Olen jo pitkään ollut kiinnostunut avantouinnista, mutten vielä rohjennut aloittaa.. voisiko tuosta olla apua, kun joka talvi kärsin monta flunssaa? Voiko sitten olla, että tuosta tulee flunssa? Kannattaako aloittaa syksyllä, eli jatkaa kesän jälkeen vai onko väliä?
Avantouinnista apua flunssaiseen talveen?
5
6591
Vastaukset
- aloittelija4
Kannattaa aloittaa loppukesällä. Aloitin elokuun lopulla, meriveden lämpötila oli tuolloin n. 17 astetta. Totuttelun jälkeen oli kiva uida, pitkään, pitkään. Täysikuun silta kannusti.. n. 5 minuutin veteen totuttelun jälkeen uin, uin... Olen käynyt säännöllisin väliajoin tuosta lähtien. Vesi on vähitellen kylmennyt, mutta vielä jatkan. Olen pysynyt tähän saakka veden alla n. 15 minuuttia, jumpaten, kädessä käsineet ja jalassa jalkineet. Nyt veden lämpö on 6 astetta ja vielä jatkan, mutta aika vedessä on lyhentynyt, toivoen kuitenkin että pystyisin avantouintiin. Enää muutama aste jäljellä ja olen avantouimari! Tsemppiä toisillekin! :)
- isbjörn
Aloittamis ajankohdasta on eri mielipiteitä, tuskin mikään kokonaan vääriä. Itse aloitin keskitalvella (kaveri houkutteli). Kun ilmassa on pientä pakkasta ja mielellään hieman matkaa pukukopista avantoon, niin nolla asteinen vesi tuntuu miltei lämpimältä. Syksyllä lämpöasteista meneminen kylmään veteen tuntuu ilkeämmältä, vaikka vesi olikin plussan puolella. Tämä omien kokemusten ja tuntemusten perusteella.
Uinnin aloittamista saunasta avantoon menemällä harva suosittelee.
Varsinainen influenssa on virustauti, sitä ei uinnilla voi estää. Jos yleiskunto on hyvä esimerkiksi uimisen takia, niin flunssakin on helpompi kestää. Uinti sinänsä ei tietääkseni aiheuta vilustumista, mutta jos on liian kauan eikä pukeudu tarpeeksi nopeasti, saattaa tietysti jotain oireita tulla. Kokemus opettaa.
(Nyt vasta huomasin, että aloitus oliviime vuoden puolella kirjoitettu, mutta voihan näistä vieläkin joku ottaa opikseen, tai sitten ei.) - kävijä
Minulla oli tässä flunssa, mutta kyllä avantoon menin parin päivän päästä ja hyvin olen voinut
- Hokso
ei flunssa estä avantoon menoa, ainkaan jos ei ole kuumetta. Itse olen flunssia sairastanut vaikka avannossa käynkin, toki voihan olla että joka toisen flunssan olen avannolla välttänyt, tai sitten en, kukapa tietää.
- lisafog
Pieni flunssa ei avantoa estä, jos ei kuumetta tai muuten pahempia oireita. En usko että flunssia avantouinti estää. Pari talvea kävin avanto saunalla, jossa n.20 ihmistä koolla. Ja aina siellä joku pärski, itekkin aina kipeenä. Nyt jätin sauna vuorot, ja 2v. mennyt lenssutta. Uimassa toki käyn kesät talvet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256460Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604092Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513364Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4872903Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2811904Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341586- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141383Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741379Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151376