Keitetyt munat

raakanako syön

Osaisikohan joku neuvoa että miten saan keitetyistä munista kuoren helposti irti, tahtoo lähtee aina puolet munasta kuorten mukana.

19

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Munamaisteri.....

      Laita munat kylmään veteen, siis kattilaan. Kun vesi alkaa kiehua, ota aika. 8 minuuttia riittää. Sen jälkeen munat kylmän vesikraanan alle, kaada ensin toki kiehuva vesi pois kattilasta. Siinä kraanan alla muutama minuutti, 5 - 10 min. Sit munat jääkaappiin jäähtymään ja johan kuori irtoaa... Mitä nopeampi jäähdytys sen paremmin kuori irtoaa.

      • 14"muna

        saakos niitä sitte ensviikolla syödä.?


      • 13"-15"muna

        On toi hieman mutkikasta.! kokeiles jotta munat kylmään veteen ja levy päälle,ota siitä aika, 12,5min =löysä keltuainen/löysähkö valkuainen, 15min=molemmat kovia,Miten tahansa, aika mikä hyvänsä, kaada kihuva vesi ajan kuluttua pois kattilasta ja laske kylmä vesi kattilaan ja anna munien olla pari minuuttia siellä. ne ovat vielä kuumia, mutta joko pehmeitä tai kovia. testaa itse, löydät oman systeemin.!
        Ps. älä syö kuoria, ne on kovia, vaikka ei keittäisikään.!


      • kotkotkoo

        ei pidä paikkansa. kylmäveden tarkoitus on vain keskyttää keittäminen.


    • raakanako syön

      No mut tollee mä suunnilleen teenkin, vaan ei irtoa.

      • munainssi

        "Munamaisterin" neuvoon lisäys; kun 8 min on kulunut, kaada kuuma vesi pois ja ANNA MUNIEN PINNAN KUIVAHTAA kattilassa ilman kantta ja laske sitten vasta sitä kylmää vettä niiden päälle..
        JA yksi neuvo, jollei irtoa vieläkään; Halkaise keitetty muna veitsellä keskeltä ja pyöräytä lusikalla puolikkaat lautaselle..
        Hyvää pääsiäisenaikaa


      • Munamaisteri....
        munainssi kirjoitti:

        "Munamaisterin" neuvoon lisäys; kun 8 min on kulunut, kaada kuuma vesi pois ja ANNA MUNIEN PINNAN KUIVAHTAA kattilassa ilman kantta ja laske sitten vasta sitä kylmää vettä niiden päälle..
        JA yksi neuvo, jollei irtoa vieläkään; Halkaise keitetty muna veitsellä keskeltä ja pyöräytä lusikalla puolikkaat lautaselle..
        Hyvää pääsiäisenaikaa

        Miten tuo pinnan kuivuminen vaikuttaa asiaan?


    • Rabbi kolmas

      Sit sun esinahka on vielä tupella kun ei irtoa.

      • tumpelo

        Kuinka kauan vettä pitää keittää että se on kypsää ? Mun vaimo keittää mulle illalla teeveden valmiiksi, mä aamulla sitten vaan lämmitän sen, näppärää.


    • ...

      Voit yrittää irrottaa niitä veden alla kulhossa kuin suinkin pystyt.

      • "muna"edelleen

        kannattaa tappaa se kukko ensin ja hakee keitetyt munat vaikka naapurilta. toi oli liika vaivalloista.


    • Taituri.

      Kun munat on keitetty, täytyy kuoren antaa kuivahtaa. Sen jälkeen munat "säikäytetään" kylmällä vedellä. Näin kuori irtoaa kuin tanssi.

    • Munalla töihin :)

      Itse laitan k.munat aina kiehuvaan veteen, ripaus suolaa vedessä, etteivät rikkoonnu. 8min. Raanan alle ja kylmää vettä kattilaan. Takuulla lähtee kuoret tosi hyvin. Eikä tarvitse edes jääkaappiin laittaa ennen kuorimista.

    • "muna" edelleen

      jos hirveen vaikeeta, keitä munat ilman kuoria,"uppomuna", ei huolta.1 tai laita pikku pussiin, joka kestää yli kiehumislämmön, voit jopa käyttää eri malleja.! taivas vain rajana, eikä kuorista huolta.!

      • "muna"edelleen

        Joo joo "muna"ed., taidan tuntee sun reseptejäs, ei hullumpia, en laittais kuitenkaan keittämisen jälkeen suoraan jääkaappiin,! miks jäähdyttää kun just keitetty, pakasteetkin sulaa, parein pistää vaikka hankeen, jos haluu keitettyjä kylmämunia


    • idjoe¨df

      kaaadan ite äkkiä kiehuvan veden pois ja kylmää päälle. Se vesi lämpenee tosi nopeasti, joten teen vielä saman uudestaan, eli uudet kylmät vedet. Annan jäähtyä kunnolla, ja kuorin. Lähtee hyvin.

      Jos jäähdyttää hitaasti, ei toimi.

      • onko muita konsteja

        Varsinainen kysymys lienee siitä, miten tuon keitetyn munan kuori sitten tulisi rikkoa siististi? On olemassa ainakin 2 erilaista käytäntöä. Jotkut hakkaavat munaa pöydän pintaan, jolloin kuori murskaantuu ja se on kynittävissä pois. Jotkut taas ottavat pöytäveitsen ja koputtavat sen terällä kuoren poikki keskeltä, jolloin sisällön voi kaivaa vaikka lusikalla ulos? Esim. vaari tekee noin, mutta hällä onkin se altzheimerin tauti.


    • malttia on valttia

      Munat ovat tuoreita. Odota pari päivää ja keitä normaalisti ja johan irtoaa.
      Sama juttu kuin tuoreen muikun paistossa - menee kippuraan pannussa.

    • gfdagfdgdf

      oma keitto-ohjeeni: vesi kiehumaan, kananmunat kiehuvaan veteen, annetaan porista n10min, sitten kattila vesineen hanan alle ja kylmää vettä pistetään täysillä tulemaan kattilaan ja annetaan sen hanan olla siis päällä(ja kattila alla)jokunen minuutti. (sammutan kun muistan, joskus ovat 3min, joskus 7min ), eli jäähdytän munat kattilassa hanan alla kylmässä vesisuihkussa. sitten ku aletaan kuoria, niin kopautetaan kerran pöydän reunaan ja kuorimaan, aina on nätisti lähteny kuoret

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1868
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      240
      1749
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1562
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      110
      1368
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      168
      1131
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1093
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      926
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      866
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      97
      860
    Aihe