Tölkin tilavuus

Insinööri Lehtinen

Olkoon minulla tölkki

Olkoon tölkin halkaisija 15cm

Olkoon tölkin korkeus 30cm

Olkoon tölkin seinät 1mm paksut

Mikä olkoon tölkin tilavuus?

20

2809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi ?

Kyselet alkeisgeometrian sovelluksia.?
      Katso Wikistä, miten lieriön tilavuus lasketaan.

• Itse tekisin näin

Itse laskisin näin:

tölkin halkaisija sisältä on 14,8cm

joten ympäryysmitta on 14,8*3,14=46,472

sitten jaetaan tuo 46,472 neljällä, jolloin saadaan kuvitellun tasasivuisen neliön sivun pituus 46,472/4=11,618

Sitten kerrotaan tuo 11,618 kahdella 11,618*2=23,236

Eli ympyrän pinta-ala on 23,236cm

Sitten korkeutta on 29,8cm

ja tilavuus saadaan kertomalla korkeus pinta-alalla eli 29,8*23,236=692,4328

Eli tilavuus on 692,4328 senttilitraa

• Aito asia

Jos kyseessä olisi aito insinööri, niin hän varmaan käyttäisi eksakteja termejä kuten ulkohalkaisija, ulkokorkeus ja seinämänpaksuus. Valeinsinöörillä termit ovat valitettavan hataria.

• InsinÖöri lehtinen

Idea on juuri siinä, että tehtävä annetaan hieman epämääräisesti, että laskija joutuu itse päättelemään mitä tässä haetaan takaa, eli siis TOSIELÄMÄÄ ei oppikirja.

Ja samaten toivon että tulos lasketaan N U M E R O I L L A eli ei millään kirjainyhdistelmillä, esim ylhäällä esitetty kaava on ihan hyvä laskemiseen, mutta aikaapaljon siinäkin on liikaa tuota tekstiä, ja ylimääräistä.

• ;)
        InsinÖöri lehtinen kirjoitti:

Idea on juuri siinä, että tehtävä annetaan hieman epämääräisesti, että laskija joutuu itse päättelemään mitä tässä haetaan takaa, eli siis TOSIELÄMÄÄ ei oppikirja.

Ja samaten toivon että tulos lasketaan N U M E R O I L L A eli ei millään kirjainyhdistelmillä, esim ylhäällä esitetty kaava on ihan hyvä laskemiseen, mutta aikaapaljon siinäkin on liikaa tuota tekstiä, ja ylimääräistä.

sinä itse mokasit tosielämän testin kun jätit lotossa osan mahdollisista riveistä "mahdottomien" joukkoon.

• 87k
        ;) kirjoitti:

sinä itse mokasit tosielämän testin kun jätit lotossa osan mahdollisista riveistä "mahdottomien" joukkoon.

Hmm, miten kävi, kerroinkin ENNEN lauantaita monta sataa tuhatta riviä, jotka EIVÄT tule lauantaina?

Menikö päätelmäni oikein? menikö se?

• ;)
        87k kirjoitti:

Hmm, miten kävi, kerroinkin ENNEN lauantaita monta sataa tuhatta riviä, jotka EIVÄT tule lauantaina?

Menikö päätelmäni oikein? menikö se?

ei mennyt oikein, vieläkään.

• 87k
        ;) kirjoitti:

ei mennyt oikein, vieläkään.

Kyllä meni, kerroin ENNEN arvontaa mitä rivejä ei tule, ja tuliko niitä?

Helppohan se on JÄLKEENPÄIN sanoa mitä ei tule, mutta kun minä tein sen ennen arvontaa

• ;)
        87k kirjoitti:

Kyllä meni, kerroin ENNEN arvontaa mitä rivejä ei tule, ja tuliko niitä?

Helppohan se on JÄLKEENPÄIN sanoa mitä ei tule, mutta kun minä tein sen ennen arvontaa

jos minä heitän noppaa ja sanon että nelonen ei tule, ja tulee kolmonen, niin en voi väittää että nelonen oli täysin mahdoton. Se ei vaan nyt tullut - tuli kolmonen.

• Lopetajo

Oikeasti: Idioottimaista amispelleilyä!

• seisooko kovasti?

kiihotutko kovastikin tuosta olkoon -sanan hokemisesta?

• Insinööri Lehtinen

Jos matematiikan VIRALLISET termit vituttaa sua, niin mene pois täältä, täällä puhuu vain nerot ihmiset, ei sun laiset.

• Älä enää viitti
        Insinööri Lehtinen kirjoitti:

Jos matematiikan VIRALLISET termit vituttaa sua, niin mene pois täältä, täällä puhuu vain nerot ihmiset, ei sun laiset.

Kuules wannabeinsinööri, sun lapselliset pätemisyrityksesi herättävät enemmänkin sääliä kuin vähäisintäkään kiinnostusta alkeisräpellyksiisi.

Jos tarkoituksesi on pönkittäää egoasi näin heppoisella tavalla, niin olet täysin väärässä paikassa.

• - - -

olkoon tilavuus litran.

• Komissaario Lahtinen

Olkoon nimimerkki - - - vastaamatta jos ei tiedä vastausta.

Tilavuus ei olkoon litraa, vaan tilavuus olkoon 692 litraa

• Tosi ISO karhu?

Tämähän menee vitsikkääksi (se kai oli tarkoituskin) kun puolikkaan ämpärin kokoiseen tölkkiin saadaan jo mahtumaan melkein 700 litraa :)

Peruskoulun matematiikalla laskisin ensin tölkin pohjan pinta-alan (pii kertaa säde potenssiin kaksi). Siitä sain n. 196 neliösenttimetriä, kun säde on puolet sisähalkaisijasta, eli 7,9 cm.

Pohjan pinta-ala kun kerrotaan sisustan korkeudella (29,8 cm) niin tilavuudeksi tulee about 5839,8 kuutiosenttimetriä, eli pauttiarallaa 5,8 litraa...

• Olkoon näin

Kaatakoon insinööri lehtinen sen Tö

• ;)

tölkin tilavuus riippuu tölkin suhteellisesta nopeudesta havaitsijaan nähden.

• Space.

Jos olet tölkissä avaruudessa ja joku avaruusörkki ampuu luotinsa tölkin läpi. Mistä tiedät onko tölkki liikkeessä vai ei?

• ;)
        Space. kirjoitti:

Jos olet tölkissä avaruudessa ja joku avaruusörkki ampuu luotinsa tölkin läpi. Mistä tiedät onko tölkki liikkeessä vai ei?

kurkistan luodinreiästä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5020
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1590
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1169
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1089
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1083
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      959
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      862
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      759
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      723
    Aihe