Olen 12 vuotias tyttö painan 66 kg ja 149cm pitkä eli ainakin 20 kg ylipainoo. Terkkarit ja muut sanoo ettei kannata laihuttaa näin nuorena, mutta silti haluaisin eroon kiloista koska monet haukkuvat minua lihavaksi koulussa. Olen yrittänyt liikkua paljon ja olen onnistunutkin , mutta syömisen kanssa on ongelmia. Olen yrittänyt ruokapäiväkirjaa ja paljon muuta onnistumatta. Olisiko teillä hyviä kikkoja laihduttaa,syödä vähemmän ja karkista eroon pysymiseen
Laihdutus tapoja ja ideoita ???
8
274
Vastaukset
- fsdfdssfddfs
Terkkari on ihan oikeassa, sinun ei tarvitse laihduttaa. Olet kasvava tyttö, joten laihduttaminen tekisi sinulle enemmän tuhoa kuin hyötyä.
Mene puhumaan vanhempiesi kanssa ja menkää käymään asiantuntevalla ruokaterapeutilla tai vastaavalla, jollain asiantuntijalla, joka antaisi sinulle tarkat suhteet siitä mitä saat syödä ja milloin päivän mittaan.
Löydä myös itsellesi joku mieluinen harrastus, saat silloin ajatukset pois ruuasta ja herkuista.- inoissaan
kiitos kommenteista Minulla on 4 viikossa harrastuksia joten niitä ei puutu mutta otan opikseni hyvistä vinkeistä ei tarvi laihduttaa jos muuttaa elämän tapansa :) pitää tykätä itsestään vaikka ei niin täydellinen oliskaan. justiinsa käytiin äitinki kaa hiihtämässä 5 km.
- ota omena
liikunta auttaa ja terveellinen ruokavalio. Syö enemmän hedelmiä ja syö vihanneksia normaalin ruokailiun yhteydessä. Ja syö pieniä annoksia 5 kertaa päiväs. Aamupala on tärkeetä. Liiku joka päivä vaikka kävelemällä kouluun.
- jfposädj
Olet vielä kasvavassa iässä , eli kun ihminen kasvaa niin silloin yleensä myös laihtuukin ja kun syöt terveellisesti ja liikut. Koita vältttää herkkujen syömistä!
- Muu perhe???
Jos vaikka kerran viikossa kokkailisitte yhdessä jotain terveellistä ja hieman kevyempää?
Jos syömiset on kunnossa (eli syöt terveellisesti mutta liikaa ja syöt herkkuja useammin kuin parina päivänä viikossa) voit kokeilla vain yksinkertaisesti vähentää annosten kokoa.
Esim normaalisti ottaisit kolme perunaa, otakin kaksi. Neljä leipää, otakin kolme.
Kastikkeet (salaatinkastikkeet ja lämpimät soosit) ovat usein aika raskaita, niitä vähän vähemmän. Eli ei tarvitse muuttaa ruokavaliota, syöt vain hieman pienempiä annoksia kuin nyt. Ja ostat ison karkkipussin sijaan askin ja vaikka muutaman tikkarin. Kannattaa alkaa jo nyt syömään ihan kaikkea, mutta vain vähän vähemmän. Niinhän joudut jokatapauksessa kevyempänä tekemään.
Eli alat tänään syömään siten, kun jokatapauksessa aiot syödä pysyäksesi sopivan kokoisena. Kun alat jo nyt syömään niin, olet lopulta sopivan kokoinen. Ja osaat siis sellaisena myös pysyä, ihan normaaleilla syömisillä.
Et ole missään nimessä lihava, hieman pyöreä - kuten suurin osa suomalaisista! Katsoin painoindeksillä, että noin 55 kiloisena olet aivan normaalipainoinen, sinulla ei siis todellakaan ole kahtakymmentä kiloa pudotettavaa! Mitä, jos tähtäisit hiljalleen kuudenkympin nurkille, se tarkoittaa jo pienempiä vaatteita :) Muutenkin vartalosi malli tulee vielä muuttumaan, eli keskity siihen, että paino ei nouse. Laihduttaa ei tarvitse!
Kiusaajalta voi kysyä "Tuliko sulle nyt parempi mieli?" jos haukkuvat. Usein niillä on itsellä tosi kurjaa kotona tms.
Nauti sinä elämästä, keväästä, harrastuksista!
http://www.painoindeksi.org/laske.php - ...k...
Karkista ja makeasta yleensäkin eroon pääseminen vaatii itseltä luonteen lujuutta. Jos on tottunut syömään joka päivä makeaa (karkkeja, pullaa ym. herkkuja), mielesikin vaatii sitä.
Joka kerta, kun aiot syödä karkkia, mieti onko tarpeen. On tutkittu, että n. 15 minuuttia kestää tuo makeanhimo. Jos sen pystyy selättämään 1 kerran, on toinen kerta helpompaa. Ja kun olet viikon ollut syömättä makeita, niin huomaat, ettei mieli teekään enää lisää.
Ja jos repsahdat syömään makeita, ei kannata heti luovuttaa, kunhan muistat seuraavalla kerralla. Tärkeintä on kuitenkin miettiä syömisiä, ennen kuin suuhunsa laittaa. Suklaapatukka kuulostaa nälkäisenä ja stressaantuneena kovinkin kivalta ystävältä. Mieti, mitä saat siitä (hetkellisen nautinnon- ai kun ihanaa, MUTTA vastapainoksi kasan ylimääräisiä kaloreita). Kun jaksat miettiä seurausta pidemmälle ja jätät syömättä herkut, voin olla varma, että olotilasi on parempikin, kuin sen herkun nauttimisen aikana. :)
Ja muista, lasi vettä, kun alkaa makeannälkä kolkuttaa. Auttaa kummasti :)- Vanha Jojo
Makean mieliteko herää herkimmin silloin, kun on syönyt liian vähän oikeaa, kunnon ruokaa. Elimistö vaatii polttoainetta, ja ihminen tulkitsee makeanhimoksi sen, mikä on oikeasti vanhanaikaista nälkää.
Makean syönti on usein opittu tapa, josta voi opetella poiskin, jos se häiritsee. Pieni makea pala muutaman kerran viikossa ei haittaa, päivittäinen isojen määrien (esim. pussillinen karkkia tai kokonainen suklaalevy kerralla) kyllä. Toisaalta jos tekee jostakin asiasta ison numeron, se alkaa hallita ajatuksia niin, että muutosta ei pysty tekemään. Kokeilepa: yritä ajatella "Ei suklaata, ei suklaata, ei suklaata" - lopputulos on, ettet ajattele mitään muuta kuin suklaata, ikään kuin aivot eivät ymmärtäisi sanaa "ei".
Paremmin voi onnistua esimerkiksi sellainen, että kun makeaa alkaa tehdä mieli, lupaat itsellesi, että saat syödä sen makean palan 15 minuutin kuluttua. Yleensä mielihalu menee tässä ajassa ohi. Voit myös miettiä, haluatko todella karkkia, vai auttaisiko voileipä tai hedelmä asiaa.
Syö makea mieluiten jälkiruokana ruuan päälle, niin määrät jäävät kohtuullisiksi. Jos sinulla on tapana syödä jatkuvasti (eli aterioiden ja myös välipalojen välillä), opettele siitä pois. Kun syöt, keskity vain siihen, älä esimerkiksi lue tai katso televisiota samaan aikaan.
Olen samaa mieltä kuin terkkari: kasvavan lapsen ei pidä ruveta laihduttamaan. Jos syöt saman verran kuin ennen, pituuskasvu pitää huolen hoikistumisesta.
- terveellistä
Itse käyn noin kolme kertaa viikossa 2 km juoksulenkeillä ja syön monipuolisesti. Ja kun tekee mieli makeaa ja naposteltavaa, leikkaan vihanneksia kulhoon tai hedelmiä ja juon lasin kivennäisvettä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511863
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131756Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351527Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961208- 941195
- 841134
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta3541002- 62869
- 49831
- 50816