††† Ikisinkun viimeiset vuodet? †††

Yksinäisyys odottaa

Oletteko koskaan uskaltaneet miettiä elämänne viimeisiä vuosia; kuka teitä käy katsomassa sairaalan vuodeosastolla tai vanhainkodissa, kun teillä ei ole lapsia?

Varmasti tuntuu pahalta vain maata vieressä vaipat pissaa valuen, kun muiden asukkaiden lapset ja lapsenlapset käyvät vähän väliä tervehtimässä ja käyttävät asioilla ja matkoilla sekä auttavat arjessa...

Tuleeko ikisinkuista niitä vanhainkotien hulluja "nukenhoitajia"?

21

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaan ei auta

      tuleehan tuo mieleen jo sohvaa, sänkyä tai kirjahyllyä siirtäessä

      lisäksi tiedättekö että sielläkin pilkataan kokemattomia? totta. ja uskovaiset vanhukset puolestaan huorittelee niitä joilla on ollut seksielämää.

      • sillitrooli

        En tiedä mahdetaanko kokemattomia pilkata, mutta sen voin hyvin uskoa, että yksin eläneitä pilkataan. Ne, joilla on puoliso elossa, tai joilla edes joskus on ollut puoliso, taatusti syrjivät vanhainkodissa niitä, jotka ovat elämänsä yksin eläneet. Osasta ihmisistähän tulee vain entistä kusipäisempiä n. 60-70 välillä, kun vanhuus alkaa.

        Nyt kun asiaa alkaa ajatella, niin jos kävisi niin, että yksin joudun elämäni elämään, niin en kyllä lähde mihinkään vanhusten hoitolaitokseen kuin pakolla. Parempi kuolla pari vuotta aiemmin omaan kotiin, yksikseen kesken askareiden, kuin elää viimeiset vuodet jossain hoitolaitoksessa, muiden vanhusten kiduttamana ja ärtyneiden hoitajien riesana, kuolemaa joka hetki odottaen.


    • Näin se menee -->

      En aio elää vanhainkotiin asti.

      Vedän tod.näköisesti viimeistään 40-vuotiaana annoksen nikkelirautaa kaaliin jossakin korven keskellä ja siirryn luomueläkkeelle.

      • 40+ "vanhus"

        Sulla on vissiin aika paljon matkaa vielä siihen.


      • Näin se menee -->
        40+ "vanhus" kirjoitti:

        Sulla on vissiin aika paljon matkaa vielä siihen.

        Semmoset toiset parikyt vuotta


    • vcxvxc

      Eiköhän elämän viimeiset vuodet ole muutenkin aika kurjaa aikaa. Mieluummin panostan siihen, että minulla on mukavaa kun olen vielä terve ja järjissäni.

    • 2

      Parempi elää lyhyt ja vapaa elämä leijonana kuin kitua pitkään häkkihiirenä.

    • Mies1985

      Onneksi miehet usein kuolevat äkillisesti eivätkä joudu vanhainkotiin ainakaan pitkäksi aikaa.

      Jos joudun vanhainkotiin niin sitten järjestän toimintaa vapaaehtoistyöntekijöille eli teininaiset saavat käydä lukemassa ja työnnellä pyörätuoliani kaupungilla.

    • villatumppu 0

      Vaikka olisi lapsia pilvin pimein, niin ei se takaa vielä yhtään mitään. Jos elää 100-v ikäiseksi voi käydä niin, että joutuu hautaamaan puolisonsa ja lapsensa. Eikä lapsenlapsistakaan välttämättä ole sen enempään kuin käydä äitien- tai isänpäivänä moikkaamassa pikaisesti. Harvalla sen ikäisellä enää on ystäviäkään elossa.

      Parasta on pitää itsestään huolta ja laittaa sukanvarteen sen verran tuohta, että voi ostaa itselleen yksityisesti palveluita, jos niitä tarvitsee.

      Ikävä fakta on se, että vanhusten kohdalla itsemurhat, masentuneisuus jne ovat yleisiä juuri siksi, että kokee itsensä tarpeettomaksi ja yksinäiseksi. Esimerkiksi jos hommaa 40-v ikäisenä lapsen, niin se tarkoittaa sitä, että kun se oma lapsi on vasta 40-v, niin itse on jo 80-v ikäinen. Ei se nelikymppinen ehdi olla koko ajan vierailemassa ja viihdyttämässä, koska hänellä on itsellään työ ja kotona asuvat lapset. Kyse ei ole siitä, etteikö oma lapsi halua vierailla vanhan isänsä tai äitinsä luona, vaan siitä, että varsinkin jos välimatkaa lapsuudenkotiin on paljon, niin se ei vaan kerta kaikkiaan onnistu käydä siellä joka toinen päivä kahvittelemassa.

    • yksin jo nyt..

      Eipä se hirveesti muutu nykytilanteesta. Hyvällä tuurilla siinä iässä on jo muisti/äly menny eikä enää tajua olevansa yksinäinen. Eli jos muutosta tapahtuu nykytilanteeseen, niin parempaan suuntaan :D

    • 8888888

      Eipä tuota tarvitse nähdä. Pitää osata lopettaa homma hyvissä ajoin ennen toista vaippaikää. Pitää vaan toivoa että eutanasia laillistetaan ennen sitä niin helpottuu.

      Eikä tuo vierailujen puuttuminen sitäpaitsi mikään muutos olisi nykyiseen tilanteeseen eli mitäpä moisia kauhistella.

      • Mihin sitä eutanasian laillistamista tarvitaan? Ei kun rollaattorilla rotkoon, jos siltä tuntuu.


      • .ZZZ...
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Mihin sitä eutanasian laillistamista tarvitaan? Ei kun rollaattorilla rotkoon, jos siltä tuntuu.

        Missä niitä rotkoja on taajamissa? Eikä siinä välttämättä murru kuin lonkka.

        Ai niin, ritarimiehen logiikalla vanhus hyppää taksiin, käskee kuskia ajamaan vaikka Norjaan vuoristoon ja tuuppaamaan vauhtia huipulta rollaattoriin.


    • No minulla ei ole lapsia, mutta siitä asiasta en ole huolissani. Lapset kun muutenkin voivat asua toisella puolella maailmaa tai ne eivät vain halua käydä katsomassa, kun sukset on joskus mennyt ristiin.

      Se ainoa puolisokin saattaa kuolla ensin tai ottaa eron. Niinpä kannattaa panostaa ystävyyssuhteisiin läpi elämän. Ja tietysti jättää auto uusimatta parin vuoden välein ja säästää, että on varaa maksaa sille vaikka ukrainalaiselle hoitsulle, että vaihtaa vaipat ja lusikoi sopan suuhun.

    • "Oletteko koskaan uskaltaneet miettiä elämänne viimeisiä vuosia; kuka teitä käy katsomassa sairaalan vuodeosastolla tai vanhainkodissa, kun teillä ei ole lapsia?"

      Miksi miettisin?
      Luulen että olen kuolematon siinä mielessä että vanhuuteen en tule kuolemaan. Yksi omien tutkimuksieni sivutuotteita. Ystävälläni oli hieman harhaisia ajatuksia vanhenemisen mekanismeista, mutta hän taitaa ottaa minut vakavasti, koska halusi itselleen samoja aineita kuin mitä minäkin käytän =)

    • Jaa a, kyl homma on niin et ennen sitä vaihetta jolloin ei pysty huolehtiin itsestään... veikkaan et on kuolo korjannut sitä ennen. Ei kannata elää semmosta elämää että on muille vaivaksi, ainakaan mä en halua elää sillai jos ei pysty toimiin normaalisti.

    • erakoitunut n 23

      Ratkaisu on että opettelee olemaan tyytyväinen yksin.
      Minulla on yksi kaveri ja miehiä ei kiinnosta seurani. Mutta olen hyväksynyt sen asian. Elän jo nyt vähän mummomaista elämää kun olen alkanut käsitöitä tekemään :)
      Yksinkin pärjää ihan hyvin, pitää vaan asennoitua oikein.
      Yksinkin voi mennä minne tahansa ja se voi olla jopa mukavampaa kuin seurassa.
      Käyn yksin baareissa ja kahviloissa. Olen tottunut siihen eikä se harmita enää kovinkaan paljoa.
      Jos olen yksin vanhana jossakin vanhainkodissa niin mitäs sitten. Ei sitä kannata murehtia vielä 60 vuotta etukäteen. Eiköhän siihenkin osaa sopeutua sitten kun aika tulee.

    • Yxvitunpaskanhailee

      Se on game over, ohi on silloin jo joka tapauksessa. Panot on pantu ja pallit paketissa, ihan sama miten sen aikansa sitten enää viettää.

    • ...

      Kun saan fudut työstäni, tai muuten vaan minusta tulee liian vanha tai pääsen eläkkeelle niin erakoidun perintömökkiin kauas kaikesta. Elän pihistellen niillä varoilla mitä on kertynyt. Saunon, kalastan ja meuhkaan horsmapellossa munasillani. Juon viinaa ja luen kirjallisuutta ja surffaan netissä. Herätän pahennusta kylillä, jo siellä enää silloin ketään edes asuu.

      Joku päivä hukun jäihin, poltan talon, saan alkoholimyrkytyksen tai sydärin, jään traktorin pyörän alle tai muuten vaan pistän itteni kännipäissäni kaulakiikkuunn.

      Sen pituinen se.

    • Onhan se varmasti paljon mukavampi maata paskat ja kuset housuissa kun joku etäisesti tuttu tyyppi, jonka nimeä en aivan saa mieleeni, käy kerran kahdessa viikossa kyselemässä outoja ja yrittämässä varastaa keksejäni! Väittää vielä olevansa sukua...

    • ~cissi~

      Eiköhän siinä vuoteen vierellä joku hengaile perinnön toivossa, sinkku kun pystyy säästämään vähän enemmän kuin perheellinen kituuttaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1668
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1146
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1044
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      13
      924
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      31
      817
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      255
      778
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      749
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      59
      719
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      706
    10. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      208
      706
    Aihe