Aikuiset lasten netinkäytön valvojina

Kansainvälisenä tietoturvapäivänä 7.2.2012 vanhempia, isovanhempia, opettajia ja muita lapselle läheisiä aikuisia kannustetaan osallistumaan lasten ja nuorten netin käyttöön. Eurooppalaisen tutkimuksen mukaan lasten kanssa olisi hyvä keskustella netin käyttöön liittyvistä asioista ja olla läsnä lasten surfatessa netissä.

Läsnäololla vanhemmat voivat vähentää lapsen negatiiviseksi kokemia ilmiöitä, kuten kiusaamista ja altistumista netin haitalliselle sisällölle. Vastuullisesta netin käytöstä on hyvä jutella lapsen kanssa avoimesti. Netin käyttöä ei kannata liikaa rajoittaa, koska silloin myös hyvät nettikokemukset kuten oppiminen, vuorovaikutus, osallistuminen ja hauskanpito vähenevät.

Mitä sinä sallit lapsellesi netissä? Oletteko käyneet keskusteluja netin käytöstä? Luotatko lapsesi harkintakykyyn vai rajoitatko hänen netin käyttöään?

Lue lisää EU Kids Online –hankkeen tutkimustuloksista http://www.tietoturvakoulu.fi/uutiset/2012/ T_16.html

32

1066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa?

      Ei ole omia lapsia, mutta oksennan edes ajatuksesta, että jos jotkut vanhemmat antavat pienten lastensa edes käydä NÄIN epämääräisillä sivuilla, kuin on esimerkiksi tää Suomi24... Tai että jos itse käyvät. Muutenkin tää on kuvottava foorumi tää Suomi24 siltä osin, että tällä havaistusti on eniten julkisen sektorin yhteistyökumppaneita juuri pieniä lapsia omaaville PERHEELLISILLE: mulla itsellänikin on paljon lapsia omaavia ystäviä ja ne ainakaan ei ikinä kehtaa tai ehdi viettää aikaansa missään TÄLLAISILLA netin keskustelupalstoilla, kuin tää Suomi24. Pelottaakin, että jos todella on olemassa pienten lasten vanhempia, joiden kakarat kitisee huomionpuutetta jaloissa, kun eukot ja ukot mitkä lie juntit nelikymppiset tms., vaan näkyttää vaikka tällaista v*tun Suomi24:a ja "keskustelee netissä". Mulla itselläni jos olisi lapsia, en varmaankaan IKINÄ edes ehtisi käydä tällaisilla foorumeilla, kuin Suomi24... Eikä ehdi juuri yhtään tai koskaan tuntemanikaan lapsiperheelliset!

      Mitä tarkoittaa "hauskanpito netissä"? Karsea ilmaus!

      • jaa mää vai

        "Mitä tarkoittaa "hauskanpito netissä"? Karsea ilmaus!"

        Esimerkiksi meidän 4 vuotias tyttö käy joskus pikku kakkosen netissä pelaamassa
        pelejä.

        Onko pipo pari numeroa liian pieni??


      • Hoitaja...

        Avohoitoon päässyt potilas ei voinut vastustaa kiusausta palata rakastamalleen sivustolle :)


      • jaa?
        jaa mää vai kirjoitti:

        "Mitä tarkoittaa "hauskanpito netissä"? Karsea ilmaus!"

        Esimerkiksi meidän 4 vuotias tyttö käy joskus pikku kakkosen netissä pelaamassa
        pelejä.

        Onko pipo pari numeroa liian pieni??

        Et ilmeisesti ymmärrä poleemista mielipiteenilmaisua, sä nimimerkki "jaa mää vai"? Joku älyllinen olisi heti ymmärtänyt pointissani sen ulottuvuuden, että mä _en suinkaan_ arvostele esimerkiksi "pikku kakkosen nettiä", vaan ainoastaan _kysyin_, että mitä tarkoittaa "hauskanpito netissä", kun kerran aiheenaan lapset, toi ylläpitotunnuksella(?) aloittanut nimetön sellaisesta puhui... Mulle täysin outo termi esimerkiksi "lasten hauskanpito netissä"!

        Mun mielestä ainakaan pienten lasten ei tarvitsisi harrastaa nettiä ollenkaan, vaan omata harrastuksia - rakentavia sellaisia, kuten vaikka urheilu, musiikki tai vaikka matikkakerhot! Ja että siis _kritisoin_ kommentissani aloituksen sitä osaa sitä, että mitäs muka "hauskanpitoa" nettiin kirjoitteleminen on ja missä määrin _erityisesti_ muka lapsille, tai kenellekään? Pikkusen rajaa nettiin kilahtamiseen!

        Mutta siitä joo ajattelen myös minä, että pienten lasten vanhempien todellakin tulee valvoa, ettei ne lapset alle 18-vuotiaat, tule ainakaan tällaisen Suomi24:n palstoja edes lukemaan, koska kun kerran itsekin olen - täysin tälle foorumille edes persoonaa omaamatta ja siitä avautumatta - saanut tuntemattomilta nimettömiltä tän nimenomaisen tän Suomi24- foorumin useillakin keskustelupalstoilla oudosti mm. seksuaalisia ahdistavia ahdistelukommentteja ja esimerkiksi ihan aitoja pelotteluja ja uhkailuja tyyliin tappouhkaukset esim., vaikken tuttujeni kanssa tällä foorumilla keskustele tai missään määrin ole asiaton kirjoitaja, niin mietinpä tossa aiemmassa vastineessa IHAN KUULE VAAN SITÄ, että miltä sellaisten kommenttien lukeminen, kuin mitä minä itse olen saanut tuntemattomilta täysin käytöstapoja omaamattomilta, saattaisi tuntua vaikkapa jostakin lapsesta tai nuoresta, kun kerran minua aikuistakin kammottaa nää Suomi24- keskustelupalstat ja näiden sisällöt, joissa ylläpito ei puutu havaitusti edes uhkailuihin täysin taviksiin kommentteihin tai muuhunkaan ihan selkeän suorasti sivistymättömiin kommentointeihin...


      • jaa mää vai
        jaa? kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärrä poleemista mielipiteenilmaisua, sä nimimerkki "jaa mää vai"? Joku älyllinen olisi heti ymmärtänyt pointissani sen ulottuvuuden, että mä _en suinkaan_ arvostele esimerkiksi "pikku kakkosen nettiä", vaan ainoastaan _kysyin_, että mitä tarkoittaa "hauskanpito netissä", kun kerran aiheenaan lapset, toi ylläpitotunnuksella(?) aloittanut nimetön sellaisesta puhui... Mulle täysin outo termi esimerkiksi "lasten hauskanpito netissä"!

        Mun mielestä ainakaan pienten lasten ei tarvitsisi harrastaa nettiä ollenkaan, vaan omata harrastuksia - rakentavia sellaisia, kuten vaikka urheilu, musiikki tai vaikka matikkakerhot! Ja että siis _kritisoin_ kommentissani aloituksen sitä osaa sitä, että mitäs muka "hauskanpitoa" nettiin kirjoitteleminen on ja missä määrin _erityisesti_ muka lapsille, tai kenellekään? Pikkusen rajaa nettiin kilahtamiseen!

        Mutta siitä joo ajattelen myös minä, että pienten lasten vanhempien todellakin tulee valvoa, ettei ne lapset alle 18-vuotiaat, tule ainakaan tällaisen Suomi24:n palstoja edes lukemaan, koska kun kerran itsekin olen - täysin tälle foorumille edes persoonaa omaamatta ja siitä avautumatta - saanut tuntemattomilta nimettömiltä tän nimenomaisen tän Suomi24- foorumin useillakin keskustelupalstoilla oudosti mm. seksuaalisia ahdistavia ahdistelukommentteja ja esimerkiksi ihan aitoja pelotteluja ja uhkailuja tyyliin tappouhkaukset esim., vaikken tuttujeni kanssa tällä foorumilla keskustele tai missään määrin ole asiaton kirjoitaja, niin mietinpä tossa aiemmassa vastineessa IHAN KUULE VAAN SITÄ, että miltä sellaisten kommenttien lukeminen, kuin mitä minä itse olen saanut tuntemattomilta täysin käytöstapoja omaamattomilta, saattaisi tuntua vaikkapa jostakin lapsesta tai nuoresta, kun kerran minua aikuistakin kammottaa nää Suomi24- keskustelupalstat ja näiden sisällöt, joissa ylläpito ei puutu havaitusti edes uhkailuihin täysin taviksiin kommentteihin tai muuhunkaan ihan selkeän suorasti sivistymättömiin kommentointeihin...

        Tais ne kilarit tulla jaa?:n puolella???

        Mitä sinä täällä norkoilet jos tämä on niin pahasta, itse kyllä lasken tyttöni pelaamaan ja katsomaan piirrettyjä netistä.Harrastusten pitää olla tasapainossa ja siihen voi myös kuulua netissä käynnit kunhan ohjelmassa on muutakin kuten vaikka ulkoilua yms. jos vaan kelit sallii


      • hermanni 6756765

        Mulla on 2 tyttärenpoikaa ,tänään hain ekakertaa elämässäni "turhakkeen nimeltä peli" tai tietenkin se konsoli, Ilmaiseksi netistä imuroitavia pelejä kyllä koeteltiin viimeksi heidän yökylässä ollessaaan.

        noissa ilmaispeleissä vai tapettiin,mutta ei se ainakaan hetimiten mitään vaikuttanut.
        Poiklaiten isä on sivari niin vaikutushan voi olla positiivinen?


      • jaa?
        jaa mää vai kirjoitti:

        Tais ne kilarit tulla jaa?:n puolella???

        Mitä sinä täällä norkoilet jos tämä on niin pahasta, itse kyllä lasken tyttöni pelaamaan ja katsomaan piirrettyjä netistä.Harrastusten pitää olla tasapainossa ja siihen voi myös kuulua netissä käynnit kunhan ohjelmassa on muutakin kuten vaikka ulkoilua yms. jos vaan kelit sallii

        En "norkoile" yhtään mitään, vaan jos minulta lapsettomalta kysyttäisiin, en tosiaankaan olisi lapsiaiheisella palstalla, mutta tän Suomi24- foorumin etusivulla pyydettiin kommenttia ja siksi vastasin ja ainoastaan siksi tlle palstalle edes tulin.

        Mulla ei ole lapsia, mutta halveksun lapsia omaavia, jotka viettää aikansa netissä, koska omien vanhempieni aikana kun itse olin lapsi, ei sellainen olisi ollut edes mahdollista ja mulle on nettiteinikieltä näillä palstalla herjauksissa tunkeneet lähinnä tyhmät amisämmät ja juntit miehet - ikäluokka 40 - vuotta noin kymmenen vuotta mua vanhempia, pässejä ja kakarat ja velkatalot omaavia...

        Mitkä kilarit? Saan kilarit ainoastaan siitä, että ilmeisesti nykyinen Suomen lapsia omaava porukka on niin tyhmiä, että ilmeisestikin oikein myös Suomen valtio ajattelee, että näille torville pitää perustaa tälle pervo- Suomi24- foorumille oikein Kela- etuuksien hakemiseenkin erillinen "auttamispalsta" .. Onneksi omat vanhempani eivät ole olleet niin tyhmiä, että niitä olisi pitänyt oikein neuvoa, että miten joku Kela- lomake täytetään, vaan fiksuja akateemisia köyhistä oloista nousseita p*keleen hyviä veronmaksajia, humaaneja, herastuomareita ja oikeesti tyyppejä, joilta lapsetkin sai aina sivistysvastauksia, jos kysyy! Hyi v*ttu, millasta olisi olla sellaisen kakara, joka ei osaa vastata, jos lapsi kysyy asioista ta joka netistä kyselisi Kela- lomakkeiden täyttämisiä.


      • jaa?
        Hoitaja... kirjoitti:

        Avohoitoon päässyt potilas ei voinut vastustaa kiusausta palata rakastamalleen sivustolle :)

        Kuka on muka "avohoitoon päässyt"? Ja kuka tähän kokonaisuudessaan nimettömään ketjuun osaaottaneista nimettömistä on "palannut rakastamalleen sivustolle", ketä tarkoitit? Tiedoksi, että ainakaan väärän tiedon levittäminen netissä ei ole sallittua... Siis kenelle tässä keskustelussa sä nimetön nimimerkki "Hoitaja" osoitit kommenttisi, mihin nimettömään kommenttiin?

        Saanko kertoa, että yksi mielestäni ehdottomasti sairaimmista nettikiusaamisen muodoista on tuo, mikä toistuu näillä nimettömillä palstoilla... Että nimettömiä kommentoijia puhutellaan ikäänkuin tässä olisi muka kyse henkilöistä. Minua et ainakaan nimittele "avohoitoon päässeeksi", jos minulle osoitit kommenttisi, koska se olisi julkinen valhe minusta nimettömästä! Ja tarvitseeko kertoa, että koska minulla ei ole rekisteröityä nimimerkkiä tälle Suomi24- foorumille, en halua tulla herjatuksi siten, että tällaisessa nimettömässä keskustelussa minulle käytäisiin herjauksissa ja puppupuheissa henkilökohtaiseksi, kun en itsekään sitä tee, vaan keskustelen teidän nimettömien kanssa täysin ilman persoonaa, ilman että olisin tietoinen kenenkään henkilöstä? Ja tarvitseeko korostaa, etten ole vastuussa kuin omista teksteistäni, enkä muiden, luuli hörhöt minusta tai persoonastani tai tekemisistäni mitä ikinä luulevat?

        Eiköhän mielenterveysongelmia ole niillä, jotka viattomassa tällaisessa nimettömässä Suomi24- keskustelussa ottaa pakkomielteita yksittäisistä kommentoijista, osaamatta sanallakaan kommentoida itse keskustelun aihetta. Mutta ihan uteliaisuudesta: Kuka siis sinusta on "avohoitoon päässyt"? Mikäs nimettömän keskustelun meedio se sinä muka olet, sä nimetön naamaton nimimerkki "Hoitaja"? Ja minä ainakin voin kertoa, etten todellakaan olisi edes tullut tähän keskusteluun, jollei aloitus olisi ollut etusivulla - enkä sitä ennen ollut koskaan edes käynyt tällä nimenomaisella palstalla tältä Suomi24- foorumilta...


    • dogtor.

      Muutenkin tää on kuvottava foorumi tää Suomi24

      Avohoitoon päässyt potilas ei voinut vastustaa kiusausta palata rakastamalleen sivustolle :)

    • Lasteni ISÄ.

      Minulla 6- ja 7 -vuotiaat lapset.Toinen siis ekaluokkalainen, toinen eskarissa.
      Molemmat ovat mielestäni terveitä, toiset huomioon ottavia normaaleja lapsia.

      Olen opastanut pelisivustolle "älypelejä" pelaamaan ja You-tubesta saavat katsoa hauskoja videoita, musiikkia tmsv.
      En "kyttää" vieressä, mutta tottakai valvonnan alaisena touhuavat.
      Ekaluokkalaista on auttanut lukemaan, kun joutuu hakusanoiksi ym. tavailemaan sanoja. Ja kas kas; eskari-ikäinen on siinä sivussa ihan vahingossa oppinut myös jonkinverran lukemaan ja laskemaan.

      Erityisesti nämä "älypelit" ovat aikuisellekin hoksottimia vaativia ja koen niiden kehittänen molempien havainnointikykyjä.

      Sama linja TV-ohjelmien suhteen. Hyvä, että nykyään mainitaan suositusikärajat.
      Silti olemme yhdessä katsoneet joitain 12-v ja jopa 15-v suositeltuja elokuvia.
      (Juuri tuli tv:stä animaatio 12-v ja katsoimme sen yhdessä.)
      Molemmat esim. mieluusti lopettavat TV:n katselun (silmät peittäen) jos tulee ikävää / pelottavaa nähtävää, esim sotauutisia, nälkää ja vilua jne. jne.
      Yhdessä on käyty läpi mikä on totta (piirretyissä mikään ei ole totta) ja mikä ei. Myös sota- ja nälkäkuoleman partaalla olevia lapsia näyttävistä uutisista puhuttu "aikuismaisesti" kertoen, että jossain asiat on tosiaankin huonommin, kuin meillä täällä Suomessa. Katsotaan vaikka kartasta (netissä karttojakin) missä tuollainen maa on ja kuinka lähellä tai kaukana se on.

      Mielestäni siis netinkäyttö on sallittavaa, jopa suotavaa, mutta tottakai valvotusti.

    • joojoo

      Varokaa aapelia, sillä se on huijausta.
      He tarjoavat ilmaisia pelejä ja sitten myös maksullisia jotain ihme taateleita. Eivät tarkista rekisteröitymisessä edes ikää vaan riittää että ilmoittaa että olen riittävän vanha. Meidän nuorimmainen sai vanhemman sisaruksensa tunnukset selville ja tilasi 70 eurolla näitä taateleita. Eivät suostu palauttamaan tilauksia.
      Älkää antako lapsienne rekisteröityä tälle sivustolle.

    • Nähty on

      Jos annat lapselle/nuorelle tietokoneen tai telkkarin omaan huoneeseen, on peli menetetty. Nykylapset (huom. jo 5.luokkalaiset) kirjoittavat Facebookiin aivan järkyttäviä juttuja. Murrosikäiset vielä järkympiä ja valvovat aamutunneille. Sitten onkin oppimisvaikeuksia ja kaikkia muita vaikeuksia. Vanhemmat eivät kasvata eivätkä kiellä mistään.

      • mirrr

        Mutta sitten jos kieltävät niin lapset valittavatkin jo sossuille ja siinä vaiheessa vanhemmat eivät voi puolustautua koska laki on niin löysä kurittomia lapsia kohtaan.

        Pienenä sain aina puoli tuntia koneella oloa ja senkin ajan käytin Barbie-sivustolla pyörimisessä. Äitini ei edes tarvinnut käydä katsomassa koska luotti minuun. Nyt pitäisi vanhemmat oikeasti opettaa lapsiaan mikä on hyvää ja mikä huonoa, enkä puhu nyt vain netinkäytöstä (aika ei riitä? vai mikä on).

        En edes tiennyt muista paikoista - paitsi internettihän ei ollutkaan silloin mikään jokapaikan juttu. Youtube nykyään ja monenmoiset kamaluudet: adsit.
        -> Lapset pitää opetella siihen mille sivuille saa ja mille ei mennä. Ja sehän onnistuu vain kun on lapsella säännöt kohdallaan.


      • jaa?
        mirrr kirjoitti:

        Mutta sitten jos kieltävät niin lapset valittavatkin jo sossuille ja siinä vaiheessa vanhemmat eivät voi puolustautua koska laki on niin löysä kurittomia lapsia kohtaan.

        Pienenä sain aina puoli tuntia koneella oloa ja senkin ajan käytin Barbie-sivustolla pyörimisessä. Äitini ei edes tarvinnut käydä katsomassa koska luotti minuun. Nyt pitäisi vanhemmat oikeasti opettaa lapsiaan mikä on hyvää ja mikä huonoa, enkä puhu nyt vain netinkäytöstä (aika ei riitä? vai mikä on).

        En edes tiennyt muista paikoista - paitsi internettihän ei ollutkaan silloin mikään jokapaikan juttu. Youtube nykyään ja monenmoiset kamaluudet: adsit.
        -> Lapset pitää opetella siihen mille sivuille saa ja mille ei mennä. Ja sehän onnistuu vain kun on lapsella säännöt kohdallaan.

        Miten hellyttävää, että lapsillakin on nykyisin lapsia... Kuule mun lapsuudessani ja mä olen kolmikymppinen lapseton nainen, ei edes ollut mitään nettiä ja kun mä kolmikymppinen olin esimerkiksi lukiossa, niin siellä opetettiin lähinnä Wordin Paint- ohjelmaa, koska yleistä internetiä ei vielä edes ollut... Ja kun 90- luvun lopulla ensimmäisen kerran menin yliopistoon, niin muistan kuinka tärisin kauhusta, kun pelkäsin, että atk- opettaja nauraa mulle, etten osaa käyttää merkkiä "at", mikä ihan oikeasti oli fakta ja että kuinka peloteliin, että "jos
        te ette näitä tietokoneita tule tajuamaan, te ette ikinä selviä tästä yliopistosta ulos" - ja se oli siis ennen pa*kapäisiä niinsanotusti "sosiaalisia "netifoorumeita ja muita...

        Mahdat olla parikymppisen juntin synnyttämä, jos teillä on ollut tietokone olohuoneessa keskellä?


      • microsoft, office...
        jaa? kirjoitti:

        Miten hellyttävää, että lapsillakin on nykyisin lapsia... Kuule mun lapsuudessani ja mä olen kolmikymppinen lapseton nainen, ei edes ollut mitään nettiä ja kun mä kolmikymppinen olin esimerkiksi lukiossa, niin siellä opetettiin lähinnä Wordin Paint- ohjelmaa, koska yleistä internetiä ei vielä edes ollut... Ja kun 90- luvun lopulla ensimmäisen kerran menin yliopistoon, niin muistan kuinka tärisin kauhusta, kun pelkäsin, että atk- opettaja nauraa mulle, etten osaa käyttää merkkiä "at", mikä ihan oikeasti oli fakta ja että kuinka peloteliin, että "jos
        te ette näitä tietokoneita tule tajuamaan, te ette ikinä selviä tästä yliopistosta ulos" - ja se oli siis ennen pa*kapäisiä niinsanotusti "sosiaalisia "netifoorumeita ja muita...

        Mahdat olla parikymppisen juntin synnyttämä, jos teillä on ollut tietokone olohuoneessa keskellä?

        mikä on wordin paint?


      • jaa?
        microsoft, office... kirjoitti:

        mikä on wordin paint?

        Sellanen mikä oli 90- luvun alkupuolella Windows- koneisssa grafiikkaohjelma, eli mun teini-ikäni kouluissa yleisesti opetettu tietokonetietous.:) Silloin 90- luvun alkupuolella atk- opettajat - jotka usein oli samalla matikan opetttajia, opetti sitä, että miten muka mielenkiiintoisia tai mitä lie graafisia kuvioita voisi tehdä Wordin Paintilla. Tietysti kaikki normaalijärkiset inhosi atk- tunteja ja atk- opetusta, mutta sen eduksi voi sanoa, että ne sillisert opettajat sentään opetti myös oikeinkirjoitusta - nyt varmaan sanoo opettajat valistuksena, että älkääs sekopäiden kasvattamat 60- luvulla syntyneiden vanhempien jälkeläiset nyt raukat jo 20 -vuotiaat, sentään riisuko rintaliivejä, ottako silikoneja tai muutenkaan molottako narsistisesti, koska netissä se niinku ihan todella on silleen, että vähän kandee miettiä mitä väittää ja koska ainakin persoona; jos tietoista, on väite.


      • jaa mää vai
        jaa? kirjoitti:

        Miten hellyttävää, että lapsillakin on nykyisin lapsia... Kuule mun lapsuudessani ja mä olen kolmikymppinen lapseton nainen, ei edes ollut mitään nettiä ja kun mä kolmikymppinen olin esimerkiksi lukiossa, niin siellä opetettiin lähinnä Wordin Paint- ohjelmaa, koska yleistä internetiä ei vielä edes ollut... Ja kun 90- luvun lopulla ensimmäisen kerran menin yliopistoon, niin muistan kuinka tärisin kauhusta, kun pelkäsin, että atk- opettaja nauraa mulle, etten osaa käyttää merkkiä "at", mikä ihan oikeasti oli fakta ja että kuinka peloteliin, että "jos
        te ette näitä tietokoneita tule tajuamaan, te ette ikinä selviä tästä yliopistosta ulos" - ja se oli siis ennen pa*kapäisiä niinsanotusti "sosiaalisia "netifoorumeita ja muita...

        Mahdat olla parikymppisen juntin synnyttämä, jos teillä on ollut tietokone olohuoneessa keskellä?

        Älä hanki lapsia niitä ei kuulu kasvattaa kellarissa, vaan niitä pitää opastaa elämässä se ei auta jos kaikki pahat asiat suljetaan pois elämästä, ja jos sinä et ole osannut käyttää reilu 20 vuotta sitten tietokonetta niin nykypäivänäkö lapset ei saa käyttää tietokonetta?

        Ja jaa? tuntuu olevan niitä "parempia ihmisiä" kommenteista päätellen, Ite oon kanssa vajaa 3kymppinen ja lähtenyt suhteellisen huonoista lähtökohdista mutta ei ole tarvinnut Kelan kanssa asioida ite oon omalla työllä asiani hoitanut.


      • blim blom
        jaa? kirjoitti:

        Sellanen mikä oli 90- luvun alkupuolella Windows- koneisssa grafiikkaohjelma, eli mun teini-ikäni kouluissa yleisesti opetettu tietokonetietous.:) Silloin 90- luvun alkupuolella atk- opettajat - jotka usein oli samalla matikan opetttajia, opetti sitä, että miten muka mielenkiiintoisia tai mitä lie graafisia kuvioita voisi tehdä Wordin Paintilla. Tietysti kaikki normaalijärkiset inhosi atk- tunteja ja atk- opetusta, mutta sen eduksi voi sanoa, että ne sillisert opettajat sentään opetti myös oikeinkirjoitusta - nyt varmaan sanoo opettajat valistuksena, että älkääs sekopäiden kasvattamat 60- luvulla syntyneiden vanhempien jälkeläiset nyt raukat jo 20 -vuotiaat, sentään riisuko rintaliivejä, ottako silikoneja tai muutenkaan molottako narsistisesti, koska netissä se niinku ihan todella on silleen, että vähän kandee miettiä mitä väittää ja koska ainakin persoona; jos tietoista, on väite.

        Nyt kyllä peikkotutka huutaa punaista. Tarkoititko Microsoft painttia?


      • helppoa, tehokasta

        Meillä on asia ratkaistu näin: rivarinpätkämme lähiverkon kytkentäkaappi on vaatekomerossamme, johon on kulku makuuhuoneemme kautta. Kun menen nukkumaan, nyppäisen yhden liittimen irti. Eipä käytetä nettiä aamutunneille!


    • Kyyninen ihminen

      Ihminen, joka väittää rajoittavansa lasten netin käyttöä ei ole teknisesti kovin lahjakas. :D Väite rajoittamisesta on hölmö.

      Enemmän kannattaa keskustella siitä, mitä siellä tulee vastaan ja miten siihen tulee suhtautua.

    • uk yk

      Miksi ihmeessä lapsille pitäisi edes sallia internetti? Kieltoon vaan tuonne 16-vuotiaaksi asti.

      • jaa?

        Niin. Mä lapseton olin ihan samaa mieltä, että ei todellakaan pidä sallia nettiä lapsille, vaan kieltoa ihan vaikka sinne 18- vuotiaaksi asti, ennen kuin päässisivät minnekään netin palstoille! Mieluummin kouluihin argumentoinnin ja mielipidekirjoittelun äidinkielen tunteja 50 prosenttia lisää, että ei olisi sitten niin kertakaikkisen surkeita mielipiteen ilmaisijoita, kuten nää nimettömät Suomi24- keskustelupalstat todistaa aikuisistakin...

        Ennen aikaan ja vielä joskus 90- luvulla, kun mä kävin peruskoulua, sielläkin opetettiin sentään mielipidekirjoittamisen rakenteet ja opetettiin suhtautumaan tietoon kriittisesti, mutta nyt on varmaan niin opettajien taso laskenut kuin mitä lie muutakin, kun aikuisetkin ihmiset on höynähtäneet jumittamaan netin keskustelupalstoilla tms. missä lie "sosiaalisissa medioissa" ja käyttämään kuvottavaa teinislangia v*tun "some" - kielineen ja muine mäntteine virtuaalihonotuksineen... Ja mäntit toimittajat seuraa perässä ja lopulta ja pahimmissa visioissa kaikki on niin laiskoja, että muka "uutisointia" olisi joku netin v*tun kvasitieto tai täydet hurupuheet...

        Ja mun mielestä se, ettei pitäisi sallia nettiä lapsille, ei tarkoita ettei heille voisi sallia tietokoneen käytön opettelua, vaan että nettiin ei todellakaan tarvitse mennä keskustelemaan joidenkin esim. 13- vuotiaiden ( puhumattakaan sitä nuoremmista)... Tai sitä vanhempienkaan: joku 16- vuotiaskin on vielä niin kakara, että vaikka joku sellainen voi vaikuttaa näennäisesti aikuiselta, ei todellakaan sitä ole.

        Ja aloituksen laatijat: Jättäkää nyt sentään vanhukset rauhaan! Vai että "isovanhempien" pitäisi opettaa lapsille netin käyttöä? Ei isoäiti- ja isoisäikäiset netissä aikaansa vietä, vaan varmaan useimmat jopa karsastaa nettiä mihinkään muuhun, kuin pakollisten asioiden netissä hoitamiseen!

        Ja PS: Ottakaa viestien jakaminen - toiminto pois näiltä keskustelupalstoiltanne! Käyttäjänne eivät kuitenkaan varmaan osaa käyttää sitä eettisesti... Minua erityisesti aikoinaan yrjöttävästi ahdisteltiin ja herjattiin täysin minulle tuntemattomien ihmisten taholta tän Suomi24- foorumin palstoilla, kun torvet rekisteröityneet ( mulla ei ole rekisteröityä nimimerkkiä tällä foorumilla!) kaiken maailman mielikuvitusluulottelijat ja ihme- kirjoittelijat ilmeisestikin luuli, että se toiminto olisi sivullisten viattomien herjaamista ja asiatonta keskustelupalstakiusaamista varten!


    • Vastuu netistä

      Minä en tuputa lapsilleni mutu-näkemyksiä. Olen täysin perustellusti kertonut heille IPv4:n ongelmista IPv6:een nähden. On mennyt hyvin jakeluun.

    • k92k4

      Aikuisen tehtävänä on asettaa rajoja ja valvoa niin netinkäytössä kuin missä tahansa muussakin asiassa. Eihän vanhempi anna lapsen syödä karkkiakaan joka päivä tai anna lapsen olla koulupäivinä ulkona puolille öin, joten ihan samalla tavalla valvotaan lapsen netinkäyttöä, että montako tuntia päivässä netissä ollaan ja millä sivustoilla lapsi pyörii.

      Alussa turvallisia sivuja on ilmaispelit, mutta tiedän, että esimerkiksi maksullisilla sivustoilla (esim. Gosupermodel) on tapahtunut varkauksia, kun tietämättömiltä lapsilta/nuorilta on udeltu salasanoja. Myös nettikiusaaminen esim. Facebookissa on yleistynyt.

      Kun lapsi oppii, kasvaa ja häntä opastetaan, niin sitä valvontaa voi vähentää asteittain. Minusta alle 12-vuotiaalla tietokoneen pitäisi olla olohuoneessa tms. paikassa vanhempien valvovan silmän alla.

      Ilman nettiä ei oikein voi olla. Tietotekniikka on niin nykypäivää, että tiedonhaku netistä ja sujuvan kirjoittamisen oppiminen on ihan ehdoton edellytys työssä kuin työssä. Siksi tällaisia taitoja pitää harjoitella pikkuhiljaa.

      Murrosikäisenkin kohdalla täytyy vahtia koneen käyttöä. Tärkeintä on koulunkäynti, ei netissä sotapelien pelaaminen yökausia.

      • jaa?

        Minä olen joskus törmännyt jopa aikuisiin, jotka on ihan höynähtäneitä nettiin ja se muuten vasta on todella _hyytävää_ kuultavaa, jos sattuu kuulemaan vaikka jonkun parin kaksikymppisen jätkän keskustelevan esim. jostakin World Of Wargraft- peleistä ja leikki-identiteeteistään sellaisissa höpöhöpöjutuissa, ikäänkuin se muka olisi todellistakin elämää...

        Ja miten ne lapset voisivat oppia välttämään jotakin nettikiusaamistakin ja ymmärtämään, että sellainen on väärin ja että siitä voi joskus olla jopa juridisiakin seurauksia, että jos väitetään perättömyyksiä viattomista netissä, jos nettiä kuluttavat aikuiset näyttää niille siihen esimerkkiä edellä? Minä itse en kuulu esim. Facebookiin, mutta olen kyllä kuullut, että sielläkin kiusaavat pääosin lähinnä aikuiset ja että moni on joutunut selittelemään asioiden totuudenmukaisuutta, kun jotkut tyhmät sellaisissa kaiken aikansa viettävät juntit juorukelloilee kyseisissä some- medioissaan ja ymmärtämättömyyttään levittää väärää tietoa, sairaimmat tietoisesti kiusaten täysin viattomia... Se että jos netistä puhutaan "hauskanpitona", vääristää minusta pelottavalla tavalla sen faktan, että netti on sikäli vakava asia, ettei mitään netissä olevaan tietoa saa pois - netti on siten siis ihan kuin sanomalehdetkin, erotuksena vain että tavikset toimivat sisällöntuottajina eli siten ns. "toimittajina" ja "toimittajien vastuulla". Ja sitä ei voi tajuta ainakaan sellaiset, joiden argumentointitaidot ja sisälukutaito ja mediakritiikkitaidot ovat nolla ja siksi koulujen velvollisuus on keskittyä opettamaan ihan vain vanhaan malliiin mielipideilmaisun retoriikkaa.

        Niitä lapsia ja nuoria taas säälin, jotka laittaa nettiin itsestään vaikkapa paljastavia kuvia. Sairaita - seksikeskeisen yhteiskunnan sairastuttamia kakaraparkoja, jollaisten netin käyttöä arjessa ei takuulla kukaan auktoriteettiaikuinen ole ollut riittävästi valvomassa, kun ämmänsä ja ukkonsakin ovat varmaan netissä harrastamassa sitä samaa, jos nyt kärjistän....:/

        Näillä Suomi24:n keskustelupalstoilla on joskus ihmetyttänyt se, että miten jotkut vielä ihan rekisteröidyt nimimerkitkin omaavat eivät käytöksessään tajua, että he ovat vastuussa kirjoittelussaan muidenkin maineesta, kuin omastaan - tietysti ne voi olla kusipäiden nimimerkkejä, jotka vaan tunkeneet viattomien identiteettejä niihin nimimerkkeihinsä ehkä jotkut, mutta tosissa on suu jäänyt auki lukiessa, kun joskus näkee näillä palstoilla, että jotkut aikuiset rekisteröidyillä nimimerkeillä ja kuvilla haukkuvat vaikka ex- miehiään, tms. ja siinä on ajatellut, että voiko kirjoittajien tyhmyys olla edes totta....


    • turvallisestinetissä
    • jepseps

      Minusta lapsilta ja nuorilta ei voi kieltää netti. Se on nykyää hyvin tärkeä työväline, mutta kyllä on vanhempien vastuulla myös katsoa mitä junnut tekee sielä netissä.
      Ei me voida sulkea lapsia kellariin ja miettikääpä mitä siitä seuraa, kun sitten otetaan sielt pois ja eikä ne ymmärrä mistään mitään. Eihän lapsia voi elämästäkään sulkea pois.

      Netistä on tullut tärkeä työväline ja se on hyväksyttävä. Tietysti netissä on paljon hyvää ja paljon huonoa, mutta niin on elämässäkin. Ja mitä kiusaamiseen ja ahdisteluun tulee niin yhtä paljon sitä tapahtuu netin ulkopuolella. On tapahtunut ja tulee tapahtumaan. On opetettava nuoret tunnistamaan nämä ja reagoimaan oikein ja ilmoittamaan asiasta oikeille tahoille.

      Me emme elä enää yhtä todellisuuta vaan kahta elämää. Ja ne kulkevat käsi kädessä halusimme tai emme.

      Päätän lauseeni vanhaan viisauteen netti on hyvä renki huono isäntä.

    • Mudsaf

      Tässä on lapsille turvallista ajanvietettä, eivätkä heti lähde tältä sivustolta!

      http://hurr-durr.com/ (Hauska koira)

    • ei ehkä ikinä äiti

      Minulla ei ole lapsia, olen vasta parikymppinen "mukula" itsekin. Pitkään olin vahvasti ja jyrkästi sitä mieltä, etten ikinä hanki lapsia. En ikinä! Nyt on kuitenkin ilmeisesti se kuuluisa biologinenkello ekat tikitykset tikittäny kun ajatus on muuttunut. Ehkä minäkin joskus hankin lapsia (ja niille, joilla ei luetunymmärtäminen riitä: minä en ole paksuna, en halua lapsia nyt, en halua lapsia vielä pitkään aikaan, "ei ikinä" on nykyään "ehkä joskus").

      Ainut, mikä minua mietityttää on se, kuinka tässä maailmassa voi kasvattaa fiksuja kansalaisia. Vaikka kotoa opittaisi pehmeät arvot, lähimmäisen ja ei-niin-läheisenkin huomioimisen esimerkiksi netissä tai vain ihan arjessa, on muu maailma jo niin kova ja huningolla, että niistä arvoista on vaikea pitää kiinni, kun kotiovesta astuu ulos tai klikkaa itsensä nettiin. Minusta tuntuu, ettei tässä maailmassa (ja vallaankaan lasten maailmassa) selviä, jos ei ole itsekäs ja tahditon. Kyynärpäätaktiikalla menestyy. Ja jos et menesty, olet automaattisesti luuseri.

      Koulussa heikkoja sorretaan. Heikkoushan on nykyään sitä, ettei aina vain ajattele itseään tai jos ei ole (tai ainakin yritä olla) aina kaikessa paras. Itsekäät ja manipuloivat lapset saavat (tai pikemminkin pystyvät) tekemään mitä vain, jotta heillä itsellään on mukavampaa ja hauskempaa. Opettajille ei anneta mitään auktoriteettia - osa ei sitä edes haluaisi ottaa. Lapset ovat oppineet, että on aivan jees huoritella ja vittuilla kaikille muille, jotka ei ole just niin kuin he tai tee juuri niin kuin he haluaisivat. Vanhemmat lykkäävät rahaa, tv-ohjelmia, nettipelejä yms. viihdykettä, jotta kerkeäisivät touhuta enemmän ITSELLLEEN - uraa tai harrastuksia. Valtaväestö tuntuu nykyisin ajattelevan, että kaiken voi ostaa ja kaikki, mikä ei ole niin kuin "me" on huonoa. Erilaisuuden arvostaminen ja suvaitsevaisuus on hukassa... Se on todella surullista.

      Ja kuinka sitten nettikasvattaa? Se on aika haastavaa ja nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka edes yrittävät. Kun on sananvapaus, voi sanoa mitä vain. Niinhän me ajatellaan. Saa sanoa niin kuin ajattelee. Totta, eikä liikaa sitä oikeutta saa mennä rajoittamaan, mutta pakkohan siihenkin vapauteen on jossain kohtaa puututtava, jos ajatustavoista on täysin unohtunut empaattisuus ja suvaitsevaisuus, toisten ihmisten ja heidän tunteidensa huomioonottaminen. Vapaus on aina tarkoittanut myös velvollisuuksia. Jos meillä on sananvapaus, meillä pitäisi myös olla suvaitsevaisuusvelvollisuus. Ja kun joku nyt hiileentyy niin ei, kaikkea ei tarvitse hyväksyä ja silitellä päähän MUTTA se pitäisi muistaa, ettei kukaan yksilö ole automaattisesti huono vain taustan, uskonnon, varallisuuden, terveydentilansa tms. takia. Jos me annamme mahdollisuuden, saamme yleensä itsekin sen. Minulle "huono" ihminen on se, joka arvostelee toisen ihmisen itsensä alapuolelle jonkin ulkoisen seikan vuoksi tai sellainen, joka tiedostaen satuttaa eläviä olentoja; ihmisiä, eläimiä, luontoa...

      Miten tän asian vois opettaa lapsille kun he ovat vanhempiensa kasvattamia ja vanhemmat jo ajattelvat vain itseään. He opettavat lapsensakin siihen. Eikä lapsia voi syyttää, hehän ei vaan tiedä muusta. Siitä, että suurta iloa tuottaa myös se, kun voi tuottaa toiselle iloa ja riemua. Jos antaa apua, saa apua. Kaikkea ei tarvitsekaan osata ITSE. Meillä on parempi olla, jos ympäristömme voi hyvin. Me olemme osa suurempaa kokonaisuutta (=yhteiskunta), emme vain yksin ja itseksemme.

      Toivon todella, että tähän asiaa herätään. Meillä on esim. valtava määrä syrjäytyneitä nuoria. Kuinka se on mahdollista ja mistä se kertoo? Kyllähän näillä pitäisi olla edes perhe, joka tsemmpais ja ehkä joskus jopa "potkisi" johonkin suuntaan. No, eihän niin käy, jos kaikki perheen sisälläkin ajattelevat vain itseään. En väitä, että kaikissa, mutta joissain tapauksissa varmasti on perhe "hylännyt" juuri siksi, ettei siitä lapsesta ollutkaan huikeaksi menestyjäksi. Ei viitsitä kannustaa "vain" amistutkintoon. En nyt takerru muihin syihin - niitä on monia, jokaisella syrjäytyneellä on oma tarinansa eikä kaikki heistäkään ole syrjäytyneitä kuin tilastollisesti.

      • ei ehkä ikinä äiti

        Minusta näihin seikkoihin pitäisi herätä koko yhteiskunnan. Joka sektorilla pitäisi pehmentää arvoja. Tuloksellisuus ei saisi olla ainut tavoite. Jo kouluissa pitäisi alkaa enemmän arvioimaan ja puuttumaan käytökseen - alkaa arvostamaan aitoja persoonia eikä niitä ovelia perseennuolioita, jotka nyt ovat mielinkielin mutta hetken päästä kylvävät eripuraa. Eikä myöskään arvostaa vain ja ainoastaan menestyksekkäitä oppilaita. Se lukemisen kanssa takkuroiva lapsi voi olla älyttömän lahjakas sosiaalisilta taidoiltaan, tai jossain aivan muussa. Tokihan opettajienkin pitäisi huomioida se, ettei heidän omat motiivinsa ole suosivat tai muutoin epätasa-arvoiset, edes välillisesti. Lapset sen kyllä huomaavat, jos näin on. Vanhempien pitäisi totta kai, pitää lapsensa puolia mutta ymmärtää myös se, ettei oma olekaan aina se puhtoisin ja paras kaikessa.

        Lapset erehtyvät ja virheistä he oppivat parhaiten. Jos niihin suhtautuu rakentavasti, kasvaa lapsikin niitä tehdessään. Ei vanhempien tai koulun tehtävä ole olla aina kiva kaveri ja tien raivaaja vaan kasvattaja. Ja kun väistämättä jokainen tulee elämässään kohtaamaan epäonnistumisia ja vastoinkäymisiä, olisi hyvä että niitä opittaisi käsittelemään jo kotona. Niihin aikuisten maailman vastoinkäymisiin ei pure raha, pelituokio, karkkipussi tai muut lahjukset vaan tuki ja läheisyys sekä oman toiminnan kriittinen arviointi ("mitä minä tein väärin?"). Aina kun ei voi syyttää naapurin Peteäkään... ;(

        Ehkei mun kannatakaan harkita lapsia tähän maailmaan... Terve itsekyys on jees, mutta sitä aika harvoin enää näkee. Se on itsensä kunnioittamista ja arvostamista muttei muiden hyvinvoinnin kustannuksella. Ja juu, ei tää nyt ihan aloitukseen vastaa mutta nettikäyttyminen kertoo ihmisestä juuri sen, mitä hän on: hyvin artiguloiva ja asiallinen kirjoittaja on erilainen arjessaankin kuin "vittu oot daijju, ku et tajuu"-kommentteja rustaava... Kummanlaisia kommentteja lapset kirjoittavat sen päättävät heidän vanhemmat omalla asenteellaan ja käyttäytymisellään.


    • Sienitattinen

      Olen itse pian 16-vuotias tyttö. Ajattelin tuoda oman näkemykseni tähän keskusteluun nuoren näkokulmasta. Mielestäni pienten lasten netinkäyttöä tulisi tarkkailla ja valvoa enemmän, sillä he vielä tarvitsevat ohjeistusta ja neuvoja paljon sekä ovat yleensä helpommin huijattavissa. Kun lapsi kasvaa nuoreksi, netin valvontaa voi vähentää, mutta kuitenkin tarkkailla ja keskustella aina silloin tällöin missä se oma nuori oikein pyörii netissä. Jos taas on sellainen tapaus, jolla on muutenkin paha tapa valehdella, pyörii koneella 24/7 tai muuta vastaavaa, rajoittamista ja valvontaa voi tiukentaa.

      Itse haluan koneella olla rauhassa ja en pidä siitä, että joku kyttää koko ajan vieressä. Juttelen ystävieni kanssa omista jutuista, luen keskustelupalstoja, käyn lukemassa minua kiinnostavia juttuja ja uutisia (niin kuin muodista, teatterista, viihteestä, politiikasta yms.), kuuntelen musiikkia, katselen YouTubesta-videoita, olen Facebookissa, julkaisen omia runoja eräällä runosivustolla, luon omaa blogia Tumblrissa ja niin edelleen. En minä halua, että joku katsoo, jos juttelen ystäväni kanssa esimerkiksi Facebookissa. Netistä olen löytänyt lisää ystäviä, joista on tullut tosielämässä hyvin, hyvin tärkeitä, enkä enää tiedä, miten pärjäisin ilman heitä. Pidän heihin yhteyttä säänöllisesti.
      Osa nuorista saa myös apua netistä, esimerkiksi keskustelemalla ongelmistaan ja huomata, ettei olekaan yksin asian kanssa. Osa taas voi olla todellisuudessa yksinäinen, mutta netissä hän on voinut tutustua uusin ihmisiin ja saanut uusia ystäviä. Netti on myös todella kätevä tiedonlähde ja sieltä löytää kaiken nopeasti, esimerkiksi jos haluaa vaikka apua koulutehtävissä tai vaikka kaupan aukioloajoista ja niin edelleen.

      Tietysti netissä on huonotkin puolensa, jossa esiintyy kiusaamista, ahdistelua yms. Siksipä onkin tärkeää varsinkin aluksi valvoa lasten netinkäyttöä ja kertoa netin vaaroista. Itse osaan mielestäni käyttää nettiä turvallisesti, eikä minua kiinnosta julkaista paljastavia kuvia itsestäni, mennä haukkumaan muita Naamakirjaan tai muuta vastaavaa. Ymmärrän, etteivät kaikki ole sitä, mitä sanovat ja harkitsen tarkkaan, mitä tietoja annan kenellekin itsestäni. Netissä pitää olla järki päässä, harmi vain, ettei kaikilla sitä ole.

    • Elisabet H.

      Hei!

      Olen tekemässä Haaga-Helia AMK:n tietojenkäsittelyn opinnäytetyötä aiheesta ala-asteikäisten lasten internetin käytön valvonta. Olisi ERITTÄIN suureksi avuksi, mikäli ala-asteikäisten lasten vanhemmat voisivat vastata seuraavaan anonyymiin, lyhyeen kyselyyni: https://www.webropolsurveys.com/S/EB22587512C8BE23.par

      Kyselyn tarkoituksena on selvittää, millaisia (teknisiä) keinoja vanhemmilta löytyy internetin käytön valvontaan.

      En pysty valitettavasti tarjoamaan kyselyyn vastaamisesta muuta palkintoa kuin tiedon, että jokainen vastaus tuottaa tälle ikuisuusopiskelijalle hurjasti hyvää mieltä, ja edesauttaa tärkeän asian tutkimista ja opinnäytetyöni valmistumista.

      KIITOS :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      494
      3581
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      463
      3422
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      141
      3000
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2302
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2170
    6. 210
      1579
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1397
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1280
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe