Talouselämä-lehti: "Juukan ABC..."
http://www.talouselama.fi/uutiset/halpa diesel tuli sittenkin takaisin mutta ei tietenkaan abcasemille/a2096028
Onko astevaihtelu katoamassa suomen kielestä? Vai onko toimittajien kielentuntemus todellakin tätä tasoa?
Voi voi sentään, kun ei enää osata taivuttaa kotimaisia paikannimiäkään oikein!
Mitä astevaihtelulle on tapahtumassa?
6
318
Vastaukset
- Tuplavasuri
Ajoin Juuan läpi (kuntakeskuksen sivuitse, kuutostietä) viimeksi toissapäivänä. Siinä muutama kilometri etelään päin, ennen Nunnanlahtea, on mielikuvitusta kiehtova tienviitta RÄKSIINALAVA. Ei ollut tälläkään kertaa aikaa käydä katsomassa, onko lava ympärivuotisessa käytössä.
Eipä silti, en minä edes tiedä, mikä se sellainen räksiina on. Lisäksi minulle on siunaantunut kaksi vasenta jalkaa, joten en myöskään tanssi.- Anonyymi
Räksiin-alava
- IMPROBATUR!
Niinpä, Latvian pääkaupunki Riikaa näkee ja kuulee ilman astevaihtelua: Riikan, Riikassa aivan kuin joku olisi ollut jossakussa Riikka nimisessä...
Ilmeisesti lukiossa ei opeteta nykyään edes sen vertaa, että osattaisiin hakea tukea samanmuotoisista sanoista, jos oma kielikorva ei kerro oikeaa muotoa.
Niin että Juukassa... paikkakunta on siis Juukka. - hra X
Paikannimet ovat hankalia, koska kielikorvasta ei ole paljon apua, jos nimi ei ole jonkin yleisnimen mukainen. Esimerkiksi Juuka ja Riika eivät ole.
- eikö vain?
Siksihän ne pitäisi aina tarkistaa, varsinkin jos on tekstityöläinen.
- Anonyymi
eikö vain? kirjoitti:
Siksihän ne pitäisi aina tarkistaa, varsinkin jos on tekstityöläinen.
On nuo paikannimet joskus ihmeellisiä. Kokemäellä on kylä nimeltä Riste, kylätie on nimeltään Risteentie, kylä on Risteen äänestysalue, äänestyspaikka on Risten koulu.
Ulvilassa on kylä nimeltä Koski, jossa on Koskin koulu.
Turun puolessa on kunta nimeltä Koski, Kosken kunta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368