Avantouinnista apua flunssaiseen talveen?

swimfan

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut avantouinnista, mutten vielä rohjennut aloittaa.. voisiko tuosta olla apua, kun joka talvi kärsin monta flunssaa? Voiko sitten olla, että tuosta tulee flunssa? Kannattaako aloittaa syksyllä, eli jatkaa kesän jälkeen vai onko väliä?

5

6993

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelija4

Kannattaa aloittaa loppukesällä. Aloitin elokuun lopulla, meriveden lämpötila oli tuolloin n. 17 astetta. Totuttelun jälkeen oli kiva uida, pitkään, pitkään. Täysikuun silta kannusti.. n. 5 minuutin veteen totuttelun jälkeen uin, uin... Olen käynyt säännöllisin väliajoin tuosta lähtien. Vesi on vähitellen kylmennyt, mutta vielä jatkan. Olen pysynyt tähän saakka veden alla n. 15 minuuttia, jumpaten, kädessä käsineet ja jalassa jalkineet. Nyt veden lämpö on 6 astetta ja vielä jatkan, mutta aika vedessä on lyhentynyt, toivoen kuitenkin että pystyisin avantouintiin. Enää muutama aste jäljellä ja olen avantouimari! Tsemppiä toisillekin! :)

• isbjörn

Aloittamis ajankohdasta on eri mielipiteitä, tuskin mikään kokonaan vääriä. Itse aloitin keskitalvella (kaveri houkutteli). Kun ilmassa on pientä pakkasta ja mielellään hieman matkaa pukukopista avantoon, niin nolla asteinen vesi tuntuu miltei lämpimältä. Syksyllä lämpöasteista meneminen kylmään veteen tuntuu ilkeämmältä, vaikka vesi olikin plussan puolella. Tämä omien kokemusten ja tuntemusten perusteella.
      Uinnin aloittamista saunasta avantoon menemällä harva suosittelee.
      Varsinainen influenssa on virustauti, sitä ei uinnilla voi estää. Jos yleiskunto on hyvä esimerkiksi uimisen takia, niin flunssakin on helpompi kestää. Uinti sinänsä ei tietääkseni aiheuta vilustumista, mutta jos on liian kauan eikä pukeudu tarpeeksi nopeasti, saattaa tietysti jotain oireita tulla. Kokemus opettaa.
      (Nyt vasta huomasin, että aloitus oliviime vuoden puolella kirjoitettu, mutta voihan näistä vieläkin joku ottaa opikseen, tai sitten ei.)

• kävijä

Minulla oli tässä flunssa, mutta kyllä avantoon menin parin päivän päästä ja hyvin olen voinut

• Hokso

ei flunssa estä avantoon menoa, ainkaan jos ei ole kuumetta. Itse olen flunssia sairastanut vaikka avannossa käynkin, toki voihan olla että joka toisen flunssan olen avannolla välttänyt, tai sitten en, kukapa tietää.

• lisafog

Pieni flunssa ei avantoa estä, jos ei kuumetta tai muuten pahempia oireita. En usko että flunssia avantouinti estää. Pari talvea kävin avanto saunalla, jossa n.20 ihmistä koolla. Ja aina siellä joku pärski, itekkin aina kipeenä. Nyt jätin sauna vuorot, ja 2v. mennyt lenssutta. Uimassa toki käyn kesät talvet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4950
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      93
      2553
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      41
      2536
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      197
      2361
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1929
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      24
      1851
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1560
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1461
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      350
      1251
    10. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1169
    Aihe