Olemme nyt vuoden asuneet nykyisessä asunnossa.
Olen itse ottanut bricanyl turbohaleria jo varmaan kymmenisen vuotta tarvittaessa, yleensä varsin harvakseltaan (pari kertaa kk) lukuunottamatta kevättä jolloin heinät sun muut allergisoivat ja olen tarvinnut heinixin lisäksi kuurina.
Allergiona todettu kissa, koira, hevonen, koivu noin virallisesti.
Jäin lokakuussa kotiin äitiyslomalle ja sen jälkeen alkoi sairastelukierre, flunssaa, jatkuvaa pientä lämpöä, keuhkoputkentulehduksia ja viimeisimpänä keuhkokuume. Jatkuvana riesana yskä, kurkkua kutisee, limaa kertyy kurkkuun ja kurkussa tuntuu kuin olisi kuminauha kiristettynä ja saan sen vuoksi yskiä koko ajan.
Iho kuivaa ihan korpuksi, on kuin hiekkapaperia eikä mitkään rasvat imeydy, tämä nyt voi johtua pakkasestakin mutta mainittakoon nyt.
Lääkärissä olen hypännyt, pef-mittariin viime ajat puhallellut ja arvot siinä 250-350 välillä eli ei kovin häävit. Bricanyliä menee vuorokauden ympäri.
Tyttärellä myös ollut yskä jo kuukausia, kävi astmakokeet eikä ainakaan astmaa ole. Poika sairastelee flunssaa ja kurkkukipua aina kotona käydessään (asuu viikot toisaalla): Mieheni ja kaksi pienintä (3kk ja 2,5v) eivät ole sairastelleet vaan ovat jopa tavallistakin terveempiä.
Lääkärimme (kunnan sellainen) ei sanonut varsin juuta eikä jaata mahdollisiin homeisiin, oli sitä mieltä että meidän yskät eivät kuulosta homeyskältä.
Määräsi minulle kortisonit, tablettina ja inhalaationa mutta en periaatteesta niihin halua sekaantua niin kauan kuin henki vähänkään pihisee ja varmaa ettei ainakaan hometta..
Asunnossa kasvaa kylppärissä se punainen, käsittääkseni vaaraton home ja muoviseiniin tulee joskus mustaa hometta josta kuulin että olisi myös vaaraton? Saunan karmit mustuneet puoleen väliin, ovat varmaan vain mädät?
Mitään homeen hajua ei ole mutta aika raskaanoloinen sisäilma tuulettamisista huolimatta. Sisätilojen kosteus siinä 30-40 välillä. Siivoan vähän liikaakin, pölyä tms ei pitäisi olla ihan hirveästi missään.
Oireet pahenevat minulla aina iltapäivästä jostain syystä. Yöt meneekin sitten yskiessä.
En haluaisi mennä homeita epäilemään ihan tuosta vain mutta olisiko syytä? Voiko olla todella niin että pienet lapset pysyvät terveinä, vanhemmat eivät? Ja onko nämä edes homeeseen viittaavia oireita vai jotain ihan muuta...
Nyt sitten mielipiteitä kehiin!
5
149
Vastaukset
- V-E=A.Y
Ennenkuin homeherkkä nousee punkastaan tähän kertomaan "luonnonhomeista ja mooseksista, sanon suoraan, että nyt on vielä onneksi "lumellinen" aika ei "lumeton" ja se kertookin minulle paljon noista asunnossasi olevista oireistasi.
Vaaratonta hometta pitemmäksi aikaa "vieraana" ei ole rakennusten sisällä mutta homejuustossa voi olla kun sitä syön ja hengissä olen. Oireesi viittaavat siihen, että kyllä puolueeton tutkimus asunnossasi pitäisi tehdä. Valitettavasti sitä puolueetonta tutkimusta en ole saanut vielä yhteenkään asuntooni (4) missä olen oireillut ja sairastellut.
"Mikrobeita on sekä aamuaktiivisia, että ilta-aktiivisia" . Oireilut tai niiden alkaminen ja vaikeusaste voi johtua monista seikoista. Asunnon sisäilman kosteusprosentistakin. Ilmavirroista tai ilmanpaine-eroista asunnossa. Siitäkin onko ali- vai ylipaine ym. ym. Voiko tuulettaa tai ei.
Tuossa Kirjasta Homehelvetti vuodelta 2009 sivu 259 Mirja Salkinoja-Salonen.
Lainaus alkaa:
"Veteen liukenemattomien, pintoihin herkästi tarttuvien ja vesihöyryn mukana ilmaan aerolisoituvien toksiinien ja muiden bioaktiivisten mikrobiosasten mittaaminen sisätiloista edellyttää poikkitieteellistä työtä, insinööritaidon yhdistämistä mikrobiologiaan, kemiaan ja toksikologiaan".
Lainaus loppu.
Tuossa on osa syy siitä miksi en ole saanut sitä puolueetonta "tutkimusta" kämpilleni enkä varsinkaan puolueetonta kohtelua vittumaisilta isännöitsijöiltä, terveydensuojelusta enkä edes AVI:n valvojilta enkä valvojan valvojalta.
Suuresti minua ihmetyttää sekin, että M. S-S on jättänyt lääkärit pois tuosta ryhmästä kenen pitäisi hoitaa homesairaiden asiat paremmalle tolalle.
Niin kauan kuin jokainen vetää vain omaa juttuansa, niin kauan hommat meillä on päin persauksia.
Lääkäriin mene ja kerro epäilysi homeista ja sairaasta rakennuksesta.
Sano, että ei korvien välissä vaan seinien välissä jos jotain yrittää.
Rohkeasti vaan.
Jos rakennuksessa oireita ja sairasteluja ja ulkopuolella ei, niin en siitä sitten enempää. Taistele älä heitä pyyhettä kehään kohdatessasi ensimmäisen vähättelijän ja vääristelijän.
Nyt aletaan sitten puhumaan asioista Sanasinko oikeilla nimillä ja jatkoa tulee.
Kaiken alku ja juuri = HOME.
Ensin on kosteus, sitten home ja sitten kastuneiden ja homehtuneiden tuntemattomienkin rakennusmateriaalien päästämät myrkylliset kaasut.
Kaikkien yhteisvaikutus ja mitä vielä ei edes tunneta. Toksiinitkin.
Toksiini =myrkky.
Tässä mielipiteeni kehiin: Pyyhettä en heitä missään vaiheessa.
Lue lisää:
http://homepakolaiset.fi/
http://indooraid.com/
http://www.inspectorsec.fi/?s=uutiset"Suuresti minua ihmetyttää sekin, että M. S-S on jättänyt lääkärit pois tuosta ryhmästä kenen pitäisi hoitaa homesairaiden asiat paremmalle tolalle."
- Minä en suuresti ihmettele. Toivottomia tapauksia.
Kylmälaiteasentajakin tietää homesairauksista enemmän kuin lääkärit.- V-E=AY
sanasinko kirjoitti:
"Suuresti minua ihmetyttää sekin, että M. S-S on jättänyt lääkärit pois tuosta ryhmästä kenen pitäisi hoitaa homesairaiden asiat paremmalle tolalle."
- Minä en suuresti ihmettele. Toivottomia tapauksia.
Kylmälaiteasentajakin tietää homesairauksista enemmän kuin lääkärit.Tarkoitin sellaisia "pioneereja" homeongelmien selvittelyissä ja lasten ja nuorten "homepulmien" auttamisessa kuten lääkäri Tuula Putus.
Yksi ei voi pelastaa kaikkien muiden mainetta.
"Asunnossa kasvaa kylppärissä se punainen, käsittääkseni vaaraton home ja muoviseiniin tulee joskus mustaa hometta josta kuulin että olisi myös vaaraton? Saunan karmit mustuneet puoleen väliin, ovat varmaan vain mädät?
Mitään homeen hajua ei ole mutta aika raskaanoloinen sisäilma tuulettamisista huolimatta."
- Selvä nakki... Aivan tulee homekämppämme kylppäri mieleen. Ja raskaanoloinen ilma, justiinsa juu jetsulleen.
Me tässä vielä sairastellaan, vaikka tulee kolme vuotta muutosta jo. Pojalla alkoi homekämpässä nenän tukkoisuus ja jatkuva lämpöily, syksyllä 2010 todettiin jo immuunivajettakin, ja oireet jatkuvat. Meikä käytti puolitoista vuotta astmalääkkeitä, sitten pamahti poskiontelot, kuoli parit hampaat; punkteerattiin, tehtiin FESS ja podetaan edelleen, uusimpana neutropenia.
Ei ollut juu yhtään terveydelle haitallista, ihan vaaratonta hupia vaan.- Myrkyllästynyt
"Home puolustautuu tuottamalla myrkkyjä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens1233543EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt2222541Kesäaika on normaaliaika...
...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul2141975Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta491802Ähtärin päättäjät
Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b521177Tulen hulluksi hänestä
Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu671007Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?
Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva18895- 109889
Koulussa puukotus
Tapuli kaupungissa, ollaanhan me maailman onnellisin kansa. Voi puhäjysäys.. millä mittarilla onnellisuus on mitattu,, p26821Ensimmäinen kuukausi palkatatta
Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty72782