Minä se vain vanhenen mutta elämäntilanne ei..

---väsynyt--

Pakko päästä purkamaan johonkin. Eli kyse on siitä, että minä vain vanhenen, mutta roikun yhä pätkätöitten maailmassa ja elämäntilanne ei etene. Olen siis 26-vuotias nainen, joka teki virheen mennessään opiskelemaan yliopistoon alaa, joka ei työllistä. Ongelmana on se, että nyt on tarkoituksena valmistua ja todennäköisesti kortistoon (töissä olen käynyt koko opintojen ajan, mutta nykyinen työ on jotain mitä inhoan sydämeni pohjasta ja tilanne on se, että sekin tulee loppumaan ennen valmistumistani minusta riippumattomista syistä). Ystäväni ovat jo perheellisiä ja valmistuneet ammatteihinsa ajat sitten ja ostavat omakotitaloja ja autoja.. ja minä se vain haahuilen ja en tiedä onko varaa edes maksaa vuokraa syksyllä. Tilanne tuntuu itsestä aivan kamalalta yksin tarpoa. Uskomattomimmalta tuntuu se, että olen hyvin koulutettu ja ihan-kivan-näköinen, mutta elämäntilanteeni on ollut ongelma lähes kaikille miehille ketä olen tavannut. Toisaalta olen itsekin tullut araksi päästämään ketään myöskään enää lähelleni ja viime aikoina olen alkanut olla oikeasti tosi allapäin ja yksinäinen, koska en jaksa tavata ystäviäni sosiaalisen eriarvoisuuden takia ja potea huonoa omaatuntoa siitä että olen "epäonnistunut elämässä".

Oikeastaan olen kaikista huolestunein juuri tästä omasta suhtautumisesta asiaan ja masentuneisuudesta, koska ymmärrän ettei se vie asiaa todellakaan eteenpäin. Viiden vuoden opiskeluputki ja elintason ylläpitäminen yksin on vienyt itsestä oikeasti kaikki mehut ja alan olla ihan valmista kauraa vetämään hirttosilmukan kaulaani. Mietinkin, että onko helvetti vika minussa vai yhteiskunnan järjettömissä paineissa mistä huolehdin liikaa? Nimimerkillä helvetin väsynyt..

23

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuuden Torvi

      Anna kun arvaan sulle ei mikään kunnolinen töissä käyvä ammattikoulun käyvä mies kelpaa.

    • ---väsynyt--

      Kelpaisi, mutta lähinnä ongelma on se ettei kukaan kunnollinen ammattikoulun käynyt mies koskaan ikinä pyydä minua ulos.

    • Ensisynnyttäjien keski-ikä on 28 vuotta ja naimisiin mennään keskimäärin 30-vuotiaina. Aika harvat alle kolmikymppiset ostelevat omakotitaloja ja uusia autoja. Etenkään ne, joilla on lapsia elätettävänä.

      Minusta sinä näet muiden tilanteen turhan ruusuisena ja omasi liian negatiivisena. Tosin olen aina ihmetellyt etenkin naisten hinkua opiskella jotain sellaista, mikä ei ikinä työllistä.

      • Itteasias kaikki mun kaverit ostelee alle kolmekymppisinä taloja ja autoja.
        Joo-o, sit ne menee naimisiin ja tekee mukuloita ja pari vuotta myöhemmin ne on joko eronnu, tai sit ne molemmat pettää toisiaan.


      • ulleis1 kirjoitti:

        Itteasias kaikki mun kaverit ostelee alle kolmekymppisinä taloja ja autoja.
        Joo-o, sit ne menee naimisiin ja tekee mukuloita ja pari vuotta myöhemmin ne on joko eronnu, tai sit ne molemmat pettää toisiaan.

        Joko asut jossain jumalan selän takana tai sitten sinulla on helvetin rikkaita kavereita.


    • tee.Aaa.Tee.Ämm

      Harrasta seksiä kanssani ainakin ennen hirttosilmukan kaulan ympärille vetämistä.

      Minulle elämäntilanteesi ei muuten ole ongelma, sillä itsekin vain lusmuilen kotona, ja harkitsen itseasiassa sinun iässäsi uusien opintojen aloittamista.

    • Viikon suosituimmat

      Mikä ala ei työllistä? Voithan suorittaa toisenkin tutkinnon jos tarve vaatii. Se kannattanee kuitenkin tehdä ripeämmin kuin viidessä vuodessa.
      Elintason ylläpitäminen? Opiskelijana tai muuten vaan pienituloisena ei kannata paljon tuhlailla.

    • ---väsynyt--

      Työllistyminen on siinä ja siinä. Paikkoja on tarjolla, mutta rajoitetusti. Alkuperäinen suunnitelma oli opiskella vielä toinen tutkinto tämän jälkeen, kun en ajatellut asiaa näin pitkälle, että 26-vuotiaana olisin sosiaalisesti yksinäinen, koska en ole perustanut perhettä.

    • mustispeppers

      Arvaas miltä tuntuu, kun on samassa tilanteessa, mutta 11 vuotta vanhempi? XDD Sitä paitsi, voi yksinkin sen kämpän ostaa, mikäli vähän tinkii vaatimuksista, ettei tarvi hienoo lukaalia, vaan normi-asunnon. Mä löysin ekan työpaikkani 7 vuotta sitten, olin muuttanut paikasta toiseen ja opiskelupaikasta toiseen. Sitten joku firma Lahdessa tahto mut ihan töihinkin, olin ihan :O Siitä se ura sitten alkoi... Mutta olin silloinkin jo helkutin vanha ja aattelin, etten koskaan pääse duuniin. Tuon duunipaikan jälkeen on tullut pari uutta paikkakuntaa ja työpaikkaa tutuksi :)

      Elämässä pitää osata relata, mä en murehdi tulevaa enkä ainakaan mennyttä. Se että mä en voi enää tehdä lapsia kyllä harmittaa aika-ajoin. Pari muksua olis ruunannut mun elämän, vieläkään ei olis myöhäistä adoptoida, mutku mä en haluu rasistisena ihmisenä Afrikasta lasta. On muutama maa Afrikassa, jotka antavat minulaisen ihmisen adoptoida ja sekin on helkutin vaikeaa, kun ei ole miestä.

      • Kertoisitko

        Miksi et voi enää tehdä lapsia?


      • mustispeppers
        Kertoisitko kirjoitti:

        Miksi et voi enää tehdä lapsia?

        No, voishan niitä kai tehdä, mutta kun itsekkäänä ihmisenä pitää ajatella omaa kroppaansakin. Mä olen sairastanut diabetestä 26 vuotta, munuaisiin mulla on lääkitys ja arvot tätä nykyä normaalit. Silmien kanssa käyn Silmäpolilla tarkastuksissa n. 6 kuukauden välein, tahtovat kai nähdä mun simmut usein :P No, raskaus on aina rasite kropalle ja kun alkavia lisäsairauksia on jo muutamissa paikoissa, niin voi käydä miten vain. Lisäksi se 9 kuukauden stressi toisesta ihmisestä voi olla henkisesti aika raskasta.


    • Tuo valmistuminen kortistoon on kovin tuttua, itsellä on sama homma. Eikä hommaa helpota yhtään kun luin eilen että taas tulee alalle tuhansille potkut.

      Kyl se on ammatinvaihtoa vakavasti harkittava, johonkin missä on töitä. Hmm miten ois vaikka rakennusala? Mielenkiintoinen pähkinä purtavaksi.

      • mustispeppers

        Kannattaa todella opiskella toinen ammatti, itse tein niin, vaikka jo kun ekaa ammattia lähdin opiskelemaan, ettei ala työllistä. No, vuoden siinä mietin ja sitten lähdin opiskelemaan ihan eri ammattia ja siltä sitten sainkin töitä.


    • naulan kantaan

      Just tota.

    • Hah... kun mä olin 26... silloin kauan sitten... Mulla ei ollut työtä... Ei opiskeluja takana sitten peruskoulun... Olin aloittanut ammattikoulun tuossa vaiheessa tosin... Mulla ollu yhtään mitään... Käyttänyt sen ajan, joka sulla on mennyt opiskelless, juomiseen ja pelaamiseen. ..Vaan tulee mulla olemaan.
      Sulla on kaikki hyvin, vaikka sitä on vaikeaa nähdä.

      Vaan jos uupumus iskee, niin kaikki on paskaa...

    • Hei, Kaunotar kaunis kaunoinen ---väsynyt--. Mä niin tajuun sua. :(
      Tuu tänne ni halitaan yhdessä sun surut pois. :)

      • Ja tää ei ollu mikään pervo ehdotus sitte jumalauta!!!


      • Jo riittää pelle

        Painu takaisin sinne mistä tulitkin ...


      • Jo riittää pelle kirjoitti:

        Painu takaisin sinne mistä tulitkin ...

        Säähän kipakalta vaikutat!

        Missäs päin pelleilet? Voitais pelleillä kahestaan!


    • Hämärän rajoilta

      Enpä osaa sanoa muuta kuin että luovuttaisit suosiolla. Opiskelet tutkinnon loppuun ja heittäydyt yhteiskunnan elätiksi. Taloutemme ja nykyihmiset menestymishaluineen ovat suurimmaksi osaksi perseestä, joten mitä vähemmän kummankaan kanssa on tekemisissä, sen parempi.

      Elintasosta kannattaa suosiolla tinkiä. Olet varmaan itsekin huomannut, että kun saat jotakin uutta ja parempaa itsellesi, se muodostuu uudeksi "pohjatasoksi", josta on taas yritettävä ponnistaa ylöspäin, eikä alaspäin siirtyminen ainakaan tule enää kysymykseen. Tämä on loputon ketju, peli jota ei voi voittaa. Käytännössä ihminen kuitenkin tulee toimeen hyvin vähällä. Kannattaa opetella luopumaan, vasta sitten huomaa ettei oikeasti tarvitse mitään; talouden oravanpyörä onkin vain sosiaalinen konstruktio, ei välttämätön pakko.

      Huvittavaa sinänsä, että ketjun aloittaja on raatanut ikänsä opiskelujen lisäksi, minä puolestani en ole koskaan tehnyt mitään muuta kuin opiskellut vain haahuillen, turhia aloja ja puoliteholla. Mitä hänelle on jäänyt käteen ahkeruudesta ja sinnikkyydestä? Ei mitään, vaan samassa tilanteessa ollaan - sen tajuaminen ettei menestys korreloi työn kanssa on lähtökohta ajattelun muutokselle. Vielä ei ole aloittajankaan liian myöhäistä haistattaa systeemille ja löytää mielenrauha.

      • On kyl aivan totta toi!

        Itekki pärjään pelkällä tietsikalla!


    • ---väsynyt--

      "Elintasosta kannattaa suosiolla tinkiä. Olet varmaan itsekin huomannut, että kun saat jotakin uutta ja parempaa itsellesi, se muodostuu uudeksi "pohjatasoksi", josta on taas yritettävä ponnistaa ylöspäin, eikä alaspäin siirtyminen ainakaan tule enää kysymykseen. Tämä on loputon ketju, peli jota ei voi voittaa. Käytännössä ihminen kuitenkin tulee toimeen hyvin vähällä. Kannattaa opetella luopumaan, vasta sitten huomaa ettei oikeasti tarvitse mitään; talouden oravanpyörä onkin vain sosiaalinen konstruktio, ei välttämätön pakko."

      Olen tässä kyllä ihan samaa mieltä. Hauskinta tässä on, että nämä vuodet opiskelujen kanssa ovat saaneet mut ajattelemaan nimenomaan noin.. että mitä vähemmän sen parempi. Siksi tilanne itseä huolestuttaakin: olen nimittäin opiskellut itseni työttömäksi! Työtilanne oli ennen opintoja hyvä ja nyt olen ylikoulutettu tekemään nykyisiä töitä (Missä muuten olen hyvä ja nykyistä työtä lukuunottamatta viihtynyt).. Mutta työnantajat ei näe asiaa samalla tapaa. Ja ei, en halua lukaalia vaan riittäisi ihan oma pieni yksiö. Omakin vain sen takia, että on joku turva myöhemmin työttömyyden varalle (myydä asunto ja saada väliaikaisesti edes jotain)..

      hahmotelma, kiitos tuosta kommentista.. se todella piristi. :)

      • ---väsynyt--

        hahmotelma, Oot muuten lutunen. Mennään naimisiin. ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      201
      4318
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1528
    3. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      49
      1338
    4. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      117
      1128
    5. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      58
      1090
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      63
      1029
    7. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      70
      990
    8. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      68
      947
    9. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      74
      913
    10. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      102
      912
    Aihe