Morjes!
Olen pennusta asti korjaillut pientä maksua vastaan kyläläisten pyöriä, mutta 16 vuotiaana menin sitten kesätöihin lähimmän kaupungin korjaamoon. Sieltä sai kyllä kohtuu hyvää palkkaa, mutta en kuitenkaan viihtynyt siellä kolmea kuukautta enempää. Syy oli asiakkaiden kusetus. Pyörän huolto tehtiin siellä välinpitämättömästi ja esimerkiksi vanhoja rasvoja ketjuista ei pesty pois vaan päälle laitettiin vain läheisestä autokorjaamosta ilmaiseksi saadut moottoriöljyt! Työstä otettiin reilusti ylihintaa.
Sieltä lähtien on jäänyt halu kirjoittaa selkokielinen ja kuvallinen pyöränkorjaus opas, joka voisi olla niin painettuna, kuin verkkoversiona. Tarkoituksena ei ole raha, vaan saada ihmiset tekemään itse korjaushommat. Silloin loppuisi asiakkaiden kusetus. Kysymys kuuluu:
Onko olemassa jo hyviä korjausoppaita Suomeksi?
Ja mitä luulette, olisiko ihmisillä kiinnostusta alkaa korjaamaan itse pyöränsä ja säästää reilu satanen vuodessa?
Pyöränhuolto kijoja?
3
133
Vastaukset
- alkup.tuna
Kyllähän tuota tietoa on saatavana, tuskin jää kellään siitä kiinni. Aktiivi harrastajat korjailee ja huoltaa pyöriään jo nyt, marketti mallilla polkevia tuskin korjailut kiinnostaa. Ainakin katukuvasta päätellen ei kiinnostusta ole ollut ja tuskimpa opaskirja asiaa muuksi muuttaa.
- poiuytpoiuyt
Kyllähän tuollainen ilmainen nettiopas kelpaisi ja olisi kiva. On vaan aika iso työ tuollainen tehdä varsinkin kuvallisena. Nimittäin alkaa erilaisia pyörän erikoisempia osia olla niin paljon erilaisia, että jo kuvien saanti kaikista työlästä. Esimerkiksi eri vaihteistomerkeillä omat juttunsa, sitten on napavaihteistot jne. Ja yleensä ne on juuri ne standardeista poikkeavat ratkaisut joihin sitä apua haluaisi hakea.
- wikiwiki
Ohjeita voit laittaa sopivalle wiki-sivustolle, esim. Polkupyöräwikiin http://www.polkupyoraily.net/wiki/Etusivu. Toki voi omankin perustaa. Yhdelle ihmiselle urakka on melkeinpä liian suuri, joten kannattaa käyttää "yhteisöä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944263Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10949
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780