Miksi saan ravintolassa huonoa palvelua?

ravintola-newbie

Tervehdys.

Ongelmani on seuraavanlainen.

Olen työkeikan vuoksi hotellissa yötä aina viikon kerrallaan. Hotellin etukortilla saa käydä syömässä joka päivä hotellin alakerrassa olevassa ravintolassa, jossa käy paljon myös muitakin kuin hotellin asiakkaita.

Minulle on muodostunut vakiopöytä, kun otan aina pöydän keskeiseltä paikalta ravintolasta, ihan siitä vierestä missä tarjoilijat käyvät hakemassa juomia. Silti tuntuu että minua ei huomata ollenkaan. Vaikka ravintolassa ei ole edes paljoa väkeä, tilauksen kysymiseen menee silti viisitoista minuuttia. Mielestäni se on kohtuutonta. Entäs miltä kuulostaa tarjoilijan ensimmäinen kysymys: "onko kukaan käynyt vielä tässä pöydässä?" Olisi tehnyt mieli vastata, että "Ei ole. Tarjoilijoita on mennyt kyllä ohi vasemmalta ja oikealta ja muilta asiakkailta on kyllä kysytty tilaus". Vastasin kuitenkin vain kohteliaasti ja ystävällisesti, että ei ole vielä kukaan käynyt.

Jotenkin haittaa se, että asiakkaat, jotka tulevat minun jälkeeni ravintolaan, saavat tilaukset ennen minua.

Maksupuolikin on oma lukunsa. Siinä missä muilta asiakkailta käydään pöydässä hakemassa pankkikortti ja haetaan kuittaus pöydästä asti, joudun minä menemään aina tiskille maksamaan pitkällisen odottelun jälkeen. Kukaan tarjoilijoista ei vaivaudu kysymään mitään jälkiruoasta. Joskus on jopa jätetty astiat keräämättä pöydästä. Siinä on sitten kiusallista odotella. Tuntuu ettei kehtaa mennä tiskille maksamaan laskua ennen kuin astiat on kerätty. Puolen tunnin odottelu astioiden keräämiseen on mielestäni kohtuuton, varsinkin kun ottaa huomioon, että ravintolassa on vain muutama asiakas minun lisäkseni.

Salissa odotellessani olen alkanut kiinnittää huomiota muihin asiakkaisiin. Jopa keski-ikäiset kaljamahaiset miehet villapaidoissaan saavat menun tarjoilijalta lähes samantien pöytään istuuduttuaan. Itse olen siististi pukeutuva, kohtelias ja hyväkäytöksinen 30 vuotias mies, joten en usko ulkonäöllisistä jutuista tämän johtuvan.

Olisi mukavampi käydä tuolla ravintolassa syömässä jos ei siihen aina tarvitsisi varata niin tuhottomasti aikaa.

Onko nyt vain niin, että olen käynyt tuolla ravintolassa liikaa, ja tarjoilijat eivät ole enää kiinnostuneet minusta asiakkaana samalla tavoin kuin uusista asiakkaista?

Ravintolamaailmasta enemmän tietävät voisivat kertoa, että mistä moinen johtuu. Jotain vinkkejäkin voisi antaa.

Kiitokset jo etukäteen asiallisista vastauksista.

179

7852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petteri14534

      Suurin syy lienee siinä että olet yksin. Jos joku suuri seurue istuutuu pöytään niin luonnollisesti sen huomaa paljon herkemmin.

      Tilaatko koskaan mitään muuta kuin sen pääruuan johon sen kupongin arvo riittää tai jätätkö tippiä? Jos vastaus on kielteinen niin se voi varmaan myös vaikuttaa tarjoilijoiden tarjoilumotivaatioon.

      Itsekin joskus sain aina ruuat ilmaiseksi kun kiertelin Suomea. Sen seurauksena lihoin vaikka työ oli fyysisesti rankkaa.
      Ei enää ikinä Rossoon tms ketjuravintoloihin.. Ruuat on aina samat vaikka menu-listat muuttuu.

      • petteri14534

        ja onhan se tarjoilijallekin hieman vaivaannuttavaa keksiä jotain small talkia yksinäisen miehen kanssa..


      • ravintola-newbie

        Kiitos vastauksesta.

        Olen joskus tilannut jotain muuta kuin mihin sen kupongin arvo riittää. Esim. joskus häränpihviä. Silloin tarvitsee maksaa vain se väliraha sen kupongin lisäksi.

        Muutamana ensimmäisenä päivänä en ottanut jälkiruokaa. Sitten kun lopulta olisin kerran halunnut tilata jälkiruokaa, kukaan ei enää ollut kiinnostunut siitä että haluaisinko tilata vielä jotakin. Hullunkurinen tilanne tosiaan. Lähdin ravintolasta läheiseen kahvilaan, josta sai kahvia ja pullaa. Nykyään ei kysytä mitään jälkiruoasta tai mistään muustakaan. Tarjoilijat ei edes kysy, että maistuiko ruoka.

        Tavallaan ymmärrettävää, mutta kuitenin valitettavaa. Luulisi, että ammattitaitoiselle tarjoilijalle olisi helppoa heittää pieni kysymys samalla kun kerää astiat pois. "saisiko olla jotain jälkiruokaa" .

        Tämä palvelun huonontuminen on nyt vain jotain, mitä en ymmärrä. Mutta ei se mitään, voin käyttää tuon ateriaedun (arvoltaan 12e) jossakin muussakin paikassa. Luulisi kuitenkin, että ravintolalle on jokainen asiakas tärkeä. Vaikkakin asiakas toisi rahaa vain sen 12 euron arvosta etukortin kautta. Myyntiähän sekin on.

        Tippiä en ole tosiaan antanut. Olen jotenkin ymmärtänyt että se ei ole oikein suomalainen tapa. Palvelun huonontumisen jälkeen ei tulisi enää kyllä mieleenikään antaa tippiä. Voisin kyllä kuvitella antavani tippiä jos ollaan isommalla seurueella syömässä ja juomassa ja jos palvelu toimii hyvin.

        Tavallaan tilanne on varmaan "itseaiheutettu", mutta luulisi ravintolalla olevan jotkut tietyt standardit siitä miten toimitaan. Joku raja nyt palvelun huonoudellakin luulisi olevan.


      • huoh..

        Suomessa ei tipata, ellei palvelu ole erinomaisen hyvää. Meillä on palvelumaksu hinnassa ja palkka hieman parempi kuin esim. jenkkitarjoilijan 7$ tunnilta. Mistä teitä tipeillä egoilijoita oikein tulee?


      • tarjoilijana 30v.
        huoh.. kirjoitti:

        Suomessa ei tipata, ellei palvelu ole erinomaisen hyvää. Meillä on palvelumaksu hinnassa ja palkka hieman parempi kuin esim. jenkkitarjoilijan 7$ tunnilta. Mistä teitä tipeillä egoilijoita oikein tulee?

        kyllä se tippi on ihan asiallinen palkanlisä täälläkin. Tippaaminen ei ole egoilua, vaan tapa kiittää hyvästä palvelusta. Egoilua on sen sijaan tarjoilijan turha juoksuttaminen valituksilla valituksen vuoksi, jokaisen ainesosan tenttaaminen jokaisesta annoksesta ja muu kulinaristinen briljeeraus puhtaan brassailun vuoksi.


      • tarjoilija ex
        huoh.. kirjoitti:

        Suomessa ei tipata, ellei palvelu ole erinomaisen hyvää. Meillä on palvelumaksu hinnassa ja palkka hieman parempi kuin esim. jenkkitarjoilijan 7$ tunnilta. Mistä teitä tipeillä egoilijoita oikein tulee?

        Excuse mua, kyllä Suomessakin tipataan, kun palvelu ja ruoka on ollut hyvää tai suorastaan erinomaista. Kun palvelu on joustavaa, nopeaa ja lasku tulee pyydettäessä heti, niin se on tipin paikka, sanoi kuka ummikko mitä tahansa.

        Se miten jenkeissä maksetaan palkkaa ja tipitetään ei ole hyvä vertailukohde miten Suomessa toimitaan. Euroopan maiden tapa on lähempänä meitä ja jenkeissä tipittäminen on pakollista. Suomessa maksetaan edelleen tarjoilijoille erittäin huonoa palkkaa, ja asiakkaat vaativat kaikkea extraa ja ilmaiseksi, niin on se kumma ettei viitsitä edes muutamaa lanttia heittää kaikesta ylimääräisestä.

        Ja sitäpaitsi me emme voi tietää paljon tavallinen jenkkitarjoilija saa palkkaa loppujen lopuksi tippeineen ja minkälainen on heidän maksukykynsä elämiseen palkkojen jälkeen.


      • samaa kokenut
        tarjoilija ex kirjoitti:

        Excuse mua, kyllä Suomessakin tipataan, kun palvelu ja ruoka on ollut hyvää tai suorastaan erinomaista. Kun palvelu on joustavaa, nopeaa ja lasku tulee pyydettäessä heti, niin se on tipin paikka, sanoi kuka ummikko mitä tahansa.

        Se miten jenkeissä maksetaan palkkaa ja tipitetään ei ole hyvä vertailukohde miten Suomessa toimitaan. Euroopan maiden tapa on lähempänä meitä ja jenkeissä tipittäminen on pakollista. Suomessa maksetaan edelleen tarjoilijoille erittäin huonoa palkkaa, ja asiakkaat vaativat kaikkea extraa ja ilmaiseksi, niin on se kumma ettei viitsitä edes muutamaa lanttia heittää kaikesta ylimääräisestä.

        Ja sitäpaitsi me emme voi tietää paljon tavallinen jenkkitarjoilija saa palkkaa loppujen lopuksi tippeineen ja minkälainen on heidän maksukykynsä elämiseen palkkojen jälkeen.

        No Suomessa palvelu on kyllä yleensä juuri sellaista kuin aloittaja kirjoittaa, eikä mitään tipin arvoista. Ruoka on myös hyvin harvoin mitään erityiskiitkoksen arvoista, yleesä liian suolaista ja ylikypsäksi hatunutta mössöä.

        Toisekseen, maksan aina kortilla enkä kantele kolikoita mukanani.

        Olen myös huomannut että jos liikkuu työasioilla usein samoissa paikoissa, niin tarjoilijat alkaa ikään kuin laskea kalustoo, ja palvelee vähän siinä sivussa.


      • STiMY06
        ravintola-newbie kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Olen joskus tilannut jotain muuta kuin mihin sen kupongin arvo riittää. Esim. joskus häränpihviä. Silloin tarvitsee maksaa vain se väliraha sen kupongin lisäksi.

        Muutamana ensimmäisenä päivänä en ottanut jälkiruokaa. Sitten kun lopulta olisin kerran halunnut tilata jälkiruokaa, kukaan ei enää ollut kiinnostunut siitä että haluaisinko tilata vielä jotakin. Hullunkurinen tilanne tosiaan. Lähdin ravintolasta läheiseen kahvilaan, josta sai kahvia ja pullaa. Nykyään ei kysytä mitään jälkiruoasta tai mistään muustakaan. Tarjoilijat ei edes kysy, että maistuiko ruoka.

        Tavallaan ymmärrettävää, mutta kuitenin valitettavaa. Luulisi, että ammattitaitoiselle tarjoilijalle olisi helppoa heittää pieni kysymys samalla kun kerää astiat pois. "saisiko olla jotain jälkiruokaa" .

        Tämä palvelun huonontuminen on nyt vain jotain, mitä en ymmärrä. Mutta ei se mitään, voin käyttää tuon ateriaedun (arvoltaan 12e) jossakin muussakin paikassa. Luulisi kuitenkin, että ravintolalle on jokainen asiakas tärkeä. Vaikkakin asiakas toisi rahaa vain sen 12 euron arvosta etukortin kautta. Myyntiähän sekin on.

        Tippiä en ole tosiaan antanut. Olen jotenkin ymmärtänyt että se ei ole oikein suomalainen tapa. Palvelun huonontumisen jälkeen ei tulisi enää kyllä mieleenikään antaa tippiä. Voisin kyllä kuvitella antavani tippiä jos ollaan isommalla seurueella syömässä ja juomassa ja jos palvelu toimii hyvin.

        Tavallaan tilanne on varmaan "itseaiheutettu", mutta luulisi ravintolalla olevan jotkut tietyt standardit siitä miten toimitaan. Joku raja nyt palvelun huonoudellakin luulisi olevan.

        Tutta asiakas ja tarjoilijat tietävät suoraan ettei tippiä ole tulossa, joten miksi turhaan nähdä vaivaa asiakkaan eteen.
        Raakaa ehkä, mutta luultavasti tämä on juurikin se syy.

        Normaali ruokailija syö muutenkin normaalisti enemmän kuin 12e arvosta ja yleensä ko. summa menee jo pelkästään ruokajuomiin.


      • Pro since 1975
        ravintola-newbie kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Olen joskus tilannut jotain muuta kuin mihin sen kupongin arvo riittää. Esim. joskus häränpihviä. Silloin tarvitsee maksaa vain se väliraha sen kupongin lisäksi.

        Muutamana ensimmäisenä päivänä en ottanut jälkiruokaa. Sitten kun lopulta olisin kerran halunnut tilata jälkiruokaa, kukaan ei enää ollut kiinnostunut siitä että haluaisinko tilata vielä jotakin. Hullunkurinen tilanne tosiaan. Lähdin ravintolasta läheiseen kahvilaan, josta sai kahvia ja pullaa. Nykyään ei kysytä mitään jälkiruoasta tai mistään muustakaan. Tarjoilijat ei edes kysy, että maistuiko ruoka.

        Tavallaan ymmärrettävää, mutta kuitenin valitettavaa. Luulisi, että ammattitaitoiselle tarjoilijalle olisi helppoa heittää pieni kysymys samalla kun kerää astiat pois. "saisiko olla jotain jälkiruokaa" .

        Tämä palvelun huonontuminen on nyt vain jotain, mitä en ymmärrä. Mutta ei se mitään, voin käyttää tuon ateriaedun (arvoltaan 12e) jossakin muussakin paikassa. Luulisi kuitenkin, että ravintolalle on jokainen asiakas tärkeä. Vaikkakin asiakas toisi rahaa vain sen 12 euron arvosta etukortin kautta. Myyntiähän sekin on.

        Tippiä en ole tosiaan antanut. Olen jotenkin ymmärtänyt että se ei ole oikein suomalainen tapa. Palvelun huonontumisen jälkeen ei tulisi enää kyllä mieleenikään antaa tippiä. Voisin kyllä kuvitella antavani tippiä jos ollaan isommalla seurueella syömässä ja juomassa ja jos palvelu toimii hyvin.

        Tavallaan tilanne on varmaan "itseaiheutettu", mutta luulisi ravintolalla olevan jotkut tietyt standardit siitä miten toimitaan. Joku raja nyt palvelun huonoudellakin luulisi olevan.

        Ammattilaisena on ikävää lukea kokemuksistasi.

        Tuo kaikki viestii toimipaikan heikosta työntekijöiden ja suoritettavien töiden sekä palvelujen johtamisesta. Toimipaikassa ei ole hahmotettu asikkaan palvelupolkua odotuksineen hänen tulemisestaan aina lähtemiseen asti.

        Tuon voi selvittää vaikka leikkimällä itse asiakasta ja kirjaamalla kokemukset, jotka olet jo kiitettävästi heille tehnyt valmiiksi.

        Tuosta onkin sitten helppo määritellä toimenpiteet, työvuoron kokoonpanoineen ja luoda laatumallit suoritettavalle työlle, palvelulle ja lisämyynnille. Sitten perehdyttää ja valmentaa sekä johtaa toimintaa. Tuo työ on ehkä jäänyt tekemättä tai johtamisessa on korjaamista.

        Ilmiö on valitettavan yleinen ravintoloissa, jotka edustavat liikeidealtaan 2000-luvun "suomalaista bistromaisuutta". Itse olen selannut sekavia ruokalistoja kenenkään suosittelematta mitään, syönyt lasi kuivana ja saanut jälkiruuaksi laskun. Elämys se on tietysti tuokin?

        Suosittelen,että lähetät kokemuksesi asianomaisen toimipaikan johtajalle tai hänen esimiehelleen. Monet joutuvat työnsä puolesta kokemaan saman. Onkin kaikkien etu, että tilanne korjaantuu mahdollisimman nopeasti.


      • sori vaan

        jos oot tuo kuvan nainen,en ihmettele eettä on kyllä aika tympeen näkönen.minä ainakin yrittäisin etttä joku muu palvelee sinua.minä en ainakaan noin tympeän näköstä haluaisi palvella.sori vaan mut näin on.


      • kolli olli
        ravintola-newbie kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Olen joskus tilannut jotain muuta kuin mihin sen kupongin arvo riittää. Esim. joskus häränpihviä. Silloin tarvitsee maksaa vain se väliraha sen kupongin lisäksi.

        Muutamana ensimmäisenä päivänä en ottanut jälkiruokaa. Sitten kun lopulta olisin kerran halunnut tilata jälkiruokaa, kukaan ei enää ollut kiinnostunut siitä että haluaisinko tilata vielä jotakin. Hullunkurinen tilanne tosiaan. Lähdin ravintolasta läheiseen kahvilaan, josta sai kahvia ja pullaa. Nykyään ei kysytä mitään jälkiruoasta tai mistään muustakaan. Tarjoilijat ei edes kysy, että maistuiko ruoka.

        Tavallaan ymmärrettävää, mutta kuitenin valitettavaa. Luulisi, että ammattitaitoiselle tarjoilijalle olisi helppoa heittää pieni kysymys samalla kun kerää astiat pois. "saisiko olla jotain jälkiruokaa" .

        Tämä palvelun huonontuminen on nyt vain jotain, mitä en ymmärrä. Mutta ei se mitään, voin käyttää tuon ateriaedun (arvoltaan 12e) jossakin muussakin paikassa. Luulisi kuitenkin, että ravintolalle on jokainen asiakas tärkeä. Vaikkakin asiakas toisi rahaa vain sen 12 euron arvosta etukortin kautta. Myyntiähän sekin on.

        Tippiä en ole tosiaan antanut. Olen jotenkin ymmärtänyt että se ei ole oikein suomalainen tapa. Palvelun huonontumisen jälkeen ei tulisi enää kyllä mieleenikään antaa tippiä. Voisin kyllä kuvitella antavani tippiä jos ollaan isommalla seurueella syömässä ja juomassa ja jos palvelu toimii hyvin.

        Tavallaan tilanne on varmaan "itseaiheutettu", mutta luulisi ravintolalla olevan jotkut tietyt standardit siitä miten toimitaan. Joku raja nyt palvelun huonoudellakin luulisi olevan.

        Aloittajan kannattaa vaihtaa paikkaa, asennevammaisia tarjoilijoita riittää..


      • v***n urpo olet
        ravintola-newbie kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Olen joskus tilannut jotain muuta kuin mihin sen kupongin arvo riittää. Esim. joskus häränpihviä. Silloin tarvitsee maksaa vain se väliraha sen kupongin lisäksi.

        Muutamana ensimmäisenä päivänä en ottanut jälkiruokaa. Sitten kun lopulta olisin kerran halunnut tilata jälkiruokaa, kukaan ei enää ollut kiinnostunut siitä että haluaisinko tilata vielä jotakin. Hullunkurinen tilanne tosiaan. Lähdin ravintolasta läheiseen kahvilaan, josta sai kahvia ja pullaa. Nykyään ei kysytä mitään jälkiruoasta tai mistään muustakaan. Tarjoilijat ei edes kysy, että maistuiko ruoka.

        Tavallaan ymmärrettävää, mutta kuitenin valitettavaa. Luulisi, että ammattitaitoiselle tarjoilijalle olisi helppoa heittää pieni kysymys samalla kun kerää astiat pois. "saisiko olla jotain jälkiruokaa" .

        Tämä palvelun huonontuminen on nyt vain jotain, mitä en ymmärrä. Mutta ei se mitään, voin käyttää tuon ateriaedun (arvoltaan 12e) jossakin muussakin paikassa. Luulisi kuitenkin, että ravintolalle on jokainen asiakas tärkeä. Vaikkakin asiakas toisi rahaa vain sen 12 euron arvosta etukortin kautta. Myyntiähän sekin on.

        Tippiä en ole tosiaan antanut. Olen jotenkin ymmärtänyt että se ei ole oikein suomalainen tapa. Palvelun huonontumisen jälkeen ei tulisi enää kyllä mieleenikään antaa tippiä. Voisin kyllä kuvitella antavani tippiä jos ollaan isommalla seurueella syömässä ja juomassa ja jos palvelu toimii hyvin.

        Tavallaan tilanne on varmaan "itseaiheutettu", mutta luulisi ravintolalla olevan jotkut tietyt standardit siitä miten toimitaan. Joku raja nyt palvelun huonoudellakin luulisi olevan.

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!


      • .....
        tarjoilijana 30v. kirjoitti:

        kyllä se tippi on ihan asiallinen palkanlisä täälläkin. Tippaaminen ei ole egoilua, vaan tapa kiittää hyvästä palvelusta. Egoilua on sen sijaan tarjoilijan turha juoksuttaminen valituksilla valituksen vuoksi, jokaisen ainesosan tenttaaminen jokaisesta annoksesta ja muu kulinaristinen briljeeraus puhtaan brassailun vuoksi.

        Oikeestiko täällä pitäis vielä tippiä maksaa, kalliin ruuan päälle? Suomessa on kallista ruokaa ja se on huonolaatuisempaa kuin monessa muussa paikassa. Eikös palvelulisät ole otettu huomioon nimenomaan aterian hinnassa? Itepähän ovat tarjoilijat alansa valinneet ja jos saavat taulukon mukaista palkkaa, niin ihan turha valittaa tippien puutteesta. Ei täällä hoitohenkilökuntakaan saa mitään extra-rahoja, jos on antanut erityisen hyvää hoitoa potilaalleen eikä myyjillekään makseta ylimääräistä hyvästä palvelusta.


      • Millä
        v***n urpo olet kirjoitti:

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!

        Milläs maksat tipin kun maksat kortilla. Ja sullahan on aina montaa lajia kolikoita tippiä varten taskussa. Voi voi...


      • STiMY06
        Millä kirjoitti:

        Milläs maksat tipin kun maksat kortilla. Ja sullahan on aina montaa lajia kolikoita tippiä varten taskussa. Voi voi...

        Ihan samalla tavalla kortilla voi maksaa tippiä... Useimmissa paikoissa kuitissa on erikseen kohta johon asiakas voi rustata haluamansa tipin määrän.


      • anteroA
        Millä kirjoitti:

        Milläs maksat tipin kun maksat kortilla. Ja sullahan on aina montaa lajia kolikoita tippiä varten taskussa. Voi voi...

        Tekosyy. Kortillakin voi jättää tipsukkaa:-))


      • hohhoijakkaa
        STiMY06 kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla kortilla voi maksaa tippiä... Useimmissa paikoissa kuitissa on erikseen kohta johon asiakas voi rustata haluamansa tipin määrän.

        Kuitti saadaan vasta kun on maksettu jo... vitun ääliö


      • safdsada
        v***n urpo olet kirjoitti:

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!

        Minun tietääkseni Suomessa ei perusravintoloissa ainakaan anneta tippiä. Eri asia nämä Michelin-voittajat tai muuten korkeasti ansioituneet, joista ei itselläni tietoa..


      • vitun urpo
        huoh.. kirjoitti:

        Suomessa ei tipata, ellei palvelu ole erinomaisen hyvää. Meillä on palvelumaksu hinnassa ja palkka hieman parempi kuin esim. jenkkitarjoilijan 7$ tunnilta. Mistä teitä tipeillä egoilijoita oikein tulee?

        Vitun tyhmä,Se Dollari merkki laitetaan ensin ja sitten vasta se luku näin $7


      • Ei mitään tippiä
        v***n urpo olet kirjoitti:

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!

        Tarjoilupalkkio on lisätty ruoan hintaan. Aloittaja käy syömässä päivän lounaan, eikä hän ole viettämässä aikaa ystäviensä kanssa. En minäkään maksa tippiä työpaikan ruokalassa, eikä sitä ole kukaan pyytämässäkään.


      • no tip
        ..... kirjoitti:

        Oikeestiko täällä pitäis vielä tippiä maksaa, kalliin ruuan päälle? Suomessa on kallista ruokaa ja se on huonolaatuisempaa kuin monessa muussa paikassa. Eikös palvelulisät ole otettu huomioon nimenomaan aterian hinnassa? Itepähän ovat tarjoilijat alansa valinneet ja jos saavat taulukon mukaista palkkaa, niin ihan turha valittaa tippien puutteesta. Ei täällä hoitohenkilökuntakaan saa mitään extra-rahoja, jos on antanut erityisen hyvää hoitoa potilaalleen eikä myyjillekään makseta ylimääräistä hyvästä palvelusta.

        amerikkalaiset tavat eivät istu Suomeen sellaisinaan. Tippi on vähän kuin halloween, ei se oikein suomalaiseen kulttuuriin istu.


      • :D
        sori vaan kirjoitti:

        jos oot tuo kuvan nainen,en ihmettele eettä on kyllä aika tympeen näkönen.minä ainakin yrittäisin etttä joku muu palvelee sinua.minä en ainakaan noin tympeän näköstä haluaisi palvella.sori vaan mut näin on.

        no voi luoja ... Suomi24 laittaa itse valitsemansa kuvat noihin yläosan "valikoituihin linkkeihin".


      • Nainen neuvoo
        v***n urpo olet kirjoitti:

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!

        Minäpä kerron miten tulee toimia. Kun tarjoilija tuli minulta kysymään, maistuiko se puoliraaka normilohi, sanoin terveiset kokille, ettei hän itsekään söisi tekemäänsä sotkua. Jos palvelua ei ole tai se on ala-arvoista, siitä on sanottava selvällä suomen kielellä. Näissä junttiketjuloissa ei saa palvelua, jollei sitä vaadi.

        Monet fiksut asiakkaat ovat ihan liian kilttejä. Suomalaista palveluammatissa toimivaa on käsiteltävä lujin ottein, ei se muuten usko. Suomalaiset ovat kuin entiset neukut, ystävällisyys ja palvelualttius on muka mielistelyä. Keskiverto tarjoilija viis välittää kunhan se pieni palkka juoksee. Sillä ei luulisi olevan paljon senssiä nimitellä fiksumpiaan pohjasakaksi. Keittiössä syövät asiakkaitten jämiä. Ne lihavat jumpperijätkät saavat palvelua, koska ovat riittävän röyhkeitä, joille tarjoilijat eivät uskalla nyrpistellä.

        Sinä fiksu nuorimies, ansaitset tasokkaamman paikan. Parempi tietysti opetella jämäkkyyttä tuleviin tilanteisiin. Ei työelämässäkään pärjää, jos antaa toisten kävellä ylitseen. Muuten tippejä ei pidä missään nimessä maksaa. Älä anna nöyryyttää itseäsi. Hyvästä palvelusta tietysti pitää kiittää, mutta huonosta sanoa suorat sanat. Minä olen opetellut liiasta kiltteydestä pois.


      • Entinen hokkilainen
        STiMY06 kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla kortilla voi maksaa tippiä... Useimmissa paikoissa kuitissa on erikseen kohta johon asiakas voi rustata haluamansa tipin määrän.

        Hok-elannossa, jos asiakas antaa tippiä kortilla, vie firma tipit .
        Perustelu on että kaikki raha mikä menee sisään kassajärjestelmään, on firman rahaa.
        Vaikka se olisi nimenomaan määritelty tipiksi.
        Asiasta ei neuvotella.

        Näin on ollut jo n 10 vuotta.


      • 55556
        Nainen neuvoo kirjoitti:

        Minäpä kerron miten tulee toimia. Kun tarjoilija tuli minulta kysymään, maistuiko se puoliraaka normilohi, sanoin terveiset kokille, ettei hän itsekään söisi tekemäänsä sotkua. Jos palvelua ei ole tai se on ala-arvoista, siitä on sanottava selvällä suomen kielellä. Näissä junttiketjuloissa ei saa palvelua, jollei sitä vaadi.

        Monet fiksut asiakkaat ovat ihan liian kilttejä. Suomalaista palveluammatissa toimivaa on käsiteltävä lujin ottein, ei se muuten usko. Suomalaiset ovat kuin entiset neukut, ystävällisyys ja palvelualttius on muka mielistelyä. Keskiverto tarjoilija viis välittää kunhan se pieni palkka juoksee. Sillä ei luulisi olevan paljon senssiä nimitellä fiksumpiaan pohjasakaksi. Keittiössä syövät asiakkaitten jämiä. Ne lihavat jumpperijätkät saavat palvelua, koska ovat riittävän röyhkeitä, joille tarjoilijat eivät uskalla nyrpistellä.

        Sinä fiksu nuorimies, ansaitset tasokkaamman paikan. Parempi tietysti opetella jämäkkyyttä tuleviin tilanteisiin. Ei työelämässäkään pärjää, jos antaa toisten kävellä ylitseen. Muuten tippejä ei pidä missään nimessä maksaa. Älä anna nöyryyttää itseäsi. Hyvästä palvelusta tietysti pitää kiittää, mutta huonosta sanoa suorat sanat. Minä olen opetellut liiasta kiltteydestä pois.

        Kielteisen palautteenkin voi toki antaa sivistyneesti ja rakentavalla asenteella. Ei ole mikään pakko käyttäytyä moukkamaisesti ja asettua toisten yläpuolelle. Saa pian nousukkaan maineen.


      • Amrikan tipit
        v***n urpo olet kirjoitti:

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!

        Etkö saakkaan palkkaa tarjoilijan hommastasi, et ole ilmeisesti sen arvoinen. Minkä helvetin vuoksi sinulle se tippi sitten kuuluisi, koska suomen kulttuurissa ei palkattomia työntekijöitä ole?


      • huoh!
        Amrikan tipit kirjoitti:

        Etkö saakkaan palkkaa tarjoilijan hommastasi, et ole ilmeisesti sen arvoinen. Minkä helvetin vuoksi sinulle se tippi sitten kuuluisi, koska suomen kulttuurissa ei palkattomia työntekijöitä ole?

        Kyllä se tippi vaan kuuluu tarjoilijalle, jos asiakas hänelle sen henkilökohtaisesti antaa hyvästä palvelusta. Piste.


      • itvls
        no tip kirjoitti:

        amerikkalaiset tavat eivät istu Suomeen sellaisinaan. Tippi on vähän kuin halloween, ei se oikein suomalaiseen kulttuuriin istu.

        Miksi ei muka istu, on istunut jo monta vuosikymmentä ja eihän se sinulta ole pois kun joku jättää tippiä tarjoiluhenkilökunnalle. Ja miten se muka istuisi muihin Euroopan maiden käytäntöihin, mutta ei Suomeen?


      • pauiina
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Kuitti saadaan vasta kun on maksettu jo... vitun ääliö

        ainakin allekirjoitettavissa kuiteissa on usein "extra"-kohta, johon tosiaan voi sen tipin summan kirjoittaa, ja vaikka itse lasku on maksettu jo, sen tipin voi laskuttaa asiakkaalta ilman sitä korttia jälkeenpäin.


      • alan ammattilainen
        pauiina kirjoitti:

        ainakin allekirjoitettavissa kuiteissa on usein "extra"-kohta, johon tosiaan voi sen tipin summan kirjoittaa, ja vaikka itse lasku on maksettu jo, sen tipin voi laskuttaa asiakkaalta ilman sitä korttia jälkeenpäin.

        Nyt on pauliinalla väärää tietoa. Asiakasta ei voi laskuttaa jälkeenpäin ilman korttia. Jos sinulta jää huomaamatta asiakkaan jättämä tippi extra kohtaan, on väärin ja huono tapa ottaa se asiakkaalta jälkeenpäin ilman korttia, näin se vaan menee oikein.


      • jassu, jassu
        Nainen neuvoo kirjoitti:

        Minäpä kerron miten tulee toimia. Kun tarjoilija tuli minulta kysymään, maistuiko se puoliraaka normilohi, sanoin terveiset kokille, ettei hän itsekään söisi tekemäänsä sotkua. Jos palvelua ei ole tai se on ala-arvoista, siitä on sanottava selvällä suomen kielellä. Näissä junttiketjuloissa ei saa palvelua, jollei sitä vaadi.

        Monet fiksut asiakkaat ovat ihan liian kilttejä. Suomalaista palveluammatissa toimivaa on käsiteltävä lujin ottein, ei se muuten usko. Suomalaiset ovat kuin entiset neukut, ystävällisyys ja palvelualttius on muka mielistelyä. Keskiverto tarjoilija viis välittää kunhan se pieni palkka juoksee. Sillä ei luulisi olevan paljon senssiä nimitellä fiksumpiaan pohjasakaksi. Keittiössä syövät asiakkaitten jämiä. Ne lihavat jumpperijätkät saavat palvelua, koska ovat riittävän röyhkeitä, joille tarjoilijat eivät uskalla nyrpistellä.

        Sinä fiksu nuorimies, ansaitset tasokkaamman paikan. Parempi tietysti opetella jämäkkyyttä tuleviin tilanteisiin. Ei työelämässäkään pärjää, jos antaa toisten kävellä ylitseen. Muuten tippejä ei pidä missään nimessä maksaa. Älä anna nöyryyttää itseäsi. Hyvästä palvelusta tietysti pitää kiittää, mutta huonosta sanoa suorat sanat. Minä olen opetellut liiasta kiltteydestä pois.

        Mielestäni palvelu ja ruoanlaitto ovat kaksi eri asiaa. Jos tarjoilija kysyy asiallisesti ruoasta ja sinä vastaat noin, niin se kuvastaa kuinka juntti itse olet, vaikka mikä hienohelma daami kuvittelet olevasi. Et sinä ole mikään kyykyttämään ihmisiä työssään. Ja sitäpaitsi tollaset asiakkaat, jotka eivät osaa toimia ja käyttäytyä asiallisesti, ovat ainakin minun ravintolaani ei-tervetulleita.

        Yleensä normaalisti toimitaan niin, että kun tarjoilija tulee kysymään maistuiko, niin siinä vaiheessa sinä kerrot asiallisesti mikä on pielessä. Yleensä tarjoilija vie annoksen keittiöön ja sinulle tehdään uusi annos, jos siinä todellakin on jotain vikaa. Jos et ehdi enää odottamaan, niin tarjoilija hyvittää annoksen tai poistaa se laskulta kokonaan.

        Mikä kuvittelet oikein olevasi, muita parempi? Mikä olet haukkumaan joitain keskivertotarjoilijoiksi ja mistäs helvetistä tiedät syövätkö tarjoilijat asiakkaisen jämiä? Eiköhän ole ihan omaa keksimää juttua. Jos näkisin sut livenä, niin vetäisin kunnolla turpiin. Miten joku naisihminen ilkääkin avata suunsa, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.


      • 55556
        jassu, jassu kirjoitti:

        Mielestäni palvelu ja ruoanlaitto ovat kaksi eri asiaa. Jos tarjoilija kysyy asiallisesti ruoasta ja sinä vastaat noin, niin se kuvastaa kuinka juntti itse olet, vaikka mikä hienohelma daami kuvittelet olevasi. Et sinä ole mikään kyykyttämään ihmisiä työssään. Ja sitäpaitsi tollaset asiakkaat, jotka eivät osaa toimia ja käyttäytyä asiallisesti, ovat ainakin minun ravintolaani ei-tervetulleita.

        Yleensä normaalisti toimitaan niin, että kun tarjoilija tulee kysymään maistuiko, niin siinä vaiheessa sinä kerrot asiallisesti mikä on pielessä. Yleensä tarjoilija vie annoksen keittiöön ja sinulle tehdään uusi annos, jos siinä todellakin on jotain vikaa. Jos et ehdi enää odottamaan, niin tarjoilija hyvittää annoksen tai poistaa se laskulta kokonaan.

        Mikä kuvittelet oikein olevasi, muita parempi? Mikä olet haukkumaan joitain keskivertotarjoilijoiksi ja mistäs helvetistä tiedät syövätkö tarjoilijat asiakkaisen jämiä? Eiköhän ole ihan omaa keksimää juttua. Jos näkisin sut livenä, niin vetäisin kunnolla turpiin. Miten joku naisihminen ilkääkin avata suunsa, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.

        Asiallisuus kannattaa tosiaan säilyttää loppuun asti puolin ja toisin. :)


      • safdasasa
        safdsada kirjoitti:

        Minun tietääkseni Suomessa ei perusravintoloissa ainakaan anneta tippiä. Eri asia nämä Michelin-voittajat tai muuten korkeasti ansioituneet, joista ei itselläni tietoa..

        Hahaa, jätät huippukalliissa paikoissa tippiä 10 % laskun loppusummasta, mutta tavallisessa ehkä hyvässäkin, et jätä tipaakkaan, ehkä 5 sentin kolikon. Sori, mut olet ilmeisesti aika noviisi ravintolassa kävijä ja muutenkin.


      • jassu, jassu
        55556 kirjoitti:

        Asiallisuus kannattaa tosiaan säilyttää loppuun asti puolin ja toisin. :)

        Olen samaa mieltä, mutta kun ihmiset "nainen neuvoo" eivät ole asiallisia, niin miksi pitäisi vastata asiallisesti tällaiselle kuspäälle. Hänhän aliarvioi ravintolahenkilökuntaa ja kirjoittaa ihan selvästi olevansa muiden yläpuolella, miten muuten voit reagoida kuin vastaamalla takaisin samalla mitalla ja myös korjaamalla hänen vääriistyneitä ajatuksia.


      • Maailmaa nähnyt
        v***n urpo olet kirjoitti:

        koska et ole jättänyt tippiä ja ostoksesi on vain tuo etukuponki,niin en itsekkään ravintolan-alan ammattilaisena haluaisi sinua palvella,olet niin sanottua pohjasakkaa...tippiä jätetään aina,piste!!!!!!

        Suomessa ei tarvitse jättää tippiä. Jos palvelu on erityisen hyvää, siitä voi kiittää tipillä, mutta tällöinkään se ei ole tosiaan pakollista.

        Mene kouluun tai vaikka kerjuulle, jos ei tarjoilijan työ ja asiakaspalvelu itsessään kiinnosta. Jos työnantajasi taas ei maksa palkkaasi vaan odottaa asiakkaiden tekevän sen, vaihda työnantajaa (en tosin usko että tuolla asenteellasi mitään töitä löydät).


      • kyldyyri
        STiMY06 kirjoitti:

        Tutta asiakas ja tarjoilijat tietävät suoraan ettei tippiä ole tulossa, joten miksi turhaan nähdä vaivaa asiakkaan eteen.
        Raakaa ehkä, mutta luultavasti tämä on juurikin se syy.

        Normaali ruokailija syö muutenkin normaalisti enemmän kuin 12e arvosta ja yleensä ko. summa menee jo pelkästään ruokajuomiin.

        Suomessa ei makseta tippiä (vain kun palvelu ja ruoka on todella erinomaista ja silloinkin asiakkaan mielen mukaan) - lasku sisältää kaiken. Kyse on vain henkilöstön ammattitaidottomuudesta, ylimielisyydestä ja ajattelemattomuudesta. Kirjoittajan tapauksessa ottaisin tarjoilijan "puhutteluun" ja kysyisin kohteliaasti, miksi hänet jätetään huomiotta - maksava asiakashan hän on.


    • lejrgflkawjeflöaiej

      Kysy rohkeasti, mistä moinen johtuu. Tai sitten tarjoilijoiden kävellessä ohi huikkaise, että "Anteeksi, mulla ois tilaus valmiina." ja reippaasti menet maksamaan, vaikka astiat olisikin pöydässä. Usein on niin, että palvelua joutuu joskus vaatimaan, kun tekijät eivät älyä. Kohtelias kannattaa silti olla.

      • Pro since 1975

        Ei tarvitse kysyä. Kuka maksaa ja kuka saa palkan. Kuka siis kysyy? Tärkeätä on saada asiat toimimaan oikein. Ellemme asiallisella palautteella huolehdi, että saamme rahoillemme vastinetta, tilanne luisuu pikkuhiljaa vielä huonommaksi.

        Asiakkaistamme suuri joukko on jo ulkomaalaisia. On siis huolehdittava, että suomalaiset palveluelinkeinot kestävät myös kohtuuliset kansainväliset odotukset.

        Aiemmin mainitsin, että kyse on johtamisesta ja sen korjaamisesta.


    • äö

      Toi johtuu ihan vaan siitä, että ollaan Suomessa, täällä hyvästä palvelusta ei tiedetä yhtään mitään.

    • näin menetellen

      Istut väärässä pöydässä. Tarjoilijat hakevat juomia "ihan siitä vierestä" ja ajttelevat, että taas toi sama äijä tossa tiellä. Vaihda pöytää, niin johan tarjoilu paranoo.

    • kentiesSSS

      tarjoilijoita vetuttaa sinun työpaikkaetu; ravintoetu..... Kyllä olen minäkin saanut veemäistä kohtelua osakseni kun työttömänä kävin iloisesti ravintolassa syömässä... Pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tietää toisensa. No, tyhmä paljon työtä tekee. Hyvähän se on että joku heitä juoksuttaa ja maksaa asiakkaana palkan ;))))

    • pauiina

      ei se palvelun taso pitäisi asiakkaasta johtua! tosiaan, jos et ole koskaan käyttäytynyt huonosti tms, palvelun tason pitäisi olla huippuluokkaa! kyllä minä itse ainakin muistan asiakkaita, jotka käyvät useammin kuin kerran vuodessa. olen itse ollut tarjoilijana muutaman vuoden, enkä ole palveluntasoa laskenut kuin niille jotka ovat liian humalassa tajutakseen sitä.

      ja ei, tipin jättäminen ei ole suomalainen tapa, mutta se on tietenkin aina mukava lisä illan tienesteihin. mutta tipin jättäminen edellyttää hyvää ruokaa ja palvelua.
      tippi on ylimääräinen kiitos!

      vaihda ihmeessä ravintolaa! asiakkaat äänestävät jaloillaan!

      • Juurikin näin. Itse olin ennen muuttoani vakiasiakas eräässä ravintolassa. En tainnut tippiä antaa kuin ihan muutaman kerran (ei ole tullut mieleen useimmiten vaikka palvelu aina hyvää), mutta kävin siellä erittäin usein. Tarjoilijat osasivat jo ennakoida mitä tilaan ja kysyivät usein että laitetaanko x-annos vai katsotko listan.

        Kun kävin viimeisen kerran, sanoin heille heipat ja vastaukseksi tuli että toivon mukaan poikkean vielä kun siellä päin liikun. Ihanaa henkilökuntaa siinä paikassa.


    • malka silmässä

      Tietenkää ei ittessä mitään vikaa vikaa vikaa... Tommonen kitisijä

      • Vaatii palvelua

        Onpas todella ikävää kohtelua.Mene seuraavalla kerralla eri pöytään ja kävele "Asenteella" sisään että olet KUNINGAS-eli asiakas! Silti hieno juttu että olet pysynyt kohteliaana:) Mulla ei ole ko ongelmaa ollut ja ehkä se että olen pitkä nainen ja käytän korkokenkiä..Minut takuuulla huomataan..:P Yhden ainoan kerran olen joutunut nousemaan seisomaan ja sanonut tarjoilijalle että Palvellaanko täällä vai menenkö toiseen ravintolaan?..


    • IhmetteleväInen

      Ihmettelen saamasi kohtelua, mutta kannattanee vaihtaa ainakin joksikin aikaa ruokapaikkaa.

      Käyn paljon ulkona syömässä ja tällaisena neiti-ihmisenä käyn usein yksin. En koe saaneeni oikein koskaan, ainakaan yksin liikkuessani, huonoa palvelua. En juuri koskaan syö jälkiruokaa, mutta aina kysellään haluaisinko jälkiruokaa ja maistuiko pääruoka. Minustakaan tippaaminen ei ole suomalainen tapa ja yleensä jätän tilliä vain silloin, kun olen liikkeellä ystävien kanssa ja syömme ja juomme pitkän kaavan mukaan. Tavallaan tippi korreloituu siihen, että tarjoilija on oikeasti saanut juosta moneen kertaan ja häntä on vaivattu paljon.

      • utelias erakko

        Saako kysyä mikä on sinun laskussasi tipin määrä, kun tarjoilija on saanut juosta ja miten määrittelet juoksun määrän? Jos laskusi on 20 egee, niin paljon jätät tippiä vai jätätkö ollenkaan? Kuinka mittaat tarjoilija juoksun määrän?


      • Ei pikaruokapaikka
        utelias erakko kirjoitti:

        Saako kysyä mikä on sinun laskussasi tipin määrä, kun tarjoilija on saanut juosta ja miten määrittelet juoksun määrän? Jos laskusi on 20 egee, niin paljon jätät tippiä vai jätätkö ollenkaan? Kuinka mittaat tarjoilija juoksun määrän?

        Se 20 euron lasku ruokaravintolassa on yleensä vasta yhden henkilön pääruoka ja vesi. Kun muutamankin hengen seurue syö ja juo pitkän kaavan mukaan nousee lasku helposti muutamaan sataan euroon. Ja yleensä tippiä tulee jätettyä 10 prosenttia laskun loppusummasta.


      • naurettava väite
        Ei pikaruokapaikka kirjoitti:

        Se 20 euron lasku ruokaravintolassa on yleensä vasta yhden henkilön pääruoka ja vesi. Kun muutamankin hengen seurue syö ja juo pitkän kaavan mukaan nousee lasku helposti muutamaan sataan euroon. Ja yleensä tippiä tulee jätettyä 10 prosenttia laskun loppusummasta.

        No älä nyt viitsi esittää että jättäisit 500€:n laskun lisäksi pöytään yli 50€ tippiä.

        20€:n laskun jälkeen voi jättää 2€, mutta ei siihen pöytään kyllä yli kymppiä jätetä, ellei tarjoilijaa ole puhuttuu samalla mukaan jatkoille.


      • ex-tarjoilija
        naurettava väite kirjoitti:

        No älä nyt viitsi esittää että jättäisit 500€:n laskun lisäksi pöytään yli 50€ tippiä.

        20€:n laskun jälkeen voi jättää 2€, mutta ei siihen pöytään kyllä yli kymppiä jätetä, ellei tarjoilijaa ole puhuttuu samalla mukaan jatkoille.

        Tuo tuskin on mikään väite, vaan ote ihan normaalista elämästä. 50 egee 500 egen laskusta ei ole paljon. Ajatellaan esim. jos 500 egen edestä illastanut monta tuntia 5 henkilöä, on se 10 egee/lätty. Ja mitä enemmän illastajia on, sitä vähemmän se on per lätty. Samalla periaatteellahan sinä jättäisit 2 egee 20 egen laskua maksaessasi. Jos jätät kympin kahdenkymmenen euron laskusta, on se jo 50% laskun loppusummasta.

        Olen tarjoilijana eräässä ravintolassa ja valitettavasti suomalaiset eivät älyä jättää tippiä, vaikka palvelu onkin ollut erinomaista. Kivahan se on, että kehutaan palvelua, mutta kyllä se tipillä huomioiminen lämmittää kovasti. Me yleensä jaetaan meidän paikassa tipit tarjoilijoiden ja keittön kesken. Olen paikassa, jossa käy paljon ulkomaalaisia. He yleensä jättävät tippiä oli lasku 50 egee tai 500 egee. Venäläiset etenkin:-) Venäläiset ovat erilailla vaativia asiakkaita ja heitä on kiva palvella. Kun palvelu on ollut hyvääkin parempaa ja joustavaa, sujuvaa ja mutkatonta, näkyy se tipeissäkin. Venäläiset jättävät tippiä esim. niin että vaikka lasku on 100 egee, jättävät he vaihtelevasti 10-20 egee tippiä. Vaikka lasku olisi 50 egee, niin aina on pöydälle jätetty loppurahat n. 10 % verran tai yli.


    • mies kans

      mikset vaihda ravintolaa. Ei se varmaan ainoo rafla ole niin onglema poistuu kun meet muualle syömään.

    • 13+7

      "Itse olen siististi pukeutuva, kohtelias ja hyväkäytöksinen 30 vuotias mies" Ooks nyt varma et oot mies? Naiselta kun tän kitinän vielä ymmärtäisi.

      • TosiMIES OK

        Kyllä nm 13 7 alkaisi valitttamaan jos nälissään saisi odotella..Ihan ok teksti AP..SInusta ei voi sanoa kommenttisi perusteella samaa,,


    • länsisuomalainen

      Suomessa saa harvoin hyvää palvelua. Itä-Suomessa kyllä on usein vähän iloisempi meninki vaikka itse olenkin lännestä. Luultavasti keskustelun aloittajassa ei ole mitään "vikaa" eikä toisin tekeminen muuta mitään ja siitä tuskin on yleisemmin hyötyä ainakaan Suomen rajojen ulkopuolella. Monet suomalaiset palveluammateissakin toimivat ovat varautuneita ja ujoja. Ujous sinällään ei ole pahasta vaan tietty herkkyys on ihmisten kanssa toimiessa hyväksi. Mutta ylimielinen ja kova asenne "asiakas on väärässä" ei saa olla OK. Harva vain ottaa asiaa esille sillä "suomalainen ei valita" ja vaikka miten kohteliaasti asiat esittäisi niin harvoin mikään muuttuu. 30-vuotias voi olla vielä hyvin nuoren näköinen, on mahdollista että ikärasismia on mukana. Valitettavasti nuoria kohdellaan kaupoissa ja ravintoloissa paljon huonommin kuin keski-ikäisiä.

    • Asiakas.

      Suomalaiset työntekijät ovat laiskoja luusereita. Heitä lautasella päähän, jos orjat eivät palvele.

      • fkugndifnk

        Eli olet orjatyövoiman kannalla?


      • eewewe

        Kirjoituksessasi kiteytyy hyvin se asenne miksi nykypäivän yhteiskunta on mennyt. Sivistymättömyys ja se että pullamössösukupolven kasvatuksessa ei ole käytetty mitään kuria johtaa yhteiskuntamme rapautumiseen pikkuhiljaa. Eiköhän se siperia opeta sinuakin.


      • Palkka pois
        eewewe kirjoitti:

        Kirjoituksessasi kiteytyy hyvin se asenne miksi nykypäivän yhteiskunta on mennyt. Sivistymättömyys ja se että pullamössösukupolven kasvatuksessa ei ole käytetty mitään kuria johtaa yhteiskuntamme rapautumiseen pikkuhiljaa. Eiköhän se siperia opeta sinuakin.

        Olet oikeassa, laiskat tarjoilijat tarvitsevat kovempaa kuria.


    • nähty on

      Kateus

    • 60009

      Ravintola syrji taas vammaista.

      • oi sole mio

        Ei ainakaan minua ole kertaakaan syrjitty vaikka itsekkin olen vammainen. Tai onko omassa käytöksessäsi parantamisen varaa jos itse koet syrjityksi tulleeksi?


    • *****-luokan palvelu

      En tiedä missä päin ravintolasi sijaitsee Suomessa mutta itse en ole heidän "kanta-asiakkaannaan saanut juurikaan vastaavaa palvelua? Joka kerta kun huomaan jonkun epäkohdan kohdanneen itseäni niin olen uskaltanut avata suunni ja antanut palautetta joko suoraan tarjoilijalle tai kotisivujen kautta. Aina olen saanut hyvityksenä jotain takaisin päin. Jos ei muuta niin sitten jälkiruoan veloituksetta. Ravintolan väki tuntee minut jo ja uskon sisälläni, että voi olla niinkin, että kun suurin piirtein samaan aikaan käyn samana viikonpäivänä niin voi olla että minua odotetaan niihin aikoihin ilmestyvän tiloihin?
      Pari kolme kertaa olen saanut hyvityksen heiltä. Uskon, että yksikin oma "kanta-asiakas" on tärkeä eikä hänestä haluta päästä eroon mistään hinnasta.? Kuitenkin tulee aika jolloin täytyy sanoa "yksin kuolema voi ainoastaan meidät erottaa!"

      • mphhh

        hmmmmm.....


    • Anna123

      Suomessa ravintolahenkilökunta ei elä pelkästään tipeillä, eli palvelu on aivan eri luokaa (negatiivisessa mielessä) uin esimerkiksi USA:ssa.

      Mutta MIKSI IHMEESSÄ aikuinen mies antaa tarjoilijan odotuttaa itseään eikä avaa suutaan? Itse vinkkaisin ohi menevälle henkilölunnalle kohteliaasti, että "anteeksi vuosinko tehdä tilaukseni/saada lisää juotavaa/laskun jne.. Huonolta palvelu kuulostaa, mutta tuppisuu asiakas voi itseäänkin syyttää.

    • nhain se vaann on

      Jos kerran asut siinä hotellissa, syötyäasi marssit takaisin huoneeseesi 5 minuutin "laskun" odottelun jaälkeen. Jos joku tulee sinne saakka pyytämään jotakin kuittausta, toteat että no löytyyhän sitä palveluakin.

      Tippi sisältyy Suomessa ravintolan hintoihin, huomautuksen toiselle kommentoijalle. Mikäli koet saavasi erityisen hyvää palvelua, kerro se heille tavalla tai toisella. Jos palvelu on erityisen huonoa, tee valitus.

      • haluaa korjata

        Sa varmaan teetkin niin. Aika huonoa käytöstä myös asiakkaana olemiselta. Huom! Tippi ei sisälly Suomessa hintoihin. Mistä olet saanut tällaista tietoa?


      • Palkka ja hinnat
        haluaa korjata kirjoitti:

        Sa varmaan teetkin niin. Aika huonoa käytöstä myös asiakkaana olemiselta. Huom! Tippi ei sisälly Suomessa hintoihin. Mistä olet saanut tällaista tietoa?

        Suomessa palkka- ja myyntituloista maksetaan verot. Tipistä pitäisi siis maksaa aina verot, muuten se voidaan katsoa harmaaksi taloudeksi.

        Suomessa ravintolahenkilökunnan palkka perustuu tehtyyn työaikaan. Palkkakustannukset katetaan myyntituloilla ja näin ollen ne on huomioitu hinnoittelussa.
        Tipit eivät kuulu näiden kummankaan piiriin.


    • Toinen Tarjoilija

      Ootko jättänyt tippiä?
      T: Tarjoilija

      • niinpä niin

        Kuinka usein teillä tarjoilijoilla on tapana jättää vähän ylimääräistä vaikka kaupan kassalla?

        T. Superystävällinen Siwan kassa

        Mikään ei muuten ole sitten vittumaisempi asiakas ravintolassa kuin vapaalla oleva tarjoilija.

        T. Myös tarjoilijana toimiva Siwan kassa


      • carte noir
        niinpä niin kirjoitti:

        Kuinka usein teillä tarjoilijoilla on tapana jättää vähän ylimääräistä vaikka kaupan kassalla?

        T. Superystävällinen Siwan kassa

        Mikään ei muuten ole sitten vittumaisempi asiakas ravintolassa kuin vapaalla oleva tarjoilija.

        T. Myös tarjoilijana toimiva Siwan kassa

        Mistä lähtien kaupan kassaa on tipitetty? Ravintolan tarjoiluhenkilökuntaa on tipitetty niin kauan kuin muistan. Uskon myös, että kaupan kassat eivät edes saisi ottaa tippiä vastaan. Mihin hän sen laittaisi. Omat rahat eivät saisi sekoittua kaupan yrityksen rahoihin. Palvelurahaa on aina jätetty ravintoloissa, takseissa ja tuskin se vie ketään perikatoon, kun ja jos jättää euron tai pari. Mutta kun lukee näitä vastauksia täällä, niin huomaa kuinka kateellisia suomalaiset ovat. Itselle kaikki ja muille-ei-mitään mentaliteetillä eletään ja kuinka ikävä piirre se onkaan ihmisessä. Itse jätän aina baarissa ja ravintolassa tippiä, koska se ei tyhjennä kukkaroani sen ihmeellisemmin ja ei tee minusta köyhää.


      • hohoijakkaa.
        carte noir kirjoitti:

        Mistä lähtien kaupan kassaa on tipitetty? Ravintolan tarjoiluhenkilökuntaa on tipitetty niin kauan kuin muistan. Uskon myös, että kaupan kassat eivät edes saisi ottaa tippiä vastaan. Mihin hän sen laittaisi. Omat rahat eivät saisi sekoittua kaupan yrityksen rahoihin. Palvelurahaa on aina jätetty ravintoloissa, takseissa ja tuskin se vie ketään perikatoon, kun ja jos jättää euron tai pari. Mutta kun lukee näitä vastauksia täällä, niin huomaa kuinka kateellisia suomalaiset ovat. Itselle kaikki ja muille-ei-mitään mentaliteetillä eletään ja kuinka ikävä piirre se onkaan ihmisessä. Itse jätän aina baarissa ja ravintolassa tippiä, koska se ei tyhjennä kukkaroani sen ihmeellisemmin ja ei tee minusta köyhää.

        Mitäs mieltä verottaja on tarjoilijan saamista tipeistä ja miten se poikkeaa kaupan kassan tipeistä?

        Mihin lain kohtaan perustat luulosi?

        Suomalainen tarjoilija on niin ynseä että jätän mielelläni tippiä jos joku tekee tästä poikkeuksen, mutta se on niin havinaista että voisi sanoa poikkeuksen vahvistavan säännön.


      • carte noir
        hohoijakkaa. kirjoitti:

        Mitäs mieltä verottaja on tarjoilijan saamista tipeistä ja miten se poikkeaa kaupan kassan tipeistä?

        Mihin lain kohtaan perustat luulosi?

        Suomalainen tarjoilija on niin ynseä että jätän mielelläni tippiä jos joku tekee tästä poikkeuksen, mutta se on niin havinaista että voisi sanoa poikkeuksen vahvistavan säännön.

        Yleensähän tarjoilijat ja baarimestarit on kautta aikoja tipitetty, mutta enpä ole moista kuullut, että kaupan kassaa tipitetään tai siivoojaa. Yleinen käytäntö on tullut aikojen alusta enimmäkseen palvelualoilla, jossa ollaan viihteen kanssa tekemisissä ja tarjotaan elämyksiä ihmisille. Kaupan kassa eikä siivoja ole viihteen ja elämyspalvelun kanssa tekemisissä kuten tarjoilijat ja baarimestarit eikä he myöskään keskustele asiakkaiden kanssa small talkinia eikä huolehdi siitä, että asiakas viihtyy. Se ei vaan kuulu heidän toimenkuvaansa.

        Tarjoilijat ja baarimestarit ovat kautta aikojen toimineet asiakkaiden kuuntelijoina ja ns. psykologeina, josta osittain on kehittynyt tippikulttuuri ainakin Suomessa. Asiakkaat tulevat viettämään vapaa-aikaa ravintolaan eikä tekemään suoriteperusteisia ostoksia. Saathan sinä toki jättää tippiä kaupan kassalle, jos sinusta tuntuu siltä ja koet huonoa omatuntoa heidän palkoistaan.

        Lain kanssa tässä ei ole sen enempää tekemistä kuin, että tipit laitetaan talon rahoista erilleen, jos tarkastaja tulee ja haluaa laskea rahat. Olen ollut alalla jo 20 vuotta, jotta tietämystäni ei voi ihan luulotteluksi sanoa. En tiedä mitä verottaja on mieltä tarjoilijoiden tipeistä ja kyllähän se puuttuu asiaan, jos näkee siinä jotain epäkohtia. Suomalaisten tunnettu kateus ei riitä syyksi alkaa verottamaan tippirahoja. Toista olisi, jos tipit todellakin ylittäisivät yli tuntipalkan kuukaudessa/vuodessa.

        Olen pahoillani, että koet vain suomalaiset tarjoilijat ynseinä ja ei huvita jättää tippiä, mutta "maailmalla on sitten asiat ihan toisin."

        Tämä kuulostaa juuri sellaiselta kuin aiemminkin kirjoitin, että "metsä vastaa kuin sinne huudetaankin." Eli olemme ihmisten kanssa tekemisissä ja jos itse olet ynseä ja tyly, niin miksi toisen osapuolen pitäisi sinua nuoleskella?

        Kannattaa miettiä omaakin käytöstä mennessään ravintolaan eikä vaan pitää palveluhenkilökuntaa pelkkänä orjana. Olet ehkä asennevammainen ja siksi olet saanut huonoa palvelua.



        Itsekkin jätän tippiä aina, kun vaan saan hyvää palvelua ja niinkuin olen aiemminkin sanonut täällä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.


    • ????????!???????????

      haist ny vitu
      kuka näitä juttuja tänne keksii

    • ei huonoihin paikkoi

      Mielestäni 12 e ateriasta on jo itsessään korkea hinta, ettei sitä tarvi alkaa tippaamaan vielä. Ei muuta kun pois vain paikoista, joissa ei osata palvella. Kyllä niillekin palveluhalu tulee, kun asiakkaat alkavat häipymään. Ei kannata käydä töykeissä paikoissa. Jos ilmaisevat sulle, ettet ole tervetullut sinne, niin älä ihmeessä enää mene!

      • zappadappaduu

        Missäs paikoissa käyt oikein, jos korkein hinta ateriasta köh, köh on 12 e. No, ei ihmekkään ole kun köyhillä ei ole varaa jättää tippiä. Tohon hintaan sun pitää vaan olla tyytyväinen siihen tilamaasi mättöön. Tuskin voit tohon hintaan vaatia mitään luksusluokan palvelua, ihan tavallista tuo-ja vie lautaset.


    • 5yjy68ko689lö

      Mun huomio kiinnitty näihin lauseisiin: "Jopa keski-ikäiset kaljamahaiset miehet villapaidoissaan saavat menun tarjoilijalta lähes samantien pöytään istuuduttuaan. Itse olen siististi pukeutuva, kohtelias ja hyväkäytöksinen 30 vuotias mies, joten en usko ulkonäöllisistä jutuista tämän johtuvan."
      Mitä ihmeen tekemistä sillä ulkonäöllä, tässä tapauksessa kaljamahalla on sen kanssa, että kuinka hyvää palvelua ravintolassa tulisi saada?!!! Idioottimainen kirjoitus.

      • 24

        Yksi juttu on se, että useat naistarjoilijoista on yksityiselämässään sellaisia ettei "hyvinpukeutuvat, hyväkäytöksiset" miehet kiinnosta. Tiedän tämän kun olen ollut hotelli- ja ravintola-alan koulussa ja tutustunut moniin alan ihmisiin. Eli he eivät vain huomaa sinua. Kehotan herättämään huomiota kun saavut saliin, katso jotakuta tarjoilijaa ja tervehdi.


      • provo provo provo

        Nuoren naisen kirjoittamaa tekstiä. Kolmekymppinen mies on jo melkein keski-ikäinen sekä ehkä kohta kaljamahainen ja näkee siinä seuraavan kehitysasteensa, eikä todellakaan arvostele sitä.


    • auts

      Tippi? Ei tosiaan kuulu varsinkaan johonkin ketjuravintolaan! Jotakin järkeä nyt...

      Joitakin ihmisiä ei vain huomata. Kerran olen itsekin istunut ravintolassa haamuna, tein tilauksen mutten saanut sitä! Tultiin kysymään tilaus uudelleen pitkän kyräilyn jälkeen "oletteko te jo tilannut". Tapahtui Rossossa tai sen sellaisessa. Ja ihan lounasaikaan.

    • feah4yt5tg

      kokeile nostaa käsi ylös ja vinkkaamalla tarjoilija luoksesi, jos ei toimi niin kusipäitä, älä enään koskaan käy siinä ravintolassa

      • tässä totuus

        Hyvän palvelun saa pytämättään, keskinkertaisen pyytämällä ja kehnon odottamlla. huonon palvelun saa idiooteilta tai olemalla näkymätön.


    • pauiina

      ei sillä ravintolan maineella tai ketjulla ole mitään tekemistä tipin kanssa!
      tippi annetaan hyvästä palvelusta/ruuasta, riippumatta siitä missä paikassa ruokailu tapahtuu!

    • kjdahf eilr

      Olisi outoa, jos tarjoilijat ylenkatsoisivat vakiasiakasta. Juuri sellaisiahan jokainen yritys haluaa! Tarjoilijat eivät tietysti ole aina niitä nipun terävimpiä nauloja. Heille tarjoilu on vain palkkahomma, monille, eikä heidän työnantajansa huolet heitä kiinnosta.

      Minä olen joskus jäänyt huomiotta ravintolassa, ulkomailla. Se oli kurjaa. En tiedä, mistä se johtuu.

      Ehkä kannattaa vaihtaa paikkaa ja tilata erilaisia asioita eri kerroilla. Kannattaa luoda silmäkontaktia ja nostaa kättään, ehkä? Jos näytät kovin ilmeettömältä, voidaan luulla, että tilauksesi on jo otettu.

      Yritä huomata jokainen positiivinen teko ja kiitä siitä. Kiitä hymyn kanssa, kun ruoka lopulta tulee. Ole ilahtuneen näköinen. Kiitä lopuksi hyvästä ruoasta, vaikka palvelussa ei kiittämistä olisikaan.

      Ja ennen kaikkea: mene kokeilemaan, onko muualla parempaa palvelua. Jos ei ole, parantamista lienee sitten sinussa. Ehkä. Tai sitten kaikki ravintolat ovat palvelukyvyttömiä.

      • fin-nainen

        Kylläpä oli typerä ja rasistinen kommentti " tarjoilijat eivät tietysti ole aina niitä nipun terävämpiä nauloja." Mistä sinä tiedät mitä tarjoilijat tekevät loppujen lopuksi ja mitä he ajattelevat ja mikä heidän älykkyytensä on? Monet tarjoilijat käyvät jossain muussa työssä tämän lisäksi, opiskelevat uutta ammattia tai maksavat opintonsa tarjoilijana tai baarimestarina.

        Monet ravintola-alan ammattilaiset ovat monipuolisia ja erittäin lahjakkaita taiteellisesti ja he omaavat hyvät ihmissuhdetaidot mikä taas puuttuu monilta muun alan ammattilaisilta. Minusta on aika ilkeetä aliarvostaa joitain ammattiryhmiä huonommiksi.


    • Ei muuta ku kirjota

      Kuuleha, siul on kohtalotoveri tuolla suomi24:n automaailmassa. Hänelle ei tulla esittelemää autoja vaik hänel on kuulemma rahhaa. Voisit ottaa yhteyttä, ni työ voisitte jakkaa kokemuksii. Kuvankii hää o laittant siihe sivulle. Sellanen nuor mies, joka sivelee toisel käel leukaasa.

    • Sanot suoraan.

      Jos yli vartin viivytellään laskun kans, niin sillon se ei ole ravintolalle tärkeää laisinkaan. Eli lähet käveleen ulos ja jos sieltä joku ryntää perään niin sanot että viimeinkin, sai teitä odotellakin vaikka ei näin paskasta palvelusta ja ruoasta viitsisi maksaa senttiäkään!

      Rakentava kritiikki ja palaute on aina joskus paikallaan, ja kunnon laaturavintola ottaa sen aina kehitysideana.
      Kohteliaisuuksia on täysin turha ladella silloin kun siihen ei ole aihetta.

      • irfg

        Tiedätkö että sinä asiakkaana olet vevollinen maksamaan laskusi tai muuten sinusta tehdään rikosilmoitus ja karkurilasku. Se ei ole siitä kiinni miten kauan odotat laskun tuomista pöytään, se on myös sinun velvollisuus laskua pöytään eikä lähteä kävelemään. Yleensä sivistyneet ihmiset maksavat laskunsa lähtiessään ravintolasta kuin ravintolasta.

        Muista se paskahousu, että kaikki laskut ovat tärkeitä kaikikille ravintoloille ja ravintoloitsijoille, joten maksa laskusi.


      • miksi pitää odottaa

        Joissakin ravintoloissa saa AINA odottaa laskua aivan helve-tin kauan. Olen miettinyt että kuuluuko se johonkin ravintolaetikettiin että laskua pitää odottaa, tämä on nimen omaan niin sanottujen hieman hienompien paikkojen ominaisuus.


      • rajat on olemassa
        irfg kirjoitti:

        Tiedätkö että sinä asiakkaana olet vevollinen maksamaan laskusi tai muuten sinusta tehdään rikosilmoitus ja karkurilasku. Se ei ole siitä kiinni miten kauan odotat laskun tuomista pöytään, se on myös sinun velvollisuus laskua pöytään eikä lähteä kävelemään. Yleensä sivistyneet ihmiset maksavat laskunsa lähtiessään ravintolasta kuin ravintolasta.

        Muista se paskahousu, että kaikki laskut ovat tärkeitä kaikikille ravintoloille ja ravintoloitsijoille, joten maksa laskusi.

        Johan sen sanoo järkikin että laskun tuomista ei tarvi odottaa loputtomiin. Jossain menee se raja että odottamisen kustannukste ylittää laskun loppusumman.

        Jos poliisi soitetaan paikalle, niin silloin pitää vain osoittaa poliisille että rahaa kyllä on, eli kyse ei ole petoksesta, mutta saatu hyödyke (palvelu ja ruoka) ei ole suhteess hintaan, eikä suostu sitä maksamaan. Silloin kyse ei ole rikokseta vaan riidasta hinnan suhteen ja poliisi poistuu paikalta.


      • Tavis vaan
        rajat on olemassa kirjoitti:

        Johan sen sanoo järkikin että laskun tuomista ei tarvi odottaa loputtomiin. Jossain menee se raja että odottamisen kustannukste ylittää laskun loppusumman.

        Jos poliisi soitetaan paikalle, niin silloin pitää vain osoittaa poliisille että rahaa kyllä on, eli kyse ei ole petoksesta, mutta saatu hyödyke (palvelu ja ruoka) ei ole suhteess hintaan, eikä suostu sitä maksamaan. Silloin kyse ei ole rikokseta vaan riidasta hinnan suhteen ja poliisi poistuu paikalta.

        Kuinka lapsellista tekstiä. Onko ihan aikuisen ihmisen kädestä? Tuossa aiemminhan kehoitettiin poistumaan paikalta, jos lasku kestää. Se on silloin rikos ja poliisin voi pyytää paikalle, mutta sitähän ravintolat eivät tee. Jos asiakas poistuu paikalta maksamatta on se rikos ja siitä tehdään karkurilasku. Mikä mielestäsi on loputon aika? Ja mitä tarkoittaa odottamisen kustannukset?

        Hinta-laatu-suhteet palvelun ja ruoan suhteen hoidetaan kyllä ihan eri tavalla kuin ulos kävelemällä. Jos on sanomista ruoasta, niin kyllä sinä sen hoidat henkilökunnan kanssa muuten kuin selittelemällä poliisille ettei maistunut joten en maksa. Pakko kysyä, että mistä teitä noinkin juntteja oikein tulee?


    • ....................

      Siis kun odotat astioiden keräystä (mitä ei kyllä tarvi odottaa jos tiskille menet maksamaan) niin miksi et pyydä samalla laskua kun astiat sitten tullaan hakemaan?

    • myös reppuriduunari

      Tervehdys kaikille,

      Suomalainen ravintolabisnes on valumassa "liivimiehille" esim. tämä näkyy portsaritoiminnassa. Kokkien ja tarjoilijoiden huonontuvat palkat (myös pimeät)johtavat siihen, että jos et maksa tippejä tullessa ovella, narikassa, pöydässä ja lähtiessä ovella, niin et ole haluttu asiakas etenkään 12€ kuponkeja esitellessäsi.

      Ps. Tämä on sitä vapautuvaa Eurooppakulttuuria ... poliisit pois ja kerjäläiset takaisin kadulle.... siis kohta myös me Suomalaiset.

    • 2+1

      Vaihda ravintola, sillähän siitä selvitään :)
      Itse ainakin haluan pyrkiä ravintola-alalle,
      joka on erityisen mieleinen parin muunkin
      ammatin kanssa :) Itse ainakin olen sosiaalinen
      toisia ihmisiä kohtaan ;)

    • tarjoilijatarnro32

      älä ihmeessä käy keskelle salia istumaan. itse palveluammatissa olevana, ei mikään ärsytä niin paljon, kuin asiakas joka istuu keskeisellä paikalla ja toljottaa omaa työskentelyä.
      Käy reuna paikalle ja jo palvelu pelaa.

    • EX-VP

      En lukenut kaikkia kommentteja, mutta silmääni ei ainakaan osunut se että voisiko johtua pöydästä, jossa istut. Kokeile seuraavan kerran vaihtaa pöytää. Vaikka kerrot sen olevan juomapisteen vieressä se voi hyvinkin olla pöytä, joka jää jotenkin unohduksiin. Eli on alueella, joka ei varsinaisesti kuulu kenellekään, jollei se auta niin pyydä esimies paikalle ja anna palaute suoraan hänelle. Pöydän sijainti saattaa kuullostaa hassulle, mutta näinkin voi olla ex-ammattilaisen silmissä. Ikävää että olet saanut huonoa palvelua.

      • EX-VP

        Kas juuri samasta asiasta kirjoitti edellinen.. :)


    • MÄAINAKINVAIHTAISIN

      Kato, jos ne kaljamahaiset näyttää rikkaammilta ja syövät ja juovat kalleimpia, niin niille kumarrellaan.
      Vaeha ihmeessä ravintelia jo.

      • Rossossa nukahtaa

        meinasin heti aluksi kysyä että oliko ravintolasi Rosso mutta joku tuolla jo siitä mainitsikin jotain... Nimittäin Rossolla täytyy olla jokin oma viivettelyjuttunsa koska siellä saa aina odottaa joka asiaa älyttömän kauan, ensin tilausta, sitten ruokaa ja sitten laskua ! Jokainen asia kestää ja kestää, vaikka olisit ainoa asiakas sillä hetkellä !


      • 15+1
        Rossossa nukahtaa kirjoitti:

        meinasin heti aluksi kysyä että oliko ravintolasi Rosso mutta joku tuolla jo siitä mainitsikin jotain... Nimittäin Rossolla täytyy olla jokin oma viivettelyjuttunsa koska siellä saa aina odottaa joka asiaa älyttömän kauan, ensin tilausta, sitten ruokaa ja sitten laskua ! Jokainen asia kestää ja kestää, vaikka olisit ainoa asiakas sillä hetkellä !

        Rossossa kehitetty helppo viivyttelytaktiikka että näyttää ulospäin suositulta kun asiakkaat istuvat pitkään.


      • Laskun odotutus...
        15+1 kirjoitti:

        Rossossa kehitetty helppo viivyttelytaktiikka että näyttää ulospäin suositulta kun asiakkaat istuvat pitkään.

        Raision Myllyn Ricossa saa aina odotta myös laskua joskus todella pitkään (myös S-ketjua).

        Olen ihmetellyt toimintaa varsinkin ruuhka-aikoina kun pöydät on täynä ja uudet asiakkaat norkoilee ovella, niin eikö kylläiset olisi syytä palvella kiireesti ulos ravintolasta, jotta saadaan uudet asiakkaat sisään?!?


    • Baarimikko79

      Istut "rotta-ansassa" eli paikkaa missä tarjoilijat joutuvat seilaan edestakaisin kutsutaan ammatti kielellämme sellaiseksi.

      En tiedä missä kantapaikkasi sijaitsee mutta arvelisin että eteläsuomessa.
      Olen itse ravintola-alan yrittäjä ja menen takuuseen henkilökunnastani että asiakasta ei määritellä minkää ilmoittamasi asian suhteen.

      Jokin tässä nyt mättää?
      Olen itse työhön osallistuva yrittäjä ja minulla ei ole koskaan asiakkaita jotka olisivat huonompia ihmisiä kuin mitä minä itse olen.

      Ole avoin ja pyri keskustelemaan henkilökunnan kanssa jos saat huonoa palvelua. Ole avoin niin sinulle kuuluu silloin avoimesti vastata.

      Tipeillä ei ole mitään merkitystä palvelun laatuun. Itselleni se on tavallaan rasite koska "tippejä" antava asiakas saattaa kuvitella pääsevänsä jonon edelle, paitsi jos hän sattuu olemaan joku samaa ammattia harjoittava kuin mitä itse olen.

      Enkä ymmärrä näitä neuvojia jotka ei tiedä ravintolatyöstä yhtään siis mitään.
      Olkaa hiljaa kun ette ymmärrä.

      • arki ilta rutiinilla

        Vittuakos siinä puolustelet. Asiakkaana tässä kommentoidaan, eikä ravintola-ammatin asiantuntijana.

        Minusta tuntuu että palvelualttius on parempaa viikonloppuisin. Arki-illat ovat hiljaisempia ja ne työmatkoilla olevat käy vain syömässä, ei tarjoilijat jaksa niihin paljon panostaa, ottavat vähän lunkimmin että jaksaa sitten taas painaa ruuhkailtoina.


      • ei kannata palvella
        arki ilta rutiinilla kirjoitti:

        Vittuakos siinä puolustelet. Asiakkaana tässä kommentoidaan, eikä ravintola-ammatin asiantuntijana.

        Minusta tuntuu että palvelualttius on parempaa viikonloppuisin. Arki-illat ovat hiljaisempia ja ne työmatkoilla olevat käy vain syömässä, ei tarjoilijat jaksa niihin paljon panostaa, ottavat vähän lunkimmin että jaksaa sitten taas painaa ruuhkailtoina.

        Pienellä flirtillä tarjoilija saa humalaiselta viikonloppujuhlijalta helposti suuren tipin.

        Miksi palvella työmatkalaista, jolla ei ole halua maksaa isoja tippejä keskinkertaisesta palvelusta.

        Ulkomailla käydessä sitä ihan häkeltyy palvelun tasoon. Suurin osa suomalaisista vaan on täysin sopimattomia palveluammatteihin, mutta pakkohan niitäkin on jonku tehdä.


      • baarimikko79
        arki ilta rutiinilla kirjoitti:

        Vittuakos siinä puolustelet. Asiakkaana tässä kommentoidaan, eikä ravintola-ammatin asiantuntijana.

        Minusta tuntuu että palvelualttius on parempaa viikonloppuisin. Arki-illat ovat hiljaisempia ja ne työmatkoilla olevat käy vain syömässä, ei tarjoilijat jaksa niihin paljon panostaa, ottavat vähän lunkimmin että jaksaa sitten taas painaa ruuhkailtoina.

        Threadin aloittaja pyysi neuvoa "Ravintolamaailmasta enemmän tietävät voisivat kertoa, että mistä moinen johtuu. Jotain vinkkejäkin voisi antaa"
        Joten kun sinä (arki ilta rutiinilla) olet tyhmä niin älä paljasta sitä koska siihen ei ole saatavilla lääkettä.


    • Niinpä niin..

      Ilmeisesti kyseisellä hotellilla menee niin hyvin että henkilökunnalla on varaa alkaa pelleilemään asiakkaitten kanssa aivan 80-luvun malliin. Kyseinen vuosikymmen oli varsinainen pohjanoteeraus asiakaspalvelun osalta etenkin nuorten asiakkaitten kohdalla. 90-luvun lama opetti tervettä nöyryyttä tajuamaan että asiakashan onkin se joka sen palkan maksaa ja pitää paikkaa pystyssä ja tyyli muuttui kokonaan toisenlaiseksi. Nyt sitten joillakin alkaa mennä taas lujaa.

    • alemmuuskompleksi

      Oletko julkkis?

    • vanha oppilas

      Suomessa ajatellaan että ihmiset ovat tarjoilijoita varten.

      Ulkomailla ajatellaan että tarjoilijat ovat ihmisiä varten.

      Ei nämä porot mitään opi.

      Antakaa olla.

    • että silleen

      Äänestä jaloillasi, mene sinne missä saat palvelua, yksinkertaista. Minä en jäisi tuonne odottelemaan tarjoilijaa ja ihan takuulla etsisin heidän esimiehen yhteystiedot ja kertoisin suoraan miten asiat on. Ihan sama millä maksat, kyllä ravintola omansa saa, mutta niissä saa nykyisin palvelua vain alkoholiongelmaiset,.

      • äänestäkää jaloilla

        Kyllä minä olen muutaman kerran lähtenyt ruokapaikasta, kun en ole päässty kohtuullisessa ajassa tilaamaan tai en ole saanut edes ruokalistaa.


    • palvelua

      Saa sitä toisetkin huonoa palvelua toisinaan. Aikoinaan kun olin 28 vuotias ja tilatessani oluen eräässä ravintolassa nais tarjoilija ärähti että "tuollaiset kakarat luulee heti olevansa aikuisia kun täyttää 18" ja vaati esittämään henkkarit. Menin sitten ulos autostani hakemaan ajokorttia kun en voinut jättää sinne ravintolaan mukanani olleita kavereita. Kyseinen ravintola ei ole enää toiminnassa eikä ihme...

    • grandeaA

      Tuuppa tänne Liettuaan niin eipä oo näitä ongelmia ja hinta on kohallaan terv isoA

    • Syön nykyään kotona

      Hei,

      tuo kuvaamasi tilanne on varmasti tuttu monelle muullekin yksin tai yhdessä ravintolassa käyvälle. Olin kerran kavereideni kanssa ravintolassa syömässä ja katselimme laskua odotellessamme, kuinka viereisistä pöydistä lähti asiakkaita vihaisena ravintolasta ulos kun eivät saaneet edes ruokalistaa pöytään 20 minuutin odottelun jälkeen, itse odotimme pääruoan jälkeen 40 minuuttia, että lautasemme haettiin pois. Siinä vaiheessa menin maksamaan ruoat kassalle ja kun tarjoilija ehdotti jälkiruokaa niin totesin, että näen, että hänellä on jo muutenkin tarpeeksi tekemistä. Luulen, että ongelma ravintoloissa on A. liian vähän vähän henkilökuntaa ja B. palvelualttiuttomuus. Toisten palveleminen on suomalaiselle liian vaikeaa.

    • ....

      Samaa mieltä kuin Baarimikko79... Täälä on taas fiksut neuvomassa, kun eivät ravintolatyöstä ymmärrä yhtään mitään.

    • Olen tehnyt tarjoilutöitä paljonkin n. 10 vuotta ja edelleen silloin tällöin. Koko ajan palvelun laatu huonontuu ja huonontuu. Silloin aikoinaan, kun olen aloittanut työni, käytettiin henkilökuntaa välitysfirmojen kautta tosi vähän ja yleensä aina tilaisuuksissa oli vakituista henkilökuntaa, joka tiesi miten asiat tehdään ja missä tavarat sijaitsee.

      Nykyään taas, kun menee keikoille, on paikalla parhaana päivänä porukkaa 5 eri firmasta ja naamat vaihtuvat. Sillä on selkeä vaikutus palvelun laatuun, kun kukaan ei tiedä vakiintuneita käytäntöjä.

      Lisäksi ennen oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että viinipullot aukaistiin pöydissä ja tehtiin tarjoilu etiketin mukaan. Nykyään saa mennä tosi hienoon paikkaan saadakseen edes perusravintolatarjoilua. Olen ollut ihan järkyttynyt, kun nykyään ei muisteta, mikä annos tulee millekin asiakkaalle ja järkyttävintä oli, kun joskus Rossossa isolla porukalla käskettiin kiertää kuitti pankkikortin ympärille, jotta tietää, mikä on kenenkin kortti. Olen aina itse tottunut siihen, että tarjoilijan tehtävä on pitää asiakkaiden maksuvälineet järjestyksessä, ei asiakkaan!

      Joten luulen, että ap:n odotukset ovat vain korkeammat kuin mitä nykyään kannattaa olla!

    • oasdjfpoaskmvmavonrå

      Jos et ole kaunis nainen ni et saa palvelua. Miehillä on sama homma epävarmat miehet ei saa palvelua.

      Voi olla että olet vaan mulkun näkönen ni tarjoilija valkkaa muut eka?

    • kala-kalle49

      keskustelun aloittajalle: sinua ei huomata koska olet rasittava vittupää, tarjoilijat tietävät sen ja jättävät sinut huomioitta. heitä kiinnostaa tietää aiotko naksautella sormiasi, yrittää keskeyttää ohikulkevat ja miltä sanaa käyttämällä. hei tietävät jo etukäteen että kävi miten kävi, kirjoitat kokemuksistasi valittavaan sävyyn suomi24 palstalla.

      tipeillä ei ole merkitystä, palvelun keskimääräinen taso yleensä yritetään ylittää tärkeissä seurueissa ja mikäli se heidän mielestään on onnistunut on tippien jättäminen suotavaa. tälläisissä alle 350e pöydissä se ei tietenkään kosketa.

      • juha731

        catariina81 on oikeassa mutta unohtaa nyt että rosso on mäkkäristä seuraava. mitä oikein odotit sieltä saavasi?


    • näin on

      todennäköisesti vierailukohteesi on ollut hämeenlinnan vaakuna hotelli... siellä ainakaan asiakasta ei arvosteta pätkääkään eikä palvelu toimi... asiakkaita kyykytetään ja mieluummin rupatellaan työkavereiden kanssa... tosi ylimielistä!

      • Laiskanpulskeita

        Ne on todella ärsyttävää kun huomaa että tarjoilijat pitää omaa kivaansa keskenään eikä työt kiinnosta.

        Sen nyt ymmärtää että jos on töitä kädet täynnä, eikä vaan meinaa ehtiä koko ajan joka paikkaan, mutta laiskuus ottaa päähän.


    • ajatteleva asiakas

      Itse annan tippiä ravintolassa, koska ravintola-alan palkat on surkeita, etenkin iltalisät todella huonot. Kaupassakin on paremmat palkat iltalisien vuoksi kuin ravintola-alalla. Joku vuosi sitten tarkastin mikä on iltalisä ravintola-alalla, ja huomasin sen olevan alle euron (85 c), kaupassa iltalisä on neljän euron luokkaa arkena.

      • oletpa jalo

        Annatko tippiä kaupan kassalla, koska kassojen palkat on vielä kehnompia?


    • kansalaistottelemato

      Jos palvelu on hanurista,tylytetäänkin vielä.
      Tilaa seuraavaksi hinnakas ateria,mikäli laskua ei tuoda eteesi syöt vain aterian ja poistut maksamatta.
      Mussutus ja asiakkaiden ylenkatsominen loppuu aika nopeasti raflassa,tarpeeksi usea kun tekee saman homman.....
      Pashkasta kohtelusta pitää saada täällä ilmoittaa niiden kusiputkien oikeilla nimillä,niin osaa muutkin vältellä näitä paikkoja!

    • 65100

      Palvelu Suomessakin on ollut aina vähintäänkin kohtuullista, monesti jopa hyvää. Sitten on heitä, joille kaikki on vaan niin huonosti: liian kylmää, kuumaa, hapokasta, suolaista, mautonta, meteliä, liikaa valoa, maksaakin vielä...

    • vedenkeitin K3571
    • Kerran lensin minäki

      Ihan sama palvelu kun Finnairin lennoillakin mikä puhututtelee
      Jos on eteski pohjois´-maalta -muuttanutta Suomalaita olipa hän aito Savolainen taikka Saamelinen vasta kaupunkiin
      muuttanut toisessa sukupolvessa ellei useammassa?
      Jos on "hesalainen" eikä aito stadilainen asuntovelallinen ja nöyrä työnsä eessä?
      Thai airveys tarjoaa ruuan tunnin lennonaikana Finnair ei ikikinä siihen kykene
      millään halvalla taikka kalliilla hinnalla? Vaikka puolet lentoemoista ois vanhoja
      kokeita makkustamomiehistöjä ja toinen puoli eri palkalla taitavampia kiinalaisia
      vuokratyötoimistosta ?

      • Kerran lensin määkin


    • Se sinun 12 euron kuponkihan on "palkinto" siitä, että olet valinnut kyseisen hotellin yöpymispaikaksesi. Eli; firmasi maksaa sinun yöpymisen ja sinä saat siitä sen ruokakuponkiedun. Kyseinen ravintola tekee sillä vain ja ainoastaan persnettoa tarjoamalla sen kupongin, sinä kun et osta mitään sen lisäksi omaan piikkiin. Kupongin tarjoaminen yöpymisen lisäksi johtuu vain kilpailutilanteesta ko. kaupungissa. Voithan aina kilpailuttaa ne hotellit mitä paikkakunnalla on, mutta saatko firman piikkiin vielä ilmaisen ruuan? Hotelliöiden hinnoissa ei monenkaan euron eroja taida olla varsinkaan arkisin, joten suomalainen menee sinne mistä halvimmalla saa... ja voi vielä valittaa kaupan päälle. Toinen vaihtoehto on tietty mennä leipäjonoon, sekin on ilmaista. Anteeksi, tuo oli ala-arvoista! Mutta alkuperäiseen asiaa; ravintola/hotellibisnes on nykyään niin kovaa ja kilpailtua että henkilökunta opetetaan/oppii ottamaan ne asiakkaat avosylin vastaan, jotka tuovat rahaa taloon ja heille mielellään palvelua annetaankin, jotka osaavat sitä arvostaa.
      Sinultakin varmasti on ekoina kertoina kysytty jälkiruokia ja juomia, jotka mitä todennäkösemmin olisivat menneet omaan piikkiisi, mutta kun kerta toisensa jälkeen olet kieltäytynyt, niin määränsä se on kyselylläkin/palvelualttiudella.
      Toinen vaihtoehto on mennä hotelliin mistä ei ateriakuponkia saa ja sitten vaikka paikalliselle grillille ja maksaa itse se 7-13 euroa makkaraperunoista ja puolen litran jaffasta. Grillityöntekijöiden palvelualttiudesta harvemmin motkotetaan.

      • uskokoon ken haluaa

        Hah hah hah. Kyllä se 12€ on huomioitu hinnoissa ja se on vain lisätäky saada asiakas valitsemaan juuri kyseisen ketjun hotelli.

        Mutta nuo 12 euron kupongit on ollu pois käytöstä jo pari vuotta, sillä se menee suoraan punaiselle tai mustalle kortille ja maksetaan sillä.

        Eli juttu on vanhoihin tietoihin perustuva provo.


      • ukk

        Hyvä kirjoitus!


      • Provo tai ei
        uskokoon ken haluaa kirjoitti:

        Hah hah hah. Kyllä se 12€ on huomioitu hinnoissa ja se on vain lisätäky saada asiakas valitsemaan juuri kyseisen ketjun hotelli.

        Mutta nuo 12 euron kupongit on ollu pois käytöstä jo pari vuotta, sillä se menee suoraan punaiselle tai mustalle kortille ja maksetaan sillä.

        Eli juttu on vanhoihin tietoihin perustuva provo.

        Mutta se ei poista sitä ongelmaa että joissakin ravintoloissa on äärimmäisen huonoa palvelua. Se on fakta.


    • Mies4Vnt

      No otapa ongelma esiin ateriasi maksajan eli työnantajasi kanssa. Tai hovimestarin kanssa. Palvelun tietty pitäs olla sama kaikille. ja ei siihen vaikuta sun kiinnostavuus/kiinnostattamuus.

    • Käynyt olen...

      ravintola-newbie
      No se onpi semmoine juttu, että vaihda ravintolaa. Ei siinä hotellin ravintolassa ole - pakko syödä edes aamupalaa - mutta ymärrän veetutta tuommoinen käytös tarjoilijoilta -- silloin jos johto on ajan tasalla --niin vot tapahtuu henkilökunnan osalle joko tai ja tässä sinun tapauksessa -- ei näytä tapahtuvan mittään!

      Olen elämäni varrella käynyt tuhansissa ravintoloissa ympäri tämän "pallon" ja olen kohdannut samanlaisia tilanteita.
      Puhumattakaan joskus odotin Espanjan Maribellassa -- että tultaisiin laskuttamaan pari drinkkiä! Yli puoli tuntia - useista pyynöistäni huolimatta - ei näkynyt kelle maksaisin laskun! Voi vee lähdimme vaimoni kanssa hotellille päin -- tarjoilija juoksee peräsämme -- en edes kysynyt paljonko 4 sangriaa maksoi - heitin siihen katuojaan riittävästi Espanjan pesetoja ja sanoin riittääkö vai pitääkö heittää Dollareja tai mitähän valuutta!

      No olen ollut "Stadissa" ravintoitsijana mutta nyt asun Lapissa eläkepäivillä!

      Tsemppiä sulle ja avaa suusi riittävän auki ja näytä tässä on asiakas eikä muuta kuin maksava asiakas!!!
      Näin piirteli "Aslak" Lapista
      PS Hyvää jatkoa elämässäsi!
      PS Noin nuo ravintolan jonot ohitetaan joskus rahalla -- mutta kaiken paras onpi kohtelias käytös! Jos se ei riitä -- onhan niitä rafloja!

      Kiva juttu, että kirjoitit tänne palstalle -- ja toivottavasti ongelmasi saa ratkaisun!

    • Tippiä??

      Vai pitäisi tippiä jättää? Tarjoilijoiden palkat on laskettu kiinteinä kustannuksina ruuan hintaan. Siksi ruoka on kalliimpaa, koska tippiä ei jätetä. Kiinteä palkka on hieno etu, vaikka ei ole asiakkaita, saa palkkansa. Siksi en ymmärrä huonoa palvelua.

      Ei siivoojillekaan tai kaupan kassoille jätetä tippiä. Mikä erityisryhmä tarjoilijat muka ovat? Menisitte kokeilemaan tarjoilijan hommaa kesäksi vaikkapa Turkkiin, saatte 10 prosenttia myynnistä ja tipit. Voisi se jalka alkaakin nousta, ja itku tulla kun ei ole asiakkaita.

      Suomalainen tarjoilija on niin hyvässä asemassa että nähtävästi on varaa vit*uillakin asiakkaille.

      • 0_0

        Kaikille olisi helpompaa ilman tippejä. Minäkin joudun tekemään työni ilman tippejä, tosin minulle maksetaan paremmin kuin monelle työtoverilleni, koska osaan enemmän.


      • ddsdsds

        Palkka kuuluu jokaiselle ansiotyössä käyvälle, myös tarjoilijoille. Miksi he olisi jotain orjatyöväkeä, niinkuin eteläeuroopan turistikohteissa useasti on, joissa työehdoista ei ole tietoakaan. Täällä olevista kirjoituksista päätelleen suurimmalla osalla on jokin asennevamma, niin ei ole ihmekkään jos on saanut huonoa palvelua ravintolassa. Palveluammatissa olevan kun ei tarvitse nöyristellä kusipäätä. Sitä mieltä minä olen. Palvelu on sitten asia erikseen.


      • carte noir
        ddsdsds kirjoitti:

        Palkka kuuluu jokaiselle ansiotyössä käyvälle, myös tarjoilijoille. Miksi he olisi jotain orjatyöväkeä, niinkuin eteläeuroopan turistikohteissa useasti on, joissa työehdoista ei ole tietoakaan. Täällä olevista kirjoituksista päätelleen suurimmalla osalla on jokin asennevamma, niin ei ole ihmekkään jos on saanut huonoa palvelua ravintolassa. Palveluammatissa olevan kun ei tarvitse nöyristellä kusipäätä. Sitä mieltä minä olen. Palvelu on sitten asia erikseen.

        Näin on! Kun lukee näitä kirjoituksia, niin huomaa miten kateellisia suomalaiset ovat tarjoilijoiden tipeille, ei siis saisi jättää lanttiakaan. Eipä ne tipit mitään päätä huimaavia ole eikä niillä eletä. Tarjoilijoiden palkat ovat todella pienet, että jokainen ylimääräinen euro on kiva lisä palkkaan. Monet, jotka täällä kirjoittaa, eivät tiedä ravintola-alasta yhtään mitään. Ja jos joku haluaa jättää tippiä, niin sen ei kuulu olla verotettavaa niikuin joku täällä ehdotti. Suorastaan typerää touhua. Olen samaa mieltä, että tarjoilija ei ole mikään orja eikä mikään nöyristelijä. Liikkeellä on nimittäin paljon kusipäitä, jotka suorastaan menevät liian pitkälle ja henkilökohtaisuuksiin palvelualan ammattilaista kohtaan. Yleensä sellaista touhua ei katsota hetkeäkään ulkomailla, vaan sellaiset elvistelijät heitetään heti pihalle, mutta Suomessa tällaisia pitäisi vielä nuoleskella ja nöyristellä. Oksettavaa ja halveeraavaa.


      • 0_0
        carte noir kirjoitti:

        Näin on! Kun lukee näitä kirjoituksia, niin huomaa miten kateellisia suomalaiset ovat tarjoilijoiden tipeille, ei siis saisi jättää lanttiakaan. Eipä ne tipit mitään päätä huimaavia ole eikä niillä eletä. Tarjoilijoiden palkat ovat todella pienet, että jokainen ylimääräinen euro on kiva lisä palkkaan. Monet, jotka täällä kirjoittaa, eivät tiedä ravintola-alasta yhtään mitään. Ja jos joku haluaa jättää tippiä, niin sen ei kuulu olla verotettavaa niikuin joku täällä ehdotti. Suorastaan typerää touhua. Olen samaa mieltä, että tarjoilija ei ole mikään orja eikä mikään nöyristelijä. Liikkeellä on nimittäin paljon kusipäitä, jotka suorastaan menevät liian pitkälle ja henkilökohtaisuuksiin palvelualan ammattilaista kohtaan. Yleensä sellaista touhua ei katsota hetkeäkään ulkomailla, vaan sellaiset elvistelijät heitetään heti pihalle, mutta Suomessa tällaisia pitäisi vielä nuoleskella ja nöyristellä. Oksettavaa ja halveeraavaa.

        "Eipä ne tipit mitään päätä huimaavia ole eikä niillä eletä. Tarjoilijoiden palkat ovat todella pienet, että jokainen ylimääräinen euro on kiva lisä palkkaan."

        Juuri niin, eriarvoisuutta kuitenkin kun palkan suuruus on tuuristakin kiinni, se niistä tipeistä. Kuka vie kokille tipit?


      • carte noir
        0_0 kirjoitti:

        "Eipä ne tipit mitään päätä huimaavia ole eikä niillä eletä. Tarjoilijoiden palkat ovat todella pienet, että jokainen ylimääräinen euro on kiva lisä palkkaan."

        Juuri niin, eriarvoisuutta kuitenkin kun palkan suuruus on tuuristakin kiinni, se niistä tipeistä. Kuka vie kokille tipit?

        Niinkuin aiemmin olenkin kirjoittanut, että meillä jaetaan päivän vuorossa olleiden kesken tipit keittiötä myöten. Ei ole eriarvoisuutta kun olemme vuorotyöläisiä ja kaikille on listan laatijan toimesta pyritty laittamaan sekä ilta että aamuvuoroja. Hämmästyttää vaan tämä hillitön suomalainen kateus! Onhan siitä aina puhuttu, mutta tässä keskusteluketjussa sen näkee ilmiömäisesti. Otankin tämän ketjun talteen ja näytän töissä kollegoille.


    • pöh

      Suomessa on enimmäkseen suomalaisia tarjoilijoita ja NIIN SUOMALAISIA asiakkaita.

    • röyhräyh

      1- valita tarjoilijoitten esimiehelle, ihan nimettömänäkin se käy''
      2 vaihda ravintolaa, ei kannata olla kynnysmattona

    • Äänestä jaloillasi ja vaihda ravintolaa

    • Ex-viinuri

      Kyllä nyt voisit, jos näin kerran tapahtuu, niin kertoa rehellisesti hotellin ja ravintolan nimen ! Koska tarinasi kuullostaa kovinkin oudolta ! Minulla ei itsellä ole kuin runsaan 10 vuoden kokemus alalta, joten ihmettelen ! Tiedän, että kohta joku pistää kokemuksella paremmaksi, mutta se ei muuta tilannetta minun näkökulmastani. Onko kyseessä ravintola missä ??? Suomi, Viro, Tanzania, Korea, Thaimaa, USA, Moldovia ???

    • Flow food.

      Ravintoloissa palvelu on tarkoituksellisesti tympeää. Asiakas aistii henkilökunnan velttouden,joten ruokakin matelee hitaasti vatsaan.

    • jone6666363

      joo ens kerralla kun menet niin mene eri pöytään ja sit kun olet tilannut niin ilmoita kun tuovat ateriasi pöytään että et voikkaan syödä kun tuli maha kipeeksi ja kysy et mitä tehdään pyydä henkilökuntaa pakkaamaan ateriasi mukaan muista toivottaa hyvää päivänjatkoa

    • Kokeile toisen

      pöydän tehoa :) ja jos edelleen huonoa palvelua, jätä ravintolapäällikkö väliin ja mene hotellijohtajan juttusille :)
      Toinen hyvä keino on myös, jos käyt jatkuvasti samassa hotelissa niin tee tuttavuutta, tutustu nimellä ja juttele niitä näitä. Näin susta tulee "vakkari" joka on kiva tavata ja rupee tippumaan extraa :)
      Ja tämä sanon ihan 15v kokemuksella :)

    • Vaihda raflaa suosiolla, pääset itse helpommalla ja saavatpahan hekin ravintolassa ihmetellä missä tuo vakio asiakas nyt on.

    • tippii tippii

      Suomessa tarjoilijan palkka sisältyy palkkaan siinä missä muillakin palvelualoilla, kuten juuri esim. kaupan kassalla tai bussikuskilla. Kuinka moni antaa heille tippiä? Ja mieluummin tippaisin vaikka vielä matalapalkkkaisempia siivoojia, joiden työ tuo kaikille hyvän mielen, vaikka jää liian näkymättömiin. Sitäpaitsi täällä on harvoin ravintolassa mahtava palvelu, siitä kiitän sitten muulla tavoin kehumalla ja hyvällä palautteella. Ulkomailla usein erikseen lukee kuitissa että hinta ei sisällä palvelua, sillä palkkausjärjestelmä on ihan eri. Täällä palkka huomioidaan kyllä ruuan hinnassa! Toinen vaihtoehto on, että siirrytään tippauskulttuuriin, mutta poistetaan sitten palvelun hintaa ruuan hinnasta.

      • hassula

        Ravintoloissa ruoan hinnan määrittelee kyllä ihan muut asiat kuin pelkästään tarjoilijan palkka. Hinnan määrittää mm. logistiikka, tukkuhintojen nousut, ravintolan maksamat liikevuokrat, raaka-aineet, alkoholiostokset ja muut tarvikeostokset, luvat, mainoskulut, viihdemaksut, siivouskulut jne. Onhan palkat oma kustanteensa kannattavuus-ja kustannuslaskelmissa ja palkat kuuluu maksaa myös muullekkin henkilökunnalle kuin vain tarjoilijoille. Ravintolassa näet työskentelee muutakin henkilökuntaa kuin vain tarjoilijat. Henkilökuntakustannuksia pyritään pienentämään mm. laskemalla tehoja päivittäin mm. tarkkailemalla työtuntimääriä, vähentämällä sairaskuluja ja joustavuudella molemmin puolin.

        Mielestäni Suomessa on hyvä palvelu, olen aina itse saanut hyvää palvelua. Oisko se niin, että "saa mitä tilaa." Itselleni riittää, että saan ruoan pöytään ja asianmukaisen laskun. Jos tapahtuu virheitä, ne pyritään korjaamaan heti ja silloinhan asit on hoidettu niinkuin pitääkin. En kaipaa teennäistä meininkiä ja liikaa hössötystä, vaan ihan rehtiä suoraa palvelua. En tiedä mitä muut kaipaavat ns. mainiolla palvelulla? Ehkä aina jotain extraa, ilmaisia drinkkejä tai makupaloja ja sirkustemppuja tms.


    • on tää

      Jutustasi jo näkee sun olevan niin nössö, ettei herätä palvelun halua. Ota pillistä kiinni tarjoilijaa jos ei muuten huomaa, olethan aika mies (kait).

    • solmioton

      Vaihda S-hotelli jkin muuhun, niin huomaat kuinka palvelu toimii, vaikka oisit verkkareissa !

    • liianhyvännäköinen

      Jos olet niin hyvännäköinen että tarjoilijat eivät uskalla tulla palvelemaan sinua...?Mikäli eivät rahasta ajoissa menet kassa ja maksat tai sitten kun saat ruoan pöytään pyydät laskun samantien....

      ja palautteen voi antaa sinne ravintolaan....

    • TrevorC

      Kuvauksesta päätellen olet eksynyt osuuskaupan kuppilaan.

      Osuuskuntatoiminta on sosialismin yksi muoto. Sosialismissa palvelun tarjoaja käyttäytyy tietyllä tavalla.

      Mene yksityisen omistamaan ravintolaan. Vaikkapa kiinalaiseen. Siellä saat palvelua eikä ruoka maksa paljon.

    • Paljon työmatkaileva

      Olet onglmiseni nyt väärässä paikassa. Ota yhteyttä hotellin johtoon ja kerro tilanne.

      Jos tämä ei tunnu hyvältä idealta, vaihda hotellia. Eihän joku ruokakuponki tai -kortti voi olla syy asua hotellissa, jonka ravintolapalvelut eivät toimi. Kun kyseessä on työmatka, sinulle masetaan päiväraha. Syö sillä herroiksi jossain sellaisessa ravintolassa, jossa palvelu pelaa.

    • karmee gourmet

      No itellä ei tommosta kokemusta, mutta kaverille kävi kerran eräässä ruokaravintolassa näin. Oli tilannut jotain sienijuttua (ei Jani Volasen tyyliin). Sai lautaselle sieniä, joiden sisältä löytyi kiviä. Valitti ateriasta, ettei siihen pitänyt kuulua kiviä ja että jos hän olisi halunnut syödä kiviä, niin olisi sitten niitä myös tilannut. No ei tarvinnut sitten käydä enää siinä ruokaravintolassa. Eipä sen kiviaterioita taida olla kyllä ikäväkään. Että semmonen gourmet.

    • Tarjoilijat haloo!!

      Kyllä ravintolan henkilökunnan KUULUU olla kohteliaita ja asiakkaan huomioon ottavia! Yhdessä S-ketjuun kuuluvassa ravintolassa sain niin töykeää ja epämukavaa asiakaspalvelua ettei sellaista edes voi kuvitella! Tarjoilija oli röyhkeä, naama norsun veellä, töksäyttelevä ja käytöksellään yritti ikään kuin ajaa meitä pois kyseisestä ravintolasta vaikka käyttäydyimme kohteliaasti, olimme hyvin pukeutuneita eikä motkotettu mistään (vaikka syytä olisi ollut). Ruokakin oli ihan mitätöntä ja hinta-laatusuhde päin peetä!

      Millainen tarjoilija tulee suorastaan v*ttuilemaan maksavalle asiakkaalle? Ja asiakas kuitenkin ihan tavallinen, ystävällinen ja normaalit käytöstavat omaava eikä esim. mikään törkeä överikännissä oleva sika, joka kuvittelee omistavansa koko maailman.

      Kyllä ravintolan henkilökunnan pitää huomioida asiakas, tulla välillä kyselemään miltä ruoka maistuu, haluaisiko vielä jälkkäriä tai lisää juotavaa... Ei tarvitse todellakaan olla mikään mielikieli vaan AITO ja iloinen ihminen! :) Vaikka olisi kuinka p*ska päivä tahansa niin ei sitä pahaa oloa kuulu näyttää asiakkalle, joka ei sitä pahaa oloa ole aiheuttanut.

    • Matkalla raskasta

      Kannattaisiko antaa palautetta? Hotellihuoneessa on varmaan valmis lomake sitä varten. Palautetta voi antaa myös henkilökohtaisesti, sähköpostilla tai puhelimitse johdolle ja kertoa asiasta respassa. Lomakkeen allekirjoittaisin omalla nimelläni, jotta voisivat halutessaan ottaa yhteyttä.

      Itse olen tottunut saamaan enimmäkseen hyvää palvelua. Kiitän aina, kun siihen on aihetta, käyttäydyn itse ystävällisen kohteliaasti. - Jos huomaan jotain korjaamisen aihetta, kerron senkin mielelläni ja kohteliaasti. Pienet kiitokset johtavat usein aina vaan parempaan palveluun. Joskus aiheellinen kritiikki palkitaan ylenpalttisesti. Saatan vastata kysymykseen, "maistuiko": Kiitos maistui hyvältä, mutta... Jos ateria on ollut erityisen hyvä, saatan pyytää välittämään kiitokseni keittiöön.

      Sokeita tarjoilijoita taitaa olla paljonkin, mutta kannattanee kokeilla erilaisia tekniikoita. Jos selvät tahdonilmaukset jäävät useampia kertoja huomaamatta, kerrat voisi laskea jonain iltana, ja mainita ne palauteraportissa.

      Jos tapaus sattuisi minulle, saattaisin ryhtyä testaamaan asiaa. Silloin odottaisin huonoa tulosta ja oma energia säilyisi positiivisena.

      Hyviä matkoja ja jaksamista!

    • Ai tuo

      Se johtuu hajustasi.
      Haiset oksettavalta, huhu kiertää halki Suomen.

    • sdp&kok=orjuus

      Luulen että ravintola käyttää tarjoilijoina ilmaisharjoittelijoita, joten suhtautuminen on jokaiseen yhtä tympeää. Vaihda paikkaa.

    • Virheesi on, kuten niin monilla suomalaisilla, että otat pöydän.

      Useat ravintolat käyttää hovimestaria joka saattaa asiakkaat pöytään, tarjoaa ruokalistan ja kysyy juomat. Jos tämä vaihe jää toteutumatta sinut havaitseva tarjoilija ei voi tietää mistään onko sinua jo palveltu vai ei. Siksipä kysymys, "onko kukaan käynyt vielä tässä pöydässä." Kaikkein helpoiten tästä pääsee ympäri kun odottaa pöytiin ohjausta kyltin luona jossa lukee: "Odottakaa tässä pöytiin ohjausta, olkaa hyvä". Sillä kyltillä on syynsä ja se on tämä. Toinen keino on ottaa kontakti tarjoilijaan ennen pöytään menoa, näin ainakin tulet huomatuksi.

      Tietenkin vikaa on ravintolan tarjoilijoidenkin puolella mutta omapäisesti pöytään punkeva asiakas joka tilaa vain S-Cardia ei ole kenenkään prioriteettilistan kärjessä. Se on varma.

    • länsisuomalainen

      Ravintoloissa on toisinaan kylttejä missä sanotaan että voit valita pöytäsi itse. Kerran eräs tarjoilija rupesi töykeäksi kun en huomannut kylttiä vaan odotin, tavoitteena siis loistavaa mutta kallista itsepalvelu-palvelua jossa asiakas ei saa kysyä... olisi vain pitänyt rynnätä suoraan noutopöytään jne. Ei mitään "turhaa" hienostelua yhtään. Ketjuravintolat ovat usein järkyttäviä kokemuksia vähän joka suhteessa.
      Edellisen kirjoittajan neuvo tulla huomatuksi on toki hyvä silloin kun menee itse pöytään. Mutta palvelu ei siitä aina nopeudu vaikka olisi tullut huomatuksi.

      • carte noir

        Puhut nopeasta palvelusta, niin voisitko ystävällisesti selittää mitä sillä konkreettisesti tarkoitat? Itse ainakin ravintolaan tullessani teen tilannearvioinnin ja ruoan viivästymisen syynä voi olla esim. vaikka sellainen, että ravintola on täynnä ja siellä on muitakin maksavia asiakkaita kuin minä. Jos tilaan pihvin kypsänä, niin se ei ole nenän edessä heti jne.


      • länsisuomalainen
        carte noir kirjoitti:

        Puhut nopeasta palvelusta, niin voisitko ystävällisesti selittää mitä sillä konkreettisesti tarkoitat? Itse ainakin ravintolaan tullessani teen tilannearvioinnin ja ruoan viivästymisen syynä voi olla esim. vaikka sellainen, että ravintola on täynnä ja siellä on muitakin maksavia asiakkaita kuin minä. Jos tilaan pihvin kypsänä, niin se ei ole nenän edessä heti jne.

        Toki ravintolan ruuhkaisuus vaikuttaa enkä tietenkään oleta että kaikki tapahtuisi silmänräpäyksessä. En tarkoittanut pelkästään nopeaa palvelua vaan sitä että asiakas voidaan jättää puolillaan olevassa ravintolassa huomioimatta alkuunsa tai "unohtaa" esim. 5 kertaa aterioinnin aikana jos pitää odottaa kauan menua, juomia, ruokaa, laskua jne. ja joka kerta asia on tarjoilijalle "ihmetyksen aihe". Silloin on tunne että kokonaisuus ei ole hallussa. En pidä siitä että asiakkaan pitää olla koko ajan valppaana että saa minkäänlaista palvelua. Tai jätetään alkuunsa huomioimatta, olen nähnyt kun 20 min. odottelun jälkeen ei yksikään tarjoilija tule kysymään vaikka on jo pöytiin ohjattu eikä mikään hirveä kiire edes. Olen nähnyt kun asiakkaita lähtee odotteluun kyllästyneenä pois.


      • carte noir
        länsisuomalainen kirjoitti:

        Toki ravintolan ruuhkaisuus vaikuttaa enkä tietenkään oleta että kaikki tapahtuisi silmänräpäyksessä. En tarkoittanut pelkästään nopeaa palvelua vaan sitä että asiakas voidaan jättää puolillaan olevassa ravintolassa huomioimatta alkuunsa tai "unohtaa" esim. 5 kertaa aterioinnin aikana jos pitää odottaa kauan menua, juomia, ruokaa, laskua jne. ja joka kerta asia on tarjoilijalle "ihmetyksen aihe". Silloin on tunne että kokonaisuus ei ole hallussa. En pidä siitä että asiakkaan pitää olla koko ajan valppaana että saa minkäänlaista palvelua. Tai jätetään alkuunsa huomioimatta, olen nähnyt kun 20 min. odottelun jälkeen ei yksikään tarjoilija tule kysymään vaikka on jo pöytiin ohjattu eikä mikään hirveä kiire edes. Olen nähnyt kun asiakkaita lähtee odotteluun kyllästyneenä pois.

        Onko noin huonosti asiat länsi-Suomen suunnalla? Itse asun Helsingissä, ja en ole moista palvelua kokenut ja paikka, jossa työskentelen, niin mistään näistä ei ole valittamista tullut kovinkaan usein. Ainoastaan ruoan kestämisestä joskus valitetaan, mutta niihinkin on ollut perusteelliset selitykset. Alacarte ravintolassa ruoat kestääkin, kun kaikki valmistetaan alusta loppuun ja paskaa ruokaahan ei niissä haluta tarjota. Alacartessa ruoan odottaminen yli puoli tuntia ei ole yhtään mikään aika, eri asia on jos haluaa syödä mättöä ja ruoka kestää.

        Edellinen kaveri kertoi tossa, että ei odota viittä minuuttia pitempää kun tullaan ottamaan tilausta ja 20 minuuttia pitempää, että ruoka tulee pöytään. Mun puolesta tollanen asiakas saakin painua hittoon. Se varmaan syökin mättönsä viidessä minuutissa ja on tyytyväinen suoritukseensa, jep, jep.

        Monissa paikkaa on niin erillaista se toiminta, että en osaa sanoa missä mättää. Voihan se olla, että siellä on uutta henkilökuntaa, jotka eivät osaa toimia oikein tms. Nyt kun tulee kesä, niin kesätyöntekijät rasittavat haluttua toimintaa ja palvelu ei välttämättä ole aina parasta mahdollista. Yksi seikka asiakkaanakin on ottaa huomioon on tilannetaju. Juuri sillä hetkellä kun olet tilannut laskun, saattaa tarjoilijalla olla jotain muuta tekemistä esim. hän saattaa olla juuri palvelemassa toista asiakasta kuten esim. erottelemassa 20 ihmisen laskua ja ei välttämättä ehdi luoksesi juuri nyt ja heti.

        Kyllähän sitä pitäisi heti huomioida asiakas ja kysyä juotavia heti, niin saa sitten rauhassa katsoa listaa ja se odottaminenkaan ei tunnut niin pahalta. Itseni mielestä 20 minuutin odottaminen ei ole pitkä aika, mutta enhän minä mikään kiireinen liikemies olekkaan ja haluan ravintolaan mennessä yleensä nauttia ympäristöstä, fiiliksestä ja ihmisistä. Olen huomannut monesti työssni, että ihmiset muka ovat kiireisiä, mutta loppupelissä heillä ei olekkaan mihinkään kiire, kunhan narisevat turhasta ja jonninjoutavia.


    • Tuntematon asiakas

      En tiedä muista, mutta itse ainakin odotan seuraavaa.

      Tilaus minulta on pyydettävä viimeistään viidessä minuutissa. Jos minua ei huomata, vaihdan ravintolaa.

      Jos annosta ei ala kuulumaan 20 minuutissa tilauksesta, alan kyselemään asiasta (poislukien jos on seuraa mukana, voi siinä odotella pitempäänkin).

      Laskua en Suomessa odottele. Jos ei tule, pyydän ja tarvittaessa menen maksamaan kassalle (jos sellainen ravintolassa on). Muuten lähtöaikeet yleensä saavat tarjoilijat tuomaan laskun.

      Hyvästä palvelusta voin antaa tippiä. Harvinaista se on Suomessa.

    • Exxon Valdez

      Raha haisee pahalle,jos sitä ei ole itsellä!
      Paskanhaju karkoittaa pahimmat pummit pois!!!
      Millä saadaan tämä tuholainen pois??
      Jyrki "käteinen"?
      DDT on kielletty,tätä "katalaisen "torjuntaa varten!
      Tämä myrkky toimisi hyvin tuolla "arkadianmäellä"
      Yksi puolue jäisi ....

    • riippuu asiakkaasta

      Itse saan aina täyden palvelun ravintolassa. Heti kun tulen sisään saan täyden huomion kaikilta ravintolassa ja mainioiden aterioiden ja virvokkeiden jälkeen saan harrastaa ilmaista seksiä valitsemani tarjoilija tytön kanssa.

      • aprilliä.

        Niin varmaan saatkin.............Et ole käynyt ulkona 20 vuoteen.


      • riippuu asiakkaasta
        aprilliä. kirjoitti:

        Niin varmaan saatkin.............Et ole käynyt ulkona 20 vuoteen.

        Alku osasi oli oikein mutta loppu lausahdus oli täysin virheellinen ja tarpeeton lisä.


    • issismahhis23
    • Näin o

      No kokemusta vastaavasta lähes 19v ja lopulta kun kyllästyin kanssa odottamaan niitä ruokia--- > suoraan tiskille ja tilaus sinne. Jos ei ruokaa kuulu alle puolen tunnin, vaihdan raflaa. Jos maksu viivsätyy, kävelen vaan ulos. Kyllä ne oppii muistamaan seuraavilla kerroilla. Siis henkilökunta.

      • carte noir

        Tässä kuvastuu suomalaisen miehen ruhjo olemus kommentteineen!!


    • piki

      Kaikkea täältä lukeekin.Tipin antaminen on vapaa ehtoista,mutta jotku ravintolat,kuten bub ravintola:Marjuskan VASTAAVA antaa niin hyvän palvelun,että heti tulee tuplaviski,kun asiakas sitä on vailla eikä tarvi ees tippiä antaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!Älä anna sinäkään tippiä!!!!!!!!!!!!!!

    • jaorjgaiorji

      Vastaavia kokemuksia, vähän samanlainen tausta.

      Ravintolassa, jossa ei ole pöytiin ohjausta, en odottele nykyään pöydässä viittä minuuttia kauempaa, jos ei tarjoilija reagoi olemassaolooni. Viimeksi tänään marssin raflasta, jossa yksi tarjoilija haki keittiöstä ruokaa itselleen ja asettui naapuripöytään syömään. Ei näköjään kiinnostanut minun rahat.

      Hyvässä, palveluhenkisessä ravintolassa saatan tehdä 60-150 euron laskuja ja parhaimmillaan olen törsännyt jotain 3000-4000 euroa, kun olen ollut sillä fiiliksellä liikenteessä ja saanut huomiota kun tarjoilijat ovat ohi kulkiessaan kyselleet saisiko olla jotain muuta. Tippejäkin olen jättänyt sitten sen mukaisesti. Joskus paikoissa, joissa olen aiemmin ollut, tarjoilija on muistanut ja tarjonnut edelliskerran tipistä kiitollisena jälkiruuat.

      Mun mielestä asiakkaan tehtävä ei ole hakea huomiota ja etsiä tarjoilijaa. Hyvä tarjoilija huomioi asiakkaan ja tämän tarpeet.

    • Aloittajan kokemukset ovat ikävää luettavaa.Itse olen ollut ammatissani 18 vuotta,ruokatarjoilussa siis.Ei tulisi mieleenkään ylenkatsoa ketään,varsinkaan vakioasiakasta.Paikka on huonosti johdettu ja työntekijät ihan selkeesti kärsivät motivaation puutteesta.Mä en ikinä unohda kuka mun liksan maksaa ja sinä päivänä kun vittuunnun ni lopetan hommat.
      Tipeistä sen verran että ne on aina tervetulleita.En itsekään jätä jos palvelu on ihan syvältä.

    • asiakas on kingi

      Loppuu se asiakkaan tylyttäminen ja hidas palvelu,
      kun myyjäosapuolta muistutetaan kuka on kingi.
      Sinä olet kingi. Asiakas. Omistaja. Päällikkö.
      Master of the Universe. Tee kerralla selväksi,
      ettet ole vastuussa muiden köyhyydestä.

      http://www.pahis.fi/product/2840/asiakasomistaja-t-paita

    • kokki :)

      http://ninjakokki.blogspot.fi/2013/05/bonuskortilla-kaikki-maistuu-paremmalta.html

    • gdhjgkljökjh

      Taas käy tässäkin ketjussa surullisesti selväksi, että yksi suurimmista laittomuuksien kannattajaryhmistä Suomessa on tarjoilijat. Heidän pitäisi omasta mielestään saada ainoana ammattiryhmänä pimeätä verotonta tuloa... Varmaan tarjoilijoille kelpaisi jos kaikki muutkit ammattiryhmät saisivat ylimääräisiä tuloja niin paljon, kuin sattuu saamaan ottaa verottomana?

    • Anonyymi

      Korrnerr ukko

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe