Avantouinnista apua flunssaiseen talveen?

swimfan

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut avantouinnista, mutten vielä rohjennut aloittaa.. voisiko tuosta olla apua, kun joka talvi kärsin monta flunssaa? Voiko sitten olla, että tuosta tulee flunssa? Kannattaako aloittaa syksyllä, eli jatkaa kesän jälkeen vai onko väliä?

5

6923

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelija4

Kannattaa aloittaa loppukesällä. Aloitin elokuun lopulla, meriveden lämpötila oli tuolloin n. 17 astetta. Totuttelun jälkeen oli kiva uida, pitkään, pitkään. Täysikuun silta kannusti.. n. 5 minuutin veteen totuttelun jälkeen uin, uin... Olen käynyt säännöllisin väliajoin tuosta lähtien. Vesi on vähitellen kylmennyt, mutta vielä jatkan. Olen pysynyt tähän saakka veden alla n. 15 minuuttia, jumpaten, kädessä käsineet ja jalassa jalkineet. Nyt veden lämpö on 6 astetta ja vielä jatkan, mutta aika vedessä on lyhentynyt, toivoen kuitenkin että pystyisin avantouintiin. Enää muutama aste jäljellä ja olen avantouimari! Tsemppiä toisillekin! :)

• isbjörn

Aloittamis ajankohdasta on eri mielipiteitä, tuskin mikään kokonaan vääriä. Itse aloitin keskitalvella (kaveri houkutteli). Kun ilmassa on pientä pakkasta ja mielellään hieman matkaa pukukopista avantoon, niin nolla asteinen vesi tuntuu miltei lämpimältä. Syksyllä lämpöasteista meneminen kylmään veteen tuntuu ilkeämmältä, vaikka vesi olikin plussan puolella. Tämä omien kokemusten ja tuntemusten perusteella.
      Uinnin aloittamista saunasta avantoon menemällä harva suosittelee.
      Varsinainen influenssa on virustauti, sitä ei uinnilla voi estää. Jos yleiskunto on hyvä esimerkiksi uimisen takia, niin flunssakin on helpompi kestää. Uinti sinänsä ei tietääkseni aiheuta vilustumista, mutta jos on liian kauan eikä pukeudu tarpeeksi nopeasti, saattaa tietysti jotain oireita tulla. Kokemus opettaa.
      (Nyt vasta huomasin, että aloitus oliviime vuoden puolella kirjoitettu, mutta voihan näistä vieläkin joku ottaa opikseen, tai sitten ei.)

• kävijä

Minulla oli tässä flunssa, mutta kyllä avantoon menin parin päivän päästä ja hyvin olen voinut

• Hokso

ei flunssa estä avantoon menoa, ainkaan jos ei ole kuumetta. Itse olen flunssia sairastanut vaikka avannossa käynkin, toki voihan olla että joka toisen flunssan olen avannolla välttänyt, tai sitten en, kukapa tietää.

• lisafog

Pieni flunssa ei avantoa estä, jos ei kuumetta tai muuten pahempia oireita. En usko että flunssia avantouinti estää. Pari talvea kävin avanto saunalla, jossa n.20 ihmistä koolla. Ja aina siellä joku pärski, itekkin aina kipeenä. Nyt jätin sauna vuorot, ja 2v. mennyt lenssutta. Uimassa toki käyn kesät talvet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      85
      1808
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1640
    3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      49
      1312
    4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      47
      1255
    5. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1162
    6. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      115
      1116
    7. Teki mieli

Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      925
    8. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      59
      912
    9. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      23
      911
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      23
      893
    Aihe