Kemin ja Tornion erot

Taavetti kysyy

Kertokaapa minulle Oulaisista tulleelle taavetille mitkä on Tornion ja Kemin suurimmat eroavaisuudet.

39

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku Karihaarasta.

      Kemi on teollisuuskaupunki. Suuret työllistäjät ovat saha- selluloosa- ja paperiteollisuus (Stora-Enso Veitsiluoto ja Metsä-Botnia, ent. Kemi Oy).
      Tornio on matkailukaupunki. Siellä on myös metallinjalostusteollisuutta (Outokumpu). Rajan läheisyys vilkastuttaa Tornion liike-elämää.
      Parhaimman kuvan eroista saat kaupunkien Internet-sivustoilta: www.kemi.fi ja www.tornio.fi ja sieltä valitset Työ ja elinkeinot.
      Molemmat ovat hyvin vilkkaita kaupunkeja ja niillä on kummallakin oma syväsatama.
      Kemissä on muutaman kymmenen prosentin verran enemmän asukkaita.

    • Kävin jo aamuPasilla

      Ainakaan Torniossa ei haise pasi, kuten Kemissä ... ja velkaakin taitaa olla vähemmän.

      • Karhu 1000

        Menehän sinä sen pasin kenssa harrastamaan niitä aunusleikkejä sinne tornion palstalle vaan.
        Voit ottaa "kukkiksen" kolmanneksi pyöräksi, tuskin vastustelee.


    • cgmfkjtds

      Torniossa on aina kaupat auki,, oli pyhä tai arki,, koska kuuluu rajakuntaan
      Lisäksi tornion liikennevalot toimii kuin unelma.
      Se joka on suunnitellut kemin liikennevalot ja uuden kävelykadun,, sen henkilön on täytynyt vihata kemiläisiä,, niin pirullisen huonosti asia on hoidettu!

    • Fakx

      Asukasluku kylläkin alkaa olla jo 200 Tornion hyväksi ja kasvaa edelleen. Kemillä velkaa 3 kertaa enemmän kuin Torniolla.

      • fakxx

        Kemi on kaupunki ja tornio maalaistaajama.(paitsi kauppakeskuksen alue).


      • asunut molemmissa
        fakxx kirjoitti:

        Kemi on kaupunki ja tornio maalaistaajama.(paitsi kauppakeskuksen alue).

        Tornio on puhdas laaja kaupunki jossa asuu ystävällisiä ihmisiä heidän kanssaan voi jutella mistä asiasta haluaa eivät ole sellaisia puukasvoja kuin kemiläiset ja naiset ovat erittäin hyvän-näköisiä,Tornio on myös rajakaupunki vaikka sitä ruotsin ja suomen välistä rajaa ei edes huomaa koska se on Haaparannan kanssa samaa kaupunkia,kaupukialue ei ole niin tunkkainen ja tukkeentunut kuin kemi on sujuvampi liikennejärjestely niin autoille kuin jalankulkijoille ja pyöräilijöille,ostokset voi tehdä aina edullisemmassa maassa tarjousten mukaan.


      • mksine
        fakxx kirjoitti:

        Kemi on kaupunki ja tornio maalaistaajama.(paitsi kauppakeskuksen alue).

        kemi on maahanmuutto keskus, eikä kaupunki.


      • myös molemmissa asun
        asunut molemmissa kirjoitti:

        Tornio on puhdas laaja kaupunki jossa asuu ystävällisiä ihmisiä heidän kanssaan voi jutella mistä asiasta haluaa eivät ole sellaisia puukasvoja kuin kemiläiset ja naiset ovat erittäin hyvän-näköisiä,Tornio on myös rajakaupunki vaikka sitä ruotsin ja suomen välistä rajaa ei edes huomaa koska se on Haaparannan kanssa samaa kaupunkia,kaupukialue ei ole niin tunkkainen ja tukkeentunut kuin kemi on sujuvampi liikennejärjestely niin autoille kuin jalankulkijoille ja pyöräilijöille,ostokset voi tehdä aina edullisemmassa maassa tarjousten mukaan.

        Onko tällä KEMIN palstalla muita kuin torniolaisia???????Taitaa se teidän sheriffi poistaa kaikki teidän aivopierut kun tällä palstalla asutte.Torniossa on kadut kapeita kuin metsäpolut joten se siitä sujuvuudesta.On ihan sama mihin suuntaa ajat, menet parin risteyksen ohi niin "kaupunki" on selkäsi takana.Niin SUURI kylä se on.


      • mksune
        mksine kirjoitti:

        kemi on maahanmuutto keskus, eikä kaupunki.

        Enemmän torniossa on ruotsalaisia kuin kuin kemissä mamuja.Pari n.eekeriä ei niin haittaa.Näkyvätpä paremmin, ainakin talvella.


      • Kfjdhhz
        asunut molemmissa kirjoitti:

        Tornio on puhdas laaja kaupunki jossa asuu ystävällisiä ihmisiä heidän kanssaan voi jutella mistä asiasta haluaa eivät ole sellaisia puukasvoja kuin kemiläiset ja naiset ovat erittäin hyvän-näköisiä,Tornio on myös rajakaupunki vaikka sitä ruotsin ja suomen välistä rajaa ei edes huomaa koska se on Haaparannan kanssa samaa kaupunkia,kaupukialue ei ole niin tunkkainen ja tukkeentunut kuin kemi on sujuvampi liikennejärjestely niin autoille kuin jalankulkijoille ja pyöräilijöille,ostokset voi tehdä aina edullisemmassa maassa tarjousten mukaan.

        Puhdas laaja kaupunki tarkoittanee sitä että pinta-alaa on paljon ja keskustassa ei ketään. Paitsi Torniossa on Keskustassa (puolue) lähes kaikki vaikka keskustassa ("kaupungin" osa) ei ketään olekaan.


    • Rva_ 47

      Suurin ero on mielestäni ihmisissä. Kemiläiset ovat avoimia ja ystävällisiä. Tornio on kuin pikkukylä ja ihmisiin erittäin vaikea tutustua. Suhtautuvat hyvin epäluuloisesti muualla asuviin. Lisäksi Tornio on enemmän tyyliä "kaikki tietää kaikista kaiken" eli pikkuinen paikkakunta rönsyilevine juoruineen.

      Torniossa asumista helpottanee Keskustan jäsenkirja, niin arvelisin ;)
      Oman kokemukseni perusteella politiikalla on siellä paljon suurempi merkitys kuin Kemissä.

      • 234trgf

        "Oman kokemukseni perusteella politiikalla on siellä paljon suurempi merkitys kuin Kemissä."

        Kemin punaisen historian tuntevana tuo kommentti pisti hiukan vinoa hymyä naamalle :)


      • Rva_ 47
        234trgf kirjoitti:

        "Oman kokemukseni perusteella politiikalla on siellä paljon suurempi merkitys kuin Kemissä."

        Kemin punaisen historian tuntevana tuo kommentti pisti hiukan vinoa hymyä naamalle :)

        Se ei ole mitään verrattuna kepuun, usko minua.

        Kemissä puoluekantaani ei ole kysellyt koskaan kukaan, eikä se ketään kummemmin kiinnostanutkaan. Torniolaisista en voi sanoa samaa.


      • Jdjjdjdvd
        234trgf kirjoitti:

        "Oman kokemukseni perusteella politiikalla on siellä paljon suurempi merkitys kuin Kemissä."

        Kemin punaisen historian tuntevana tuo kommentti pisti hiukan vinoa hymyä naamalle :)

        Olisko ehkä syytä siirtyä historian hämärästä nykypäivään?


      • 24trgf
        Rva_ 47 kirjoitti:

        Se ei ole mitään verrattuna kepuun, usko minua.

        Kemissä puoluekantaani ei ole kysellyt koskaan kukaan, eikä se ketään kummemmin kiinnostanutkaan. Torniolaisista en voi sanoa samaa.

        Voisitko kertoa missä tilanteissa olet joutunut kertomaan puoluekantasi? En ihan heti jaksa uskoa että moisia tilanteita on ollut... Kenelläkään.


    • apuja puolivälistä

      Muualta tulleena ja molemmissa asuneena kokemukset ovat moninaisia. Torniossa viehättää luovuus ja tekemisen meininki, ärsyttää sulkeutuneisuus ja "junttimaisuus", paljon tabuja joita ei sovi rikkoa, kun se ja se ovat jo sillä alalla. Kemissä hyvää on lapsiystävällisyys ja aito kaupunkimaisuus, tosin myös huonoine puolineen.

    • K&T

      25 km. Vaikea sanoa kumpi "parempi".Kemissä ehkä kylmempi henki,Torniossa taas sisäänlämpiämpää porukkaa.

      • mmeergril

        tornio on maalaiskylä ilman noita peräkylän paikkoja mm.arpela se ois väkiluvultaan syrjäseutua. niin kun on nytkin ilman kauppa keskusta. ne juntit vetäis edelleen ruottin puolella olevan ica takanna kaikkia viikseen.ps:nykyään se paikka on ikean takana sinne kokoontuu kaikki tornendaalit.tv:suur tornendaali kirk mäeltä.


    • -tervaporvari-

      Miksi Kemi on niin Venäläisen masentava kaupunki miljöööltään ?
      Siellä masentuu aina kun käy. Kaupungin arkkitehdit on tainneet olla liikaa venäläismielisiä läpi aikojen

      • Matkailija

        Tarkoitatko Venäjän Kemiä. Siellä on tosiaankin samanniminen kaupunki. Kaupungeilla toivoisi olevan kulttuuriyhteistyötä. Saataisiin piristystä Kemin kulttuurielämään. Päättäjät eivät ole vain tätä vielä huomanneet. Lisäksi kaupungit voisivat käyttää yhteisiä lomakkeita.


    • tornedaler

      Kemiläiset on kommunistipöljiä ja torniolaiset lähempänä ihmistä kuin kommaria.
      Siinä ero !

      • Karhu 1000

        Onhan se torniolainen lähempänä ihmistä, kun se on aina toisen perseellä.


    • vanha kemiläinen

      Suurin ero taitaa olla siinä että kemiläisten ikärakenne on huomattavasti vanhempi kuin torniolaisten, taitaa ikäeroa olla jo 11 vuotta nykyään, joten Tornio on paljon nuorekkaampi kaupunki.

      Kemi täynnä eläkeläisiä ja sairaita ja se maksaa kaupungillekin maltaita.

      Kaupungilla myös 1,5 kertaa enemmän työntekijöitä (suoja ) kuin Torniolla.

      Kemi on kaupunki pienellä alueella, Tornio pinta-alan suhteen yli kymmenkertainen, kuitenkin kemin budjetti suurempi kuin Tornion.

      • Fkjejdbj

        Torniossa keskustapuolue ja lestadiolaisuus pitää nuorekkuuden hyvin piilossa.


      • mikähän maksaa?

        "Kemi täynnä eläkeläisiä ja sairaita ja se maksaa kaupungillekin maltaita"

        Eläkeläiset on ainoa ryhmä, joilla on varma tulo ja maksavat nyk. paljon veroja pienestäkin eläkkeestä. Eläkeläiset ei tarvitse päiväkoteja eikä kouluja.


    • uuuleobork

      kemin asukkaat ovat peräisin pohjanmaalta ja tornion seudulla pohjoisesta joten asukkaat molemmissa kaupungeissa ovat kokonaan eri rotua,että se siitä.Tornion asukkaat ovat luonteeltaan avoimempia kuin kemin,esimerkkinä jos menet juttelemaan jollekin kemissä ei ne vastaa vaan kattelee kuin pölvästit,torniossa taas ihmiset alkavat puhumaan ja osallistuvat keskusteluun.tämän kirjoitti oluln asukki,meillä on sanonta jos joku pöljäilee,että älähän rupea kemiläiseksi

    • Ei ikinä

      Mannet taitaa jyrätä molemmissa paikoissa.Hyi.

    • Oulustahan minäkin

      Molemmat yhtä surkeita paikkoja, molemmissa yhtä ikäviä ja veemäisiä ihmisiä. Ei mitään hyvää sanottavaa kummastakaan paikasta.

    • Paskojasiltimolemmat

      Kemissä asukasluku n:270 as/km2. Torniossa jotain n:30/ as/km2

      • keminMaalainen

        Oikeat luvut ovat Kemi 237as/km2 ja Tornio 18as/km2. Muuten asiaa.


      • eikemi
        keminMaalainen kirjoitti:

        Oikeat luvut ovat Kemi 237as/km2 ja Tornio 18as/km2. Muuten asiaa.

        Ilmankos kemiläisiä ahistaa.....


      • mamulandia.nigeria/c
        keminMaalainen kirjoitti:

        Oikeat luvut ovat Kemi 237as/km2 ja Tornio 18as/km2. Muuten asiaa.

        johtuisko siitä että tornio on isompi ? en ole varma.mites asukas luku mamujen suhteen ? kemissä n 2000 mamua ja lisää tulee, kun saavat hallituksessa läpi uuden turvapaikan sijoitus paikan, kemi on vissiin ainioa "kaupunki" joka on oma toimisesti halunnut moisen perustaa...näin saa kemi velkojansa anteeksi, hienoa!! hahahahaha


      • kemiläine
        mamulandia.nigeria/c kirjoitti:

        johtuisko siitä että tornio on isompi ? en ole varma.mites asukas luku mamujen suhteen ? kemissä n 2000 mamua ja lisää tulee, kun saavat hallituksessa läpi uuden turvapaikan sijoitus paikan, kemi on vissiin ainioa "kaupunki" joka on oma toimisesti halunnut moisen perustaa...näin saa kemi velkojansa anteeksi, hienoa!! hahahahaha

        Asukasluvusta en tiedä, mutta lehmäluku on ainakin Tornion "kaupungissa" suurempi.

        Ihmisten osalta varsinkin Lautamaan, Könölän ja Kantojärven "kaupungin"osissa katuvilinä on melkoinen, näiden ruutukaava-alueiden katukahviloissa, kauppakeskuksissa ja kävelykaduilla suorastaan kuhisee väkeä. Oikea metropoli.


    • ekstex

      Kemi onkin varsin ahdas ja ahdistava paikka.

      • Metaanivero

        Voi pientä, kiristääkö vanne päätä? Muuta vaikka Tornion sattajärveen, niin ei naapurit heti ahdista.

        Ps. se on taas kevät ja kohta aito pasi haisee Tornion kirkonkylällä saakka, kun paikalliset citymaajussit levittää taas sitä lehmän zaissea pitkin teitä ja mantuja...


    • Tornion kingi

      Torniolaiset tienaavat keskimäärin noin 900 euroa kuukaudessa enemmän kuin Kemiläiset sekä Torniolaiset ovat ns. lukeneempaa väkeä, mutta on Kemissä jotain hyvääkin, siellä on kauniita naisia.

      • no mutta,

        Kauneus ei kyllä sulje pois lukeneisuutta. Olen kemiläinen 62-vuotias nainen, olen kaunis maisteri.
        Minkä näköinen itse olet, Tornion kingi?


    • keisari6

      Kummassakin on paljon hyviä ja huonoja puolia, kemissä kadut parempia,torniossa liikennevalot pelaa paremmin,kemissä enemmän tapahtumia,torniossa kauppakeskus,kemissä enemmän ruoka ja juoma ravintoloita,kemissä käy enemmän torniolaisia töissä kuin kemiläisiä torniossa,kemissä meri,torniossa joki,kemi kaupunkimaisempi,tornio koostuu maaseudusta,kemissä pysähtyy matkustaja juna ja lentoasema lähempänä,kemissä puuteollisuuta,torniossa metalliteollisuutta,kemissä enemmän tyhjän valittajia (koska asiat ovat hyvin),kemi ja tornio ei koskaan yhdisty.Olen viettänyt elämääni kummassakin kaupungissa nyt kemissä ja viihdyn täällä,torniokin ihan ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe