Mikä on oikeaoppisempi syntaksi englannin kielen sivulauseissa, joissa on sekä prepositio että pronomini? Muutama esimerkki:
The magnificent building which I am proud of"
vs.
"The magnificent building of which I am proud"
"Having a child whom a parent can be proud of is rare nowadays."
vs.
"Having a child of whom a parent can be proud is rare nowadays."
Kieliopillisesti kaikki esimerkit ovat oikein, mutta eikö molemmissa esimerkeissä jälkimmäinen vaihtoehto ole korrektimpi?? Näin minun mielestäni, en kuitenkaan osaa selittää, miksi.
17 2 ei näköjään ole 19.
Syntaksi lauseissa
6
62
Vastaukset
Ensimmäiseen esimerkkiisi on olemassa selvä säätö:
"Prepositions are not words to end sentences with."
Ehkä se pätee jälkimmäiseenkin.- säätö ja sääntö
Miten siis korjaisit tässä esiintyvän virheen?
From Shakespeare's The Tempest, 1610:
Prospero:
We are such stuff
As dreams are made on, and our little life
Is rounded with a sleep. - ...............
Minun mielestä se on niin että relatiivipronomini on aina relatiivilauseen ensimmäinen sana. Jos relatiivipronominin yhteyteen tulee prepositio, se muuttuu postpositioksi, jonka paikka on relatiivilauseen lopussa.
- huihuihui
Tuossa tapauksessahan lause on rakenteeltaan virheellinen, koska useimmissa tapauksissa preposition paikka ei ole lauseen lopussa.
- stylistics
Ero on tyylillinen. Molemmat ovat oikein, mutta jälkimmäiset vaihtoehdot ovat muodollisempaa kieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371782
- 50818
- 69766
- 108730
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7651Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33619Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15549Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141461- 51453