Minkälaisia arvoja olette itseltänne mitanneet??
Ja kyselisin vielä tuosta maksimisykkeestä....
Maksimisykkeeni on kovin alhainen ikääni nähden. Mitä se maksimisyke oikein kertoo? (Leposykkeenikin on hyvin matala, eikä sykkeeni nouse urheillessani kovin nopeasti. Maksimihapenottokykyni on kuitenkin todella hyvällä tasolla.)
Vapaa keskustelu ja asialliset kommentit olisivat tervetulleita.
Maksimihapenottokyky ja maksimisyke
23
3337
Vastaukset
- defrgthj
Hapenottokykyähän ei kotona pahemmin mittailla itseltä. Kerran mitattu labrassa huonokuntoisena sairastelun jälkeen, rapiat 60mmol/kg.
Maksimisyke on yksilöllistä joka ei kerro fyysisestä kunnosta mitään. Sykereservi kertoo paremmin miten laaja alue sydämellä on käytettävissään. Siitäkään ei kuntoa voi mitata. Eli maksimisyke-leposyke on tämä alue. Minun maksimini on ollut 198 omalla mittarillani.- 8
maksimisyke 188, leposyke 40, mitattu 77ml/KG hapenottoa.
- yli 75 mmol/l
Aika lapsellista skeidaa tää "kerran mitattu labrassa huonokuntoisena sairastelun jälkeen". Niin miksiköhän menit sitten huonokuntoisena testiin kun olisit voinut kunnianhimoisena henkilönä parannella ittes ja laittaa kroppa tosi kovaan kuntoon. Olisit aivan "varmasti" puhaltanut yli 80 mmol/kg.
Tiesit varmaan senkin että 90% normikuntoilijoista hapenottokyky on alle 60 mmol/kg.
S24:llahan se totuus kuullaan urpojen suusta - satuja kertomaan
yli 75 mmol/l kirjoitti:
Aika lapsellista skeidaa tää "kerran mitattu labrassa huonokuntoisena sairastelun jälkeen". Niin miksiköhän menit sitten huonokuntoisena testiin kun olisit voinut kunnianhimoisena henkilönä parannella ittes ja laittaa kroppa tosi kovaan kuntoon. Olisit aivan "varmasti" puhaltanut yli 80 mmol/kg.
Tiesit varmaan senkin että 90% normikuntoilijoista hapenottokyky on alle 60 mmol/kg.
S24:llahan se totuus kuullaan urpojen suustaKun kerran lähdette satuja tänne kirjoittelmaan niiin koittakaa saada edes yksikkö oikein. Sadusta tulisi sitten uskottavampi - vaikkapa "Viime talvena Pajulahdessa mitttasivat 80 ml/kg/min, nyt kunto on vähän parempi".
Oikea yksikköhän on millilitraa painokiloa kohden minuutissa (ml/kg/min). Nuo millimooli-hemmot ovat sitten mitanneet joitain aivan muuta. Jos mitään...
80 ml/kg/min tuloksella pääsee jo maailman parhaiden mitattujen listoille:
http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm.
Ottaen huomioon Suomen kestävyysurheilun nykytason niin tuota listaa lähellekin pääseviä on varmasti todella vähän. Tuskinpa ne tälä palstalla ehtivät notkumaan.
Itsellä ei ole koskaan labrassa mitattu, mutta submaksimaaliset fillaritestit ja Polarin mittarin antamat arviot ovat uokkaa 55 ml/kg/min, joka on tällaiselle tänä vuonna 50 täyttävälle kuntoilijalle OK tulos (45 ml/kg/min on erinomaisen alaraja 46-55 vuotiaille miehille).
http://www.topendsports.com/testing/vo2norms.htm - ytuijokl
yli 75 mmol/l kirjoitti:
S24:llahan se totuus kuullaan urpojen suustaPaskat ole väittänyt puhaltavani 80ml/kg, mutta parempaankin olisin terveenä asiallisen harjoittelun jälkeen pystynyt. En tosin paljoa, sen tiedän. Rauhoitu, idiootti.
- rftyugiokl
ytuijokl kirjoitti:
Paskat ole väittänyt puhaltavani 80ml/kg, mutta parempaankin olisin terveenä asiallisen harjoittelun jälkeen pystynyt. En tosin paljoa, sen tiedän. Rauhoitu, idiootti.
Sitäpaitsi, en ole niinkuin teikäläinen joka tähtäisi hapenototestiin kuin kilpailun yrittäen parasta mahdollista tulosta, vaan menin sinne ylimenokauden jälkeen mittauttamaan lähtötason kynnykset alkavaa harjoituskautta ajatellen. Siksi olin siis huonokuntoinen, eikä se minua haitannut. Hapenottoarvo ei minua niinkään kiinnostanut, se oli vain bonusta tietää.
- gjtt
xx ml/kg/min lienee käytetty yksikkö. Se ei ole riippuvainen lepo- tai maksimisykkeestä. sykealue kertoo enemmänkin, yllätys, sydämen ominaisuuksista, josta siitäkin huonosti. Ainoastaan matala leposyke ja korkea maksimisyke kertoo korkeasta reservistä ja verenkierron rajoitteettomuudesta hapettaa lihaksia. Yleensä silläkään ei ole lopulta merkitystä, koska solutason hapenottokyky lopulta ratkaisee kuinka paljon happea kroppa ottaa vastaan. Muiden ominaisuuksien ollessa riittäviä.
- juoksentelenpahan
Eli huolissaan ei siis tarvitse olla, jos maksimisyke ei nouse taivaisiin....? Olen siis nuori nainen.
Epävirallisesti mitattuja arvojani (ei labrassa, mutta tietokoneella kuitenkin) on syke: vajaa 40 ja 182 (mahdollisesti hieman enemmän olisi maksimi)
Hapenottokyky: 69 ml/kg/min- 11
Naiselle mitattu 69 milliö on kyllä huippuluokan tulos. Pitää olla jo kansainvöistä tasoa !!! Onnea vaan huipputulokselle !! Suomessa ei montaa tuon tason naista ole. Pia Sundstedt lienee enää parempi tai joku muu huippunaishiihtäjistämme.
- Björgenillä 72
11 kirjoitti:
Naiselle mitattu 69 milliö on kyllä huippuluokan tulos. Pitää olla jo kansainvöistä tasoa !!! Onnea vaan huipputulokselle !! Suomessa ei montaa tuon tason naista ole. Pia Sundstedt lienee enää parempi tai joku muu huippunaishiihtäjistämme.
Lähelle pääset, kannattaiiko ostaa sukset?
- Tjgt
En lähtis lyömään vetoa 69 puolesta, ellet ole eliittitason tamma. Kaikkien tuntemassa cooperintestissä pitäis 3500m olla pässinlihaa vähäisemmälläkin juoksukokemuksella ja 3000m menis päivän kuulumisia vaihdellessa.
- juoksentelenpahan
Luulenpa, että testitulokset eivät ihan paikaansa pidä, mutta kyllä ne varmaan suuntaa antavat...toivottavasti. Urheilen kuitenkin päivittäin, usein pari treeniä päivässä, joista toinen on enemmän kestävyyspainotteinen. Oikeastaan tuo leposyke minua enemmän askarruttaa... Suurin osa teistä on kommentoinut nyt tätä hapenottokykyä. Kiitos myös niistä vastauksista, mutta oisko tuohon maksimisykkeeseen kommenttia?? Onhan sekin tietenkin mahdollista ettei sykkeeni vaan nouse tässä testissä ihan huippulukemiin, jos testitapa ei ole minulle paras mahdollinen....
- gjttg
Sulla on ihanat sykkeet!
onko nyt hyvä?
kaikki oleellinen lienee jo sanottu. Sykeperustaiseen treenaamiseen olisi maksimisykkeen selvittäminen paikallaan, mutta eipä siitä muuta iloa ole.
- semmossii
minulla mitattu mattotestissä 67ml/kg/min.Testi kesti 8min. Juostiin 2min jaksoja,jotka piti päästä loppuun, jotta tuloksen saisi. Pituutta 185cm ja painoa oli 85kg. Lihasbiopsiassa suhde oli 60/40% hidas/nopeaan. Pitäisi olla kai optimaaliset kestävyysurheiluun. Kymppi mene alle 40min ja marakin siinä 3:30 päälle, eli ei kummallisia aiko ollenkaan. Keihästä heitin nuorempana liki 60m ilman ns.oikeaa valmennusta , vaikka nopeista soluista niitä räjähtäviä ei ole ollenkaan....lieneekä nopeita sitten käsissä....testi kun otettiin reidestä.
Kummia juttuja....Pitäis kulkea noilla tekijöillä paremmin,,,vaan ei=)=Ikä 33 vee- semmossii
lisäys....10km siis ei mene alle ton 40min....koskaan uskoisin
- 18
On pojalla kova Vo 2 taso melkein 5,7 litraa. Juoksijaksi kova paino.Jos ja kun sinulla olisi juoksijan paino-eli tuolla pituudella enintään 75 kiloa, olis hapenotto hyvä n, 76 ml/kg/min. em arvoilla pystyy maran juoksemaan jo alle 2,45 kepeästi, edellyttäen että kunto on kohdallaan. Kymppi pitäsi mennä 30 min pintaan.
- Lars Koistinen
18 kirjoitti:
On pojalla kova Vo 2 taso melkein 5,7 litraa. Juoksijaksi kova paino.Jos ja kun sinulla olisi juoksijan paino-eli tuolla pituudella enintään 75 kiloa, olis hapenotto hyvä n, 76 ml/kg/min. em arvoilla pystyy maran juoksemaan jo alle 2,45 kepeästi, edellyttäen että kunto on kohdallaan. Kymppi pitäsi mennä 30 min pintaan.
niin nuo epäilyttävän suuret hapenottokykyarvot (esim. naisella 69) ovat lienee tulleet epäsuorissa sykkeeseen perustuvissa testeissä (joita voi vaikkapa itse tehdä ergometrin ja sykemittarin avulla) Luotettavampi (ja oikea testitapa) kuitenkin "kaasuanalyysitesti" joita urheiluopistoissa yms. paikoissa tehdään maski naamalla...!!! no epäsuoran testin etu on että sillä voi itse edullisesti verrata kehitystään tai kuntoaan toistamalla sen identtisesti pitkin harjoituskautta vuodesta toiseen. Siitä saaduilla arvoilla ei kuitenkaan kannata brassailla - ovat vain suuntaa antavia (etenkin kokonaishapenottoarvot voi unohtaa ja keskittyä suhteelisiin lukemiin jo omassa testi vertailussaankin ts. painoon suhteutettu arvo)
- semmossii
tämä oli kaasuanalyysitesti.Tehty KIHU:lla
- gttgtj
18 kirjoitti:
76 ml/kg/min tasolla maraton voidaan juosta alle 2.20
- gtjtg
Ainoa testauspaikka johon luotan on helsingin urheilulääkäriasema. itse olen josku puhaltanut muualla varsin huvittavia, jopa kv-tason lukemia maskiin silloisella elopainolla.
eräskin juoksukaverini kertoo vetäneensä aikoinaan paljon testejä 65-70 tasolle, muttta kerran on mennyt yli 75ml/min/kg.
ihan aikuisten oikeasti....kyseisisen paljon testatun henkilön maksimikapasiteetti varmasti on 70, 71, jopa 72 yksikköä. mutta aivan sata varmaa on, ettei millään onnenkantamoisella saavuteta yli 75. elimistö vaan ei toimi niin.
kohtuulliselta perustasolta, olkoon vaikka 60, voidaan kevyehköllä treenillä saavuttaa 65 taso. Sen jälkeen treenimäärä optimoiden kilpaurheilija tasolle voidaan päästä 70 tasolle. sen jälkeen kaikki muutokset ovat luokkaa 68-72 tasoa. En huomioinnut painon muutosta, joten jokainen laihdutettu kilogramma näillä lukemilla tuo yhden yksikön lisää hapenottoon selvän alipainon rajaan asti (karkeasti)- 27
Kuka mitä häh, keneen viitataan ?
- poika 15v
18.5.2011 29.9.2011
Maksimaalinen hapenkulutus: 54,8 ml/kg/min 54,5 ml/kg/min
3,18 l/min 3,38 l/min
Maksimiteho: 241 W 256 W
Testissä saavutettu maksimisyke: 195 krt/min 195 krt/min
Tossa meikän tuloksia viime vuoden puolelta, mitattu Pajulahden ppergo:ssa. - yhyy??
Kymmenen vuotta sitten maksimisyke 201 (2002).
Maksimisyke 202 viime vuodelta.
Tältä vuodelta 201. Ikää nyt 30v.
Leposyke 60-65. En ole nyt hetkeen mitannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628