Eli mahtaako olla mitään toivoa ettei paukkuisi karenssia tälläisessä tapauksessa?
Sain paikan firmasta joka ei ole omaa alanii, työtä hain itse enkä työkkärin osoittamana. Pidän itse työstä kyllä, ja olen oppinut työn ja sopeutunut porukkaan hyvin.
MUTTA
Työtuntimääräni on ollut kokoajan enemmän kuin mitä työsopimuksessani lukee, ja haastattelu tilanteesta asti on sovittu. Nyt työmäärä nousi entisestään, ja on jopa 40tuntia enemmän kuin sovittu määrä. Minulta ei ole työtuntien määrän noususta informoitu etukäteen saati kysytty halustani tehdä lisä tunteja.
Käsittääkseni työehtosopimuksessa on maininta jonka mukaan sopimukseni tulisi ainakin päivittää vastaamaan oikeaa työtunti määräni sekä että työnantajalla olisi velvollisuus näin suurissa muutoksessa jutella työntekijän kanssa.
Työtunnit kelpaisivat kyllä muuten, mutta pilaavat suunnitelmani hakea jatkoopiskelemaan, ja asia on ollut työnantajan tiedossa alusta asti.
Lisäksi muuttuneiden työaikojen ja tuntimäärien lisäksi, saimme työvuorolistamme vain viikkoa etukäteen, mikä on lakisääteisesti liian myöhään.
Sairastuin myös mahatautiin, jolloin ei millään meinannut selvitä onko minulla oikeus työterveyshuoltoon vai ei, lopulta ei kuulemma ollut, no kävin terveyskeskuksessa. Mutta työnantaja ilmoitti samalla, että minulla ei ole oikeutta sairauslomallani palkkaan miltään osin, siis voiko tämä pitää paikkansa?? Lisäksi jouduin menemään yhtenä päivänä sairaana töihin, koska tuuraajaa ei saanut, ja työni luonteen vuoksi tämä oli melkoinen terveysriski asiakkaille.
Ei ruoka tuntia käytännössä ollenkaan muutakuin säkällä jos ei satu asiakkaita , saati muita taukoja.
Siis oikeastaan mikään käytännön asia ei toimi tai on erittäin epäselvää, toiminta siinä rajoilla että kokoajan pitää tarkistella mikä on työehtosopimuksen mukaista ja mikä ei, kokoajan pitää tulla aiemmin töihin tai vaihtaa vuoroa pomon kanssa jne..
Voiko näillä perusteilla välttää 3kk karenssin jos itse irtisanoudun? (pomo ei irtisano, sen tiedän koska työntekijä pula käsittämätön)
Luulisi noiden ja koeajan olevan lieventäviä asianhaaroja..Mielestäni väärin rangaista karenssilla minua joka ei vieruksu itse työtä, vaan työnantajan kyseenalaisia toimintatapoja
irtisanoutuminen koeajalla ja karenssi
140
12876
Vastaukset
- Näin
Mikään mainitsemistasi syistä ei kelpaa työkkärille, jotta välttyisit karenssilta.
Jotta olisi oikeus työttömyysturvaan, edellytetään, että hakee kokoaikatyötä. Joten työtuntimäärän osa-aikaylitys ei kelpaa syyksi.
Mitä tulee ruokatunnin osalta puutteisiin ja työvuorolistaongelmiin sekä sairausajan palkkaan, niin niiden osalta kannattaisi kysellä asiaa liitosta, jos sellaiseen kuulut. Ellet, niin sitten aluehallintoviraston työsuojeluosastolta, yhteystiedot löytyvät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot- nuorityöntekijä
kiitos vastauksestasi ja linkistä!
"Jotta olisi oikeus työttömyysturvaan, edellytetään, että hakee kokoaikatyötä. Joten työtuntimäärän osa-aikaylitys ei kelpaa syyksi"
-tätä kohtaa en ihan ymmärtänyt? Työsuhteeni on siis kokoaikatyötä, jonka työtunti määräksi on sovittu x tuntia, johon on nyt ilmaantunut 40tuntia lisää työvuorolistan mukaan.
Pakko kai sitä on itsensä irtisanoa karenssista huolimatta, että ei tarvi vuodeksi sioutua yritykseen, jossa kaikki käytännön asiat kusee pomon toimesta.
Viimeksi tänään tilanne:
Olen sairaslomalla josta ilmoittanut työnantajalle. Liikettä ja sen avaukseen liittyviä toimenpiteitä ei ole suoritettu, kun työkaveri tulee omaan vuoroonsa töihin, tarkistaa työvuorolistasta kenen olisi pitänyt avata. NO MINUN! appa jee minun työvuorolistassa lukee kohdallani vapaa-päivä ( että olen sairaslomalla) ja että ite pomolla olisi ollut aamuvuoro. Tätä nyt sitten maanantaina selvittelemään.. huoh.. - Näin
nuorityöntekijä kirjoitti:
"Jotta olisi oikeus työttömyysturvaan, edellytetään, että hakee kokoaikatyötä. Joten työtuntimäärän osa-aikaylitys ei kelpaa syyksi"
-tätä kohtaa en ihan ymmärtänyt? Työsuhteeni on siis kokoaikatyötä, jonka työtunti määräksi on sovittu x tuntia, johon on nyt ilmaantunut 40tuntia lisää työvuorolistan mukaan.
Pakko kai sitä on itsensä irtisanoa karenssista huolimatta, että ei tarvi vuodeksi sioutua yritykseen, jossa kaikki käytännön asiat kusee pomon toimesta.
Viimeksi tänään tilanne:
Olen sairaslomalla josta ilmoittanut työnantajalle. Liikettä ja sen avaukseen liittyviä toimenpiteitä ei ole suoritettu, kun työkaveri tulee omaan vuoroonsa töihin, tarkistaa työvuorolistasta kenen olisi pitänyt avata. NO MINUN! appa jee minun työvuorolistassa lukee kohdallani vapaa-päivä ( että olen sairaslomalla) ja että ite pomolla olisi ollut aamuvuoro. Tätä nyt sitten maanantaina selvittelemään.. huoh..Kuulostaa vähän siltä, että jo tuon viimeisen kappaleen vuoksi kannattaisi ottaa heti yhteys joko liittoon tai aluehallintovirastoon, sillä hankaluuksia saattaa olla odotettavissa. Sen lisäksi ilmeisesti selvittelyn alaiseksi olisi syytä panna työsopimuksesi pitävyys.
Jos vaikka työnantaja irtisanoisikin sinut jonkin syyn nojalla, niin se ei pelasta sinua karenssilta, ellet pysty ehdottomasti osoittamaan, ettei syy ole sinussa. Ja sellaista et pysty osoittamaan, ellei joko liitto tai työsuojeluviranomainen ole apunasi, jos sittenkään.
Jos sinulla on kokoaikatyö, niin miten siitä on erikseen sovittu tuntimäärä? Vai onko sinulla epäselvää, mitä tuo kokoaikatyö tarkoittaa? Jos sinulle on kokoaikatuntimäärän lisäksi laitettu noin vain 40 tuntia, niin tuohon saattaa puuttua joko liiton edustaja tai työsuojeluviranomainen, joka siis löytyy aluehallintovirastosta. Ei ylitöitä voi teetättää miten vain. Vai etkö teekään kokoaikatyön tuntimäärää/päivä.
Luepa vaikka tuo Wikipedian lyhyt selostus ylityöstä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylityö - nuorityöntekijä
Näin kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että jo tuon viimeisen kappaleen vuoksi kannattaisi ottaa heti yhteys joko liittoon tai aluehallintovirastoon, sillä hankaluuksia saattaa olla odotettavissa. Sen lisäksi ilmeisesti selvittelyn alaiseksi olisi syytä panna työsopimuksesi pitävyys.
Jos vaikka työnantaja irtisanoisikin sinut jonkin syyn nojalla, niin se ei pelasta sinua karenssilta, ellet pysty ehdottomasti osoittamaan, ettei syy ole sinussa. Ja sellaista et pysty osoittamaan, ellei joko liitto tai työsuojeluviranomainen ole apunasi, jos sittenkään.
Jos sinulla on kokoaikatyö, niin miten siitä on erikseen sovittu tuntimäärä? Vai onko sinulla epäselvää, mitä tuo kokoaikatyö tarkoittaa? Jos sinulle on kokoaikatuntimäärän lisäksi laitettu noin vain 40 tuntia, niin tuohon saattaa puuttua joko liiton edustaja tai työsuojeluviranomainen, joka siis löytyy aluehallintovirastosta. Ei ylitöitä voi teetättää miten vain. Vai etkö teekään kokoaikatyön tuntimäärää/päivä.
Luepa vaikka tuo Wikipedian lyhyt selostus ylityöstä: http://fi.wikipedia.org/wiki/YlityöTyösopimuksessani lukee näin:
Säännöllinen työaika: 75 tuntia 3 viikon jaksoissa
Todellisuudessa tilanne on seuraava
115 tuntia 3 viikon jaksoissa
työvuorojen pituus ja ajankohdat muuttuivat mitään ilmoittamatta
Kiitos sinulle asiallisista vastauksistasi!
Koitan päästä asioimaan mahdollisimman pian työkkäriin, ja kyselemään asiasta. Kolmivuorotyön ja työaikojen puitteissa se on vain hivenen hankalaa, kun virastoaikakin on mikä on. - Näin
Työsopimuksessani lukee näin:
Koitan päästä asioimaan mahdollisimman pian työkkäriin, ja kyselemään asiasta. Kolmivuorotyön ja työaikojen puitteissa se on vain hivenen hankalaa, kun virastoaikakin on mikä on.Et ole kokoaikatyössä. 75 h/3 viikkoa tarkoittaa osa-aikatyötä. Tuossa yksi kokoaikatyön määritelmä:
KOKOAIKATYÖ
Kokoaikatyötä tekevä työntekijä tekee työtään koko päivän. Suomessa kokoaikainen työaika on lain mukaan 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa. Työehtosopimuksissa on sovittu, mikä on alan kokoaikatyön pituus. Nykyisin se on monessa työssä 7,5 tuntia päivässä ja 35,7 tuntia viikossa. - aika laiskaa
Koitan päästä asioimaan mahdollisimman pian työkkäriin, ja kyselemään asiasta. Kolmivuorotyön ja työaikojen puitteissa se on vain hivenen hankalaa, kun virastoaikakin on mikä on.Siis teet todellakin osapäivätyötä. Eihän tuosta tule kuin 5 tuntia päivälle. Parempi tuo on että saat tehdä lisätunteja = lisää liksaa. Ja jos et oikeasti noin vähää jaksa tehdä, sano itsesi irti ja älä mene työkkäriin, koska et hae oikeasti töitä. Olen itse tehnyt vuorotöitä ja yksi vuoro = kahdeksan tuntia, pekkasetkin maksettiin rahana.
- mk
Koitan päästä asioimaan mahdollisimman pian työkkäriin, ja kyselemään asiasta. Kolmivuorotyön ja työaikojen puitteissa se on vain hivenen hankalaa, kun virastoaikakin on mikä on.Muista se että sinun taytyy myös saada se 115h palkka näistä tunneita että silleen.
- KYSY NEUVOA ASIANTUN
Näin kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että jo tuon viimeisen kappaleen vuoksi kannattaisi ottaa heti yhteys joko liittoon tai aluehallintovirastoon, sillä hankaluuksia saattaa olla odotettavissa. Sen lisäksi ilmeisesti selvittelyn alaiseksi olisi syytä panna työsopimuksesi pitävyys.
Luepa vaikka tuo Wikipedian lyhyt selostus ylityöstä: http://fi.wikipedia.org/wiki/YlityöJOS TYÖSOPIMUKSESSA ON NOIN TARKKOJA SÄÄNNÖKSIÄ ???? VOIT TIETYSTI YRITTÄÄ PURKAA TYÖSOPIMUKSEN SOPIMUSRIKKOMUKSEN VUOKSI JOLLOIN KARENSSI EI PÄDE....
MUTTA VAATII VAHVAN NÄYTÖN
JOS KUULUT LIITTOON VOIT SAADA APUA,,,MUTTA EPÄILEN ETTÄ OLET TAAS YKSI NIITÄ LIITOTTOMIA JOITA HÖYNÄYTETÄÄN KUN EI VIISTSI MAKSELLA PROSENTTIA PALKASTA AMMATTIJÄRJESTÖLLE - työtätekevä 68 v
mk kirjoitti:
Muista se että sinun taytyy myös saada se 115h palkka näistä tunneita että silleen.
silloin kun tehdään työsopimus jossa tunti määrä on esimerkiksi 20 tuntia viikossa tarkoittaa että työnantajan on teettettävä vähintään se tuntimäärä ole tyytyväinen että saat tehdä enemmän miksi valitat on paljon niitä jotka ottaisi ilomielin sinun työsi.
- voi apua
työtätekevä 68 v kirjoitti:
silloin kun tehdään työsopimus jossa tunti määrä on esimerkiksi 20 tuntia viikossa tarkoittaa että työnantajan on teettettävä vähintään se tuntimäärä ole tyytyväinen että saat tehdä enemmän miksi valitat on paljon niitä jotka ottaisi ilomielin sinun työsi.
Kysyjän syyllistäminen on varsin turhaa. Selvästi hänen työssään on asiat päin honkia, joten on ihan fiksua kysyä neuvoa muilta, jotka ehkä tietävät häntä paremmin ja osaavat auttaa.
- Heti liittoon!!!!!
työtätekevä 68 v kirjoitti:
Kyllä kai lain mukaan sopimuksen ylittävistä työtunneista täytyy keskustella tekijän kanssa, sopiiko vaiko ei.
Sairausajan palkka ja lakisääteiset tauot, ovat todellakin lakisääteisiä, TES:ssä määritellään niiden minimimäärät.
Mitä tulee tuohon työvuorojen sekaannukseen sairaslomapäivänäsi, niin mikäli olet heti sairastuttuasi työnantajalle/viipymättä ilmoittanut sairaslomastasi, on koko sekaannus siinä tapauksessa työnantajasi vastuulla. Työnantaja laatii työvuorolistat ja vastaa niiden ajantasaisuudesta, sekä informoi henkilökuntaa niiden muutoksista.
(sairaaksi on ilmottauduttava viipymättä, heti kun sairastuu/joutuu sairaslomalle, eli ei missään nimessä 5min. ennen työvuoron alkua.)
Sinuna ottaisin heti yhteyttä joko liittoon tai alueesi työsuojelupiiriin! Mikäli työnantajasi yrittää saada sinua allekirjoittamaan vaikka kirjallista varoitusta tai muuta sellaista, ÄLÄ missään nimessä allekirjoita mitään ennenkuin olet käynyt näyttämässä paprut liitossa/työsuojelupiirissä. Sanoisin että karenssin tuleminen riippuu paikkakunnasta ja työvoimatoimiston työntekijöistä. Itse olin joitakin vuosia sitten Jyväskylässä työssä, joka oli henkisesti todella rankkaa. Yritin silloin keskustella ongelmista työnantajan kanssa, mutta koska hän ei yhtään tullut vastaan eikä edes nähnyt mitään ongelmia, irtisanouduin työstä. Tein jälkikäteen asiasta selvityksen työvoimatoimistoon enkä saanut karenssia, vaan sain peruspäivärahaa ihan normaalista! Neuvoisin sinua keskustelemaan asiasta liiton lisäksi myös työvoimatoimiston virkailijoiden kanssa, jotta oikeutesi "työttömyysrahaan" säilyy, mikäli päätät irtisanoutua.
- Kiitos vaan!
isiris kirjoitti:
Sanoisin että karenssin tuleminen riippuu paikkakunnasta ja työvoimatoimiston työntekijöistä. Itse olin joitakin vuosia sitten Jyväskylässä työssä, joka oli henkisesti todella rankkaa. Yritin silloin keskustella ongelmista työnantajan kanssa, mutta koska hän ei yhtään tullut vastaan eikä edes nähnyt mitään ongelmia, irtisanouduin työstä. Tein jälkikäteen asiasta selvityksen työvoimatoimistoon enkä saanut karenssia, vaan sain peruspäivärahaa ihan normaalista! Neuvoisin sinua keskustelemaan asiasta liiton lisäksi myös työvoimatoimiston virkailijoiden kanssa, jotta oikeutesi "työttömyysrahaan" säilyy, mikäli päätät irtisanoutua.
No todellakin sitten on kaupungista ja TE-toimiston virkailijasta kiinni.
Minua kiusattiin todella rankasti liki 4 vuotta.Työnantajan edustajat eivät asialle tehneet mitään lukuisista pyynnöistä huolimatta. Lopulta kiusaaminen meni niin pitkälle, että työantajan toimesta asiasta tehtiin ensin poliisi asia joka sitten peruttiin koska aihetta ei olllut, vain muutaman kiusaajan keksimä juttu.Ja kun vaadin asialle selitystä, sain ITSE kirjallisen varoituksen asiattomasta käytöksestä ja kehoituksen hakea muualta töitä. Toimeni oli vakituinen kaupungin toimi ,mutta muuta työtä minulle ei edes tarjottu vaan minua KIELLETTIIN enää palaamasta työpaikalleni?!! Olin PKS;n erään ison kunnan palkkalistoilla.
Asuin kuntani eli Hyvinkään TE-toimiston virkailija päätti sitten, selvitykseni jälkeen ,että kun minulla ei kuulemma ollut mitään syytä sanoa itseäni irti saan 3kk karenssin!!!
Syitähän oli useita (jouduin käymään viimeisimmän jutun johdosta 3krt. psykiatrillakin) ja niistä painavin juuri tuo henkinen kiusaaminen, joka oli todella rankkaa!! Tein töitä auttaakseni muita ja itse olin henkisen väkivallan uhrina vuosia kenenkään piittaamatta.Rahatta nyt olen ollut 3kk ja tämän paikkakunnan KELA;n kanssa sain jo viime syksynä vääntämällä vääntää sairaspäivärahoista joten mitenhän mahtaa käydä työttömyysturvan kun karenssi päättyy?? - 1 mummeli
KYSY NEUVOA ASIANTUN kirjoitti:
JOS TYÖSOPIMUKSESSA ON NOIN TARKKOJA SÄÄNNÖKSIÄ ???? VOIT TIETYSTI YRITTÄÄ PURKAA TYÖSOPIMUKSEN SOPIMUSRIKKOMUKSEN VUOKSI JOLLOIN KARENSSI EI PÄDE....
JOS KUULUT LIITTOON VOIT SAADA APUA,,,MUTTA EPÄILEN ETTÄ OLET TAAS YKSI NIITÄ LIITOTTOMIA JOITA HÖYNÄYTETÄÄN KUN EI VIISTSI MAKSELLA PROSENTTIA PALKASTA AMMATTIJÄRJESTÖLLEOletko julkisella puolella vaan yksityisellä ? Ole tyytyväinen kun sinulla on työtä.Ei sinulla kyllä työaika lakiin verrattavia tunteta ylitä .Mutta jos työnantajan kanssa tehdään sopimus vaikka että teet kaksi tuntia päivä niin ei saa kysymätä tunteja laittaa lisää.Yritä päästä sopimukseen työnantajan kanssa, hän kokeilee sinua koe ajalla.Seuraavaksi liity jo nuorena liittoon niinkuin edelleni sinua neuvoo.Työnantajat kyllä käyttää joskus röyhkeästi hyväksi niitä jotka ei ole liitossa.Netistä löydät oman alan liittosi ja omalta paikkakunnalta osaston ota reippaasti yhteyttä toimijoihin.Minä olen kokenut irtisanomisen sairauslomalla. Kun olin ammattiliitossa niin se hoiti minun asian minun voitoksi, jälkeen päin olen aatellu että kyllä kannattaa muutama kymmenen euroa maksaa kun apua saa.Nyt olen eläjeläinen ja maksan vaan 5€ kuussa että säilyy jäsenyys.Näin ollen saat edut kuin olisin työssä.Vakuutukset voimassa ja ynnä muuta ajanviete puolelta.
- Samassa veneessä
Viimeksi tänään tilanne:
Olen sairaslomalla josta ilmoittanut työnantajalle. Liikettä ja sen avaukseen liittyviä toimenpiteitä ei ole suoritettu, kun työkaveri tulee omaan vuoroonsa töihin, tarkistaa työvuorolistasta kenen olisi pitänyt avata. NO MINUN! appa jee minun työvuorolistassa lukee kohdallani vapaa-päivä ( että olen sairaslomalla) ja että ite pomolla olisi ollut aamuvuoro. Tätä nyt sitten maanantaina selvittelemään.. huoh..Miksi suostut moiseen? Olen itse vähän samanlaisessa työpaikassa ja ongelmat olen ratkaissut siten että en vaihda vuoroja, mene sairaslomalla töihin, perin palkkasaatavani ja jos siihen ei suostuta niin olen yhteydessä liittoon/ palkanlaskentaan itse. Jos palkat eivät tule oikein tai työnantaja ei maksa tarvittavia korvauksia (kuten sairasloma-ajan palkka, koe-ajalla muistaakseni 50% oikeasta palkasta ja työterveys kuuluu kaikille mikäli sellainen mihin sisältyy myös hoito yrityksellä on) Ota myös aina selvittelyihin mukaan joku muu henkilö todistajaksi äläkä anna periksi missään tilanteessa. Voit myös kieltäytyä ihan hyvin tekemästä yli 40 tuntia viikossa meneviä töitä koska ylityöt ovat vapaaehtoisia. Jos esimiehesi tästä hermostuu ja antaa potkut (Mitä todennäköisesti ei tee) niin ethän voi hävitä mitään koska itse haluat pois?
- samassa veneessä
Samassa veneessä kirjoitti:
Miksi suostut moiseen? Olen itse vähän samanlaisessa työpaikassa ja ongelmat olen ratkaissut siten että en vaihda vuoroja, mene sairaslomalla töihin, perin palkkasaatavani ja jos siihen ei suostuta niin olen yhteydessä liittoon/ palkanlaskentaan itse. Jos palkat eivät tule oikein tai työnantaja ei maksa tarvittavia korvauksia (kuten sairasloma-ajan palkka, koe-ajalla muistaakseni 50% oikeasta palkasta ja työterveys kuuluu kaikille mikäli sellainen mihin sisältyy myös hoito yrityksellä on) Ota myös aina selvittelyihin mukaan joku muu henkilö todistajaksi äläkä anna periksi missään tilanteessa. Voit myös kieltäytyä ihan hyvin tekemästä yli 40 tuntia viikossa meneviä töitä koska ylityöt ovat vapaaehtoisia. Jos esimiehesi tästä hermostuu ja antaa potkut (Mitä todennäköisesti ei tee) niin ethän voi hävitä mitään koska itse haluat pois?
lisäys vielä tuohon edelliseen kun näköjään jäi välistä lause :D siis jos työnantaja toistuvasti laiminlyö palkanmaksuvelvollisuutensa tai maksaa palkat väärin niin se on muistaakseni peruste irtisanoutumiselle ilman karenssia. Kannattaa toki varmistua asiasta vielä työkkärissä. Sairaslomarahojen maksamatta jättämisen pitäisi riittää.. Saatavat voi myös periä vielä 5 vuotta myöhemmin.
- AlfMelmac
Viimeksi tänään tilanne:
Olen sairaslomalla josta ilmoittanut työnantajalle. Liikettä ja sen avaukseen liittyviä toimenpiteitä ei ole suoritettu, kun työkaveri tulee omaan vuoroonsa töihin, tarkistaa työvuorolistasta kenen olisi pitänyt avata. NO MINUN! appa jee minun työvuorolistassa lukee kohdallani vapaa-päivä ( että olen sairaslomalla) ja että ite pomolla olisi ollut aamuvuoro. Tätä nyt sitten maanantaina selvittelemään.. huoh..Pidä paikkasi,sillä itse etsinyt työtä lomautuksen jälkeen 6 kk. Ei mitään ja kursseille en pääse. Vee-vee.
- kyrnyyri
voi apua kirjoitti:
Kysyjän syyllistäminen on varsin turhaa. Selvästi hänen työssään on asiat päin honkia, joten on ihan fiksua kysyä neuvoa muilta, jotka ehkä tietävät häntä paremmin ja osaavat auttaa.
Päin honkia? Eihän tässä ole kuin yksipuolinen selvitys asioista. Kysyjä voi sepittää vaikka mitä puutaheinää. Se, ettei ole ymmärtänyt mitä on sopinut työsopparissa, ei tarkoita että työnantaja toimis miten sattuu.
Ekaa kertaa yleensäkin kuulen kun joku valittaa, että joutuu tekemään enemmän työtunteja, yleensä valitetaan, ettei saa tehdä töitä tarpeeksi.
Muutenkin homma näissä lammasjutuissa menee niinpäin, että jos ei työnantajan tarpeisiin halua vastata, niin on parempi siirtyä muualle. Miks kysyjä yleensäkään jauhaa mistään karenssista, menee vaan muualle töihin, jos jollekin työnantajalle kelpaa. Vai onko ainoa vaihtoehto jäädä vetämään lonkkaa? Jos näin on niin toimeentulotuki tulee kyseeseen, sekin voi tosin tulla leikattuna jos sattuu olemaan oikein urpo käsittelijä. Tuskin "tienesteihin" mitään suurta eroa tulee, jos tekee vaan 20 tuntista viikkoa esim. - PerttiP
Melko varmaan tulee karenssi, työkkäri jakaa niitä mielellään. Varmasti ohjeistettu kireämpään linjaan kun koko maa luisumassa melko todennäköisesti konkursiin tällä menolla.
Itse sain karenssin kun kävin työhaastattelussa, olin ilmeisesti liian koulutettu ja kyselin liikaa firman toimintatavoista ja lehtiartikkeleiden todenperäisyydestä.
Kertoivat työkkäriin, että olin kieltäytynyt työtehtävästä ja eipä siinä vakuuttelut paljon auttanut. En myöskään ole saanut kyseisestä yrityksestä vastausta, enkä yhteydenottoa asian tiimoilta.
Aika P...skoja voivat olla, vaikka ei ruohonjuuritasolle hakisikaan.
Sain kumminkin hyvän ja asiallisen työpaikan, mutta karenssia kärsittiin. Huomasin, että kyseinen epäasiallisesti toiminut yritys on alihankkijana nykyiselle työnantajalleni ja itse olen vastuussa noista asioita. Odotan innolla seuraavia neuvotteluita kyseisen alihankkijan kanssa... - ei se aina toimi
KYSY NEUVOA ASIANTUN kirjoitti:
JOS TYÖSOPIMUKSESSA ON NOIN TARKKOJA SÄÄNNÖKSIÄ ???? VOIT TIETYSTI YRITTÄÄ PURKAA TYÖSOPIMUKSEN SOPIMUSRIKKOMUKSEN VUOKSI JOLLOIN KARENSSI EI PÄDE....
JOS KUULUT LIITTOON VOIT SAADA APUA,,,MUTTA EPÄILEN ETTÄ OLET TAAS YKSI NIITÄ LIITOTTOMIA JOITA HÖYNÄYTETÄÄN KUN EI VIISTSI MAKSELLA PROSENTTIA PALKASTA AMMATTIJÄRJESTÖLLELiitto auttaa vaikka ei kuulu liittoon...ja jokainen saa itse päättää kuuluuko liittoon vai ei...joten turhaa purnaammista tämmöinen...itse päätin vaihtaa alaa ja sain kahden kuukauden karenssin,työkkäristä ohjattiin hakemaan toimeentulotukea ja sossun vastaus oli,että 182€ on riittävä määrä kahdelle kuukaudelle elämiseen ja yli 900€ vuokran hoitamiseen,oisit säästänyt...sillain tää valtio auttaa...
- kari karenssi
Lyhyesti voisi sanoa, että karenssi tulee varmasti, jos sinä et miellytä työkkäriä. Lait ja asetukset ovat ihan sivuseikkoja.
Työkkärit on saanyt ylempää ohjeet, että kaikessa tulee säästää ja paljon ja siksi työkkärit suorastaan etsivät henkilöitä, joille voisi heittää mahdollisimman pitkän kanrenssi.
Työkkäreillä on siis "tulosvelvoite", joka pitää täyttää tai muuten he joutuvat itse työttömäksi. Valtio tarvitsee paljon rahaa eurosotkujen kattamiseen ja kaikki keinot on käytössä. Oikeuteen ei kannata vielä mitää: he kuuluvat samaan porukkaan. - tomppelille
ei se aina toimi kirjoitti:
Liitto auttaa vaikka ei kuulu liittoon...ja jokainen saa itse päättää kuuluuko liittoon vai ei...joten turhaa purnaammista tämmöinen...itse päätin vaihtaa alaa ja sain kahden kuukauden karenssin,työkkäristä ohjattiin hakemaan toimeentulotukea ja sossun vastaus oli,että 182€ on riittävä määrä kahdelle kuukaudelle elämiseen ja yli 900€ vuokran hoitamiseen,oisit säästänyt...sillain tää valtio auttaa...
Huhhuh mitä tekstiä. Liitto ei tasan tarkkaan auta ellei ole jäsen. Ja mitäs ihmettä, päätit vaihtaa alaa ja sait karenssin ? Eikö sulla siis ollutkaan uutta työpaikkaa valmiina ? Kyllä senverran pitäisi tietää että siinä vaiheessa tulee karenssi.
- karenssi tulee
Vai niin, mitähän olet alunperin sopinut työtunneiksi ? Kuule ei onnistu ilman karenssia itseään irtisanoa.
- Zimmermannen
Karenssi on vähä niiku räpin Suomen-mestaruus. Sen kaa pitää vaa elää. http://www.youtube.com/watch?v=A7bLevctvW0
- Baskeriville
Minusta työnantaja syyllistyy tuossa työsopimusrikkomukseen. Jos hän on tehnyt työntekijän kanssa työsopimuksen ja siinä on sovittu tietystä työajasta, sen lisäksi tehtävä lisätyö tai ylityö käsittääkseni vaatii työntekijän suostumuksen.
JOS sulla on koeaika päällä, kannattaa pitää siihen asti mölyt mahassa, kun se päättyy. Mutta sen jälkeen mielestäni työnantajalla ei ole oikeutta tehdä mitään toimenpiteitä vain sen takia, että työntekijä haluaa pitää kiinni työsopimuksessa sovitusta työajasta.
Jos tuon työaikakysymyksen takia asiat menevät työnantajan kanssa hankauksiin ja työnantaja esim. irtisanoo, minun mielestäni kyse on laittomasta irtisanomisesta ja niissä tapauksissa yleensä puhutaan vahingonkorvauksista jos asia menee työtuomioistuimeen tai oikeuteen.
Enkä kyllä ymmärrä, miten työvoimaviranomainen voisi sen katsoa sinun syyksesi. Jos itse katsot, että haluat tehdä tuollaista työaikaa ja siitä on työspoimuksessa sovittu, ja sen takia laittomasti tulet irtisanotuksi tai työnantaja purkaa työsopimuksen, niin kuinka työvoimaviranomainen voisi katsoa että se irtisanominen johtuu sinusta?- MOLEMMINPUOLISUUS
TYÖSOPIMUKSEN VOI ITSEKIN PURKAA KOEAJAN JÄLKEEN....TAI SEN AIKANA
EI KANNATA PALJOA JÄÄDÄ YRITYKSEN PALVELUKSEEN JOKA EI NOUDATA SOPIMUKSIA - Samassa Veneessä
MOLEMMINPUOLISUUS kirjoitti:
TYÖSOPIMUKSEN VOI ITSEKIN PURKAA KOEAJAN JÄLKEEN....TAI SEN AIKANA
EI KANNATA PALJOA JÄÄDÄ YRITYKSEN PALVELUKSEEN JOKA EI NOUDATA SOPIMUKSIAEi jos kyseessä on vuoden määräaikainen sopimus kuten aloittajalla ilmeisesti on. muutoin joutuu korvaamaan 2 viikon palkan työnantajalle.
- Näin
''Jos itse katsot, että haluat tehdä tuollaista työaikaa ja siitä on työspoimuksessa sovittu, ja sen takia laittomasti tulet irtisanotuksi tai työnantaja purkaa työsopimuksen, niin kuinka työvoimaviranomainen voisi katsoa että se irtisanominen johtuu sinusta?''
Sillä ei ole merkitystä työttömyyskorvauksen saamisen kannalta, miten itse arvioi tilanteen. Jotta olisi oikeus työttömyysturvaan, pitää olla valmis kokoaikatyöhön. Tuo on laissa. Vain osa-aikaeläkkeellä oleva voi hakea osa-aikatyötä.
Työttömyysturvalaki:
Työttömyysetuuteen on tässä laissa säädetyin edellytyksin oikeus kokoaikatyötä hakevalla työttömällä työnhakijalla. Työkyvyttömyyseläkettä osaeläkkeenä saavalla työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen, vaikka hän ei hae kokoaikatyötä. - voieiei
Ota yhteyttä liittoon, he selvittävät työssäsi tapahtuneet vääryydet.
Valitettavasti mikään ei kelpaa työstä irtisanoutumiseen, niin että karenssia tulee jos niin teet.
Ainoastaan jos työnantaja sanoo sinut irti, niin silloin ei.
Suomessa on työnantajain markkinat, sillä "aina on tilalle tulijoita jos natiset, ei ole pakko olla" sanovat. Mutta työntekijällä on valinnat vähissä. Ota siis oikeasti yhteyttä sinne liittoon.- jaa-pajaa
Olen käsittänyt että karenssia tulee myös silloin, jos et ole yrittänyt tehdä töitäsi kunnollisesti. Mietin nimittäin ensimmäisenä, olisiko tässä tapauksessa voinut alkaa hankalaksi työntekijäksi ja vain odottaa, että pomo irtisanoo. Tosiaankin kaiketi siitäkin voi tulla karenssi. Ainakin kaikissa työkkärin ehdottamissa koulutuksissa, harjoitteluissa yms. tulee karenssi siitäkin, ettet ole suostunut ottamaan asiaa tosissasi ja ollut innoissasi uudesta tekemisestä yhtä paljon kuin työkkäri itse.
- LAKI JA OIKEUS
KYLLÄ KELPAA JOS TYÖSOPIMUS PURETAAN..SE EI OLE IRTISANOUTUMISTA JOS TS- LAKIA RIKOTAAN
- laki ja oikeus
LAKI JA OIKEUS kirjoitti:
KYLLÄ KELPAA JOS TYÖSOPIMUS PURETAAN..SE EI OLE IRTISANOUTUMISTA JOS TS- LAKIA RIKOTAAN
Työsopimuksen purkaminen
Työsopimuksen purkaminen on työsopimuksen irtisanomista järeämpi vaihtoehto ja siten työsopimuksen purkuun on oltava vakavammat perusteet kuin työsopimuksen irtisanomiseen.
Työnantaja saa purkaa työsopimuksen noudatettavasta irtisanomisajasta tai työsopimuksen kestosta riippumatta päättyväksi heti vain erittäin painavasta syystä. Tällaisena syynä voidaan pitää työntekijän työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.
Työntekijä saa vastaavasti purkaa työsopimuksen päättyväksi heti, jos työnantaja rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai laista johtuvia, työsuhteessa olennaisesti vaikuttavia velvoitteitaan niin vakavasti, että työntekijältä ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.
Jos työsopimus puretaan, työsuhde päättyy välittömästi. Siten kun työsopimus puretaan ei noudateta irtisanomisaikaa. Erona irtisanomiseen on myös se, että myös määräaikainen työsopimus voidaan purkaa. On huomattava, että työsopimuksen purkaminen edellyttää aina erittäin painavaa syytä. Sanamuodostakin on pääteltävissä, että kovin vähäisillä perusteilla työsopimuksen purkaminen ei tule kyseeseen. Työnantajan tulisikin olla erityisen varovainen harkitessaan työsopimuksen purkua. Työsopimuksen purkuun edellytetään työntekijän rikkeiltä vakavampaa luonnetta kuin irtisanottaessa työntekijä. Työsopimus voidaan purkaa vain työntekijän henkilöön liittyvillä perusteilla. Siten työsopimuksen purkaminen ei ole mahdollista vetoamalla tuotannollisiin ja taloudellisiin perusteisiin.
LAITON TYÖSOPIMUKSEN PURKU
Jos työnantaja purkaa työntekijän työsopimuksen ilman lainmukaisia perusteita, voidaan työnantaja velvoittaa suorittamaan työntekijälle korvausta työsuhteen perusteettomasta päättämisestä.
Myös Jos työntekijä on purkanut työsopimuksen ja työsopimuksen purku on johtunut työnantajan tahallisesta tai huolimattomasta menettelystä, työnantaja on määrättävä maksamaan korvausta työsopimuksen perusteettomasta päättämisestä. Yksinomaisena korvauksena työnantaja voidaan velvoittaa suorittamaan työntekijälle vähintään kolmen ja enintään 24 kuukauden palkka. Työehtosopimuksen perusteella valitulle luottamusmiehelle ja luottamusvaltuutetulle suoritettavan korvauksen enimmäismäärä on kuitenkin 30 kuukauden palkka.
Korvauksen suuruutta määrättäessä otetaan huomioon työtä vaille jäämisen arvioitu kesto ja ansion menetys, määräaikaisen työsopimuksen jäljellä ollut kestoaika, työsuhteen kesto, työntekijän ikä ja hänen mahdollisuutensa saada ammattiaan tai koulutustaan vastaavaa työtä, työnantajan menettely työsopimusta päätettäessä, työntekijän itsensä antama aihe työsopimuksen päättämiseen, työntekijän ja työnantajan olot yleensä sekä muut näihin rinnastettavat seikat.
huom ei sovelleta koeaikaan - työnantaja/yrittäjä
jaa-pajaa kirjoitti:
Olen käsittänyt että karenssia tulee myös silloin, jos et ole yrittänyt tehdä töitäsi kunnollisesti. Mietin nimittäin ensimmäisenä, olisiko tässä tapauksessa voinut alkaa hankalaksi työntekijäksi ja vain odottaa, että pomo irtisanoo. Tosiaankin kaiketi siitäkin voi tulla karenssi. Ainakin kaikissa työkkärin ehdottamissa koulutuksissa, harjoitteluissa yms. tulee karenssi siitäkin, ettet ole suostunut ottamaan asiaa tosissasi ja ollut innoissasi uudesta tekemisestä yhtä paljon kuin työkkäri itse.
Me työnantajat olemme sen veran solidaarista sakkia, että jos joku tekee tahallaan työnsä huonosti tai muuten käyttäytyy sopimattomasti, olemme yhteydessä seuraavaan työpaikkaasi. Todennäköisemmin seuraava työnantajasi kysyykin edellisestä työpaikasta mikä oli pois lähtemisen syy.
Huonon työntekijän maine kantaa kauas. - Työntekijä/tekijä
työnantaja/yrittäjä kirjoitti:
Me työnantajat olemme sen veran solidaarista sakkia, että jos joku tekee tahallaan työnsä huonosti tai muuten käyttäytyy sopimattomasti, olemme yhteydessä seuraavaan työpaikkaasi. Todennäköisemmin seuraava työnantajasi kysyykin edellisestä työpaikasta mikä oli pois lähtemisen syy.
Huonon työntekijän maine kantaa kauas.Kai te työnantajat/yrittäjät muistatte myös rehellisesti kertoa sen, että olette itse rikkoneet sääntöjä ja moraalisia ohjeita ja esim. itse syyllistyneet työilmapiirin huonotamiseen,kiusaamiseen tai kiusaamisen ylläpitämiseen?!!
Kai te muistatte ,että laki velvoittaa myös teitä?!
Ja tiedoksi sinulle työnantaja/yrittäjä , me työtä tekevät alaiset olemme myös sen verran solidaarisia toisiamme kohtaan ,että hyvin mielellämme kerromme uudelle työntekijälle tai jostain epäasiallisesta paikasta työtä hakevalle mihin paskaan kätensä on iskemässä.
Varsinkin keikkaliset eri aloilla mieluusti valistavat toisiaan ,minne kannattaa keikalle mennä ja minne ei.
Loppuu keikkatyöntekijät hyvin äkkiä siitä firmasta jolla ei ole puhtaat jauhot pussissaan!
- tulleepijuu
kyllä aina tulee karenssi mutta eipä se haittaa juurikaan kun sossu joutuu silloin elättämään sinut.
- HÖPÖ HÖPÖ
Sossu ei elätä karenssissa olevaa ellei ole yksinäinen henkilö!
Itse olen karenssissa ja apua on saatu vain kirkolta ruokaapuna sossu katsoo miehen tulot joten vaikka ne ei isot ole ei apua tipu!
Älä anna täällä vääriä tietoja. Myös lopputili ja lomapalkka yksinäiselläkin vaikuttaa toimentulotuen saamiseen!
- 3546317
Otapa yhteyttä ammattiliittoosi ja kysäise sieltä neuvoa, ennen kuin teet mitään.
- Nuori ja tyhmä oon
Älä pelkää sitä karenssia, ota sossusta toimeentulotukea.
Itellä oli vähän samanlainen tilanne, tosin en tiennyt millainen työsopimuksen pitäisi olla eikä siinä nuorena ja kokemattomana tiennyt mitään oikeuksistaan, että mitä voi vaatia ja mitä ei. Lopulta lähdin sieltä paikasta, kun muita töitä siellä ei ollut, ja oisin joutunut karenssiin, jollen olisi mennyt takaisin opiskelemaan.
Mutta sossu auttaa, jos työkkäri heivaa sut karenssiin. Ne tuijottelee siellä kuitenkin laipykäliä, niin ei niitä kiinnosta ihmiskohtaiset tapaukset. Parempi jos et kuluta terveyttäs huonossa työssä johon et voi mitenkään vaikuttaa, kun voisit etsiä jonkun paremman paikan. - Testaaja82
Yritä sopia työnantajan kanssa työsuhteen muuttamista määräaikaiseksi.
- giguli
Jos työkkäri saa asiasta vihiä, paukkuu karenssi.
- hakemuksia..
Maksaahan kela sulle sairauspäivärahaa. Todella huono homma, jos vatsatautisena töissä.
Olet varmaan jo saanutkin työkkäristä/liitosta ohjeita tilanteen korjaamiseksi.
Minäpä voisin tulla tekemään ne liiat tunnit.- samassa veneessä
Ei maksa ellei ole yli 10 päivää sairaslomalla.
- tekosairaita
Kela ei maksa työssä olevan sairauspäivärahaa. Sen maksaa työnantaja.
- Vakuutusoikeutta
Vain työnantajaa kuullaan.
- Karenssi tulee
Sanoisin, että sinulla ei ole mitään mahdollisuutta välttyä karenssilta. Eli 90 päivän karenssi noin 1 kk. ennen kuin alkaa rahaa tulemaan. Eli koita pärjätä tuonne heinäkuun loppuun jotenkin.
- Näinpä
Kuulostaa sille, että työnanataja on kaiken pahan alku? Näinhän se on, itsessähän ei ole ikinä ole mitään vikaa.
Tämä suomalainen nykykulttuuri on sitä, että ammattiliitot ajaa niin jotta työntekijä saisi mahdollisimman paljon rahaa tekemättä yhtään mitään.
Ja näille vikisijöille sitten olisi luotava työpaikkoja, että on paikka missä valittaa.
Toivottavasti AKT:n jupakasta lähtisi ammattiliittojen alasajo. Ei olis ketään joka tukisi laiskottelua laillisesti.- Olet hitleriläinen
Hitler lakkautti työväenunionit ensi töikseen 1933.
- 176äo
Niinhän se onkin. Ei nykypäivänä oikein ole enää kunnon työnantajia, vaan kaikenlaisia ns. yrittäjiä, jotka esim. hoitavat vanhuksia alaarvoisissa paikoissa, epäpätevällä henkilökunnalla ja tietenkin yksi hoitaa yhtätoista.
Tämä on esimerkki vain yhdeltä alalta, mutta tämän sorttista laillistetua harmaata taloutta harjoitetaan suomessa monella alalla. Nämä unelmahöttö yrittäjät luulevat olevansa jotain maailmanparantajia ja yrittävät kusettaa ihmisiä.
Heistä suurin osa on ihmisiä, jotka eivät ole oikein menestyneet työelämässä ja päättävät sitten pätevöityä yrittäjiksi. suomi on siitä hullu maa, että kunhan sinulla ei ole verovelkoja, voit aloittaa lähes minkälaisen yritystoiminnan tahansa ja luulla vielä olevasi ammattilainen. - Reich
Olet hitleriläinen kirjoitti:
Hitler lakkautti työväenunionit ensi töikseen 1933.
Kansallissosialistisessa Saksassa ei myöskään ollut työttömiä.
- dfbdfbh
Reich kirjoitti:
Kansallissosialistisessa Saksassa ei myöskään ollut työttömiä.
Ja orjatyövoimaa oli erittäin paljon.
- karensissa ollut
ei sossu tule niin vaan hätiin. täytyy otta tilit miinuksel yms. eikä passaa olla lainoja niin ikään
- on se vaikeeta
Karenssi tulee varmasti. Esim. kuuden tunnin päivään ei lain mukaan tarvitse kuin yksi 10 minuutin tauko, kahdeksan tunnin päivään yhteensä 20 minuuttia taukoja. En ole ikinä ollut sellaisessa työssä jossa ruokatunti olisi tunnin. Puolentunnin ruokatauoko voi olla ns. omaa aikaa, joka korvataan joka päivä. Eri asia on irtisanoutua jos ylitöitä, yli kahdeksan tunnin päiviä, on jatkuvasti eikä niistä makseta korvauksia.
- 6:tta tuntia tehnyt
Jaa. Kyllä itsellä oli lain mukaan ruokatauko 20 minuuttia. Ja pakko niitä taukoja on pitää ruumiillisessa työssä. Juomatta ei jaksa kauaa heilua.
- että silleen
6:tta tuntia tehnyt kirjoitti:
Jaa. Kyllä itsellä oli lain mukaan ruokatauko 20 minuuttia. Ja pakko niitä taukoja on pitää ruumiillisessa työssä. Juomatta ei jaksa kauaa heilua.
Kuin kauas sun pitää juomaan lähteä, etkö osaa vesipulloa mukana kuljettaa. Tässä tuntuu etteivät kaikki edes tajua mitä työnteko on. Eikä kaikki ole lukeneet tessiä, eivätkä työaikalainsäädäntöä. Kerrotko vielä minkä lain mukaan sinulla on 20 minuutin tauko, kuuden tunnin päivässä ? Esim. kahvitaukoja ei ole lain mukaan olemassa, ne on paikallisia sopimuksia.
- keslhjks
että silleen kirjoitti:
Kuin kauas sun pitää juomaan lähteä, etkö osaa vesipulloa mukana kuljettaa. Tässä tuntuu etteivät kaikki edes tajua mitä työnteko on. Eikä kaikki ole lukeneet tessiä, eivätkä työaikalainsäädäntöä. Kerrotko vielä minkä lain mukaan sinulla on 20 minuutin tauko, kuuden tunnin päivässä ? Esim. kahvitaukoja ei ole lain mukaan olemassa, ne on paikallisia sopimuksia.
Pikaruokaloissa ei esimerkiksi saa kuljettaa vesipulloa mukana. Toki nopeasti 2 minuuttia voi käydä hörppimässä taukohuoneessa tms. sivussa, mutta itse keittiöön tai kassalle ei saa tuoda juomiaan. Ruokatauko on 30 min palkaton ja muita taukoja ei pidetä, vaikka lain mukaan varsinkin kesäkuumalla kuuluisi olla ylimääräisiä taukoja. Näin ainakin aikanaan, kun olin itse pikaruokalassa 18-vuotiaana.
- 6:tta tuntia tehnyt
että silleen kirjoitti:
Vai niin. TES:n mukaan 6 tunnin päivään kuuluu yksi 20 minuutin tauko. Ja aina on kehuttu työpanosta. Kyllähän laiskat jaksavat tauotta vaikka kuinka pitkään. Tulepa vääntämään kättä.
- Tri.Sorbus
että silleen kirjoitti:
Mikä vitun natsi sinä olet?
- teheth
Sinun ei ole pakko tehdä minuuttiakaan ylityötä, kun kerta työsopimuksessakaan ei ole sellaista mainintaa!
Taidan tietää, missä olet töissä, lehtimyyjänä. Niillä on tosi huonot olot varsinkin pikkufirmoissa.- yrittäjäduunari
Minä olen nollut lehtimyyjänä pienssä firmassa. Ei siinä mitään vikaa ollut. Siisti työ ja tienasin hyvin. Mutta minä olenkin kova tekemään töitä enkä narise joka asiasta.
Monissa työpaikoissa olen ollut, mutta nyt kun ole nyrittäjä, ikinä en ole ennen joutuntut näin kovasti tekemään töitä. On kaduttanut yrittäjäksi ryhntyminen mutta ikää alkaa olla jo sen veran että pakko on tätä duunia tehdä eläkeikään saakka aj ehkä kauemminkin, kun ei ole ollut kovin isoja eläkemaksuja vara maksaa. oten ei ole iso eläkekään. Tähän esinen eläkekertymäni vähän reilu 700 euroa ja 17 vuotta olen tehnyt ilman lomia 12-16 tuntisiä työpäiviä.
Tätä on yrittäjän elämä Suomessa.
Tiesittekö, että Suomessa on uusi köyhälistö, johon kuuluu usemapi tuhat yrittäjää.
- oyhiuyfhtgf
karenssia paukkuu ei maha mitään
- 16+12
Kaikista paras on jos pyrit itsenäistymään ja irtautumaan ulkoisista siteistä kokonaan. Jos teet itsesi riippuvaiseksi niin sinua on helppo pompottaa, mutta jos et suostu siihen, niin kukaan ei voi sinua pompottaa. Asiat ovat menneet tämänlaiseksi koska ihmiset ovat joustaneet oikeuksistaan vaikka ovat hyvin tienneet että heitä kohdellaan väärin.
Yhteiskunta on ihmisten luomus, mutta se on niin kieroutunut että se määrää meidän elinehdot ja on rasite sen sijaan että se toimisi meille tukena. Nykyinen ajatuksemme yhteiskunnasta on sitäpaitsi peritty, me emme sitä itse ole keksineet ja siksi meillä ei ole mitään moraalisia velvotteita sitä kohtaan. Olisimme vapaita muuttamaan sen vaikka heti, jos vain kaikki ymmärtäisivät sen asian.
Ongelma on ihmisten mielessä, sillä opimme ajatukset elämästä ja yhteiskunnasta jo lapsena, eli ongelman ratkaisu vaatii mielen selkeyttämistä niistä ajatuksista. Jos tahdot todella saada aikaseksi muutoksen, niin voit syventyä tähän enemmänkin ja ymmärrettyäsi asioita voit kertoa niistä muillekkin. Hyvä kirja joka kuvailee miten tämä tapahtuu löytyy sivulta www.alkuajatus.org
Oikea tapa kiertää karenssi on se tapa mikä toimii. Minä järjestin itselleni potkut akateemisesta työstäni rikkomalla kirjoittamattomia sääntöjä. Työnantajani oli sen verran rehellinen ettei alkanut valehtelemaan, vaan kirjoitti etten ollut sopiva työroolin, ja en saanut karenssia. Tutki tilannetta avoimin silmin, niin löydät kyllä porsaanreiän. Ota elämäsi omiin käsiisi, ja onnea sinulle! - aetjartj
työkkärin sontanaamoja ei vois vähempää kiinostaa ne syyt miksi joku työn lopettaa.
ne vaan katsoo että tuo on lopettanu omaehtosesti ja karenssiin lyövät. - tottuus
en tiedä onko täällä jo vastattu mutta eipähän tuolla väliä ole. Se mitä et saa kelasta niin saat soskusta, joten yksi lysti tuleeko 3kk karenssi vai ei. Itse meinasin aluksi valittaa omasta päätöksestä mutta totesin sen turhaksi koska jos saisinkin sitten yhtä äkkiä takautuvasti kelasta työttömyys korvausta niin sitten sosku pidättäisi.... eli aivan sama, elä stressaa! =)
- jjjjjjjjjjjjjjjkkkkk
sossu voi alentaa tukea 20% tai 40% karenssitapauksissa
- karviska
jjjjjjjjjjjjjjjkkkkk kirjoitti:
sossu voi alentaa tukea 20% tai 40% karenssitapauksissa
Laissa sanotaan, että sossu voi alentaa.. eli alentamista pitää harkita, mutta ainakin meidän sossu alentaa ihan heti ja asiakkaalle se sanotaan ilmoitusluontoisesti.
Itse sain aloittajan kaltaisessa tilanteessa viiden kuukauden työssäoloehdon, joten eipä taida päästä takaisin päivärahalle ikinä enää. Ikä painaa, muttei riitä eläkkeeseen.
- Työtön....
Ihme valitusta. Olisit vaan onnellinen, että sulla ylipäänsä on töitä. Aika moni työtön tekisi ihan mielellään sun työs. Ihmeellistä valtusta ensin siitä, ettei ole työtä ja sitten, kun sitä annetaan, sitä onkin liikaa. Aivan käsittämätöntä! Eikö ihmiset koskaan voisi olla tyytyväisiä siitä, että heillä ylipäänsä on työtä. Kaikilla ei ole yhtä hyvin asiat kuin sulla.
- Kokemusta on.
Karenssi tulee että räpsähtää.Itse olen omissa nahoissani kokenut sen ja työkkärille pitää olla tosi painavat syyt jos irtisanoutuu työstä itse.
- kerran kARENSSILLA
Sinä teit ison munauksen kun itse irtisanouduit työstä.
Niin kävi minullekin ja jälkikäteen kävi ilmi että jos työsuhde olisi katkaistu molempien yhteisestä sopimuksesta ei niin että irtisanoudut yksipuoleisesti eikä myöskään niin että työnantaja irtisanoo vain se mikä työkkärille kelpaa heidän luvallaan yhteisestä sopimuksesta tapahtuva työsuhteen purku.
Korostan työkkärin luvalla!!! - kERRAN KARENSSILLA
kerran kARENSSILLA kirjoitti:
Sinä teit ison munauksen kun itse irtisanouduit työstä.
Niin kävi minullekin ja jälkikäteen kävi ilmi että jos työsuhde olisi katkaistu molempien yhteisestä sopimuksesta ei niin että irtisanoudut yksipuoleisesti eikä myöskään niin että työnantaja irtisanoo vain se mikä työkkärille kelpaa heidän luvallaan yhteisestä sopimuksesta tapahtuva työsuhteen purku.
Korostan työkkärin luvalla!!!:vIELÄ SELLAINEN SEIKKA ETTÄ KUN MENET A: TYÖKKÄRIIN OLE ASIALLINEN JA JOS YKSI VIRKAILIJA EI KUUNTELE NIIN MENE TOISEN LUO JA OTA KAIKKI MAHDOLLISET PAPERIT MUKAAN.
jA VIELÄ HALUAN KOROSTAA LÄ TEE MITÄÄN ILMAN TYÖKKÄRIN LUPAA!!
- työtön mies
työkkäria ei pas..kan vertaa kiinnosta et miten sua kohdellaan työpaikalla. Karenssi tulee sata nolla luvuin. Työkkäriä ei kiinnosta ihmis oikeudet tai mitkään selitykset tai työsopimuksen laiminlyönti työpaikassa.
- Krista89
Et kertonut että millä alalla työskentelet,minun korvaan kuulostaa touhu tutulta ja itse olen ravintola-alalla töissä, itselläni on 70h/3vk:n soppari tällä hetkellä, mutta juurikin nyt on 3:n viikkoon tunteja 120,eli ylittyy reilusti, mutta esim meillä, MaRan tessin mukaisesti, on tuntien tasoittumis jaksot, eli jossain vaiheessa vuotta nämä ylimääräiset tunnit mitä nyt teen tulee näkymään sit vapaa päivinä, ja pienempinä tuntimäärinä jossakin tulevassa listassa. Kenties teillä samanlainen? välillä enemmän ja välillä vähemmän tunteja mutta vuosittaisella tasolla kun tunnit jakaa niin ne pitää kutinsa työsopimuksen mukaisesti. Ja tauot, itse teen parhaillaan 12h/vrk vuoroja, ja monesti on että ne mun tauot jää siihen yhteen taukoon kun käyn syömässä ettei heikko olo iske pitkässä päivässä. normaalisti jos on 6-8h päivä voi olla että en käy ollenkaan tauolla kiireen vuoksi ja siihen on vaan tyydyttävä. Minä ainakaan en ala valittaa taukojen puutteesta, tämä kuitenkin on ammatin valinta kysymys. Pitäisi jokaisella joka on ravintola-alalla töissä olla tieto että tauot pidetään asiakkaiden ehdolla,sit kun siihen on mahdollisuus jos on. Toki työnantaja voi tulla vastaan ja laittaa riittävästä henkilökuntaa töihin että tauotus onnistuu, mutta kun ennustajia emme ole eikä koskaan asiakaspalvelussa voi varmaksi tietää milloin on kiire ja milloin hiljaista.
- duuniaurakalla
Kuulostat kyllä aika nirsolta duunarilta.
Nimimerkillä, yrittäjä.
Toisinaan aloitetaan päivä viideltä ja lopetetaan puoletaöin. Syömään ehtii jos ehtii. Mutta tietysti jos sitä on laiskaksi sossutantaksi oppinut, niin oikean työntekeminen voi toki pelottaa.- Te can go fuck ts
Se on sinun omaa typeryyttä.
Jos olet tyhmä ja teet pitkää päivää niin itseppä olet homman valinnut.
Nimimerkillä, ei tyhmä yrittäjä.
- Otin loparit..
Oletko kenties vartiointialalla ?
Kohde media-alan konttori .... - Kohtalotoveri
Vastaavassa tilanteessa ollessani sanoin itseni irti koeajalla ja karenssia tuli, että napsahti. Karenssi oli omaa tyhmyyttäni, sillä työkkärissä ja liitossa minua neuvottiin, että ennenkuin sanoin itseni irti olisi kannattanut ottaa yhteyttä työkkäriin, omaan liittooni sekä työsuojelupiiriin. He olisivat hoitaneet asian siten, että epäkohdat olisi korjattu tai antaneet lausunnon, että irtisanoutumiselleni oli pätevät perusteet. Näin toimien en olisi saanut karenssia.
.
Suosittelen sinuakin ottamaan ihan ensimmäiseksi yhteyttä työkkäriin jo ENNEN kuin sanot itsesi irti. Näin saat luotettavaa tietoa miten pääset irti työpaikasta ilman karenssia.
.
Onnea matkaan! - kovat piipuun
Työnantajasi ei selvästi noudata työsopimusta ja työsopimuslakia. Älä irtisanodu vaan pura työsopimus kirjallisesti, koska työnantaja ei noudata sopimusta ja sinulle on syntynyt purkuperuste. Kun purat syystä työsopimuksem , ei työkkäri voi asettaa karenssia ja sinä voit vaatia vahingonkorvasta työnantajalta koska se on rikkonut työsopimuksen ehtoja.
- Te can go fuck ts
Työkkäriä nyt ei kiinnosta PAS-KAA-KAAN yhtään mikään.
Kattovat sen lakipykälän joka on heille edullisin joka pakottaa työnhakijan/työntekijän tekemään hänelle "löytynyttä" työtä työnantajalle mahdollisimman helposti.
Työvoimatoimistohan on nykyään työ- ja elinkeinotoimisto ja ajaa härkisti työnantajien ja työntarjoajien asioita.
Työntekijät/työnhakijat ovat aina lirissä tapahtui mitä hyvänsä. Työvoimatoimistosta saat todennäköisesti nyrpeitä ilmeitä ja katseita että "eikö työ kelpaakaan, etsitään sitten sinulle uusi paikka" jonka jälkeen antavat työhönosoituksen entistä räkäisempään firmaan.
Onneksi sossu auttanee ja tee kuten nimimerkki "kovat piippuun" ehdottaa.
Työvoimatoimiston karenssista kannattaa aina valittaa muutoksenhakulautakuntaan. - ue5je7
Jos työnantaja teetättää sulla kokoaikatyötä osa-aikatyön sijasta ja irtisanot itsesi tuolla perusteella niin karenssi on varma. Toisaalta jos sinulle ei makseta tehdyistä tunneista niin sitten heti yhteyttä liittoon tai työsuojelupiiriin ja riitautat asian, silloin sinulla on jotain kättä pitempää kun menet työkkäriin.
- joohoh
Sulle on varmasti paras, jos rahaa tulisi ilman työntekoa, kun työnantaja kiusaa eikä anna olla rauhassa.
- Siis TOD. järkkyä
Hei haloo,
Onhan se järkyttävää ja raskasta, jos joutuu tekemään enemmän kuin 75h / 3 viikon perioidissa. Tuosta pitää tehdä liittoon ja työsuojeluun ja työvoimatoimistoon heti ja välittömästi ilmoitus, että yrittävät tappaa työnteolla.
Sossun ja tökärit tuet alas, niin rupea se työ maittamaan.- työn orjat sorron...
Ja ehdottomasti ilmoitus myös ihmisoikeusliittoon! Tuohan on yhtä kidutusta, jos ei vähintään tunnin välein voi 5 tunnin vuoron aikana pitää kunnon kahvi- ja tupakkataukoa duunista!
Kyllä on työntekijän oikeudet huonot! Ja sitten pitäis vielä työtäkin tehdä palkan eteen! Mulle pitää ainakin maksaa jo ihan vaan pelkästä olemassa olosta!! ;) - Orjiapa niin
työn orjat sorron... kirjoitti:
Ja ehdottomasti ilmoitus myös ihmisoikeusliittoon! Tuohan on yhtä kidutusta, jos ei vähintään tunnin välein voi 5 tunnin vuoron aikana pitää kunnon kahvi- ja tupakkataukoa duunista!
Kyllä on työntekijän oikeudet huonot! Ja sitten pitäis vielä työtäkin tehdä palkan eteen! Mulle pitää ainakin maksaa jo ihan vaan pelkästä olemassa olosta!! ;)Eikä tässä vielä kaikki. Mikä katkeruus niitä kohtaan jotka käy palkalla= eli työstä saatavalla korvauksella jossakin ulkomailla nauttimassa ansaittua lomaa.
(huom siis työstä saatavalla korvauksella, ei sosiaalikorvauksilla)
Sitten sitä ollaan porvareitaa kun käydään lomalla. Olen tehnyt töitä sen verran, että saa hiukan säästöön elämän luxusta varten. Jokainen tuolla periaatteella voi olla porvari. Vai mitä ?
=)
- Kyllä se
hyvin todennäköistä on,että karenssi paukahtaa, jos sanot itsesi irti. Ota yhteys mieluimmin ammattiliittoosi.
- käsittämätöntä
Yksi meni oikein.
Pula on käsittämätön. - Huutolaiskäräjät
Et saa normaalia oikeutta, kuten huomaat tänne kirjoittavista systeemin orjista.
Vakuutusoikeuden perustelut
Työttömyysturvalain 2 luvun 9 §:n mukaan työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen päättymisestä lukien. Jos pystyt osoitamaan työkkärille työnantajan lainvastaisen menettelyn,silloin ei tule kait karessia,muuton kyllä ja tänä päivänä työkkärillä on sellainen kanta,että kaikissa tapauksissa tulee karessi,paitsi jos työnantaja on irtisanonut sinut sinusta johtumattomista syistä.Ja jos työtodistuksessa lukee,että eronnut omasta pyynnöstä,niin pitää olla lääkärintodistus miksei kelpaa ky.työhön.silloin välttyy karesilta.
- parempi vaihto ehto
Hauku työnantajasi niin saat potkut sillä vältät kadessin
- lapsitietää
Kyllä karenssin saa, vaikka saa potkut. Eli jos potkut johtuvat omasta käytöksestä. Vasta kun potkut johtuvat taloudellisista tai tuotannollisista syistä, voi välttää karenssin. Lapsikin sen tietää, ja nyt tiedät sinäkin.
- Lapsi vaan
Ei tiedä, että huono käytös ei oikeuta irtisanomaan kuin varoitusten perästä. Toiseksi tällaisia asioita ei voi työtodistukseen kuin vaikkapa:
Hän ei vaihtanut alushousujaan ja tervehti liian möreällä äänellä.
Tuollaiset eivät ole irtisanomisperusteita.
- työtön63
Jos sinulla on koeaika niin mielestäni sinä voit irtisanoutua ilman seuraamuksia. Eikö koeaika ole juuri sitä varten, että sekä työnantaja että työntekijä voi katsoa onko työ sinulle sopivaa. MUTTA tarkista ensin, ettei tule mitään hankaluukisa. Tsemppiä.
- ffffffffedf
Idiootit jakavat taas mielipiteitään mutu tuntumalla. Uskokaa pois että karenssi pamahtaa satavarmasti koeajasta huolimatta. Vaikka mitäpä se mulle kuuluu ketkä karenssin ottavat. Siitä vaan vapaasti.
- työorja
Hei!
Kuulostaa samalta minkä itse olen kokenut reilu vuosi sitten. kuukausien taisteluiden jälkeen tuli karenssi, sanovat vain että hae sossulta tuet. Vaikka ennen lopettamistani soitin monet kerrat työkkäriin kesken työpäivien, itkien miten väärin minua ja muita samassa harjottelussa oli kohdeltu. työkkärissä sanoivat aina että sopimusrikkomukset on riittävä peruste lopettaa ''työsuhde''. Toisin kävi. Olisi tarvittu lääkärintodistus uupumuksesta, jota tuli jopa yli 13h työpäivistä, joista ei ilmoitettu etukäteen (edes samana päivänä), ei ruokatunteja, ei taukoja. työ fyysisesti raskasta. Lopettaessani pomoni kiristi minua allekirjoittamaan hänen laatimansa sopimuksen, jossa minä luovun vaateista jatkoselvityksiin ja työt loppuvat hyvässä yhteisymmärryksessä! Ihan hirveää. Masennuin, mutta työkkäriin ei riittänyt terveydenhoitajan kirjoittama todistus työuupumuksesta.Todella rankka prosessi, en toivo kenellekään samaa. Neuvonkin ottamaan aina mahd lyhyitä jaksoja ja sitten vaikka pidentää sopimusta jos tykkää olla töissä! - nuorityöntekijä
Kiitos vastauksista , kannustuksesta, neuvoista ja ymmärryksestä! :)
Joistain vastaajista huomasivat etteivät selvästi olleet jaksaneet viestiäni loppuun asti lukea, vaan vain sen että haluan lopettaa työt ja mietin kuinka karenssin kanssa käy. Tuomio tietty laiska ja sosiaalipummi.
Selviöksi nyt vielä, että työtunnit kyllä kelpaavat, mutta eivät sovi juuri nyt elämäntilanteeseeni josta on työnantaja on ollut alkujaankin tietoinen, lisäksi täytyyhän työtuntien määrä ja sopimus olla ajantasaiset, siinä tulee muuten palkanmaksun ja lomapäivin yms. kanssa ongelmia.
Nyt ihanien työkavereiden avustuksella saan tämän muutaman viikon ajan työtunteja tilanteeseeni sopivammaksi, jonka jälkeen tunnit enemmän kuin tervetulleita! Huolestuttaa tietysti vain sitoutua yritykseen missä ilmennyt yhä lisää kaikenlaista hämäryyksiä.
olen suorittanut myös kaksi tutkintoa yhtäaikaa, joiden ohessa myös tehnyt kokoajan töitä, joten laiskuudesta ja työnkarsastamisesta en ole kyllä samaa mieltä.
Jatkossa edetään työkavereiden avustuksella ja tuella, koeajan päättyessä neuvottelen sopimukseni ajantasalle, ja etsin aktiivisesti muuta työtä. Luultavasti tulee käymään näin.
Irtisanoutuessasi työstäsi saat karenssin koska et pysty toimittamaan mustaa valkoisella kohtelustasi. Suomen laki tosin antaa mahdollisuuden olla ottamatta vastaan työtä, joka ei vastaa työehtosopimuksen vähimmäisehtoja tai irtisanoutua työstä. Asian toteennäyttö taas on vaikeampi asia joten karenssi luultavasti viuhuu sinulle. työpaikkaa kannattaa etsiä muualta, mikään pakko sinun ei muuten ole tehdä töitä enempää kuin 40 tuntia viikossa tai sen mitä työsopimukseen on kirjoitettu joten ihan vapaasti kieltäydy ylityöstä, jos se sotkee muita suunnitelmiasi. En kuitenkaan suosittele työttömäksi irtisanoutumista edellämainitusta syystä.- kestä koeaika
Ei kannata sanoa itseänsä irti, antaa mennä koeajan, ja ilmeisesti varmaan päädytty yhteisestä sopimuksesta ettei syösuhdetta vakinaisteta, näin et saa karenssiakaan, kyse ei ole kummankaan irtisanomisesta, ikäänkuin määräaikainen sopimus. Kestä nyt se koeaika, tee työsuojeluun ilmoitus kuitenkin
- Jennnyyyy
Jos olet koeajalla ja irtisanoudut siitä ei pitäisi tulla karenssia, tottakai joudut selvityspyynnön tekemään työvoimaviranomaisille ja he tekevät sitten lopullisen päätöksen. Itse en saanut karenssia kun irtisanouduin koeajalla osa-aika työstäni.
- OSAAVA TYÖNTEKIJÄ
HAKEUDU MUULLE ALALLE, SINUSTA EI OLE SIIHEN TYÖHÖN JOHON OLET ONISTUNUT JOSTAIN SYYSTÄ PÄÄSEMÄÄN. SINÄ SOVIT JOHONKIN HELPPOON HOMMAAN , JOKA EI VAADI OLLENKAAN PAINEENSIETOKYKYÄ. YMMÄRTÄNET ETTÄ PALKASI EI VOI OLLA KOVINKAAN HYVÄ, MUTTA SE ON KYKYJESI MUKAINEN. MUKAVAA ELÄMÄÄ JA KAIKKEA HYVÄÄ.
- stjtry
Vai muka osaava työntekijä :D pikemminkin riistävä työnantaja tullut tänne esittelemään asennettaan työntekijöihinsä :D
- mki678
Tämhän tuntuu olevan työantajien puolelta normmalia käyttätymistä piitaamattomuus, valinpitämättömyys .. Kun ei ole enään valvovia silmiä ketkä valvoisi työantajien tekemisiä , joiden luulisi olevan aikuisia mutta kun ei näin ole .
Minulla kävi samanlainen tilanne tosin tunteja oli vähemmän kuin luvattiin :)
Minulla naksahti karenssi :)
Tuossakin tapauksessa kysyvät sinulta työkkärissä oman selityksesi asiaan jos itse lähdet pois . Minusta sinun kannattas jutella työantajan kanssa. Ylimääräset tunnit miten maksaa jne .. Kyllähän jokaisella on työpaikalla oikeus taukoihin . - hömpshöö
Tuo pelottelu karenssilla... niih voi se tulla mutta itse olen ollut samanlaisissa tilanteissa ja kun olen toimikunnalle selonteon tehny ...sellaisen fiksun ja asiallisen niin eipä ole paukkunu yhtään mitään.Kuitenkin sitä liittoon yhteydenpitoa kannattaisi harkita... Tosin miksi meet osa-aikatyöhön ja mielit opiskelemaan kun tarjolla kokopäiväinen työ...aika moni ottaisi työsi ilolla. Ja tuo juttu laillisista tauoista... aikas monessa paikassa nää vaan kusee koska on kiire... ja työvoimapula. Nauti kun saat olla edes töissä !!!
- samassa veneessä
Neuvottele työkkärin kanssa ennen kuin teet mitään ratkaisevaa jos pystyt osoittamaan ettei työ vastaa sovittua niin työsuhde voidaan mahdollisesti purkaa mutta vain työkkärin luvalle.
Jos sinulla on oma virkailija niin käänny hänen puoleen mutta korostan vielä jos et halua karenssia älä tee mitään ilman lupaa.
Pomon irtisanominen on ihan yhtä huono juttu kuin että itse irtisanoutuisit.
Paras on yhteisestä sopimuksesta tapahtuva työkkärin neuvottelema työsuhteen katkeamine - ss
Sinuna olisin tyytyvainen, etta on toita. Mina en valittaisi, silla on monia, jotka tekisivat mita vaan saadakseen tyon. Itse tyoskentelen alalla, jolla paivat saattavat venya jopa 20 tuntisiksi, toita paiskitaan 6 kertaa viikossa ja palkka ei paata huimaa. Silti nautin tyostani, menen tyopaikalleni joka paiva iloisena ja olen erittain onnellinen, etta minulla on toita. Minusta suomalaiset valittavat turhan monista asioista. Yleensa asiat ovat liian hyvin, kun pitaa valittaa. - Nim. suomalainen, joka on toissa ulkomailla
- Ryhdistäydy
Tuollaiset matelijat tekevät työelämästä paskaa orjuutusta.
- pööpöö
Juuri näitä tilanteita varten on liitot olemassa. Jos et vielä kuulu niin äkkiä johonkin hyvään liittoon josta löytyy luottamusmiespalvelu ja mahdollista lakiapua. Irtisanoutuessa työkkäriin mukaan työsoppari sekä ne palkkakuitit jossa pystyt osoittamaan ettei tuntimäärä vastannut sovittua. Mutta eipä siellä ehkä hirveästi ymmärrystä riitä, ellei sulla ole vähempiin tunteihin hyvää perustetta kuten vaikka pienet lapset tms josta syystä haluat tehdä lyhyempää päivää.
- ....................
Työkkäri on ihan hanurista! Älä sano itseäsi irti, joudut karenssiin. Pyydä pomolta sellaiset paperit, että olet irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Älä ole hölmö ja menetä tulojasi.
- Näin....
Entäpä jos ei tule tunnit viikossa esim. 20h viikossa täyteen, niin joutuuko työnantaja maksamaan kuitenkin palkan 20h? Tunnit jääneet n.15h ja vähemmänkin.
- tattataa
Jos työsopparissa on 0-20 h, asia on ok. Mutta jos soppariin on kirjattu 20 h, niin sitten niitä töitä pitää olla 20 h. Jos ei töitä ole, työnantajan pitää lomauttaa/irtisanoa sinut. Jos TA ei tosiaan halua maksaa tyhjästä tuota 20 h/vko, niin TA:n on keksittävä niitä töitä vaikka väkisin.
- Juurakko lepakko
Noudata vaan sitä työsopimuksessa sovittuja työaikoja ja jos pomo yrittää laittaa enemmän työtunteja, kuin mitä työsopimuksessa on, niin ei sinun tarvi totella, koska se mitä työsopimukseen on kirjattu, tulee noudattaa.
Sullahan on se työsopimus ja vetoa siihen.
Työsopimukseen pitää lisätä kirjallisesti, jos pomo vaatii sinulta lisää työtunteja.
Jos noudatat työsopimuksessa sovittuja asioita, etkä niitä ylimääräisiä pomon vaatimusksia, niin jos pomo sinut irtisanoo, niin mitenkähän se pomo sitten perustelee irtisanomista.
Ei se ainakaan voi perustella sillä, että et ole noudattanut työsopimusta.
Tämä karenssi voi kyllä tulla, koska työtön on aina huonommassa asemassa, kuin työn antaja ja työvoimaviranomaisille eivät työttömän selitykset kelpaa.
Työnantajaa kyllä ne uskovat, vaikka tämä valehtelisi. - Richard.
Työttömillä ei aina ole kivaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10551346 - meitsi,vaan
Kannattaisko lukea se työsopimus tarkemmin, itselläni ainakin jokaisessa osa-aikaisessa työsopimuksessa on lukenut VÄHIMMÄISTYÖTUNTIMÄÄRÄ, eli jos sopimuksessa lukee 75/3vko, niin kaikki tunnit jotka jää alle 120/3vko on täysin sallittuja. Toki niistä täytyy normaali tuntipalkka maksaa.
Mutta sitten toinen kohta, työvuorolistassa olevia vuorojasi ei tietenkään saa muuttaa ilman lupaasi, jos tällaista tapahtuu niin siitä voit ottaa yhteyttä liittoon.
Alaasi et missän vaiheessa kertonut, mutta jos olet ravintola-alalla, niin se että lista tulee viikkoa ennen on täysin laillista, työehtosopimuksessa kun lukee että se on tultava juuri sen viikon aiemmin!
Otapa ensin liitosta selvää oman alasi työehtosopimuksesta ja sen jälkeen mieti liiton kanssa mitkä tilanteessasi on oikeasti epäkohtia, nimittäin omaan silmääni tekstissäsi ainoa oikea ongelma oli se että vuoroja joutuu vaihtelemaan/jatkamaan, siihensän kukaan ei voi pakottaa.
Sairasloma-ajan palkkaakaan et luultavasti ole oikeutettu saamaan jos kerran vielä koeajalla olet, siinä kun on se joku raja kauanko täytyy olla töissä ennen kuin maksetaan, juuri nyt en ulkomuistista muista montako kuukautta se aikaraja on. - ay-aktiivi
Liity oman alasi (siis sen, mistä sinulla on koulutus) ammattiliitton nyt heti.
Sitten menet sinne liittoon keskustelemaan tilanteestasi ja toivottavasti saat sieltä itsellesi tukihenkilön auttamaan asiasi ajamisessa ja neuvomaan sinua. Se jälkeen, jos siihen päädytte, voit vaikka irtisanoutua.
Liittoon liityttyäsi sinulla on paremmat mahdollisuudet myös tulla pomosi irtisanomaksi. Hän varmasti näkee punaista kun kuulee asiasta ja kun joku luottamusmies vierailee työpaikallasi.
Eli liittoon vain, siitä on hyötyä nyt ja tulevaisuudessa! Kokeile, se kannattaa! - määmy
Kannattaa ottaa selvää miten allekirjoittamaasi työsopimusta on tulkittava.
YTK:n mukaan pitää maksaa sairasloman ajalta palkkaa, mikäli sairasloma ei johdu tahallisesta toiminnasta.
http://www.ytk-yhdistys.fi/default.aspx?id=311
1. Kun ilmoitat ennalta olevasi poissa, esim. pääsykokeiden vuoksi, ei esimiehesi voi estää poissaoloasi. Mieluummin kirjallisena (toinen vaihtoehto on ottaa selvää miten vuosilomasi kertyy ja ilmoitat viettäväsi loman pääsykokeiden aikaan. Sitä ei tarvitse kertoa miksi juuri silloin haluat loman).
2. kun sairauden vuoksi olet saraslomalla ja sinulla on todistus. Ota todistuksesta kopio. Sairasloman aikana ei tarvitse mennä töihin vaikka pomo sanoisi mitä.
3. mikäli työnantaja antaa sinulle potkut, esim. sairasloman aikaan vedoten ettet saapunut töihin, joudut haastamaan työnantajan työoikeuteen, jotta välttyisit karenssilta.
Koeaika ei ole lieventävä asianhaara, se on pelkästään aika jolloin esimies voi ilman hankaluuksia irtisanoa työntekijän. Se, et itse irtisanoutuu ei estä karenssin langettamista.
Itse aikanaan sain karenssin kun esimies irtisanoi tekstarilla kesken sairasloman. En jaksanut lähteä oikeustoimiin, Kyselin miksi hän oli valehdellut TE-toimistolle irtisanomisen johtuneen siitä, etten pyydettäessä ollut toimittanut sairaslomatodistusta (mitä ei pyytänyt), pian huomasin istuvani ppoliisikuulusteluissa kotirauhan häirinnästä ja kuulusteleva rikospoliisi väitti esittämini kysymystä, missä ei ollut mitään uhkailua tai syytöksiä roskapostiksi.
Toisella kertaa irtisanouduin, koska esimies oli valehdellut työkuvan.
Karenssit paukkui silti. - huomenta
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia ja ehkä joku neuvoi jo tekemmään näin:
hanki itse itsellesi potkut. Niin vältyt karenssilta.- töitätöitätöitä
Voi pyhä sylvi! Jos hankkii itse itselleen potkut, tulee karenssi!
- töitätöitätöitä
Hanki tietoa, älä ole noin yksinkertainen asioissa, kehitä itseäsi, ota härkää sarvista ja ala aikuiseksi, liity liittoon jos et jo ole ja lopeta selitteleminen. Jos koko ajan kyttäät mitä työnantaja tekee väärin mielestäsi, niin eihän tuosta mitään tule. Välillä katso peiliin ja mieti onko syytä joka asiasta ottaa itseesi. Kun ryhdistäydyt ja otat asioista selvää, työnantajakin huomaa asian, ja ehkäpä jonakin päivänä kunnioittaa sinua niin, että kaikki alkaa sujua sovitun mukaisesti.
Ei täältä palstalta saa kuin sekaisia ohjeita ja neuvoja, oikeita ja vääriä - ja karenssi tulee ilman muuta, varsinkin jos selität työkkärissä että sinulle tarjottu enemmän töitä kuin sovittu... - Petrilaa
Yleisesti ottaen, jos sanoudut työstä saat karenssi ajan, joka on 3-6kk, mutta jos pääset miltei heti opiskelemaan, karenssi ymmärtääkseni raukeaa.Kun vaan koulutus kestää vähintään 6 kk.
- 0+9
Juu, karenssi raukeaa, jos on töissä tai koulussa. No totta kai raukeaa, karenssi tarkoittaa sitä, ettei saa työttömyyspäivärahaa. No ei kai sitä saa, jos on koulussa tai töissä. Tai äitiyslomalla tai sairaana. Tai eläkkeellä.
- kymppiplusss
Työpaikalla pitäisi olla luottamusmies, mene hänen kanssaa juttelemaan epäkohdista työssäsi. Älä anna pomon pomputtaa sua, koska jos se saa sut lähtemään se pomputtaa varmasti myös uutta työntekijää. Ja ota myös yhteys liittoon tai edes pomon pomoon.
- -tiinuli70-
Tsemppiä todellakin! Itse olen tehnyt vuosia pelkkiä terv.huollon keikkoja, enkä kuulu liittoon. Nyt edessä pidempi putki ja todellakin liityn liittoon...
Itse olen saanut työkkäristä aivan pöyristyttäviä kehoituksia hakea kaikkia avoimia toimia hoitoalalta, vaikka pyysin heitä katsomaan entistä työkokemustani, jossa ei ole päivääkään kokemusta muutamilta alan sektoreilta, joita HE suosittelivat hakemaan.
AINA on kuulemma muutakin työtä tarjolla, vaikkei ihan sopiva olisikaan työtehtävään johon haetaan työntekijää.
Minä en ainakaan kehtaa hakea KAIKKIA töitä, joihin minulla ei ole pätkääkään koulutusta saati mitään kokemusta. Toki uudet haasteet ovat tervetulleita, mutta minusta työkkärissä aliarvoidaan tuollatavoin jo kaikkia osapuolia.
No, hain heidän suosituksestaan myös lähihoitajan paikkaa, joka oli mielestäni todella mielenkiintoinen ja olisin ollut onnellinen jos minut olisi valittu - mutta heidän mielestään olin "ylikoulutettu" siihen pestiin.
Jotkut työnantajat juuttuvat myös siihen, että hakija on tehnyt "pelkkiä sijaisuuksia / määräaikaisia töitä". Eipä ole ollut tarjolla juurikaan muuta, ja minusta se taas kertoo myös sen, että on ollut joustava ja rohkea kokeilemaan uusia haasteita, eikä ole kieltäytynyt lyhyistäkään sijaisuuksista.
Mutta liittoon kannattaa kuulua, jos vähänkään pidempi työsuhde kiikarissa! Itselläni siitä ei ole ollut mitään hyötyä tämän muutaman vuoden aikana, aiemmin kuuluin kyllä.- Kohta irtisanoutuva
Miksi kaikki puhuvat täällä pelkästä karenssista kun minulle ainakin ilmoitettiin paikallisesta TE-toimistosta, että jos sanoudun itse irti ilman pätevää syytä, niin en saa mitään rahaa (esim. ansiosidonnaista YTK).
- herneenluoma
Jatkossa selvitäpä ETUKÄTEEN, että onko sinulla irtisanomisperusteita. Silloin ei tule yllätyksiä jälkikäteen.
Jos työsuhteesi on kestänyt alle 1 kk, niin sinä et saa sairaslomakorvausta.
Ylitöitä ei ole pakko tehdä, hätätyötä on. Jos työnantaja tarjoaa ylitöitä, kieltäydy niistä, jos et kerran halua lisää rahaa. Ylityöt korvataan työnantajan käytännön mukaan joko rahana tai vapaana. Jos haluaisit opintovapaata, niin töiden tekeminen "sisään" on loistava vaihtoehto, jota esim. itse käytin paljon työnantajan kanssa, kun aloitin opinnot työn ohessa. Toki kirjallisesti pitää sopia kaikki.
Pätevä irtisanomisperuste ei ole se, että pomo on huono. Työpaikkakiusaaminen tms. on pätevä syy. Jatkossa selvitä oikeutesi, ennen kuin alat irtisanoutumaan. Kun asennoituu siten, että "olen vaan töissä täällä", niin ei tarvitse vetää herneitä nenään joka asiasta.- Liiton mies
Voi sitä itselleen hankkia potkutkin. Tee työsi niin huonosti kuin mahdollista. Jos yritys toimii lain vastaisesti niin että taukoja ei saa muka pitää, niin pitää ne silti. Käy valittamassa joka asiasta mikä ei mene pykälien mukaan ja ei vain suostu laittomuuksiin.
ILMOITTAKAA ASIOISTA LIITTOO JA ASIANAJAT SIELTÄ KYLLÄ HOITAVAT ASIAT KUNTOON. Tämä takia kannattaa kuulua liitoihin niin ei joudu hyväksikäytetyksi ja huijatuksi.
- Oletko luovuttaja
Ota yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun työpaikalla.
Voit tietenkin olla taistelematta lakisääteisten oikeuksiesi puolesta ja tyytyä karenssiin. - Juuliskainen
Totta hitossa pitää valittaa, jos on aihetta. Ei kenenkään tarvitse olla työpaikassa, jossa tuntee itsensä kohdelluksi huonosti. Henkisestihän siitä sairastuu. Itse olin aikanaan vajaan 4 kk paikassa, jossa pomo kyttäsi ja patisti koko ajan. Jos ei ollut paikalla soitteli puhelimella 20 kertaa päivässä ihan joutavia juttuja. Silloin päätin, että en lähde jatkamaan moista vaan sanoin itseni irti. Toinen vaihtoehto olisi varmaan ollut henkinen sairastuminen ajan mittaan. Jos tuon valossa pitää valita olenko työtön vai saan olla tuollasessa paskapaikassa, olen ihan varmaan työtön. Enkä valita muille jos ne saavat olla töissä. Harvoin se nimittäin on missään ruusuilla tanssimista.
- Rehellisyys.
Itselläni oli epärehellinen työnantaja ja sovittu ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Otin ensin asian puheeksi työvoimatoimistossa ja karenssia en saanut.
- Miksi
Ihmeessä teet ylimääräisiä tunteja, jos et halua? Jos työaika on sovittu vaikka 40 tuntia niin sen ylitse menevä on tietääkseni ylitöitä ja niiden tekemiseen ei voida pakottaa. Olet työajan ja lähdet menemään ja jos se ei kelpaa työnantajalle, niin irtisanokoot ja ongelma on ratkaistu osaltasi. Mitä taas tulee noihin muihin seikkoihin, niin kaiki mikä menee muuten kuin työsopimuksen mukaan on laitonta joten kannattaa mennä työnantajan tai luottamusmiehen juttusille. Esim ruokailusi on varmaan sopimuksessa sovittu, joten silloin sen pidät ihan rauhassa eikä siinä ole sen kummempaa ihmettelyä:)
- xantezon
Karenssin voit välttää vain jos vaihdat työpaikkaa, eli jos onnistut heti vaihtamaan työpaikkaa nykyisestä toiseen työpaikkaan niin voit välttää karenssin.
- Viranomaisii pettyny
Sain työvoimatoimiston avustuksella (palkkatuki)työpaikan ja tein alan TES:n mukaisen työsopimuksen, (joka oli myös työvoimatoimiston vaatimus). Työnantaja ei sitten kuitenkaan suostunut maksamaan TES:n mukaista palkkaa (työkokemukseni vuoksi) vaan irtisanoi minut kun vaadin sen noudattamista. Saamistani potkuistakin huolimatta työvoimatoimistossa uhkailtiin MINUA! karenssilla (jota en sitten kuitenkaan saanut). Työnantaja sai kuitenkin alimitoitetusta palkanmaksustaan huolimatta sieltä täyden palkkatuen!!!
Kysyjälle neuvoisin, että jos itse irtisanoudut työstäsi on syytä varautua karenssiin oli irtisanoutumisen syyt mitkä hyvänsä. - the_road
" saimme työvuorolistamme vain viikkoa etukäteen, mikä on lakisääteisesti liian myöhään. "
Työvuorolista pitää toimittaa viimeistään 1 viikko ennen uuden listan alkua. Meilläkin listat tulee ihan kiusalla vasta sunnuntaina iltapäivällä, ei yhtään aikaisemmin kuin on pakko.
"Ei ruoka tuntia käytännössä ollenkaan muutakuin säkällä jos ei satu asiakkaita , saati muita taukoja. "
Kuuden tunnin (tai alle) päivään ei kuulu taukoja. Yli 6 tuntisiin päiviin yksi palkaton ruokis 30 min ja kaksi 10 minuutin palkallista kahvitaukoa. Yli 10 tunnin vuoroihin toinen palkaton 30min ruokatauko.
" Sairastuin myös mahatautiin, jolloin ei millään meinannut selvitä onko minulla oikeus työterveyshuoltoon vai ei, lopulta ei kuulemma ollut, no kävin terveyskeskuksessa. "
Usein oikeus työterveyshuoltoon alkaa vasta koeajan päätyttyä, siis jos työnantajalla ylipäätään on sairaanhoidon käsittävä työterveyshuolto. Sehän ei ole lakisääteinen kuten jotkut kuvittelevat. Pelkästään ennaltaehkäisevä työterveyshuolto on pakko järjestää.
" Mutta työnantaja ilmoitti samalla, että minulla ei ole oikeutta sairauslomallani palkkaan miltään osin, siis voiko tämä pitää paikkansa??
Laissa on määritelty, kuinka kauan pitää olla töissä ennen, kuin sairasajalta saa palkkaa. Esim. Alle kuukauden kestäneessä työsuhteessa on oikeus vain puoleen palkkaan. Työehtosopimuksessa voi olla muita ja erilaisia sääntöjä sairausajan palkan suhteen. Esim. voi olla "karenssipäivä" (niin se on ollut jo vuosia olemassa suomessakin, vaikka nyt on noussut iso haloo siitä, että suomen pitäisi siirtyä ruotsin malliin...se ruotsin malli on jo täällä ja se on hyödytön) , eli palkaton ensimmäinen sairaslomapäivä. Tämä ns omavastuupäivä vähennetään aina palkasta, kunnes työsuhde on kestänyt kaksi vuotta. - hei
Ehdotus: hae samalla jotain muuta osa-aikatyötä esim. varamiespalvelun tms kautta ja jos kuulut liittoon/kassaan ja työssäoloehto täyttyy voit hakea myös ansiosidonnaista päivärahaa :) Ei tule karenssia kun aloitat toisen työn saman tien..vaikka olisi miten vähäisillä tunneilla.
- hei
siis soviteltuna tietenkin.
Ota loparit. ei mitään karenssia tule jos olet tehnyt enemmän töitä kuin mistä sinulle on maksettu. työntekijällä on oieus sanoutua irti jos palkkoja maksamatta. sinullahan on selvästi enemmän tunteja kuin mistä kerroit maksetun,joten siitä vaan soossuun elätiksi.
- lääkäriin vaan...
Tuo tilanne ratkeaa itsestään, tai sitten voit itse vauhdittaa asioita. Mutta sun pitää olla ensin vakituisessa työsuhteessa, ennen seuraavassa esitetty ulospääsy toimii. Ja tämä on raskas tie kuljettavaksi, mutta tulet kulkemaan sen joka tapauksessa jos olet huonon työnantajan palveluksessa.
Kehityskulku on tämä: kukaan ei kestä järjettömyyksiä, sopimusrikkomuksia, kiusaamista yms. loputtomiin sairastumatta. Niinpä sinäkin voit sairastua mm. vakavaan masennukseen ja sinulle voi tulla jopa itsetuhoisia ajatuksia. Sitä ennen yöunet menevät sekaisin, et saa nukuttua kuin 2-3 tuntia yössä. Kun menet valittamaan näitä oireita lääkärille ja sanot, ettet enää jaksa keskittyä mihinkään, haluat pois tästä elämästä ja ennen kaikkea näet painajaisia pomostasi ja työpaikastasi joka yö. pitäisi sinun silloin päästä PITKÄLLE sairauslomalle.
Tämän jälkeen, jos työntekijäpula alalla on, kuten kuvailit, sinut tullaan irtisanomaan laittomasti pitkän sairauslomasi vuoksi. Irtisanomisen jälkeen sinun tulee riitauttaa irtisanominen, eli toisin sanoen nostaa siitä oikeusjuttu. Kanteen tehtyäsi voit viedä paperit työkkäriin sekä lisäksi vähän epiksiiriä lääkärikäynneistä, eli siitä että työssä koetut epäkohdat liian työn teettäminen on vienyt terveytesi. Et tule saamaan karenssia ja lisäksi työnantaja on todella isossa kusessa, koska on tuhonnut terveytesi. Epiksiiriä on siksi hyvä olla, että jos työnantaja yrittää valehdella sinun itse kuvittelevan oireita tms. niin sinulla on asiasta lääkärin lausunto.
Mistäkö tiedän edellisen? Kävin itse läpi monivuotisen työpaikkakiusaamishelvetin. Kymmeniä lääkärikäyntejä ja loppupäässä kuukausien mittainen sairausloma. Oireet ihan todellisia, ei keksittyjä. Sitä ennen, eikä sen jälkeen koskaan mitään ongelmaa mielenterveyden kanssa. Lopulta työnantaja irtisanoi laittomasti palattuani sairauslomalta. Vedin oikeuteen, sain 6 kk. palkan. Työttömyyspäiväraha alkoi juosta välittömästi, kun sain lakimieheltäni todistuksen siitä, että irtisanominen on riitautettu ja laiton, enkä ollut irtisanoutunut omasta tahdostani.
Nykyään on jo vuosia ollut paljon parempi työpaikka sekä palkka. Eli huonoon paikkaan ei pidä missään tapauksessa jäädä tuhoamaan terveyttään. Hae apua ajoissa, heti kun tuntuu ettet jaksa. Yöunien menetys ja painajaiset työpaikalta ovat ne keskeiset oireet, jotka pitää muistaa tuoda esiin lääkärissä. Äläkä häpeä lääkäriin menoa, sinne joutuu nykysuomessa moni muukin menemään ja esimerkiksi kiusaamisen tuloksena ihan hyvät ja ahkeratkin työntekijät. Lääkäriin meno ei ole sinun epäonnistumisesi, vaan työnantajan epäonnistuminen. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että työpaikasta johtuvat oireet paranevat heti, kun pääset sieltä pois. - totta toki
Totta kai tulee karenssia.
Työlait on laadittu työnantajan etuja silmällä pitäen.
Itse ei saa irtisanoutua. Tämä johtaa käytännössä siihen että työnantaja voi toimia miten vaan ihan mielivaltaisesti...
Eihän tähän tilenteeseen olistaisi muuten tultu...
(sitä on kuitnekin vaikea sanoa: paljonko) - nouhotus pois
Tuohan on normaalia työelämää. Hauskaako menit töihin pitämään. Tarkista työehtosopimus, minkä puitteissa sääntöjä noudatetaan ja sen mukaan maksetaan palkkakin sairas-ajalta.
Töitä kannattaa tehdä silloin kun niitä on.
Voit myös reilusti kertoa pomollesi, että et halua, etkä voi muutella mielivaltaisesti vuoroja. Hätätapaus on tietenkin erikseen.
Et voi noilla perusteilla sanoutua irti töistäsi. Samanlaista on monessa muussakin työpaikassa. Et ole tainnut olla työelämässä aiemmin?
Johonkin kunnan töihin siivojaksi voit mennä, sillä on säännöllinen työaika. Mihinkään johtotehtäviin sinusta ei ole, koska töitä on tehtävä myös työajan ulkopuolella ja joustavuutta on oltava. Ei työpaikat ole sinua varten, vaan sinä olet työpaikkaa varten. Olet myynyt työpanoksesi työnantajalle ja sinun on tehtävä työ niin että yritys menestyy ja saa lisäarvoa työstäsi. Työntekijän palkkaaminen on yrityksen suurimpia investointeja. Työpaikka ei ole leikkipaikka. Ja joka asiasta ei tarvi niuhottaa. - nuorityöntekijä
Palailen jälleen tänne keskustelemaan asiasta...
Luulin jo tosiaan asioiden suttaantuvan työtovereiden avulla, mutta lisää erikoisia asioita työpaikasta senkun ilmenee...
Ilmeisesti minut on palkattu laittomasti töihin, koska työkaverit sanoivat nähneensä edellisen työntekijän (jonka paikalle tulin) irtisanomispaperin, jossa oli syynä tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Joo toki ymmärrän että kaikkeahan voi nuo työkaverit sanoa mutta epäilen asian olevan tosi myös muiden asioiden perusteeella. Okei, eli tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanonut yrityshän ei saa palkata vastaavaan tehtävään jonkun karenssi ajan sisään ketään, minä aloitin tuossa paikassa heti seuraavana päivänä kun edellinen lopetti. Ja sitten miksi epäilen asian olleen näin kuin muut työntekijät sanovat on, että aluksi haastattelussa työnantaja oli erittäin kiinnostunut mahdollisuudesta saada minut palkatessa palkkatukea (koska olen nuorityöntekijä), asiasta ei ole enää puhuttu koska ilmeisesti tutustui ehtoihin ja huomasi että irtisanominen estäisi tuen myöntämisen ja samalla minun palkkaus saattaisi estyä kun työkkäri pääsisi tonkimaan asiaa. Sekä se seikka puoltaa asiaa, että aloitin muutamaa viikkoa ennen toisessa työpisteessä samoissa hommissa, ja siirryin vasta edellisen irtisanottua, jo heti haastattelu tilanteessa sovittuun toimipisteeseen. Tämä ei käytännön syistä olisi ollut järkevää, joten ei selity silläkään.
Eipä tuossa, minun onnihan se on että sain paikan vaikka toinen laittomasti irtisanottiinkin eikä tajua pitää oikeuksistaan kiinni. MUTTA kyllä tässä vähän pelottaa, että itelle tehdään samoin että heitetään tuosta noin pihalle mikäli naama ei enää miellytäkkään (mistä ollut kuulemma edellisen työntekijän kanssa kyse).. Mun mielestä, että näin käy on enemmän kuin todennäköistä, sitten kun en enää jaksa pomonkin osuutta töistä (kun ei osaa hommaansa) ja alan tarvittaessa vaatia oikeuksiani, ja se pelko ei minusta ole oikein, senkään uhalla että jäisi työttömäksi.
Olen sen ikäinen että kerkeän kyllä töitä tehdä vielä, mielenrauhaani tosin en ole työnvuoksi valmis menettämään nyt enkä tulevaisuudessa, ainakaan tällaisten asioiden vuoksi.
Olen myös alannut miettimään vuorotyönsopivuutta minulle, sillä minulla on perussairaus jonka vuoksi minulla on ollut vaikeita univaikeuksia ja sen seurauksena kiputiloja. Asia on saatu hallintaan lääkkeillä, mutta säännöllinen rytmi on edelleen tärkeä, mikä ei tunnu oikein vuorotyön kanssa onnistuvan, sillä en sairauteni vuoksi sopeudu tilanteeseen aivan normaalisti. Myös lääkkeen otto on työvuorojen takia erittäin hankalaa (en jaksa selittää miksi). Mietiskelen koeajan päättyessä työlääkärin tarkastuksessa ottavani asian esille, ja kysyväni puoltaako hän mahdollisesti irtisanoutumistani tästä syystä. Valmis en ole enää samaan lamaannuttavaan ja kipuun kuin ennen kuin tilani saatiin vakaaksi, mikään ei ole kamalampaa! Ja korostan nyt vielä että sairauteni ei ole mikään masennus tai mielenterveyssairaus.- nuorityöntekijä
jotenkin tuntuu että mietin asiaa taas ihan liika, ja pitäisi vain tehdä ratkaisu liikoja murehtimatta ja miettimättä.
- virheistä oppii kai
olin yhes kiinteistö firmas hommis 2kk ennen koe ajan päättymistä ukko sanoi että on pakko irtisanoa kun en tee päivystys vuoroja. sehän on selvää kun ei äijä maksa övereist eikä pyhä tunneista päivystys lisäkin alle tessin. lisätyöt kans jäi saamatta. ja paras oli työ vaatteet vanhoja eikä työ kenkiä omat siviili kengät jalassa töissä. 9e tarjoo tunti kun amiedun huoltomies paperit taskus. kukaan ei lähe sammosel palkalla töihin. stadis tämmönen nyrkkipaja löytyy.
- avustaja
Minut työnantaja sanoi irti koeaikana ja työkkäri vaatii nyt multa selityksen miksi? Työnantaja tekee sitä että sanoo irti koeajalla aina irti ettei kukaan vaan pääse vakituiseksi =/ voiko työkkäri antaa karenssin
- dhhztz
jos totta puhutaan niin irtisanoutuminen AINA aiheuttaa 90 päivän tuettomuuden. siispä ÄLÄ IRTISANOUDU VAAN JÄRJESTA ITSELLES POTKUT. tapoja on monia esim. jurrissa duuniin, jätä hommat tekemättä, haistattele estottomasti pomolle, työkavereille. äläkä pelkää mitään myyttistä mustaa listaa, kukaan ei kysy uudessa duunissa sun edellisistä tekemisistäs sekä työnantajan on näinä päivinä pakko kirjoittaa työtodistus missä sinua ei näytetä huonossa valossa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822