Flinkin opetuslapsi

pyhät HYS-sykät

Jarlaulla on vankka adventistitausta ja hän on eräs Timo Flinkin opetuslapsista.
Jarlau kertoo: "En ole elämässäni puhunut kenenkään homoiluista sanaakaan koskaan missään ja olen kaikki kännisekoilut unohtanut viimeistään seuraavaksi päiväksi enkä puhellut".
Ymmärtääkseni Jarlau kannattaa enemmän sukupuolineutraalisuutta Adventtikirkkoon mutta mitä tähän sanoo Kai Arasola?
Se on ihan sama onko Adventtikirkon vastuunakantajana (srk:n vanhin, pastori) mies, nainen ja mikä on hänen sukupuolinen suuntautumisensa?

27

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuota, mitähän mahdat tarkoittaa sanomalla, että Jari olisi opetuslapseni?

Olen tavannut hänet vain pari kertaa vuosia sitten ja silloin tällöin aikoinani vastannut hänelle esittämiinsä kysymyksiin. Opetuslapseni? Tuskin, jos mittapuuksi otetaan se, miten Raamattu määrittelee opetuslapsen. Jari vain käytti laatimaani teologista aineistoa apuna tehdessään omia nettisivujaan. En ole ainoa, jonka materiaaliasta hän ammensi ajatuksia. Vain yksi monista ja aika pienellä panoksella.

Adventtikirkon (ja minun) kanta homoseksuaalisuuden harjoittamiseen on kielteinen. Sen voi jokainen lukea kirkon virallisesta lausunnosta, joka löytyy pääkonferenssin sivuilta.

• totuus ja taru

Mikä on Timon kanta kinkkuvoileipään kahvikupposella Raamatun alkutekstillä?
        Eikös Raamatussa ole annettu ohje että seurakunnan johtaja pitäisi olla yhden vaimon mies ja onhan se jo luomiskertomusta vastaankin jos perheen päänä on vaimo?
        Sapatinviettäjissä on muuten tavattu todistettavasti homoja koska siinä on kielletyn hedelmän makua SDA-kirkon virallisesta kannasta riippumatta.

• totuus ja taru kirjoitti:

Eikös Raamatussa ole annettu ohje että seurakunnan johtaja pitäisi olla yhden vaimon mies ja onhan se jo luomiskertomusta vastaankin jos perheen päänä on vaimo?
        Sapatinviettäjissä on muuten tavattu todistettavasti homoja koska siinä on kielletyn hedelmän makua SDA-kirkon virallisesta kannasta riippumatta.

Raamattu kieltää sianlihan syömisen. Kahvia ei kannata juoda sen haittavaikutusten vuoksi. Itse en käytä kumpaakaan. Tosin, olen kasvissyöjä, joten en käytää mitään lihaa ollenkaan.

1. "yhden vaimon mies" ei tarkoita "vain mies". Tämä on selvää, kun vertaa seurakunpalvelijoista kerrottuja tekstejä kaitsijaan. Foibe oli naispuolinen seurakuntapalvelija, vaikka samat sanat "yhden vaimon mies" löytyy ehtona myös seurakuntapalvelijalle. Terminologia tarkoittaa puolisolleen uskollista miestä. Tämä oli se iso ongelma Efesoksessa, jonne Timoteuskirje on kirjoitettu.

2. Mies ei ole seurakunnan pää, eikä sitä ole vanhin eikä pastori. Kristus on. Jeesus on Aadam ja kaikki seurakunnan jäsenet (miehet, naiset, lapset) ovat vertauskuvallisesti Eeva.

3. Varmaan adventistien keskuudessa on homoseksuaaleja. Kyse on sitten siitä harjoittavatko he homoseksuaalisuuttaan vai eivät. Jos harjoittavat, he eivät voi olla seurakunnan jäseniä.

• TimoFlink kirjoitti:

Raamattu kieltää sianlihan syömisen. Kahvia ei kannata juoda sen haittavaikutusten vuoksi. Itse en käytä kumpaakaan. Tosin, olen kasvissyöjä, joten en käytää mitään lihaa ollenkaan.

1. "yhden vaimon mies" ei tarkoita "vain mies". Tämä on selvää, kun vertaa seurakunpalvelijoista kerrottuja tekstejä kaitsijaan. Foibe oli naispuolinen seurakuntapalvelija, vaikka samat sanat "yhden vaimon mies" löytyy ehtona myös seurakuntapalvelijalle. Terminologia tarkoittaa puolisolleen uskollista miestä. Tämä oli se iso ongelma Efesoksessa, jonne Timoteuskirje on kirjoitettu.

2. Mies ei ole seurakunnan pää, eikä sitä ole vanhin eikä pastori. Kristus on. Jeesus on Aadam ja kaikki seurakunnan jäsenet (miehet, naiset, lapset) ovat vertauskuvallisesti Eeva.

3. Varmaan adventistien keskuudessa on homoseksuaaleja. Kyse on sitten siitä harjoittavatko he homoseksuaalisuuttaan vai eivät. Jos harjoittavat, he eivät voi olla seurakunnan jäseniä.

Voisiko joku muuten kertoa, miten oman viestin voi poistaa ja kirjoittaa uudestaan? Saisi nuo typot korjattua.

• Korj. *Timoteus*
        totuus ja taru kirjoitti:

Korjaus: *seurakunnan johtaja* ----> srk:n kaitsija

Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies.
        Seurakunnan kaitsija tulee olla yhden vaimon mies.

1. Tim. 3:2
        Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
        1. Tim. 3:12
        Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.
        Tit. 1:6
        jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.

• onko mies nainen?
        TimoFlink kirjoitti:

Jumala loi miehen ja naisen ja *mies* ei tarkoita "naista" senhän tietää jo pieni lapsikin. Tuollaisessa adventistisessa tulkinnassa tarvitaan vahvaa kirjanoppineiden farisealaista uskoa ja profetian henkeä EGW:n viitekehyksessä.

• pyh!
        Korj. *Timoteus* kirjoitti:

Korjaus: *seurakunnan johtaja* ----> srk:n kaitsija

Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies.
        Seurakunnan kaitsija tulee olla yhden vaimon mies.

1. Tim. 3:2
        Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
        1. Tim. 3:12
        Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.
        jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.

NIin???? TImohan jo sanoi, että Foibe oli myös naisena seurakuntapalvelija, joten ei toimi teidän logiikka....

• TimoFlink kirjoitti:

Voisiko joku muuten kertoa, miten oman viestin voi poistaa ja kirjoittaa uudestaan? Saisi nuo typot korjattua.

Jos haluaa poistaa viestinsä täytyy olla kirjautunut sisään samalla nimimerkillä kuin on viestiä kirjoittaessaan ollutr kirjautunut. Viesti poistuu, mutta otsikko jää muuttuneena (kirjoittaja on poistanut tämän viestin) ja kirjoittajan nimimerkki jää myöskin näkyviin.

Poistaminen tapahtuu klikkaamalla "poista viesti" tekstiä viestin alareunassa..

alex :)

• alex.kasi kirjoitti:

Jos haluaa poistaa viestinsä täytyy olla kirjautunut sisään samalla nimimerkillä kuin on viestiä kirjoittaessaan ollutr kirjautunut. Viesti poistuu, mutta otsikko jää muuttuneena (kirjoittaja on poistanut tämän viestin) ja kirjoittajan nimimerkki jää myöskin näkyviin.

Poistaminen tapahtuu klikkaamalla "poista viesti" tekstiä viestin alareunassa..

alex :)

Siinäpä se. Minulla ei näy mitään "poista viesti" nappulaa, vaikka olen kirjautunut sisälle. Onkohan tässä joku bugi?

• TimoFlink kirjoitti:

Siinäpä se. Minulla ei näy mitään "poista viesti" nappulaa, vaikka olen kirjautunut sisälle. Onkohan tässä joku bugi?

Hei

Harvoin luen viestiketjuja kokonaan. Katson vain aloituksia ja en vakiokirjoittajien niitäkään, ja sitten mihin tulee vastausviesti.

Vastaus;

- Kun otat kirjoittamasi auki, siellä lukee pikkukirjaimin "poista"
        Sitä kautta.

Mutta huom;
        - Se "poista" ei tule heti, sillä viestejä ei saa poistettua pikana vaan vasta jonkun ajan kuluttua. Siis palaa kirjoittamaasi myöhemmin se logo.

Siinä on sellainen harkinta-aika ennen kuin viestejä voi alkaa poistamaan.

Menettelyllä on haluttu hakea kirjoittajien huolellisuutta.

Näin olen asian ymmärtänyt.

yst. jari

• jarlau kirjoitti:

Hei

Harvoin luen viestiketjuja kokonaan. Katson vain aloituksia ja en vakiokirjoittajien niitäkään, ja sitten mihin tulee vastausviesti.

Vastaus;

- Kun otat kirjoittamasi auki, siellä lukee pikkukirjaimin "poista"
        Sitä kautta.

Mutta huom;
        - Se "poista" ei tule heti, sillä viestejä ei saa poistettua pikana vaan vasta jonkun ajan kuluttua. Siis palaa kirjoittamaasi myöhemmin se logo.

Siinä on sellainen harkinta-aika ennen kuin viestejä voi alkaa poistamaan.

Menettelyllä on haluttu hakea kirjoittajien huolellisuutta.

Näin olen asian ymmärtänyt.

yst. jari

Ahaa. Kiitos. En tuota tiennytkään. Nyt näytti olevan joissain viesteissäni se "poista" optiokin.

• TimoFlink kirjoitti:

Ahaa. Kiitos. En tuota tiennytkään. Nyt näytti olevan joissain viesteissäni se "poista" optiokin.

Ja näköjään hävisi heti kaikista samantien kun olin kirjoittanut tuon uusimman viestin. Lieneeköhän tämä Macin Safarin välimuistiongelma tai jotain ...

• onko mies nainen? kirjoitti:

Jumala loi miehen ja naisen ja *mies* ei tarkoita "naista" senhän tietää jo pieni lapsikin. Tuollaisessa adventistisessa tulkinnassa tarvitaan vahvaa kirjanoppineiden farisealaista uskoa ja profetian henkeä EGW:n viitekehyksessä.

Ei liene mikään oman PC:n välimuistiongelma, vaan tukkoisen täyden Suomi24:n.
        Toisinaan käy minulle mm niin, että viesti menee läpi vasta, kun pukkaa toisella viestillä. Ja sitten tietysti joutuu jomman kumman poistamaan turhana.

Joskus, sen varmaan kaikki tietääkin, päivitä-klikkaus auttaa monenlaisiin viiveisiin.

• Hei

En ole kenenkään opetuslapsi. Olen tutkinut maallikkona monenlaisia kirjoituksia.

Joskus olin kymmenen vuotta kirjeenvaihdossa evp Raamattuopiston johtajajan pastori Auvo Helmisen kanssa. Hän oli minulle sellainen kaatopaikka jonne sain kaataa aina kaiken saastan ja kuonan. Hän ei minua juuri halunnut edes tuntea, sai sen verran tarpeekseen minusta. Kirjoitin mielipiteitä raamatun asioista ja jankkasin Helmisen kanssa. Vaihdoimme hiukan yli 200 kirjettä, kun yksi kirje kesti matkalla vastauksineen 3-4 viikkoa.
      Kaikki kirjeenvaihto on tallella, ja lopuksi Helminen ei opettanut minulle yhtään mitään. Luin kaikki mahdolliset raamattuopiston kurssit ja monia kymmeniä hengellisiä kirjoja. Jokaisen jakeen epäselviin asioihin etsin vastauksen, mutta löysin ne lähinnä kirjallisuudesta. Periaatteessa taisin Helmisen kanssa änkätä hyvin samoista asioista yksi kymmen vuotta.

Minä en ole käynyt mitään keskusteluja uskon ulkopuolelta ko. herrojen kanssa, ei kannata vetää näihin pilkantekoihin mukaan täällä, en kummankaan kanssa ole ollut tekemisissä. Toisen olen yhden kerran lyhyesti ohimennen joskus vuosia sitten ja toinen on ventovieras en koskaan nähnyt.

Homolut ovat yleistä joka paikassa, en tarkoita tässä asiayhteydessä kirkollisia ympyröitä sillä siellä ei sellaisiin asioihin ole koskaan törmäilty.
      Kirkossa ihmiset elävät tavallisesti kaikki uskonasiat - ei p-e-r-s-e mielessä.

jari

• kaipaamme sinua

Oikeastaan olisit aika komea maallikkopastori ja päteväkin vielä adventtikirkon saarnapönttöön.
        Raamatunopettajana voi olla Adventtikirkossa pätevä mallikko ja on harmi kun lahjasi valuvat kuin vesi hanhen selästä.

• kokemuksen omaava

Olet tehnyt SUUNNATTOMASTI työtä adventismin eteen ja tiedät adventismista paljon enemmän kuin joku pastori mutta mikä on palkkasi siitä?

• kaipaamme sinua kirjoitti:

Oikeastaan olisit aika komea maallikkopastori ja päteväkin vielä adventtikirkon saarnapönttöön.
        Raamatunopettajana voi olla Adventtikirkossa pätevä mallikko ja on harmi kun lahjasi valuvat kuin vesi hanhen selästä.

Mitä ?

Hei, jos joku kaipaa minua niin pitää ottaa yhteyttä !!!

Asiasta voidaan aina keskustella, mutta ei vielä kukaan ole koskaan kaivannut.

Jos kaipaajia on vakavissaan, niin yhteyttä pitää ottaa. Mistä minä tiedän kenenkään kaipailuista kun ei ristin sielukaan koskaan mitään inahda minun suuntaani missään aikamuodossa.

yst. jari

• kokemuksen omaava kirjoitti:

Olet tehnyt SUUNNATTOMASTI työtä adventismin eteen ja tiedät adventismista paljon enemmän kuin joku pastori mutta mikä on palkkasi siitä?

Hei

Palkka on makeaa mannaa tietysti ainkaikkisuudesta iankaikkisuuteen.

Ikuinen oikeus matkustaa taivaankappaleilla ja lauleskella matkalla lempilauluja, ja
        puut kasvavat ikuisesti makoisia hedelmiä ja maan murheet ovat muisto vain.

Ilm 21

Heh, ei kukaan ansaita mitään voi, pitää jokaisen koettaa huolehtia mikä itsellä on mielen asenne "sydämen tila" . Kovin kiusattua elämä on tietysti.
        Monenlaista riisiaikaa nähty on.

yst. t. jari

• Lisäys;

Tässä on minun kantani homoasiohin ja en harrasta miesten kanssa mitään intiimejä asioita;

Nk. olen sanonut olen p-e-r-s-e-e-s-t-ä neitsyt enkä ole koskaan elänyt ainuttakaan päivää homoseksuaalisessa rakkaussuhteessa ja en pysty saavuttamaan kestävää erektiota peräsuoliyhdynnässä.

Kirkon elämään homoseksuaalisuus ei kuulu, kirkko opettaa sellaisen selväksi synniksi ja tavat sen mukaan siellä ovat ainakin tähän saakka olleet ehdottoman kielteiset homostelun synteihin.

Kyllä maailmassa ihmiset syntiin lankeavat ja syntiä harjoittavat, tekevät parannusta, lopettavat synnin teon ja ovat uskossa ja menneet menneitä.

Tässä minun kantani miten ns. homoseksuaalisuus kuuluu kristinuskoon;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/12.1

Jos Sinä olen niitä miehiä jotka ovat ittehomoja ja räksyttävät minua asiassa, niin en minä Jeesukseksi ala, ja en ole koskaan kenenkään syntejä kuulutellut, en kenenkään homoiluistakaan puhunut sanaakaan koskaan missään.

Mainitsemasi ihmiset kuuluvat kirkon piiriin, toinen on ventovieras jota en ole koskaan nähnyt, en sanaakaan vaihtanut, ja toinen olen 1-2 kertaa nähnyt edestakaisin. Joitakin hengellisiä kirjoituksiaan seuraan ja monet minun.

Olen uupumuksen seurauksena inhimillisistä syistä halunnut toipua rauhassa., ja olen siksi jättänyt kirkon penkit toistaiseksi jossa en pystynyt istumaan syystä että on pitänyt levätä ja toipua joka on aina vuosien asia uupumuksen ja sitä seuraavan masennuksen potemisaika. Nyt meni 6 vuotta ja olen vetänyt kirjani pois sillä minun olisi pitänyt olla "pappina" aina niille joita ei pätkääkään kiinnosta Jumala eikä usko, ainoastaan pilkanteko. Minä en ole sanonut itseäni koskana papiksi. Kaikki maallikkovirat ovat koskevat kaikkia uskovaisia ja pappeusjärjestelmä lakannut ristillä. Pappi ja pastori ovat ammattinimikkeitä joihin voi pätevöityä teologian A tai B tutkinnolla. Uskovaiset ovat kaikki "pappeja" uuden liiton systeemeissä jo 2000 vuoden ajan jokainen mutta heitä ei koskaan nimitetä papeiksi. 1 Piet 2:9.

Ei saa katsoa ihmiseen, Kristukseen katse ja omaan napaan.

Ihmisiin pettyy aina eikä kukaan uskovainen muutu kirkon esikuvaksi eikä Jeesukseksi ei yksikään vaikka olisi minkälainen karisma kirkon työssä.

yst. jari

• Pois niskoittelu

Anna jo anteeksi Adventtikirkolle.

• oma A-napa

Onko tämä tyypillistä adventismille? Arvostettu adventisti raamatunopettaja:"Ei saa katsoa ihmiseen, Kristukseen KATSE ja OMAAN NAPAAN."

• pyh!
        oma A-napa kirjoitti:

Onko tämä tyypillistä adventismille? Arvostettu adventisti raamatunopettaja:"Ei saa katsoa ihmiseen, Kristukseen KATSE ja OMAAN NAPAAN."

Miten niin arvostettu raamatunopettaja? jarlau on maallikko. Eikä edes kirkon jäsen nykyisin. Turhaan taas syytät kirkkoa...

• Pois niskoittelu kirjoitti:

Hei

Elämässä on monenlaisia aikoja nähty, ja monenlaista menoa.

Ei mitään mannaa aina kaikki tyynni. Päinvastoin mukavia aikoja elämästä on hyvin hankalaa löytää.

Kesällä olen polkupyörän päällä yleensä melko lailla mukavasti. Kun polkee tasaista liikettä on sillä jotakin terapeuttista merkitystä.

Minusta on väärin julistaa että olisi jotakin anteeksianto-ongelmia kirkon kanssa.
        Olen aina antanut ymmärtää etten räksytä kirkkoa, enkä yksityisiä henkilöitä siellä, ja minä en ole seurakuntalaisista enkä kirkkolaisista puhunut missään mitään koskaan. Aivan sama asia kuin naapurustoni esim. en minä ihmisten asioita missään juttele. Minun väsymys tuli sitä kautta että minulla oli 12 luottamustehtävää ja jostakin yritettiin koko ajan tuputtaa kokouspöytiinkin asti ihmisten nimiä yksityiselämään ja minuun liittyen. Joku juoruakka koko ajan jossakin psyykkaamassa ihmisten yksityisasioilla mies- tai naispuoliset sellaiset. Minä en puhu ihmisten asioita missään. Eivät kuulu kokouspöytiin esim. eivät saunojen lauteille, eivät luokkahuoneisiin- kuppiloihin mm.
        Yksityiselämään liittyneet huolet väsyttivät minut ja kävivät liian raskaiksi.
        Kaikki tehtäväni olivat minulle asioita joista nautin ja minun kaikki työkokemus ja koulutus 1980 luvulla ovat kaikki olleet sen verran päteviä ja omatoiminen raamatunopiskelu että minulla oli valmiudet kaikkeen. Minä pidin vellit ja puurot omissa kupeissaan aina. Puheet tiukasti kiinni kokouspöytäkirjoissa tusinassa kokouspöytiä. Ei passaa että joku kokouksissa alkaa mäläjämään ihmisten nimistä. Minulla ei yksinkertaisesti ole mitään homojuttuja nuoriin miehiin, olen ollut aina vanhempi nuoremmilleni, ja kaikki mahdolliset joka sortin sekoilut mahtuivat omaan ikäluokkaani 20-30 vuotiaat joista viimeisin neljännesvuosisata sitten. 20 vuotta siis vanhentuneita asioita olleet minun sekoilut kaikki eli tapahtuneet 25 vuotta sitten. Sitten on toinen asia;
        - Minä en puhu ja ole puhunut menneen työelämäni työnantaista ja asiakkaistani mitään muuta kuin korkeintaan työhön liittyvää. On turhaa mäläjämistä myös kenenkään ko perheasiat, minä olen kaupallisesti koulutettu ja jo tiskin korkuisesta kuskannut mummoille jauhopaketteja enkä ole eläissäni puhunut asiakkaitteni yksityisyyteen liittyvää sanaakaan missään. Eivät ole pitäneet yhteyttä eivätkä viettäneet kanssani yhteistä yksityiselämää. Kukaan ei ole tyttäriään tarjoillut koskaan eikä mitään muutakaan, ja jos olen nukkunut pöydässä kapakassa kun joku joskus on jotakin yrittänyt minulle puhua ei voi mitään. Minulla on ollut yhteysvälineitä vaikka kuinka paljon minun suuntaani.
        Naapurustoni- ja saunaseurani kuin kaikkien muidenkin kanssa olen puhunut vain omia arkipäivän päällimmäisiä kuulumisia, en kenenkään yksityisiä mihinkään, omianikaan kenenkään nimeen liittyen koskaan elämässäni korkeintaan kuin nimettömänä. Tällaiset asiat minut väsyttivät.

Jos joku on kiinnostunut minun hengellisestä osallistumisesta pitää ottaa yhteyttä sellaisissakin merkeissä minuun ihteeni.

yst. jari

• oma A-napa kirjoitti:

Hei

Nimenomaan on tyypillistä adventtilaisuudessa. Aidon hengellisen kristityn tunnistaa siitä että ei arvostele eikä syytä, kertoo mitä on kirjoitettu mutta ei mene ihmiseen syyttämään ja tuomaroimaan, kasvattamaan.
        Pyhän Hengen itse Jumalan työ on sitten ihmisen kasvatus, nuhtelu, tuomarointi.
        Ihminen voi vain kertoa mitä on kirjoitettu.
        Hengellinen ihminen säteilee kristillistä iloa joka ei kohdistu syyllistäen keneenkään. Vihaa syntiä, mutta ei ihmistä ja toimii lähimmäistensä eteen sillä ei syö jäätelöä yksin kun toisen menossa kohti helvetin portteja, ei jää siinä itseään kehumaan ja jätä toisia oman onnensa nojaan mutta ymmärtää ihmistä, vihaa vain syntiä, ei syytä, vaan rakastaen tuo ilmi Kristusta jolloin ihminen voi löytää turvan Jeesuksessa Kristuksessa. Kukaan ihminen ei muutu Jeesukseksi koskaan.

Raamatussa oli kaikkein halveksituimmat ihmiset aina kakkein suurinpia Raamatunopettajia. Loisto ei kuulunut kenenkään, vain pari Israelin kuningasta oli poikkeustapauksia, Salomo ja Daavid.
        Jeesuksella ei ollut kuin viitta ja sandaalit jalassa ei omaa majaa toisten nurkissa aina oleili.

yst. jari

yst. jari

Lisäys;

- Minulla ei ole kotipihani ihmisten kanssa ainokaistakaan yhteistä asiaa ollut koskaan, ei sanankaan osallisuutta 16 vuoden aikana tuhansien ihmisten juoruihin siellä eikä sellaisien lietsojien kanssa. Minä en ole puhunut sinne mitään muuta kuin "päivää" 16 vuoden aikana missä asustellut olen, en vuosiin sitäkään enää.

Naapuritalojen työpaikoille ei kuulu yhdelläkään sanalla lähiöiden asunnon haltijoiden asiat minkäänlaiset, ainoastaan se perustehtävä mistä maksetaan palkka. Asukkaiden ainoat yhteiset yksityisasasiat ovat vuokrankorotukset, järjestyssäännöt, yhteisien tilojen käyttö, remontit, korjaukset, hankinnat ja em littyvät aloitteet. Asukkailla kerrostaloissa ei ole muita yhteisiä asioita ja em yhteiset asia käsitellään asukaskokouksissa.

Minulla ole ollut ainokaistakaan esimiestä sen jälkeen kun olen työelämästä poistunut uskokaa tämä. Esimiesasiat ovat aina palkkahenkilöstöasioita poikkeuksetta paitsi varusmieskoulutuksessa sulkeisjärjestys.
        Minuun ei kukaan ole ollut yhteydessä missään esimiesmerkityksessä. Kirkkojen esimiehet ovat esimiehiä kirkkojen palkkahenkilöstöihin nähden.
        Seurakuntademokratia on ryhmän sääntöjen mukaan toimiva asia vapaaehtoisuuden pohjalta. Minä en ota itselleni esimiehiä ilman palkan maksua. Kenelläkään ei ole juridisia oikeuksia olla esimies siis toiseen ihmiseen nähden. Erilaisilla organisaatioilla voi olla esimies nimikkeellä ihmisiä siis joilla ei ole ainuttakaan alaista. Opiskelijoilla, eläkeläisillä eikä vuokralaisilla ei löydy ainokaistakaan esimiestä mistään nurkasta millään konstilla. Minulla ei ole sellaisia vuorovaikutuksia ollut kenenkään kanssa lähimpään yli 15 vuoteen että kenelläkään olisi mitään aihetta luulla ketään esimiesasemaan minuun nähden. Seurakuntademokratian pestit olivat määräaikaisia ja minä en seurakuntademokratiassakaan ota esimiehiä ilman työsopimuksia ja molemmin puolista vuorovaikutusta kaikessa asian hoidossa.

Pitäkää ihmiset perustehtävissään mistä maksetaan palkka. Vain sellaisissa suhteissa voi olla esimiesasemassa ja vastuu miten perehdyttää henkiölöstänsä työhönsä ja mitä he tekevät. Ohjelmasta mm., lasten kanssa yhdessä monissa ammateissa mikä on lasten ohjelma.

Ihmiset asuvat yksiyisissä käytössä olevissa huoneistoissa jonka kaikki yksityisyyteen liittyvät asiat ovat ovikellojen takana. Rahalla saa ja hevosella pääsöö, 10-20 euroa m2 /kk saa sellaisia suomessa. Lähistön työpaikkojen henkilökunnalla ei ole isännöinti- yksityiselämän- eikä esimiesoikeuksia huoneistoihin. Vuokranmaksajilla ei ole pappisvelvollisuuksia eikä minulla mitään tekemistä yhden ainokaisenkaan juorun kanssa.

yst. jari

Vielä jokunen sana esimiesasioista;

Ollakseen esimiehen asemassa suhteessa toiseen ihmiseen on oltava työsopimukset kunnossa ja rahaliikenne eli palkanmaksu tilille joka kuukauisi.
        Ammattiosaamisen- informatio-osaamisen, työhyvinvoinnin, johtamis- alaistaitojen kanssa ollaan silloin tekemisissä molemminpuolisin vuorovaikutuksin kaikessa asian hoidossa. Kehityskeskustelut- organisaation/ ryhmän ja henkilökohtaiset tavoitteet>>> Arvot, missio/ toiminta-ajatus/ ydinprosessi/ perustehtävät selkeitä ja osapuolten sopimuksissa tiedostettuina toiminnassa, ryhmän ja yksilöiden suuntaaminen ydinprosessissa perustehtävissä visioihin. Alamaisia ei ole olemassa kuin vahoissa kuningaskuntien doktriineissa. Kyse on orientoitumisesta yhteistyöhön ja synergiasta siinä. Tällaiset asiat ovat kysymyksessä esimies/alaissuhteissa.

On olemassa esimies nimikkeillä ihmisiä joilla ei ole alaisia olemassa.
        Hallinnolliset asiat ovat aina asia erikseen joissa on kyse organisaation hallinnollisista asioista ei esimiessuhteista muihin ihmisiin. Niissä on toimitusjohtaja esimiehen asemassa palkkahenkilöstöihin nähden.
        Hallituksien, lautakuntien, johtokuntien jäsenet kantavat korkeaa hallinnollista vastuuta, mutta eivät ole ihmisiin esimiesasemassa. Toimitusjohtajaan yhdessä kyllä ryhmäpäätöksin siinäkin.

Kaikessa kunnallisessa hallinnossa on hallitus/ lautakunta/ johtokunta/ tms. lakisääteisenä ja niihin valitaan vastuupaikoille nimenomaan hallinnollista vastuuta kantamaan kunnallisvaaleissa. Mitään ei tarvitse tietää, riittää kun saa ääniä ja intuiton käyttöön perustuvaa kumuloituneen synergian antamista ryhmässä ja ainoa itsenäinen valtaoikeus on äänestyslappuperiaate eli ääni ryhmäpäätöksissä. Näin on myös oikeusistuimissa lautamisten/ herastuomareidenkin laita, esim. siis esim. Äänestyslapussa kaikki tuomarin valta. Hukia voi vetää Liisa Liimatainen ja Lasse Liitäjä huomenna seuraavan nelivuotiskauden.

Että ei pidä luulla että ihmisillä olisi esimiehiä jossakin ilman palkanmaksuja ja työsopimuksia molemminpuolisia vuorovaikutuksia.
        Minun kanssani voi ryhtyä vain yhteistyöhön sopimuksien mukaan. Kenenkään muunkaan ei tarvitse muuhun ryhtyä. Seurakunnilla on oma seurakuntademokratia jossa on ryhmän säännöt. Yhteispäätöksiä siellä tehdään myös hallituksessa. Ei keneenkään ihmiseen päde kenenkään "esimiesvalta" suoraan ilman palkanmaksuja.

Virkamiespaikat perustvat sitten tiedollisuuteen joka merkitsee pätevyysvaatimuksia ja käytännössä tämä merkitsee kandidaatitutkintoa ainakin.
        Niissä on tarkkaan rajatut valtaoikeudet ja tarkka valvonta, kuri ja tilivelvollisuus määrätty ja on aina poikkeuksetta päätyö josta määräytyy eläkettä.
        Vain näissä on itsenäistä valtaa sen verran kuin virkasopimuksessa lukee ja kenelle tilivelvollisuus ja valvonta ja esimiesasema kuuluu.

Arvonimet sitten eivät koskaan valtuuta jokamiesoikeuksia kummempiin asioihin. Arvonimiä saa rahalla ja suhteilla. Ei mitään valtuuksia jokamiesoikeuksia kummempia käytännössä.

Huolehtikaa siitä ettei kukaan luule minulla olevan esimiehiä !

Jotkut jatkuvasti saavat ympäristöni ihmisiä manipuloitua esimieslausunnoilla, mutta minuuun ei ole koskaan oltu ainokaistakaan kertaa yhteydessä.
        'Kuka tahansa voi harrastaa sellaista.

yst. jari

• "Flinkin opetuslapsi"

Jarlau, jarlau, jarlau . . . on Flinkin opetuslapsi. Mihin unohdit minut? Onhan Flink minuakin aika paljon opettanut, vaikkakin vain tällä foorumilla.

Paavali oli paljon saanut opetusta "Gamalielin jalkojen juuressa",
      eikä siltikään ollut gamalielilainen, vaan oli kristitty. Ei petuslapseus toki koskaan sitä tarkoita, etteikö ajattelisi omallakin sydämellään. Sitäpaitsi kokonaisuus on tärkeä saada oppia näkemään, niin vanhaa kuin uutta oppia tarvitaan, jos kristittyjä ollaan.

Matt. 13:52
      Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."

Laki ja evankeliumi.
      Uskon laki ja armon evankeliumi.

Tit. 3:5
      hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.

antti

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4970
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1069
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1033
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      977
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      940
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      867
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      822
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      55
      742
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      703
    Aihe