apua maastopyörän valintaan

naiselle maastopyörä

Olen osamassa uutta maastopyörää ja haluaisn kysä kun en ole tällaista hankintaa aikaisemmin tehnyt, että mitä kannattaa erityisesti huomioida kun lähten kauppoihin kiertelemään? Olen nainen ja tarkoitus olisi osataa maastopyörä jolla ajelisin mukavia polkuja pitkin, ei mitään vuorenrinnettä täysiä alas -meininkiä vaan helpohkoja reittejä, kuitenkin haluaisin lapissa käydä polkemassa merkattuja reittejä. Ehkä se reittien vaativuus lisääntyy ajan kanssa mutta siis pyörän pitäisi soveltu perus maastopyöräilyyn mutta kuitenkin sen pitäisi olla sitten hyvä kun sellaisien hommaan. Onko realistista ajatella noin 1500 eurolla saavansa tähän tarkoitukseen oikeasti hyvä pyörän? Onko kellään tiedossa nimetä hyviä merkkejä?

17

1108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ascfdsa

      Itse pähkään että hankkisinko 26 vai 29 tuumaisen täysjouston? Ajo tulisi olemaan poluilta ryteikköön ja talvisin sitten huonokuntoista pyörätietä pitkin 30km päivässä. En ole mikään isokokoinen kaveri, eli onkohan noi 29.t itelle turhan kohloja tai mikä se niiden etu nyt sitte onkaan?

      • jLmari

        Riippuu sun koosta


    • Suosittelen Konaa

      Itselläni on Konan reilun tuhannen euron maasturi ja olen erittäin tyytyväinen. Osia tuohon tulee päivitettyä tarpeen mukaan mutta runko on erittäin hyvä ja samalla rungolla löytyy huomattavasti kalliimpia versioita myös.

      Ajan usein myös erittäin haastavassa maastossa.

      Konalla on myös elinikäinen runkotakuu.

      Tässä hieman kehuja Konalle, kohta varmaan joku trolli kommentoi...

      • jlmari

        Paska


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Uusimmassa Fillarilehdessä, 1/2012, on halpojen 29":en testi. Kannattaa lukaista. Siitä jutusta saa hyvän käsityksen, mitä kannattaa miettiä maastopyörää valittaessa.

      http://www.fillari-lehti.fi/

      Tonniviidelläsataa saa jäykäperäisen, kun hakee vähän. Mutta jos et ole haratanut aikaisemmin, niin varaudu noin viidensadan euron varustekustannuksiin.

      • Eijvoiolla

        Onko täällä kaikilla lukihäiriö?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Eijvoiolla kirjoitti:

        Onko täällä kaikilla lukihäiriö?

        Jos tarkoitat kysymyksessä kohtaa "naiselle", niin se ei ole pointti. Satulan pitää olla muutaman millin leveämpi ja rungon tulee olla lyhyemmästä päästä. Naisten pyörät ovat samanlaisia kuin miestenkin.

        Jos käytössä olisi huomattavasti enemmän rahaa, voisi harkita naisille suunniteltuja malleja. Siis sellaisia, joissa on lyhyempi runko ja leveämpi satula. Ne vain tuppaavat olemaan kalliimpia.


      • niskahiki
        Eijvoiolla kirjoitti:

        Onko täällä kaikilla lukihäiriö?

        ???


    • Kannatta ensin katsoa paikallisten pyöräliikkeiden tarjonta. 1500 eurolla saa jo aivan hyvän jäykkäperäisen maastopyärän. Täysjousitetujen maastopyörien kanssa tekee tiukkaa, mutta jos sopivasti jostakin tarjouksesta sopiva pyörä löytyy niin mahdollista täysjousitetunkin on löytää tuohon hintaan.

      Esim. Cubella on WLS mallisto, jonka pyörät on mitoitettu naisille sopiviksi eli niissä on mm. rungonpituus hiukan lyhyempi ja satula on hiukan leveämpi. Itsellä tosin ei ole minkäänlaista ajo kokemusta kyseisen merkin mistään pyörämallista, mutta kyseiset pyörät pitäisi olla aivan ok.

      Lopulta tosin tuolla pyörämerkillä ei ole kovin suurta merkitystä. Useilla valmistajilla on hyviä pyöriä, mutta samalla valmistajalla voi olla, myös ei niin hyviä pyöriä kaupan.

      • Merkkiä suurempi merkitys on pyörän ominaisuuksilla. Siis onko jäykkäperäinen vai täysjousto ja 26" vai 29".

        Oma pyöräni on vanha jäykkäperäinen ja senkin kanssa pääsee varsin haastavaan maastoon. Alkuperäisen kysyjän kuvaamat polut ajaa jäykkäperäisellä ihan hyvin. Jos ajattelee 1500e hintaista pyörää, niin siihen hintaan ei kaiketi kannata täysjoustoa ostaa. Mieluummin hyvälaatuinen jäykkäperäinen kuin halvemman tasoinen täysjousto. Painossakin saman hintainen jäykkäperäinen on hivenen edukseen. Jarrujen tyypin valinnassa ehkä ei ole niin isoa pohdiskelua (kun vain ei ole vannejarruja).

        Jos pyöräksi valitsee täysjouston, niin saa varata 500e enemmän budjettiin?


    • melkeinen inssi

      Osta hybridipyörä, se sopii kaikkeen pyöräilyyn

    • Öljypoltin

      Vaimoni osti itselleen Focuksen Super Bud 3.0, jonka sai hintaan 1600€. Olen itsekin ajanut hänen pyörällään ja voin sanoa, että kyllä sillä metsäpolkuja ajelee. Suosittelen.

      • aloittajah46wu65u

        Mistä tuollaisen saa?? Näyttää aika tyylikkäältä.


      • Öljypoltin
        aloittajah46wu65u kirjoitti:

        Mistä tuollaisen saa?? Näyttää aika tyylikkäältä.

        Pyörä ostettiin Larun pyörästä. Oli mukavasti tarjouksessa.


    • niskahiki

      suosittelen nishikiä!...kestävää laatua ja suomalainen...(ainakin jotain tehdään suomessa) :)

      • 55544556

        Niiin kuin esimerkiksi mitä? Heijastimet ja ehkä tankotupit?


      • Börje 321
        55544556 kirjoitti:

        Niiin kuin esimerkiksi mitä? Heijastimet ja ehkä tankotupit?

        Taidetaan osat pultata runkoon Suomessa. Vähän niin kuin "Suomessa tehty" Pelago. Eli molemmissa tapauksissa Aasiassa tehtyyn runkoon pultataan osat täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe