Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Laihtuuko karppaamalla oikeasti?

Karppinen....

Kuten kysyin toimiiko tuo? Mun keho toimii taas niin että teen ammatikseni ruumiillista työtä eli olen metsuri. Nälkä on tietenkin päivän jälkeen kova ja tulee syötyä usein aika raskaasti mutta päivittäinen liikunta pitää kilot kurissa. Nyt jouduin lomautetuksi sääolojen takia ja kuinka ollakkaan työt loppu mutta nälkä jäi. Kahdessa viikossa tuli 7kg painoa. Farkkujen ja pukujen alettua ahdistaa rupesin kaverin vinkistä karppaamaan. Olen ollut vähä hiilihydraattisella dieetillä nyt viikon. Kuinka nopeasti tulokset alkaa näkymään? Lopetin perunan, pastan ja leivän syönnin kokonaan ja leipänä syön ainoastaan onkohan tuo nyt karppinen tai vastaava nimeltään jossa ei juuri hiilareita ole. Ei oo kyllä makuakaan mut menköön.

Vähän ihmettelen ja nuo ohjeet sotii omantuntoni kanssa että kovat rasvat toimisi nyt muka laihduttavana tekijänä. Onko noin? Aina on opetettu että se rasva juuri kerääntyy elimistöön eikä muu. Kaverin puheista päättelin että voitakin voisi imeä paketti tolkulla eikä tunnu missään. Jotenkin outoa. No kuitenkin. Metsästäjänä päivittäiseen ruokaan kuuluu myös liha niin lihan paistan normi rasvassa mutta perunat olen korvannut paistetuilla kasviksilla ja sienillä. Lisäksi kastike. Teen myös salaatin joka kerta. Jäävuorisalaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia, sipulia ja fetaa ja koska salaatissakaan ei juuri makua ole lisään aina salaattikastiketta. Oikeastaan mitään muuta en ole ruoka valiossa muuttanut kun tuon perunan jättänyt pois ja pastan ja leivän. Nämä kuului ennen päivittäiseen ruokavalioon. Voiko vaan nuo kolme tekijää saada minut laihtumaan???

75

4814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

      Ruuan energia lihottaa. Ihan sama tuleeko se rasvasta vai hiilihydraatista.

      Ei paino nouse kahdessa viikossa 7 kiloa. Suurin osa lienee nestettä.

      Ei se karppinen laihduta jos leivän päälle kuormaa sentin juustoa ja makkaraa.

      Kasvikset, liha ja maltillisesti kastiketta niin päivän kalorit jäävät pienenpuoleiseksi ja laihtuu puolesta kilosta kiloon viikossa helposti. Aluksi voi tulla paljonkin nestettä pois.

      • Karppinen....

        Ymmärsinkö nyt vastauksesta oikein että turhaa on tämä minun skarppaaminen ja karppaaminen ja koko homma on vaan lume puhetta? Kaveri kehui oman liikunnattomuuden lisäksi että hänen tuntemansa nainen laihtui noin 20kg puolessa vuodessa käytännössä nostamatta persettä penkistä. Hänen liikkumisen tuntien se on ainoastaan terassille tupakalle ja takas. Itellä sentään tuo luonto harrastus pitää päivittäin liikkeessä. Sen olen huomannut että vatsa kurnii ja huutaa iltaisin ja olo on todella nälkäinen kun mielestään ei tarpeeksi tule syötyä päivällä.


      • juupasen joo

        vituttaan vuan se kun on puhuttu täyttä paskaa rasvojenja eritäin kovien rasvojen olevan tappavia.

        näin näyttäis olevan että rasvainen ruoka pitää nälän loitolla. mettureilla oli aikoinaan himloittu ruoka tuo läskinen siansivju.

        propelli proffat on kansan liikalihavuuteen syyllisiä.


      • joku vaan
        Karppinen.... kirjoitti:

        Ymmärsinkö nyt vastauksesta oikein että turhaa on tämä minun skarppaaminen ja karppaaminen ja koko homma on vaan lume puhetta? Kaveri kehui oman liikunnattomuuden lisäksi että hänen tuntemansa nainen laihtui noin 20kg puolessa vuodessa käytännössä nostamatta persettä penkistä. Hänen liikkumisen tuntien se on ainoastaan terassille tupakalle ja takas. Itellä sentään tuo luonto harrastus pitää päivittäin liikkeessä. Sen olen huomannut että vatsa kurnii ja huutaa iltaisin ja olo on todella nälkäinen kun mielestään ei tarpeeksi tule syötyä päivällä.

        Ei.

        Jos haluaa laihtua niin pitää syödä vähemmän. Proteiinin määrää ei kannata laskea laihdutettaessa eli pitää vähentää joko rasvaa tai hiilihydraattia. Rasvan vähentäminen ravinnosta voi olla työlästä jos sitä on jo siinä vähän eli hiilihydraatin vähentäminen voi olla ihan toimiva konsti.

        Kun jättää höttöhiilihydraatit pois niin syö helposti 300 kcal vähemmän päivässä ja tuo ei tunnu lautasella lainkaan.

        Ei siis
        -makeisia
        -mehuja
        -leipää (ehkä hiukan kokojyväleipää)
        -perunaa
        -riisiä
        -pastaa (jos liikkuu niin tätä hiukan)
        -olutta

        Paljon kasviksia vaan peliin. Kasvikset ovat oikein hyviä lihan ja rasvan kanssa. Sitä rasvaakaan ei kannata viljellä tuhottomasti mutta esimerkiksi turkkilainen jugurtti on hyvää ja siinä on vain 10% rasvaa.

        Kannattaa lyödä syömisensä johonkin ruokalaskuriin niin näkee mitä syö. Pari baarituttua oli tehnyt noin ja lopputuloksena oli se, että mukamas vähän syövän päivän energiansaanti oli liki 4000 kcal.


      • Tytti5
        juupasen joo kirjoitti:

        vituttaan vuan se kun on puhuttu täyttä paskaa rasvojenja eritäin kovien rasvojen olevan tappavia.

        näin näyttäis olevan että rasvainen ruoka pitää nälän loitolla. mettureilla oli aikoinaan himloittu ruoka tuo läskinen siansivju.

        propelli proffat on kansan liikalihavuuteen syyllisiä.

        Karppaus ei laihduta ikävä kyllä, sen kaikkia vaaroja ei tiedetä koska karppaus on lähtöisen LA julkkiksilta jotka ovat kyllä on laihduttaneet kaiken maailman siirappijuomilla en lähtisi tälläisiin uusiin muka terveelliseiin dieetteihin.... On sairasta vähentää luonnottoman paljon joka osa ruokavaliosta oli se sitten rasvat tai hiilarit tai proteiini....


      • reettinen
        Tytti5 kirjoitti:

        Karppaus ei laihduta ikävä kyllä, sen kaikkia vaaroja ei tiedetä koska karppaus on lähtöisen LA julkkiksilta jotka ovat kyllä on laihduttaneet kaiken maailman siirappijuomilla en lähtisi tälläisiin uusiin muka terveelliseiin dieetteihin.... On sairasta vähentää luonnottoman paljon joka osa ruokavaliosta oli se sitten rasvat tai hiilarit tai proteiini....

        Kyllä se luojan kiitos laihduttaa, ja kymmenien kilojen ja lääkärin terveystarkastusten myötä voin sanoa että arvot on kohdillaan, mieli virkeänä ja aistit toimii. Karppaus EI tarkoita etteikö voisi grammaakaan syödä hiilareita, vaan enemmänkin niiden vähentämistä reippaasti jättäen vain vehnät, pastat, perunat ja sokerit pois. Jäljellä on kuitenkin liha, salaatit, hedelmät, ja marjat. Itse olen tehnyt leipää jossa vain pari grammaa hiilareita. Toisinaan voi sallia itselleen päivän jolloin syö jotain herkkua, ja se ei omalla kohdalla ole millään lailla vaikuttanut painon putoamiseen.


      • Tytti5
        reettinen kirjoitti:

        Kyllä se luojan kiitos laihduttaa, ja kymmenien kilojen ja lääkärin terveystarkastusten myötä voin sanoa että arvot on kohdillaan, mieli virkeänä ja aistit toimii. Karppaus EI tarkoita etteikö voisi grammaakaan syödä hiilareita, vaan enemmänkin niiden vähentämistä reippaasti jättäen vain vehnät, pastat, perunat ja sokerit pois. Jäljellä on kuitenkin liha, salaatit, hedelmät, ja marjat. Itse olen tehnyt leipää jossa vain pari grammaa hiilareita. Toisinaan voi sallia itselleen päivän jolloin syö jotain herkkua, ja se ei omalla kohdalla ole millään lailla vaikuttanut painon putoamiseen.

        En väittänyt että karppaajat ei syö tippaakaan hiilareita, jos niin olisi ei olisi enää karppaajai, pointti oli se että mene mille vaan ravintoterapeutille niin ei milloinkaan koskaan suositella vähentämään hiilareita alle suositusmäärän ja sitä karppaus on... ei välitetä kehon terveydestä.. Karppaajat laihtuu koska ei enää styö hirveetä mättöö sipsiä ja muuttavat joitakin osia elämässään terveellisemmiksi... kalorit merkkaa laihdutuksessa kunnon ruokavalio missä saadaan suosituksien mukaisesti kaikkia on a j o terveen kehon vuoksi... EI KARPPAUS...


      • ei vielä karpannut
        Tytti5 kirjoitti:

        En väittänyt että karppaajat ei syö tippaakaan hiilareita, jos niin olisi ei olisi enää karppaajai, pointti oli se että mene mille vaan ravintoterapeutille niin ei milloinkaan koskaan suositella vähentämään hiilareita alle suositusmäärän ja sitä karppaus on... ei välitetä kehon terveydestä.. Karppaajat laihtuu koska ei enää styö hirveetä mättöö sipsiä ja muuttavat joitakin osia elämässään terveellisemmiksi... kalorit merkkaa laihdutuksessa kunnon ruokavalio missä saadaan suosituksien mukaisesti kaikkia on a j o terveen kehon vuoksi... EI KARPPAUS...

        pakko todeta tähän, että mulle ravitsemusterapeutti epävirallisesti suositteli karppausta!


      • KesäkKesäkuu
        Tytti5 kirjoitti:

        Karppaus ei laihduta ikävä kyllä, sen kaikkia vaaroja ei tiedetä koska karppaus on lähtöisen LA julkkiksilta jotka ovat kyllä on laihduttaneet kaiken maailman siirappijuomilla en lähtisi tälläisiin uusiin muka terveelliseiin dieetteihin.... On sairasta vähentää luonnottoman paljon joka osa ruokavaliosta oli se sitten rasvat tai hiilarit tai proteiini....

        Ei ole uusi tapa laihduttaa. 1800- luvulta lähtöisin tämä ruokavalio.


    • Liana

      Minä olin normaalipainoinen vaihtaessani viljattoman ja sokerittoma ruokavalioni karppaukseen. Muutos siis oli se, että lisäsin voin käyttöä, hyviä muita rasvoja olin syönyt jo aiemminkin. Painoa oli 65 kg ja se tipahti pari kiloa nopesati. Olen aiemminkin painanut tämän 63 kiloa ja tiedän, että tämä on oma ihannepainoni.

      Eli on sillä rasvallakin jotain merkitystä. Se nimittäin pitää nälän loitolla! Ei tule turhaan napsittua suupaloja, kun veren sokeri on tasaisena. Se on sen laihtumisen edellytys, ei tule syötyä liikaa. Edelleenkin pitää paikkansa, että rasvassa on kaloreita enemmän kuin hiilihydraateissa, mutta ne määrät, ne määrät!

      Mutta rasvan kanssa ei saa syödä nopeita hiilihydraatteja tai sokeria, se on lihomisen alku!

      Ei kukaan voi luvata sinulle, että laihdut VHH:lla. Mutta voi kertoa, että yleensä ihmiset ovat laihtuneet.

      Kokeile välillä kasvisten paistamisen sijaan höyrytystä, paistaminen ei ole pitkän päälle se terveellisin vaihtoehto. Samoin nakkeja ja pekonia voi syödä, mutta niissä on paljon nitriittejä, joten sitten muutaman kuukauden päästä ala tarkkailla ruokaa muustakin suunnasta kuin painonhallinta! Lorauta annoksen päälle kylmäpuristettua öljyä!

      Katso, että öljysi on kylmäpuristettua ja käytä erilaisia monipuolisesti!

      • Karppinen....

        Ok. Kiitoksia vastauksista mutta voisitteko vielä jos tiedätte selittää rasvan ja kalorit ja hiilihydraatin ja kalorit eron? Kun en oikein käsitä tuota rasvan ja hiilihydraatin eroa ja niiden vaikutusta lihomiseen. Mulle on vaan aina ollut selvää että rasva lihottaa ja ei rasvaa ei lihota. Tietenkin liikunta ja tästä johtuva rasvan poltto suhteessa pitää painon kurissa mutta kai tällä suositulla karppauksella on sitten lisänä hyötyä laihtumiseen. Eihän dieetti mene pilalle tai tule liikaa takapakkia jos nautin vaikka viikonloppuna jonkun pasta ruoan kun tuo pasta vaan maistuu minulle niin hyvin?


      • HJ
        Karppinen.... kirjoitti:

        Ok. Kiitoksia vastauksista mutta voisitteko vielä jos tiedätte selittää rasvan ja kalorit ja hiilihydraatin ja kalorit eron? Kun en oikein käsitä tuota rasvan ja hiilihydraatin eroa ja niiden vaikutusta lihomiseen. Mulle on vaan aina ollut selvää että rasva lihottaa ja ei rasvaa ei lihota. Tietenkin liikunta ja tästä johtuva rasvan poltto suhteessa pitää painon kurissa mutta kai tällä suositulla karppauksella on sitten lisänä hyötyä laihtumiseen. Eihän dieetti mene pilalle tai tule liikaa takapakkia jos nautin vaikka viikonloppuna jonkun pasta ruoan kun tuo pasta vaan maistuu minulle niin hyvin?

        Katso studi 55 ohjelman. Siina selitetaan aika hyvin rasvojen vaikutus..http://www.katsomo.fi/?progId=104389


      • tytti5
        HJ kirjoitti:

        Katso studi 55 ohjelman. Siina selitetaan aika hyvin rasvojen vaikutus..http://www.katsomo.fi/?progId=104389

        esim. nainen 20v kulutttaa 2000 kaloria. Jolloin aikoo vähentää kalorit 1500 jolloin voit syödä vaikka pelkkää rasvaa 1500kalorin edestä tai kaviksia ja muuta sen määrän edestä millään muulla kuin kaloreilla ei ole laihdutuksen kanssa tekemistä mutta jos terveyttä etsii niin lautasmalli välillä herkkuja ja lisää liikuntaa :)


    • Balleriina Lutuunen

      Kyllä, karppauksella todellakin laihtuu, silla aivot surkastaa minimiin.
      Järkevämpää laihtumista ei ole.

      • Artoj

        Ethän sinä karppaa.


    • jlkfdslkjfdj

      Karppaamisella voi myös lihota ja kovat rasvat ei sovi kaikille.
      Jos haluat laihtua, kuluta enemmän kuin syöt ja syö monipuolisesti, reilusti kasviksia.

      • Kovat rasvat ovat terveellisiä ja sydänystävällisiä. Ne sopivat kaikille. Jos haluaa laihtua niin kannattaa vähentää hiilihydraatit minimiin silää hiilari on sokeria ja sokeri lihottaa. Rasva ei lihota.


      • Kosse
        kj.mattila kirjoitti:

        Kovat rasvat ovat terveellisiä ja sydänystävällisiä. Ne sopivat kaikille. Jos haluaa laihtua niin kannattaa vähentää hiilihydraatit minimiin silää hiilari on sokeria ja sokeri lihottaa. Rasva ei lihota.

        Rasva lihottaa, jos sitä syö liikaa ja lisäksi tukkii verisuonet ja aiheuttaa turpean ulkomuodon. Katso nyt itseäsikin peilistä.


      • Kosse kirjoitti:

        Rasva lihottaa, jos sitä syö liikaa ja lisäksi tukkii verisuonet ja aiheuttaa turpean ulkomuodon. Katso nyt itseäsikin peilistä.

        Missä niin lukee?
        Ei ole olemassa yhtään viralista tutkimusta missä todetaan eläinrasvojen olevan terveydelle haitaksi, mutta viljat ovat terveydelle haitaksi.
        Suomessa on eniten maalimassa keliakkia.


    • vanha ketju mutta..

      karppauksella lähtee monella hitaasti mutta varmasti kiloja mutta sentit saattaa karista senkin edestä :) kannattaa karppaus.infon foorumilta käydä lueskelees asioista jotain tietoa. Rasva yhdessä hiilihydraattien kanssa lihottaa, koska hiilihydraatit vaikuttaa rasvan varastoimiseen, ja verensokerin heilahteluihin. Proteiinia 1-1.5g/ihanne painokilo, hiilihydraatit 20-50 (hyvä karppi voi olla vaikka 150g hh) ja loput rasvaa eli 100-150g esimerkkinä siis. Itselläni ihan vatsan hyvinvoinninkin takia vhh ruokavalio. kulutus on jotain 2300 kcal luokkaa, pidän noin 500-700 kcal vajetta, syön siis 60-80g proteiinia päivässä, 10-20g hh, ja loput rasvaa 100-130g. rasvana käytän voita paistossa, kermaa lorautan lihan joukkoon, kasvisten päälle laitan reilusti oliiviöljyä. majoneesia harvoin, juustoja silloin tällöin ja aina rasvaisin jauheliha vaihtoehto. Tuskin ihmisen evoluutio olisi tähän asti kehittynyt jos kaikki olisi kiinni siitä vähärasvaisesta vaihtoehdosta! Kaikki on varmaan kuullut mummoista ja vaareista jotka elää pitkään vaikka syövätkin voita ja oikeeta kermaa..

      • Heh !

        >

        Kiloja tosiaan lähtee, jos pitää energiasaantinsa pienempänä kuin kulutuksen. VHH:lla voi siis laihtua, lihota, pysyä samassa tai vaikka laihtua erittäin nopeasti. Kaikki riippuu siitä, paljonko syöt (suhteessa kulutukseen).

        >

        Kuitenkin tiedämme, että ihminen ei ole saanut nykyisen kaltaisia määriä rasvaa kuin vasta 200 vuotta. Sitä ennen rasvan osuus ravinnosta oli n. 20 E-% luokkaa - ja siitäkin suurin osa tyydyttymätöntä. Tuollaista tyydyttynyttä eläinrasvaa ihmiset eivät ole syöneet historiansa aikana kuin aivan aivan pienen pieniä määriä. Se on uusi tuttavuus lajimme historiassa.

        >

        Jep. Jokainen on varmasti kuullut myös äijästä, joka veti ysikymppiseksi saakka tupakkaa kuin korsteeni - kunnes kuoli pudottuaan katolta. "Logiikkasi" perusteella nyt tupakka on julistettu terveelliseksi.

        Ongelma vaan on siinä, että jokainen tietää useita keuhkosyöpään kuolleita tupakoitsijoita. Jokainen tietää nuorella iällä sydänkohtaukseen kuolleita voinsyöjiä.

        Tiedämme täysin kiistattoman varmasti, että tyydyttyneen rasvan korvaaminen tyydyttymättömällä vähentää riskiä sydäntautiin. Sinäkin olet vähentänyt riskiä sairastua laihduttamalla (ilmeisesti), mutta kannattaisi harkita kuitenkin vähentää riskiä entisestään vaihtamalla nuo rasvat terveellisempiin. Ei elämäänsä kannata kuitenkaan ehdoin tahdoin riskeerata joidenkin huuhaaheppujen sanomiin - vaikka laihtumisen yhteydessä olisi tullutkin parempi olo.


      • Kohtuukarppaaja

        Itse olen normaalipainoinen ja ohjeitten mukainen karppaminen lihotti minut puolessa vuodessa 5kg.

        Kuljin alkutaipaleen pitkän kaavan mukaan ketoosivaiheen kautta ja jatkoin pitämälllä päiväkirjaa punnituista annoksista, proteiinit, rasvan ja hiilihydraatit tunnollisesti laskien. Lihomisen syynä oli mitä ilmeisimmin rasva, nimenomaan voi, kerma ja pähkinät. Ne karppisuvulla mainostetut metvursti-juusto iltapalat olivat kaiken huippu.

        En edelleenkään syö viljaa, perunaa, sokeria tai riisiä. Lautasellani on 1/3 lihaa tai kalaa ja 2/3 kasviksia. Syön taas peräti vähän hedelmiäkin. Sen sijaan en enää syö pähkinöitä, rasvaisia lihatuotteita, voita tai kermaa ja tarkkailen nimenomaan yleensäkin rasvan käyttöä. Laihduin näin ne 5kg ja olen taas normaalipainoinen. Aion jopa taas lisätä pieniä satunnaisia annoksia ruisleipää, perunaa ja kaurahiutaleita ruokavaliooni, että ravintoni monipuolistuisi.

        Jotkut reippaasti ylipainoiset pullasyöpöt laihtuvat toki nopeati, kunhan jättävät sipsit, pizzan, lasagnen, oluen ja sokerin pois. Varoittaisin kuitenkin normaalipainoisia miettimään sitä "suositeltua" rasvan käyttöä ja käyttämään maalaisjärkeään. Itseäni ainakin harmittaa se aivan turha lihominen tässä välissä. No, kaikkea pitää kokeilla todetakseen, että mikä toimii yhdellä ei sovi toiselle.


    • asiaan perehtynyt

      kyllä karppaamalla laihtuu, jos on hyvin ylipainoinen, mutta rasvan tankkaaminen jättää jälkeensä turpean ulkomuodon. katsokaa nyt vaikka heikkilää. järkevämpää on harrastaa liikuntaa ja syödä normaalisti.

    • Karppaus perseestä

      Paras mitä voit tehdä on unohtaa turha karppaus, se ei mitään merkkaa laihtumiseen merkkaa vain ja ainoastaan kalorit joten jos haluaa laihtua pitää laske a oma energian kulutus ja syödä kaloreita vähemmän. Liikunta nopeuttaa laihdutusta oikeen rutkasti, rasvoilla on merkitystä terveyden kannallta mutta laihtumisen kannalta ei ... Minä syön pitsaa ja välillä sipsejä ja salaatteja ja ihan mitä vaan maan ja taivaan välilä ja laihdun koska pidän kalorit vähempänä kuin ennen :)) eli nyt vaan kaloreita kaikki laskemaan

    • Näin se pelaa. Jos jättää hiilari pois, niin asia on kunnossa.
      Laitan tässä Tri pakarisen kirjasta pienen kirjoituksen asian selvittämiseksi.

      Kun ihminen nauttii sokeria tai jotain muuta tuotetta mistä ruuansulatuksen aikana muodostuu sokeria - nimitämme näitä tuotteita hiilihydraateiksi ja se siirtyy suolesta verenkiertoon, verensokeri nousee. Sen noustua tietyn kynnysrajan yläpuolelle haima saa hälytyksen ja tyrkkää verenkiertoon annoksen insuliinia, jonka yhtenä tehtävänä on palauttaa verensokerin taso normaaliin. Nykyisin tästä tapahtumasta käytetään havainnollista nimitystä »insuliinipumppu laukeaa».
      Mikäli ateria tai välipala on yksinpuolisesti sisältänyt vain sokeria ja hiilihydraatteja, sokerin tulo suolistosta verenkiertoon loppuu yhtä äkillisesti kuin alkoikin. Mutta nyt on insuliinia vielä runsaasti veressä. Mitä tapahtuu? Verensokeri laskee liian matalalle, ennen kuin insuliinin tulo tyrehtyy. Tätä tilannetta, liian matalaa verensokeria, nimitetään hypoglykemiaksi. Ihminen itse tuntee sen nälän tunteena, »hiukaisuna», tai toisinaan väsymyksenä, joskus jopa pyörryttävänä tai ahdistavana olona. Periaatteessa jokainen menee silloin kaapille ja syö jotain, mikäli sellaiseen on tilaisuus. Mitä tästä seuraa? Syöpöttelyä. ja jos nämä hiukaisuun otetut välipalat nekin sisältävät kovin yksipuolisesti vain hiilihydraatteja, tämä kierre on jatkuva. Mikä ettei ravintoa silloin tulisi mätettyä elimistöönsä, ellei paljon niin ainakin usein. Suklaapatukoita, makeisia, pastilleja, perunalastuja. Tuntuuko tutulta?
      Pahinta tässä on se, että insuliinimäärän ollessa korkea nämä ylimääräiset sokerit jotka tuli syötyä, sijoitetaan varastorasvoiksi.
      SOKERI MUUTTUU RASVAKSI INSULIININ LASNÄ OLLESSA.
      Elikä ihminen ei liho ilman insuliinia..

      Meidät on opetettu kaikkien syynä on rasva.
      Oma poikamme inttää samaa, kuin monet tän palsatan kirjoitajat, kun liikku enemän ja syö vähemmän niin kakki on ok. Kaikista huolimatta hänellekkin alkaa kertymään vyötärörasvaa, vaikka ahkeraa käykin salilla ja vaeltamassa sun muuta. Samaan aikaa äitinsä on vierailemassa hänen paikalla ja poika ihmettelee kunka 70 V äiti on niin hyvässä kunnos ja hoikka. Äiti vain tuuma, että näkisit isäsi. Ensi kesänä näkee.

      • Heh !

        >

        Valitettavasti tämä ei vaan ole totta. Ihminen lihoaa ilman insuliinia. Tällöin varastoinnista huolehtii ASP (Petorunkusta tuli ASP:n oikea asiantuntija, kun sen hänelle esittelin - nyt se on vaan taas unohtunut kun uskonto kieltää ASP:n). Ihminen siis lihoaa ilman insuliinia. Tosin eläminen kokonaan ilman insuliinia johtaa helposti kuolemaan.


    • Puhutko APS I vai APS II
      APS on
      APS

      AutoimmuuniPolyendokrinopatiaSyndrooma. Autoimmuuni monirauhassairaus. Esiintyy muotoja APS I ja APS II.Endokrinopatia tarkoittaa hormonisairautta, poly(=moni) endokrinopatiassa voi kehittyä monen hormonin vajaus tai joskus hormonien ylimäärä.

      •ASP-varastoi energiaa rasvasoluihin.
      •Ylipainoisilla on ns. normaalipainoisiin verrattuna kroonisesti korkeammat ASP-tasot.
      •Syöty rasva kohottaa kylomikronitasoja, mikä taas stimuloi ASPn tuotantoa.
      •Insuliini kohottaa ASP-tasoja.
      Höpötät vaikka et asiasta tiedä mitään.
      Niin, että mitä?

      • Heh !

        >

        Ei puhuin ASP:stä en APS:stä, jos oikein tarkasti luet, vitun idiootti.

        >

        Nimenomaan. Siis riippumatta insuliinista rasvaa varastoituu rasvasoluihin.

        Hieno homma, että jälleen myönsit tämän. Toivottavasti opetukseni pysyy nyt pidempään päässä.


      • Tarkkaan ottaen
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Ei puhuin ASP:stä en APS:stä, jos oikein tarkasti luet, vitun idiootti.

        >

        Nimenomaan. Siis riippumatta insuliinista rasvaa varastoituu rasvasoluihin.

        Hieno homma, että jälleen myönsit tämän. Toivottavasti opetukseni pysyy nyt pidempään päässä.

        Insuliini nyt vain sattuu olemaan tärkein ja vaikuttavin.

        On muitakin hormoneja eikä niitä sovi vähätellä, mutta totuus on, että lihomisessa insuliini on päätekijä. Ehkä juuri näistä muista hormoneista johtuen laihtuminen ja lihominen on kuitenkin yksilöllistä ja yksi ja sama tapa syödä ei sovi kaikille.

        (Useat asiaa tuntevat kirjoittajat sanovat, että lihominen on käytännössä lähes mahdotonta, jos käyttää VHH:n tavoin rasvaa ja proteiinia ja vain vähän hiilihydraattia.)

        Jo genetiikka tekee ruuansulatuksesta eri ihmisillä erilaisen.

        Heh !:n opetus kuulostaa siltä, kuin hän olisi itse keksinyt koko hormonin olemassaolon! VAU!

        Luulen kuitenkin, että hän on siitä lukenut jostain karppaussivulta tai Riekin blogista. Eikä suinkaan keksinyt sitä ihan itse, joten vähän pienempää suuta!


      • Heh !
        Tarkkaan ottaen kirjoitti:

        Insuliini nyt vain sattuu olemaan tärkein ja vaikuttavin.

        On muitakin hormoneja eikä niitä sovi vähätellä, mutta totuus on, että lihomisessa insuliini on päätekijä. Ehkä juuri näistä muista hormoneista johtuen laihtuminen ja lihominen on kuitenkin yksilöllistä ja yksi ja sama tapa syödä ei sovi kaikille.

        (Useat asiaa tuntevat kirjoittajat sanovat, että lihominen on käytännössä lähes mahdotonta, jos käyttää VHH:n tavoin rasvaa ja proteiinia ja vain vähän hiilihydraattia.)

        Jo genetiikka tekee ruuansulatuksesta eri ihmisillä erilaisen.

        Heh !:n opetus kuulostaa siltä, kuin hän olisi itse keksinyt koko hormonin olemassaolon! VAU!

        Luulen kuitenkin, että hän on siitä lukenut jostain karppaussivulta tai Riekin blogista. Eikä suinkaan keksinyt sitä ihan itse, joten vähän pienempää suuta!

        >

        Sekään ei taida olla aivan ilmiselvä asia (vaikka toki insuliinilla on niin monennäköisiä vaikutuksia, että kait se kokonaisuudessa on varsin vaikuttava):
        Tuossa Petorunkun käyttämässä (vaikka viitteettä käyttääkin toisen kirjoitusta omissa nimissään) lähteessä Jussi Riekki kirjoittaa:
        "ASPn löytymisen jälkeen, samaisena vuonna julkaistussa tutkimuksessa havaittiin myös hormonin edistävän rasvakudoksen muodostumista jopa kuusi kertaa insuliinia voimakkaammin."
        Duodecim kirjoittaa aiheesta näin:
        "Sen vaikutus on insuliinista riippumatonta ja yli kolme kertaa tehokkaampaa kuin insuliinin (Sniderman ja Cianflone 1994)."

        >

        Lihomisessa on päätekijänä liian suuri kalorisaanti.

        >

        Jos syö vain kolme kertaa päivässä ja jos syö vain sen verran, että tulee kylläiseksi. Nämähän siihen usein lisätään.

        Toki se voi saada itsensä syöttöporsaaksi syöneen insuliiniresistentin sohvaperunan syömiskierteen katkeamaan joissakin tapauksissa.

        >

        Oikeen tosi juttu vai ?

        Anna nyt ihmeessä tieteellinen lähde tuolle ! Mielenkiintoista ! Ensimmäistä kertaa normaalit geneettiset erot on havaittu vaikuttavan ruuansulatukseen merkittävästi. Koska tällainen tutkimus on julkaistu ? Ei ole nimittäin tuollaisesta tieteellisestä läpimurrosta uutisoitu ollenkaan.

        Vai oliko sittenkin niin, että kyse on jälleen hihhulin ihan vaan omista kuvitelmista ? Että emme saakaan tieteellistä lähdettä tuollaisesta läpimurrosta ?

        >

        Tässä oli vaan sellainen naurettava tapahtuma, että Petorunkku tuolla aiemmin ripuloi tuota ikuista idiotismia "ilman insuliinia ei liho" -vammailuaan, mutta minä murskasin sen ASP:llä. Tämän jälkeen Petorunkusta tuli välittömästi huikea "ASP-asiantuntija" (suomeksi: hän luki Jussi Riekin jutun siitä). Se oli vaan niin säälittävää, kun hihhuli itse tulee issoon ääneen selittämään, kuinka vitusti hän itse on väärässä, että "ASP tietysti varastoi - ettekö sen vertaa tiedä".

        >

        En muista, mistä ensimmäisen kerran luin siitä, mutta Riekin juttu on mielestäni ihan hyvä. Väitinkö minä, että olisin löytänyt ASP:n ?

        Aivan, pidä sitä ripuliluukkuasi soukemmalla kun ei sieltä näköjään tule kuin valhetta.


      • Tarkkaan ottaen
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Sekään ei taida olla aivan ilmiselvä asia (vaikka toki insuliinilla on niin monennäköisiä vaikutuksia, että kait se kokonaisuudessa on varsin vaikuttava):
        Tuossa Petorunkun käyttämässä (vaikka viitteettä käyttääkin toisen kirjoitusta omissa nimissään) lähteessä Jussi Riekki kirjoittaa:
        "ASPn löytymisen jälkeen, samaisena vuonna julkaistussa tutkimuksessa havaittiin myös hormonin edistävän rasvakudoksen muodostumista jopa kuusi kertaa insuliinia voimakkaammin."
        Duodecim kirjoittaa aiheesta näin:
        "Sen vaikutus on insuliinista riippumatonta ja yli kolme kertaa tehokkaampaa kuin insuliinin (Sniderman ja Cianflone 1994)."

        >

        Lihomisessa on päätekijänä liian suuri kalorisaanti.

        >

        Jos syö vain kolme kertaa päivässä ja jos syö vain sen verran, että tulee kylläiseksi. Nämähän siihen usein lisätään.

        Toki se voi saada itsensä syöttöporsaaksi syöneen insuliiniresistentin sohvaperunan syömiskierteen katkeamaan joissakin tapauksissa.

        >

        Oikeen tosi juttu vai ?

        Anna nyt ihmeessä tieteellinen lähde tuolle ! Mielenkiintoista ! Ensimmäistä kertaa normaalit geneettiset erot on havaittu vaikuttavan ruuansulatukseen merkittävästi. Koska tällainen tutkimus on julkaistu ? Ei ole nimittäin tuollaisesta tieteellisestä läpimurrosta uutisoitu ollenkaan.

        Vai oliko sittenkin niin, että kyse on jälleen hihhulin ihan vaan omista kuvitelmista ? Että emme saakaan tieteellistä lähdettä tuollaisesta läpimurrosta ?

        >

        Tässä oli vaan sellainen naurettava tapahtuma, että Petorunkku tuolla aiemmin ripuloi tuota ikuista idiotismia "ilman insuliinia ei liho" -vammailuaan, mutta minä murskasin sen ASP:llä. Tämän jälkeen Petorunkusta tuli välittömästi huikea "ASP-asiantuntija" (suomeksi: hän luki Jussi Riekin jutun siitä). Se oli vaan niin säälittävää, kun hihhuli itse tulee issoon ääneen selittämään, kuinka vitusti hän itse on väärässä, että "ASP tietysti varastoi - ettekö sen vertaa tiedä".

        >

        En muista, mistä ensimmäisen kerran luin siitä, mutta Riekin juttu on mielestäni ihan hyvä. Väitinkö minä, että olisin löytänyt ASP:n ?

        Aivan, pidä sitä ripuliluukkuasi soukemmalla kun ei sieltä näköjään tule kuin valhetta.

        Kovin herkästi leimaat muiden kirjoitukset aina valheeksi, mitä olen juttujasi lukenut.

        Heh ! kirjoitti:
        "Anna nyt ihmeessä tieteellinen lähde tuolle ! Mielenkiintoista ! Ensimmäistä kertaa normaalit geneettiset erot on havaittu vaikuttavan ruuansulatukseen merkittävästi. Koska tällainen tutkimus on julkaistu ? Ei ole nimittäin tuollaisesta tieteellisestä läpimurrosta uutisoitu ollenkaan.

        Vai oliko sittenkin niin, että kyse on jälleen hihhulin ihan vaan omista kuvitelmista ? Että emme saakaan tieteellistä lähdettä tuollaisesta läpimurrosta ?"


        Joopajoo.

        Etkö ole kuullut, että vaikkapa aasialaisista hyvin harvalla on kyky pilkkoa laktoosia? Heiltä puuttuu entsyymi. Toisilla taas on geneettinen heikkous gluteenin pilkkomiseen.

        "Arvioiden mukaan 75 % maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja lapsuusiän jälkeen.[1] Laktoosi-intoleranssi vaihtelee maantieteellisesti: Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin 5 % väestöstä, kun taas joissain Aasian ja Afrikan maissa jopa yli 90 %.[2] Suomalaisista aikuisista noin 83 % pystyy käyttämään maitoa ravinnokseen ainakin jossain määrin."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

        "Keliakian diagnosointi voi olla vaikeaa, sillä se voi ilmentyä ohutsuolen nukan vaurioitumisen ohella iho-oireina, luukatona, kiillevaurioina, ääreis- ja keskushermoston oireina, maksasairauksina, nivelvaivoina ja synnytyskanavan ongelmina. Joskus sairaus ilmenee psyykkisin oirein, mutta usein se on täysin oireeton.

        Riskiryhmiin kuuluvat tyypin 1 diabetestä, kilpirauhasen toimintahäiriöitä, Sjögrenin tautia ja Downin syndroomaa sairastavat.

        – Keliakian esiintyvyys kasvaa samassa tahdissa tyypin 1 diabeteksen kanssa, Mäki mainitsee.

        Geenit altistavat, muut tekijät laukaisevat

        Keliakia on voimakkaasti perinnöllinen sairaus. Sairaudelle altistavia geenejä tunnetaan tällä hetkellä neljäkymmentä.

        – Keliakiageenien tuotteet liittyvät valtaosin immuunijärjestelmään, eivät niinkään suolen läpäisevyyteen tai gluteenin pilkkoutumiseen, sanoo akatemiatutkija, dosentti Päivi Saavalainen Helsingin yliopiston lääketieteellisen genetiikan osastosta.

        Esimerkiksi Venäjän puoleisessa Karjalassa ja Virossa keliakia on harvinaisempi kuin meillä, vaikka perinnöllisessä alttiudessa ei ole juurikaan eroja. Taudin puhkeaminen saattaa liittyä yleiseen hygieniaan: immuunijärjestelmä hyökkää loisten ja taudinaiheuttajien puutteessa viljan gluteenia vastaan. Keliakia voi puhjeta myös yksittäiseen virusinfektioon liittyvän immuunireaktion yhteydessä.

        Suomessa keliakian esiintyvyys on kaksinkertaistunut 20 vuoden sisällä. Syytä tähän on etsittävä ympäristöstä tai geenien säätelyyn vaikuttavista epigeneettisistä tekijöistä."
        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8620/type=1

        "Aivan, pidä sitä ripuliluukkuasi soukemmalla kun ei sieltä näköjään tule kuin valhetta."

        No, no! Piiskaako sinulle pitää antaa, että pidät näppiksesi kurissa?!!

        Jos ihminen ei ole kuullut näistä tunnetuista sairauksista, niin ei kannattaisi niin herkästi arvostella muita!

        Minä kirjoitin:
        "Jo genetiikka tekee ruuansulatuksesta eri ihmisillä erilaisen."
        ja sinä kirjoitat:
        "Ensimmäistä kertaa normaalit geneettiset erot on havaittu vaikuttavan ruuansulatukseen merkittävästi."

        Huomaatko? Olepas tarkkana! Sinä väitit sen erojen olevan MERKITTÄVÄÄ. Minä vain totesin, että sama ruokavalio ei sovi kaikille ja jo geneettisesti olemme erilaisia myös tältä osalta.

        Ruoka lihottaa toisen perheen jäseniä ja toisen perheen jäsenet voivat olla samalla ruualla langanlaihoja, vaikka liikkuvat yhtä paljon. Sekin on osoitus siitä, että geneettiset ominaisuudet vaikuttavat. Väitätkö todellakin vastaan tällaista päivänselvyyttä? Miksi toiset lihovat helpommin kun toiset? Osa siitä on genetiikkaa, osa epigenetiikkaa, osa omia tottumuksia ja ympäristön vaikutusta.

        Mitä sinä oikein haluat nyt väittää? Että kaikille sopii täsmälleen sama ruoakvalio?


      • Heh !
        Tarkkaan ottaen kirjoitti:

        Kovin herkästi leimaat muiden kirjoitukset aina valheeksi, mitä olen juttujasi lukenut.

        Heh ! kirjoitti:
        "Anna nyt ihmeessä tieteellinen lähde tuolle ! Mielenkiintoista ! Ensimmäistä kertaa normaalit geneettiset erot on havaittu vaikuttavan ruuansulatukseen merkittävästi. Koska tällainen tutkimus on julkaistu ? Ei ole nimittäin tuollaisesta tieteellisestä läpimurrosta uutisoitu ollenkaan.

        Vai oliko sittenkin niin, että kyse on jälleen hihhulin ihan vaan omista kuvitelmista ? Että emme saakaan tieteellistä lähdettä tuollaisesta läpimurrosta ?"


        Joopajoo.

        Etkö ole kuullut, että vaikkapa aasialaisista hyvin harvalla on kyky pilkkoa laktoosia? Heiltä puuttuu entsyymi. Toisilla taas on geneettinen heikkous gluteenin pilkkomiseen.

        "Arvioiden mukaan 75 % maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja lapsuusiän jälkeen.[1] Laktoosi-intoleranssi vaihtelee maantieteellisesti: Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin 5 % väestöstä, kun taas joissain Aasian ja Afrikan maissa jopa yli 90 %.[2] Suomalaisista aikuisista noin 83 % pystyy käyttämään maitoa ravinnokseen ainakin jossain määrin."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

        "Keliakian diagnosointi voi olla vaikeaa, sillä se voi ilmentyä ohutsuolen nukan vaurioitumisen ohella iho-oireina, luukatona, kiillevaurioina, ääreis- ja keskushermoston oireina, maksasairauksina, nivelvaivoina ja synnytyskanavan ongelmina. Joskus sairaus ilmenee psyykkisin oirein, mutta usein se on täysin oireeton.

        Riskiryhmiin kuuluvat tyypin 1 diabetestä, kilpirauhasen toimintahäiriöitä, Sjögrenin tautia ja Downin syndroomaa sairastavat.

        – Keliakian esiintyvyys kasvaa samassa tahdissa tyypin 1 diabeteksen kanssa, Mäki mainitsee.

        Geenit altistavat, muut tekijät laukaisevat

        Keliakia on voimakkaasti perinnöllinen sairaus. Sairaudelle altistavia geenejä tunnetaan tällä hetkellä neljäkymmentä.

        – Keliakiageenien tuotteet liittyvät valtaosin immuunijärjestelmään, eivät niinkään suolen läpäisevyyteen tai gluteenin pilkkoutumiseen, sanoo akatemiatutkija, dosentti Päivi Saavalainen Helsingin yliopiston lääketieteellisen genetiikan osastosta.

        Esimerkiksi Venäjän puoleisessa Karjalassa ja Virossa keliakia on harvinaisempi kuin meillä, vaikka perinnöllisessä alttiudessa ei ole juurikaan eroja. Taudin puhkeaminen saattaa liittyä yleiseen hygieniaan: immuunijärjestelmä hyökkää loisten ja taudinaiheuttajien puutteessa viljan gluteenia vastaan. Keliakia voi puhjeta myös yksittäiseen virusinfektioon liittyvän immuunireaktion yhteydessä.

        Suomessa keliakian esiintyvyys on kaksinkertaistunut 20 vuoden sisällä. Syytä tähän on etsittävä ympäristöstä tai geenien säätelyyn vaikuttavista epigeneettisistä tekijöistä."
        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8620/type=1

        "Aivan, pidä sitä ripuliluukkuasi soukemmalla kun ei sieltä näköjään tule kuin valhetta."

        No, no! Piiskaako sinulle pitää antaa, että pidät näppiksesi kurissa?!!

        Jos ihminen ei ole kuullut näistä tunnetuista sairauksista, niin ei kannattaisi niin herkästi arvostella muita!

        Minä kirjoitin:
        "Jo genetiikka tekee ruuansulatuksesta eri ihmisillä erilaisen."
        ja sinä kirjoitat:
        "Ensimmäistä kertaa normaalit geneettiset erot on havaittu vaikuttavan ruuansulatukseen merkittävästi."

        Huomaatko? Olepas tarkkana! Sinä väitit sen erojen olevan MERKITTÄVÄÄ. Minä vain totesin, että sama ruokavalio ei sovi kaikille ja jo geneettisesti olemme erilaisia myös tältä osalta.

        Ruoka lihottaa toisen perheen jäseniä ja toisen perheen jäsenet voivat olla samalla ruualla langanlaihoja, vaikka liikkuvat yhtä paljon. Sekin on osoitus siitä, että geneettiset ominaisuudet vaikuttavat. Väitätkö todellakin vastaan tällaista päivänselvyyttä? Miksi toiset lihovat helpommin kun toiset? Osa siitä on genetiikkaa, osa epigenetiikkaa, osa omia tottumuksia ja ympäristön vaikutusta.

        Mitä sinä oikein haluat nyt väittää? Että kaikille sopii täsmälleen sama ruoakvalio?

        >

        Sinä tuskin tarkoitit noiden mutaatioiden leviämistä kirjoittaessasi vaan nimenomaan tätä: "Ruoka lihottaa toisen perheen jäseniä ja toisen perheen jäsenet voivat olla samalla ruualla langanlaihoja, vaikka liikkuvat yhtä paljon. Sekin on osoitus siitä, että geneettiset ominaisuudet vaikuttavat. Väitätkö todellakin vastaan tällaista päivänselvyyttä?".

        Se, että yhtä paljon liikkuvista perheenjäsenistä toinen lihoaa ja toinen ei lihoa, riippuu siitä, että se lihoava syö enemmän kaloreita (vaikka sitten jonkun tähteet tai vaikka vaan lautasen tyhjäksi kun toiset jättää osan syömättä).

        Ja se tosiaan on päivänselvää, ettei lihominen johdu mistään erilaisesta ruuansulatuksesta vaan kylmästi pelkästään siitä, että toinen saa yli kulutuksen energiaa, toinen ei.

        Kertaakaan ei ole missään tieteellisen tarkassa lähteessä pystytty osoittamaan, että kyse ei olisi puhtaasi kalorisaannista ja kulutuksesta ja niiden epäsuhdasta. Koskaan kyse ei ole mistään erilaisesta ruuansulatuksesta tms. (jos et nyt saivartele jostain avannepotilaista). Eikä Sinullakaan taida siis olla sitä tieteellistä lähdettä, jossa tämä "erilainen ruuansulatus" osoitettaisiin ? Se totisesti olisi suuri ravitsemusopillinen läpimurto.

        >

        Muistaakseni joku kirjoitteli eilen, että sitä saa, mitä tilaa.

        En väittänyt, että olisin löytänyt ASP:n, joten aivan varmasti tulen puuttumaan tiukasti, jos sellaista idiotismia esitetään.


      • tytti5
        Tarkkaan ottaen kirjoitti:

        Insuliini nyt vain sattuu olemaan tärkein ja vaikuttavin.

        On muitakin hormoneja eikä niitä sovi vähätellä, mutta totuus on, että lihomisessa insuliini on päätekijä. Ehkä juuri näistä muista hormoneista johtuen laihtuminen ja lihominen on kuitenkin yksilöllistä ja yksi ja sama tapa syödä ei sovi kaikille.

        (Useat asiaa tuntevat kirjoittajat sanovat, että lihominen on käytännössä lähes mahdotonta, jos käyttää VHH:n tavoin rasvaa ja proteiinia ja vain vähän hiilihydraattia.)

        Jo genetiikka tekee ruuansulatuksesta eri ihmisillä erilaisen.

        Heh !:n opetus kuulostaa siltä, kuin hän olisi itse keksinyt koko hormonin olemassaolon! VAU!

        Luulen kuitenkin, että hän on siitä lukenut jostain karppaussivulta tai Riekin blogista. Eikä suinkaan keksinyt sitä ihan itse, joten vähän pienempää suuta!

        ''mutta totuus on, että lihomisessa insuliini on päätekijä'' naurahdin kyllä :DDD niin siis syö enemmän kuin kuluttaahan ei ole lihomisen päätekijä vaan se että elimistössämme on insuliinia... karppaaja asialla


      • Artoj
        tytti5 kirjoitti:

        ''mutta totuus on, että lihomisessa insuliini on päätekijä'' naurahdin kyllä :DDD niin siis syö enemmän kuin kuluttaahan ei ole lihomisen päätekijä vaan se että elimistössämme on insuliinia... karppaaja asialla

        Huomaa, että et ymmärrä asiaa. Mutta mielipiteitä kyllä löytyy


      • Heh !
        Artoj kirjoitti:

        Huomaa, että et ymmärrä asiaa. Mutta mielipiteitä kyllä löytyy

        >

        Mutta Sinä kuvittelet ymmärtäväsi vai ?

        Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita, jos kerran minä joudun rautalangasta vääntämään ihan ihan perusasioita, joista Sinulla ei ole hajuakaan ?

        Sinun uskonnolliset mielipiteesi ovat tämän palstan pohjasakkaa. Olet epärehellinen talibani.


      • eivoiollatottamuttao
        tytti5 kirjoitti:

        ''mutta totuus on, että lihomisessa insuliini on päätekijä'' naurahdin kyllä :DDD niin siis syö enemmän kuin kuluttaahan ei ole lihomisen päätekijä vaan se että elimistössämme on insuliinia... karppaaja asialla

        Voivoi, jos ei Luttunen ymmärrä, niin on ehkä parempi olla hiljaa.


      • ei kässää
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Mutta Sinä kuvittelet ymmärtäväsi vai ?

        Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita, jos kerran minä joudun rautalangasta vääntämään ihan ihan perusasioita, joista Sinulla ei ole hajuakaan ?

        Sinun uskonnolliset mielipiteesi ovat tämän palstan pohjasakkaa. Olet epärehellinen talibani.

        ">

        Mutta Sinä kuvittelet ymmärtäväsi vai ?

        Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita, jos kerran minä joudun rautalangasta vääntämään ihan ihan perusasioita, joista Sinulla ei ole hajuakaan ?

        Sinun uskonnolliset mielipiteesi ovat tämän palstan pohjasakkaa. Olet epärehellinen talibani. "

        Jaa, sinäkö olitkin nimimerkki tytti5?


      • ei kässää kirjoitti:

        ">

        Mutta Sinä kuvittelet ymmärtäväsi vai ?

        Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita, jos kerran minä joudun rautalangasta vääntämään ihan ihan perusasioita, joista Sinulla ei ole hajuakaan ?

        Sinun uskonnolliset mielipiteesi ovat tämän palstan pohjasakkaa. Olet epärehellinen talibani. "

        Jaa, sinäkö olitkin nimimerkki tytti5?

        "Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita" Olet kyllä kaiken aikaa kiukkuinen hihhuli. Tuo sana vitusta esiintyy kirjoituksissasi usein ja se kertoo sinusta paljon. Olet vitusti hihhuli ja sellaisena pysyt. Kyykkyyn ja pysy siellä.


      • Tarkkaan ottaen
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Sinä tuskin tarkoitit noiden mutaatioiden leviämistä kirjoittaessasi vaan nimenomaan tätä: "Ruoka lihottaa toisen perheen jäseniä ja toisen perheen jäsenet voivat olla samalla ruualla langanlaihoja, vaikka liikkuvat yhtä paljon. Sekin on osoitus siitä, että geneettiset ominaisuudet vaikuttavat. Väitätkö todellakin vastaan tällaista päivänselvyyttä?".

        Se, että yhtä paljon liikkuvista perheenjäsenistä toinen lihoaa ja toinen ei lihoa, riippuu siitä, että se lihoava syö enemmän kaloreita (vaikka sitten jonkun tähteet tai vaikka vaan lautasen tyhjäksi kun toiset jättää osan syömättä).

        Ja se tosiaan on päivänselvää, ettei lihominen johdu mistään erilaisesta ruuansulatuksesta vaan kylmästi pelkästään siitä, että toinen saa yli kulutuksen energiaa, toinen ei.

        Kertaakaan ei ole missään tieteellisen tarkassa lähteessä pystytty osoittamaan, että kyse ei olisi puhtaasi kalorisaannista ja kulutuksesta ja niiden epäsuhdasta. Koskaan kyse ei ole mistään erilaisesta ruuansulatuksesta tms. (jos et nyt saivartele jostain avannepotilaista). Eikä Sinullakaan taida siis olla sitä tieteellistä lähdettä, jossa tämä "erilainen ruuansulatus" osoitettaisiin ? Se totisesti olisi suuri ravitsemusopillinen läpimurto.

        >

        Muistaakseni joku kirjoitteli eilen, että sitä saa, mitä tilaa.

        En väittänyt, että olisin löytänyt ASP:n, joten aivan varmasti tulen puuttumaan tiukasti, jos sellaista idiotismia esitetään.

        Minä kylläkin kirjoitin nimenomaan laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa ajatellen.
        http://www.med.utu.fi/tiedostot/ylab/pdf/LAKTOOSIMALABSORPTIOON LIITTYVÄ GEENIMUUTOS.pdf
        Tuo on myös totta, että samassa perheessä lihotaan samalla tavalla. Genotyypit nääs. Myös eri rodut keräävät rasvansa eri paikkoihin. Joillakin on taipumus lihota ja toisilla taas ei. Fenotyyppiin vaikuttaa ympäristö eli juurikin ravinto.

        Meillä on kullakin erilainen aineenvaihdunta ja se on osin geneettistä. Älä nyt ole taas ihan taukki! En ole puhunut mitään kaloriteorista, sinä vain oletit niin! Jotkut ovat läpipaskoja ja toiset taas eivät, vaan ottavat talteen tarkasti kaiken, mitä suoleen tulee. Imeytymisessä on suuri eroja. Kakan mukana tulee paljon ravintoaineita ja rasvoja ulos. Kalori on kalori VAIN imeytyneenä. Vessanpytyssä siitä ei ihminen liho.

        Jotkut asiat ovat niin päivänselviä, että niitä ei tarvitse todistaa tutkimuksilla edes.

        Tiede-lehteä selailin, kun muistelin siellä olleen paljon juttuja geeneistä ja lihomisesta.

        Ruokavaliosta voi riippua se, kuinka nopeasti kalorit palavat. http://www.tiede.fi/uutiset/4726/maidosta_bongattiin_uusi_terveysmolekyyli

        Myrkyt saattavat vaikutta tulevaisuudessa eenmmänkin
        http://www.tiede.fi/uutiset/4703/kemikaalit_herkistavat_tulevia_sukupolvia

        Vielä ei tiedetä voiko esimerkiksi greliinin tuotanto olla geneettistä vai muista seikoista riippuvaa.

        Suolistobakteerit vaikuttavat suoraan aivoihin, joten suoliston hyvinvoinnilla on paljon suurempi osuus lihomiseen kuin geeneillä. Jos puuttuu hyviä ruokaa pilkkovia bakteereja, niin seurauksena on paljon erilaisia ongelmia, mm. allergioita ja lihomista. Molemmat seikat, geenit ja kerätyt suolistobakteerit vaikuttavat kykyymme käyttää energiaa. Suolistobakteerit saattavat olla myös osin perittyjä! Ei tosin ihan geeneissä. ;D Samassa perheessä kulkee myös sama ruokakulttuuri.

        Heh:
        " Koskaan kyse ei ole mistään erilaisesta ruuansulatuksesta tms. (jos et nyt saivartele jostain avannepotilaista). Eikä Sinullakaan taida siis olla sitä tieteellistä lähdettä, jossa tämä "erilainen ruuansulatus" osoitettaisiin ? Se totisesti olisi suuri ravitsemusopillinen läpimurto."

        No, olen puhunut erilaisista suolistosairauksista ja niiden yleisyydestä. Heillä juuri on imeytymisessä häikkää eikä se koske ainoastaa ravintoaineita, vaan myös rasvoja. Siten oikeasti saatu kalorimäärä voi olla hyvinkin erilainen verrattuna terveeseen. Olen myös maininnut mm. kilpirauhasen vaikutuksen. Että ei ainoastaan se avanne tai edes avanne ja j-pussi.

        On huomattu, että usein pitkä elämän salaisuus ei ole elämäntavoissa, vaan geeneissä. Luultavasti 100-vuotiaiksi eläneillä on geenit, jotka eivät altista lihomiselle, joka taas on syy useisiin sairauksiin.

        "Alexandros Vegiopoulos Saksan syöpätutkimuskeskuksesta kollegoineen sai hiirikokeissa selville, että kehittyvien rasvasolujen erilaistumiseen ruskeiksi tai valkoisiksi osallistuu COX-2-entsyymi.

        Tutkijat havaitsivat, että geneettisesti muokatut hiiret, jotka tuottavat runsaasti COX-2-entsyymiä, polttivat energiaa nopeammin eivätkä lihoneet runsasenergiaisesta ravinnosta huolimatta.

        Tutkijat toivovat tuloksen poikivan uuden menetelmän lihavuuden hoitoon."
        http://www.tiede.fi/uutiset/3897/rasvasolut_polttamaan_energiaa

        Geeni lisää ADHD-riskiä ja ADHD-oireyhtymään liittyy usein syöpöttely... On selvää, että jotkut geenit vaikuttavat nimenomaan ruokahaluun tai kylläisyyteen.


      • ...Jatkoa vielä
        Tarkkaan ottaen kirjoitti:

        Minä kylläkin kirjoitin nimenomaan laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa ajatellen.
        http://www.med.utu.fi/tiedostot/ylab/pdf/LAKTOOSIMALABSORPTIOON LIITTYVÄ GEENIMUUTOS.pdf
        Tuo on myös totta, että samassa perheessä lihotaan samalla tavalla. Genotyypit nääs. Myös eri rodut keräävät rasvansa eri paikkoihin. Joillakin on taipumus lihota ja toisilla taas ei. Fenotyyppiin vaikuttaa ympäristö eli juurikin ravinto.

        Meillä on kullakin erilainen aineenvaihdunta ja se on osin geneettistä. Älä nyt ole taas ihan taukki! En ole puhunut mitään kaloriteorista, sinä vain oletit niin! Jotkut ovat läpipaskoja ja toiset taas eivät, vaan ottavat talteen tarkasti kaiken, mitä suoleen tulee. Imeytymisessä on suuri eroja. Kakan mukana tulee paljon ravintoaineita ja rasvoja ulos. Kalori on kalori VAIN imeytyneenä. Vessanpytyssä siitä ei ihminen liho.

        Jotkut asiat ovat niin päivänselviä, että niitä ei tarvitse todistaa tutkimuksilla edes.

        Tiede-lehteä selailin, kun muistelin siellä olleen paljon juttuja geeneistä ja lihomisesta.

        Ruokavaliosta voi riippua se, kuinka nopeasti kalorit palavat. http://www.tiede.fi/uutiset/4726/maidosta_bongattiin_uusi_terveysmolekyyli

        Myrkyt saattavat vaikutta tulevaisuudessa eenmmänkin
        http://www.tiede.fi/uutiset/4703/kemikaalit_herkistavat_tulevia_sukupolvia

        Vielä ei tiedetä voiko esimerkiksi greliinin tuotanto olla geneettistä vai muista seikoista riippuvaa.

        Suolistobakteerit vaikuttavat suoraan aivoihin, joten suoliston hyvinvoinnilla on paljon suurempi osuus lihomiseen kuin geeneillä. Jos puuttuu hyviä ruokaa pilkkovia bakteereja, niin seurauksena on paljon erilaisia ongelmia, mm. allergioita ja lihomista. Molemmat seikat, geenit ja kerätyt suolistobakteerit vaikuttavat kykyymme käyttää energiaa. Suolistobakteerit saattavat olla myös osin perittyjä! Ei tosin ihan geeneissä. ;D Samassa perheessä kulkee myös sama ruokakulttuuri.

        Heh:
        " Koskaan kyse ei ole mistään erilaisesta ruuansulatuksesta tms. (jos et nyt saivartele jostain avannepotilaista). Eikä Sinullakaan taida siis olla sitä tieteellistä lähdettä, jossa tämä "erilainen ruuansulatus" osoitettaisiin ? Se totisesti olisi suuri ravitsemusopillinen läpimurto."

        No, olen puhunut erilaisista suolistosairauksista ja niiden yleisyydestä. Heillä juuri on imeytymisessä häikkää eikä se koske ainoastaa ravintoaineita, vaan myös rasvoja. Siten oikeasti saatu kalorimäärä voi olla hyvinkin erilainen verrattuna terveeseen. Olen myös maininnut mm. kilpirauhasen vaikutuksen. Että ei ainoastaan se avanne tai edes avanne ja j-pussi.

        On huomattu, että usein pitkä elämän salaisuus ei ole elämäntavoissa, vaan geeneissä. Luultavasti 100-vuotiaiksi eläneillä on geenit, jotka eivät altista lihomiselle, joka taas on syy useisiin sairauksiin.

        "Alexandros Vegiopoulos Saksan syöpätutkimuskeskuksesta kollegoineen sai hiirikokeissa selville, että kehittyvien rasvasolujen erilaistumiseen ruskeiksi tai valkoisiksi osallistuu COX-2-entsyymi.

        Tutkijat havaitsivat, että geneettisesti muokatut hiiret, jotka tuottavat runsaasti COX-2-entsyymiä, polttivat energiaa nopeammin eivätkä lihoneet runsasenergiaisesta ravinnosta huolimatta.

        Tutkijat toivovat tuloksen poikivan uuden menetelmän lihavuuden hoitoon."
        http://www.tiede.fi/uutiset/3897/rasvasolut_polttamaan_energiaa

        Geeni lisää ADHD-riskiä ja ADHD-oireyhtymään liittyy usein syöpöttely... On selvää, että jotkut geenit vaikuttavat nimenomaan ruokahaluun tai kylläisyyteen.

        Lisään tämän samallatämän jutun mielenkiintoisuutensa vuoksi:
        "Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että rasvojen vaikutus on yhteydessä proteiiniiin Angptl4. Uudessa tutkimuksessa tutkijat halusivat selvittää, mitä tapahtuu hiirille, joilta puuttuu Angptl4, kun niitä ruokitaan tyydyttyneillä rasvoilla.

        Tämän proteiinin vajaus aiheutti hiirille vakavia immuunireaktioita ja lopulta kuoleman. Näin kävi vain silloin, kun eläimiä oli ruokittu tyydyttyneillä rasvoilla.

        Löydöksellä on merkitys varsinkin noin kolmelle prosentille ihmisistä, joilla on mutaatio Angptl4-geenissä. Löydös myös korostaa imusolmukkeiden ehkä aliarvioitua merkitystä reaktiossa ruokavalion runsaaseen rasvaan."
        http://www.tiede.fi/uutiset/4118/tyydyttyneelta_rasvalta_suojaava_proteiini_loytyi

        Epigenetiikka tuo valtavasti lisää vielä aiheeseen.
        http://www.tiede.fi/uutiset/4061/isan_ruokavalio_voi_altistaa_tyttaren_diabeteksell

        Myös tässä artikkelissa puhutaan yleisesti asiasta:

        "Ruokahalun ja energiatasapainon säätely on useiden hormonien, välittäjäaineiden ja geenien monimutkainen verkosto. Ihmiseltä on löydetty lihavuuteen johtavia yhden geenin virheitä esimerkiksi ruokahalua säätelevässä järjestelmässä, mutta nämä ovat harvinaisia lihavuuden muotoja."

        Lisää:
        Ruokahalun ja energiatasapainon säätely on useiden hormonien, välittäjäaineiden ja geenien monimutkainen verkosto. Ihmiseltä on löydetty lihavuuteen johtavia yhden geenin virheitä esimerkiksi ruokahalua säätelevässä järjestelmässä, mutta nämä ovat harvinaisia lihavuuden muotoja.
        http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Lihottaako-ruoka-vai-perimä/1299/?c=Painonhallinta

        "Tutkimuksessa oli mukana yhteensä yli tuhat suomalaista ja tanskalaista kaksosparia. Selvitimme, millainen yhteys fyysisellä aktiivisuudella oli tutkittavien painoindeksiin, vyötärönmittaan ja rasvaprosenttiin. Tulokset osoittivat, että korkea fyysinen aktiivisuus pystyy muokkaamaan lihomiselle altistavien geenien toimintaa, Silventoinen kertoo.

        Samansuuntaisia tuloksia on saatu jo aiemmin yhdessä suomalaisessa ja yhdessä yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa.

        -Nämä tulokset osoittavat, että liikunta on erittäin tärkeä osa painonhallintaa niillä, joilla on lihavuuteen altistava geeniperimä. Jos altistavaa perimää ei ole, painon pitäminen kurissa onnistuu vähäisemmälläkin liikunnalla, Silventoinen sanoo. "
        http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2009091510251253_lh.shtml

        "Geenit altistavat lihomiselle
        Tutkimuksen uskotaan paljastavan lähivuosina useita perintötekijöitä, jotka altistavat lihomiselle. Joitakin painon nousulle altistavia geenimuotoja on jo löydetty."
        http://yle.fi/uutiset/geenit_altistavat_lihomiselle/5239916


        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Eloisuus ja suotuisat geenit saattavat estää lihomisen/1135225231638

        Ja lopuksi KÄYPÄ HOITO ja lopussa mainittu kirjallisuus
        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nix01854


      • Heh !
        ei kässää kirjoitti:

        ">

        Mutta Sinä kuvittelet ymmärtäväsi vai ?

        Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita, jos kerran minä joudun rautalangasta vääntämään ihan ihan perusasioita, joista Sinulla ei ole hajuakaan ?

        Sinun uskonnolliset mielipiteesi ovat tämän palstan pohjasakkaa. Olet epärehellinen talibani. "

        Jaa, sinäkö olitkin nimimerkki tytti5?

        >

        Miksi olisin ?

        Täällä ei käsittääkseni määrätä, että vain se kirjoittaja saa vastata, jonka viestiin vastataan. Oletko eri mieltä ?

        Vastasin Peltorunkun vammailuun. En tytti5:n kirjoitteluun.


      • Heh !
        kj.mattila kirjoitti:

        "Mistä vitusta tuollainen valehteleva hihhuli olisi oppinut asioita" Olet kyllä kaiken aikaa kiukkuinen hihhuli. Tuo sana vitusta esiintyy kirjoituksissasi usein ja se kertoo sinusta paljon. Olet vitusti hihhuli ja sellaisena pysyt. Kyykkyyn ja pysy siellä.

        >

        Kertoo mitä ?

        Älä nyt saatanan hihu sentään itkuun pillahda, jos joku käyttää voimasanaa.

        >

        Harmi vaan kun kyykkyyn ei mennä ilman syytä. Minulla ei ole syytä siihen, joten edelleen Sinä olet se, joka kyykistelee argumenttieni edessä - ja sen paljastaa täysin ilman asiaa olevat viestisi.


      • Heh !
        Tarkkaan ottaen kirjoitti:

        Minä kylläkin kirjoitin nimenomaan laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa ajatellen.
        http://www.med.utu.fi/tiedostot/ylab/pdf/LAKTOOSIMALABSORPTIOON LIITTYVÄ GEENIMUUTOS.pdf
        Tuo on myös totta, että samassa perheessä lihotaan samalla tavalla. Genotyypit nääs. Myös eri rodut keräävät rasvansa eri paikkoihin. Joillakin on taipumus lihota ja toisilla taas ei. Fenotyyppiin vaikuttaa ympäristö eli juurikin ravinto.

        Meillä on kullakin erilainen aineenvaihdunta ja se on osin geneettistä. Älä nyt ole taas ihan taukki! En ole puhunut mitään kaloriteorista, sinä vain oletit niin! Jotkut ovat läpipaskoja ja toiset taas eivät, vaan ottavat talteen tarkasti kaiken, mitä suoleen tulee. Imeytymisessä on suuri eroja. Kakan mukana tulee paljon ravintoaineita ja rasvoja ulos. Kalori on kalori VAIN imeytyneenä. Vessanpytyssä siitä ei ihminen liho.

        Jotkut asiat ovat niin päivänselviä, että niitä ei tarvitse todistaa tutkimuksilla edes.

        Tiede-lehteä selailin, kun muistelin siellä olleen paljon juttuja geeneistä ja lihomisesta.

        Ruokavaliosta voi riippua se, kuinka nopeasti kalorit palavat. http://www.tiede.fi/uutiset/4726/maidosta_bongattiin_uusi_terveysmolekyyli

        Myrkyt saattavat vaikutta tulevaisuudessa eenmmänkin
        http://www.tiede.fi/uutiset/4703/kemikaalit_herkistavat_tulevia_sukupolvia

        Vielä ei tiedetä voiko esimerkiksi greliinin tuotanto olla geneettistä vai muista seikoista riippuvaa.

        Suolistobakteerit vaikuttavat suoraan aivoihin, joten suoliston hyvinvoinnilla on paljon suurempi osuus lihomiseen kuin geeneillä. Jos puuttuu hyviä ruokaa pilkkovia bakteereja, niin seurauksena on paljon erilaisia ongelmia, mm. allergioita ja lihomista. Molemmat seikat, geenit ja kerätyt suolistobakteerit vaikuttavat kykyymme käyttää energiaa. Suolistobakteerit saattavat olla myös osin perittyjä! Ei tosin ihan geeneissä. ;D Samassa perheessä kulkee myös sama ruokakulttuuri.

        Heh:
        " Koskaan kyse ei ole mistään erilaisesta ruuansulatuksesta tms. (jos et nyt saivartele jostain avannepotilaista). Eikä Sinullakaan taida siis olla sitä tieteellistä lähdettä, jossa tämä "erilainen ruuansulatus" osoitettaisiin ? Se totisesti olisi suuri ravitsemusopillinen läpimurto."

        No, olen puhunut erilaisista suolistosairauksista ja niiden yleisyydestä. Heillä juuri on imeytymisessä häikkää eikä se koske ainoastaa ravintoaineita, vaan myös rasvoja. Siten oikeasti saatu kalorimäärä voi olla hyvinkin erilainen verrattuna terveeseen. Olen myös maininnut mm. kilpirauhasen vaikutuksen. Että ei ainoastaan se avanne tai edes avanne ja j-pussi.

        On huomattu, että usein pitkä elämän salaisuus ei ole elämäntavoissa, vaan geeneissä. Luultavasti 100-vuotiaiksi eläneillä on geenit, jotka eivät altista lihomiselle, joka taas on syy useisiin sairauksiin.

        "Alexandros Vegiopoulos Saksan syöpätutkimuskeskuksesta kollegoineen sai hiirikokeissa selville, että kehittyvien rasvasolujen erilaistumiseen ruskeiksi tai valkoisiksi osallistuu COX-2-entsyymi.

        Tutkijat havaitsivat, että geneettisesti muokatut hiiret, jotka tuottavat runsaasti COX-2-entsyymiä, polttivat energiaa nopeammin eivätkä lihoneet runsasenergiaisesta ravinnosta huolimatta.

        Tutkijat toivovat tuloksen poikivan uuden menetelmän lihavuuden hoitoon."
        http://www.tiede.fi/uutiset/3897/rasvasolut_polttamaan_energiaa

        Geeni lisää ADHD-riskiä ja ADHD-oireyhtymään liittyy usein syöpöttely... On selvää, että jotkut geenit vaikuttavat nimenomaan ruokahaluun tai kylläisyyteen.

        >

        Tuo ainakin on päivänselvä uskomus. Aina kun asiaa tutkitaan tieteellisen tarkasti, vain kalorit ratkaisevat. "Kummallista", ettei tieteelliseen tutkimukseen ole ikinä eksynyt yhtäkään "läpipaskoa". Kaikki tällaiset "läpipaskot" vaan syövät vähemmän kaloreita kuin lihomiseen taipuvaiset.

        Tosiaan, imeytyminen on hyvin lähellä 100 prosenttia kaikilla. Kuidun (ja ilmeisesti hienoisesti myös kalsiumin) määrä on oikeastaan ainoa vaikuttava tekijä. Oikein paljon kuitua syövät saavat ruuasta talteen vain ehkä 95 % energiaravintoaineista kun muut saa pari prosenttia enemmän.

        Nuo "läpipaskot" on vain urbaanilegendaa. Ei sellaisia oikeasti ole olemassa. Ne on uskomusta.

        >

        Jaa ? No, paljonkos heillä jää sitten noita energiaravintoaineita imeytymättä ?

        Pitääkö tuollaiseen väitteeseen vaan uskoa vai antaisitko tieteellisen todisteen ?

        Jep, pelkkä uskottelu ei taida ihan vakuuttaa.

        >

        Ai sekin vaikuttaa imeytymiseen. Johan on. Olisiko edes jotain pienen pientä tutkimusta ? Tuollaiset väitteet nimittäin tuntuu varsin uskomattomilta, enkä oikein pysty luottamaan nyt pelkästään palstahihhulin väitteeseen.

        Tuon jatkoviestisi sinänsä ihan tietoa sisältäviin linkkeihin minulla on kommenttina vain se, että jos lihomiseen altistavia geenejä kantaa, niin kannattaa sitten tarkkailla syömistä entistä tarkemmin (ja liikkua). Nämä geenitkään eivät nimittäin lihota, jos ei syö yli kulutuksen. [En tiedä, oletko käsittänyt genetiikan kokonaan väärin.]


    • Torvi, vai oliko se pasuuna.
      Mitä tämä merkitsee?
      •**Insuliini kohottaa ASP-tasoja.***
      Jos näin on asia, niin eikö me silloin palata takaisin insuliiniin, tä?

      • Heh !

        >

        Kuitenkaan ASP:n olemassa olo ei edellytä insuliinia - vaikka insuliini vaikuttaisi sen määrään.

        Ja tosiaan, Duodecim kirjoittaa: "Sen vaikutus on insuliinista riippumatonta ja yli kolme kertaa tehokkaampaa kuin insuliinin (Sniderman ja Cianflone 1994).", joten eipä se ole edes niin sanottua.

        Hihhuleita syytetään usein ns. lainauslouhinnasta. Tämä on sellainen ilmiö, että hihhuli poimii tekstistä vain hänen uskomustaan tukevat seikat tai irrottaa jonkin lausahduksen asiayhteydestään. Lähde ei siis tue hänen väitettään, mutta hän etsii lähteestä sellaisen lainauksen, että ilman lähteen tarkastamista saattaisi jäädä siihen uskoon, että lähde tosiaan tukee sanottua. Hihhuli siis esim. jättää pois ne kohdat lainauksesta, jossa hänen väitteensä murskataan.

        Käytitkö nyt tätä quote miningia ?

        Lähteesi (jota et jostain syystä mainitse vaan väität tekstiä omaksesi) on käsittääkseni Jussi Riekin blogi:
        http://www.jussiriekki.fi/asp/
        Siellä kirjoitetaan yhteenvedossa näin:
        "Artikkelin asiasisältö tiivistettynä:
        ASP-varastoi energiaa rasvasoluihin.
        Ylipainoisilla on ns. normaalipainoisiin verrattuna kroonisesti korkeammat ASP-tasot.
        Syöty rasva kohottaa kylomikronitasoja, mikä taas stimuloi ASPn tuotantoa.
        Insuliini kohottaa ASP-tasoja.

        Söitpä sitten vähähiilihydraattisesti tai runsashiilihydraattisesti, keho löytää omat tapansa varastoida energiaa. Rasvan kertymistä ei piileskellä makroravinteiden kanssa kikkailemalla, vaan kyseessä on laajempi kokonaisuus ja tärkeää onkin sen oman tasapainon löytäminen. Suosi ruokavaliota, joka palvelee omia tavoitteitasi, elämäntapojasi ja mieltymyksiäsi parhaiten."

        Toistetaan tuo mitä siinä sanottiin HETI tuon Petorunkun lainauksen jälkeen:
        "Söitpä sitten vähähiilihydraattisesti tai runsashiilihydraattisesti, keho löytää omat tapansa varastoida energiaa.".

        Ka-zinggg, ja Petorunkku KYYKKYYN !

        Olet epärehellinen vajakki. Et lainannut koko tekstiä, jossa asia todella selvennettiin yks'kantaan.


      • skääri
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Kuitenkaan ASP:n olemassa olo ei edellytä insuliinia - vaikka insuliini vaikuttaisi sen määrään.

        Ja tosiaan, Duodecim kirjoittaa: "Sen vaikutus on insuliinista riippumatonta ja yli kolme kertaa tehokkaampaa kuin insuliinin (Sniderman ja Cianflone 1994).", joten eipä se ole edes niin sanottua.

        Hihhuleita syytetään usein ns. lainauslouhinnasta. Tämä on sellainen ilmiö, että hihhuli poimii tekstistä vain hänen uskomustaan tukevat seikat tai irrottaa jonkin lausahduksen asiayhteydestään. Lähde ei siis tue hänen väitettään, mutta hän etsii lähteestä sellaisen lainauksen, että ilman lähteen tarkastamista saattaisi jäädä siihen uskoon, että lähde tosiaan tukee sanottua. Hihhuli siis esim. jättää pois ne kohdat lainauksesta, jossa hänen väitteensä murskataan.

        Käytitkö nyt tätä quote miningia ?

        Lähteesi (jota et jostain syystä mainitse vaan väität tekstiä omaksesi) on käsittääkseni Jussi Riekin blogi:
        http://www.jussiriekki.fi/asp/
        Siellä kirjoitetaan yhteenvedossa näin:
        "Artikkelin asiasisältö tiivistettynä:
        ASP-varastoi energiaa rasvasoluihin.
        Ylipainoisilla on ns. normaalipainoisiin verrattuna kroonisesti korkeammat ASP-tasot.
        Syöty rasva kohottaa kylomikronitasoja, mikä taas stimuloi ASPn tuotantoa.
        Insuliini kohottaa ASP-tasoja.

        Söitpä sitten vähähiilihydraattisesti tai runsashiilihydraattisesti, keho löytää omat tapansa varastoida energiaa. Rasvan kertymistä ei piileskellä makroravinteiden kanssa kikkailemalla, vaan kyseessä on laajempi kokonaisuus ja tärkeää onkin sen oman tasapainon löytäminen. Suosi ruokavaliota, joka palvelee omia tavoitteitasi, elämäntapojasi ja mieltymyksiäsi parhaiten."

        Toistetaan tuo mitä siinä sanottiin HETI tuon Petorunkun lainauksen jälkeen:
        "Söitpä sitten vähähiilihydraattisesti tai runsashiilihydraattisesti, keho löytää omat tapansa varastoida energiaa.".

        Ka-zinggg, ja Petorunkku KYYKKYYN !

        Olet epärehellinen vajakki. Et lainannut koko tekstiä, jossa asia todella selvennettiin yks'kantaan.

        Peltorunkku saa dunkkuun 5-0


      • AiAiAi
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Kuitenkaan ASP:n olemassa olo ei edellytä insuliinia - vaikka insuliini vaikuttaisi sen määrään.

        Ja tosiaan, Duodecim kirjoittaa: "Sen vaikutus on insuliinista riippumatonta ja yli kolme kertaa tehokkaampaa kuin insuliinin (Sniderman ja Cianflone 1994).", joten eipä se ole edes niin sanottua.

        Hihhuleita syytetään usein ns. lainauslouhinnasta. Tämä on sellainen ilmiö, että hihhuli poimii tekstistä vain hänen uskomustaan tukevat seikat tai irrottaa jonkin lausahduksen asiayhteydestään. Lähde ei siis tue hänen väitettään, mutta hän etsii lähteestä sellaisen lainauksen, että ilman lähteen tarkastamista saattaisi jäädä siihen uskoon, että lähde tosiaan tukee sanottua. Hihhuli siis esim. jättää pois ne kohdat lainauksesta, jossa hänen väitteensä murskataan.

        Käytitkö nyt tätä quote miningia ?

        Lähteesi (jota et jostain syystä mainitse vaan väität tekstiä omaksesi) on käsittääkseni Jussi Riekin blogi:
        http://www.jussiriekki.fi/asp/
        Siellä kirjoitetaan yhteenvedossa näin:
        "Artikkelin asiasisältö tiivistettynä:
        ASP-varastoi energiaa rasvasoluihin.
        Ylipainoisilla on ns. normaalipainoisiin verrattuna kroonisesti korkeammat ASP-tasot.
        Syöty rasva kohottaa kylomikronitasoja, mikä taas stimuloi ASPn tuotantoa.
        Insuliini kohottaa ASP-tasoja.

        Söitpä sitten vähähiilihydraattisesti tai runsashiilihydraattisesti, keho löytää omat tapansa varastoida energiaa. Rasvan kertymistä ei piileskellä makroravinteiden kanssa kikkailemalla, vaan kyseessä on laajempi kokonaisuus ja tärkeää onkin sen oman tasapainon löytäminen. Suosi ruokavaliota, joka palvelee omia tavoitteitasi, elämäntapojasi ja mieltymyksiäsi parhaiten."

        Toistetaan tuo mitä siinä sanottiin HETI tuon Petorunkun lainauksen jälkeen:
        "Söitpä sitten vähähiilihydraattisesti tai runsashiilihydraattisesti, keho löytää omat tapansa varastoida energiaa.".

        Ka-zinggg, ja Petorunkku KYYKKYYN !

        Olet epärehellinen vajakki. Et lainannut koko tekstiä, jossa asia todella selvennettiin yks'kantaan.

        Mikä ihme sinua vaivaa, kun et pysty keskustelemaan ihmisten lailla jatkuvasti nimittelemättä ja ilman vihamielisyyttä? Miten yksi ruokavalio voi oikeasti kuumentaa tunteitasi noin paljon?

        Ihmisten perusaineenvaihdunta ei toimi kaikilla samalla teholla. Kyllä, ihminen lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa, mutta se kulutus valitettavasti vaihtelee iän, aktiivisuuden ja jopa terveydentilan myötä. Aineenvaihdunnan eroavaisuudesta kertoo jo se, että joillakin rasva kerääntyy pääasiassa reisiin ja takapuoleen, toisilla se imestyy vyötärölle.

        Jos lihomisen myötä on sairastunut vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaan, peruskulutus on voinut laskea erilaisilla kalorilaskureilla saatavan keskiarvon alapuolelle.Tällöin laihtuminen on huomattavsti hitaampaa kuin terveellä ihmisellä, vaikka laskennallinen kalorivaje olisi sama. Tästä syystä laihdutus tuottaa toisille enemmän tuskaa kuin toisille, koska samaan painonpudotustulokseen tarvittava ruokamäärä on pienempi. Siksi luulen, että VHH on hyvä vaihtoehto painonpudotukseen ja myös keino painonhallintaan, koska ihmisten kokemus on osoittanut, että nälänhallinta on parempi ja laihduttajat tuntevat itsensä kylläiseksi vaikka olisivatkin pienemmillä kaloreilla. Tämä etenkin niiden ihmisten kohdalla, joiden ruokavalio on aiemmin koostunut eineksistä, sokerista ja valkoisista jauhoista ja hyvin pienestä määrästä kasviksia. Siitä en tiedä, että johtuuko se sitten rasvasta, proteiinista vai siitä, että vatsa täytyy suuremmasta kasvisten määrästä. Loppujen lopuksi aivan sama mikä mekanismi on, koska ihminen laihtuu ja terveys ja elämänlaatu kohenee monipuolisella ruokavaliolla.

        Mikä muuten saa ihmisen syömään yli tarpeensa? Huono ruoan laatu? Laiskuus? Henkiset ongelmat? Hormonit? Kuinka paljon ylensyönti on fyysinen (nälkää ja ruokahalua ohjaavat hormonit) ongelma ja kuinka paljon henkinen (masennus, kadonnut elämänhalu, suru) ongelma?


      • A. Heikkilä
        AiAiAi kirjoitti:

        Mikä ihme sinua vaivaa, kun et pysty keskustelemaan ihmisten lailla jatkuvasti nimittelemättä ja ilman vihamielisyyttä? Miten yksi ruokavalio voi oikeasti kuumentaa tunteitasi noin paljon?

        Ihmisten perusaineenvaihdunta ei toimi kaikilla samalla teholla. Kyllä, ihminen lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa, mutta se kulutus valitettavasti vaihtelee iän, aktiivisuuden ja jopa terveydentilan myötä. Aineenvaihdunnan eroavaisuudesta kertoo jo se, että joillakin rasva kerääntyy pääasiassa reisiin ja takapuoleen, toisilla se imestyy vyötärölle.

        Jos lihomisen myötä on sairastunut vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaan, peruskulutus on voinut laskea erilaisilla kalorilaskureilla saatavan keskiarvon alapuolelle.Tällöin laihtuminen on huomattavsti hitaampaa kuin terveellä ihmisellä, vaikka laskennallinen kalorivaje olisi sama. Tästä syystä laihdutus tuottaa toisille enemmän tuskaa kuin toisille, koska samaan painonpudotustulokseen tarvittava ruokamäärä on pienempi. Siksi luulen, että VHH on hyvä vaihtoehto painonpudotukseen ja myös keino painonhallintaan, koska ihmisten kokemus on osoittanut, että nälänhallinta on parempi ja laihduttajat tuntevat itsensä kylläiseksi vaikka olisivatkin pienemmillä kaloreilla. Tämä etenkin niiden ihmisten kohdalla, joiden ruokavalio on aiemmin koostunut eineksistä, sokerista ja valkoisista jauhoista ja hyvin pienestä määrästä kasviksia. Siitä en tiedä, että johtuuko se sitten rasvasta, proteiinista vai siitä, että vatsa täytyy suuremmasta kasvisten määrästä. Loppujen lopuksi aivan sama mikä mekanismi on, koska ihminen laihtuu ja terveys ja elämänlaatu kohenee monipuolisella ruokavaliolla.

        Mikä muuten saa ihmisen syömään yli tarpeensa? Huono ruoan laatu? Laiskuus? Henkiset ongelmat? Hormonit? Kuinka paljon ylensyönti on fyysinen (nälkää ja ruokahalua ohjaavat hormonit) ongelma ja kuinka paljon henkinen (masennus, kadonnut elämänhalu, suru) ongelma?

        Mikä sai Mattilan syömään jopa pellillisen pullaa illassa?

        Himo ja ylensyönti ovat KUOLEMANSYNTEJÄ!!!


      • ahj heikkilä
        A. Heikkilä kirjoitti:

        Mikä sai Mattilan syömään jopa pellillisen pullaa illassa?

        Himo ja ylensyönti ovat KUOLEMANSYNTEJÄ!!!

        Ihmisilla on kaksi perusasiaa. Himo ja Kateus. Suomalaisten kateus on ajanut himon ohi aikaa sitten.


      • Heh !
        AiAiAi kirjoitti:

        Mikä ihme sinua vaivaa, kun et pysty keskustelemaan ihmisten lailla jatkuvasti nimittelemättä ja ilman vihamielisyyttä? Miten yksi ruokavalio voi oikeasti kuumentaa tunteitasi noin paljon?

        Ihmisten perusaineenvaihdunta ei toimi kaikilla samalla teholla. Kyllä, ihminen lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa, mutta se kulutus valitettavasti vaihtelee iän, aktiivisuuden ja jopa terveydentilan myötä. Aineenvaihdunnan eroavaisuudesta kertoo jo se, että joillakin rasva kerääntyy pääasiassa reisiin ja takapuoleen, toisilla se imestyy vyötärölle.

        Jos lihomisen myötä on sairastunut vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaan, peruskulutus on voinut laskea erilaisilla kalorilaskureilla saatavan keskiarvon alapuolelle.Tällöin laihtuminen on huomattavsti hitaampaa kuin terveellä ihmisellä, vaikka laskennallinen kalorivaje olisi sama. Tästä syystä laihdutus tuottaa toisille enemmän tuskaa kuin toisille, koska samaan painonpudotustulokseen tarvittava ruokamäärä on pienempi. Siksi luulen, että VHH on hyvä vaihtoehto painonpudotukseen ja myös keino painonhallintaan, koska ihmisten kokemus on osoittanut, että nälänhallinta on parempi ja laihduttajat tuntevat itsensä kylläiseksi vaikka olisivatkin pienemmillä kaloreilla. Tämä etenkin niiden ihmisten kohdalla, joiden ruokavalio on aiemmin koostunut eineksistä, sokerista ja valkoisista jauhoista ja hyvin pienestä määrästä kasviksia. Siitä en tiedä, että johtuuko se sitten rasvasta, proteiinista vai siitä, että vatsa täytyy suuremmasta kasvisten määrästä. Loppujen lopuksi aivan sama mikä mekanismi on, koska ihminen laihtuu ja terveys ja elämänlaatu kohenee monipuolisella ruokavaliolla.

        Mikä muuten saa ihmisen syömään yli tarpeensa? Huono ruoan laatu? Laiskuus? Henkiset ongelmat? Hormonit? Kuinka paljon ylensyönti on fyysinen (nälkää ja ruokahalua ohjaavat hormonit) ongelma ja kuinka paljon henkinen (masennus, kadonnut elämänhalu, suru) ongelma?

        >

        Mitä vittua Sinä oikein höliset ?

        Ei tässä ole mitään vihamielisyyttä. Hihhulia sanon hihhuliksi. Se kai ei ole kiellettyä ? Perustelen kyllä käyttämäni nimitykset. Kerro, jos joku on jäänyt epäselväksi.

        >

        Nimenomaan teho (tai hyötysuhde) taitaa olla sama kaikilla.

        >

        Niin ?

        Eikö sitten pidä syödä sen mukaan, miten paljon liikkuu (kuluttaa) ?

        Itse asiassa tuo iän tuoma PAV:n väheneminen tulee enimmäkseen ikääntyvien lihaskadosta. Treenaava vanhempikin ihminen kuluttaa sen, mitä samalla tavalla treenaava nuorempi, jos lihasmassa on sama.

        Itse asiassa ihmisten väliset erot on yllättävän pienet (kun lasketaan lihasmassaan, kokonaismassaan ja aktiivisuuteen verraten).

        >

        Ei tämä sentään siitä kerro, että ihminen kuluttaisi jotenkin eri tavalla. Vain ylimääräisen rasvavaraston sijainnista tuo kertoo. Ei erilaisesta metabolian hyötysuhteesta.

        >

        , niin sairaus kannattaa lääkitä.

        >

        Hei, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin se kannattaa lääkitä. Sitten kun se toimii normaalisti, niin laihtuminen sujuu kuten muilla.

        Tosin siis ainahan se on siitä kiinni, paljonko on vajetta - riippumatta kilpirauhasen sairauksista. Yritätkö nyt sepittää, että lihavat kärsisivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta ? Sairaudesta kärsii ainoastaan kolmisen prosentti suomalaisista, joten se ei "ihan" riitä selittämään sitä, että yli puolet on ylipainoisia (jos kohta kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole syy myöskään lihavuuteen). Tällä selityksellä toki yritetään usein pettää itseään.

        >

        Tätä ei ole käsittääkseni missään osoitettu, että olisi parempi.

        VHH on ihan ok laihdutusmenetelmä, mutta pitää kuitenkin huomioida, ettei sillä saadut tulokset ole yhtään parempia kuin muillakaan laihdutusmenetelmillä. Myöskään terveydellistä etua VHH:sta ei ole. Se ei ole siis mitenkään paras, erinomainen tai edes hyvä: yhtä huono ennuste pitkän ajan painonhallinnassa sillä on kuin millä tahansa muullakin ruokavaliolla.

        VHH:ssa on ainakin yksi huono puoli verrattuna muihin dieetteihin: siinä pesii uskonnollisfanaattinen idiotismi. Luullaan ja luulotellaan täysin vastoin tieteellisiä faktoja, että VHH olisi jotenkin ihmeellinen ja ylivertainen dieetti. Uskotellaan myös, ettei ravitsemusoppi muka jotenkin pätisi enää VHH-lahkolaisiin. Tämähän on silkkaa idiotismia ja se tekee VHH:sta heikomman dieetin kuin se painonhallinnallisesti ajatellen on.

        Älkää siis sortuko lahkolaisuuteen uskomaan mitä tahansa tieteen vastaista huuhaata vaikka VHH:lle ryhtyisittekin.

        >

        Tosin oikeastaan mikä tahansa ruokavalio, jolla tuollaista muuttaa, auttaa.

        >

        Tai sitten koko väite on vain uskomus.

        Yleensä laihduttaneet, laiduttivatpahan millä metodilla tahansa, julistavat, ettei nälkää tarvinnut kärsiä ollenkaan.

        >

        VHH voi olla monipuolinen, jos ei mene äärimmäisyyksiin: esim. täällä kirjoittava Mattila joutuu kieltäytymään yli 80 prosentista kaikista ruuista oman uskomuksellisen ravitsemus"oppinsa" vuoksi. Sellainen ei ole enää monipuolista ruokaa.

        >

        Moni luetelluista tietysti altistaa lihomiselle.

        Tietysti esim. surua on ollut ennenkin (välillä paljonkin), mutta lihavia ei niinkään. Kait lihominen on enimmäkseen yhteiskunnallisen muutoksen tulosta: on helppo syödä yli kulutuksen ja helppo laiskotella, joka vielä edistää lihomiseen altistavia tekijöitä (hormonaaliset seikat, henkinen puoli).


      • Heh ! kirjoitti:

        >

        Mitä vittua Sinä oikein höliset ?

        Ei tässä ole mitään vihamielisyyttä. Hihhulia sanon hihhuliksi. Se kai ei ole kiellettyä ? Perustelen kyllä käyttämäni nimitykset. Kerro, jos joku on jäänyt epäselväksi.

        >

        Nimenomaan teho (tai hyötysuhde) taitaa olla sama kaikilla.

        >

        Niin ?

        Eikö sitten pidä syödä sen mukaan, miten paljon liikkuu (kuluttaa) ?

        Itse asiassa tuo iän tuoma PAV:n väheneminen tulee enimmäkseen ikääntyvien lihaskadosta. Treenaava vanhempikin ihminen kuluttaa sen, mitä samalla tavalla treenaava nuorempi, jos lihasmassa on sama.

        Itse asiassa ihmisten väliset erot on yllättävän pienet (kun lasketaan lihasmassaan, kokonaismassaan ja aktiivisuuteen verraten).

        >

        Ei tämä sentään siitä kerro, että ihminen kuluttaisi jotenkin eri tavalla. Vain ylimääräisen rasvavaraston sijainnista tuo kertoo. Ei erilaisesta metabolian hyötysuhteesta.

        >

        , niin sairaus kannattaa lääkitä.

        >

        Hei, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin se kannattaa lääkitä. Sitten kun se toimii normaalisti, niin laihtuminen sujuu kuten muilla.

        Tosin siis ainahan se on siitä kiinni, paljonko on vajetta - riippumatta kilpirauhasen sairauksista. Yritätkö nyt sepittää, että lihavat kärsisivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta ? Sairaudesta kärsii ainoastaan kolmisen prosentti suomalaisista, joten se ei "ihan" riitä selittämään sitä, että yli puolet on ylipainoisia (jos kohta kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole syy myöskään lihavuuteen). Tällä selityksellä toki yritetään usein pettää itseään.

        >

        Tätä ei ole käsittääkseni missään osoitettu, että olisi parempi.

        VHH on ihan ok laihdutusmenetelmä, mutta pitää kuitenkin huomioida, ettei sillä saadut tulokset ole yhtään parempia kuin muillakaan laihdutusmenetelmillä. Myöskään terveydellistä etua VHH:sta ei ole. Se ei ole siis mitenkään paras, erinomainen tai edes hyvä: yhtä huono ennuste pitkän ajan painonhallinnassa sillä on kuin millä tahansa muullakin ruokavaliolla.

        VHH:ssa on ainakin yksi huono puoli verrattuna muihin dieetteihin: siinä pesii uskonnollisfanaattinen idiotismi. Luullaan ja luulotellaan täysin vastoin tieteellisiä faktoja, että VHH olisi jotenkin ihmeellinen ja ylivertainen dieetti. Uskotellaan myös, ettei ravitsemusoppi muka jotenkin pätisi enää VHH-lahkolaisiin. Tämähän on silkkaa idiotismia ja se tekee VHH:sta heikomman dieetin kuin se painonhallinnallisesti ajatellen on.

        Älkää siis sortuko lahkolaisuuteen uskomaan mitä tahansa tieteen vastaista huuhaata vaikka VHH:lle ryhtyisittekin.

        >

        Tosin oikeastaan mikä tahansa ruokavalio, jolla tuollaista muuttaa, auttaa.

        >

        Tai sitten koko väite on vain uskomus.

        Yleensä laihduttaneet, laiduttivatpahan millä metodilla tahansa, julistavat, ettei nälkää tarvinnut kärsiä ollenkaan.

        >

        VHH voi olla monipuolinen, jos ei mene äärimmäisyyksiin: esim. täällä kirjoittava Mattila joutuu kieltäytymään yli 80 prosentista kaikista ruuista oman uskomuksellisen ravitsemus"oppinsa" vuoksi. Sellainen ei ole enää monipuolista ruokaa.

        >

        Moni luetelluista tietysti altistaa lihomiselle.

        Tietysti esim. surua on ollut ennenkin (välillä paljonkin), mutta lihavia ei niinkään. Kait lihominen on enimmäkseen yhteiskunnallisen muutoksen tulosta: on helppo syödä yli kulutuksen ja helppo laiskotella, joka vielä edistää lihomiseen altistavia tekijöitä (hormonaaliset seikat, henkinen puoli).

        Minäkin kutsun sinua hihhuliksi koska sellainen sinä olet. Kukaan ei jaksa lukea sepustuksiasi koska ne ovat täynnä uskomuksia ja suoranaisia valheita.


      • Peltoklonkku
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Mitä vittua Sinä oikein höliset ?

        Ei tässä ole mitään vihamielisyyttä. Hihhulia sanon hihhuliksi. Se kai ei ole kiellettyä ? Perustelen kyllä käyttämäni nimitykset. Kerro, jos joku on jäänyt epäselväksi.

        >

        Nimenomaan teho (tai hyötysuhde) taitaa olla sama kaikilla.

        >

        Niin ?

        Eikö sitten pidä syödä sen mukaan, miten paljon liikkuu (kuluttaa) ?

        Itse asiassa tuo iän tuoma PAV:n väheneminen tulee enimmäkseen ikääntyvien lihaskadosta. Treenaava vanhempikin ihminen kuluttaa sen, mitä samalla tavalla treenaava nuorempi, jos lihasmassa on sama.

        Itse asiassa ihmisten väliset erot on yllättävän pienet (kun lasketaan lihasmassaan, kokonaismassaan ja aktiivisuuteen verraten).

        >

        Ei tämä sentään siitä kerro, että ihminen kuluttaisi jotenkin eri tavalla. Vain ylimääräisen rasvavaraston sijainnista tuo kertoo. Ei erilaisesta metabolian hyötysuhteesta.

        >

        , niin sairaus kannattaa lääkitä.

        >

        Hei, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin se kannattaa lääkitä. Sitten kun se toimii normaalisti, niin laihtuminen sujuu kuten muilla.

        Tosin siis ainahan se on siitä kiinni, paljonko on vajetta - riippumatta kilpirauhasen sairauksista. Yritätkö nyt sepittää, että lihavat kärsisivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta ? Sairaudesta kärsii ainoastaan kolmisen prosentti suomalaisista, joten se ei "ihan" riitä selittämään sitä, että yli puolet on ylipainoisia (jos kohta kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole syy myöskään lihavuuteen). Tällä selityksellä toki yritetään usein pettää itseään.

        >

        Tätä ei ole käsittääkseni missään osoitettu, että olisi parempi.

        VHH on ihan ok laihdutusmenetelmä, mutta pitää kuitenkin huomioida, ettei sillä saadut tulokset ole yhtään parempia kuin muillakaan laihdutusmenetelmillä. Myöskään terveydellistä etua VHH:sta ei ole. Se ei ole siis mitenkään paras, erinomainen tai edes hyvä: yhtä huono ennuste pitkän ajan painonhallinnassa sillä on kuin millä tahansa muullakin ruokavaliolla.

        VHH:ssa on ainakin yksi huono puoli verrattuna muihin dieetteihin: siinä pesii uskonnollisfanaattinen idiotismi. Luullaan ja luulotellaan täysin vastoin tieteellisiä faktoja, että VHH olisi jotenkin ihmeellinen ja ylivertainen dieetti. Uskotellaan myös, ettei ravitsemusoppi muka jotenkin pätisi enää VHH-lahkolaisiin. Tämähän on silkkaa idiotismia ja se tekee VHH:sta heikomman dieetin kuin se painonhallinnallisesti ajatellen on.

        Älkää siis sortuko lahkolaisuuteen uskomaan mitä tahansa tieteen vastaista huuhaata vaikka VHH:lle ryhtyisittekin.

        >

        Tosin oikeastaan mikä tahansa ruokavalio, jolla tuollaista muuttaa, auttaa.

        >

        Tai sitten koko väite on vain uskomus.

        Yleensä laihduttaneet, laiduttivatpahan millä metodilla tahansa, julistavat, ettei nälkää tarvinnut kärsiä ollenkaan.

        >

        VHH voi olla monipuolinen, jos ei mene äärimmäisyyksiin: esim. täällä kirjoittava Mattila joutuu kieltäytymään yli 80 prosentista kaikista ruuista oman uskomuksellisen ravitsemus"oppinsa" vuoksi. Sellainen ei ole enää monipuolista ruokaa.

        >

        Moni luetelluista tietysti altistaa lihomiselle.

        Tietysti esim. surua on ollut ennenkin (välillä paljonkin), mutta lihavia ei niinkään. Kait lihominen on enimmäkseen yhteiskunnallisen muutoksen tulosta: on helppo syödä yli kulutuksen ja helppo laiskotella, joka vielä edistää lihomiseen altistavia tekijöitä (hormonaaliset seikat, henkinen puoli).

        Mattila ei tajua mitään, koska Heikkilä on aivopessyt hänet.


      • AiAiAi
        Heh ! kirjoitti:

        >

        Mitä vittua Sinä oikein höliset ?

        Ei tässä ole mitään vihamielisyyttä. Hihhulia sanon hihhuliksi. Se kai ei ole kiellettyä ? Perustelen kyllä käyttämäni nimitykset. Kerro, jos joku on jäänyt epäselväksi.

        >

        Nimenomaan teho (tai hyötysuhde) taitaa olla sama kaikilla.

        >

        Niin ?

        Eikö sitten pidä syödä sen mukaan, miten paljon liikkuu (kuluttaa) ?

        Itse asiassa tuo iän tuoma PAV:n väheneminen tulee enimmäkseen ikääntyvien lihaskadosta. Treenaava vanhempikin ihminen kuluttaa sen, mitä samalla tavalla treenaava nuorempi, jos lihasmassa on sama.

        Itse asiassa ihmisten väliset erot on yllättävän pienet (kun lasketaan lihasmassaan, kokonaismassaan ja aktiivisuuteen verraten).

        >

        Ei tämä sentään siitä kerro, että ihminen kuluttaisi jotenkin eri tavalla. Vain ylimääräisen rasvavaraston sijainnista tuo kertoo. Ei erilaisesta metabolian hyötysuhteesta.

        >

        , niin sairaus kannattaa lääkitä.

        >

        Hei, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin se kannattaa lääkitä. Sitten kun se toimii normaalisti, niin laihtuminen sujuu kuten muilla.

        Tosin siis ainahan se on siitä kiinni, paljonko on vajetta - riippumatta kilpirauhasen sairauksista. Yritätkö nyt sepittää, että lihavat kärsisivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta ? Sairaudesta kärsii ainoastaan kolmisen prosentti suomalaisista, joten se ei "ihan" riitä selittämään sitä, että yli puolet on ylipainoisia (jos kohta kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole syy myöskään lihavuuteen). Tällä selityksellä toki yritetään usein pettää itseään.

        >

        Tätä ei ole käsittääkseni missään osoitettu, että olisi parempi.

        VHH on ihan ok laihdutusmenetelmä, mutta pitää kuitenkin huomioida, ettei sillä saadut tulokset ole yhtään parempia kuin muillakaan laihdutusmenetelmillä. Myöskään terveydellistä etua VHH:sta ei ole. Se ei ole siis mitenkään paras, erinomainen tai edes hyvä: yhtä huono ennuste pitkän ajan painonhallinnassa sillä on kuin millä tahansa muullakin ruokavaliolla.

        VHH:ssa on ainakin yksi huono puoli verrattuna muihin dieetteihin: siinä pesii uskonnollisfanaattinen idiotismi. Luullaan ja luulotellaan täysin vastoin tieteellisiä faktoja, että VHH olisi jotenkin ihmeellinen ja ylivertainen dieetti. Uskotellaan myös, ettei ravitsemusoppi muka jotenkin pätisi enää VHH-lahkolaisiin. Tämähän on silkkaa idiotismia ja se tekee VHH:sta heikomman dieetin kuin se painonhallinnallisesti ajatellen on.

        Älkää siis sortuko lahkolaisuuteen uskomaan mitä tahansa tieteen vastaista huuhaata vaikka VHH:lle ryhtyisittekin.

        >

        Tosin oikeastaan mikä tahansa ruokavalio, jolla tuollaista muuttaa, auttaa.

        >

        Tai sitten koko väite on vain uskomus.

        Yleensä laihduttaneet, laiduttivatpahan millä metodilla tahansa, julistavat, ettei nälkää tarvinnut kärsiä ollenkaan.

        >

        VHH voi olla monipuolinen, jos ei mene äärimmäisyyksiin: esim. täällä kirjoittava Mattila joutuu kieltäytymään yli 80 prosentista kaikista ruuista oman uskomuksellisen ravitsemus"oppinsa" vuoksi. Sellainen ei ole enää monipuolista ruokaa.

        >

        Moni luetelluista tietysti altistaa lihomiselle.

        Tietysti esim. surua on ollut ennenkin (välillä paljonkin), mutta lihavia ei niinkään. Kait lihominen on enimmäkseen yhteiskunnallisen muutoksen tulosta: on helppo syödä yli kulutuksen ja helppo laiskotella, joka vielä edistää lihomiseen altistavia tekijöitä (hormonaaliset seikat, henkinen puoli).

        Toisen ihmisen leimaaminen hihhuliksi on omasta mielestäni vihamielisyyttä, tai vähintäänkin epäkohteliasta eikä mitenkään sivistyneen ihmisen merkki.

        Tottakai pitää syödä sen verran kuin kuluttaa. Kyse onkin siitä, että mistä tiedät paljonkon kulutat? Ja paljonko ruuassa oikeasti on sitä energiaa. Harva laskee energiankulutustaan ellei oikeasti laihduta ja sittenkin laskennallinen kulutus voi heittää ja tasapainon löytäminen kulutuksen ja energiansaannin välillä voi viedä aikaa. Itselläni meni KOLME KUUKAUTTA, ennen kuin paino alkoi laskea vaikka söin lähes koko sen ajan alle kulutukseni, ja ylityksetkin olivat maltillisia. Keskimääräinen energiansaanti oli koko ajan alle laskennallisen kulutuksen useamman sadan kalorin verran. Eli uskallan väittää, että ruuan laadullakin on merkitystä. Kaalikeittodieetillä ja 1500kcal dieetillä on nälkä... ja eri laihdutusfoorumeita lukemalla huomaa, että mieliteot on jokapäiväisiä. Jos ne ei ole nälkää, mitä ne sitten ovat?

        Lihavuus itsessään vaikuttaa aineenvaihduntaan. Omat kilppariarvot olivat ylipainoisena vajaatoiminnan puolella, mutta painon pudottua "paranivat" viitearvojen sisään ilman lääkitystä. Sama kolesteroliarvoilla. Ja mitä olen karppaus- foorumilta lukenut, näin on käynyt muillakin. Mielestäni on hyvinkin loogista, että mikäli kolesteroli ja aikuisiän diabetes saadaan kuriin laihduttamalla ja ruuan laadulla, miksei myös kilpparivajaus.

        VHH on ruokavalio siinä missä muutkin ruokavaliot. Ja jokainen voi löytää sen oman tapansa sitä toteuttaa, ihan kuin minkä muunkin tahansa ruokavalion suhteen. Kuitenkaan laihduttaja ei koskaan voi palata vanhoihin syömistapoihinsa, joten laihdutusruokavalion on oltava sellainen, että se soveltuu joko sellaisenaan tai pienin muutoksin toteutettavaksi koko loppuelämän. En suhtaudu fanaattisesti VHH:hon ruokavaliona, se on jokaisen oma valinta miten syö ja jokaisen täytyy itse oma ruokavalionsa koostaa. Olen vain itse havainnut maltillisen hiilareiden vähentämisen helpommaksi noudattaa kuin jatkuvan ruoka-aikojen, kaloreiden ja rasvan kyttäämisen.

        PS. Laihduttaminen ei onnistu noin vain myöskään kilpparivajauksen lääkityksellä. Se lääkityksen tasapainoon saaminen ei aina ole mitenkään yksinkertaista. Tai yleensä koko lääkityksen saaminen. Nimimerkillä, vierestä katsonut kun ystävä asian kanssa taistelee...


      • Heh !
        kj.mattila kirjoitti:

        Minäkin kutsun sinua hihhuliksi koska sellainen sinä olet. Kukaan ei jaksa lukea sepustuksiasi koska ne ovat täynnä uskomuksia ja suoranaisia valheita.

        >

        Valitettavasti Sinulla ei ole perusteita, joten tuo Sinusta käytetty nimitys ei vaan sovi minuun.

        >

        Kyllä Sinäkin luet ne. Tarkasti.

        Yhtäkään uskomusta tai valetta et ole pystynyt osoittamaan viesteistäni, joten siihen asti ne ovat ilman uskomuksia ja valheettomia. Näin se menee. Ja Sinä vaan kyykistelet - kun et pysty mihinkään sanomaani puuttumaan vaikka kovasti mieli tekisikin. Mieti nyt, miten monta viestiä olet uhrannut pelkästään siihen, että täysin ilman asiaa yrität selittää minusta jotain. Eikö se jo kerro, ettei kyse ole asiasta vaan yrität hyökätä minua vastaan. Muista: ad hominem on ainoana argumenttina tunnustus, että olet kyykistynyt. Edellinen viestisi oli siis tunnustus, että olet kyykyssä argumenttieni edessä. Eikä tästä ole edes mitään keskusteltavaa.

        HAH HAH !


      • Heh !
        AiAiAi kirjoitti:

        Toisen ihmisen leimaaminen hihhuliksi on omasta mielestäni vihamielisyyttä, tai vähintäänkin epäkohteliasta eikä mitenkään sivistyneen ihmisen merkki.

        Tottakai pitää syödä sen verran kuin kuluttaa. Kyse onkin siitä, että mistä tiedät paljonkon kulutat? Ja paljonko ruuassa oikeasti on sitä energiaa. Harva laskee energiankulutustaan ellei oikeasti laihduta ja sittenkin laskennallinen kulutus voi heittää ja tasapainon löytäminen kulutuksen ja energiansaannin välillä voi viedä aikaa. Itselläni meni KOLME KUUKAUTTA, ennen kuin paino alkoi laskea vaikka söin lähes koko sen ajan alle kulutukseni, ja ylityksetkin olivat maltillisia. Keskimääräinen energiansaanti oli koko ajan alle laskennallisen kulutuksen useamman sadan kalorin verran. Eli uskallan väittää, että ruuan laadullakin on merkitystä. Kaalikeittodieetillä ja 1500kcal dieetillä on nälkä... ja eri laihdutusfoorumeita lukemalla huomaa, että mieliteot on jokapäiväisiä. Jos ne ei ole nälkää, mitä ne sitten ovat?

        Lihavuus itsessään vaikuttaa aineenvaihduntaan. Omat kilppariarvot olivat ylipainoisena vajaatoiminnan puolella, mutta painon pudottua "paranivat" viitearvojen sisään ilman lääkitystä. Sama kolesteroliarvoilla. Ja mitä olen karppaus- foorumilta lukenut, näin on käynyt muillakin. Mielestäni on hyvinkin loogista, että mikäli kolesteroli ja aikuisiän diabetes saadaan kuriin laihduttamalla ja ruuan laadulla, miksei myös kilpparivajaus.

        VHH on ruokavalio siinä missä muutkin ruokavaliot. Ja jokainen voi löytää sen oman tapansa sitä toteuttaa, ihan kuin minkä muunkin tahansa ruokavalion suhteen. Kuitenkaan laihduttaja ei koskaan voi palata vanhoihin syömistapoihinsa, joten laihdutusruokavalion on oltava sellainen, että se soveltuu joko sellaisenaan tai pienin muutoksin toteutettavaksi koko loppuelämän. En suhtaudu fanaattisesti VHH:hon ruokavaliona, se on jokaisen oma valinta miten syö ja jokaisen täytyy itse oma ruokavalionsa koostaa. Olen vain itse havainnut maltillisen hiilareiden vähentämisen helpommaksi noudattaa kuin jatkuvan ruoka-aikojen, kaloreiden ja rasvan kyttäämisen.

        PS. Laihduttaminen ei onnistu noin vain myöskään kilpparivajauksen lääkityksellä. Se lääkityksen tasapainoon saaminen ei aina ole mitenkään yksinkertaista. Tai yleensä koko lääkityksen saaminen. Nimimerkillä, vierestä katsonut kun ystävä asian kanssa taistelee...

        >

        Siksi minä ainakin esitän perusteet, miksi sanon ihmistä hihhuliksi. Jos hänellä on uskomus, joka on tieteellisen tiedon vastainen ja jos hän levittää tämän seikan tietäen vielä tuota uskomustaan, kyse on hihhulista.

        Minä pidän oikein hyvänä sitä, että sanon hihhulia hihhuliksi. On erittäin hyvä, jos kuolaava hihhuli loukkaantuu siitä, että hän on hihhuli.

        >

        Hyvä jos näin on. Minulla on kuitenkin vähän sellainen kutina, ettei tuo sinänsä jalo pyrkimyksesi ihan toteudu. Yritä siis tarkkailla kriittisesti, onko suhtautumisesi sittenkin fanaattinen.

        Kirjoituksesi esim. kaloriteoriasta on kyllä viisasta. Herää vaan kysymys, miksi kirjoitat sitä minulle. Esim. Mattila yrittää selittää, että kaloriteoria olisi jo kuopattu, mutta et kuitenkaan mene häntä oikaisemaan noissa hänen uskomuksissaan. Miksi et ?

        >

        Näin tosiaan on: lääkitys aloitetaan käsittääkseni aina todella varovaisesti, joten hoitotasapainon saavuttaminen kestää joskus järkyttävän pitkään.

        Ja tosiaan, kun lääkitys on kunnossa, laihduttaminen on yhtä hidasta ja vaivalloista kuin laihduttaminen yleensäkin on. Ilman lääkitystä se on vielä hitaampaa (vaikkakaan ei ainakaan teoreettisesti vaikeampaa).

        Ääriesimerkki toiseen suuntaan tulee harrastusten piiristä: osa esim. kisoihin tähtäävistä fitness- tai BB-urheilijoista käyttää kilpirauhaslääkkeitä (laittomia luonnollisesti) tuottaakseen tarkoituksellisesti kilpirauhasen liikatoiminnan. Tällöin kisakireyteen pääseminen on helpompaa. "Lievänä" sivuvaikutuksena on ilmeisesti varsin monessa tapauksessa oman kilpirauhasen toiminnan häiriintyminen lopullisesti. Siis jos kerran aloittaa (lääketieteellisesti perustelemattoman) lääkityksen, se on ikuinen riesa. Ehkä tässä on jotain yhtäläisyyksiä, miksi hoidon aloitus on äärimmäisen varovainen.


    • Hessusetä

      Karppaus voi laihduttaa mutta se ei auta keskivartalolihavuuteen

      • OliskoNäin

        Olisiko sinulla tähän joku perustelu,.

        Kommentin uskottavuus olisi merkittävästi parempi perusteltuna.


      • Hessusetä
        OliskoNäin kirjoitti:

        Olisiko sinulla tähän joku perustelu,.

        Kommentin uskottavuus olisi merkittävästi parempi perusteltuna.

        Katso Heikkilä tai vaikkapa Mattilaa.


      • Artototeaa

        Mahakkaita miehiä molemmat.


    • steppaaja

      Jos syö liikaa, lihoo paksukaiseksi.

    • painopoliisi

      Olisi suositeltavaa, että itsensä palloksi lihottanut yksinkertaisesti söisi ja joisi vähemmän. Ihan sama, mitä dieettiä on noudattavinaan. Liikuntaa sitten lisäksi muutaman kymmenen kilon painonpudotuksen jälkeen. Ja vielä: Tiukat legginsit eivät sovi obeesille daamille!

      • lökölöö

        Ja sen liikunnan ei tarvitse olla mitään suurin pudottaja tason rääkkiä.
        Jo se, että kävelee 3km päivittäin, tekee vuodessa 7kg:n painoaleneman.

        Tiukat legginsit obeesilla miehellä onkin todella seksikkäät


    • mykerö

      Ihan tarpeetonta ja sairasta kinastelua kaiken maailman dieeteistä. Kaikki ovat sitten olevinaan asiantuntijoita ja kirjoittelevat enimmäkseen puhdasta potaskaa. Kaupat ovat pullollaan ruoka-aineksia jokaiseen makuun, Olkaa hyvä ja syökää ihan mitä haluatte, mutta kohtuullisesti. Liikaa syöminen lihottaa ihmisen ihrapalloksi, joka usein vielä pettää itseään keksimällä vastenmieliselle tilalleen valheellisia selityksiä, esim. metabolisia huuhaa-diagnooseja.

      • joku234vain

        Kaupat ovat pullollaan ruoka-aineksia (kemkaali täytteisiä) jokaiseen makuun,


    • eimaksaMitään

      Pikku vinkki kemistiltä! Mikäli syöt perunaa, pastaa ja riisiä voit syödä niitä edelleenkin saman määrän kuin ennenkin mutta voit vähentää niistä imeytyvää energiaa yli 40% . Tee näin keitä perunat ja pastat säilytä kypsinä vuorokausi niitä jääkaapissa ennen syömistä. Riisiin keitinveteen lisää lusikallinen kookosöljyä ja samoin säilytä kypsää riisiä vuorokausi jääkaapissa ennen syömistä! Ko elintarvikkeissa tapahtuu kemiallinen reaktio mikä tekee niistä lähes VHHta!

      • hähsanos

        mistäs tää tieto on peräsin?


      • hpv20
        hähsanos kirjoitti:

        mistäs tää tieto on peräsin?

        Kyse on niin sanotusta resistentistä tärkkelyksestä. Kannattaa vilkaista vaikkapa Laatikaisen kirjoitusta asiasta.


    • veijasiallataasv

      ylläpidossa edelleen aivovammainen

    • joku234vain
    • pepanitarttu

      Ihminen laihtuu kun kakkaa enemmän kuin syö.

    • mykerö

      Tuore patonki flooran kanssa on hyvää. Pidän myös letuista hillon kera. Uuniperuna on aina hyvä vaihtoehto. Näitä kun syö kohtuullisesti, niin vointi on hyvä ja jaksaa liikkua. Liikkuva ihminen ei kasva ihrapalloksi. Niin vekkulin näköisiä kun ihrapallot ovatkin.

    • Veijohansetaas

      Kostdoktornin ainoa menestystarina on se että Annika Dahlqvist menestykkäästi rasvamässäili itselleen diabeteksen

    • peppikö

      Laihdutusvinkki: Kandee vähentää päivittäistä kalorimäärää reilusti. Tämä on ainoa keino, jolla paino laskee. Niin. ettei tarvitsisi ähistä ja haista muodottomana läskikasana.

    • pepanitarttu

      Ja kannaattaa sitten päivän lopuksi kakata enemmän kuin on syönyt.

    • Väinö-667

      Kun lukee vastauksia, niin sokerista luopuminen on näköjään vaikeat, mikä onkin totta ja pitää yhtä tutkimuksien kanssa.
      Dokumenttiprojekti - Sokeroitu totuus
      https://vimeo.com/143469486

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe