"Pappani" ei olekaan isoisäni - isäni on valehdellut..

.......

Mitä miettisitte sellaisesta, että olette koko elämänne ajatelleet että tämä henkilö tässä on isäni isä - eli minun isoisäni. Tuo lempeä, kiltti, ryppyinen ja viisas mies. Olette viettäneet aikaa, kokeneet asioita, eläneet elämää.. Paljon hyviä muistoja ja jännittäviä kalastusreissuja lapsena, jne. Maukkaita perheillallisia nautittu "mummolassa" vuosien ajan.

Sitten kuulettekin, että oma isänne on piilotellut salaisuutta, mistä ei olla periaatteessa koskaan puhuttu - vain kaksi ihmistä koko suvussa on sen tiennyt.. Ja vuosikymmeniä siitä ollaan oltu hiljaa ja yritetty unohtaa.

Nimittäin isäni isä, ei olekaan isäni biologinen isä. Eli, rakas isoisäni (nyt jo edesmennyt) ei olekaan minua oikea, biologinen isoisäni.

Isäni ei ole vieläkään kertonut tästä minulle - sain muita reittejä pitkin tietää tänään.. Vähän ihmetyttää, ja vähän on pettynytkin fiilis. Mulla ja isällä on muutenkin viimeiset 6-7 vuotta ollut tosi hankalaa aikaa, toimeen tuleminen on joskus vaikeaa, hän on menneisyydessä satuttanut minua ja siskoani.. Ja hänen elämänsä on vain aika sotku.. Eli välimme eivät ole mitä parhaimmat.

Olen 29-vuotias, eikä isäni ole koskaan kertonut minulle, että hänen isänsä ei ollutkaan hänen biologinen isänsä.. Eikä siis myöskään minun biologinen pappani. Muita reittejä pitkin pitää se kuulla..

Mies, isäni isä, onkin joku muu.. Joku jota en edes tunne. Enkä tiedä miltä hän näyttää. Tai mikä hänen nimensä on. Hassua ajatella, että olen polveutunut miehestä, jonka nimeä en tiedä..

Ymmärrän, että tämä on saattanut olla paha paikka isälleni. Totta kai.. Oma äiti kävi vieraissa, ja tuli raskaaksi. Eli avioliiton ulkopuolinen suhde kyseessä. Mutta avioliittoa kuitenkin jatkettiin, pettämisestä riippumatta.. Ja elettiin, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.. Ja sitten syntyi isäni - jolla oli biologinen isä, ja isä, joka hänet kasvatti. Mutta miksi tästä ei olla kerrottu edes omille lapsille..?

Mitä ajatuksia herättää teissä?

Itselläni vähän hämmentynyt fiilis.

6

330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtää hämmennykse

Papaksi kutsumasi ainakin oli loistotyyppi, kuten kerrot itsekin ja tuskin muummosi oli pappaa pahempi. Jos he keskenään ovat isäsi syntymän selvittäneet, tyydy siihen tietoon eli oletukseen. Teitä lapsenlapsia he ovat kohdelleet kuitenkin hyvin molemmat, se on tärkeintä heiltä.
      Älä kanna isäsi elämän sotkuja taakkanas, aikuisena miehenä hän vastaa niistä. Onnea välienne parantamiseen, se pitäisi saada kuntoon.

• MV

Kerroit itse kirjoituksesi alussa ne syyt, miksi asialla ei tarvitse olla mitään väliä. Isoisäsi on se sama isoisäsä tuosta "salaisuudesta" huolimatta.

Kun asia ei tunnu olevan ongelma muillekaan suvussasi, niin miksi se olisi sinulle?

Oma isäni ei ole biologinen isäni, mutta se on vain pieni muotoseikka, joka ei vaikuta elämäämme mitenkään. Olemme siitä huolimatta isä ja poika. Oma poikani puolestaan on 7-vuotias. Hänelle kerroimme asian oikean laidan muutama vuosi sitten, ihan vaan siksi ettei tulisi sitten myöhemmän tuollaista yllätystä.

• äpärätyttö

Ymmärrän hyvin tuntemuksesi. Itse olin hyvin hämmentynyt, kun sain tietää ettei isäni olekkaan oikea isäni.
      On kurjaa, ettei useimmatkaan ihmiset tajua, ettei se ole mikään pikku juttu kun kuulee tuollaista. Usein käsketään vain hiljaa tyytymään, mutta se ei ole mahdollista. Ei ole helppoa se, ettei tiedä mistä on lähtöisin. Ei tunne omaa vanhempaansa.

• AnKaP

Ymmärrän hyvin pettymisen tunteen. Ihmiset helposti vähättelee tällaista mikä ei helpota asiaa. Sain jo 2002 tietää että mulla ja isoveljelläni on eri isät. Pahin juttu oli silloin juuri se pettymisen tunne vuosikymmenien valehtelusta, mut kun pöly laskeutui (meni vuosi pari) olen kyl uskonut siihen että sosiaalinen isoisä/isä-hahmo eli se joka käytännössä on ollut arjessa mukana painaa enemmän kuin biologinen. Kerron kuviot lapsilleni kunhan kasvavat.

• 7+19

Meillä on juuri tämä miettimis vaihe menossa että kerrotaanko lapselle että hänen isänsä ei oikeasti ole hänen isänsä. Ja ollaan monesti mietitty mitä jos lapsen äiti pamauttaa tämän asian lapselle. Suuri suruhan siitä tulee mutta minkä ikäsenä teidän mielestä lapselle voi asian kertoa?? Meidän täyttää ensi kuussa 10 vuotta.. Emme halua satuttaa lasta mutta sitten jos emme kerro niin hän saattaa suuttua vanhempana aika paljonkin.

• äpärätyttö

Tuo on vaikea kysymys. Aina olisi melkein parempi, kun ei tietäisi ollenkaan, mutta jos on vaara että joku kertoo, niin silloin on parempi kuulla se omilta vanhemmiltaan. En kyllä itse kertoisi tuossa iässä olevalle lapselle. Muutenkin kohta alkaa murkkuikä painamaan päälle..Odottakaa, että tulee täysi-ikäiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      349
      2081
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      47
      1649
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      154
      1331
    4. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1181
    5. 143
      1178
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1161
    7. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      85
      1082
    8. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1057
    9. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1018
    10. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      48
      972
    Aihe