Tiedän, että terveellisellä ravinnolla ja innostavalla liikunnalla laihtuu ja kykenee rakentamaan kroppaansa paremmaksi - niin sisältä kuin ulkoa. Tiedän myös, että terveellinen ruokavalio on pitemmän päälle hyväksi myös mielenterveydelle. Terveellinen elämäntapa on kaiken A ja O.
Mutta silti minulla on ongelma. Varmasti suurimmalla osalla lihavilla on tämä sama vaikea ongelma. Miten te ex-lihavat tai himonne nujertaneet olette oikein onnistuneet?
Miten kestää edes yksi päivä ilman herkkuja (;roskaruokaa) motivoituneesti, ilman "revin hiukseni päästä ja tapan kaikki" -tunnetta?
Minua ahdistaa (ja itkettää) lopettaa roskaruuan syöminen. Onnistuin helmikuussa lopettamaan kahdeksi viikoksi, kunnes repsahdin, enkä enää ollut motivoitunut jatkamaan terveellistä elämää. En tiedä, mitä kummaa oli tapahtunut, kun kaksi viikkoa en himoinnut laisinkaan sipsiä tai suklaata. Himo oli tiessään. Tällaista on sattuu yleensä joka vuosi ja tämä kestää sen 1-3 viikkoa.
En tiedä, mistä lähteä liikkeelle. Suorastaan vaikeroin tuskasta, jos nyt vietäisiin sipsit pois pöydältäni. Kävelen ympäri kämppää, tuntien, miten joka solu minussa tulee hullummaksi ja hullummaksi. Sekoan, huudan, hakkaan seinää tai tyynyjä... en ole väkivaltainen elävää olentoa kohtaan, että älkää väärin nyt ymmärtäkö.
Minussa on se vika, ettei pieni määrä riitä eli en pysty syömään kohtuudella: jos saan suklaalevyn ja päätän säästää sitä, niin en lopulta pystykään säästää: syön levyn samana päivänä pois tai viimeistään huomenna. Pakko vain syödä. Ja suklaapatukan sijaan ostan aina levyn, koska se tulee kohdallani halvemmaksi; minulle käy aina niin, että jos jonakin päivänä olen päättänyt vähentää herkkujen syöntiä, niin ostan patukan ja seuraavana syön sen patukan kotona, ja totean, että edelleen himottaa. Ja eikun takasin kauppaan hakemaan ihan suklaalevy, niin ei tule pulaa. Patukka ei riitä, sitä on oltava enemmän, koska himoni ei sammu pienestä määrästä. Siksi en koe, että herkkujen rauhallisesta minimoimisesta olisi mitään apua.
Syön lähes jatkuvasti ollessani kotona. Koulussa syön vain ruokalassa ja häpeän sitä todella paljon: mietin, miten paisuneelta vaaleanpunaiselta sialta mahdan näyttää, kun leukaläskit heiluu pureskellessani ruokaa. Eikä oloa paranna se, kun koulun ruokala on täynnä kauniita, hoikkia ja urheilullisia naisia. En voi olla vertaamatta itseäni muiden ulkonäköön. Olen aina ollut se ruma ja ujo tyttö.
Pelkään niin paljon, ahdistun niin paljon. HALUAISIN lopettaa tämän p a s k a n s y ö m i s e n, mutta en tiedä, miten. Jos himoitsen jotain ruokaa, menen vaikka viiden kilsan päähän abc:lle hakemaan sitä. En pysty odottamaan aamuun.
Sanotaan, että mieliteko kestäisi sen 20 minuuttia. Minulla tämä ei päde. Voin ihan helposti vaikka aamusta himoita suklaata. Sitten huomaan illan tulleen ja suklaa on edelleen mielessä, ollut koko päivän - ja olo on sen mukainen. Olen vihainen, kiukkuinen, masentunut, surullinen, väsynyt, TAHDON TAHDON TAHDON!! Menen sitten ostamaan ja olo helpottaa saman tien, kun suklaapala on suussa.
Onko olemassa mitään apukeinoja? Mitään kirjoja, mitään videoita vaikka youtubesta, dokumentteja?
Käyn jo psykoterapiassa, eli terapia on pois luvuista. Terapiassa tosin en puhu tästä syömisestä (vaikka olen tästä kertonut) vaan muista ongelmistani (ujoudesta, sos. tilanteiden pelosta, masennuksesta, ahdistuksesta sekä menneisyydestä ja kokemuksista).
Syön/juon näitä päivittäin, koska en pysty olemaan ilman:
* maitosuklaata
* sipsiä
* pepsi maxia
Syön useasti viikossa:
* einesruokia (pitsaa, ranskalaisia)
* vaaleaa leipää
* karkkia
Olen 21-vuotias nainen, numeroina 163 cm / 75 kg. Alin paino samassa pituudessa on ollut 58 kg (söin tuolloin ihan samalla tavalla kuin tänäpäivänä, mutta harrastin kilpaurheilua neljästi viikossa).
Miten lopettaa roskaruuan syönti?
3
1860
Vastaukset
- fjdksaö
Kokeilisin sinuna vyöhyketerapiaa, akupunktiota tai homeopatiaa. Niillä voidaan vaikuttaa mielitekoihin.
- Mieliteko???
Kyllä, mutta aloittajalla taitaa olla kyse enemmästä.
Kuulostaa siltä, että jotain paljon suurempaa ahdistusta peitetään tällä riippuvuudella ja käyttäytymisellä. Mikä oikeasti ahdistaa, mihin tuskaan tuo hetkellinen tyydytys (dumppaus, vaientaminen?) tulee avuksi?
Kun luin pelkän otsikon, ajattelin ehdottaa tätä elokuvaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me mutta en tiedä, onko siitä avuksi.
Ehkä terapeutin kanssa voisit toivoa, että käsittelisitte tätä asiaa muiden kanssa - ne kun varmasti liittyvät toisiinsa?
Oletko kokeillut jotain harrastusta - ei siis liikunnallista. Onko jokin asia, mistä saat niin paljon sisältöä ja iloa, ettet silloin ajattele suklaata tai itseäsi? Uppoudut ihan muihin juttuihin? Ehkä voisit etsiä tällaisia asioita elämääsi, et käperry itseesi. Tai jos näitä on, lisää ja vahvista niitä? Etsiydy ihmisten seuraan, sellaisten, joiden kanssa on hyvä olla. Ulkoile.
Minulla ei olisi edes varaa syödä noin, se vaatii jo mukavaa elintasoa. Oletko laskenut, paljonko "turhaan" syömiseen kuluu päivässä, viikossa, kuukaudessa? Voisitko säästää osan herkuttelurahoista vaikka kampaajalle, lomamatkaan tms. Tai no, jos niihin on jo muutenkin ;) Tai entä viikon herkkurahojen lahjoittaminen hyväntekeväisyysjärjestöön? Vaikka kotimaiseen ruokajono -toimintaan tai nälkäpäivän keräykseen, jos kunnon shokkihoitoa kaipaat.
Olet nuori, ja saat varmasti asiasi kuntoon.
- veganism
Ongelma voi olla ihan psyykkinen ja fyysinen. Fyysisellä puolella himot laukaisee ihan vain puutostilat. Jos kehosi ei ole saanut jotain, sinulle iskee himo johonkin.. ja se himo voi olla ihan mitä tahansa. Jotkut voivat himoita vaikka vain omenoita, mutta tuoreiden omenoiden sijaan syövät omenajäätelöä, juovat omenamehua ja syövät omenapiirakkaa.
Toinen fyysinen voi olla ihan addiktio, olet siis riippuvainen noista tietyistä ruuista. Esimerkiksi juuri pepsi ja suklaa aiheuttavat riippuvuutta.
Einesruokien syönti taas johtuu siitä, että todennäköisesti olet "laiska" tekemään omaa ruokaa. Siihen ei auta muu kuin että rupeat itse tekemään niitä ruokia, ei niitä kenellekkään kanneta valmiiksi pöytään.
Psyykkinen puoli on sitten toinen. Tuossa voi jopa takana olla syömishäiriötä tai BEDiä, mikä taas on todella hankala ja vaikea mielenterveydellinen sairaus, joten todella toivon ettei sinulla ole sitä (tai että annat itsellesi luvan syödä enemmän koska sinulla on BED, jotkut tekevät nimittäin sitä sen sijaan että taistelisivat sitä vastaan)
Fyysiseen puoleen eivät auta muut kuin elämäntapojen muuttamiset. Mutta siihenkin tarvitsee sitä henkistä puolta. Jos henkisesti et ole valmis muuttumaan etkä edes halua muuttua, vaan mielummin menet mistä aita on matalin, eivät mitkään konstit silloin tehoa.
Jos pepsissä ja suklaassa on kuitenkin kyse siitä riippuvuudesta, niin siitä ei pääse eroon muuta kuin lopettamalla niiden ostamiset. Ja varaudu siihen että pari ensimmäistä viikkoa mielialasi tulee pomppimaan ylös ja alas. Vasta kuukauden jälkeen varmasti alkaa helpottaa, kunhan et vain sorru syömään mitään vastaavaa tuotetta.
Huonoista tavoista pääsee eroon, mutta kysymys on, oletko sinä valmis tekemään työtä ja kestämään ne henkiset ja fyysiset rasitteet mitkä ne tuovat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1843673Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301162
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1481109- 501020
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914