Kannattaako n. 600e hintaista hybridiä viedä ns. ensihuoltoon liikkeeseen, vai voiko sen tehdä itse? Ja mitähän ne liikkeet veloittaa?
pyörän ensihuolto
9
15517
Vastaukset
- Olmo
Eri liikkeistä tarjouksia, hinnat varmasti vaihtelevat. Tai sitten pyydä vain tarkistamaan napojen herkkyys, sen voi myös itse todeta ottamalla vanteet irti pyörästä ja pitämällä napojen akselista kiinni ja pyörittämällä rengasta. Jos napa tuntuu pyörivän herkästi eikä käsiin tunnu välittyvän ylimääräistä kitkaa, ovat navat sopivan kireällä ja toisaalta taas ei tunnu mitään ylimääräistä välystä.
Tämä sekä pinnojen kiristys on ainoa todellinen syy viedä pyörä ensihuoltoon, muu melkein on vain silmänlumetta.
Kirjastosta kannattaa myös lainata pyöränhuoltoa käsitteleviä kirjoja, jos haluaa itse kokeilla huoltaa pyörää.- Pyöräilijä
Ensinnäkin nuo navat tarkistetaan niiden ollessa kiinni pyörässä (haarukoissa).
Pelkkä pikalinkun kiristys jo muuttaa tuota välystä kireämmälle,jos pyörät pyörivät herkästi eikä välystä tunnu (niiden ollessa kiinnitettynä) niin siltä osin kaikki on periaatteessa kunnossa.
Jos puolat ovat kireällä eikä vanteissa ole heittoa niin sekin puoli on kunnossa.
Kammen ruuvit voisi tarkistaa että ovat taatusti kireällä.
Vaihdevaijerit pienen käytön jälkeen asettuvat paikoilleen ja vaijeri myös hieman venyy joten jos vaihteet alkavat rutista niin pieni hienosäätö on paikallaan.
Takavaihtajassa on siinä mistä vaijeri menee vaihtajaan niin ruuvi mitä pyöritetään aukipäin niin vaijeri kiristyy,jos vaihteet alkavat rutista niin tuota ruuvia käännetään aukipäin mutta vain hyvin vähän kerrallaan esim. 1/4 kierrosta ja taas kokeillaan.
Etuvaihtajan vaijerinsäätöruuvi löytyy vaihdevivusta ja säätö tapahtuu samalla periaatteella,tätä harvemmin täytyy edes säätää.
Tässä hieman perustietoa omatoimisesta huollosta.
http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
Jos ei ole peukku aivan keskellä kämmentä niin näillä pärjäät eikä mikään valohoito ole tarpeen. - Olmo
Pyöräilijä kirjoitti:
Ensinnäkin nuo navat tarkistetaan niiden ollessa kiinni pyörässä (haarukoissa).
Pelkkä pikalinkun kiristys jo muuttaa tuota välystä kireämmälle,jos pyörät pyörivät herkästi eikä välystä tunnu (niiden ollessa kiinnitettynä) niin siltä osin kaikki on periaatteessa kunnossa.
Jos puolat ovat kireällä eikä vanteissa ole heittoa niin sekin puoli on kunnossa.
Kammen ruuvit voisi tarkistaa että ovat taatusti kireällä.
Vaihdevaijerit pienen käytön jälkeen asettuvat paikoilleen ja vaijeri myös hieman venyy joten jos vaihteet alkavat rutista niin pieni hienosäätö on paikallaan.
Takavaihtajassa on siinä mistä vaijeri menee vaihtajaan niin ruuvi mitä pyöritetään aukipäin niin vaijeri kiristyy,jos vaihteet alkavat rutista niin tuota ruuvia käännetään aukipäin mutta vain hyvin vähän kerrallaan esim. 1/4 kierrosta ja taas kokeillaan.
Etuvaihtajan vaijerinsäätöruuvi löytyy vaihdevivusta ja säätö tapahtuu samalla periaatteella,tätä harvemmin täytyy edes säätää.
Tässä hieman perustietoa omatoimisesta huollosta.
http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
Jos ei ole peukku aivan keskellä kämmentä niin näillä pärjäät eikä mikään valohoito ole tarpeen.Minä joka tapauksessa kokeilen napojen herkkyyden käsin, kaikki kiekot pyörivät"herkästi"tehtaan jäljiltä, mutta otappa kiekko käteen ja kokeile napoja sormin? varsinkin halvimmassa navoissa on järjestäen kiristetty laakerit liian tiukalle ja sitten kun laitat ne takaisin ja kiristät pikalinkut.. voitkin ostaa uudet kartiot ja kuulat vuoden ajon jälkeen...
- Pyöräilijä
Olmo kirjoitti:
Minä joka tapauksessa kokeilen napojen herkkyyden käsin, kaikki kiekot pyörivät"herkästi"tehtaan jäljiltä, mutta otappa kiekko käteen ja kokeile napoja sormin? varsinkin halvimmassa navoissa on järjestäen kiristetty laakerit liian tiukalle ja sitten kun laitat ne takaisin ja kiristät pikalinkut.. voitkin ostaa uudet kartiot ja kuulat vuoden ajon jälkeen...
En viitsinyt tänne alkaa kirjoittamaan tuosta "oikeasta" säädöstä mutta antamastani linkistä tuo säätötoimenpide kyllä selviää ja edelleenkin katsotaan lopullisesti pyörät kiinnitettynä (pikalinkut tai mutterit kiristettynä).
Siinä olet oikeassa että noissa "tusinanavoissa" on laakerit liian kireällä tehtaan jäljiltä.
Monesti myös laatu on niin huono että kuulapesät eivät ole linjassa ja optimisäätöä on mahdoton suorittaa,kaikkein surkeimmista ei löydy edes irroitettavaa kuulapesää.
Joka tapauksessa tuosta linkistä on suuri apu sellaiselle joka haluaa itse pyöräänsä huoltaa ja ennakkotietoa ei juurikaan ole. - SheDevil
Pyöräilijä kirjoitti:
En viitsinyt tänne alkaa kirjoittamaan tuosta "oikeasta" säädöstä mutta antamastani linkistä tuo säätötoimenpide kyllä selviää ja edelleenkin katsotaan lopullisesti pyörät kiinnitettynä (pikalinkut tai mutterit kiristettynä).
Siinä olet oikeassa että noissa "tusinanavoissa" on laakerit liian kireällä tehtaan jäljiltä.
Monesti myös laatu on niin huono että kuulapesät eivät ole linjassa ja optimisäätöä on mahdoton suorittaa,kaikkein surkeimmista ei löydy edes irroitettavaa kuulapesää.
Joka tapauksessa tuosta linkistä on suuri apu sellaiselle joka haluaa itse pyöräänsä huoltaa ja ennakkotietoa ei juurikaan ole.Liike, josta ostin fillarini, teki ensihuollon ilmaiseksi. Kysyitkö asiaa pyörää ostaessasi?
- Bikerman
SheDevil kirjoitti:
Liike, josta ostin fillarini, teki ensihuollon ilmaiseksi. Kysyitkö asiaa pyörää ostaessasi?
Kysyin kyllä mutta myyjän epämääräiset mutinat oli tulkittavissa kieltäväksi vastaukseksi..
- Pyöräilijä
Bikerman kirjoitti:
Kysyin kyllä mutta myyjän epämääräiset mutinat oli tulkittavissa kieltäväksi vastaukseksi..
Joskus itsekkin olen langennut noihin ns.ilmaisiin ensivalohoitoihin,ja hyvin huonolla menestyksellä.
Myös muiden pyöräilijöiden kokemuksia kuunnelleena ja tuon ns.huollon jälkeen niitä säätäessäni käsitykseni huollon huonoudesta ovat vain vankistuneet kokemuspaikka (Helsinki)
Jos uusi pyörä on huollossa kolhittu vaihteet eivät toimi jarrut täysin väärin säädetty jne.niin mitä virkaa tuollaisilla huolloilla on.
Noihin varsinaisiin esim.kausihuoltoihin en ota sen enempää kantaa mutta niistäkin on todettava että osa on hinnoiteltu niin alas että jo järkikin sanoo ettei sillä mitään pyörää huolleta vaan korkeintaan hieman vilkaistaan jos sitäkään.
On varmasti paljon pyöräilijöitä joilla ei ole joko aikaa - halua tai taitoa huoltaa korjata omaa ajokkiaan mutta kehoittaisin kuitenkin kaikkia vakavasti pyöräilyyn suhtautuvia opiskelemaan oman ajokkinsa tekniikkaa ja sen ylläpitoa.
Siinä jopa säästää ja jos tuon viitsii tehdä niin aina on alla toimiva kulkuväline. - SheDevil
Pyöräilijä kirjoitti:
Joskus itsekkin olen langennut noihin ns.ilmaisiin ensivalohoitoihin,ja hyvin huonolla menestyksellä.
Myös muiden pyöräilijöiden kokemuksia kuunnelleena ja tuon ns.huollon jälkeen niitä säätäessäni käsitykseni huollon huonoudesta ovat vain vankistuneet kokemuspaikka (Helsinki)
Jos uusi pyörä on huollossa kolhittu vaihteet eivät toimi jarrut täysin väärin säädetty jne.niin mitä virkaa tuollaisilla huolloilla on.
Noihin varsinaisiin esim.kausihuoltoihin en ota sen enempää kantaa mutta niistäkin on todettava että osa on hinnoiteltu niin alas että jo järkikin sanoo ettei sillä mitään pyörää huolleta vaan korkeintaan hieman vilkaistaan jos sitäkään.
On varmasti paljon pyöräilijöitä joilla ei ole joko aikaa - halua tai taitoa huoltaa korjata omaa ajokkiaan mutta kehoittaisin kuitenkin kaikkia vakavasti pyöräilyyn suhtautuvia opiskelemaan oman ajokkinsa tekniikkaa ja sen ylläpitoa.
Siinä jopa säästää ja jos tuon viitsii tehdä niin aina on alla toimiva kulkuväline.Minulla on vain hyvää sanottavaa Kalliopyörästä, jossa fillarini on huollettu jo vuosia. Säädöt ovat olleet aina kohdallaan ja työt on tehty sopimuksen mukaan ja nopeasti.
- Kuntopyöräilijä
SheDevil kirjoitti:
Minulla on vain hyvää sanottavaa Kalliopyörästä, jossa fillarini on huollettu jo vuosia. Säädöt ovat olleet aina kohdallaan ja työt on tehty sopimuksen mukaan ja nopeasti.
Viiden vuoden käytön jälkeen päätin viimein viedä pyöräni virallisesti huoltoon, siihen asti olin pärjännyt itse. Ajattelin, että olisi kunnon huollon aika. Kokemukseni oli kyllä erittäin huono, ja epäilen, uskallanko enää kenenkään "ulkopuolisen" antaa huoltaa pyörääni. Vaihteet oli säädetty täysin väärin ja takarenkaaksi oli vaihdettu liian paksu rengas, joka jumittui ajaessa. Jouduin siis itse tehdä perässä kaikki säädöt ja tietenkin menin vaihdattamaan renkaan uudelleen. Epäilyttää, ovatkohan he muilta osin tarkistaneet ja säätäneet pyörän oikein. Kokemukseni on Töölössä sijaitsevasta liikkeestä - monen vuoden kokemuksella kuulemma huoltavat... Ja pyöräni oli sentään ihan tavallinen jalkajarruullinen Helkama. Testaavatkohan he ollenkaan työn tuloksia? Palvelukin oli jokseenkin ala-arvoista. Työkaverini huollatti pyöränsä samoihin aikoihin samassa liikkeessä, eikä hänenkään kokemukset olleet rohkaisevia.
Nyt ostin uuden kalliimman hybridin, ja haluaisin huoltaa sitä säännöllisesti ja pitää hyvässä kunnossa, onhan sentään hiukan eri hintaluokan pyörä. Ajattelin siis, että ensihuollonkin voisin suorituttaa ammattilaisella. Mistäköhän niitä löytyy?? Minusta myös pyöränhuoltajilla pitäisi olla joku todistus ammattitaidoistaan, jotta hyvän löytäminen olisi helpompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628