Haluatko kuitin?

Hei,

Olen tässä ihmetellyt jo jonkin aikaa mistä on oikeastaan kysymys siinä trendissä, että ravintolassa maksettaessa asiakkaalta kysytään: "Haluatko kuitin?" Omasta mielestäni on itsestään selvää ja kuluu hyvään kauppiastapaan, että asiakkaalle annetaan kuitti pyytämättä / lisäkysymyksiä esittämättä oli sitten kyseessä tavaroiden tahikka palveluiden myynti.

Onko tässä kyseessä jonkilainen 'vilunkipeli'? Voiko ravitoloitsija harrastaa luovaa kirjanpitoa jos asiakas maksaa kortilla ja hänelle ei anneta kuittia. Yhedessä ravintolassa jossa käyn kysytään ensin haluaako kuitin ja joskus vielä että haluaako kaksi kuittia? Mistä oikein on kysymys? Jääkö verokarhu ilman osaansa? Onko kyse rahanpesusta?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

Edulis

20

2298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarjoilija Tarkka

      Moi!

      Kirjoitan oman vastaukseni omien kokemusteni perusteella. Olen työskennellyt pienissä ja keskikokoisissa baareissa ja ravintoloissa pitkään. Itselleni kuittien kanssa ruljaamiseen on muodostunut vuosien saatossa se käytäntö että kysyn asiakkaalta aina maksun yhteydessä haluaako hän kuitin, koska useat asiakkaat kuittia eivät halua. Ei tietenkään pidä yleistää, mutta näin olen itse huomannut että vain noin 5-10% haluavat kuitin.

      Toisinaan teen kuitenkin niin että lykkään kuitin vaihtorahojen mukana automaattisesti asiakkaalle, jolloin asiakas yleensä jättää kuitin kuitenkin tiskille pyörimään, ja onpa muutaman kerran asiakas tuohtuneena jopa heittänyt kuitin rutistettuna tiskin taakse... Joillain on siis todella outo tapa reagoida näihin kuitteihin. Mutta, ei pidä yleistää, ja laki on laki, ja se vaatii antamaan asiakkaalle kuitin.

      Tämä kahden kuitin tarjoaminen lienee tullut siinä yhteydessö kun olet maksanut pankkikortilla? Tällöinhän sinun tulisi lain mukaan saada ostokuitti ja maksukuitti maksupäätteestä, mikäli kassajärjestelmä on ollut sellainen että maksupääte ei ole "yhteydessä" kassakoneeseen.

      Kaikki ravintolat joissa itse olen työskennellyt, ovat olleet sellaisia joissa jokainen myyntitapahtuma on lyöty kassakoneeseen, joten en itse ole törmännyt "vilunkipeliin", mutta tarinoita olen kyllä kuullut.

      Ja vielä kerran, tässä siis omat kokemukseni aiheesta tiskin toiselta puolelta. :)

      • Tiskin tällä puolen

        Kirjoitit täyttä asiaa, itse kysyn aina "haluatko kuitin". Sen sijaan se kuitin "haluaminen" on niin harvinaista, että kuitti riippuu jo roskiksen yläpuolella kun kysyn.

        Eikä meillä ole edes mahdollista vetää välistä, iso valtion omistama yhtiö omistajana ja rutiinit kunnossa :)


      • hullua on kysellä

        Kyllä kuitti pitää antaa asiakkaalle vaikka hän heittäisikin sen sinun siivottavaksesi.Myös lieveilmiöt kuuluu asiakaspalveluun.Olen ollut 47 vuotta tiskintakana ja näen punaista kun joku myyjä kysyy haluanko kuitin.Sanon aina että tottakai se kuuluu minulle tämähän on jo maksettu ja todistan sen kuitilla kun liikun eri ostopisteissä missä on samaa tavaraa.


      • tunnontarkka

        Jos asiakas saa vain yhden kuitin, eikä siinä ole esimerkiksi arvonlisäveroerittelyä, onko myyjällä mahdollisuus toimia vilpillisesti? Olen samalta palvelun myyjältä saanut joskus yhden kuitin, joskus kaksi.


    • harmaatalous

      Kuitti on itsestäänselvyys, on asiakkaan asia mitä hän sille tekee.

      • Tiskin tällä puolen

        Kuitti varmaan otetaan pienemmissä liikkeissä. Sen sijaan meillä 80 % myynnistä koostuu alkoholijuomista, lisäksi omistajana on valtionyhtiö (kuten jo mainitsin), joten kukaan ei takuulla voi siellä myydä pimeää alkoholia. Lisäksi jokainen A-oikeudet omistava ravintola on niin kovan valvonnan alla, että käytännössä sillä on lappu luukulla muutaman kuukauden sisällä siitä kun pimeän viinan myynti myynti alkoi!

        Kuitin ottavat lähinnä yritystilaisuuksien järjestäjät jotka tarvitsevat sitä kirjanpitoon.

        Ravintola-alan "harmaa puoli" on sitten pienten anniskeluoikeudettomien ravintoloiden "harrastus", mutta niissä edes se kuitti ei tarkoita että niissä maksettaisiin veroja..


    • veikkaisin näin

      Kysymys lienee ihan siitä, että jos se asiakas ei ojentaessa kieltäydy kuitista, niin jättää sen sitten lähelle lojumaan tai heittää lattialle tms. Kuten näkee supermarkettien kassoilla kuitteja kaikkialla. Ehkä siksi on tullut tavaksi useassa paikassa suoraan tarjoutua heittämään se roskiin ettei sitten tarvitse siivoilla niitä lattioilta.

    • miksi edes vastasin.

      niiii,menee vähän liian hyvin kun pitää viritellä keskustelua kuiteista.Toiset haluaa ja huomattavasti suurin ei.Ja jos ei,niin se todennäköisesti sitä varten koska ei tee sillä loppujen lopuksi mitään.Ei tehdä nyt kärpäsestä härkästä.

    • eikuittia

      Itse en halua kuittia koska tympii niin paljon, muutenkin menee päivä suihkussa sikiöasennossa miettien menetettyjä mahdollisuuksia ja umpikujaa joka on edessä.

    • pyydä_aina_kuitti

      Karkkikaupassa käydessäni kassa kysyi haluanko kuitin. Kun sanoin että en halua niin hän ei lyönyt summaa kassaan ollenkaan.
      Kaverini osti minun jälkeen ja kassa kysyi samoin häneltä haluaako kuitin, ystäväni halusi, joten sen summan kassa löi kassaan.
      Ulos mentäessä mietittiin, että tietääköhän omistaja mitä pikku apulainen tekee...

      • Miksi piikkiin?

        Käyn silloinn tällöin eräässä herkkukaupassa ja siellä myyjät kysyvät myös aina että haluanko, kuitin kun olen näpytellyt pankkikorttikoodini koneeseen.
        Sanon aina yleensä haluavani. Pyydän laittaa kuitin pikkumuovikassiin johon ostamani tavarat on pakattu.
        En tiedä systeemistä mikä nykyään on, kun on tuo korttimaksulaite. Myyjä laittoi kuitin johonkin piikkiin tiskillä kerran kun sanoin etten tarvitse, mutta sen jälkeen olen aina halunnut, koska käyn muissakin kaupoissa.


    • L

      Olen kaupassa töissä ja kysyn, haluaako asiakas kuittia juuri sen takia, että suurin osa asiakkaista ei sitä halua tai sitten ottaa sen ja heittää sen päälleni/kuittauspöydälle/kassalinjalle/lattialle, josta minun itse täytyy ne kontata, koska ovat ruman näköisiä lattialla ja niihin voi liukastua. Osa myös heittää älyttömän vanhoja vitsejä ("Ei se kelpaa verotukseen kuitenkaan, höhö." ja "Mitähän minä sillä tekisin?" jne.).

      Valitettavasti tähän ei ole mitään idioottivarmaa keinoa, koska osa asiakkaista katsoo ihmeissään ("MITEN NIIN HALUANKO?") muka autuaan tietämättöminä ja kuvittelevat heti salaliittoa.

      Todella monet osaavat kyllä myös sanoa, etteivät he tarvitse kuittia ja suuren osan asiakkaista muistan ja tiedän, ketkä sen ottavat ja ketkä eivät.

    • dhgfhfhg

      On ihan sama miten kuitin kanssa toimii, joku kilahtaa aina. Yksi sekoaa jos kuittia ei muista antaa ja toinen repii pelihousunsa jos kuitin lykkää käteen vaihtorahojen kanssa. Kolmannella palaa hermo jos kysyy että otatko kuitin. Joten, kuten todettua, ihan sama mitä teet, jollakin napsahtaa aina. Mikä saatanan pakko sitä on ruveta sen kuitin kanssa riehumaan! Jokainen joka joskus on kaupassa asioinut, tietää että se kuitti sieltä kassasta tulostuu. Joten sen sijaan että turhaan nostaa omaa ja kanssaihmisten verenpainetta, voi avata sen turpavärkkinsä ja sanoa mitä sille kuitille tehdään. Tai sitten taitella sen nätisti lompuukin jotta voi kotona pällistellä että mitäs sitä nyt tulikaan ostettua.

      • toi edellinen

        Ai niin, tähän vielä lisäyksenä. Eräs herrasmies turinoi kerran kassalla ja kertoi käyttävänsä kuittia ostoslappuna. Toiselle puolelle on näppärä tehdä listaa, eikä turhaan kulu paperia.

        Kerran olin töissä eräässä firmassa jossa kuitti ei tulostunut automaattisesti, vaan se piti erikseen ottaa ulos. Ihan sairaan kätevää! 99 % ei kuittia halunnut ja ne jotka halusivat, pyysivät sen, yleensä vielä ilman ongelmaa. Tuo menetelmä säästi järjettömän määrän paperia ja mustetta. Ja kun kyse oli isosta kansainvälisestä ketjusta ja kaikki kulki kuitenkin kassan kautta, ei kenenkään tarvinnut pelätä vilppiä.


    • baarissa työssä

      Ainakin joissain korttilaitteessa sen asiakkaan kuitin voi hylätä F1 näppäimellä, jolloin säästyy paljon paperia ja siivous helpottuu, kun hyvin harva sitä kuittia haluaa.

    • Yualle

      Kyse ei ole rahanpesusta, vaan lattioiden pesusta.

      Tulee lisähommaa, jos asiakas ei halua kuittia, vaan heittää sen saatuaan lattialle. Sama juttu S-kaupoissa.

    • Lallallaallallaa

      Kuitin kanssa pelleily on yksi aasiakkaiden tapa kyykyttää aspaa. Ne juurikin heitetään välinpitämättömästi johon josta asiakas haluaa aspan siivoan ne pois, näin saa aspan kontilleen. Esimerkiksi jotkut asiakkaat eivät ota kuittia maksupaikalla, ja sitten haukkuvat kun eivät saa kuittia ja sitten sitä pitäisi ojennella johonkin hihnan päätyyn niin että varmasti kun toistaa liikkeen 100 kertaa kylmässä myymälässä niin saa noidannuolen. Itse en kysy haluaako kuitin vaan ojennan sen ja jos as. ei ota sitä niin laitan syrjään odottamaan jos vaikka mieli muuttuu. Kerran as. sanoi että ei halua kuittia, ja laitoin roskiin. Kohta tuli takaisin ja sitten jouduin etsimään sitä roskiksesta monta minuuttia.

      Nykyisin laitan kuitin maksutasolle ja annan sen olla siinä niin kauan että asiakas on useiden kilometrien päässä, sitten vasta laitan roskiin. Jotkut asiakkaat saavat kyllä kilarin siitäkin että toisen asiakkaan kuitti jää heidän eteensä.

      Niin harva ottaa kuitin, että minusta kuitit on ihan turhaa paperin tuhlausta. Parasta olisi jos olisi vaikka nappi josta as. saa tulostettua itselleen kuitin jos haluaa, tai sitten joku systeemi että tiliotteesta näkisi ostokset.

    • mä vaan

      Omalle kohdalle on sattunut asiakkaista, jotka eivät ole halunneet kuittia, eli ovat jättäneet sen tiskille ja sitten tulleet vaihtamaan tuotetta ja väittävät etteivät ole saaneet kuittia....

    • pp111

      Ulkomalais ravintolat kuten, Nepali,Intian ei haluavat antaa kutia hellposti. Lounalla monet suomalais käyvät nepalilais ja Intialais ravintoloissa syömään riisia,naanlleipaa , kanan, lammas jne. kun he käyvät maksamassa kassalla , myyjä vain kirjoita kassaan mutta ei printa ja anta asiakkaile kuittia. He myyvät lounas 11:00-15:00 yli 100 .Se tarkkoitta yli 900 Euron myynti mutta ei ole veroa !! Heillä on työntekijoita ulkomailta ja antavat muutama sataa verolllinen palllkka ja muut käteisellä. voi voi !

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta edelleenkin ajankohtainen aihe.
      Itse haluan aina kuitin, oli kysymyksessä sitten ruokakauppa, rautakauppa, ravintola, bensa-asema, jne jne. Haluan AINA kuitin ostotapahtumasta.

      Kuittia en todellakaan heitä menemään ennen kuin vasta kotona, jossa olen tarkastanut että ostotapahtumat ja mahdolliset alennukset täsmäävät, ja että ostetut tuotteet ovat asianmukaisessa kunnossa.
      Ravintolan kuittia säilytän aina vähintään vuorokauden mahdollisen ruokamyrkytyksen varalta, ja bensa-kuittia säilytän niin kauan että tankki on taas tyhjä mahdollisen veden takia jota voi olla kondensoitunut aseman säiliöihin.

      Nämä kaikki on pitänyt oppia kantapään kautta.
      On peritty väärin, on ollut tuotevirheitä, on sairastuttu ruokamyrkytykseen, on ollut vettä polttoaineen seassa, on ollut pilaantuneita elintarvikkeita jne jne...
      Ennen minäkin heittelin kuitit menemään tai en sitä ottanut, mutta nykyään sellaista tilannetta ei tule jossa en kuittia ottaisi, tai no, lähinnä yksi asia tulee mieleen...

      Nykyään lähinnä tuskastuttaa ja ärsyttää moinen "kuittia?" kysymys, kun sen vaan voisi laittaa automaattisesti tulemaan.
      Ymmärrän toki että se joidenkin sikamaisten asiakkaiden roskaaminen vituttaa, mutta roskaaminenhan on muutenkin laissa kielletty, joten ei muuta kuin poliisit paikalle ja antamaan sakkoa roskaamisesta, kyllä se jossain vaiheessa loppuu kun roskaaminen alkaa käymään lompakon päälle.

      Polttoaineen kylmäasemilla maksupäätteessä on erillinen kuitin tulostus painike, miksi kaupoissa ja muissa paikoissa ei ole samanlaista painiketta?
      Myyjän ei tarvitsisi alkaa kyselemään turhia, vaan asiakas voisi jo siitä maksupäätteen painikkeella päättää ottaako kuitin vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe