kuka muistaa

Oulun poika

Onko kellään muistikuvia kolmesta 10 v pojasta (tai tapauksesta)jotka hukkui yhtäaikaa jonnekin putaan puolen suopuroon 50-60 luvun taitteessa? Setäni aina kertoi tästä tragediasta.

38

5355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • APINA

      Joo,Röyttäntien ja Länsipohjankadun risteyksessä oli lampi,ja onhan siinä vieläkin pieni kuoppa.Siihen hukkui kolme pikkupoikaa kun olivat menneet syysjäälle,joka ei kantanut.Kuoppaa on pienennetty ja mataloitettu paljon murhenäytelmän jälkeen.Siinä tien toisella puolen oli vielä syvempi kuoppa,mutta se on peitetty kokonaan.Siinä kuivuneessa uomassa meni puro jokeen ja kun tehtiin tiet jäi ratanvarteen syvät kuopat.Oikeastaan se oli joki pirkkiön puolelta isolle joelle,mutta sehän on rakennettu ja täytetty,hevosella pääsi aikoinaan jäitse länsipohjaan kaupalle sitä puroa myöten.

      • kuka muistaa

        Ok,kiitos vastauksesta,on vaan mietitättäny kun setä sanoi et yksi poika olisi ollut sukua


      • APINA
        kuka muistaa kirjoitti:

        Ok,kiitos vastauksesta,on vaan mietitättäny kun setä sanoi et yksi poika olisi ollut sukua

        Tapauksesta on paljon aikaa.mutta nyt alkaa hahmottua.Tässä mainittiin,että yhden pojan nimi oli Innanen.Oliko setäsi nimi Yrjö.Isekkin olin tapauksen sattuessa vähän toisellakymmenellä,mutta mieleen jäi.Se oli tosiaan oikea mutalampi,aivan pohjaton.


      • kuka muistaa
        APINA kirjoitti:

        Tapauksesta on paljon aikaa.mutta nyt alkaa hahmottua.Tässä mainittiin,että yhden pojan nimi oli Innanen.Oliko setäsi nimi Yrjö.Isekkin olin tapauksen sattuessa vähän toisellakymmenellä,mutta mieleen jäi.Se oli tosiaan oikea mutalampi,aivan pohjaton.

        Edes mennyt setä ei ollut yrjö ja ainakaan nyt mainittu suku ei ole tuttu.tapaukseen liittyi kummallisuus (sedän mukaan) että joku opettaja (olikohan Kumpulainen tai sinnepäin) oli nähnyt muutama yö aiemmin unen jossa oli ollut kolme pientä valkoista arkkua.Jos on sukua joku näistä niin luultavasti monen mutkan kautta.aihe on jäänyt kummallisesti mieleen siinä oli jotain muutakin erikoista,en kaikkea muista mitä setä kertoi.


      • Anonyymi
        kuka muistaa kirjoitti:

        Edes mennyt setä ei ollut yrjö ja ainakaan nyt mainittu suku ei ole tuttu.tapaukseen liittyi kummallisuus (sedän mukaan) että joku opettaja (olikohan Kumpulainen tai sinnepäin) oli nähnyt muutama yö aiemmin unen jossa oli ollut kolme pientä valkoista arkkua.Jos on sukua joku näistä niin luultavasti monen mutkan kautta.aihe on jäänyt kummallisesti mieleen siinä oli jotain muutakin erikoista,en kaikkea muista mitä setä kertoi.

        Joo muistan tapauksen oliko arkut ollut valkoisia unessa?


    • Palosaari

      Sitähän sanottiin purtsiksi ja siinä oli vielä 70 ja 80 luvun alkupuolellakin palhon iilimatoja ja piisameita.. Se oli niin vetelää mutaa että sitä sanottiin pohjattomaksi...
      Tämä lampihan ei sijainnut putaalla vaan Palosaaressa.

      • -.-.-.

        Puhut eri lammesta. Tämä jonne nuo pojat hukkuivat sijaitsee Röyttäntien varressa, lähellä Röyttäntien ja Miukin risteystä. Ainakin luulen että pojat hukkuivat nimenomaan siihen lampeen. Vai muistaako joku paremmin?


      • mita mita?
        -.-.-. kirjoitti:

        Puhut eri lammesta. Tämä jonne nuo pojat hukkuivat sijaitsee Röyttäntien varressa, lähellä Röyttäntien ja Miukin risteystä. Ainakin luulen että pojat hukkuivat nimenomaan siihen lampeen. Vai muistaako joku paremmin?

        eikö röyttäntie ja miukki oo eri paikoissa. miukin tie päättyy näätsaarentiehen? ja röyttäntie kai on kromitien lähellä?mulla sylttää?


      • hanhela
        mita mita? kirjoitti:

        eikö röyttäntie ja miukki oo eri paikoissa. miukin tie päättyy näätsaarentiehen? ja röyttäntie kai on kromitien lähellä?mulla sylttää?

        Röyttäntie alka putaalta ,ennen ainakin alussa motorest sit niitä vanhoja vaaleita 3 kerroksisia kerrostaloja vasemmalla puolella kun kulkusuuntana röyttä.mutasuo kai röyttäntien alkupäästä n.1 km röyttäänpäin.oliko näin?


      • -
        mita mita? kirjoitti:

        eikö röyttäntie ja miukki oo eri paikoissa. miukin tie päättyy näätsaarentiehen? ja röyttäntie kai on kromitien lähellä?mulla sylttää?

        Röyttäntie lähtee Nesteen liikennevaloista käännyttäessä kaupungista tullessa oikealle, jatkuu aina Kirkkoputaan sillalle, josta eteenpäin sama tie kulkee nimellä Näätsaarentie.


      • repak
        -.-.-. kirjoitti:

        Puhut eri lammesta. Tämä jonne nuo pojat hukkuivat sijaitsee Röyttäntien varressa, lähellä Röyttäntien ja Miukin risteystä. Ainakin luulen että pojat hukkuivat nimenomaan siihen lampeen. Vai muistaako joku paremmin?

        eikös se lampi ole vieläki siinä torniosta tullessa vasemmalla miukin ja länsipohjankadun risteyksessä, ainakin kovin on mutasen näkönen ym?


      • peitetty
        repak kirjoitti:

        eikös se lampi ole vieläki siinä torniosta tullessa vasemmalla miukin ja länsipohjankadun risteyksessä, ainakin kovin on mutasen näkönen ym?

        Ei ole se kohta,katso edellisiä viestejä.


    • neljäskin

      Joo,siinä oli neljäskin poika joka pelastu täpärästi jä juoksi hakeen apua,mutta purtsi oli nielaissut jo.näin muistelen homman menneen.

    • Kukkien kastelija

      Tornion hautuumaalla hauta (1958)jossa Koivurova-Innanen-Paaso.Pojat 9-10 v.tämä näyttää täsmäävän.

      • sadf

        väitätkö että kaverukset on samassa haudassa? tuskin.


      • Kk
        sadf kirjoitti:

        väitätkö että kaverukset on samassa haudassa? tuskin.

        Alko sen verran kiinnostaa et eri kyselyjen jälkheen selvisi et tuo yhteishauta kuuluu juuri nuille purtsin niellaisseille.


      • Heii
        sadf kirjoitti:

        väitätkö että kaverukset on samassa haudassa? tuskin.

        Tosi myöhä vastaus mutta on ne samassa haudassa, ite Oon koivurovan sukua :)


    • jäi mieleen

      Muistan kyllä.Tornio oli silloin pieni ja murheellinen tapaus iso juttu silloin.Jotenki hämärästi myös tuon opettajan unijutun.Legendaarinen Ala-Hurulan Matti oli koulun johtaja niihin aikoihin.

      • juu,muistuu

        Muistan että kaksi poikaa oli ylitalonkadulta. Koulukavereita.


    • ei vesikauhua

      sen lammen nimi oli ruutanalampi, ja ei sitä enää ole. ratapiha on laajentunut sen päälle, noin nosturin kohdilla oli onnettomuuspaikka. tapahtuman jälkeen keskusteltiin lampien ja putaiden täytöistä ja onhan niitä tapahtunut, valitettavasti, muualla ne olisi avattu esim. melonnalle, onginnalle esimerkiksi.

      • 1234566

        ei ollu kun runtananlampi. älä höpötä siellä.


      • Näinon

        Näin on nosturin kohdalla se lampi oli,nyttemmin peitetty oikein muistit.Asuin silloin Paason talon lähellä vuosi oli 1958


      • Maijan Tyttökaveri
        Näinon kirjoitti:

        Näin on nosturin kohdalla se lampi oli,nyttemmin peitetty oikein muistit.Asuin silloin Paason talon lähellä vuosi oli 1958

        Kumpulaisen Maijan oppilaita olivat ja Maija oli kyllä kovasti varoitellut heikoista jäistä,kun pojat olivat lähteneet koulusta.Maija kyllä muistaa tapauksen ja hän viettää eläkepäiviänsä Jyväskylässä.Otanpa Yhteyttä Maijaan ja pyydän,jos hän jaksaisi muistelle ko tapausta näille sivuille.


      • Maijan tyttökaveri
        Maijan Tyttökaveri kirjoitti:

        Kumpulaisen Maijan oppilaita olivat ja Maija oli kyllä kovasti varoitellut heikoista jäistä,kun pojat olivat lähteneet koulusta.Maija kyllä muistaa tapauksen ja hän viettää eläkepäiviänsä Jyväskylässä.Otanpa Yhteyttä Maijaan ja pyydän,jos hän jaksaisi muistelle ko tapausta näille sivuille.

        Sain kiinni Maijan ja hän kyllä muistaa tapauksen ja voi siitä kertoa tarkemminkin.Maijan sähköpostios. on [email protected]
        Laitapa Maijalle postia!


      • Lähi H I storia
        Maijan tyttökaveri kirjoitti:

        Sain kiinni Maijan ja hän kyllä muistaa tapauksen ja voi siitä kertoa tarkemminkin.Maijan sähköpostios. on [email protected]
        Laitapa Maijalle postia!

        Onkohan viestin aloittaja seurannut enää tätä palstaa.. ?Ois mielenkiintoista kuulla tyon Maijan versio tapauksesta!


      • Henni3
        1234566 kirjoitti:

        ei ollu kun runtananlampi. älä höpötä siellä.

        Äläpä sie höpise, se on juuri se Ruutanalampi mihin nämä kolme pikkupoikaa hukkui. Sitä ei tosiankaan enää ole, koska se on täytetty raden vieressä.


      • aökfpo
        Henni3 kirjoitti:

        Äläpä sie höpise, se on juuri se Ruutanalampi mihin nämä kolme pikkupoikaa hukkui. Sitä ei tosiankaan enää ole, koska se on täytetty raden vieressä.

        Onhan se runtananlampi siellä, parempi ku et kirjoittele asioista mistä et tiedä.


    • koulussa

      Niillä oli semmoinen opettaja koulussa kuin Kumpulaisen Maija,mut varmaan et saa häneltä enää tietoja tapauksesta.

    • H I Storia

      Koivurova. Paaso.Innanen. Muistaakseni kaikki 9-10 vuotiaita.

      Pojat lepäävät samassa haudassa Tornion kirkkomaalla. On ollut tosi järkyttävä tapaus silloisessa Torniossa.

      Olen itse hiukan nuorempaa sukupolvea, mutta kyllä minunkin nuoruudessani puhuttiin tuosta tapauksesta.

      • Neljäs poika

        Löytyisköhäntuo viesteissä mainittu neljäs poika joka pelastui täpärästi?


    • asko alanikka

      Minä olin sillä luokalla ja Miettisen jouko haki apua. Tekivät lautan ja menivät sille ja jouko oli ainoa joka sille ei mennyt. Muta pohja joten pojat ei voineet sille lautalle tulla
      ei syvä mutta niin siinä kävi ettei kukaan tullut takaisin elämään. Sitten me kannettiin ne Tornion kirkon allttarille ja sieltä hautaan. Meitä oli kuusi lasta joka arkulle, ja sen muiston saa kantaa elämän läpi. Ja kun Tornion silta paloi 62 niin lyseolla itki moni lapsi sitä että miten sitten mennään kun jäät lähtee. Minun mamma oli Ruotsalainen
      ja suri sitä että mitenkä hänet voidaan haudata Tornion kirkkomaahan. Mentiin rautatiesillan kautta ja hänen kotimaan kautta Tornion kirkkomaahan 1962.aa

      • Jäälutt

        Lautta? Jäälautta? En ole kuullut tuosta ennen.


      • Kfkfkfk
        Jäälutt kirjoitti:

        Lautta? Jäälautta? En ole kuullut tuosta ennen.

        Ennen kuljettiin jäälautalla talvella koulussa, just siitä lammen yli. Ei ollu Matuja


    • antakeearmoa

      Kohta ovat vanhuuseläkeikäisiä nää pojat muistakaa jos elätte vielä. Ennen ei läpeillä ollut valvontaa eikä kännyköitä suuri uteliaisuus ja köyhyys . Avannotkin säästettiin jään päältä.

    • vanhempilehtori

      Menipä meän pösilöt hiljaisiksi kun kuolema tuli keskustelupalstalle. Samasta ovesta joka ainut kuoleva ihminen on mennyt ja menee munasillaan tai pillusillaan. Kommarit siinä ainakin ollaan tasa-arvoisia kaikin. Kuollaan sitä kumminkin.

      • Anonyymi

        Kuolema meidät kaikki korjaa ennemmin tai myöhemmin.


    • Atemismi

      Mitä se uskonto tähän kuuluu?
      Surullinen tapaus. Hyvä muistella tällasiakin.

    • Anonyymi

      Kaunis yhteishauta löytyy läheltä kirkkoa.
      Joskus vieny kukat sinne.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe