Sanaa kuulee nykyään käytettävän niin moninaisissa yhteyksissä, etten ole päässyt selville, mitä suomen kielen varsinaista sanaa sillä yritetään korvata. Kertokaa se minulle käyttäjät, please!
Vedättää merkitsee minulle edelleen samaa, mitä käytettiin koulussa ns. teettoverbien esimerkkinä:
Hevonen vetää, renki vedättää, isäntä vedätyttää ja tukkiyhtiö vedätätyttää tukit metsästä.
Vedättää???
2
123
Vastaukset
- 7
Minulle tulee mieleen urheilu, tarkemmin sanottuna pallopelit. Pallon tai kiekon haltja lähtee viemään pelivälinettä jonnekin maalilta pois päin saadakseen tehokkaaksi tiedetyn vastapuolen puolustajan peräänsä, minkä jälkeen syöttö maalin edustalle, ja kun sieltä on vedetty paras puolustaja pois (häntä on vedätetty), maalin teko on helpompaa.
Olen ymmärtänyt vedättää-sanan siten, että houkutellaan joku pois oikealta paikaltaan, tai pois siltä alueelta jossa hän on parhaimmillaan. Esimerkiksi Raimo Ilaskivi vedätettiin kerran televisiossa pois talouskysymyksistä päivähoitokysymyksiin, jolloin hänet saatiin kerrankin lytättyä oikein kunnolla. - 3 x 3
Kielitoimiston sanakirja (v. 2004 versio) selittää näin:
vedättää
1. antaa vetää, panna vetämään. Vedättää hammas.
2. ark. ajaa (autoa tms.) liian suurella t. liian pienellä vaihteella.
3. ark. huijata, huiputtaa, petkuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834