.. mielestäsi varteenotettava tiede päätyykin eräänä päivänä siihen, että kaiken takana onkin jonkinmoinen voima, ajatteleva äly..
Tämä on nimittäin tällä hetkellä aihe, jota monet tieteentekijät pohtivat.
Mikä on kaiken alulle pannut voima.
Mitä silloin teet tämän jonkun älyllisen olemassaolevan voiman kanssa ??
On aika turha vastata, ettei sellaista päivää tule, koska silloin kiellät sen, mitä tiedekkin pohtii.
Mitä teet Jumalan kanssa jos..
65
100
Vastaukset
Minuakin kiinnostaisi kuulla, mitä ateistit tai epäjumaliin uskovat ihmiset esim. tällä foorumilla todella aikovat tehdä, ajatellla ja/tai sanoa, kun he eräänä päivänä löytävät itsensä siitä tilanteesta, mistä uskovat ovat täällä varoittaneet heitä lukemattomia kertoja. Siis tilanteesta, jossa käy ilmi, että se kaikki on sittenkin totta. Jumala on totta, Jeesus on totta, ja viimeinen tuomio on kuolemanvakavaa (kirjaimellisesti) todellisuutta juuri siinä hetkessä.
Mitkään selitykset eivät enää auta. Ei voida sanoa, että kukaan ei kertonut tai kukaan ei varoittanut. Miltä se mahtaa tuntua. Voiko tässä maailmassa - vaikka tämä "helvetiltä" joskus vaikuttaakin - olla mitään niin hirveää järkytystä kuin sen tilanteen täytyy olla.
TMIV- qsetus jatq
Ei siinä ole mitään järkyttävää tai helvetillistä. Myönnän olleeni väärässä. Jos en ole pystynyt uskomaan sellaisen älyn olemassaoloon sen ymmärryksen ja niiden todisteiden valossa mitä minulle on esitetty, niin sitten en ole pystynyt. V***uakos siinä enempää järkyttymään ja selittelemään.
Näyttää siltä että pelko, mm. pelko olla väärässä, ohjaa jjoidenkin uskovaisten elämää ja pitää kiinni jopa hyvin järjenvastaisissa uskoissa. Ei tällaisia kysymyksiä muuten esitettäisi. - "älynväläys"
qsetus jatq kirjoitti:
Ei siinä ole mitään järkyttävää tai helvetillistä. Myönnän olleeni väärässä. Jos en ole pystynyt uskomaan sellaisen älyn olemassaoloon sen ymmärryksen ja niiden todisteiden valossa mitä minulle on esitetty, niin sitten en ole pystynyt. V***uakos siinä enempää järkyttymään ja selittelemään.
Näyttää siltä että pelko, mm. pelko olla väärässä, ohjaa jjoidenkin uskovaisten elämää ja pitää kiinni jopa hyvin järjenvastaisissa uskoissa. Ei tällaisia kysymyksiä muuten esitettäisi.Mutta mitä sinä sitten tekisit sen Jumalan kanssa ?
qsetus jatq kirjoitti:
Näyttää siltä että pelko, mm. pelko olla väärässä, ohjaa jjoidenkin uskovaisten elämää ja pitää kiinni jopa hyvin järjenvastaisissa uskoissa. Ei tällaisia kysymyksiä muuten esitettäisi.Tämä aihe ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta selvyyden vuoksi sanon, että pelko on tunne. Usko ei ole tunnetta, eivätkä tunteet myöskään käynnistä tai ylläpidä uskoa.
TMIV- qsetus jatq
tmiv kirjoitti:
Tämä aihe ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta selvyyden vuoksi sanon, että pelko on tunne. Usko ei ole tunnetta, eivätkä tunteet myöskään käynnistä tai ylläpidä uskoa.
TMIVOlen monissa keskusteluissa, sekä kasvotusten että netitse, huomannut että monet uskovat koska haluavat uskoa. Oli kyse kohtalosta, astrologiasta, terveysvillityksistä ... tai teistisistä uskonnoista. He eivät kestä sitä ajatusta, että jollain asialla ei olisikaan tarkoitusta, että joku ei oikeasti huolehtisikaan heistä, että he eivät kuolemansa jälkeen päätyisikään jonnekin hyvään paikkaan. He ovat mielihyväuskovaisia ja heitä pelottaa ajatus jostain muusta. Silloin pelko, vaikka ei olisikaan jatkuvasti läsnä, ohjaa ja ylläpitää ajatusta korkeammista voimista.
- qsetus jatq
"älynväläys" kirjoitti:
Mutta mitä sinä sitten tekisit sen Jumalan kanssa ?
Leikkisin Lego-palikoilla? En ymmärrä mitä tarkoitat.
qsetus jatq kirjoitti:
Olen monissa keskusteluissa, sekä kasvotusten että netitse, huomannut että monet uskovat koska haluavat uskoa. Oli kyse kohtalosta, astrologiasta, terveysvillityksistä ... tai teistisistä uskonnoista. He eivät kestä sitä ajatusta, että jollain asialla ei olisikaan tarkoitusta, että joku ei oikeasti huolehtisikaan heistä, että he eivät kuolemansa jälkeen päätyisikään jonnekin hyvään paikkaan. He ovat mielihyväuskovaisia ja heitä pelottaa ajatus jostain muusta. Silloin pelko, vaikka ei olisikaan jatkuvasti läsnä, ohjaa ja ylläpitää ajatusta korkeammista voimista.
>He eivät kestä sitä ajatusta, että jollain asialla ei olisikaan tarkoitusta
No mitäpä kestämistä siinä nyt sitten olisi. Jos koko juttu on vain huuhaata, niin sittenhän me ilmeisesti vain lakkaisimme olemasta, eikä meitä enää olisi. Hui - miksi sitä pitäisi pelätä, tai siis itse en ainakaan koe pelkoa sellaista ajatusta kohtaan.
TMIV- "älynväläys"
tmiv kirjoitti:
No mitäpä kestämistä siinä nyt sitten olisi. Jos koko juttu on vain huuhaata, niin sittenhän me ilmeisesti vain lakkaisimme olemasta, eikä meitä enää olisi. Hui - miksi sitä pitäisi pelätä, tai siis itse en ainakaan koe pelkoa sellaista ajatusta kohtaan.
TMIVJoo tätä minäkin olen miettinyt monesti noista ateistien jankutuksista. Mitä menetettävää olisi, jos mitään Jumalaa ei olisikaan. Sitten vain maatuisi kukkamullaksi. Mitäs pelättävää siinä olisi.
Ateistilla se pelko siellä puntissa vipattaa. Jos Jumala onkin, niin mitäs sitten.. "älynväläys" kirjoitti:
Joo tätä minäkin olen miettinyt monesti noista ateistien jankutuksista. Mitä menetettävää olisi, jos mitään Jumalaa ei olisikaan. Sitten vain maatuisi kukkamullaksi. Mitäs pelättävää siinä olisi.
Ateistilla se pelko siellä puntissa vipattaa. Jos Jumala onkin, niin mitäs sitten..>Jos Jumala onkin, niin mitäs sitten..
Totta. Ajatus on niin kammottava, että sitä on paettava aivan millä keinolla tahansa. Yksi keino lienee sekin, että keksitään ajatus useammista elämistä: kuoleman jälkeenhän elämä vain jatkuu kivenä tai kukkana tai lehmänä... tälläkin ajatuksella juostaan Jumalaa ja Hänen ilmoittamaansa totuutta karkuun.
Toinen suosittu tapa on päättää, ettei voi uskoa, ennenkuin asia todistetaan - ja sitten ei hyväksy kertakaikkiaan mitään riittäväksi todisteeksi.
TMIV- qsetus jatq
tmiv kirjoitti:
TMIVSitä sinun pitää kysyä niiltä, jotka jokaisen ikävän tapahtuman jälkeen yrittävät todistella itselleen että "kyllä tällä on jokin tarkoitus miksi näin kävi". Ihminen hakee selitystä asioille ja kun käsityskyky ylittyy, mukaan otetaan ylimaalliset voimat. Ei käsitetä miksi esimerkiksi ns. hyville ihmisille tapahtuu ns. pahoja asioita, ja ne selitetään Jumalan tahdolla, paholaisilla tai muilla mielihyväsaduilla. Tunnetaan voimattomuutta sen edessä, kun vastasyntynyt lapsi kuolee tuskallisesti sairauteensa, vanhempien seuratessa tapahtumaa vierestä ja selitetään sitä jollakin 'tarkoituksella'. Tsunami pyyhkii satoja tuhansia ihmisiä pois elävien kirjoista, ja uskotellaan itselle että 'ehkä Jumalalla oli jotain sanottavaa'.
Otetaan argumentiksi Taivaan ihanuudet, kun halutaan antaa kuva että kuoleman jälkeen olisi vielä jotain; että tämä ei kaikki ollut tässä. Alitajuisesti sysätään kuoleman lopullisuutta syrjään, kun olisi ollut vielä niin paljon tehtävää ja koettavaa.
Nämä kaikki esimerkit ovat joko julkisuudessa olleita lausuntoja tai keskusteluissa esille tulleita kommentteja. Hienoa että sinä et ole, tai ainakaan tunnustaudu sellaiseksi, joka ajattelee noin. Sinun rajasi sille, milloin olet tullut vakuuttuneeksi jonkin asian olemassaolosta*, on varmaankin alhaisempi kuin minulla. Se on ihan hyväksyttävää sekin.
*) Kari Enqvistin toteamus mukailtuna: Jokainen ihminen itse tekee sen valinnan, mitkä todisteet hän katsoo tarpeeksi vakuuttaviksi jonkin asian puolesta tai vastaan. qsetus jatq kirjoitti:
Leikkisin Lego-palikoilla? En ymmärrä mitä tarkoitat.
Eikö olisi hyödyllistä yrittää tutkia, mitä siellä viimeisellä tuomiolla tapahtuu - mistä siinä on kyse - että voisi edes yrittää päästä juonesta kiinni, eikä tule tilanne ihan puun takaa...?
TMIV- qsetus jatq
tmiv kirjoitti:
Eikö olisi hyödyllistä yrittää tutkia, mitä siellä viimeisellä tuomiolla tapahtuu - mistä siinä on kyse - että voisi edes yrittää päästä juonesta kiinni, eikä tule tilanne ihan puun takaa...?
TMIVEikö tuo koske yhtä lailla teistejäkin? Vai luuletko että sinä tiedät enemmän siitä kuuluisasta viimeisestä tuomiosta ja sen seurauksista kuin minä, ja siksi minä en ole uskossa?
qsetus jatq kirjoitti:
Sitä sinun pitää kysyä niiltä, jotka jokaisen ikävän tapahtuman jälkeen yrittävät todistella itselleen että "kyllä tällä on jokin tarkoitus miksi näin kävi". Ihminen hakee selitystä asioille ja kun käsityskyky ylittyy, mukaan otetaan ylimaalliset voimat. Ei käsitetä miksi esimerkiksi ns. hyville ihmisille tapahtuu ns. pahoja asioita, ja ne selitetään Jumalan tahdolla, paholaisilla tai muilla mielihyväsaduilla. Tunnetaan voimattomuutta sen edessä, kun vastasyntynyt lapsi kuolee tuskallisesti sairauteensa, vanhempien seuratessa tapahtumaa vierestä ja selitetään sitä jollakin 'tarkoituksella'. Tsunami pyyhkii satoja tuhansia ihmisiä pois elävien kirjoista, ja uskotellaan itselle että 'ehkä Jumalalla oli jotain sanottavaa'.
Otetaan argumentiksi Taivaan ihanuudet, kun halutaan antaa kuva että kuoleman jälkeen olisi vielä jotain; että tämä ei kaikki ollut tässä. Alitajuisesti sysätään kuoleman lopullisuutta syrjään, kun olisi ollut vielä niin paljon tehtävää ja koettavaa.
Nämä kaikki esimerkit ovat joko julkisuudessa olleita lausuntoja tai keskusteluissa esille tulleita kommentteja. Hienoa että sinä et ole, tai ainakaan tunnustaudu sellaiseksi, joka ajattelee noin. Sinun rajasi sille, milloin olet tullut vakuuttuneeksi jonkin asian olemassaolosta*, on varmaankin alhaisempi kuin minulla. Se on ihan hyväksyttävää sekin.
*) Kari Enqvistin toteamus mukailtuna: Jokainen ihminen itse tekee sen valinnan, mitkä todisteet hän katsoo tarpeeksi vakuuttaviksi jonkin asian puolesta tai vastaan.Minulla todettiin hiljattain eräs syöpäsairaus. Siinä vaiheessa, kun ei vielä ollut tiedossa, johtaako sairauteni kuinkakin nopeasti kuolemaan, yksi minun ensimmäisiä tuntemuksiani oli suunnaton ilo siitä, että kaikki saa nyt päättyä: minun aikani täällä on täyttymässä, minä saan päästä kotiin. En taida olla koskaan aiemmin kokenut niin kokonaisvaltaista ilon ja rakkauden tunnetta kaikkea kohtaan, ja kiitollisuutta siitä, mitä on tulossa. Vasta kun muutaman tunnin euforian jälkeen tiedostin puolisoni ja läheisteni näkökulman asiaan, osasin ajatella, että asia ei ehkä olekaan ihan niin yksinkertainen. Tämän kerron eräänlaisena "todisteena" sille, että en tosiaankaan pelkää kuoleman lopullisuutta. Päinvastoin: odotan sitä, mutta toisaalta haluan jatkaa täälläkin sen aikaa, kun sitä pidetään kokonaisuuden kannalta tarpeellisena.
> Jokainen ihminen itse tekee sen valinnan, mitkä todisteet hän katsoo tarpeeksi vakuuttaviksi jonkin asian puolesta tai vastaan.
Aijai, Enqvist on sanonut ainakin tuossa kohtaa hyvin fiksusti :). Hänellä lienee sanottavaa muutamallekin keskustelijalle täällä. Tuon valinnan pohjalta eräät nimittäin syyttävät Jumalaa valehtelijaksi toisten valitessa uskoessa, että Hän puhuu totta.qsetus jatq kirjoitti:
Eikö tuo koske yhtä lailla teistejäkin? Vai luuletko että sinä tiedät enemmän siitä kuuluisasta viimeisestä tuomiosta ja sen seurauksista kuin minä, ja siksi minä en ole uskossa?
> luuletko että sinä tiedät enemmän
Toivottavasti en luule. Olen lähes varma, etten tiedä siitä enkä monesta muustakaan asiasta juuri mitään, ja senkin takia ainoa toivoni on Jeesus Kristus.
TMIV- qsetus jatq
tmiv kirjoitti:
Minulla todettiin hiljattain eräs syöpäsairaus. Siinä vaiheessa, kun ei vielä ollut tiedossa, johtaako sairauteni kuinkakin nopeasti kuolemaan, yksi minun ensimmäisiä tuntemuksiani oli suunnaton ilo siitä, että kaikki saa nyt päättyä: minun aikani täällä on täyttymässä, minä saan päästä kotiin. En taida olla koskaan aiemmin kokenut niin kokonaisvaltaista ilon ja rakkauden tunnetta kaikkea kohtaan, ja kiitollisuutta siitä, mitä on tulossa. Vasta kun muutaman tunnin euforian jälkeen tiedostin puolisoni ja läheisteni näkökulman asiaan, osasin ajatella, että asia ei ehkä olekaan ihan niin yksinkertainen. Tämän kerron eräänlaisena "todisteena" sille, että en tosiaankaan pelkää kuoleman lopullisuutta. Päinvastoin: odotan sitä, mutta toisaalta haluan jatkaa täälläkin sen aikaa, kun sitä pidetään kokonaisuuden kannalta tarpeellisena.
> Jokainen ihminen itse tekee sen valinnan, mitkä todisteet hän katsoo tarpeeksi vakuuttaviksi jonkin asian puolesta tai vastaan.
Aijai, Enqvist on sanonut ainakin tuossa kohtaa hyvin fiksusti :). Hänellä lienee sanottavaa muutamallekin keskustelijalle täällä. Tuon valinnan pohjalta eräät nimittäin syyttävät Jumalaa valehtelijaksi toisten valitessa uskoessa, että Hän puhuu totta.Toivotan jaksamista sairauden kanssa, siitäkin huolimatta että se [toivotukseni] kuulostaakin päälleliimatulta tekopyhistelyltä. Olen itse seurannut kahden läheiseni kamppailua syöpää vastaan. Toinen selvisi, toinen ei.
Kerroit olleesi, ja olevasi, iloinen 'päästessäsi kotiin'. Hyvä niin. Siitä kuitenkin paistaa läpi eräänlainen puoli yllä mainitsemastani mielihyväsadusta. Ikään kuin Pascalin vaakaa mukaillen sinulla on mielestäsi vain hyviä vaihtoehtoja; jos Taivasta ei olekaan, kuolema on lopullinen eikä vahinkoa tapahdu. Jos Taivas on, sinulla on vain voitettavaa. Tämä antaa sinulle mielihyvää, vaikka suoranainen pelko ei olisikaan sinua ajamassa tähän ajattelutapaan.
Pascalin vaa'an puutteet on yleisessä tiedossa, ja ne ovatkin yksi syy miksi minä en pysty ajattelemaan tätä(kään) asiaa sen mukaan, mikä minusta tuntuu miellyttävimmälle. - gftf
qsetus jatq kirjoitti:
Sitä sinun pitää kysyä niiltä, jotka jokaisen ikävän tapahtuman jälkeen yrittävät todistella itselleen että "kyllä tällä on jokin tarkoitus miksi näin kävi". Ihminen hakee selitystä asioille ja kun käsityskyky ylittyy, mukaan otetaan ylimaalliset voimat. Ei käsitetä miksi esimerkiksi ns. hyville ihmisille tapahtuu ns. pahoja asioita, ja ne selitetään Jumalan tahdolla, paholaisilla tai muilla mielihyväsaduilla. Tunnetaan voimattomuutta sen edessä, kun vastasyntynyt lapsi kuolee tuskallisesti sairauteensa, vanhempien seuratessa tapahtumaa vierestä ja selitetään sitä jollakin 'tarkoituksella'. Tsunami pyyhkii satoja tuhansia ihmisiä pois elävien kirjoista, ja uskotellaan itselle että 'ehkä Jumalalla oli jotain sanottavaa'.
*) Kari Enqvistin toteamus mukailtuna: Jokainen ihminen itse tekee sen valinnan, mitkä todisteet hän katsoo tarpeeksi vakuuttaviksi jonkin asian puolesta tai vastaan.Entäs jos tuolla kaikella onkin Jumalan tarkoitus? Sitä sinä et voi tietää. On tyhmää uskoa tietävänsä, ettei sitä tarkoitusta ole, vaikka saahan sitä jokainen uskoa mitä ikinä haluaa.
qsetus jatq kirjoitti:
Toivotan jaksamista sairauden kanssa, siitäkin huolimatta että se [toivotukseni] kuulostaakin päälleliimatulta tekopyhistelyltä. Olen itse seurannut kahden läheiseni kamppailua syöpää vastaan. Toinen selvisi, toinen ei.
Kerroit olleesi, ja olevasi, iloinen 'päästessäsi kotiin'. Hyvä niin. Siitä kuitenkin paistaa läpi eräänlainen puoli yllä mainitsemastani mielihyväsadusta. Ikään kuin Pascalin vaakaa mukaillen sinulla on mielestäsi vain hyviä vaihtoehtoja; jos Taivasta ei olekaan, kuolema on lopullinen eikä vahinkoa tapahdu. Jos Taivas on, sinulla on vain voitettavaa. Tämä antaa sinulle mielihyvää, vaikka suoranainen pelko ei olisikaan sinua ajamassa tähän ajattelutapaan.
Pascalin vaa'an puutteet on yleisessä tiedossa, ja ne ovatkin yksi syy miksi minä en pysty ajattelemaan tätä(kään) asiaa sen mukaan, mikä minusta tuntuu miellyttävimmälle.Kiitos vain toivotuksestasi. En tietenkään varmaksi tiedä, miten tässä tulee käymään, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että olen saanut varsin rauhallisesti käyttäytyvän, joskin loppuelämäni säilyvän "uuden kaverin". Tähän asti suhteemme ei ole aiheuttanut lainkaan varsinaisia ongelmia, ja vaikka sellaisiakin lienee vielä luvassa, tämän ei sittenkään pitäisi aivan erityisesti lyhentää odotettavissa olevaa elinaikaani. Siltä ainakin vaikuttaa, kuulemma.
En kerrokaan asiasta siksi, että saisin sillä jotain "sympatiapisteitä", vaan lähinnä kuvatakseni sitä tilannetta, missä minulle syntyi ymmärrys siitä, että en ole enää lainkaan peloissani tulevasta kuolemastani, tapahtuipa se hitaammin tai nopeammin, ja minkä syyn takia tahansa. Ennen uskoontuloani olin lähinnä aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan sen, että jonain päivänä kuolen - puhumattakaan siitä, että lapsena pelkäsin kuolemista ja kuolemaa sinänsäkin aivan aidosti.
Jos jotain on pakko myöntää pelkäävänsä, niin myönnän olevani hiukan epävarma sen kanssa, miten tuskalliseksi taipaleeni saattaisi (ainakin teoriassa) yltyä, mutta se onkin sitten jo toinen juttu.
Onko minulla sitten jotain muitakin kuin hyviä vaihtoehtoja. No on, ainahan on se mahdollisuus, että tahtoisin mieluummin alkaa elämään kuin pellossa, ja lakata uskomasta Jumalaan - ja samalla olisikin totta, että siitä seuraisi iankaikkinen kadotus. Sehän olisi aika ikävä vaihtoehto, eikö?
Pascalin vaa'asta Wikipedia sanoo:
"Pascalin vaaka sanoo, että jos jumala on olemassa ja jos ihminen uskoo, hän saavuttaa kuoleman jälkeen suuren palkinnon, iankaikkisen elämän. Mutta jos jumala on olemassa ja emme usko, ihminen joutuu iankaikkisiin kärsimyksiin."
(Tuossa artikkelissa on muuten kirjoitusvirhe: Jumala kirjoitetaan isolla alkukirjaimella :) - siis ainakin se jumala, jonka ilmoituksen uskomatta jättämällä me valitsemme osaksemme iankaikkisen kärsimyksen. Muunlaiset jumalat taas eivät jumalia olekaan, vaan pelkästään epäjumalia.)
Pyytäisin saada huomauttaa, että Pascalin vaaka ei ole ainoa, joka sanoo noin. Myös Raamattu sanoo, että Jeesukseen Kristuksen lunastamaan sovitukseen luottamalla me saamme maallisen elämämme päätyttyä iankaikkisen elämän. Raamattu sanoo senkin, että ne, jotka eivät usko, todella menevät iankaikkiseen kärsimykseen.
Kyse ei siis ole siitä, että mainitsemasi puutteet olisivat Pascalin vaa'assa, vaan lähinnä kai kyvyssäsi (tahdossasi) uskoa Jumalan Sanaan. Siltä osin taidamme palata Enqvistin lausuntoon todisteiden vakuuttavuuden arvioinnista.
TMIVtmiv kirjoitti:
Kiitos vain toivotuksestasi. En tietenkään varmaksi tiedä, miten tässä tulee käymään, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että olen saanut varsin rauhallisesti käyttäytyvän, joskin loppuelämäni säilyvän "uuden kaverin". Tähän asti suhteemme ei ole aiheuttanut lainkaan varsinaisia ongelmia, ja vaikka sellaisiakin lienee vielä luvassa, tämän ei sittenkään pitäisi aivan erityisesti lyhentää odotettavissa olevaa elinaikaani. Siltä ainakin vaikuttaa, kuulemma.
En kerrokaan asiasta siksi, että saisin sillä jotain "sympatiapisteitä", vaan lähinnä kuvatakseni sitä tilannetta, missä minulle syntyi ymmärrys siitä, että en ole enää lainkaan peloissani tulevasta kuolemastani, tapahtuipa se hitaammin tai nopeammin, ja minkä syyn takia tahansa. Ennen uskoontuloani olin lähinnä aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan sen, että jonain päivänä kuolen - puhumattakaan siitä, että lapsena pelkäsin kuolemista ja kuolemaa sinänsäkin aivan aidosti.
Jos jotain on pakko myöntää pelkäävänsä, niin myönnän olevani hiukan epävarma sen kanssa, miten tuskalliseksi taipaleeni saattaisi (ainakin teoriassa) yltyä, mutta se onkin sitten jo toinen juttu.
Onko minulla sitten jotain muitakin kuin hyviä vaihtoehtoja. No on, ainahan on se mahdollisuus, että tahtoisin mieluummin alkaa elämään kuin pellossa, ja lakata uskomasta Jumalaan - ja samalla olisikin totta, että siitä seuraisi iankaikkinen kadotus. Sehän olisi aika ikävä vaihtoehto, eikö?
Pascalin vaa'asta Wikipedia sanoo:
"Pascalin vaaka sanoo, että jos jumala on olemassa ja jos ihminen uskoo, hän saavuttaa kuoleman jälkeen suuren palkinnon, iankaikkisen elämän. Mutta jos jumala on olemassa ja emme usko, ihminen joutuu iankaikkisiin kärsimyksiin."
(Tuossa artikkelissa on muuten kirjoitusvirhe: Jumala kirjoitetaan isolla alkukirjaimella :) - siis ainakin se jumala, jonka ilmoituksen uskomatta jättämällä me valitsemme osaksemme iankaikkisen kärsimyksen. Muunlaiset jumalat taas eivät jumalia olekaan, vaan pelkästään epäjumalia.)
Pyytäisin saada huomauttaa, että Pascalin vaaka ei ole ainoa, joka sanoo noin. Myös Raamattu sanoo, että Jeesukseen Kristuksen lunastamaan sovitukseen luottamalla me saamme maallisen elämämme päätyttyä iankaikkisen elämän. Raamattu sanoo senkin, että ne, jotka eivät usko, todella menevät iankaikkiseen kärsimykseen.
Kyse ei siis ole siitä, että mainitsemasi puutteet olisivat Pascalin vaa'assa, vaan lähinnä kai kyvyssäsi (tahdossasi) uskoa Jumalan Sanaan. Siltä osin taidamme palata Enqvistin lausuntoon todisteiden vakuuttavuuden arvioinnista.
TMIVTMIV
______
Tämä Pietarin kirje koskee noita pilkkaajia - osa voi olla myös etsijöitä.
2.Pietarin kirje :
3:3 Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan >> Jakeen lisätiedot
3:4 ja sanovat: "Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta."
3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
3:6 ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.
3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt JUMALATTOMAIN IHMISTEN TUOMION ja KADOTUKSEN päiväänpertsa2012 kirjoitti:
TMIV
______
2.Pietarin kirje :
3:3 Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan >> Jakeen lisätiedot
3:4 ja sanovat: "Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta."
3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt JUMALATTOMAIN IHMISTEN TUOMION ja KADOTUKSEN päiväännimim. "pertsa2012",
Totta - pilkkaajista varmaan monikin on (ehkä tietämättään) etsijä. He eivät vain myöntäisi sitä kovinkaan helposti.
En ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mitä tuolla Raamatun kohdalla halusit sanoa?
TMIVtmiv kirjoitti:
nimim. "pertsa2012",
Totta - pilkkaajista varmaan monikin on (ehkä tietämättään) etsijä. He eivät vain myöntäisi sitä kovinkaan helposti.
En ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mitä tuolla Raamatun kohdalla halusit sanoa?
TMIVtmiv sanoi :
2:Pietarin kirje :
Tarkoitin siis ,että Jumalan olemassa olo ja hänen tekonsa ovat niin ilmeisiä
ettei sitä kukaan menestyksellisesti pysty kiistämään.
Kun avaan aamulla silmäni näen heti suuren ihmeen jota en pysty tieteen
keinoin selittämään , kuten ei kukaan muukaan , kun mennään tarpeeksi
pitkälle.
kuin homojen asioista puhuminen ja tietysti on kyse myös kompetenssista.
Kipaise katsomassa.
Itse sain hajua tuosta rahan luomisen periaatteesta nikiltä "nettifrendi" ja olen
siitä hänelle ikuisesti kiitollinen.pertsa2012 kirjoitti:
TMIV
______
2.Pietarin kirje :
3:7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt JUMALATTOMAIN IHMISTEN TUOMION ja KADOTUKSEN päiväänPERTSA. Ota huomioon, ettei Pietari tarkoittanut tätä meidän aikaamme, vaan hänen ja aikalaistensa aikaa ennen muinoin.
1 Piet. 4 Pietarin sanoja: Mutta kaiken loppu on lähellä. Älkää oudoksuko sitä hellettä, missä olette, vaan iloitkaa, että te Jeesuksen kirkkauden ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
Myös 2 Piet 3:12-14 käy ilmi, että Jeesusta odotettiin jo silloin: "Teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkusta hajoavat. Sentähden pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi. "
Ne pilkkaaajat taisivat olla jo silloin, koska Pietari ja Paavalikin kirjoittivat lopun aikojen olevan käsillä.Ja mitähän uskovat tekevät,kun eräänä päivänä heräävät sihen,että Suomesta on tullut islamin uskoinen maa
qsetus jatq kirjoitti:
Näyttää siltä että pelko, mm. pelko olla väärässä, ohjaa jjoidenkin uskovaisten elämää ja pitää kiinni jopa hyvin järjenvastaisissa uskoissa. Ei tällaisia kysymyksiä muuten esitettäisi.Ja kun Suomi on saatettu islamin uskoon,niin tämmöisiä ei pohdita,koska se on kuolemaan johtavaa.Kristinusko sentään antaa vapauden ajatela asioita,mahdollisuuden ateistille kieltää jumalan olemassa olon ,vaan eipä enään sitten kun muslimit ovat kaapanneet vallan Suomessa.Eiköhän ateistienkin olisi sytä alkaa ajattelemmaan,että todellinen uhka ihmiskunnalle ei ole kristinusko ja usko jumalaan.Vaan tämä maahanmuuttajien mukanaan tuoma islamin usko.
Ehkä ne fiilikset olisivat hiukan saman tapaisia mitä sinulla jos eräänä päivänä huomaat Allah-uskoisten olleen sittenkin oikeassa.
Edellisen kaltaista mahdollisuutta tuskin oikeasti tohdit edes ajatella mutta ajattele ainakin siltä kannalta kuinka mahdoton ajatusleikkisi ateistin ahdingosta oikeastaan on ateistin näkökulmasta koska ateisti ei usko skenaarion olevan mahdollinen.
Tämän ymmärtäminen tuntuu olevan usein aidosti ylivoimaisen vaikeaa joillekin kristityille, eli kun ei ole uskoa Taivaaseen tai Helvettiin, ei kuoleman jälkeisiin palkintoihin, eikä rangaistuksiin on tuollainen ajatusleikki mahdoton. Se vain tyssää siihen ajatukseen, että "eihän tämä nyt totta ole". Mihin tyssää sinun ajatusleikkisi Allahin olemassaolosta ja hänen Helvetistään tai Taivaastaan?kirjoitus kirjoitti:
Ja mitähän uskovat tekevät,kun eräänä päivänä heräävät sihen,että Suomesta on tullut islamin uskoinen maa
Tuskin Suomi islaminuskoiseksi muuttuu. Islamilaisista valtioista tänne tulleet ovat maallistuneet. Nuoret eivät juurikaan piittaa tiukasta islamilaisuudsta, kun ovat huomanneet suomalaisen yhteiskunnan ja täkäläisen uskonnon olevan huomattavasti vapaampi. Varsinkin naisille.
- Joutsen
a-teisti kirjoitti:
Ehkä ne fiilikset olisivat hiukan saman tapaisia mitä sinulla jos eräänä päivänä huomaat Allah-uskoisten olleen sittenkin oikeassa.
Edellisen kaltaista mahdollisuutta tuskin oikeasti tohdit edes ajatella mutta ajattele ainakin siltä kannalta kuinka mahdoton ajatusleikkisi ateistin ahdingosta oikeastaan on ateistin näkökulmasta koska ateisti ei usko skenaarion olevan mahdollinen.
Tämän ymmärtäminen tuntuu olevan usein aidosti ylivoimaisen vaikeaa joillekin kristityille, eli kun ei ole uskoa Taivaaseen tai Helvettiin, ei kuoleman jälkeisiin palkintoihin, eikä rangaistuksiin on tuollainen ajatusleikki mahdoton. Se vain tyssää siihen ajatukseen, että "eihän tämä nyt totta ole". Mihin tyssää sinun ajatusleikkisi Allahin olemassaolosta ja hänen Helvetistään tai Taivaastaan?minä en usko Allahiin,vaan Jumalaan,mutta haluan tuoda esille tämän tosiseikan,että kohta elämme muslimimaassa,jos emme pistä hidän höpötyksille loppua.Eikö kuikaan Suomessa toderllakaan huomaa,että miten he pilkkaavat Suomen evl.kirkkoa ja polkevat jalkoihinsa koululaitoksen ja kirjastomme.
Niin kyllä se aikamoinen yllätys ja järkytyskin olisi monelle, mutta meille jotka uskomme se olisi onnen ja ilon päivä. Silloin palkitaan ne monet lyönnit ja ivat, jotka olemme osaksemme saaneet. Enpä haluaisi silloin olla Jumalattomien housuissa.
"Sanoma rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka uskomme se on Jumalan voima."- Bio Luvil
Sinuna uskotar huolehtisin vain omien housujen puhtaudesta. Eiköhän se jumala kiellä ahdasmielisyyden ja tuomitsemisen jota sinä täällä aktiivisesti harrastat ketjusta toiseen ja päivästä toiseen. Kun ne kalsarit sitten porteilla tutkitaan niin saattaa niistä muutama jarruviiva sullakin löytyä, että en sinuna paukuttelisi palkeita varmasta yläkertaan pääsystä.
Bio Luvil kirjoitti:
Sinuna uskotar huolehtisin vain omien housujen puhtaudesta. Eiköhän se jumala kiellä ahdasmielisyyden ja tuomitsemisen jota sinä täällä aktiivisesti harrastat ketjusta toiseen ja päivästä toiseen. Kun ne kalsarit sitten porteilla tutkitaan niin saattaa niistä muutama jarruviiva sullakin löytyä, että en sinuna paukuttelisi palkeita varmasta yläkertaan pääsystä.
Kysymys ei olekkaan siitä, etteikö niitä jarruviivoja olisi, mutta onko ne Kristuksen verellä pestyt. Siitä on kysymys.
Bio Luvil kirjoitti:
Uskotar ei mielestäni ole tuominnut ketään. Viestissään hän ainoastaan siteeraa Raamatun ilmoitusta. Pelottaako sinua, "Bio Luvil", kun oin voimakkaalla vihareaktiolla täytyy suojautua?
TMIV- Bio Luvil
uskotar kirjoitti:
Kysymys ei olekkaan siitä, etteikö niitä jarruviivoja olisi, mutta onko ne Kristuksen verellä pestyt. Siitä on kysymys.
Niin, että ahdasmielinen ja tuomitseva saa siis olla kunhan vain uskoo jumalaan?
Ja totisesti toivon, ettet ihan niin typerä ole, että kuvittelet, että kakkaraidat voi pestä kalsareista verellä. - Boi Luvil
tmiv kirjoitti:
Uskotar ei mielestäni ole tuominnut ketään. Viestissään hän ainoastaan siteeraa Raamatun ilmoitusta. Pelottaako sinua, "Bio Luvil", kun oin voimakkaalla vihareaktiolla täytyy suojautua?
TMIVEi pelota. Se, että uskoo ei anna oikeutta olla ahdasmielinen ja tuomitseva. Kristillisen kasvatuksen saanena en muista moista opetusta ja oikeutusta sanan sisältävän.
Bio Luvil kirjoitti:
Niin, että ahdasmielinen ja tuomitseva saa siis olla kunhan vain uskoo jumalaan?
Ja totisesti toivon, ettet ihan niin typerä ole, että kuvittelet, että kakkaraidat voi pestä kalsareista verellä.” Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi” Hepr. 9:14.
Boi Luvil kirjoitti:
Ei pelota. Se, että uskoo ei anna oikeutta olla ahdasmielinen ja tuomitseva. Kristillisen kasvatuksen saanena en muista moista opetusta ja oikeutusta sanan sisältävän.
Voithan sinä väittää vaikka "maailman tappiin", että uskotar on tuomitseva, mutta sittenkin hän vain kertoi, mitä Raamattu sanoo. Se ei ole tuomitsevuutta, se on totuuden kertomista. Rakkautta on sekin, että puhuu totta.
tmiv kirjoitti:
Voithan sinä väittää vaikka "maailman tappiin", että uskotar on tuomitseva, mutta sittenkin hän vain kertoi, mitä Raamattu sanoo. Se ei ole tuomitsevuutta, se on totuuden kertomista. Rakkautta on sekin, että puhuu totta.
Näin on totuus ei pala tulessakaan, synti on syntiä, vaikka sen käärisi kuinka kultapaperiin ja rusettinauhoilla koristelisi.
Täytyy osata erottaa toisintaan syntinen ihminen ja synti.
Jeesus kyllä rakasti syntistä ihmistä mutta vihasi syntiä.
Nämä asiat tahtovat aina sekoittua toisiinsa.
Syntistä ihmistä tuleekin rakastaa. Kaikkihan me olemme syntiä tehneet.
Mutta syntiä meidän tulee vihata samoin kuin Jeesuskin sitä vihasi.- Bio Luvil
uskotar kirjoitti:
” Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi” Hepr. 9:14.
Todella yllättävää, että heitit ihan valmista tekstiä tähän, noinhan teet aina kun sulta loppuu itseltäsi sanat ja kantti. Itse en kyllä välittäisi "villanvalkoisista" kalsareista, lapsikin tietää, että villa ei ole valkoista vaan muistuttaa lähinä väriltään sellaista, että valkeat kalsarit olisi pesty kirjopyykin seassa, eli hmm...vähän sellaiset kulahtaneet hiukan harmahtavat.
- Bio Luvil
tmiv kirjoitti:
Aivan kuten sinä ja uskotar aina selittelette tuota asennettanne jumalan sanalla. Kannattaa ihan oikeasti katsella vähän kirjoituksiaan ja sitten peiliin. Olette molemmat täällä ensimmäisten joukossa kivittämässä milloin mitäkin mutta puollustelette sitä sitten omalla raamatuntulkinnallanne.
Bio Luvil kirjoitti:
Aivan kuten sinä ja uskotar aina selittelette tuota asennettanne jumalan sanalla. Kannattaa ihan oikeasti katsella vähän kirjoituksiaan ja sitten peiliin. Olette molemmat täällä ensimmäisten joukossa kivittämässä milloin mitäkin mutta puollustelette sitä sitten omalla raamatuntulkinnallanne.
Ilmeisesti sinä et ymmärrä tahi halua ymmärtää, mitä tuomitseminen oikeasti on, ja toisaalta, mitä totuuden puhuminen on. No, olkoon niin.
TMIV- Bio Luvil
tmiv kirjoitti:
Ilmeisesti sinä et ymmärrä tahi halua ymmärtää, mitä tuomitseminen oikeasti on, ja toisaalta, mitä totuuden puhuminen on. No, olkoon niin.
TMIVMitä tuomitseminen oikeasti on. No katso vanhoja kirjoituksiasi sieltä se selviää. Minulle on ainakin kristinuskossa ensimmäisiä asioista jotka olen oppinut juuri sitä, etten ole pätevä ketään tuomitsemaan. Nykyaikaisena ihmisenä ymmärrän myös sen, etteivät kaikki omaa samanlaista elämänkatsomusta kuin mutta en tuomitse heitäkään tai automaattisesti ajattele ei uskossa olevien ihmisten olevan esimerkiksi pahoja liberaaleja homo-lobbareita kuten täällä kiihkeimmät haluavat uskoa. Hyviä ihmisiä löytyy niin uskovista kuin ateisteista ja pahojakin niin yllättävää kuin se voikin olla myös uskovista.
- kemikaaleja
Bio Luvil kirjoitti:
Todella yllättävää, että heitit ihan valmista tekstiä tähän, noinhan teet aina kun sulta loppuu itseltäsi sanat ja kantti. Itse en kyllä välittäisi "villanvalkoisista" kalsareista, lapsikin tietää, että villa ei ole valkoista vaan muistuttaa lähinä väriltään sellaista, että valkeat kalsarit olisi pesty kirjopyykin seassa, eli hmm...vähän sellaiset kulahtaneet hiukan harmahtavat.
Bio Luvil ei pystyisi pesemään purppuranpunaisesta edes vaaleanpurppuranpunaista.
Vaihda ainetta, toi ei tehoa. - ate nisti
Bio Luvil kirjoitti:
Mitä tuomitseminen oikeasti on. No katso vanhoja kirjoituksiasi sieltä se selviää. Minulle on ainakin kristinuskossa ensimmäisiä asioista jotka olen oppinut juuri sitä, etten ole pätevä ketään tuomitsemaan. Nykyaikaisena ihmisenä ymmärrän myös sen, etteivät kaikki omaa samanlaista elämänkatsomusta kuin mutta en tuomitse heitäkään tai automaattisesti ajattele ei uskossa olevien ihmisten olevan esimerkiksi pahoja liberaaleja homo-lobbareita kuten täällä kiihkeimmät haluavat uskoa. Hyviä ihmisiä löytyy niin uskovista kuin ateisteista ja pahojakin niin yllättävää kuin se voikin olla myös uskovista.
"Nykyaikaisena ihmisenä ymmärrän myös sen, etteivät kaikki omaa samanlaista elämänkatsomusta kuin mutta en tuomitse heitäkään tai automaattisesti ajattele ei uskossa olevien ihmisten olevan esimerkiksi pahoja liberaaleja homo-lobbareita kuten täällä kiihkeimmät haluavat uskoa."
Täällä ei toi kuva välity kenenkään ateistien viesteistä. He antavatkin täällä ihan sairaan kuvan ei-uskovista ihmisistä. Hävettää heidän puolestaan. Bio Luvil kirjoitti:
En lopettanut siksi, vaan sen vuoksi kun minusta on turha jankata asioista, kun selvästikään yhteisymmärrykseen ei päästä. Ei minulle ole aina tärkeätä sanoa sitä viimeistä sanaa.
Bio Luvil kirjoitti:
Suomea valtaavilla muslimeilla on ratkaisu tähänkin.hunnutetaan nainen ja annetaan säännöllisin väliajoin selkään,niin ei pääse tämmöisiä tapahtumaan.
- |||| ||||
"Tämä on nimittäin tällä hetkellä aihe, jota monet tieteentekijät pohtivat.
Mikä on kaiken alulle pannut voima."
Tämä pisti miettimään, että miettivätköhän mikä voima on jatkuvasti läsnä kaikkialla? Vai etsivätköhän kenties yhä älyllistä elämää avaruudesta?Islamin uskossa löytyy ratkaisu tähänkin.Se mikä ei ole koraanin mukaista pohdintaa,ansaitsee kuoleman.
Jos niin kävisi niin sitten kävisi. Minusta tämä on yksi niitä asioita, joita on hyvin vaikea kuvitella etukäteen, siis sitä, miten käyttäytyisin tuossa tilanteessa. Tässä hetkessä ajattelen, että toisaalta se voisi olla minulle suuri järkytys, toisaalta saattaisin olla että ahaa, ok.
Kysymyksen voisi esittää tosiaan myös toisinpäin ja mielenkiintoista olisikin kuulla, miltä se ateistista tuntuisi ja mitä hän ajattelisi, jos loppumetreillä kävisi ilmi, että se Jumala sitten on olemassa.
Molempiin suuntiin tätä voi pohtia ilman, että tarvii ruveta todistamaan oman ajattelun oikeellisuutta tai haukkumaan toisen vakaumusta vääräksi. Onnistuisiko sellainen?
Aija-pappiAija, ajatteletko, että ei ole varmaa, tuletko esim. sinä itse olemaan kerran viimeisellä tuomiolla?
TMIVtmiv kirjoitti:
Aija, ajatteletko, että ei ole varmaa, tuletko esim. sinä itse olemaan kerran viimeisellä tuomiolla?
TMIVEi, en mä niin ajattele. Minä uskon kristittynä kuolemanjälkeiseen elämään, Jumalan olemassaoloon yms. Tässä nyt vaan käsitin että kuvitellaan sitä ajatusta että entäs jos elämän lopussa kävisi ilmi, että asiat ovatkin toisin kuin mitä olen koko elämäni uskonut. Minusta tällaista voi pohtia ilman että se kertoo mitään sen syvempää.
Aija-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ei, en mä niin ajattele. Minä uskon kristittynä kuolemanjälkeiseen elämään, Jumalan olemassaoloon yms. Tässä nyt vaan käsitin että kuvitellaan sitä ajatusta että entäs jos elämän lopussa kävisi ilmi, että asiat ovatkin toisin kuin mitä olen koko elämäni uskonut. Minusta tällaista voi pohtia ilman että se kertoo mitään sen syvempää.
Aija-pappiOk, minä ilmeisesti käsitin väärin, että mihin kysymykseen vastasit tuossa aiemmassa viestissäsi :D. Tämä on tosi hankala tämä foorumin systeemi, kun ei aina näe, että mihin juttuun mikäkin viesti on vastaus.
TMIV- ajattelevainen
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ei, en mä niin ajattele. Minä uskon kristittynä kuolemanjälkeiseen elämään, Jumalan olemassaoloon yms. Tässä nyt vaan käsitin että kuvitellaan sitä ajatusta että entäs jos elämän lopussa kävisi ilmi, että asiat ovatkin toisin kuin mitä olen koko elämäni uskonut. Minusta tällaista voi pohtia ilman että se kertoo mitään sen syvempää.
Aija-pappi" Minä uskon kristittynä kuolemanjälkeiseen elämään, Jumalan olemassaoloon yms."
Voisitko avata tuota millä perusteella uskot noin? Joku Raamatun sana vai mikä saa sinut noin uskomaan? tmiv kirjoitti:
Aija, ajatteletko, että ei ole varmaa, tuletko esim. sinä itse olemaan kerran viimeisellä tuomiolla?
TMIVKun muslimit ovat vallanneet Suomen,niin sen jälkeen olla kaikki vääräuskoiset tuomiolla ja ateistit myös
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Aija-pappiJa islamin uskoisessa Suomessa Aija pappikin kulkisi hunnutettuna naisena,eikä pohtisi yhtikäs mitään,kun islamin usko ei salli naiselle tälläisisa pohdintoja.
tmiv kirjoitti:
Ok, minä ilmeisesti käsitin väärin, että mihin kysymykseen vastasit tuossa aiemmassa viestissäsi :D. Tämä on tosi hankala tämä foorumin systeemi, kun ei aina näe, että mihin juttuun mikäkin viesti on vastaus.
TMIVJoo, tää systeemi on välillä todella rasittava. Täällä oli ennen sellainen "puu-rakenne" josta näki selvästi, mikä viesti on vastausta mihin aiempaan viestiin yms .Minulle visuaalisena ja hiukan hahmotushäiriöisenä ihmisenä se oli paljon parempi kuin tämä systeemi. Mutta sillä mennään mitä on :)
Aija-pappiajattelevainen kirjoitti:
" Minä uskon kristittynä kuolemanjälkeiseen elämään, Jumalan olemassaoloon yms."
Voisitko avata tuota millä perusteella uskot noin? Joku Raamatun sana vai mikä saa sinut noin uskomaan?Uskon, koska en voi olla uskomatta.
Minä olen kristitty ja uskon tällä tavalla varmasti osin siksi, että olen syntynyt kristittyyn maahan ja tämän uskonnon opetukset ovat tulleet minulle tutuiksi lapsesta saakka.
Mutta en usko vain siksi, että minulle näin on opetettu, vaan olen kuulemaani ja oppimaani miettinyt ja tutkinut. Olen lukenut raamattua, olen pohtinut elämääni. Kaiken kokemani, tuntemani, elämäni, lukemani jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että tämä on minun tieni, hyvä tie.
Usko on minulle uskon asia, en tarvitse tässä asiassa tieteellisiä todisteluja.
Aija-pappi
Joo. Minun kohdallani ei ole kysymys siitä, että jotenkin järkyttyisin, jos kävisikin ilmi, että Jumala on olemassa. Minä etsin totuuksia asioista.
Enemmän minua on aikoinaan järkyttänyt, kun jouduin toteamaan, ettei sitä paljon puhuttua Jumalaa olekaan missään. Ikävä tunne tuli, kun huomasin olleeni hyväuskoinen höynäytetty.- raumanlukkori
Niin sitten tuli homot ja otti vallan...eiku....heräsit ja päästit kissan ulos.
raumanlukkori kirjoitti:
Niin sitten tuli homot ja otti vallan...eiku....heräsit ja päästit kissan ulos.
Muttet huomaa muslimien vallankumousta
Ja mitäs sitten,kun kohdalle osuu Allah ja muut vaihtoehdot vievät kuolemaan islamilaisessa Suomesa
- YAK-42
Mitäkö siis teen Jumalan kanssa, jos mielestäni "varteenotettava tiede päätyykin eräänä päivänä siihen, että kaiken takana onkin jonkinmoinen voima, ajatteleva äly"?
En mitään. Nimitän sitä edelleen Jumalaksi. Eikös tuo kaiken takana oleva "jonkinmoinen voima, ajatteleva äly", ole nimenomaan Jumala? Sitten uskon, että kaiken takana on jonkinmoinen voima, ajatteleva äly. Hyppäys juuri tiettyyn jumalaan tai edes mihinkään jumalaan ei silti olisi perusteltua
"On aika turha vastata, ettei sellaista päivää tule, koska silloin kiellät sen, mitä tiedekkin pohtii. "
Itse liität alkuunpanevalle voimalle älykkyyden. Alkuunpaneva voima voi yhtä hyvin olla vaikkapa jokin reaktio.
Tottakai universumin on jokin saanut aikaan mutta ongelma on siinä, että meillä ei ole keinoa tutkia muuta kuin alkuräjähdyksen jälkeisiä tapahtumia. Tiedemiehet pohtivat esim. että kun aikaa ei ollut, niin olisi mahdollista, että ensimmäinen materia tulisi "tulevaisuudesta".- Valtsu
http://gamma.nic.fi/~shn/tekstit/netkosmo.htm
Mietteitä luojasta, jollekkin se voi olla Jumala, jollekkin voima tai äly - edesa
"Tiedemiehet pohtivat esim. että kun aikaa ei ollut, niin olisi mahdollista, että ensimmäinen materia tulisi "tulevaisuudesta"."
Palataanko tuohon asiaan kun ensimmäiset aikamatkailut ovat tulleet menneisyydeksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1436082Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1843734- 292693
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4692674- 2012335
- 1841978
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1291479- 581284
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.371274Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha721056