Tietääkö kukaan kvantitatiivistä titraus tms. menetelmää liuoksen etanoli- (tai muun yksinkertaisen alkoholin) konsentraation selvittämiseen? Kenties jonkinlainen esteröintireaktio tunnetulla happoylimäärällä, joka titrataan pois?? Vai onko suoraa, yksinkertaisempaa menetelmää? Tässä olisi lähinnä kyse kotiviinin tarkan etanolipitoisuuden määrityksestä. Kotioloissa minulla ei ole kaasukromatografia... Areometrinen menetelmä on herkkä mm. sokeriepäpuhtauksille.
etanolin titraus
10
1744
Vastaukset
- Masa
titraus dikromaatilla (dikromaatti-ioni Cr2O72–)
eli 1 mooli alkoholia vaatii 2 moolia kromaattia - näin
hanki natriumhydroksidiä NaOH ja lisää pieni tippa etanolia sekä ionivaihdettua, indikaattoriväriä ja titraa NaOH:lla värinmuutokseen. Ainoo, mitä tarttet on byretti. Lipeää saa apteekista ja indikaattoria kans (ehkä). Sit lasket C1xV1=C2xV2 jne. Tää toimi ainaskin etikkahapolla. Se on happo-emästitrinki. Sekoittamistasi aineista tulee natrium epoksidi.
- tuttu mies
Edellä oleva viesti on huuhaata.
- näin
tuttu mies kirjoitti:
Edellä oleva viesti on huuhaata.
Ei perkele varmasti oo, mä opin ton labrakoulussa ja siitä löytyy dokumenttiakin. Että vedä persees olalle ja kannattele.
- Kationi
CH3CH2COOH NaOH ----> CH3CH2COONa H2O
2 CH3CH2OH 2 Na ----> 2 CH3CH2ONa H2
RLi (rengas)CH2-O-CH2 --(H )--> RCH2CH2OH
Mutta epäilenpä :
CH3CH2OH NaOH --------> (rengas)CH2OCH2 H2O Na toimineekohan kuitenkaan ?????
Ystävällisesti kysyy hän - tuttu mies
näin kirjoitti:
Ei perkele varmasti oo, mä opin ton labrakoulussa ja siitä löytyy dokumenttiakin. Että vedä persees olalle ja kannattele.
Ei huuhaa kiroamalla häviä. Etikkahapon titraus on ihan eri asia kuin vesi-etanoliseoksesta etanolin titraaminen.
- näin
Kationi kirjoitti:
CH3CH2COOH NaOH ----> CH3CH2COONa H2O
2 CH3CH2OH 2 Na ----> 2 CH3CH2ONa H2
RLi (rengas)CH2-O-CH2 --(H )--> RCH2CH2OH
Mutta epäilenpä :
CH3CH2OH NaOH --------> (rengas)CH2OCH2 H2O Na toimineekohan kuitenkaan ?????
Ystävällisesti kysyy hänjooh,alan olla samaa mieltä kanssasi. Sitäpaitti etikkahapolla siitä tulee natrium etoksidi.siis CH3COOH NaOH---CH3CH2 O- Na O tai jotain.En ole tottapuhuakseni paljon viinoja titraillut elikkä meni arvaukseksi toi.Eli kunhan kokeilin, mutta siis etikkahappo-emäs kylläkin toimii viinasta en tiedä.
- näin
näin kirjoitti:
jooh,alan olla samaa mieltä kanssasi. Sitäpaitti etikkahapolla siitä tulee natrium etoksidi.siis CH3COOH NaOH---CH3CH2 O- Na O tai jotain.En ole tottapuhuakseni paljon viinoja titraillut elikkä meni arvaukseksi toi.Eli kunhan kokeilin, mutta siis etikkahappo-emäs kylläkin toimii viinasta en tiedä.
Ei ku.....ÄÄÄÄHHHH siis NaOH CH3COOH---CH3COONa H2O eli natriumasetaatti ihan puhdas..Äh kun on niin kauan viimeisestä sessiosta. Sorry kaikki nää sekoilut.
- Kationi
näin kirjoitti:
Ei ku.....ÄÄÄÄHHHH siis NaOH CH3COOH---CH3COONa H2O eli natriumasetaatti ihan puhdas..Äh kun on niin kauan viimeisestä sessiosta. Sorry kaikki nää sekoilut.
Eipä mittää :)
- keemikko
Olen itsekin mietiskellyt tuota joskus. Dikromaatti on aika hyvä idea mutta se sokerikin reagoi sen kanssa. Taitaa olla tosi visainen pulma.Esteröinnistäkään ei taida olla hirveästi iloa kun se hapon määrä pitää olla niin valtava että mittaustarkkuus kärsii. Sanoisin että ensin voisi tislata sen viinan (veden kanssa) pois näytteestä ja sitten titrata tisleen dikromaatilla happamassa (rikkihappo).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361