Missä vaiheessa kuuluu siirtyä omaan autoon tai julkisiin? Mitä tulee mieleen heistä jotka pyöräilee?
Kerro vielä oletko maalta vai kaupungista...
Minkä ikäsen sopii ajaa polkupyörällä
76
577
Vastaukset
- sillitrooli
Hollannissa ja Tanskassa pyöräilevät kaikki, vauvasta vaariin ja duunarista pukumieheen.
Voidaanko tästä päätellä, että hollantilaiset ja tanskalaiset vaarit, duunarit ja pukumiehet ovat lapsellisia eivätkä osaa käyttäytyä kuten aikuisen kuuluisi?- so not
ja suuressa osaa amerikkaa ei kukaan
olis kiva tietää teidän mietteet, monelle auto on helvetin tärkeä ja toisaalta joillekin punainen vaate... - sillitrooli
so not kirjoitti:
ja suuressa osaa amerikkaa ei kukaan
olis kiva tietää teidän mietteet, monelle auto on helvetin tärkeä ja toisaalta joillekin punainen vaate...Miksi yrität ruokkia kusipäisiä asenteita ihmisissä? Ei ole mitään järkevää syytä, miksi ihan minkä ikäinen tahansa ei voisi pyöräillä vaikka työmatkatkin, kunhan alla on oikeanlainen pyörä, ja sää on sopiva.
- kuten minä
sillitrooli kirjoitti:
Miksi yrität ruokkia kusipäisiä asenteita ihmisissä? Ei ole mitään järkevää syytä, miksi ihan minkä ikäinen tahansa ei voisi pyöräillä vaikka työmatkatkin, kunhan alla on oikeanlainen pyörä, ja sää on sopiva.
taidat sinäkin kärsiä autottomuudesta
- sillitrooli
kuten minä kirjoitti:
taidat sinäkin kärsiä autottomuudesta
Niin... Minulla sattuu olemaan auto itsellä. En kylläkään käytä sitä paljoa, vaan erityisesti arkena ja oman kaupungin sisällä pyrin pyöräilemään tai kävelemään.
Pointti ei kuitenkaan ollut tuo auto vs. pyörä, vaan minua sattuu ärsyttämään aivan suunnattomasti joka kerta, kun joku yrittää tehdä jostain kulutustottumuksesta aikuisuuden merkin. Tämä ei ole suinkaan ainoa asia tämä pyöräily, vaikkakin on tyypillistä, että se asia, josta yritetään tehdä aikuisuuden merkkiä, on jotain pröystäilevää tai luonnonvaroja tuhlailevaa. Tapoihin, sääntöihin ja perinteisiin uskovat ihmiset (a.k.a. jäykät pa5kat) yrittävät koko ajan tuoda lisää asioita, joita ihmisen pitäisi omistaa tai tehdä ollakseen "aikuinen". Aivan erityisesti tätä tekevät toisten asioista sairaalloisen kiinnostuneet naiset. Ärsyttää jo pelkkä ihmistyyppi niin paljon, että haluaisin joskus haukkua sellaisen maanrakoon ihan livenä. - 16
sillitrooli kirjoitti:
Niin... Minulla sattuu olemaan auto itsellä. En kylläkään käytä sitä paljoa, vaan erityisesti arkena ja oman kaupungin sisällä pyrin pyöräilemään tai kävelemään.
Pointti ei kuitenkaan ollut tuo auto vs. pyörä, vaan minua sattuu ärsyttämään aivan suunnattomasti joka kerta, kun joku yrittää tehdä jostain kulutustottumuksesta aikuisuuden merkin. Tämä ei ole suinkaan ainoa asia tämä pyöräily, vaikkakin on tyypillistä, että se asia, josta yritetään tehdä aikuisuuden merkkiä, on jotain pröystäilevää tai luonnonvaroja tuhlailevaa. Tapoihin, sääntöihin ja perinteisiin uskovat ihmiset (a.k.a. jäykät pa5kat) yrittävät koko ajan tuoda lisää asioita, joita ihmisen pitäisi omistaa tai tehdä ollakseen "aikuinen". Aivan erityisesti tätä tekevät toisten asioista sairaalloisen kiinnostuneet naiset. Ärsyttää jo pelkkä ihmistyyppi niin paljon, että haluaisin joskus haukkua sellaisen maanrakoon ihan livenä.turha sun on mulle suuttua. halusin et ihmiset rehellisesti sanois mitä ajattelee jos joku kulkee pyörällä. melkein kuka tahansa pyöräilee silloin tällöin töihin, mut kyse oli enemmän siitä et lauantaina supermarketissa ei ollakaan autolla ja koko viikon ruokatarpeita pakataan reppuun ja tarakalle... tai tullaan töihin hikisenä ja puuskuttaen, syyssateen kastelemisessa tamineissa.
- ~cissi~
sillitrooli kirjoitti:
Miksi yrität ruokkia kusipäisiä asenteita ihmisissä? Ei ole mitään järkevää syytä, miksi ihan minkä ikäinen tahansa ei voisi pyöräillä vaikka työmatkatkin, kunhan alla on oikeanlainen pyörä, ja sää on sopiva.
On kyllä yksi järkevä syy, minkä takia viriilissä iässä olevan miehen ei pitäisi pyöräillä enempää kuin kohtuullista...
- realismus
sillitrooli kirjoitti:
Pointti ei kuitenkaan ollut tuo auto vs. pyörä, vaan minua sattuu ärsyttämään aivan suunnattomasti joka kerta, kun joku yrittää tehdä jostain kulutustottumuksesta aikuisuuden merkin. Tämä ei ole suinkaan ainoa asia tämä pyöräily, vaikkakin on tyypillistä, että se asia, josta yritetään tehdä aikuisuuden merkkiä, on jotain pröystäilevää tai luonnonvaroja tuhlailevaa. Tapoihin, sääntöihin ja perinteisiin uskovat ihmiset (a.k.a. jäykät pa5kat) yrittävät koko ajan tuoda lisää asioita, joita ihmisen pitäisi omistaa tai tehdä ollakseen "aikuinen". Aivan erityisesti tätä tekevät toisten asioista sairaalloisen kiinnostuneet naiset. Ärsyttää jo pelkkä ihmistyyppi niin paljon, että haluaisin joskus haukkua sellaisen maanrakoon ihan livenä.Sinulla on järkeviäkin kirjoituksia kunhan joskus jätät ylenpalttisessa naisvihassasi kieriskelyn vähemmälle...
- forbidden fruit
realismus kirjoitti:
Sinulla on järkeviäkin kirjoituksia kunhan joskus jätät ylenpalttisessa naisvihassasi kieriskelyn vähemmälle...
love is in the air.
- miksi ei?
~cissi~ kirjoitti:
On kyllä yksi järkevä syy, minkä takia viriilissä iässä olevan miehen ei pitäisi pyöräillä enempää kuin kohtuullista...
Jos a)mies ja b)pyörä ovat kunnossa, ei ole mitään syytä rajoittaa.
Aloittajan kysymyksiin vastaisin että ei ole mitään ikää tai rajaa jolloin "kuuluisi" jättää pyöräily. Viisas ihminen siirtyy muuhun liikuntaan jos saa jonkin pyöräilyssä hankalan vamman tai oireen, esim. tasapaino alkaa horjua.
Pyöräily on älyttömän hyvä tapa pitää huolta kunnostaan ja samalla ympäristöstä. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Vielä kun saisi Suomeenkin toimivat pyöräilyn järjestelyt. Ja asenteet. Pyöräilyn pitäisi olla liikennettä eikä autoilun este...
Ja nykyisestä elämästäni olen asunut enemmän kaupungissa kuin maalla, mistä olen kotoisin. Miksi tätä kysyttiin? - 69
miksi ei? kirjoitti:
Jos a)mies ja b)pyörä ovat kunnossa, ei ole mitään syytä rajoittaa.
Aloittajan kysymyksiin vastaisin että ei ole mitään ikää tai rajaa jolloin "kuuluisi" jättää pyöräily. Viisas ihminen siirtyy muuhun liikuntaan jos saa jonkin pyöräilyssä hankalan vamman tai oireen, esim. tasapaino alkaa horjua.
Pyöräily on älyttömän hyvä tapa pitää huolta kunnostaan ja samalla ympäristöstä. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Vielä kun saisi Suomeenkin toimivat pyöräilyn järjestelyt. Ja asenteet. Pyöräilyn pitäisi olla liikennettä eikä autoilun este...
Ja nykyisestä elämästäni olen asunut enemmän kaupungissa kuin maalla, mistä olen kotoisin. Miksi tätä kysyttiin?"Ja nykyisestä elämästäni olen asunut enemmän kaupungissa kuin maalla, mistä olen kotoisin. Miksi tätä kysyttiin?"
siksi kun pyöräily on ollut muotia vähän aikaa stadissa eli siellä ok mut maalla se on kylähullujen hommaa.
No he jotka pyöräilevät, vaikuttavat siltä, että heidän työmatkansa ei ole kovin pitkä. Ei kai sitä muutaman kilometrin matkoja autolla, jos ei sada jääpuikkoja.
Pikkukaupunki... Ihan taajama-alueelta, vaikka on tuolla lääniä jatka sen ulkopuolella vaikka kuin.Itsellä matka on 3km ja autoa tulee ikävä vain jos on satanu helevetisti lunta ja auraa ei näy missään tai tulee jotain jäätävää vesi tai räntäsadetta vaakasuorassa. Kävellen tai pyöräillen töymatkani teen.
Minulla ei siis sitä korttia tosin edes ole, vaan jos olisikin, niin silti fillaroisin. Vaan jos olisi rapussa hissi, niin silti menisin rappuja. On siinä semmonen perseensä liikuttamis vinkkeli myös.
- asfgabn
Kyllä pyöräileminen pitää lopettaa viimeistään opintojen päätyttyä. Vastuullisella aikuisella on auto, eikä hän pelkää käyttää sitä lyhyilläkään matkoilla.
- _merkki
Joku ajaa autolla töihin 50km, toinen pyörällä 5 km.
- Se on "massakausi"
Opiskeluaikoinani ajettiin aina autolla luennolta toiselle siirryttäessä toisen osaston parkkipaikalle n. 300m.
- der Mensch
Jos työmatka ja muu liikkuminen sujuu pyörällä, niin miksi pitäisi koskaan siirtyä? Itse en tosin ole kovin pyöräihminen, mutta mikäs siinä jos sen kokee omaksi tavakseen.
- Aikanaan Margaret
Thatcher sanoi, että mies joka vielä kolmikymppisenä kulkee bussilla ei ole saavuttanut mitään elämässään. Sama koskee pyöräilevää miestä.
- der Mensch
Aikanaan Margaret kirjoitti:
Thatcher sanoi, että mies joka vielä kolmikymppisenä kulkee bussilla ei ole saavuttanut mitään elämässään. Sama koskee pyöräilevää miestä.
Ei Margaret Thatcher tainnut mikään kaikkien asioiden yliauktoriteetti olla. Jos työmatka menee kävellen, kuten minulla, miksi ajaa se autolla? Itse asiassa ajoin sitä autolla monta kuukautta tuossa syksyllä, ja yleiskunto laski (kun ei paljon muutakaan tullut tehtyä).
- oh no, run!
der Mensch kirjoitti:
Ei Margaret Thatcher tainnut mikään kaikkien asioiden yliauktoriteetti olla. Jos työmatka menee kävellen, kuten minulla, miksi ajaa se autolla? Itse asiassa ajoin sitä autolla monta kuukautta tuossa syksyllä, ja yleiskunto laski (kun ei paljon muutakaan tullut tehtyä).
M.Thatcher on kuollut, ja hänen poikansa on huumesotkuinen talousrikollinen joka kaiketi nykyään istuu tiilenpäitä lukemassa.
että sellainen mallikansalainen :P Aikanaan Margaret kirjoitti:
Noita edustusautontakapenkki-ihmisiä, poliitikkoja, yritysjohtajia ym. rikkaita en ymmärrä.
Täysin typeriä elvistelijöitä.- Hämärän rajoilta
oh no, run! kirjoitti:
M.Thatcher on kuollut, ja hänen poikansa on huumesotkuinen talousrikollinen joka kaiketi nykyään istuu tiilenpäitä lukemassa.
että sellainen mallikansalainen :PItse asiassa 86-vuotias rautarouva elää yhä - mikäs kiire pirulla olisikaan ottaa kun varmasti tietää saavansa -, joten ihan vielä brittiläiset punkbändit eivät pääse kajauttamaan ilmoille covereita Ihmemaa Oz -klassikosta "Ding! Dong! The Witch is Dead".
Julkisuudesta vuosia sitten vetäytynyt Thatcher kuitenkin sairastaa pitkälle edennyttä Alzheimerin tautia, joten hänen muistikuvansa siitä mitä hän ehti urallaan aiemmin tehdä ovat vain hieman paremmat kuin keskimääräisellä suomalaispoliitikolla parhaassa virkaiässään.
- okei.
Eli mieleen tulee että lyhyt työmatka?
- auto=tuhlausta
Ei pyöräilyssä ole mitään vikaa. Päinvastoin minulle on iso plussa, jos mies ei tarvitse autoa pippelinjatkeeksi, vaan hänellä on tarmoa pyöräillä. Tällainen ekohenkisyys on plussaa.
Asun pikkukaupungissa, jossa iso osa ihmisistä käy julkisilla töissä kotikaupungin ulkopuolella. Näinollen valtaosa pyöräilee esim. bussiasemalle ja jatkaa siitä loppumatkan bussilla.
Itse pyöräilisin työmatkat ainakin puolet vuodesta, jos työmatka olisi alle 15 km suuntaansa. Tällä hetkellä työmatka on liian pitkä pyöräiltäväksi. - car free
Itse en kai ikinä aikuistunut, kun en omista autoa tai edes ajokorttia. Kesällä pyöräilen paljon, talvella vähemmän. Töihinkin varmasti pyöräilisin, jos matka olisi lyhyempi, nyt hurautan bussilla.
- Itse ajattelen
että pyöräilevä aikuinen mies on homo tai kommunisti. Asun pienellä paikkakunnalla.
- Otto Ville Bjurström
Entä jos on homokommunisti?
- Tai peräti
Otto Ville Bjurström kirjoitti:
Entä jos on homokommunisti?
kommunistihomo!
- m34
Pyöräily on sinkku elämää-tyyppiselle nykynaisille todellinen turnoff. Monet naiset näkevät pyöräilevän miehen lähinnä säälittävänä lapsen tasolle jääneenä pikkupoikana tai muuten vaan köyhänä vätyksenä, jolla ei ole varaa autoon. Ainoastaan nämä jonkinlaiset ekohenkiset puunhalaaja-naiset voivat nähdä pyöräilyn postiivisessa valossa. Naiset etsivät yleensä parikseen hyvin toimeentulevaan elättäjää, jonka mersussa voi sitten matkustaa rauhassa.
- ...
Välillä naiset yllättää. Mä ihmettelin, kun sain kiinnostusta yheltä naiselta, joka itte ajaa moottoripyörällä. Ensimmäinen ajatus kun on, että tuo on varmasti moottoriöljyn tuoksuisten miesten perään.
- Ketä miestä
kiinnostaa naiset, jotka ajattelevat noin dorkasti?
Ei minua- pyöräilevää miestä - ainakaan. Ja minulle kyllä kelpaavat ne "puunhalaajatkin". Ja kyllä myös ns. liikunnalliset naiset arvostavat miestä, joka ei ole autoileva plösö vaan käyttää lihasvoimaa itsensä liikutteluun. - wrwrwr23rwer
Hyvä että pysyvät sitten tämän tyyppiset naiset loitolla.
Terveisin, pyöräilijä. - - Janne78.
sellaisia k*sipäitä ikävä kyllä kotosuomessa riittää.
nainenhan on avuton kun miehen pitää tehdä kaikki työ.
onneksi olen sovinisti. - Alapääasiaa
Ketä miestä kirjoitti:
kiinnostaa naiset, jotka ajattelevat noin dorkasti?
Ei minua- pyöräilevää miestä - ainakaan. Ja minulle kyllä kelpaavat ne "puunhalaajatkin". Ja kyllä myös ns. liikunnalliset naiset arvostavat miestä, joka ei ole autoileva plösö vaan käyttää lihasvoimaa itsensä liikutteluun.Ei meitsiä kiinnostakaan naisen ajatukset vaan pillu.
Niitä on kehitetty sellaisia matarunkoisiakin pyöriä vanhuksille, joten pyöräilyä voi jatkaa niin pitkään kun vain itse tuntee kykenevänsä. Miehillä on aivan turhaa pitää putkipyörää enää siellä kuuden kympin tietämissä, aika vaihtelevaa henkilöstä riippuen toki. Ihan hyvin voi vaihtaa ensin vaihteelliseen mummikseen ja sitten vielä lopulta matalarunkoiseen, jossa ei niin tarvita refleksejä johtuen paksummista renkaista ja toisaaltaan jalan ei tarvitse nousta kuin reilu 10 sentin korkeuteen.
Talvella pyöräilyä sen sijaan tulisi välttää kun alkaa epävarmalle tuntumaan ja toisaalta vanhemman väestön tietenkin tulee aina pyöräillä kunnon mukaan, eikä kello kaulassa. Kaikki liikunta lisää aivan varmasti vuosia mielekästä elämää.- Nii...
vanhempana voi ajaa sitte vaikka nojapyörällä suoraan makuultaan,
kolmpyöräinen ei liukkaallakaan juuri kaadu - sdfghjklörtyuiopå
Nii... kirjoitti:
vanhempana voi ajaa sitte vaikka nojapyörällä suoraan makuultaan,
kolmpyöräinen ei liukkaallakaan juuri kaaduPienellä paikkakunnallani näkyy joillakin vanhuksilla olevan kolmipyöräisiä pyöriä. Sillä ei kaadu liukkaallakaan kelillä ja saa kauppatavart niin että ei tarvitse kantaa.
- ENFP-nainen
En ymmärrä miksi pyöräily olisi negatiivistä? On ekologista (en ole fanatisti) ja mainiota hyötyliikuntaa. Kaupungissa ja lähiöoissä usein nopeampi vaihtoehto kuin julkinen.
Itse pyöräilen kesällä (n.10km työmatka), kun säät suosii. - huomio tuli tehtyä
Eilen eka talvipäivä ja johan oli autoa liikenteessä. melkein yksin sai pyöräillä
- Tyttönen_82
Mielestäni pyöräillä voivat kaiken ikäiset miehet ja naiset. Pyöräily antaa minusta reippaan kuvan ihmisestä. :o) Itse en tosin ole talvella käyttänyt pyörää. Pidän pyöräilystä, mutta jo muutaman vuoden pyöräni on ollut vanhempieni luona, koska asuintalossani ei ole pyöräkellaria eikä muutenkaan säilytystiloja pyörälle. Kesällä tekisi kauheasti mieli pyöräilemään. Nuorempana kuljin jatkuvasti pyörällä; harrastuksiin, kouluun, kaupungille jne.
- ytryu446
Jos omistaa auton niin pyöräily on ihan ok.
- Janne.
Jos omistaa aivot niin autoa ei tarvita.
- Julli
Janne. kirjoitti:
Jos omistaa aivot niin autoa ei tarvita.
Jos on rikas niin aivoja ei tarvita.
- polkupyörä
Missä vaiheessa kuuluu siirtyä omaan autoon tai julkisiin?
Ei missään vaiheessa
Mitä tulee mieleen heistä jotka pyöräilee?
Fiksuja ihmisiä jotka harrastavat kätevää hyötyliikuntaa
Kerro vielä oletko maalta vai kaupungista...
Helsingistä[X] Olen samaa mieltä
[--] En ole samaa mieltä
[X] Kirjoitus on hyvä
[--] Kirjoitus on täysin typerä/epärealistinen
[--] Kirjoitus on epäasiallinen
[--] Kirjoitus sisälsi ad hominemin, mikä on looginen argumentaatiovirhe
[--] Tutkimuksia ei löydy kirjoituksesta väitteiden perusteeksi
[--] Katkeruus paistaa kirjoituksesta läpi
Muita huomioita:
Olen itsekin Helsingistä.
Pyöräilisin aina ja kaikkialle, ellen asuisi maalla, jossa on lähimpään kauppaan 15 km ja pyöräteitä ei ole, vaan joutuu ajamaan turvattomasti valtatien reunassa.
Kärsin myös lonkkakivusta.
Autolla joutuu ajamaan olosuhteiden pakosta. Katsastaminen on aina enemmän tai vähemmän vittumaista, autoa joutuu korjaamaan ja rahallisia kuluja tietenkin on aika lailla. Onhan se samalla harrastuskin, mutta joskus tuntuu että olisi helpompaa kun saisi ajaa vain polkupyörällä.
Mutta täällä missä asun, se ei ole mahdollista. Tiestö on 70-lukuista, ja pyöräilyä (eikä mopoilua) ei ole syrjäseudulla huomioitu käytännössä mitenkään. Kaikki pakotetaan oman auton käyttäjiksi. Bussivuorotkin lakkautetaan.- N35v pienkylästä
Eipä ole tämmöinen asia tullut mieleen, että pitäisi jossain vaiheessa luopua muka pyöräilystä...
Sitäpaitsi ottaen maapallon tilan huomioon on paljon parempi vaihtoehto käyttää pyörää (tai julkisia) kuin ajella omalla autolla.
Itselleni ostin juuri uuden vanhan pyörän, ihanan mummopyörän paksuilla renkailla, joilla selviydyn talven tuiskuissakin. :) - Herrasväki
Siinä vaiheessa kun saa ajokortin. On aika ilmeistä että pyöräilijät ovat pilvipää ekohippejä ja bussin käyttäjät köyhälistöä. Paikallisjunilla kulkee sitten jo äärimmäinen roskaväki.
Herrasväellä on auto. Joukkoliikennevälineiksi sopivat sitten taksi ja lentokone. - yhteiskunnan ulko-
puolinen olo kun on aikuinen eikä ole autoa. näin yhdessä maan suurimmista kaupungeista.
- realismus
Esimerkiksi tässä vaiheessa - taivaalta tulee lunta, tiet ovat lumen alla jäisiä. En lähtisi pyöräilemään.
- äläs ny
Huono syy. Nastarenkaat maksavat pyörään paljon vähemmän kuin autoon.
- Olen puhunut.
Polkupyöräilylle 37 vuoden ikäraja.
Julkisten käyttö sallittu 25 vuotiaasta lätien.
Ajokorttiin 28.
Asevelvollisuus ikä 16.
Oikeustoimikelvollisuus (vastuussa tekemisistään) 10 v.
Lusmuilun raja 25 (sen jälkeen ei nää tukia).
Alkoholin käytön rajaksi 78. - varazombi
Kylläpä on ihminen alistettu kun tuollaisia kyselee.
Vapaa ihminen kulkee sillä millä itse haluaa jos rahkeet riittää, vaikka hevosella, eikä kysele joutavia roskapalstoilla.- eikö tullu mieleen
kiinnostaa mitä muut ajattelee. ei se tarkota että muuttais kuitenkaan tapojaan toisia miellyttääkseen!
- My Way or
Missään vaiheessa ei ei tule siirtyä julkisista, pyöräilystä ja kävelystä omaan autoon, mutta saa toki jos haluaa...
Autoilevista tulee mieleen, että ovat joko ihmisiä jotka 1) tarvitsevat autoa (asuvat maalla, työmatka pitkä julkiset eivät toimi, on suuri perhe tai harrastuksia, joihin pääsee vain autolla) tai ihmisiä, jotka 2) tykkäävät autoilusta tai 3)ihmisiä, joille auto on statussymboli ja aikuisuuden merkki. Nämä kolme "tyyppiä" voivat toki yhdistyäkin.
Ei-autoileviin liitän vain pelkkiä positiivisia mielikuvia. Ekologiset arvot ja hyvän fyysisen kunnon.Jalat ainakin kantavat. Viime viikonloppuna tein ennätyksen, eli 5 tunnin kävelyretki. Aikaisemmin pidin 3 tunnin kävelyretkiä jo pitkinä, mutta ahneus on lisääntynyt näin vanhemmiten. Seuraavana päivänä vielä varmuuden vuoksi 3 tunnin kävelyretki päälle. Ei tuntunut muuten missään. Jos tästä jalat kipeytyvät seuraavana päivänä, on vika sinussa, ei kävelyretken pituudessa.
- ei vielä kuntoa...
m36-intj kirjoitti:
Jalat ainakin kantavat. Viime viikonloppuna tein ennätyksen, eli 5 tunnin kävelyretki. Aikaisemmin pidin 3 tunnin kävelyretkiä jo pitkinä, mutta ahneus on lisääntynyt näin vanhemmiten. Seuraavana päivänä vielä varmuuden vuoksi 3 tunnin kävelyretki päälle. Ei tuntunut muuten missään. Jos tästä jalat kipeytyvät seuraavana päivänä, on vika sinussa, ei kävelyretken pituudessa.
Öh, aika vähän tuo 5h on, jos on ennätys... itselle ihan normia olla 5-8h jaloilla viikonloppuisin...
- täsmennys
ei vielä kuntoa... kirjoitti:
Öh, aika vähän tuo 5h on, jos on ennätys... itselle ihan normia olla 5-8h jaloilla viikonloppuisin...
per päivä
ei vielä kuntoa... kirjoitti:
"Öh, aika vähän tuo 5h on, jos on ennätys... itselle ihan normia olla 5-8h jaloilla viikonloppuisin... "
Noin keskimäärin ei taida olla vähän. 8 tuntia tuntuu kyllä aika paljolta, jos sen yhteen menoon aikoo kävellä, kuten itse tein tuossa tuon 5 tunnin suhteen. 5 km menee noin tunnissa, eli tuossa menee jo selvästi yli 20 km.- mulle normia
m36-intj kirjoitti:
"Öh, aika vähän tuo 5h on, jos on ennätys... itselle ihan normia olla 5-8h jaloilla viikonloppuisin... "
Noin keskimäärin ei taida olla vähän. 8 tuntia tuntuu kyllä aika paljolta, jos sen yhteen menoon aikoo kävellä, kuten itse tein tuossa tuon 5 tunnin suhteen. 5 km menee noin tunnissa, eli tuossa menee jo selvästi yli 20 km.no siihen 8h sisältyy usein yksi kahvi evästauko. aika usein liikun maastossa, nytkin osan matkaa kuljen umpihangessa, joten kilometrit ei niin relevantteja kuin maaston raskaus. elämäntapani on aika erähenkinen ja liikunnallinen, metsässä tulee liikuttua paljon myös koiran takia.
- opit ojaan?
m36-intj kirjoitti:
Noin keskimäärin ei taida olla vähän. 8 tuntia tuntuu kyllä aika paljolta, jos sen yhteen menoon aikoo kävellä, kuten itse tein tuossa tuon 5 tunnin suhteen. 5 km menee noin tunnissa, eli tuossa menee jo selvästi yli 20 km.m36-intj: Miten sinä nyt tuolla tavalla olet itse mennyt liikuntaa harrastamaan, kun olet aina aiemmin sanonut liikunnan olevan ihmiselle pahaksi ja tarpeetonta?
opit ojaan? kirjoitti:
m36-intj: Miten sinä nyt tuolla tavalla olet itse mennyt liikuntaa harrastamaan, kun olet aina aiemmin sanonut liikunnan olevan ihmiselle pahaksi ja tarpeetonta?
Oppini eivät ole menneet ojaan =)
En harrasta mitään liikuntaa säännöllisesti. Testasin vain miten hyvä peruskunto on, jos ei paljon mitään tee, paitsi kävelee silloin tällöin. Joskus harrastan tutkimusmatkailua kaverini kanssa jalkaisin lähiöissä. Tarpeetonta liikunta kyllä on, jopa pahaksi liikaa harrastettuna. Tarpeeksi kevyesti harrastettuna siitä ei kuitenkaan ole niin paljon haittaa. Juoksemista en suosittele säännöllisesti kenellekään, ja pyöräilyä vain, jos samalla säästää aikaa ja rahaa.
Kaverilleni suosittelin että lopettaa juoksunsa, ja ottaa vahvoja B-vitamiineja (eli pääasiassa 5-10 mg B12:ta päivässä), ja hänen kognitiiviset toimintonsa ovat pysyvästi parantuneet muutamassa kuukaudessa (eivät olleet alunperin huonojakaan), ja hän on siitä tietysti onnellinen. Käskin myös heittämään pois kaikki monivitamiinivalmisteet, koska ne ovat liian laihoja seoksia, ne ovat rahantuhlausta.
Tässä alhaalla muutamia tutkimuksia liikunnan haitallisuudesta (tai sen hyödyttömyydestä). Esim. masennukseen liikunta ei tehoa hyvin (kaikesta hypestä huolimatta), ja tulokset eivät ole pysyviä. Allaolevat tulokset koskevat osittain myös vähemmän urheilua harrastavia (non-elites), eli kyseessä ei ole pelkästään urheilijoita koskevia tuloksia, vaikka näitä tutkimuksia urheilijoista löytyy tietysti eniten.
Joitakin lyhyen aikavälin hyötyjä on liikunnasta tosin havaittu, mutta ne liittyvät tulehdusta poistavaan vaikutukseen, eli mitään pysyvää hyötyä liikunnasta ei olla koskaan osoitettu, ja sen tulehduksen poistamisen voi tehdä muillakin tavoilla, esim. lääkkeellisesti, tai ravintolisillä. Sanoisin tämän vuoksi, että jos joku kokee liikunnasta olevan jotakin hyötyä, niin vika on silloin itse ihmisessä, ja se ongelma pitää hoitaa pois muilla tavoilla.
The effect of exercise in clinically depressed adults: systematic review
and meta-analysis of randomized controlled trials.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2103468
Long-term endurance sport is a risk factor for development of lone atrial flutter
http://heart.bmj.com/content/97/11/918.abstract
Deleterious effects of short-term, high-intensity exercise on immune
function: evidence from leucocyte mitochondrial alterations and apoptosis
http://bjsm.bmj.com/content/42/1/11.full
Diverse patterns of myocardial fibrosis in lifelong, veteran endurance athletes
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21330616
Biochemical evidence of myocardial fibrosis in veteran endurance athletes.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17311809
Cardiac troponin T release and inflammation demonstrated in marathon runners.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20380359
Cardiac injury markers in non-elite marathon runners.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19177312
High prevalence of asthma in cross country skiers.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1679468/
Prevalence of asthma in young cross-country skiers in central Scandinavia: differences between Norway and Sweden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8730329
Exercise-induced bronchospasm among healthy elite cross country skiers and non-athletic students.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16181256
Asthma in elite athletes: how do we manage asthma-like symptoms and asthma in elite athletes?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20298392
Swimming and asthma: factors underlying respiratory symptoms in competitive swimmers.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20565483m36-intj kirjoitti:
Oppini eivät ole menneet ojaan =)
En harrasta mitään liikuntaa säännöllisesti. Testasin vain miten hyvä peruskunto on, jos ei paljon mitään tee, paitsi kävelee silloin tällöin. Joskus harrastan tutkimusmatkailua kaverini kanssa jalkaisin lähiöissä. Tarpeetonta liikunta kyllä on, jopa pahaksi liikaa harrastettuna. Tarpeeksi kevyesti harrastettuna siitä ei kuitenkaan ole niin paljon haittaa. Juoksemista en suosittele säännöllisesti kenellekään, ja pyöräilyä vain, jos samalla säästää aikaa ja rahaa.
Kaverilleni suosittelin että lopettaa juoksunsa, ja ottaa vahvoja B-vitamiineja (eli pääasiassa 5-10 mg B12:ta päivässä), ja hänen kognitiiviset toimintonsa ovat pysyvästi parantuneet muutamassa kuukaudessa (eivät olleet alunperin huonojakaan), ja hän on siitä tietysti onnellinen. Käskin myös heittämään pois kaikki monivitamiinivalmisteet, koska ne ovat liian laihoja seoksia, ne ovat rahantuhlausta.
Tässä alhaalla muutamia tutkimuksia liikunnan haitallisuudesta (tai sen hyödyttömyydestä). Esim. masennukseen liikunta ei tehoa hyvin (kaikesta hypestä huolimatta), ja tulokset eivät ole pysyviä. Allaolevat tulokset koskevat osittain myös vähemmän urheilua harrastavia (non-elites), eli kyseessä ei ole pelkästään urheilijoita koskevia tuloksia, vaikka näitä tutkimuksia urheilijoista löytyy tietysti eniten.
Joitakin lyhyen aikavälin hyötyjä on liikunnasta tosin havaittu, mutta ne liittyvät tulehdusta poistavaan vaikutukseen, eli mitään pysyvää hyötyä liikunnasta ei olla koskaan osoitettu, ja sen tulehduksen poistamisen voi tehdä muillakin tavoilla, esim. lääkkeellisesti, tai ravintolisillä. Sanoisin tämän vuoksi, että jos joku kokee liikunnasta olevan jotakin hyötyä, niin vika on silloin itse ihmisessä, ja se ongelma pitää hoitaa pois muilla tavoilla.
The effect of exercise in clinically depressed adults: systematic review
and meta-analysis of randomized controlled trials.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2103468
Long-term endurance sport is a risk factor for development of lone atrial flutter
http://heart.bmj.com/content/97/11/918.abstract
Deleterious effects of short-term, high-intensity exercise on immune
function: evidence from leucocyte mitochondrial alterations and apoptosis
http://bjsm.bmj.com/content/42/1/11.full
Diverse patterns of myocardial fibrosis in lifelong, veteran endurance athletes
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21330616
Biochemical evidence of myocardial fibrosis in veteran endurance athletes.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17311809
Cardiac troponin T release and inflammation demonstrated in marathon runners.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20380359
Cardiac injury markers in non-elite marathon runners.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19177312
High prevalence of asthma in cross country skiers.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1679468/
Prevalence of asthma in young cross-country skiers in central Scandinavia: differences between Norway and Sweden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8730329
Exercise-induced bronchospasm among healthy elite cross country skiers and non-athletic students.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16181256
Asthma in elite athletes: how do we manage asthma-like symptoms and asthma in elite athletes?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20298392
Swimming and asthma: factors underlying respiratory symptoms in competitive swimmers.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20565483ensimmäinen linkki piti olla:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21034688
- bemari
on se aika turha iskeä ketään pyörällä
ei tee oikeen vaikutusta- ootko
tosikko ja onko bemarikin tehoton
Miksi pyörällä pitäisi iskeä jotakuta? Jos iskee jotakuta polkupyörällä, kyllä se fyysisiä vammoja aiheuttaa, se vaikutus ainakin on.
Vaikka en kyllä ymmärrä, miksi polkupyörää pitäisi lyömäaseena käyttää, ajamista vartenhan se on tehty.
Jos ajoneuvolla yritetään tehdä vaikutusta, se on turhaa. Se ajoneuvohan ei koskaan voi olla muu kuin sellainen, jonka köyhä on pystynyt velaksi hankkimaan. Ei todellista persaukisuuttaan peittämään pysty lopulta mitenkään. Rahat vain menevät hukkaan ylihintaiseen autoon joka on kuitenkin hinnastaan huolimatta jo paljon ajettu romu.
- /
sporttinen.
- heh...
uskottavampaa olisi sporttinen pyörän kuin passé pemarin kera
- vcxvcxvxcvcx
Sen ikäisenä kun on kykenevä ajamaan pyörällä sujuvasti liikenteessä. Jotkut ovat tässä iässä lähes koko elinikänsä, mutta osa ei saavuta sitä ikää koskaan.
- Ei muuten...
Siinä vaiheessa/iässä kun tarvii liikkua ylipäänsä pyörätuolissa...
- bikerr
Kai sitä voi n. 3 v rueta omalla pihalla harjoittelemaan.
Itse kuljen polkupyörällä tai julkisilla riippuen matkan pituudesta. Pitkiäkin matkoja kuljen pyörällä sään salliessa. Ajokortti on, mutten omista autoa. Se on vasta hankinnan alla. En osaa vastata tuohon aloittajan kysymykseen muuta kuin, että pyörällä on hyvä liikkua - säästää rahaa ja kunto karttuu. Mutta autokin on hyvä olla itsellä, koska sitä kuitenkin tarvitsee vähän väliä. On ikävää, kun joutuu jatkuvasti toisilta lainaamaan tai pyytämään kyytiä. Pidän kyllä niitä ihmisiä typerinä, joilla on lyhyt työmatka ja silti kulkevat sen autolla joka päivä.
- Riippuuko
pyörästä? Mummo sopii kaikille mut ne muut..
- mustispeppers
Hyvä tapa kohottaa kuntoaan puolisalaa. Olen pitkäkin aikoja ollut ilman autoa, joten ainoa vaihtoehto on ollut polkupyörä. Sillä on sitten veivattu sinne, minne on tahdottu. Tässä pari viikkoa sitten työkaveri tuumas, että kun hän saa pyöränsä kuntoon, alkaa hän sillä kulkemaan töissä. Lausahdus kuuluu samaan kategoriaan lausahduksen "kun lumi tulee, alan kävelemään töihin." Hänellä on puolet lyhyempi työmatka kuin mulla ja käytän autoa vain pitkiin matkoihin, eli kun käyn n. 20-10 kilsan päässä. Työkaveri ajaa autolla. Talvella hän valitteli liikakiloja, joita alkoi kertymään eron jälkeen. Pyysin hiihtämään kanssani, että en minä kovaa hiihdä, mutta eteenpäin kuitenkin. Ei kelvannut seura, kun siinä tulee niin hiki. Enpä ole enää kuunnellut mutinoita lihomisesta.
- mustispeppers
Siis 20-100 kilsan päässä :P
- mustispeppers
Enpä sitten vastannut itse kyssäriin, ihan minkä ikäisenä vain :) No, onneksi taloyhtiön ikivanha kyyläri vaihtoi fillarinsa rullaattoriin. Sai aina pelätä tuolla tiellä, jos sattui olemaan liikenteessä, että kaatuuko auton alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151449- 961286
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan41088Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171076Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.61852- 32840
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37778Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii45770