas sairaus ei tarkota sitä että hän olisi päästänsä vajaa ,ihan vaa vinkkinä niille ketkä pitää lihas rappeutuma sairautta sairastavia ihmisiä vajaina ja alempiarvosina ,oon törmänny sellasii ihan virkaihmisii jotka aina aliarvioi asiakastansa ja pitää niitä sairaina ja vajaina ja ajattelee että eihä tolla saaa olla mitää päätös valtaa missää ku sehän on vaa sairas tyttö ,ja en tarkota asvustajia vaan ihan muita virkahenkilöitä ,on se kauheeta ku ihmistä aletaa vaa painamaa ja stressaamaa ihan nii ku lihasrappeutumaa sairastavalla ei ois jo tarpeeks murheita ,kyllä pitäis ihmisten ajatella ennen ku on kelju muille että mitä jos ois omalla kohalla tämmönen asia,oon mä senki kokenu että entiset avustajat teki ihan ihmeet mulle ja mä sain kärsiä niitten toilailuista ,mutta jumalalle kiitos ne ajat on ohite ,mä olen ihminen ja mielestäni ansaitsen ihan tavallisen kohtelun ,ja ei se oo todellakaa mitää helppoa olla muitten armoilla ei todellakaa oo ,jos mä yhtäkkiä kokisin ihme parantumisen nii voisinpa vaikkapa alkaa ite jollekki nuorelle tytölle avustajaks ja auttaisin sitä kaikessa ja en antais sen masentua enkä antais sille aihetta kyyneleisii ,vaan auttaisin sitä kaikessa ja tekisin kaikkeni että se sais tuntea eläväsä normaalia elämää ja veisin sitä elokuvii syömää shoppailemaa ha zemppaisin sitä kaikissa sen asijoissa ,itelle tulis hyvä mieli ku toisella on hyvä olla :) ,mä ite sain paljon itkeä ennen vanhaa ku jotkut avustajat tai virkahenkilöt oli ilkeitä :( ,on niitä kyllä niitä virkahenkilöitä vielki ketkä on ilkeitä ja saa mut välil voimaa huonosti mutta kyllä tää tästä jakka saan kaikki asiani kuntoon :)


      • peikkotyttö88
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        ,ps se että ihmisellä on lihas sairaus ei tarkota sitä että hän olisi päästänsä vajaa ,ihan vaa vinkkinä niille ketkä pitää lihas rappeutuma sairautta sairastavia ihmisiä vajaina ja alempiarvosina ,oon törmänny sellasii ihan virkaihmisii jotka aina aliarvioi asiakastansa ja pitää niitä sairaina ja vajaina ja ajattelee että eihä tolla saaa olla mitää päätös valtaa missää ku sehän on vaa sairas tyttö ,ja en tarkota asvustajia vaan ihan muita virkahenkilöitä ,on se kauheeta ku ihmistä aletaa vaa painamaa ja stressaamaa ihan nii ku lihasrappeutumaa sairastavalla ei ois jo tarpeeks murheita ,kyllä pitäis ihmisten ajatella ennen ku on kelju muille että mitä jos ois omalla kohalla tämmönen asia,oon mä senki kokenu että entiset avustajat teki ihan ihmeet mulle ja mä sain kärsiä niitten toilailuista ,mutta jumalalle kiitos ne ajat on ohite ,mä olen ihminen ja mielestäni ansaitsen ihan tavallisen kohtelun ,ja ei se oo todellakaa mitää helppoa olla muitten armoilla ei todellakaa oo ,jos mä yhtäkkiä kokisin ihme parantumisen nii voisinpa vaikkapa alkaa ite jollekki nuorelle tytölle avustajaks ja auttaisin sitä kaikessa ja en antais sen masentua enkä antais sille aihetta kyyneleisii ,vaan auttaisin sitä kaikessa ja tekisin kaikkeni että se sais tuntea eläväsä normaalia elämää ja veisin sitä elokuvii syömää shoppailemaa ha zemppaisin sitä kaikissa sen asijoissa ,itelle tulis hyvä mieli ku toisella on hyvä olla :) ,mä ite sain paljon itkeä ennen vanhaa ku jotkut avustajat tai virkahenkilöt oli ilkeitä :( ,on niitä kyllä niitä virkahenkilöitä vielki ketkä on ilkeitä ja saa mut välil voimaa huonosti mutta kyllä tää tästä jakka saan kaikki asiani kuntoon :)

        ja sit haluan vielä mainita että ainaki tääl ruotsissa yhtiö maksaa avustajitten kertakäyttö hanskat ja sellaset että jos on tilentaita joihikka haluaa laittaa käsineet nii yhtiö ne maksaa,ei asiakas eikä avustaja ,näin ainaki tääl ruotsissa :) ja avustajan saa 24 tuntia ,aamu 8 ilta kuutee ja 6 aamu kaheksaa ,ja ihan hyvät palkatki on ,,ja siitä haluan kans mainita että tottakait siivous ja pyykin pesu tiskaus kuuluu avustajalle koska asiakas ei pysty ite toimijaan tekemään nii avustajan kuuluu ne tehä ,esimerkis mä oon 24 vuotias eli kuiteski aikuis iässä ja asun mun isän kanssa mutta asunto on mun nimellä eli mun asunto jotenka kyllä avustajan kuuluu tehä nua hommat ja sitäpaitti pesukonehan se ne pyykit pesee eikä se ihminen,ihminenhän vaa painaa nappia pesukoneesta,on se kumma ku monet nykyajan ihmiset valittaa napin painamisesta :D ennen vanhaa mummot joutu käsin pesemää pyykit ,ja sit muutn viel sellanen asia että ei mun koton ainakaa tule paljoa ekstra astijoita tiskiä sun muuta muutakaa juttua koska ei täälä ole montaa ihmistä ja mitä pyykkeihi tulee nii konehan ne pesee eikä se oo nii nuukaa jos avustaja laittaa koneesee vaikka mun lakanoita nii ei se nii nuukaa oo jos se sinne laittaa sen toisenki ihmisen lakanat kuka asuu mun kanssa samassa taloudessa,ja me autetaa toinen toisiaa :) ja sit taas jos serkkuja tulee kylää jos ne nyt tekee kauheen tiskin ja ihan järettömän sotkun nii sit saa serkkulikka tai nainen siivota sen sotkun,että en mä anna seim serkkujen käskytellä mun avustajia miten sattuu ei tietenkää,ihmisiähän neki on ,,,olen puhunut :) ,näin meillä


      • peikkotyttö88
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        ja sit haluan vielä mainita että ainaki tääl ruotsissa yhtiö maksaa avustajitten kertakäyttö hanskat ja sellaset että jos on tilentaita joihikka haluaa laittaa käsineet nii yhtiö ne maksaa,ei asiakas eikä avustaja ,näin ainaki tääl ruotsissa :) ja avustajan saa 24 tuntia ,aamu 8 ilta kuutee ja 6 aamu kaheksaa ,ja ihan hyvät palkatki on ,,ja siitä haluan kans mainita että tottakait siivous ja pyykin pesu tiskaus kuuluu avustajalle koska asiakas ei pysty ite toimijaan tekemään nii avustajan kuuluu ne tehä ,esimerkis mä oon 24 vuotias eli kuiteski aikuis iässä ja asun mun isän kanssa mutta asunto on mun nimellä eli mun asunto jotenka kyllä avustajan kuuluu tehä nua hommat ja sitäpaitti pesukonehan se ne pyykit pesee eikä se ihminen,ihminenhän vaa painaa nappia pesukoneesta,on se kumma ku monet nykyajan ihmiset valittaa napin painamisesta :D ennen vanhaa mummot joutu käsin pesemää pyykit ,ja sit muutn viel sellanen asia että ei mun koton ainakaa tule paljoa ekstra astijoita tiskiä sun muuta muutakaa juttua koska ei täälä ole montaa ihmistä ja mitä pyykkeihi tulee nii konehan ne pesee eikä se oo nii nuukaa jos avustaja laittaa koneesee vaikka mun lakanoita nii ei se nii nuukaa oo jos se sinne laittaa sen toisenki ihmisen lakanat kuka asuu mun kanssa samassa taloudessa,ja me autetaa toinen toisiaa :) ja sit taas jos serkkuja tulee kylää jos ne nyt tekee kauheen tiskin ja ihan järettömän sotkun nii sit saa serkkulikka tai nainen siivota sen sotkun,että en mä anna seim serkkujen käskytellä mun avustajia miten sattuu ei tietenkää,ihmisiähän neki on ,,,olen puhunut :) ,näin meillä

        hmmm ja mitä palkkaan tulee nii yhtiö maksaa palkan avustajille eikä asiakas ,ainaki meillä tääl ruottissa,aika ihme lait on suomessa sitte jos muka jossaki siel on sellasta touhua että asiakas joutuu maksamaa avustajan palkan,tuttuni asuu suomessa ja hän on kyllä mainunu että ei hän oo palkan maksaja,huhhuh jos joissaki paikoissa on tuollein että asiakas joutuu maksamaa palkan siis mistä niillä muka sitä rahaa riittää ,eläkä on pieni ,mulla ainaski saan vaa 10 tuhatta ja siitä viel laskuihi ja kaikkee,ihme systeemit suomessa sanon minä ,moni teistä ei ees näytä tietävän mitä sana avustaja tarkottaa,siis mitä ihmettä sellaset ihmiset tulee ees töihin avustajantyöhön jos ne menee vaa sinne pelkän rahan perässä,ei tää työ tule toimimaa muuta ku sellasille ketkä menee sinne oikeesti sitä ihmistä auttamaa eikä vaa rahan takia,,esim mä taijan ottaa vähän mehua ja vustajaja tua mehun mut ei ikin puhu mitää ,ei siitä sellasesta mitää tuu ,avustajan kuin myös asiakkaan ja avustajitten myös keskennään pitää puhaltaa yhteen hiileen nii sit se onnistuu,muuten se juttu ei toimi :) terveisin yhteen hiileen puhaltava peikkotyttö :)


      • niinpä niin...
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        hmmmm sinä joka tämän tekstin oot kirjottanu ,yks pikku seikka on ainaki näin tavallisesti aateltuna että, sellanen asiakas kuka haluaa että häntä nostetaan ilman nosturia hän mainitsee sen asian jo ennen ennen ku se kyseinen avustaja kerkii ees alottamaa koko työtä elikkä asiakas mainitsee tämän asian jo heti haastattelussa että hän ei käytä nosturia ja jos avustajaks hakija ei halua nostaa ilman nosturia asiakasta nii ei hänen tarvitse alottaa sitte koko työtä ,koska asiakkaalla on oikeus tehä asiat sillei mikä hänelle itelle tuntuu paremmalta ja nimimerkillä kokemusta löytyy nua nosturit sattuu siihe asiakkaasee ja siksi hän ei halua käyttää nosturia esim mulla itellä nosturi sattuu muhu ja varsinki jos tulisin sängystä sillä ylöös nii se sattuu ja alkaa jopa huippaamaa mua jotenka silloi haluaisin vaa takasi nukkumaa ,oon kokeillu vaikka kuinka montaa nosturia ja en niistä tykänny nii en niitä ruvennu käyttämääkää mutta oon kyllä jo haatsatelussa asian maininnu tuleville avustajaehokkaille nii ne on jo siitä valmiiks tietosia ja jos asia passaa heille plus muutki jutut sopii hyvin ja löydämme yhteisymmärryksen nii työt voi alottaa mutta jo haastattelussa jos se avustajaehokas sanoo että sille käy että asikasta nostetaa ilman nosturia ja hän haluaa alottaa työt nii sitä nostamista harjotellaa jo ennen ennen ku se ihminen alottaa työt nii se sit osaa sen taidon jo ilman että asiakkaan tartee häntä enää neuvoa ,ja kuka ees jaksaa ruveta aina neuvomaan,hmmm ja monetkaa junttan pullat ei näytä ymmärtävän sitä että asiakkaalla han se sairaus on ,jos se asiakas pakotettais käyttämää nosturia nii ehkä asiakas joutuis

        "yks pikku seikka on ainaki näin tavallisesti aateltuna että, sellanen asiakas kuka haluaa että häntä nostetaan ilman nosturia hän mainitsee sen asian jo ennen ennen ku se kyseinen avustaja kerkii ees alottamaa koko työtä elikkä asiakas mainitsee tämän asian jo heti haastattelussa että hän ei käytä nosturia ja jos avustajaks hakija ei halua nostaa ilman nosturia asiakasta nii ei hänen tarvitse alottaa sitte koko työtä"

        Niinpä. Ainakin minulla eräs avustettava jolla oli nosturi jota nosturia ei käytetty - ei tästä maininnut työsuhteen alussa ettei nosturia sopisi käyttää - nosturi ei mahtunut sängyn viereen. Avustaja ei ainakaan sanonut mitään sellaista, että hänellä olisi tuntunut pahalle nosturin käyttö, vaan asiaa välteltiin tällä tavalla. Avustettava oli "jalaton" siis jalat eivät yhtään pitäneet. Kamala kiire oli siirroilla, satutin kerran selkäni kun asiakkaalla oli niin kamala kiire ettei avustaja ehtinyt saada kunnon asentoa siirtoon.

        Oletan että jos avustaja särkee itsensä niin vakuutuksen ehdoissa tulee vastaan sellainen juttu että onko tapaturma aiheutunut huolimattomasta ergonomiasta tms. No, sinähän annat avustajallesi aikaa ottaa kunnon asennon ja työotteet on harjoiteltu jo etukäteen - mutta näin ei automaattisesti kaikkien kohdalla tapahdu valitettavasti. On siellä avustettavissakin vaikka minkälaista "junttan pullaa" - tämä on niin monta kertaa nähty.


      • niinpä niin...
        peikkotyttö88 kirjoitti:

        hmmm ja mitä palkkaan tulee nii yhtiö maksaa palkan avustajille eikä asiakas ,ainaki meillä tääl ruottissa,aika ihme lait on suomessa sitte jos muka jossaki siel on sellasta touhua että asiakas joutuu maksamaa avustajan palkan,tuttuni asuu suomessa ja hän on kyllä mainunu että ei hän oo palkan maksaja,huhhuh jos joissaki paikoissa on tuollein että asiakas joutuu maksamaa palkan siis mistä niillä muka sitä rahaa riittää ,eläkä on pieni ,mulla ainaski saan vaa 10 tuhatta ja siitä viel laskuihi ja kaikkee,ihme systeemit suomessa sanon minä ,moni teistä ei ees näytä tietävän mitä sana avustaja tarkottaa,siis mitä ihmettä sellaset ihmiset tulee ees töihin avustajantyöhön jos ne menee vaa sinne pelkän rahan perässä,ei tää työ tule toimimaa muuta ku sellasille ketkä menee sinne oikeesti sitä ihmistä auttamaa eikä vaa rahan takia,,esim mä taijan ottaa vähän mehua ja vustajaja tua mehun mut ei ikin puhu mitää ,ei siitä sellasesta mitää tuu ,avustajan kuin myös asiakkaan ja avustajitten myös keskennään pitää puhaltaa yhteen hiileen nii sit se onnistuu,muuten se juttu ei toimi :) terveisin yhteen hiileen puhaltava peikkotyttö :)

        "siis mitä ihmettä sellaset ihmiset tulee ees töihin avustajantyöhön jos ne menee vaa sinne pelkän rahan perässä,ei tää työ tule toimimaa muuta ku sellasille ketkä menee sinne oikeesti sitä ihmistä auttamaa eikä vaa rahan takia",

        Mieluummin ehkä niin päin että ihmistä auttamaan ja myös palkan takia. Kun on ne pakolliset laskut, pelkkä kutsumus työhön ei elätä. Eihän kukaan palkatta elä, eikä henkilökohtaisen avustajan palkka mitenkään hyvä ole. Jos henkilökemiat pelaa avustajan ja avustettavan välillä ja molemminpuolin riittää hyväntahtoisuutta enemmän kuin pahantahtoisuutta niin työsuhde voi toimiakin. Ehkä selitin vähän vaikeasti, mutta olen kokenut että moni vammainen henkilö on hyvin katkera terveille ihmisille ja usein kostaa nämä katkeruudet avustajalleen. Eivät kaikki vammaiset näin tee, mutta useampiakin avustaneena olen tällaista kohtelua valitettavasti joutunut kokemaan. En väitä olevani täydellinen itsekään, mutta parhaani mukaan olen tarvittavat avustukset pyrkinyt suorittamaan, mutta likasangoksi en kenenkään kiukunpurkauksille ole alkanut.


      • myös avustaja
        niinpä niin... kirjoitti:

        "siis mitä ihmettä sellaset ihmiset tulee ees töihin avustajantyöhön jos ne menee vaa sinne pelkän rahan perässä,ei tää työ tule toimimaa muuta ku sellasille ketkä menee sinne oikeesti sitä ihmistä auttamaa eikä vaa rahan takia",

        Mieluummin ehkä niin päin että ihmistä auttamaan ja myös palkan takia. Kun on ne pakolliset laskut, pelkkä kutsumus työhön ei elätä. Eihän kukaan palkatta elä, eikä henkilökohtaisen avustajan palkka mitenkään hyvä ole. Jos henkilökemiat pelaa avustajan ja avustettavan välillä ja molemminpuolin riittää hyväntahtoisuutta enemmän kuin pahantahtoisuutta niin työsuhde voi toimiakin. Ehkä selitin vähän vaikeasti, mutta olen kokenut että moni vammainen henkilö on hyvin katkera terveille ihmisille ja usein kostaa nämä katkeruudet avustajalleen. Eivät kaikki vammaiset näin tee, mutta useampiakin avustaneena olen tällaista kohtelua valitettavasti joutunut kokemaan. En väitä olevani täydellinen itsekään, mutta parhaani mukaan olen tarvittavat avustukset pyrkinyt suorittamaan, mutta likasangoksi en kenenkään kiukunpurkauksille ole alkanut.

        oli työ mikä vssn niin rahan perässä sinne mennään.... loppuisi sinultakin tyyönteko, jos työnantajaltasi palkan maksu tai siis tässätapauksessa kunnalta..


    • peikkotyttö88

      okey siis jos näin sanot nii nyt kyllä ymmärrän mitä tarkotat , hih hih mua rupes hymyilyttämään toi sun lainaus tosta junttanpullauksesta repesin tossa kohtaa :) ai että ,mutta siis ai se asiakas ei oo maininnu tosta nosturi hommasta mitään ennen työn alkamista sulle tai siis kaikille avustajilleen ,noh sit voin ihan kyllä sua ymmärtää ,kyllä sen ihmisen ois kuulunu tosta asiasta mainita jo heti haastattelussa että ne ihmiset ois siitä tietosia että nosturia ei käytetä ja sit se ihminen sais miettiä sitä että haluaako sinne töihin vai ei ,ja joo oot kyllä ihan oikeessa ,junttanpullia löytyy nii n puolin kuin toisin ,se on ihan ihmisestä kiinni :) ja tosiaan yhteispelihengellä asiakkaan ja avustajan/avustajitten kaikki keskennää ,sillei sen saa toimimaan muuten se ei toimi ,jos ei yhteistyö pelaa nii ei siitä sit tule mitään ,hmmm ooksä töissä sille henkilölle vieläki ? jos oot nii kannattaa keskustella sen kanssa asiasta ,hmmm tua kyllä kuulosti oudolta että siis eiks se anna avustajan ottaa asentoa ku sitä on nostettu ,no tottakait siinä silloi saattaa satuttaa ittesä,joo siis kyllä mä ainaki annan ottaa asennon enkä pitele mitään kiirettä asialla ja tosiaan nostot ja sellaset on jo opeteltu ennen töitten alkua nii siitä ei tuu sitte vaikeuksia ja ongelmia ,se on se mun pääavustaja opettanu sen asian mun kanssa,suomessa on kait avustaja asiat jotenki eri lailla ,mulla on nii ku 5 avustajaa ja 1 niistä on pääavustaja eli se on tavallaa muitten avustajitten pomo ja se kans sitte kattoo sen että jos joku on sairaana nii se ite tulee sen sijasta jos se ei saa ketää muuta tulemaan nii sit asiakas ei joudu olemaan yksin ,ja yhteis henki pelaa meillä kaikilla tosi hyvin ,ja nytteki ku avustaja nukahti vahingossa keittiön pöydän ääree nii mä herätin sen ja sanoin että sä voit mennä nukkumaa petille ja sit se meni petille nukkumaa ja mä jäin koneelle kirjottelemaa ja sit mulla on sellanen larmi öö siis hälytin mistä painan ja se alkaa piipittämään nii sit avustaja tai no avustaja ja avustaja en mä kutsu niitä avustajiks ku ne on ihan nii ku ystäviä mulle no mut kuiteski nii se sitte kuulee sen piikkauksen ja painaa nappulasta eli toisesta hälyttimestä mikä hänellä on sielä hänen likeellä ja sit se painaa ok ta ku se on kuullu ku hälytän nii sit se ihminen tulee mun luo että mitäs ym ja sit mä oon sillei mä pesen hampaat jne ja tua on kätevä systeemi mun mielestä ,ja sitte mitä tulee rasteihi nii ei mun luona oo tartenu pitää rasteja koska ei tääl koko ajan tarvi olla seisomassa tekemässä jotaki,ihan saa istua ja olla vaikka koneella kattoa tvtä ym jos haluaa ku itekki oon aika lailla koneella ja syyä saa ihan milloi haluaa ei oo nii tarkkaa :)

      • peikkotyttö88

        siis en sitä tarkottanu että ei saa pitää rastia vaan sitä että ei oo tartenu ottaa virallista rastia ,ku täälä saa olla ihan normaalisti :) ,,onko sun avustettavalla mikä sairaus jos saa kysyä? :)


    • peikkotyttö88

      on täälä ruotsissa ainaki , ihan hyvät palkat ,ne kyllä tosin kanssa kattoo sitä että paljon on saanu palkkaa edellisessä työssä ja sit ne ehottaa summan että paljon ois summa tuntipalkalla ja sit työntekijä voi ite ehottaa summaa ,ja sit oli joku sellanen juttu kans kuulema että ne kattoo kanssa sen kuinka kokenu se ihminen on sillä alalla ja kuulema ikääki ,en kyll tajua mihkä se ikä liittyy :D ,mutta varsinki jos se ihminen koetaan ammattihekilöks ja koulutetuks nii palkka voi olla isoki ,nii yhellä ihmisellä on palkka tai siis eräällä ihmisellä on palkka joka kuukaus sellasen
      35866 kr

    • Ex-Avustaja

      Ettekö tiedä, miten avustajan tehtäviin kuuluu lähes kaikki mahdollinen kaakeleiden välien jynssäämisestä hoidollisiin tehtäviin? Näin ainakin monet avustettavat tuntuvat itse luulevan. Lisäksi heillä on oletus, että avustaja on heidän käytettävissään heidän vapaa-ajallaan, puhelimeen voi tulla milloin tahansa viestejä, että tuotko sitä, hakisitko tätä jne. Huonot päivät purkautuu väistämättä avustajaan (ja miksei myös toistepäin). Avustajan kuuluu olla monitoimihöylä ja taipua milloin mihinkin. Onneksi ei enää sitä työtä tarvitse tehdä.

    • peikkotyttö88

      Ex-Avustaja
      27.9.2012 18:31
      0
      Sulje
      Ettekö tiedä, miten avustajan tehtäviin kuuluu lähes kaikki mahdollinen kaakeleiden välien jynssäämisestä hoidollisiin tehtäviin? Näin ainakin monet avustettavat tuntuvat itse luulevan. Lisäksi heillä on oletus, että avustaja on heidän käytettävissään heidän vapaa-ajallaan, puhelimeen voi tulla milloin tahansa viestejä, että tuotko sitä, hakisitko tätä jne. Huonot päivät purkautuu väistämättä avustajaan (ja miksei myös toistepäin). Avustajan kuuluu olla monitoimihöylä ja taipua milloin mihinkin. Onneksi ei enää sitä työtä tarvitse tehdä.


      No eipä ainakaa meillä päin kukaa tule sanomaa avustajan vapaapäivävnä tuo sitä ja tätä ,mulla esimerkiks on 24 tuntia avustaja töissä tosin vuorot kyllä vaihtuu 18.00 aamu 8 ja sit taas aamu 8 ilta kuuteen ,jotenka näin se homma toimii prikulleen hyvin :) ,ja mitä muihin tekemisiin kuuluu nii kyllä kyllä se kuuluu työn kuvaa myöskin siivoominen ym tietty ,siis jos haluaa työskennellä vaa sill tavall että vaa tua ruuan nokan etee käyttää suihkussa vessassa ja sit häippäsee ,se on taas kotipalvelu apu se ,ja oikea avustajan työ on sitte ihan eri hommaa ,siihen kuuluu vaikka mitä :) joten voin todeta että nainen oot ollu sitte väärässä työssä :) zemppiä,ei sun kande enää mennä vääriin työpaikkoihin

      • Ex-Avustaja

        Ok, hienoa jos sinulla avustajatiimi toimii etkä ole mainitsemani kaltainen työnantaja! Pisteet siitä sulle! :)

        Itse olen ollut työssä työnantajalla, joka ei ole esim. laatinut työvuorolistoja vaan kaikki on perustunut suulliseen sopimukseen. Näitä työaikoja ja tuntimääriä on sitten jatkuvasti venkslattu ja venkslattu, eikä asiat ole olleet sitä mitä on luvattu. On luvattu esim.20 viikotuntia ja sitten yhtäkkiä määrä tippuukin puoleen, kun tarvetta ei olekaan. Tai viikolla, millon ei ole pitänyt olla töitä, on lähetelty jopa yöllä viestiä, että menisinkö seuraavana aamuna töihin. Jos tämä ei ole sopinut, on saanut kuulla olevansa huono ja vastuuton työntekijä.

        Kyllä kotitaloustyöt ja siivoushommat kuuluu KOHTUULLISENA osana työnkuvaan, mutta rajansa kaikella. Avustajan tehtävänä ei ole esim. siivoilla jokaisen perheenjäsenen vaatekaappia, pestä heidän pyykkejään, silittää niitä jne.


      • myös avustaja
        Ex-Avustaja kirjoitti:

        Ok, hienoa jos sinulla avustajatiimi toimii etkä ole mainitsemani kaltainen työnantaja! Pisteet siitä sulle! :)

        Itse olen ollut työssä työnantajalla, joka ei ole esim. laatinut työvuorolistoja vaan kaikki on perustunut suulliseen sopimukseen. Näitä työaikoja ja tuntimääriä on sitten jatkuvasti venkslattu ja venkslattu, eikä asiat ole olleet sitä mitä on luvattu. On luvattu esim.20 viikotuntia ja sitten yhtäkkiä määrä tippuukin puoleen, kun tarvetta ei olekaan. Tai viikolla, millon ei ole pitänyt olla töitä, on lähetelty jopa yöllä viestiä, että menisinkö seuraavana aamuna töihin. Jos tämä ei ole sopinut, on saanut kuulla olevansa huono ja vastuuton työntekijä.

        Kyllä kotitaloustyöt ja siivoushommat kuuluu KOHTUULLISENA osana työnkuvaan, mutta rajansa kaikella. Avustajan tehtävänä ei ole esim. siivoilla jokaisen perheenjäsenen vaatekaappia, pestä heidän pyykkejään, silittää niitä jne.

        Avustajan tehtävänä ei ole esim. siivoilla jokaisen perheenjäsenen vaatekaappia, pestä heidän pyykkejään, silittää niitä jne. ... jos avustettava tekisi ko. työt jospystyisi niin em. hommat kuuluvat avustajalle.... kyllä äiti ainakin meillä pyykit pesi yms...


    • peikkotyttö88

      Ex-Avustaja
      27.9.2012 21:01
      0
      Sulje
      Ok, hienoa jos sinulla avustajatiimi toimii etkä ole mainitsemani kaltainen työnantaja! Pisteet siitä sulle! :)

      Itse olen ollut työssä työnantajalla, joka ei ole esim. laatinut työvuorolistoja vaan kaikki on perustunut suulliseen sopimukseen. Näitä työaikoja ja tuntimääriä on sitten jatkuvasti venkslattu ja venkslattu, eikä asiat ole olleet sitä mitä on luvattu. On luvattu esim.20 viikotuntia ja sitten yhtäkkiä määrä tippuukin puoleen, kun tarvetta ei olekaan. Tai viikolla, millon ei ole pitänyt olla töitä, on lähetelty jopa yöllä viestiä, että menisinkö seuraavana aamuna töihin. Jos tämä ei ole sopinut, on saanut kuulla olevansa huono ja vastuuton työntekijä.

      Kyllä kotitaloustyöt ja siivoushommat kuuluu KOHTUULLISENA osana työnkuvaan, mutta rajansa kaikella. Avustajan tehtävänä ei ole esim. siivoilla jokaisen perheenjäsenen vaatekaappia, pestä heidän pyykkejään, silittää niitä jne.
      ---------------------------------------------------------------------------------
      Joo kyllä mulla toimii hyvin kiitoksia :) hmmm no on kyllä sitte aika jännästi jos noin vaa muuttuu joka jutttu hmmmm ,mulla on nii ku tää juttu ihan sillei että mulla on 5 avustajaa ja yks niistä on pääavustaja kellä on pää vastuu elikkä jos joku vaikka sairastuu nii sitte se pääavustaja kysyy kuka voi tulla sen ihmisen siasta jos kukaa ei pääse nii sitte hän tulee ite :) ja näin muuten kyllä toimii lukkari tosi hyvin ,ja vuorot vaihtuu nii ei tarte vaa yhen ihmisen tehä kaikkea jne ,ja mun luona on saanu nukkua yöllä sekä päivälläki jos mä nukun päivällä nii neki on nukkunu ja sitte mun jutussa on kans sillei että yhtiö maksaa palkan heille eli tunnit on maksulliaisia jotenka he saisvatte nukkua oikeesti vaa 1 tunnin ku 1 tunti on maksamatta tai sillei jännästi mutta meillä pelaa yhteistyö nii hyvin että autamme toinen toisiamme miten vaa pystymme :) hmmm ja mitä tulee pyykinpesuu esim nii mun asunnossa asuu vaa 2 ihmistä jotenka ei täälä ole paljoa pyykkiä ja sellasta eikä se nii nuukaa oo jos vaikka laittaa koneesee mun lakanat ja siinä samalla laittaa sen toisenki lakanat sinne nii ei se oo nii nuukaa ,annan han mäki niitten nukkua vaik ne ei sais nukkua :) ja esim tiskaaminen taas ,ei tääl tuu paljoa tiskiä ku ei tääl oo oikee ketää,se nyt on eri asia jos mä oisin lapsi jolla ois monen monta sisarusta nii tietty ne kattois ite oman huoneesa jne mutta olettaen ihan vaa että asunnossa asuu vaa 1-2 ihmistä ja näin :)

      • peikkotyttö88

        mutta mä luulen kanssa,että suomessa on eri systeemit,ku tääl ,meillä,tää systeemi toimii musta tosi hyvin kyllä :)


    • peikkotyttö88

      tääl on nii ku sellanen systeemi että voi ottaa töihin extra työläisiä sekä orginaali työläisiä ,extra työläinen tarkottaa sitä että hänelle voi soittaa milloin tahansa että nyt on vaikka joku sairaana ja niillä ei oo lukkaria,ja orginaaleilla on lukkari mutta me ollaa kuiteski tehty sillei että extra työläisetki saa lukkarin eli samalla tavalla ku orginaaleilla,mutta työntekijä ei voi sammutella puhelintansa koska saattaa tulla tärkeitä soittoja esimerkiks jos yks työläinen on täälä ja vaikka toinen työläine nmyöhästyy tai jotaki nii on tärkeetä olla puhelin päällä että pystyy antamaa tän tiedotteen :)... suomessa on systeemit ihan erilaiset,ne ei myönnä tunteja apuatarvitsevalle vaa antaa vaa pari tuntia ,ja mitäs se ihminen sitte tekee jos se asuuki yksin ,suomessahan ne on heti ne virkaihmiset tyntämässä laitoksee kaikkia ku ne ei halua myöntää avustaja tunteja oikeen ku ne haluaa säästää ,on se nii vaikeeta touhua että,hirvittää ees ajatella koko asiaa,kokemusta on tästäki asiasta, ku me muutettii ruotsista suomeen ku olin 10 vuotias ja sitte saatii tietää että mulla ja siskolla on tämä sairaus noh kaikki meni ns ok nii kauvan kunnes olin 17 v ja sit tarvitsin avustajan kotiin ,sain vaa 4 tuntia avustusta maanantaista perjantaihin eli 12 päivällä kello 4 ja sit ilta 7 tuli vaa toinen kotiapu auttamaa vessaa mutta ku ei se riitä miten voi käyvä 7 illallla vessassa ja sit käyki nukkumaa vaikka 10 ilallalla nii ei mitenkää pysty menemää nukkumaa ilman että käy eka vessassa ,onneks me muutettii sitte takas tänne ruotsiin omille kulmille ku täytin 18 ,ei suomessa ois millää pärjänny.,laitoksee ne ois mutki lykänny ku ei ne haluaa säästää siinäki,ne haluaa laittaa kaikki sairaudenomaavat ihmiset laitoksee jossa on avustajia mutta ne on koko talolle eikä sille yhelle henkilölle,luojalle kiitos että pääsin tänne takas ,saan vuorokauden ympäri avustajan ,ja saan elää ns normaalia elämää ,mulla asuu puol sisko suomessa ja sillä on kanssa sairaus tosin eri sairaus ku mulla mut anyway nii sielä se asuu jossaki laitos/palvelutalossa ja kuulema siel on 20 avustajaa mutta ne on koko talolle ,se sano että saattaa joutua oottamaa 15 minuuttiakai jos haluaa vessaa,vaikeeta ja kurjaa varmasti :( ,yritettii kyllä että hän ois muuttanu kanssa tänne ku tääl saa muutenki ihminen kellä on sairaus saa täälä paremmat avut mutta ei se tullu ku sen mies asuu sielä,ja musta on kyllä ikävää että joku joutuu olemaan noin,muistan kyllä omasta takaa että ei se helppoa ollu :( ,ja justii ku muutettii takas tänne ruotsiin nii satuin kattomaa tvtstä suomen kanavaa,nii siinä justii näytettii miten joku nuori tyttö itki ja sano että hän ei saa asua kotona ,että ne meinaa väkisin laittaa hänet laitoksee :( ai toista ,nyt se varmaa on site sielä laitoksessa,rupeaa oikee itteeniki itkettää ku miettiiki että joku saa sellasen kohtalon :( ...on se jännä että miten asiat noin on ihan eri mallilla maissa mitkä on noin likekkäin ...ei se helppoa ole ei

    • sari psyka

      heippa, niin että ottako työ päähän ja mikä ottaa. Ihmisiä on ollut laidasta laitaan ja se onkin tämän työn hyvä puoli, yksiskään päivä ei ole samanlainen. Minulla takan nyt 3vuosi avustajan työtä, juuri lopetin erään miehen kanssa 42v ja voin sanoa, että sovinistinen ja lähentelyläppä riitti. Tein asiasta myös tiedotteen vammaispalvelulle.
      Mutta nämä 3 muuta miestä,ovat ihania, kaiken he ovat mennettäneet, vammautuneisuuden myötä myös omat vaimonsa, hyvin surullista.
      Minä olen se jolle puhutaan, jota pyydetään, minä olen se jolle itketään pahaa mieltä, jolle nauretaan- kun tekarit ovat tippuneet kaapin taakse ja niitä ei ole saatu sieltä pois, kun on pyörätuolissa.
      Tässä työssä saa myös palkaa, ja se on se kun menee avustettavan luo ja näkee että on yritetty keittää kahvia, varta vasten sinulle, mutta--- on unohdettu laittaa suodatinpussi... Kyllää on hienoa nähdä miten miesteni silmät säihkyvät ja hymy on korviin asti kun tehdään ruokaa yhdessä. Minusta on todella tärkeää, ottaa ihmiset mukaan arjen askareihin, aina voi vedota siihen, että tekee hyvää aivoille ja verenkierrolle.
      Valmistun psykologiksi ja meinaan jatkaa vapaaehtoistyössä, annan neuvon teille avustajan työtä tekeville, jos työ tuntuu raskaalta niin vaihtakaa ihmistä, kokeilkaa eri ikäisiä, koska täällä kentällä on niin koira kuin kissa ihmisiäkin :-)

      voimia teille kaikille ja hyvää syksyä,
      t- sari

    • työ ilona molemmilla

      Netta-84

      annat väärää tietoa aika laajasti. itse olen työnantaja joka ei kuulu heta liittoon mutta antaa lisät ja viikonloppu yö lisät jos avustaja on silloin työssä.

      Ei siis liity lisien saaminen mitenkään tuohon kuuluuko liittoon koska ne on työaikalain mukaisia pakkoja.

      jos lisiä ei makseta niin silloin yhteys suoraan vammaispalvelutoimistoon ja palkkalaskentaan, miksi ei makseta.

      Työaika lista on työaikalain mukaan annettava viikkoa ennen ja mielellään 2 viikkoa ennen jos on mahdollista.

      Jaksotyössä ja osa aikatyössä voidaan työaikojen ilmoittamisessa joustaa enemmän eli jos teet alle 40 h viikko niin nämä ei päde.

      Osa aika työ on alalla kuin alalla orjatyötä, mutta minkäs sille voi jos kunnan vammaispalvelut on sen näin ohjeistanut.

      Sellainen työnantaja joka kuseksii pitkin seiniä on mies joka on vaippoja vailla. voit ehdottaa tämmöiselle yhteistä palaveria terveydenhoitajan kanssa niin selviää onko vammasta johtuvaa pakkotoimintaa vai ihan vaan piruilua sinua poloa kohti.

      On meitä tervepäisiä vammaisiakin työnantajina. Onneksi sillä ainakin itse tiedän että työntekijäni tykkäävät töistään.

      Vinkkinä vielä sellainen että jos hra huutelee niin sekin voi olla vammantuottamaa oireilua. Ikävä tosiasia tosin.

      • Netta84

        Lueppas hiukan tarkemmin noi tekstit mitä ihmiset kirjottelee... eli kokemuslisät, ylityökorvaukset, sekä arkipyhäkorvaukset kuuluvat vain hetaan kuuluvien avustettavien avustajille.

        Kyllähän kunta normi iltalisät,su lisät jne.. maksaa mut muiden etujen ulkopuolelle työntekijä jää. Ja kyllä ihan faktaa on tämä tieto kun itse ks. asian kanssa olen painiskellut silloin aiemmin. ellei sitten ole tullut lähiaikoina asiaan muutosta, mitä vahvasti epäilen...

        Lisäksi minulla ei ole ollut tälläistä kuseskelu systeemiä, vaan asiasta kirjoitti joku muu..

        Eli missähän kohtaa annoin väärää infoa?????


      • työnantaja
        Netta84 kirjoitti:

        Lueppas hiukan tarkemmin noi tekstit mitä ihmiset kirjottelee... eli kokemuslisät, ylityökorvaukset, sekä arkipyhäkorvaukset kuuluvat vain hetaan kuuluvien avustettavien avustajille.

        Kyllähän kunta normi iltalisät,su lisät jne.. maksaa mut muiden etujen ulkopuolelle työntekijä jää. Ja kyllä ihan faktaa on tämä tieto kun itse ks. asian kanssa olen painiskellut silloin aiemmin. ellei sitten ole tullut lähiaikoina asiaan muutosta, mitä vahvasti epäilen...

        Lisäksi minulla ei ole ollut tälläistä kuseskelu systeemiä, vaan asiasta kirjoitti joku muu..

        Eli missähän kohtaa annoin väärää infoa?????

        Helsingissä saa ainakin kokemuslisiä vaikka ei kuulu Hetaan. Arkipyhäkorvauksista en ole nyt täysin varma.


    • Ei ikinä avustajaksi

      Hienosti on asiat Helsingissä jos kaupunki maksaa arkipyhä,ylityö ja kokemuslisät.
      Itse työskentelin tampereella ja täällä ei kyllä kaupunki maksa ks. lisiä, ellei työnantaja hetaan kuulu. Voin sanoo et otti päähän kun olin tehnyt ylitöitä n.20h, oletin silloin et ylitöistä maksetaan.. Mutta tilinauhalta näki et tunnit oli maksettu yksinkertasena...
      Eikä tää silloinen avustettava suostunu hetaan liittymään, onneksi ei siellä paikassa tarvinnut muutenkaan kauaa olla.

    • keskustelija

      Taitaa olla siis niin että suuret kunnat maksavat

      ihan niin kuin muustakin työstä kuuluu lisät. Nämä pienkunnat sitten ei.

      On aika kornia että kunta saa yksinpäättää mitä se laskee kuluiksi kun sama laki luulisi olevan

      kaikentakana. Vai onko siinäkin joku ero millaista vammaista avaustat ?

      Helsinki nyt on hyvä esimerkki hyvästä. Tampere taitaa olla se ääripää ?

    • tes. heta

      Luin tuota Hetan työehto sopimusta.

      Ylityöt jos ne ylittävät 37,5 h viikossa on vasta ylityötä. Ehkä Tampere soveltaa tätä sääntöä.

      Jos teet osa-aika työtä ne sun tunnit on vain lisätyötä josta maksetaan vain normaali tunti taksa.

      Ihan niin kuin muillakin aloilla. Sun on pitänyt siis tehdä ylitöitä 37.5 20 h jotta saat lisät.

    • Ei ikinä avustajaksi

      No tietysti ylityöt ovat sitä 37,5h/vko ylitse menevää osaa. Sitä tarkoitinkin, eihän nyt 20h/vko ylitä mitään tuntirajoja :DDDD
      Mutta pointtina kuitenkin et 20h ylitöitä maksetaan yksinkertaisena, jos ei hetaan kuulu.
      Onhan näissä tietysti vielä tasoitusjaksojen pituudet, mutta mun tilanteessa niistäkään ei pidä välittää kun ei kerran työnantaja liittoon kuulunut.

      • Ei ikinä avustaksi

        Lisäys vielä edelliseen et turhaan sä tes.heta nimimerkki siteeraat sitä hetan tes:iä kun nimenomaan ne mitä kyseinen työehtosopimus pitää sisällään ei päde silloin kun avustettava ei liittoon kuulu.


      • minäkin möö
        Ei ikinä avustaksi kirjoitti:

        Lisäys vielä edelliseen et turhaan sä tes.heta nimimerkki siteeraat sitä hetan tes:iä kun nimenomaan ne mitä kyseinen työehtosopimus pitää sisällään ei päde silloin kun avustettava ei liittoon kuulu.

        Vertasin tuota rahoitusalan tes ja siellä on kyllä ihan sama tilanne.

        Kyllä nämä pohjat menee työaikalain mukaisesti on sitten heta tai ei heta -

        siinäkin on merkitystä mikä on tietyn pv norm. tuntimäärä ja mikä on sitä

        2 h ylityötä. jne.
        Jos tuntilistanne on vaikka tehty virheellisesti niin eihän se palkanlaskija voi tietää mikä on ollut ylityötä jos sitä ei ilmoita ylityöksi.

        Kaikki kunnat ei maksa ylitöistä on sitten heta tai ei. Ja se on yleisohjeissa jotka jaetaan ainakin työnantajille.
        Ihan hyvä että lähtee alalta jota ei koe omakseen. Avustajaksi ei kaikki vaan sovi.


    • Ei enää avustajaksi

      Juu sehän se koko jutun pointti olikin, hienoa kun ihmisillä on luetun ymmärtäminen hallussa..prkl.
      Eli kunta ei maksa ylitöistä, piste. Jos työnantaja olisi hetaan kuulunut, ei kunnalla olisi mahdollisuutta olla maksamatta, piste.
      Tuntilistoissa ei ole ollut mitään moittimista, vaan jos yleislinja on tosiaan ettei lisiä makseta niin se on työntekijän kannalta erittäin valitettavaa, kun tilanteen olisi voinut välttää sillä että pihi työnantaja olisi siihen pirun hetaan kuulunut ja avustajille olisi tällöin kyseiset korvaukset kuuluneet oli kaupungin linjaus sitten mikä hyvänsä.

      Ei sovi avustajaksi juu, en kyllä ymmärrä miten kukaan tervejärkinen ihminen voi kokea "alan" omakseen. Paska palkka, huonot työolot, epäpätevät työnantajat jne.. lista on loputon. Kyllä yhdyn niin monen avustajan mielipiteisiin työn huonoista puolista.

      Vai onko avustettavat sitä mieltä et esim.. kaikki nämä ihmiset jotka suomi24:lle on omista HUONOISTA kokemuksistaan kertoneet väärässä ja huonoja työntekijöitä???

    • Niiskuneiti123

      On tosi surullista, ettei kaikki työnantajat tuohon Heta-liittoon kuulu. Itsellä työnantaja oli siihen liittynyt jo kauan ennen kun minä hänelle töihin menin,
      Ei kaikki työnantajat ole hirveitä ja kohtuuttomia, oma työni on mukavaa ja avustettava erittäin ystävällinen ja joustava. Joustavuus tässä työssä on minun mielestä todella tärkeää, puolin ja toisin.

      Ainut mikä itseäni on kovasti häirinnyt on muiden suhtautuminen meihin avustajiin, välillä tuntuu että olemme ilmaa ja täysin mitättömiä "apukäsiä". Olen kuullut kommentteja esim. terveyskeskuksessa hoitajalta että "on se kiva kun sinulla on tuollainen näppärä pikku apulainen mukana" se tuntuu todella pahalta kun työ mitä teet on muiden silmissä alaarvoista.

      • Vii1

        En missään nimessä liity Hetaan, se maksaa liikaa ja tuo etuja vain avustajalle, joka osaa löytää niitä muutenkin. Tulee ja menee, kun huvittaa.


      • erikoinen ala
        Vii1 kirjoitti:

        En missään nimessä liity Hetaan, se maksaa liikaa ja tuo etuja vain avustajalle, joka osaa löytää niitä muutenkin. Tulee ja menee, kun huvittaa.

        On se kummallinen asetelma avustaja ja vammautunut vaikka sen pitäisi olla vain työpaikka.Luulisi myös avustettavan olevan iloinen että saa apua.
        Jos saan itse sairaalassa apua olen kiitollinen.
        Itseäni hiukan häiritsee että ruokatauko on aina sellainen numero mitä syön ja kuinka paljon, koska kulutan koko ajan kaiken, joten syön itsekseni kun avustettava katsoo tv.tä.
        Eli kahvitauot ja ruokatauot, ja jokapäivä. Jo alussa pitäisi olla ulkopuolinen ihminen joka käy kirjoittamassa tauot ja työajat paperille ja sillä selvä.
        Sairaita ihmisiä ei saisi kiusata antamalla heille näin isoja tehtäviä, vaan toipumisaikaa. ei tää oikein toimi kun muistuttaa viidakkoa. Meillä työnantaja antaa yhdelle kaikki su työt, ja hän saa 1000e enemmän palkkaa kun niitä kertyy 16 h per su ja muut pyhät.
        En ymmärrä tätä että maksimi vaikka 40 h kk. kun on joskus 10 h. Ei se ole mikkään työsuhde!!! se pitäisi kieltää, koska avustettava tarvitsee säännölliset kk tulot. Ehkä myös se että olisi monia avustajia samalla ja kiertoa että ei tulisi sellaista ihmeellistä riippuvuutta avustettavan puolelta ,enkö ole hyvä avustettava jos työaika vain vaihtuu.
        Avustettava on usein ihan pihalla työelämästä, ei tajua kelloa jne. Yrittää parhaansa joka on hienoa, mutta silti kaikenlaista tulee. Avustettava on usein pihalla vähän kaikesta, talous, ruokailu ja joskus alkoholin käyttö. Saattaa takertua ja olla itsekäs sen suhteen että sinulla ei saa olla muita avustettavia, joka voi tulla ylltyksenä. Kaupunki auttaa näissä asioissa jos ei suostu tekemään vaikka työvuorolistoja, mutta kannattaa muistaa että he ottavat kaiken ikäänkuin lapsi, mutta itse et saa niitä selvitettyä siksi kaupunki on hyvä.


      • erilaisia hommia
        erikoinen ala kirjoitti:

        On se kummallinen asetelma avustaja ja vammautunut vaikka sen pitäisi olla vain työpaikka.Luulisi myös avustettavan olevan iloinen että saa apua.
        Jos saan itse sairaalassa apua olen kiitollinen.
        Itseäni hiukan häiritsee että ruokatauko on aina sellainen numero mitä syön ja kuinka paljon, koska kulutan koko ajan kaiken, joten syön itsekseni kun avustettava katsoo tv.tä.
        Eli kahvitauot ja ruokatauot, ja jokapäivä. Jo alussa pitäisi olla ulkopuolinen ihminen joka käy kirjoittamassa tauot ja työajat paperille ja sillä selvä.
        Sairaita ihmisiä ei saisi kiusata antamalla heille näin isoja tehtäviä, vaan toipumisaikaa. ei tää oikein toimi kun muistuttaa viidakkoa. Meillä työnantaja antaa yhdelle kaikki su työt, ja hän saa 1000e enemmän palkkaa kun niitä kertyy 16 h per su ja muut pyhät.
        En ymmärrä tätä että maksimi vaikka 40 h kk. kun on joskus 10 h. Ei se ole mikkään työsuhde!!! se pitäisi kieltää, koska avustettava tarvitsee säännölliset kk tulot. Ehkä myös se että olisi monia avustajia samalla ja kiertoa että ei tulisi sellaista ihmeellistä riippuvuutta avustettavan puolelta ,enkö ole hyvä avustettava jos työaika vain vaihtuu.
        Avustettava on usein ihan pihalla työelämästä, ei tajua kelloa jne. Yrittää parhaansa joka on hienoa, mutta silti kaikenlaista tulee. Avustettava on usein pihalla vähän kaikesta, talous, ruokailu ja joskus alkoholin käyttö. Saattaa takertua ja olla itsekäs sen suhteen että sinulla ei saa olla muita avustettavia, joka voi tulla ylltyksenä. Kaupunki auttaa näissä asioissa jos ei suostu tekemään vaikka työvuorolistoja, mutta kannattaa muistaa että he ottavat kaiken ikäänkuin lapsi, mutta itse et saa niitä selvitettyä siksi kaupunki on hyvä.

        jos vammainen antaisi tehtäviä jotka työntekijä saa tehdä rauhassa vaikka haravoida pihaa. Silloin ei tarvitse seurustella jos ei vammainen jaksa. Muutenkin työrauha on tärkeää. Eli vähän luovuutta siihen ajatteluun että olet tilannut avustajan jokapäivälle. Vähennä sitten sitä tuntimäärää mutta avustettavan pitää maksaa laskut ja hän ei yleensä voi olla hyppyrotta joka tekee 5-6o h per kuukausi.


    • Niksu100

      Nykyisin fiksut avustajat ja avustettavat pitävät määräajoin kehityskeskusteluja tasavertaisesti. Kumpikin osapuoli voi kehittyä :)

    • Anonyymi

      Laita pari maskia päällekkäin ,kun alat siivota. Ei okseta. Ilmanraikastinta voi myös suihkuttaa paljon. Itse en ainakaan ala haistella toisten kusia tai paskoja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe