voitteko kertoa omasta elämästänne mulle? mistä epäilette oman masennuksen lähteneen? minkälainen olo on nyt?
itselläni on niin paljon mielessä että en kestä enää näitä ajatuksia. epäonnistun ja en onnistu missään. olen huono ihminen. kaikki mitä teen tekee joku sen minua paremmin. tuntuu että en kelpaa tai ole tarpeeksi mihinkään.
epäilen lapsuuttani tähän oloon. mutta en ymmärrä miksi tunnen juuri näin. luulin että käsittelin jo ne kiemurat mielestäni. ennen minulla oli vahvuuksia, nykyään nekin on vain heikkouksia tai olfn hukannut ne johonkin..
miltä tuntuu?
22
395
Vastaukset
- mamuli
Lupaan vastata sinulle vaikka huomenissa koskien omia tuntemuksiani.
Et ole huono ihminen ! Ei tarvitse osata joka asiaa,äläkä suotta vertaa omaa tekemistäsi kehenkään toisen vastaavaan liian kriittisesti.Se on hyväkin asia,että olemme kaikki erilaisia ja meillä jokaisella on omat alueemme missä olemme hyviä.Se riittää kun yritämme parhaamme ja koetamme selviytyä.Tulee kausia kun mikään ei suju ja on vaikeaa,mutta tulee parempiakin aikoja,usko pois.
Menneisyys ja sen tapahtumat vaikuttavat monesti nykyhetkeen.
Kertoisitko millaisia ovat ne ajatukset,joita et kestä?
Missa tilanteessa tunnet kelpaamattomuutta?Onko joku väittänyt sinun olevan riittämätön? Joku sattaa tajuamattaan tölväistä tai loukata puheillaan.Mutta sellaisiakin löytyy,jotka saavat jotain sairasta tyydytystä toista dissatessaan.
Kirjoitit aloituksessasi masennuksesta.Epäiletkö sairastuneesi siihen?
Masennusta on hyvin kuvaillut nimimerkki Lasityttö ketjussa jonka aloitti Kyyhkynen otsikolla aivan sama vaikka nauraisitte,Sieltä kannattaa lukea erityisesti Lasitytön kirjoitukset.Tunnustele jos samoja olotiloja tai yhtäläisyyksiä itselläsikin. Kirjoittele voinnistasi tönnekin.
Nyt lopeteltava tältä erää,aamulla aikainen herätys. Palaillaan :) - mikä on vienyt itset
Lapsuudessa ihmsien itsetunto, identiteetii ja minäkuvan perustus muotoutuu. Todennäköisesti sinua ei ole lapsena huomioitu, kannustettu, rohkaistu, kiiitetty ja ei ole hyväksytty olemalla vain omanan itsenäsi. Onko myös vaadittu ylivoimaisia asioita tai vanhempasi ovat olleet ylisuoriutujia. Vaikka nyt kuinka onnistuisit, että jaka uskoa että olet hyvä. Ja kun ei ole uskoa että osaa, niin automaattisesti lakkaa yrittämästä.
Onko sinua kiusattu, häväisty, mollattu tai verailtu ym.- miisy
olen saanut vasta lääkeityksen masennukseen. että kai tämä masennusta on.
ennen tunsin että ainoa missä olen hyvä ja riitän on työpaikkani. nykyään tunnen sielläkin olevani epäonnistunut jatkuvasti. työkaverini jatkuvasti arvostelee tekemisiäni ja jokaisen asian mitä teen tekee hän sen paremmin. lapsuudessani isä lähti kun olin pieni. en moneen vuoteen tiennyt onko hän edes elossa. äitini oli alkoholisti ja laiminlöi meidät monesti. koskaan he eivät ole minuun väkivaltaa käyttäneet mutta olen elänyt pelossa koko lapsuuteni että äiti minua löisi. äitini käytti myös lääkkeitä ja alkoholia yhteen aikaan. minut on raiskattu kun olin teini-iässä. olen myös ollut suhteessa missä poikaystäväni käytti huumeita, petti ja hakkasi minua. olen tehny abortin 17 vuotiaana kun seurustelin ensi rakkauteni kanssa. tämä riittämättömyyden tunne oli myäs silloin kun jouduin todistelemaan monta kertaa olevani hyvä ennen kuin ensirakkauteni minut halusi. väkivaltainen poikaystäväni pyöritteli muita naisia minkä kerkesi.. en ole enää kykeneväinen suhteeseen kenenkään kanssa. viime aikoina olen jaksanut katsella miestä parisen viikkoa kunnes saan hirveän ahistuskohtauksen ja hylkään miehen. seksin jälkeen tunnen olevank arvoton ja hyväksikäytetty sekä likainen. välillä tunnen myös että kukaan mies ei edes ansaitse minua, ei ansaitse saada minua sänkyynsä. välillä tunnen vihaa niitä kohtaan joiden kanssa olen seksiä harrastanut. joskus joudun lopettamaan seksin kesken kaiken koska en pysty siihen, joskus taas puren hammastani loppuun saakka jonka jälkeen haluaisin vain juosta mahdollisimman kauas ja kuolla. nykyään en edes harrasta seksiä enkä halua puhua siihem liittyvistä asioista. tunnen kuitenkin olevani todella yksin, haluaisin jonku ihmisen vierelleni joka rakastaisi minua ja ketä minä rakastaisin.
ystäviä en halua enään edes nähdä, tuntuu että en ole heidän kanssaan enään samalla tasolla. he ovat eläväisiä ja onnellisia ja sosiaalisia niinkuin minäkin olin ennen.
epäonnistuminen on päällimmäinen tunne. ajattelen myös paljon omaa käyttäytymistäni. olen miettinyt että olisin narsisti ja leimaisin aina itsestäni uhrin vaikka ihmiset ketkä tuntuvat minua satuttneen olenkin satuttanut heitä itse. välillä ajattelen että minulla olisi kaksisuuntainen mielialahäiriö. kuvittelen itselleni kaikki mahdolliset. haluaisin selityksen itseeni. olen pikkuhiljaa vain päätynyt siihen että en vain ole henkisesti tasa-painossa.
olen myös epäonnistunut koirani koulutuksessa joka on pian kaksi vuotta ja pissailee sisälle edelleen. tänään pääsin sentään lääkärille ja sain hyviä koulutusohjeita.
olen mielestäni liian lihava ja jokaikinen suupala mitä otan saa minut voimaan pahoin. jos en käy juoksemassa kerran päivässä niin vituttaa. jos syön liikaa ruokaa menen joskus kotiin ja oksennan kaikem mitä vain saan ulos.
katkeruus myös vaivaa. olen katkera kaikille ihmisille. olen katkera että työkaverini jaksaa juosta 7kiöometriä ja minä vain viisi. olen katkera että tämä toinen työkaverini tekee esim hienomman kakun töissä kuin minä. olen katkera kämppikselleni että hänen ei tarvitse urheilla ja näyttää silti hyvältä.
myös omatuntoni painaa kokoajan. kun teen jonkun päätöksen elämässä niin mietin aina jos olisinkin tehnyt toisin niin olisiko asiat paremmin. jos päätän että lähden juhlimaan kavereiden kanssa niin on huono omatunto kun jätän koiran yksin, jos päätänkin jäädä kotiin niin on huono omatunto kun en nähnyt kavereita. mikään ei riitä iham sama mitä teen, siis minulle itselleni. minua kyllä kehutaan kovasti mutta en itse näe niitä asioita itsessäni.
kauhean pitkä teksti.. tätä riittäisi vielä vaikka kuinka mutta nyt on lähdettävä juoksemaan koska söin leivoksen tänään..
- mamuli
Hei miisy!
Aluksi vähän masennuksesta yleisesti.Syyt hyvin moninaiset.Masis voi joskus kätkeytyä monenlaisten oireiden taakse ja lymyillä siellä huomaamattakin.Arkikielessä joku puhuu masennuksesta kun tarkoittaa esim.lyhytaikaista mieleipahaa ,elämäntilanteen laukaisemaa kriisiä tai menetyksen aiheuttamaa surua.Varhaislapsuuden tapahtumat voi olla osana.
Lääketieteellisesti se on monimuotoinen .ja asteinen psyykkinen "häiriö" joka seurausta useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Jatkuessaan vaikea masennus on tila,johon kiittyy toivottomuutta ja suurta henkistä karsimystä.
Pitkään jatkuessaan masennus yleensä pahenee.Parasta olisi mahdollisimman alkuvaiheessa päästä ammattilaisen kanssa keskusteluin ja vaikka tietyin testien kautta selvyyten onko kyseessä juuri sinun kohdallasi masis.
Luettelen muutamia tyypillisiä oireita : unettomuus tai liiallinen nukkuminen,ruokahalun muutokset,väsymys uupuneisuus,fyysinen lamaantuneisuus tai kiihtyneisyys,keskittymiskyvyn,muistin tai päättäväisyyden heikentyminen.Samaten suhteettomat alemmuuden tai syyllisyyden tunteet.Mielihyvän menettäminen,jopa kuolemanajatukset tai toiveet.
Kuulostaako joku näistä tutulta tunteelta?
Sitten sellainen omakohtainen huomio,mihin aika moni masikseen sairastunut törmää.Perheen tai kaverien taholta saattaa kuulua kommentteja tyyliin : "et ole sairas,ota vaan itseäsi niskasta kiinni" jne.....itse koin sellaiset tosi loukkaaviksi.Kenellä ei omakohtaista masennustaustaa,ei ymmärrä miten se vaikuttaa ihmiseen ja kaikkiin toimintoihin.
Joku saattaa varotella mahdollisesti tarvittavista lääkkeistäkin.Nykyaikaiset lääkkeet ovat huomattavasti turvallisempia ja parempia kuin joskus vuosikymmeniä sitten.Aika monesti lääkitys on tarpeen ja valmisteita on paljon,joista löytyy kyllä sopiva.Tavallinen mielialalääke ei siis poista tunteita eikä turruta,eikä niihin muodostu riippuvuutta.
Sitten niitä omia tunnelmia: voin pitkäänhuonosti.Taustallani oli silloin lähi-omaisen menetys ja suru,parisuhde ajautui kriisiin,elämäntilanne paheni kovasti,valtavasti vastuuta kasautui kannettavaksi,taloudellisia huoliakin ja työmääräni tuplautui näin isompia syitä mainitakseni.Aina ei tarvitse masentuakseen kohdata välttämättä em:ja isoja asioita.Pienistäkin puroista voi muodostua virta,mikä vyöryy ylitsesi. Jos olisin ymmärtänyt aikaisemmin hakeutua terv.huollon piiriin ,niin sairauteni ei olisi päässyt voimistumaan niin pahaksi ja olisin varmaankin parantunut siitä nopeammin.Sain lääkityksen ja terapiaa eli keskusteluapua.Molemmista oli paljon apua.
Sinua kehottaisin hankkiutumaan lääkärillle ja kerrot vaan olostasi ja tuntemuksistasi.Jos ei oliskaan masis,niin olisi ainakin poissuljettu sekin vaihtoehto.
Jos kohdallasi olisi tarpeen tavallinen mielialalääke,niin olosi alkaa tuntua siedettävämmältä jo 2-3 vk:n kuluttua alottamisesta,niin kävi minullekin.En siis tarkoita ,että elämä muuttuu kertaheitolla ruusuiseksi kun vaan popsit pillereitä.Mutta sopiva lääke auttaa sinua jaksamaan tavallista arkeasi ja käsittelemään tilannettasi ja siihen johtaneita asioita.
Voitko jutella kenenkään perheenjäsenen tai kaverin kanssa pahasta olostasi?Voisiko joku lähteä kanssasi kun menet toivottavasti varattavalle ajallesi sair.hoitajalle/lääkärille tms:lle??
Tästä tuli aika pitkä kirjoitus.Toivon,että saisit apua tiedoista ja miksei mietteistäkin.Älä epäröi etsiä apua itsellesi !!! Jos haluat jostain kirjottamastani kysyä lisää tai kertoa lisää omasta tilanteestasi,niin kirjoita tänne vaan.- mamuki
Hei miisy!
Kirjoitin aika kauan äsken lähettämääni tekstiä ja olitkin silla aikaa jo kirjottanut lisää tilanteestasi.Olen vasta kerran silmäillyt sen läpi ja luen sen tarkemmin ajan kanssa.Mielestäni kirjoitit hyvin ja rehellisesti elämastäsi.
Keskityin omassa tekstissäni eniten rohkaisemaan sinua lääkärille kun jotenkin luulin,ettet olisi vielä käynyt.
Nyt ryhdyn iltapuuhiini ja pakko käydä ajoissa unten maille kun aikainen aamulähtö työn merkeissä.Luen viestisi tarkemmin myöhemmin ja kommentoin ja kerron millaisia ajatuksia se herättää.Paljon mahdollista,että moni muukin kirjottaa sinulle omista näkemyksistään ja kokemuksistaan.Toivottavasti rakentavassa hengessä. Luultavasti su:na ehdin palata asiaan.
- mamuli
miisy hei!
Luin kertomaasi uudelleen jo nyt. Elämäsi on ollut aivan kohtuuttoman rankka ja sisältänyt suuria vääryyksiä sinua kohtaan varhaislapsuudesta lähtien.Kuka tahansa olisi jo paljon vähemmästäkin ruvennut oirehtimaan ja voimaan huonosti.
Erittäin hyvä,että olet hakenut jo apua ja saanut ensiavuksi masislääkkeen.Kestää jonkin aikaa kunnes se rupeaa vaikuttamaan.Voi olla että annosta täytyy säätää tai valmistetta vaihtaa,mutta lääkärissä käynti on jo askel parempaan suuntaan.Hyvä Miisy ! Oletko missään vaiheessa saanut keskustelu/neuvonta-apua sair.hoidon ammatti-ihmisiltä?? Aihetta olisi mielestäni useammasta syystäkin.Kerroitko lääkkeen määränneelle lääkärille nykyolosi lisäksi menneisyyden tapahtumista??
Näin maallikkona olen sitä mieltä että ensin täytyisi oloasi saada siedettävämmäksi ja sitten voisit hyvän terapeutin avulla käsitellä traumaattisia kokemuksiasi.Sekin on raskasta,mutta lienee tarpeen kun ajatellaan tulevaisuuttasi ja uutta parempaa elämääsi kaiken jälkeen.
Kerroit lapsuudestasi alkoholistiäidin laiminlyömänä,voin vaan kuvitella millaiset jäljet se omalta osaltaan on jättänyt pelon kanssa eläen.Oliko sinulla sisaruksia? Onnistuiko äitisi salaamaan juomisensa perheen ulkopuolisilta vai miksi ihmeessä kukaan ei puuttunut asiaan??
Raiskaus on pahimpia rikoksia ihmistä vastaan.Oletko saanut kriisiapua ja selviytymistukea / terapiaa ??Joutuihan syyllinen vastaamaan teoistaan ja sai rangaistuksen??Toivon todella,että joku on sinua auttanut,kuunnellut ja tukenut.Jos jostain käsittämättömästä syystä näin ei olisi,niin asiaan saatava viimeistään nyt muutos !
Raskaaksitulo nuorena ollut takuulla vaikea paikka ja samoin sen keskeyttäminen.Mutta olet varmasti tehnyt sillä kohtaa parhaan ratkaisun itsesi kannalta.
Huonoon seuraan joutuminen ja seurustelu epäluotettavan,väkivaltaisen ja päihderiippuvaisen miehen kanssa kaikkine lieveilmiöineen ollut oma lukunsa matkallasi.
Kerroit riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteista.Niitähän on meillä kaikilla mutta sinun epäilemättä juontavat juurensa kokemiisi vääryyksiin ja vaikuttavat nykyhetkeen.Niistäkin olisi hyvä puhua.Sinä olet ainutlaatuinen,herkkä ja vahva yhtäaikaa ja hyvä ihminen !!! Se,että toiset ovat sinua vastaan rikkoneet,ei tee sinua yhtään huonommaksi.
Kerroit,että aikaisemmin koit olevasi hyvä työssäsi.Tuskin osaamisesi on mihinkään kadonnut.Mutta onko työpaikalla muuttunut jokin siellä olosi aikana?
Joillain ihmisillä on tarve korostaa itseään ja tekemistään ikään kuin toisen kustannuksella ja antaa vaikutelma toisen mukamas "huonommuudesta".
Vai onko työnantaja huomauttanut työnlaadusta tai väärintekemisesatä?Luulisinpa ettei :)
Masennus tosin ruokkii just riittämättömyyden yms. tunteita.Nimimerkillä tuttu juttu.
Sitten huolestuin ruokaongelmastasi.Hyvä tietenkin,että lenkkeilet ja huolehdit siten itsestäsi.Mutta hälytyskellot soivat kun kerroit tarkoituksella oksentamisesta ja tavallaaan (syömisen) rangaistulenkeistä.Sinulla on monta vakavaa asiaa kannettavanasi ja masennus sairastettavana.Älä hanki lisätaakaksi mitään bulimiaa tai anoreksiaa. Ei saattais olla hullumpi arvioittaa syömispolitiikkaasi vaikka ravintoterapeutin kanssa jos yhtään epäilyttää.
Tästä tuli aika pitkä sepustus ja varmaan unohdin jonkin asian ,mistä ajattelin mainita.Mutta näin tällä kertaa.Kommentoi rohkesti ajatuksiani ja kerro mietteitäsi.- miisy
hei. kiitos vastauksistasi. kiva jutella jonkun kanssa..
sain käännekohdan tähän tilanteeseeni perjantai yönä kun tulin baarista kotiin. yritin itsemurhaa lääkkeillä ja alkoholilla. kämppikseni löysi minut aamuyöstä töistä tullessaan keittiöstä huonossa kunnossa. vietin yön sairaalassa. hävettää koko tapahtuma ihan hirveästi. en nimenomaan halua kuolla. en halua jättää perhettäni minua suremaan. olen kiitollinen että kämppikseni löysi minut. nyt vaan masentaa entistä enemmän ja töihin meno ihmisten pariin tuntuu mahdottomalta.
mutta palaan viimeisimpään kirjoitukseesi..
olen ollut teini-iässäni psykiatrilla mutta en puhunut hänelle mitään. vastasin pakollisiin kysymyksiin. kävin siellä muistaakseni kuukauden kunnes psykiatri ilmoitti etten tarvitse psykiatrin apua enää. en muista näistä keskusteluista juuri mitään.. harmi.
raiskauksen jälkeen minulle tarjottiin kriisiapua mutta en ottanut sitä vastaan vaan halusin unohtaa koko jutun ja niin teinkin. mies sai rangaistuksen ja minä korvauksia siitä. mikä ei minua kiinnostanut ollenkaan. toisella kerralla kun minut raiskattiin ei hän ole saanut rangaistusta enkä tiedä kuka hän oli.
kun kävin lääkärillä ensimmäisen kerran mainitsin hänelle että minulla on rankka lapsuus takana. mutta emme puhuneet siitä tarkemmin.. ehkä mainitseb asiasta hänelle tarkemmin? olen kyllä sanonut lääkärille selvästi että haluan terapiaa ja hän sanoi että yrittää saada apua minulle mutta ilman lääkityksen aloittamista se on lähes mahdotonta. sen takia lääkityksen sitten aloitin. minulle on annettu elämäni aikana kolme kertaa aikasemmin masennukseen lääkkeitä ja tämä oli ensimmäinen kerta kun aloitin sen tosissaan. toisella kerralla söin niitä viikon ja llopetin ja jatkoin elämääni..
äitini joi kyllä kaikkien nähden eikä sitä peitelty. minun suvussa vaan on ollut hirveästi alkoholismia eikä kukaan sitten kiinnitä siihen enää humiota kai. en tiedä miksi kukaan ei auttanut. serkkuni taisi tehdä meistä ilmoituksen viimein lastensuojeluun ja sieltä saimme avun sitten. nykyään äiti ei juo ollenkaan mutta minä ja pikkusiskoni oireillaan menneisyydestä hirveästi. minulla on kaksi siskoa. isosiskoni asua tämän ajan muualla vaikka oli vasta yläaste ikäinen. minä yritin parhaani mukaan elää pikkusiskoni kanssa. jossain vaiheessa menetin hermoni täysin ja hylkäsin siskoni kokonaan. tappelimme paljon ja hakkasin häntä monesti.. niinkuin hänkin minua. nyt kun mietin jälkeenpäin niin pikkusiskoni vain halusi rakkauteni ja hyväksyntää ja minä hylkäsin hänet. vihaan itseäni sen takia. olisi pitänyt olla hänen tukenaan. hän oli viime vuonna 8kk lastenkodissa.. sekin oli niin rankkaa aikaa koko perheelle. silloinkaan en tukenut häntä ollenkaan.. rakastan häntä niin kovasti ja hän ei edes tiedä sitä..
abortin teko oli hyvä ratkaisu. inhottavaa siinä oli se että tämä poikaystäväni ei auttanut minua silloin ollenkaan vaan jouduin olemaan yksin asian kanssa. emme puhuneet siitä koskaan..
saan työpaikallani lähes päivittäin hyvää palautetta ja minusta pidetään siellä paljon. tuntuu vain että he rivät tiedä mikä oikeasti olen niin pitävät minusta siksi.. jos he tietäisivät minun tyhmät tekoni niin pitäisivät hulluna.. mielestäni olen ihan nolla heihin verrattuna. he ovat normaaleja perheellisiä ja minä yksin ja epäonnistunut elämässä..
sairastin bulimiaa vähän tämän abortin jälkeen.. sitten lopetin koska ikeneni "paloivat" tai syöpöivät tai jotain.. pääsin haluamiini mittoihin ja pääsin sen yli. viimeisen vuoden aikana laihutin juoksemalla päivittäin. nykyään olen käynyt juiksemassa vain klmesti viikossa.. aion alkaa juoksemaan taas päivittäin koska olen lihonut.
olen ihan umpikujassa.. aiemmin ajattelin että masentelen koska haluan ja voisin parantua koska haluan. nyt tämän itsemurha yrityksen jälkeen huomaan että olen oikeasti masentunut enkä tiedä pääsenkö täältä enään ylös.. haluaisin olla taas oma itseni, sosiaalinen ja onnellinen.
torstaina menen taas lääkärille ja toivon saavani terapeutille aikaa. sairaalassa sain numeron jonnekin nuorisokeskukseen mihin menen jos lääkäri ei pysty apua tarjoamaan.
- anzu
Mulla todettiin paniikkihäiriö lääkärissä. En kuitenkaan jostain syystä uskaltanut kertoa masennuksesta, pelkäsin ettei hyvin nuori lääkäri ehkä ottais tosissaan. Paniikkihäiriöön määrättiin masennuslääkkeitä, mutta hoitona tietenkin pelkät lääkkeet tietyin väliajoin otettuna. Masennusta ei siis hoideta, vaan paniikkihäiriötä... Mä en myöskään uskalla jättää 6 vuoden takaista poikaystävääni, se on niin ihana mulle ja niin rakastunut, omat tunteeni laimenivat aikaa sitten, mutta en voi tehdä hänelle niin, koska hän on niin ihana mua kohtaan. Seksielämä on melkein olematonta, koko ajan mua nukuttaa eikä oikeen kiinnosta mikään hänen kanssaan.
Epäilen että toisena suurena syynä on eräs kundi, jota tapailin 2010 kesällä (poikaystävältäni salaa, älkää pliis tuomitko, nykyään olen jo kertonut hänelle). Tää toinen mies sai kuulla poikaystävästäni, ja siitä lähtien hän on "kiusannut" mua, ottaa välillä yhteyttä, välillä melkeempä haukkuu tms. Mutta hän vastaa mulle täydellistä miestä, enkä pysty pääsemään yli hänestä. En ole hänen jälkeensä esim. kevään tulosta lainkaan innostunut, olen alkanut pelkäämään tiettyjä asioita ja elämänilo katosi.
Hoitona siis vain lääkkeet, ei keskusteluapua, paitsi parhaan ystävän kanssa, mutta se ei auta mua... :/ itsemurha-ajatukset ovat arkipäivää, vaikka syön 10mg masennuslääkkeitä, ja nukuttaa, nukuttaa, nukuttaa koko ajan. En pysty enkä jostain syystä anna itseni unohtaa tätä "täydellistä miestä". Varmasti nämä mieskuviot ovat oman masennukseni syitä.
En tiedä kiinnostiko pätkääkään, mutta tässä pääkohdat omasta tarinastani. Ja tämä ei ole murrosikäisen "haluun sen pojan"-ahdistusta, vaan olen 22-vuotias nainen, ja uskon tietäväni jo tässä iässä, että oloni ei ole normaali...- miisy
hei anzu!
kiitos kun kirjoitit. oletko miettimyt että menisit uudelleen lääkäriin puhumaan asioistasi ja saisit apua terapeutille? suosittelen. itsemurha yrityksen jälkeinen olo ei ole herkkua, ainakaan minulla ole ollut. tämä on igan hirveää..
tiedäthän sen että tämä poikaystäväsi jumittaa nyt elämässään koska luultavasti luulee että rakastat häntä. päästäisit hänet menemään ja antaisit hänelle mahdollisuuden olla onnellinen vielä joskus :) niin auttaisit myös itseäsi olemaan vielä onnellinen ja rakastunut.. luulen että sinua painaa syyllisyys tästä toisesta miehestä ja siitä että olet miehen kanssa josta et välitä mutta hän silti antaa kaikkensa sinulle.
mitä lääkkeitä käytät? oletko kauan käyttänyt? helpottiko sinun olosi viikon vai kuukauden päästä?
toivottavasti en loukkaa sinua kun kirjoitin näin. en todellakaan halua satuttaa tai loukata ketään. toivon että pääsisit elämässäsi eteenpäin :)
- ...............
Masennukseni lähtee ilmeisesti ihan varhaislapsuudesta, johon liittyy äidin menetys. Paljon muutakin on, mutta en jaksa/halua muistella niitä nyt, kun tilani on suhteellisen vakaa eikä minulla ole mitään akuuttia pahaa oloa.
- mamuli
Miten Miisy jakselet nyt?
Toivottavasti lääkärissä asiat etenevät suotuisasti.Ja jos ei,niin ota ihmeessä yhteyttä sinne nuorisopaikkaan !!!
Kirjottele vaan tuntojasi tännekin jos siitä apua. Kaikkea hyvää! - Keissa
Miisy sinä olet todella selviytyjä ja kokenut ihan käsittämättömiä juttuja. Oliskohan kettän, joka ei oireilisi moisen mylläkän jälkeen. Älä ota mitään syylliyyttä tuostkaan että et ole jasanut tukea ja olla "aikuisen korveike" siskollesi. Se ei ole lapsen ja nuoren tehtävä.
Kerro nyt vain avoimesti tarapiassa ja täälläkin miten sulla menee ja yritämme kannustaa ja olla rinnalla ystävänä.- miisy
hei!
olen menossa torstaina lääkäriin tarkistuskäynnille. sitten selviää mitä sieltä saadaan. töissä on mennyt tämä alkuviikkoa hieman paremmin ja on jaksanut hymyilläkin taas aidosti. tuo perjantai yön tapahtuma painaa mieltä.. mietin että jos olisinkin onnistunut. vapaa-ajalla edelleem ahdistaa ja surettaa, juokseminen on yhdenlaista terapiaa.. onneksi on jotain.
onneksi sain numeron sinne nuorisopaikkaan, toivottavasti sieltä viimeistään saan avun..
viikonlopuksi olen yrittänyt keksiä muuta tekemistä ja kauhulla odottelen että ratkeaako sitä taas juomaan..
kiitos kaikille tukijoille :)
- erm
Lyhyesti
Juopunu/resoova isä puoli,koulukiusaus,omat lapselliset erheet ja sit tää vitun ruma riivattu KEHO!!!!!!!!!!!!
näin...- miisy
lääkkeen määrää nostettiin ja yritetään lääkärin kans saada aikaa mulle sieltä nuorisopaikasta mitä mulle suositeltiin sairaalassa viime viikonloppuna.
tää viikko on menny töissä hyvin. tänään mut valittiin kuukauden työntekijäksi.. ehkä mie vielä joskus oon onnellinen.. tunnelin päässä siis näkyy hivenen valoa! - mamuli
miisy kirjoitti:
lääkkeen määrää nostettiin ja yritetään lääkärin kans saada aikaa mulle sieltä nuorisopaikasta mitä mulle suositeltiin sairaalassa viime viikonloppuna.
tää viikko on menny töissä hyvin. tänään mut valittiin kuukauden työntekijäksi.. ehkä mie vielä joskus oon onnellinen.. tunnelin päässä siis näkyy hivenen valoa!Nyt kuulosta,miisy ,jo paljon paremmalta !!! Iloinen puolestasi kun edistysaskeleita otettu :) Hyvä,että lääkäri ymmärsi ja haet sinne nuorisopaikkaan...
Ihan varmasti olet vielä joskus onnellinen...ja se valokin häämöttää jo tunnelin päässä,wau!
Mukava kuulla,että töissäkin mennyt paremmin.
Olet oikealla tiellä nyt.Saattaa olla pitkä matka ja takapakkejakin voi tulla mutta muista,että olet itse oman onnesi seppä vanhan sanonnan mukaan.
Voimia kaikkiin elämän osa-alueisiisi !! Halaus : Mamulilta - miisy
mamuli kirjoitti:
Nyt kuulosta,miisy ,jo paljon paremmalta !!! Iloinen puolestasi kun edistysaskeleita otettu :) Hyvä,että lääkäri ymmärsi ja haet sinne nuorisopaikkaan...
Ihan varmasti olet vielä joskus onnellinen...ja se valokin häämöttää jo tunnelin päässä,wau!
Mukava kuulla,että töissäkin mennyt paremmin.
Olet oikealla tiellä nyt.Saattaa olla pitkä matka ja takapakkejakin voi tulla mutta muista,että olet itse oman onnesi seppä vanhan sanonnan mukaan.
Voimia kaikkiin elämän osa-alueisiisi !! Halaus : Mamuliltakiitos sinulle mamuli ja kaikkea hyvää elämääsi :))
- 18+8
Oloni on tänä aamuna ollut hyvä, mutta vielä eilen olin maassa ja tunsin itseni ja elämäni ihan surkeaksi.
Olen kärsinyt pitkään kaamosmasennuksesta, mutta kolmen viime vuoden ajan vaiva on pysynyt kurissa kirkasvalon avulla. Pääkoppani ei vaan yksinkertaisesti kestä valon puutetta. Oireita voi ilmaantua mihin aikaan vuodesta tahansa, jos vuorokausirytmi häiriintyy tai en saa jostain muusta syystä tarpeeksi päivänvaloa.
Opiskelun venyminen yöhön ja kellojen siirto teki temput, ja olo oli kolme päivää kamala. Elimistö ikäänkuin kävi ylikierroksilla koko ajan, heräilin aamuyöstä ja kaikki asiat tuntuivat paljon tavallista raskaammilta. Aloitin kuitenkin tavallisen kuurini: ylös sängystä aikaisin aamulla ja nukkumaan iltakymmeneltä, aamuisin kirkasvaloa ja päivällä valoisaan aikaan lyhyt lenkki. Kuuri auttaa yleensä muutamassa päivässä tai korkeintaan viikossa. - maikaido
noh itte on kokenu palio. äiti tappo ittensä, kavereita on tappanu ittiäsä, ihimisiä on kuollut ympäriltä ku kärpäsiä ja jopa lapsetki viety. mutta silti on muutama kaveri ja oma paikka löytyny edes nykysten kavereitten seuras. on ollu vahvuuksia ja aina on löytyny parempi mitä itte. mutta hei tartteeko sitä paras ollakkaa? O_o ehkä huonompi/tavallinen/hyvä riittää aina johonki/jollekki.
ja aatteleppa näin kaikki ihmiset kokee huonoja asioita itte ehkä palio aikasemmin mitä muut ja ehkä sen takia muut samanikäset ei ymmärrä nii hyvin mut mitä sitte kaltasiaki täältä löytyy jolle voi jutella ja jotka hyväksyy semmosena ku on eikä tartte hakia sitä "maailman" hyväksyntää ku itte sitä ittelle rajat ja hyväksynnän päättää loppujen lopuksi. - mamuli
Hei miisy,miten jakselet?
- miisy
hei. en ole päässyt hoitoon vieläkään mutta olo on ollut hyvä kuitenkin.. pääsin pääsiäisenä käymään kotikaupungissanija se helpotti todella paljon. töissä minut valittiin kuukauden työntekijäksi että sillä sarakkeella menee myös hyvin.. luen kirjaa nimeltä ei koskaan liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus..
en tiedä mitä tässä nyt pitäisi tehdä kun tuntuu että elämä luistaa paremmin.. mitä nyt välillä yksinäinen olo.. kuten nyt.
en ole juonut alkoholia kuukauteen ja uskon tämän olevan hyvään jaksamiseeni suurin syy.
- F32.2
En oikein osaa kuvailla olotilaani; olen vain niin hirvittävän väsynyt kaikkeen. En jaksa välittää mistään ja se pelottaa. Ennen hoidin esimerkiksi raha-asiani suorastaan ylitunnollisesti. Nyt posti tuo harva se päivä karhukirjeitä, enkä edes aukaise niitä. Kuulostaa, ettei millään ole mitään väliä. MInulla ei ole puolisoa, ei lapsia. Rakkaat vanhempani, jotka ovat aina tukeneet minua kaikessa, toivoisivat niin kovasti lapsenlapsia, enkä kykene heille sitä iloa tuomaan.
Olen epäonnistuja. Luuseri. Taakka toisille. Kunpa olisin kuollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658