Olen jo pitkän aikaa ollut huolissani ruokavaliostani, sillä luulen, että en saa puoliakaan tarvittavista vitamiineista ruoasta jota syön. En ole kassissyöjä, mutta syön lihaa todella harvoin. Syön vain kalapuikkoja, tonnikalaa sekä todella harvoi jauhelihaa. Urheilen viikossa useita tunteja (lenkkeilyä, tanssia ja erilaisia jumppatunteja), joten ruokavalion saaminen kohdalleen olisi varmasti aiheellista. Syön myös aika paljon karkkeja ja keksejä ja joskus tulee korvattua ateria pelkästään niillä. Tyhmää!
Tässä esimerkki päivän ruokailustani:
Aamulla: täysjyvävehnä muroja kevyt maitoa/ elovena valmispuuro /maustamatonta jugurttia omenoita
Päivällä: nuudeleita/makaronia, salaattia, cashew-pähkinöitä, feta tai rae-juustoa, tomaatti, kurkkua, täysjyväpaahtoleipä (asun ulkomailla, joten ruisleipää ei ole saatavilla), sekä näiden lisäksi vielä joskus tonnikalaa tai 2 kalapuikkoa
Iltapäivällä välipala: mm. hedelmiä, muroja, jugurttia yms.
Iltapala: samantyylinen kuin aamu- tai välipala.
Juon aina vettä.. En oikeastaan koskaan maitoa tai mehuja. Olen yrittänyt syödä lisäksi D ja B- vitamiineja, kalsiumia sekä omega 3 -rasvahappoja.
Okei, mitä neuvoja antaisitte tämän ankean ruokavalion muuttamiseksi? Joskus pelkään myös syöväni liikaa, vaikka olenkin todella hoikka.
Kuinka saada ruoasta kaikki vitamiinit?
7
189
Vastaukset
- huooh....
tiäätkö ipana kuin vähä ketään kiinnostaa sun ruokalistas.
mee terkkarille. - jotainvinkkejä
Edelliselle asiattoman kommentin esittäjälle tahtoisin sanoa vain, että minua ainakin kiinnostaa! Koita lisätä ruokavalioon lisää kasviksia ja ota selvää, miten kasvissyöjät saavat kaikki vitamiininsa ravinnosta. Ja hyvä, että syöt ravintolisiä, sillä esimerkiksi kaikkia B-vitamiineja on hankala ravinnosta saada ilman riittävää lihan syöntiä.
- pienet on ongelmat
Ei täällä ole vielä kukaan vitamiininpuutteeseen kuollut. Ei niitä kaikkia saa kukaan muukaan ja ketä kiinnostaa ja mitä väliä. Hanki elämä ja lopetea tyhjän niuhotus.
- Tietämättömyysongelm
Olet väärässä. Ihmiset sairastelevat milloin enemmän milloin vähemmän vakavasti no. juuri vitamiinien, hiven- ja kivennäisaineiden ym. ravintoaineiden ruokavaliosta puuttumisen tai elimistöön imeytymättömyyden takia. Esim. suurella osalla rintasyöpäpotilaista D-vitamiinitaso on liian alhainen.
Imeytymishäiriö taas voi johtua esim. siitä, että syö pullaa yms. turhaa ravintoa, joka jää esteeksi suolen seinämiin, eikä päästä tarvittavia ravintoaineita imeytymään sinne, missä niitä tarvitaan ja kaivataan, solutasolle.
Kannattaisiko tutustua vaikka ihmisen anatomiaan, jotta ei kuolisi ennen aikojaan ainakaan sen takia, että relevanttia tietoa puuttuu ja uupuu runsain määrin ja mitoin.
- Karri
Ihmettelen, kuinka ihmiset vastaavat asialliseen kysymykseen kovin asiattomalla tavalla. Jos et tiedä aiheesta mitään/halua vastata, miksi vaivaudut haukkumaan viestiketjun aloittajaa?
Mitä jos kaksi aloittajan viestiin asiattomasti vastannutta henkilöä hankkisivat itse elämän tai jos sellaisen jo mielestään omistavat, niin eläisivät sitä onnellisena.
Eikä aloittaja mielestäni väittänyt kuolevansa vitamiinien puutokseen. Oli vain huolissaan aiheesta. Uskon, että myös täällä riehujat ovat huolissaan jostakin terveyteensä vaikuttavasta tekijästä, vaikka ne eivät aina niiiiiiiin tärkeitä olisikaan.
En tajua, miksi alennun selaamaan näitä keskustelupaljosta, koska ne saavat minut vain raivon valtaan. En ole tainnut löytää ainuttakaan keskustelua ilman elämäänsä kyllästynyttä ja negatiivisuutensa toisiinsa purkavaa henkilöä raivoamassa ihan normaalien kysymysten tai keskustelun aiheiden esittäjille. Tämä oli varmasti viimeinen kerta, kun tällä keskustelupalstalla vierailen pitkään aikaan. Ihmiset opetelkaa jo käyttäytymään!
Pahoittelut viestiketjun aloittajaa kohtaan, että en aiheesta itse juuri mitään tiedä. Pimahti vain keskustelujen kommentteja lukiessa.. Toivottavasti saat relevanttia tietoa mieltäsi askaruttaviin asioihin.
Tsemppiä! - ludvig57
Smoothie on oma tapani syödä/juoda päivän tarpeelliset vihannekset ja hedelmät ja sitä kautta saada vitamiinit ja muut tarpeelliset ja hyödylliset helposti. Esim. tuolta löytyy käteviä ohjeita niin ei tarvitse edes miettiä mitä niihin laittaisi ;)
http://smoothieohjeita.com - pipupöö
Itselläni on jotakuinkin seuraavanlainen ruokavalio:
aamulla:
*joko itseleivottua täysjyvä leipää voita juustoa (joskus hunajaakin), aika usein myös maustamatonta luomu jogurttia
*tai sitten neljän viljan puuroa, johon monesti laitan jonkin verran herne-maissi-paprika sekoitusta voita
*riippuen miten kova nälkä on, niin saatan syödä banaaninkin
välipala:
*välillä samanlaista leipää kuin aamulla
*välillä manteleita banaania
*välillä kananmunia appelsiini/sitruuna
*välillä smoothie: liotettuja siemeniä marjoja banaani
*välillä jogurttia rusinoilla
päivällinen:
*välillä täysjyväriisiä kasviksia voi oliiviöljy ketsuppi
*välillä täysjyväspagettia kasviksia voi/oliiviöljy ketsuppi
*välillä perunoita kasviksia voi oliiviöljy maustamatonta luomujogurttia
*välillä itse tehtyä hernekeittoa kasviksilla voi oliiviöljy
*välillä kaurapuuroa voita taateleita mansikkoja (tai muita marjoja)
mahdollinen välipala:
*leipää taas jogurttia
*tai banaania jogurttia
*tai jogurttia rusinoilla
illallinen:
*välillä kananmunia porkkanaraastetta ( muita kasviksia) oliiviöljyä (joskus myös luomurusinoita)
*välillä kanaa kasviksia oliiviöljyä
*välillä ihan vaan taas leipää, välillä munilla tai sitten juustolla
Hyvin usein päätän jokaisen aterian vihreään teehen, jotta rasvat valuisivat paremmin alas.
Maitoa en juo. Kalanmaksaöljyä otan päivittäin ruokalusikallisen, monesti myös D3 vitamiinia 25µg tabletin.
Sokerituotteita en juurikaan käytä. Joskus korkea prosenttista tummaa suklaata. Joskus sitten vierailuilla yms syön sitten pullaa yms, mutta en ostele niitä itselleni, tai leivo niitä. Karkin syömisen olen lopettanut täysin. Suosittelen myös muillekin.
Olen laskeskellut melko tarkkaan, että saan ruokavaliostani vähintään kaiken tarvittavan, mieluusti ylikin minimisuositusten.
Nämä ei niin kiveen kirjoitettuja itselläni ole, mitä syön milloinkin, vaan mielihalun mukaan yhdistelen tai jätän syömättä. Suurin piirtein kuitenkin tuohon tyyliin ja näistä valikoiden syön.
Itse olen kanssa todella hoikka, mutta en toisaalta myöskään tunnu lihoavankaan mitenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851838- 821680
- 501339
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471275Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481182- 1171153
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23952- 39935
Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59932Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23903