Perheen yhteiset ruokailuhetket

taarepa

Moikka kaikille!

Olen tekemässä yliopiston lopputyötä, eli pro gradu-tutkielmaa perheiden yhteisistä ruokailuhetkistä.

Haluan kuulla teiltä nuoret ja vanhemmat muun muassa seuraavista asioista:

1) millaisina koette perheen yhteiset ruokailuhetket
2) millainen merkitys perheen yhteisillä ruokailuhetkillä on
3) onko perheessänne yhteisiä ruokaiuhetkiä
4) mikä on yhdessä ruokailun merkitys oppimisen kannalta.

Voitte toki kertoa vapaasti kaikkea muutakin yhdessä ruokailuun liittyvää.

Kerrothan myös, oletko tyttö vai poika sekä ikäsi.

Mikäli et halua, että käytän vastaustasi tutkielmassani kerrothan siitäkin vastauksesi lopussa.

Toivottavasti saamme hyvää keskustelua aikaan täällä :)

2

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rouva x

      Toivottavasti tästä on jotain hyötyä ;)

      Itse olen jo keski-ikäinen ihminen, jolla on ns. oma perhe, mutta jos ajattelen sitä että kun olin peruskoulussa niin yleensä oli joka päivä vähintään kerran päivässä perheen yhteinen ruokailuhetki - ja siltä myöhästyminen oli / olisi ollut katastrofi...;)
      En tiedä oliko niillä ruokailuhetkillä mitään merkitystä "oppimisen kannalta"; ne asiat olivat ehkä jo ennen kouluikää (ts. osasin käyttää syömävälineitä yms jo ennen kouluun menoa). Sitten muu merkitys oli tietysti se että näki ainakin kerran päivässä muita perheenjäseniä - ja höpisi päivän kuulumisia jne.

      Nykyisin ainakin pyrin syömään vähintään kerran päivässä mieheni kanssa, välillä tulee "vain syötyä", välillä on myös "höpinäliuta" samalla ;) Liikkuvat vuorotyöt tekee sen että aina ei ole mahdolisuutta sellaiseen... Lapsia ei ole, mutta ajattelen että olisin äitinä sellainen että toivoisin kaikkien kokoontuvan (vähintään) kerran päivässä syömään yhdessä - samalla voisi vaihtaa päivän kuulumisia jne., mutta "missaminen" ei välttämättä olisi kovin suuri katastrofi... ;)

    • mamma-1966

      Asia ei ole enää ajajnkohtainen meillä mutta silloin kun oli:
      1) yhteiset hetket ovat kyllä tärkeitä, luonnollisella tavalla ruoka liittää yhteen
      2) se yhteenkuuluvaisuuden tunne
      3) aamulla ja illalla. eli siis aamupala yhdessä ennen kouluun / töihinmenoa, päiväruoan tein jonka jokainen söi silloin kun ehti koska monesti oli (urheilu)harrastuksia , kerhoja, kokouksia töiden jälkeen
      Illasta sitten yhteinen iltapala jossa kerrattiin päivän kuulumiset ennen nukkumaan menoa. Viikonloppuisin pyrittiin syömään yhdessä, ellei ollut peli- tai muita reissuja
      4)no en tiedä oliko oppimisen kannalta merkitystä. Joskus lapset kyllä luki läksykirjoja aamukahvipöydässä jos oli koe tai sitten pyysivät mua
      kuulustelemaan sanoja. Muuta (viihde) lukemista ei ruokapöydässä harrastettu
      Mutta voi sillä ollakkin merkityksensä kun tarkemmin ajattelee, molemmat lukee nyt jo toista ammattia.

      Iät olivat siis 1-20 v..... tyttöjä.
      Itse jöin kyllä kaipaaman näitä yhteisiä ruokahetkiä ja nyt kun tulevat käymään niin aina tehdään ruokaa yhdessä ja syödään pidemmän kaavan mukaan.

      Sun kannattasi muuten tutustua graduasi ajatellen semmoiseen kirjaan kun Uskon ja rakkauden sakramentti. Kirjoittanut Jari Jolkkonen. Tässä kirjassa puhutaan ehtoollisesta ja sen merkityksestä. Hänen tohtorinväitöskirjansa, olin itse siellä väitöstilaisuudessa, todella mielenkiintoinen. Sivuaa myös muutenkin yhteistä ateriointia perheen kesken.

      Onnea gradullesi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe