Pitkä ketju Pirkosta aloitan...

Paljon on nähtykin

Tuosta Pirkon ketjusta on tullut niin pitkä että aloitan oman asiani tässä.
Joku kertoi että Pirkko otsasta työnsi että olisi kaatunut. Mutta kun olen ollut tässä tilaisuudessa Pirkko puhalsi rintalastaan ja niin sitä mentiin että humisi nurin.
Ensimmäisellä kerralla minulla oli paha kilpirauhasen tulehdus, ja minun olisi pitänyt olla osastolla hoidossa, kuitenkin halusin kotiin. Huomasin että Pirkko J tuli paikkakunnalle ja menin ensimmäistä kertaa tilaisuuteen. Pirkon edessä esitin asian hän kohotti käteni ohimoilleni, ja siinä samassa kirkon katosta tuli selllainen jylinä kuin suihkukoneet olisi olleet ilmassa. Molemppin ohimoihin tuli sellainen pamaus että siinä meni tolkku kuin nukutuksessa. Mutta tulehdus parani eikä sen jälkeen ole tarvinnut käyttää korvaavaa lääkettä, mikä yleensä tulee tälläisten juttujen jälkeen. Lääkärikin oli tosi iloinen että kaikki palautui ennalleen, vielä työterveyteenkin oli mennyt paperit tulehduksesta, ja muussa asiassa käydessäni siellä, mieslääkäri totesi, hyvä K.... tiedätkö miten pahasti olet ollut sairaana, arvot oli sitä luokkaa. Sanoin että en, olin niin pökerryksissä etten seisaallani pysynyt kun läksin silloin polilta apteekkiin omalla luvaalla.
Toiseksi olin kiusattu työpaikalla, menin taas Pirkon iltaan, ja kuinka ollakkaan, sanoin sen Pirkolle, Pirkko otti käsistäni kiinni: sanoi, Olet vapaa... kaaduin.
En muista muita sanoja mutta kiinniottajat oli kuulleet, Että tieto tuli Ylhäältä, ja mikä yllätys, olen todellakin vapaa en tarvitse olla kiusaajan kanssa missään tekemisissä, sitä kesti 20 v. ja hän oli esimies asemassa. Kukaan pomoista ei uskaltanut kääntyä tätä naista vastaan. Olen antanut anteeksi hänelle, sillä en enää tarvii kantaa taakkaa...

24

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksin parempi..

Luettuani sinun tarinasi, olen iloinen puolestasi kun olet saanut avun. Minäkin olin, [sanon olin kun jäin työttömäksi 2v. sitten]. kiusattu työpaikallani monta vuotta ja se oli hirvittävää ja jo lapsena ja nuorena olin kiusattu, luultavasti ujouteni ja hiljaisuuteni takia. Ne asiat on vaikuttaneet minuun niin voimakkaasti että pelkään ihmisiä ja eristäydyn yksinäisyyteen. Tuskaa on olla yksinkin mutta tämä on itsesuojelua, en kestä enää yhtään ivaamista ja halveksuntaa. Olen itsekkin käynyt Pirkon rukoiltavana mutta en ole saanut mitään apua omaan tilanteeseeni ja tuntuu että minun turha hakea sieltäkään apua, muut on niin paljon parempia kun heitä kuullaan ja saavat avun, näin tunnen, olen iloinen niiden puolesta jotka vapautuvat ahdingostaan.

• Hyvää työtä

Olen saanut parantua yli kymmenen vuotta sitten hänen ja Seppo J.n rukousillassa.

• En ota Pirkko Jalovaaraan kantaa, enkä parantumisiin tai parantumatta jäämisiin. Kerron kokemukseni Jalovaaran kokouksesta, kun hän oli Kankaanpään seurakuntakeskuksessa. Jossain vaiheessa puhettaan hän sanoi, että Jeesus kulkee nyt penkkirivien välissä yleisön joukossa.
      Toden totta, minä tunsin, että joku kulki ohitseni. Tunsin jopa jonkuntapaisen ilmavirran, tuulahduksen. Niin kuin joku olisi nopeasti mennyt siitä ohi. Tunsin, että tuo hahmo, jota en nähnyt, on hyvin kylmä. Tiesin, että se ei ole Jeesus.
      Tämä on minun ainoa kokemukseni Jalovaaran kokouksesta.

• Metsät.

Johtuu siitä, että sinussa on Jumalan Henki. Raamattu neuvoo: "Älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa ne. "(1Joh.4).

• Metsät. kirjoitti:

Johtuu siitä, että sinussa on Jumalan Henki. Raamattu neuvoo: "Älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa ne. "(1Joh.4).

Nimim. Metsät.

Niin se on, Jumalan Henki tutkii kaikki. Minä en pysty tutkimaan, mutta Pyhä Henki pystyy. Tänä aikana on hyvä olla varovainen. Houkutuksia on paljon ja ne lisääntyy. Ja erityisen suuri houkutus on mennä mukaan sellaiseen, jossa Pyhä Henki ei enää olekkaan. Sellaiset on erityisen houkuttelevia. Juuri houkuttelemalla vihollinen yrittää hajottaa seurakuntaa. Ja erityisten kokemusten hakemisen houkutus on suuri.
        Kun nyt pitää olla varovainen, niin on kyllä hyvä kuunnella varoituksiakin, mutta sitäkin tärkeämpää on rakentaa omaa henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Pelkkien varoitusten varassa ei voi olla. Ihmiseen ei voi turvata. Se ihminen johon ehkä joku tuvaa uskossaan voidaan yhtäkkiä ottaa pois. Kehen hän silloin turvaa? Siksi on oma suhde Jumalaan tärkeä. Kun se on kunnossa, niin voi olla varma asioista ja toisten kautta saatu opetus ja varoitukset, avautuu ja voi olla varma jos opetus on Jumalasta. Toki me toistemme kautta rakennumme, mutta uskomme ei ole toisten varassa.
        Jumalan siunausta sinulle.

• parempi yksin

jari-pek-ka, kiitos hyvistä vastauksista täällä, otan sanoistasi vaarin ja mietin niitä.

• Et varmaan tarkoita, että ysin on parempi, enkä minäkään sitä tarkoita. Uskovien yhteys on erittäin tärkeä. Ja Jumala puhuu seurakunnassa yhden sun toisen kautta. Ja meidän tulisi rukoilla yhdessä ja odottaa Jumalalta yhdessä, mitä hän tahtoo meille kertoa. Mutta usko on kuitenkin helkilökohtainen asia, jota pitää rakentaa. Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta. Kaikki me olemme armosta uskovia ja kun se on niin, niin seurakunnassakaan ei ole ketään, joka olisi jossain paremmassa asemassa. Seurakunnassa on vain yksi auktoriteetti, pää, Jeesus Kristus, joka jakaa Pyhän Henkensä kautta niin kuin tahtoo, koko seurakunnalle. Jokaisella on jotakin annettavaa, kun seurakunta tulee yhteen. Tähän pitäisi pyrkiä. Se edellyttää enemmän rukousta seurakunnassa ja vähemmän ohjelmaa. Ei haittaa vaikka olisi pitkä hiljaisuuskin, kunhan vaan odotamme Herralta. Jokikinen ihminen on tasan tarkkaan yhtä riippuvainen Herrasta. Joku sanoi, että paras työntekijä seurakunnassa on sellainen, joka tekee itsensä tarpeettomaksi. Seurakunnan paimenkaan ei ole johtaja, vaan johdattaja, joka johdattaa meitä Pyhän Hengen alle Jeesuksen johtoon.

• Lahko vai usko
        jari-pek-ka kirjoitti:

Et varmaan tarkoita, että ysin on parempi, enkä minäkään sitä tarkoita. Uskovien yhteys on erittäin tärkeä. Ja Jumala puhuu seurakunnassa yhden sun toisen kautta. Ja meidän tulisi rukoilla yhdessä ja odottaa Jumalalta yhdessä, mitä hän tahtoo meille kertoa. Mutta usko on kuitenkin helkilökohtainen asia, jota pitää rakentaa. Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta. Kaikki me olemme armosta uskovia ja kun se on niin, niin seurakunnassakaan ei ole ketään, joka olisi jossain paremmassa asemassa. Seurakunnassa on vain yksi auktoriteetti, pää, Jeesus Kristus, joka jakaa Pyhän Henkensä kautta niin kuin tahtoo, koko seurakunnalle. Jokaisella on jotakin annettavaa, kun seurakunta tulee yhteen. Tähän pitäisi pyrkiä. Se edellyttää enemmän rukousta seurakunnassa ja vähemmän ohjelmaa. Ei haittaa vaikka olisi pitkä hiljaisuuskin, kunhan vaan odotamme Herralta. Jokikinen ihminen on tasan tarkkaan yhtä riippuvainen Herrasta. Joku sanoi, että paras työntekijä seurakunnassa on sellainen, joka tekee itsensä tarpeettomaksi. Seurakunnan paimenkaan ei ole johtaja, vaan johdattaja, joka johdattaa meitä Pyhän Hengen alle Jeesuksen johtoon.

Jos kertoo omia tuntemuksiaan kuinka kylmä henkäys kulki penkkien välissä,täytyy kysyä, oletko lahkohenkinen,onko kylmähenkisyyttä esim.luterilaisuutta kohtaan jota ehkä Jalovaara edustaa.Itse olen parantunut Juntunen-Jalovaara tilaisuudessa ja en tunnista tällaista negatiivisuutta.Sen kokemukseni kuitenkin todistaa että Jumala toimii kyllä ilman kastekiistoja oli seurakunta mikä tahansa.Tässä taannoin helluntailainen pastori kehoitti ottamaan yhteyden luterilaiseen jolla toimii parantamisen armolahja kun häneltä sellaista henkiöä tiedustelin, eli on hyvä kun Jumala toimii ilman kirkkokuntarajoja.

• ikävä kyllä
        Lahko vai usko kirjoitti:

Jos kertoo omia tuntemuksiaan kuinka kylmä henkäys kulki penkkien välissä,täytyy kysyä, oletko lahkohenkinen,onko kylmähenkisyyttä esim.luterilaisuutta kohtaan jota ehkä Jalovaara edustaa.Itse olen parantunut Juntunen-Jalovaara tilaisuudessa ja en tunnista tällaista negatiivisuutta.Sen kokemukseni kuitenkin todistaa että Jumala toimii kyllä ilman kastekiistoja oli seurakunta mikä tahansa.Tässä taannoin helluntailainen pastori kehoitti ottamaan yhteyden luterilaiseen jolla toimii parantamisen armolahja kun häneltä sellaista henkiöä tiedustelin, eli on hyvä kun Jumala toimii ilman kirkkokuntarajoja.

Kankaanpään seurakunta on niitä harvoja jotka eivät anna naisen saarnata ja toimia kirkossa, siksi Jalovaarakin on ohjattu seurikseen.

• Lahko vai usko kirjoitti:

En ole lahkohenkinen. En kuulu mihinkään kirkkoon tai uskonsuuntaan. Kuulun vain Kristuksen ruumiiseen, joka on seurakunta.
        Ja tuo, mitä koin silloin, niin en voi sille mitään, että niin vain oli. Minulla ei ole ketään vastaan mitään, oli lutrilainen tai helluntailainen ym. Eikä mulla ole mitään kastekiistoja. Olen luterilainen taustaltani, niin kuin useimmat suomalaiset. Minut on lapsena liitetty kirkkoon, josta erosin joitakin vuosia sitten. En ole koskaan ollut luterilainen, enkä halunnut olla. Jumala ei edellytä minulta mitään sellaista. Taivaassa ei ole ainuttakaan luterilaista, ei helluntailaista, ei vapaakirkkoista, ei adventistia ym ym. Sillä hetkellä, kun siirrymme ajasta ikuisuuteen, jää kaikki se taakse. Silloin emme ole enää luterilaisia. Miksi siis täälläkään pitäisi olla.
        Kirkkokunnat ja opinsuunnat on lähtöisin hyvin kaukaa. Nyt voidaan kiistattomasti sanoa; Kristus on jaettu, Kristusruumis, seurakunta on jaettu. Tänään on uskonsuuntia ja kirkkokuntia enemmän kuin koskaan.
        On valtava kirjo eri oppisuuntia. Kun vierailee esim jonkun tällaisen verkkosivuilla, niin siellä yleensä on ensimmäisenä; Näin uskomme. ja perässä opinkohdat, joita kyseinen suunta korostaa.
        Jumalan Sanasta ei voi irrottaa mitään kohtia, joita korostaa ja joiden verukkeella me erottaudumme muista omaksi ryhmäksemme. Jos meiollä on koko Jumalan Sana, niin se ei eroita eikä jaa meitä millään tavalla.
        .
        Meidän tulisi olla yhtä. Ja miksi?
        Minä aikoinani ajattelin, jotta jos usko on tuollaista, niin en halua koskaan uskoon edes tullakkaan. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka pitävät meitä kaheleina. Ymmärrän sen hyvin. Kuka tahtoisi, kun nähdään, että uskovat kiistelevät ja riitelevät keskenään opista ja siitä kuka on oikeassa.
        Mutta Jumalalle kiitos, usko ei ole tuota. Raamattu on uskovia yhdistävä kirja, ei eroittava. Nyt kun seurakunta on hajallaan, niin emme juurikaan näe nisunjyvän tuottavan satoa. Juuri siitä syystä, Kun Kristus on jaettu.
        Muutos on aina mahdollinen ja se alkaa aina ensin minusta. Minun tulee ensin muuttua, eikä odottaa toisten muuttuvan.
        Tämä ajatus pitää olla. Kun menen johonkin seurakuntaan, oli se luteri tai helluntai tai vapaa ym, jossa on Jeesuksen omia koolla, niin siellä on silloin seurakunta koolla, eli Kristuksen ruumis.
        Uskonnollisuus on muovannut seurakuntakäsityksen. Meidän tulisi päästä eroon uskonnollisuudesta. Mistäkö sen huomaa, jos tulee uskonnolliseen seurakuntaan? No jos menet johonkin seurakunnan tilaisuuteen ja siellä puhutaan meistä, meidän seurakunnan asioista, meidän seurakunnan visioista, meidän opista ym ym ja tunnet olevasi ihan ulkopuolinen, niin olet tullut uskonnolliseen seurakuntaan. Uskonnollisuus ei ole Jumalasta. Se ei rakenna, ei muuta kuin erottavia seiniä. Meidän tulisi olla yhtä ja siihen on todella hyvä syy.
        Se on tämä; Jotta maailma voisi uskoa.
        .
        Johannes 17
        20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

• Metsäm.
        Lahko vai usko kirjoitti:

Eksytyksen henki toimii ihan sujuvasti riippumatta kirkoista taikka ns. vapaista suunnista. ""He parantavat minun kansanin vamma kepeästi. He kaatuvat kaatuvien joukkopn, kun Minä heitä rankaisen. Em. kohdat ovat löydettävissäb Raamatussa.
        Kaatuminen löytyy ainakin sata kertaa negatiivisessa merkityksessä. Omassa Raamatussani ne ovat suurin osa merkattuna. Asiantuntijoilla kaatuminen on tasan kaksi kertaa. Silloinkin se on eteenpäin kumartuneena Jumalan puhuttelussa.

Sielunvihollinen parantaa, mutta myös Jumala parantaa. Mutta Jumala parantaa vain jos se on tarkoituksenmukaista hengellisen kasvun suhteen.
        Lue. "He parantavat minun kansani vamman kepeästi."

• Metsäm. kirjoitti:

Eksytyksen henki toimii ihan sujuvasti riippumatta kirkoista taikka ns. vapaista suunnista. ""He parantavat minun kansanin vamma kepeästi. He kaatuvat kaatuvien joukkopn, kun Minä heitä rankaisen. Em. kohdat ovat löydettävissäb Raamatussa.
        Kaatuminen löytyy ainakin sata kertaa negatiivisessa merkityksessä. Omassa Raamatussani ne ovat suurin osa merkattuna. Asiantuntijoilla kaatuminen on tasan kaksi kertaa. Silloinkin se on eteenpäin kumartuneena Jumalan puhuttelussa.

Sielunvihollinen parantaa, mutta myös Jumala parantaa. Mutta Jumala parantaa vain jos se on tarkoituksenmukaista hengellisen kasvun suhteen.
        Lue. "He parantavat minun kansani vamman kepeästi."

Joo, minä vierastan ns parantumiskokouksia. Siinä on jo tavallaan asetettu "vaatimus" Jumalalle. Tosiasiassa jokainen tilaisuus, jossa ollaan Jeesuksen nimesssä koolla, voi olla parantumiskokous jollekkin. Mutta Jumalassa ei ole mitään naruja, joista voisi vetää. Aina se on armosta. Ja jos oikein, tai oikeassa järjestyksessä mennään, niin pitäisi olla vastoinpäin, mitä me yleisesti teemme. Nythän se on monesti niin, että; Anna Herra mulle sisä tätä ja tuota ja paranna mut siitä ja tuosta.
        Älköön kukaan loukkaantuko näistä sanoista. En todellakaan väheksy kenenkään vaivoja ja ongelmia ja tottakai pitää rukoilla niiden puolesta. Mutta Raamatussa on selkeä järjestys; Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin kaikki muu tulee kyllä siinä ohessa. Yhdessä nimessä on vastaus kaikkeen. Jeesus. Jumalan valtakunnan asiat pitäisi olla ykkössijalla. Jeesus ja Hänen asiansa ykköspaikalle, koska Hän on vastaus kaikkeen. Siihen minunkin ongelmaani.
        .
        Ihan oikein sanoit, että sillä on tarkoitus, kun Jumala parantaa jonkun. Kun Jumala parantaa jonkun ihmisen, niin se useimmiten sytyttää tämän ihmisen Herralle ja hän tahtoo kertoa kaikille, Herrasta. Se parantuminen ei ole siinä se tärkein pointti, vaan se, että ihminen syttyy Herralle. Ja kyllä tietysti on hyvä todistaa Jumalan teoista, jos on parantunut. Ei välttämättä kaikille tarvi todistaa, mutta esim sille hyvälle ystävälle, joka tuntee ja tietää sinut, mutta joka ei vielä ole uskossa. Hän ei voi sitä kiistää, koska tuntee sinut. Tämä voi puolestaan sytyttää hänet Herralle. Niin se evankeliumi leviää. Ei tarvita mitään massakokouksia, vaan arjessa ihmisen kohtaamista. Kaikkihan me pappeja ollaan.

• arka mieli

jari-pek-ka annat hyviä vastauksia myös minua askarruttaneisiin asioihin vaikken olekkaan henkilökohtaisesti kysynyt. Kiitos kovasti. Olen luterilaisen kirkon jäsen. Kävin myös helluntaiseurakunnassa mutta kuulin sellaista etteivät pidä siitä että osallistuu ehtoolliseen jos ei ole seurakunnan jäsen, se alkoi minua ahdistaa ja tunsin suurta syyllisyyttä niin kovin etten enää pysty käymään helluntaiseurakunnan jumalanpalveluksissa. Olen hyvin arka ihminen, liiankin varuillani ja en halua olla kenellekkään haitaksi.

• Jos eivät tarjoa ehtoollista, niin voit olla silti ihan yhtä hyvillä mielin. Kaikki helluntaiseurakunnat eivät ole samanlaisia. On myös niitä, jotka tarjoaa ehtoollisen ihan kaikille kyselemättä, mistä tulet. On myös niitä, jotka pitää ehtoolliskokouksen vain omalle seurakunnalleen.
      Olet varmaan kuullut sen Hilja Aaltosen näyn, jonka hän sai 80-luvulla. Että herätys alkaa luterilaisen kirkon piiristä. Aika uskomattomaltahan se tuntuu, kun katselee kirkkoa ja sen menoa nyt. Arkkipiispa Kari Mäkinen on sanonut Aamulehden haastattelussa valitsemisensa jälkeen, että ei usko Jumalaan. Kuinka tällaisesta voisi syntyä herätystä? Ja mitä se herätys on, joka on jo alkanut? Se on seurakuntaherätys, Kristusruumis herätys. Isä puhdistaa Pojalleen seurakuntamorsiamen, jossa ei ole tahraa, ei ryppyä.
      Nämä tämänkaltaiset piispat ja kaikki se muu negatiivinen kirkossa vain edesauttaa Jumalan työtä. Jossain vaiheessa elävät uskovat ja uskovat papit tulee huomaamaan sen, että he eivät voi olla enää mukana tuossa järjestelmässä. Nyt on luterilaisten piiristä syntynyt jo monia ns kotiseurakuntia. Seurakunta palaa alkujuurilleen, siihen Raamatun ilmoitukseen. Tästä on mm Urho Muroma profetoinut, että ennen Jeesuksen paluuta uskovat kokoontuvat kodeissa. Vaikka seurakunnassa on murros meneillään, niin kukaan putoa tyhjänpäälle. Ei me putoamme suoraan Jeesuksen syliin. Paljon parempaa on tulossa siitäkin huolimatta, vaikka ei siltä ehkä näytäkkään. Jeesus on säästänyt parhaan viinin viimeiseksi. Jumalan Sana tulee yhdistämään meidät.
      Kunnia Herralle.

• Samoilla linjoilla

Kirjoitin kokemukseni, liittyen Jalovaaraan, Jari-.Pekka, törmäsin tässä vapaakirkolliseen vaikuttajaan joka otti kovaa kantaa henkilöihin jotka pitävät näitä kokouksia joissa ei mainita seurakuntaa, hän piti niitä harhaoppisina koska kaikki toiminta on tapahduttava seurakuntien nimien alla, itse olen lähempänä kantaasi koska Jumala ei pelasta sen mukaan vaan uskon ja armon kautta.

• Samoilla linjoilla kirjoitti:

Kirjoitin kokemukseni, liittyen Jalovaaraan, Jari-.Pekka, törmäsin tässä vapaakirkolliseen vaikuttajaan joka otti kovaa kantaa henkilöihin jotka pitävät näitä kokouksia joissa ei mainita seurakuntaa, hän piti niitä harhaoppisina koska kaikki toiminta on tapahduttava seurakuntien nimien alla, itse olen lähempänä kantaasi koska Jumala ei pelasta sen mukaan vaan uskon ja armon kautta.

Ollaan vaan Raamatun linjoilla ja pidetään Sanasta kiinni. Jopa niin, että olemme jopa itseämmekin vastaan Jumalan Sanan hyväksi. Vaikka joku asia tuntuisi järkevältä ja vaikka sukupolvesta sukupolveen olisi aina ollut niin, mutta jos se ei sovi Raamatun ilmoitukseen, niin hylätkäämme se. Mulla on ollut monia omia mielipiteitä, joista olen joutunut luopumaan Sanan hyväksi ja on varmaan vieläkin.
        Tärkeää onkin se, että etsimme mitä mieltä Herra on jostakin asiasta, eikä mitä mieltä minä tai joku muu ihminen on. Herran mielipide on se, joka ratkaisee.
        Seurakuntamalli on annettu Raamatussa. Ja vaikka väitetään, että seurakunta on kehittynyt tällaiseksi, kuin se nyt on, niin oikeastaan se ei ole kehitystä, vaan olemme poikenneet pois ilmoituksesta. Mitään kehitystä ei Raamatun jälkeen voi olla. Raamattu on yhtä tuore tänään, kuin kaksituhatta vuotta sitten.
        Ruokintaihmeessähän Herra tuli ruokkimaan seurakuntaa, ei seurakuntia. Herra käski kaikki vihantaan ruohikkoon ruokakunnittain, ryhmä ryhmän viereen, toisiin sata, toisiin viisikymmentä. Siinä oli yksi seurakunta jakaantuneina ruokakuntiin.
        Meillä on tiukassa myös paikallisseurakunta ajattelu. Ajatellaan, että paikkakunnalla on vain yksi seurakunta, ruokakunta. Mutta jos Raamattua tutkii, niin esim Roomassa oli monia ruokakuntia ja muitakin esimerkkejä on.
        Ajatellaan nyt vaikka Tokiota. Siellä ihmisiä tulee uskoon evankeliumin julistuksen myötä. Kolmen vuoden vanha tieto kertoo, että asukkaita on noin 13000000. Ajatellaan, että 0,1% Tokiolaisista tulee uskoon. Se tarkoittaa 13000 ihmisen megaseurakuntaa. Mitenkä tällainen voisi toimia?
        .
        Kiteytit asian hienosti. Ei seurakunnan nimi pelasta, vaan meille on annettu vain yksi nimi, jossa me pelastumme. Jeesus tulee hakemaan ainoastaan omansa. Se riittää, että on Jeesuksen oma, muuta ei tarvita. Yksi nimi, Jeesus.
        Ja jos joku tuomitsee sinut harhaoppiseksi, niin ei siitä tarvi välittää. Sinä tiedät, mitä Raamattu sanoo tuomitsemisesta. (Room. 2:1) On vaarallista tuomita joku esim harhaoppiseksi. Sitä kun langettaa tuomion, niin siinä tulee sanottua jotain lopullista. Tulee tuomittua tuo ihminen koko elämän ajaksi harhaoppiseksi. Ja vaikka hän olisikin harhaoppinen, niin hän voi löytää totuuden, mutta kun hänet on julistettu harhaoppiseksi, niin häntä ei ehkä kuunnellakkaan, koska muistetaan; Tämähän on se harhaoppinen, en minä häntä kuuntele.

Jeesuksen oman ei tarvitse tuomita ketään, koska hän tuntee itsensä ja lähtökohtansa. Jeesuksen oma tietää, että se mitä minä nyt olen, olen Jumalan armosta. Jeesuksen oma on riisuttu ja tyhjennetty kaikesta omasta ja armosta tyhjään astiaan on annettu uutta sisältöä, joka ei ole meistä, vaan se on Herralta. Ei ole siis kertakaikkiaan varaa ylpeillä, eikä tuomita.
        Eikä ihminen aina ole harhaoppinen. Voi olla että hän on vasta uskontaipaleen alussa ja kasvu on vasta lähtenyt käyntiin. Jumala sen kasvun antaa. Sekin armosta. Ei tarvi itseäänkään mollata, että olen tällainen, enkä tuollainen, kuin tuo veli tai sisar on. Jumalalla ei ole mitään vaatimuksia. Ei meidän tarvi ansaita mitään. Kelpaamme juuri sellaisina kuin olemme ja Jumala taas tekee meistä sellaisia, kuin Hän tahtoo.

• Metsäm.
        jari-pek-ka kirjoitti:

Ollaan vaan Raamatun linjoilla ja pidetään Sanasta kiinni. Jopa niin, että olemme jopa itseämmekin vastaan Jumalan Sanan hyväksi. Vaikka joku asia tuntuisi järkevältä ja vaikka sukupolvesta sukupolveen olisi aina ollut niin, mutta jos se ei sovi Raamatun ilmoitukseen, niin hylätkäämme se. Mulla on ollut monia omia mielipiteitä, joista olen joutunut luopumaan Sanan hyväksi ja on varmaan vieläkin.
        Tärkeää onkin se, että etsimme mitä mieltä Herra on jostakin asiasta, eikä mitä mieltä minä tai joku muu ihminen on. Herran mielipide on se, joka ratkaisee.
        Seurakuntamalli on annettu Raamatussa. Ja vaikka väitetään, että seurakunta on kehittynyt tällaiseksi, kuin se nyt on, niin oikeastaan se ei ole kehitystä, vaan olemme poikenneet pois ilmoituksesta. Mitään kehitystä ei Raamatun jälkeen voi olla. Raamattu on yhtä tuore tänään, kuin kaksituhatta vuotta sitten.
        Ruokintaihmeessähän Herra tuli ruokkimaan seurakuntaa, ei seurakuntia. Herra käski kaikki vihantaan ruohikkoon ruokakunnittain, ryhmä ryhmän viereen, toisiin sata, toisiin viisikymmentä. Siinä oli yksi seurakunta jakaantuneina ruokakuntiin.
        Meillä on tiukassa myös paikallisseurakunta ajattelu. Ajatellaan, että paikkakunnalla on vain yksi seurakunta, ruokakunta. Mutta jos Raamattua tutkii, niin esim Roomassa oli monia ruokakuntia ja muitakin esimerkkejä on.
        Ajatellaan nyt vaikka Tokiota. Siellä ihmisiä tulee uskoon evankeliumin julistuksen myötä. Kolmen vuoden vanha tieto kertoo, että asukkaita on noin 13000000. Ajatellaan, että 0,1% Tokiolaisista tulee uskoon. Se tarkoittaa 13000 ihmisen megaseurakuntaa. Mitenkä tällainen voisi toimia?
        .
        Kiteytit asian hienosti. Ei seurakunnan nimi pelasta, vaan meille on annettu vain yksi nimi, jossa me pelastumme. Jeesus tulee hakemaan ainoastaan omansa. Se riittää, että on Jeesuksen oma, muuta ei tarvita. Yksi nimi, Jeesus.
        Ja jos joku tuomitsee sinut harhaoppiseksi, niin ei siitä tarvi välittää. Sinä tiedät, mitä Raamattu sanoo tuomitsemisesta. (Room. 2:1) On vaarallista tuomita joku esim harhaoppiseksi. Sitä kun langettaa tuomion, niin siinä tulee sanottua jotain lopullista. Tulee tuomittua tuo ihminen koko elämän ajaksi harhaoppiseksi. Ja vaikka hän olisikin harhaoppinen, niin hän voi löytää totuuden, mutta kun hänet on julistettu harhaoppiseksi, niin häntä ei ehkä kuunnellakkaan, koska muistetaan; Tämähän on se harhaoppinen, en minä häntä kuuntele.

Jeesuksen oman ei tarvitse tuomita ketään, koska hän tuntee itsensä ja lähtökohtansa. Jeesuksen oma tietää, että se mitä minä nyt olen, olen Jumalan armosta. Jeesuksen oma on riisuttu ja tyhjennetty kaikesta omasta ja armosta tyhjään astiaan on annettu uutta sisältöä, joka ei ole meistä, vaan se on Herralta. Ei ole siis kertakaikkiaan varaa ylpeillä, eikä tuomita.
        Eikä ihminen aina ole harhaoppinen. Voi olla että hän on vasta uskontaipaleen alussa ja kasvu on vasta lähtenyt käyntiin. Jumala sen kasvun antaa. Sekin armosta. Ei tarvi itseäänkään mollata, että olen tällainen, enkä tuollainen, kuin tuo veli tai sisar on. Jumalalla ei ole mitään vaatimuksia. Ei meidän tarvi ansaita mitään. Kelpaamme juuri sellaisina kuin olemme ja Jumala taas tekee meistä sellaisia, kuin Hän tahtoo.

Yhdyn kirjoituksiisi. En jaksa rarkemmin eritellä ja selitellä. Olet nyt aikan laajati eritellyt näkemyksiäsi. Mutta keskustelun kannalta toivoisin, että kertoisit kysymyksen muodossa, mikä sinua nykyään askarruttaa uskon ja pelastuksen suhteen?

• Mikä askarruttaa uskon ja pelastuksen suhteen?
      No lähinnä juuri se, että kun seurakunta on hajallaan ja on niin paljon ns omaa oppia. On ihan oikeatakin oppia ja on myös "oikeata oppia". Kaikilla opinsuunnilla on omasta mielestään oikea oppi.
      Ja kaikki johtuu vain siitä, että olemme halunneet pitää oman päämme, vaikka Herra on seurakunnan pää.
      Eri mieltä voi toki olla ja saa olla asioista, mutta pitäisi olla yhtä. Alkuseurakunnassa erimielisyydet ratkaistiin näin;
      .
      Filippiläiskirje 3
      14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
      15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
      16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
      .
      Alkuseurakunnassa, jos jollain oli toinen mieli, niin kysyttiin Herralta. Asia rukoiltiin selväksi. Mikä on sitten tullut? Ehkä ylpeys, niin kuin Laodikean seurakunnalle.
      .
      Ilm. 3:17
      Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
      .
      "Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!"
      Kunhan vain vaellamme Jeesustietä. Olemme yhtä. Siltä tieltähän ei hullutkaan eksy, sanoo Sana. Ja miksi ei eksy? Sanotaanhan, että kysyvä ei tieltä eksy. Pitäisi kysyä Herralta. Mutta nyt on käynyt näin;
      .
      Jes. 53:6
      Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
      .
      Mutta uskon, että näin tulee tapahtumaan. Väkisin ei Herra puhdista seurakuntaa, siihen pitää suostua.
      .
      1. Piet. 2:25
      Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.

• Kuinka on

Jari-Pekka, mitä mieltä olet ovatko Jumalan miehet jotka korostavat seurakunnassa olon tärkeyttä väärässä,esim.Billy Graham,Frang Mangs, Kalevi Lehtinen,Matti Vuolanne,Niilo Yli-Vainio,Urho Muroma, ym, . Uskon kuitenkin heidänkin olevan pitkälle perillä mitä seurakunta tarkoittaa, teologisen tiedekunnan opetusta en tunne siltä osin mutta helppo sekin olisi tarkistaa.Oletko itse muodostanut tämän mallin jota noudatat vai onko vaikutteita jostain muusta mitenkä itse päättelet Raamatusta. En itse menisi muodostamaan aina omaa linjaani vain ymmärrän että voi myös tutkia mitä pidemmällä asioissa olevat henkilöt asian kokee Raamatun valossa.

• Metsäm.

Ajattelen ihan samoin. Olen lukenut tekstejäsi muualtakin. Olen myös kokenut tuon, että jos jollain on toinen mieli tai muuten käsittää eritavalla, niin rukoillaan Herralta vastausta, ohjetta...
        Itselle on ihan täysin selvää nuo ajatuksesi hengellisessä mielessä. Mutta en kovin montaa ole näillä keskustelufoorumeilla tavannut. Yksityiselämässä kylläkin.

Tuli vaan mieleen eräs Raamatun kehotus: "Älkää antako sitoa itseänne millään lailla, sillä te olette kalliisti ostetut. " Riippumattomuus ihmisistä ja ihmisopeista on erittäin tärkeä.
        Tämä ei tarkoita ensisijaisesti, että pyristellään siihen suuntaan. Vaan se tarkoittaa sitä, että sanoma jo kuullostaa siltä, että pyristelyt on taka-alalla. Sillä vapauteen Kristus vapautti meidät. Älkää olko ihmisten orjia.

• Kuinka on kirjoitti:

Jari-Pekka, mitä mieltä olet ovatko Jumalan miehet jotka korostavat seurakunnassa olon tärkeyttä väärässä,esim.Billy Graham,Frang Mangs, Kalevi Lehtinen,Matti Vuolanne,Niilo Yli-Vainio,Urho Muroma, ym, . Uskon kuitenkin heidänkin olevan pitkälle perillä mitä seurakunta tarkoittaa, teologisen tiedekunnan opetusta en tunne siltä osin mutta helppo sekin olisi tarkistaa.Oletko itse muodostanut tämän mallin jota noudatat vai onko vaikutteita jostain muusta mitenkä itse päättelet Raamatusta. En itse menisi muodostamaan aina omaa linjaani vain ymmärrän että voi myös tutkia mitä pidemmällä asioissa olevat henkilöt asian kokee Raamatun valossa.

No mulla on ollut paljonkin omia kantoja asioihin, mutta pyrin selvittämään, mikä on Raamatun kanta, mikä on Jumalan kanta asioihin. Mun kantahan ei ratkaise, vaan Raamatun kanta. Jumalan kanta on ratkaiseva.
        Ja tuo seurakunta-asiahan on Raamatun mukaan niin, että seurakunta on Kristuksen ruumis, kaikki Jeesuksen omat. Ei mitään muuta. Meidän ei tarvi liittyä seurakuntaan, vaan kun tulemme uskoon, niin meidät liitetään seurakuntaan. Olemme silloin osa Kristuksen ruumista. Jumala liittää meidät Kristusruumiiseen, joka on seurakunta. ”Minä olen kihlannut teidät yhdelle ainoalle”.
        Uskossa oleva ihminen ei voi siis olla irtolainen. Ei, vaikka hänellä ei vielä olisi seurakuntayhteyttäkään. Hän, joka on Jeesuksen oma, kuuluu seurakuntaan. Seurakuntayhteys on kyllä tärkeä ja se on hyvä olla ja nimenomaan sellainen tuttu.

• Metsäm. kirjoitti:

Ajattelen ihan samoin. Olen lukenut tekstejäsi muualtakin. Olen myös kokenut tuon, että jos jollain on toinen mieli tai muuten käsittää eritavalla, niin rukoillaan Herralta vastausta, ohjetta...
        Itselle on ihan täysin selvää nuo ajatuksesi hengellisessä mielessä. Mutta en kovin montaa ole näillä keskustelufoorumeilla tavannut. Yksityiselämässä kylläkin.

Tuli vaan mieleen eräs Raamatun kehotus: "Älkää antako sitoa itseänne millään lailla, sillä te olette kalliisti ostetut. " Riippumattomuus ihmisistä ja ihmisopeista on erittäin tärkeä.
        Tämä ei tarkoita ensisijaisesti, että pyristellään siihen suuntaan. Vaan se tarkoittaa sitä, että sanoma jo kuullostaa siltä, että pyristelyt on taka-alalla. Sillä vapauteen Kristus vapautti meidät. Älkää olko ihmisten orjia.

Hyvä, että olemme Raamatun kanssa samolla linjoilla. Tuo oli hyvä Raamatunkohta ja sopii tähän pohdintaan. Monesti meitä sidotaan tiettyyn oppiin ja tapoihin ym. Ja meidän omatuntomme pyritään sitomaan. Raamattu käyttää sellaista sanontaa, jossa omatunto on poltinraudalla merkitty, siis sidottu johonkin oppiin tai seurakuntaan.
        Yksi kohta vielä kai voisi olla; ”Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.”

• Metsäm. kirjoitti:

Saako sulta kysyä Metsäm.
        Tuon sun nimimerkin loppuosan arvaan, mutta en sitä nyt tähän laita. Musta tuntuu, että me ollaan ennenkin muutama sana vaihdettu ja olet vieraillut mun profiilissakin. Et varmaan tämän nykyisen jari-pek-ka nimimerkin aikaan, vaan silloin kun mulla oli sellanen kun Yks-tämmönen- nimimerkki. Pitääkö paikkansa?

• Jumalaan uskova

Jari Pekka sinun pitäisi olla Arkkipiispa ,koska tulkitset raamattua pyhän hengen vaikutuksesta .Mistä oletkin saanut noin voimakkaan pyhän hengen .Sinun on hyvä
      elää ja tuotat elämäsi aikana paljon hyvää.Harvat pyhät saavat hyvän elämänsä
      palkinnoksi kyvyn tehdä ihmeitä.Tiedän että vastapainoksi pi ru n mellastukselle
      Jumala lähettää omia pyhän hengen sotureita ,kyllähän Jumala huolehtii ,jos
      hänen töihinsä täysin luottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      95
      3580
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      56
      2536
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      17
      2464
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      71
      2321
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      18
      2199
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      102
      1262
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      573
      1118
    8. Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko

Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K
      Luterilaisuus
      400
      1025
    9. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      1016
    10. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      142
      989
    Aihe