Jeesus ja Budhalaisuus

kuolematon...

Onko yhtäläisyyksiä Jeesuksen opeissa budhalaisuuteen?
Onko mahdollista Jeesus opiskeli budhalaisuutta jopa Intiassa?

16

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalaton ZEN

      Jeesus ja Buddha ovat molemmat muinaisten kansojen tarinoissa ja kuvitelmissa kehittyneitä messiasmyyttejä. Yhteistä näille henkilötarinoille on se, että ne ovat molemmat suusanallisesti siirtyneet sukupolvelta toiselle noin 300 vuoden ajan ennen kuin varsinaista kirjoitettua tietoa heistä on julkaistu. Ja se tekee näistä tarinoista epäuskottavia, kun ottaa huomioon kuinka paljon tarinat muuttuvat yhden vuoden aikana siirtyessään henkilöltä toiselle, niin voi vain arvailla kuinka paljon ne muuttuvat 300:sa vuodessa. Tosin ei voida kiistää, etteikö näiden tarinoiden lähtöpisteessä olisi jonkinlaista saarnamiestä, mutta itse tarinat ovat kyseenalaisia, erityisesti Jeesustarina jumaluuskuvitelmineen ja ihmetekoineen, ja löytyypä noita samankaltaisia kuvitelmia Buddhatarinoistakin.

      Koska Buddhalaisuus on vanhempi kuin Kristinusko niin on oletettavaa, että Buddhatarinat ovat kulkeutuneet lähinnä kauppiaiden matkassa Kristinuskon alueille ja sulautuneet ajan myötä Jeesusmyyttiin.
      Kristinusko on kuitenkin eniten saanut vaikutteita Zarathustalaisuudesta.

      • 123nimimerkki

        Buddhan kohdalla ei ollut kyse siitä että henkilöt olivat vain kertoneet tarinoita toisilleen ja nämä tarinat olisivat kiertäneet sen 300 vuotta.Opetuket formalisoitiin oraalisesti siirrettävään muotoon ja formaattiin, suttien mukaan jo Buddhan elinaikana. Tämä siis tarkoittaa tiettyä rakennetta, jossa on paljon toistoa, tiettyjä usein toistuvia rakenteita ja tietty rytmi joka helpottaa ulkoa opettelua. Munkit resitoivat näitä suttiksi kutsuttuja opetusmuotoja yhdessä, jolloin kaikillle tallentui sama versio opetuksesta. Munkit opettelivat sitten lahjojensa ja kiinostuksiensa mukaan joukon noita värssyjä harjoituksensa tueksi ja resitoimalla niitä seuraavan sukupolven kansas siirsivät niitä eteenpäin. Tälläisellä oraalisella tradition siirtämisellä oli jo ennen Buddhaa pitkät perinteet intialaisessa kulttuurissa ja näin siellä on säilytetty myös monia muita tekstejä sukupolvelta toiselle satoja vuosia.

        Samaa metodia käytetään yhä edelleen ja viime vuosiasdalla eräs Burmalainen munkki resitoi todistettavasti (Guinesin ennätyskirja oli paikalla valvomassa) 18 000 sivua kanonista kirjallisuutta ja niiden kommentaareja. Tämä ylittää reilusti koko kaanonin pituuden.

        Suurin osa varhaisten tekstien tutkijoista uskoo että niiden pohjana on yksi henkilö ja tämän opetukset. Keskeisiltä osiltaan kaanonin opetuksien ajatellaan laajalti kuvastavan tämän henkilön oppia.


    • 123nimimerkki

      Eipä juuri.

      Jeesus opetti pian saapuvaa Jumalan valtakuntaa, joka perustuu Danielin kirjassa annettuun ennustukseen. Tämän valtakunnan odotettiin tulevan kun tuossa kirjassa kuvattu Ihmisen poika tulisi taivaista ja toisi vihdoin oikeudenmukaisuuden maan päälle ja ajaisi vieraan valloittajan pois. Tuolloin riistäjille kostettaisiin, köyhät saisivat jälleen syödäkseen ja maallinen arvojärjestelmä käännettäisiin jotenkin ympäri. Rikkaat eivät pääsisi tähän valtakuntaan. Juutalaisten tuli pitää kiinni jumalan heille antamasta laista ja erityisesti Jeesuksen tulkinnasta sen ytimestä eli rakkauden kaksoiskäskystä ja toteutettava sitä omassa elämässään. Näiden henkilöiden keskuudessa tämä tuleva valtakunta oli jollain mystisellä tavalla jo läsnä.

      Buddha taas opetti tietä nibbanaan. Nibbana on jotain jonka ihminen saavuttaa omalla toiminnallaan, eikä se ole kiinni henkiolennoista tai rituaaleista. Intentioistaan (karma, aikomuksista, puheesta, teoista) huolehtimalla ihminen kykenee puhdsitamaan mieltään ja saavuttamaan mielenrauhaa joka mahdollistaa syvemmät meditatiiviset tilat. Näissä selkeissä mielentiloissa ihmisen on mahdollista tarkastella intentionaalisia tilojaan ja lopettaa ne jotka tuottavat kärsimystä. Maailma on kausaalisten lakien alainen jotka sitovat kaikkia, mutta nämä lait ovat tunnettavissa ja niiden mukaan toimimalla on mahdollista elää onnellisesti ja rauhassa.

      Etiikassa on paljon samaa, joka on melko universaalia etiikka. Ystävällisyys lähimmäisiä kohtaan, valehtelusta, varastamisesta, tappamisesta pidättäytyminen jne. Näiden kohdalla voi yhteistäkin olla.

    • yks zeniläinen

      Mielestäni on, jos Jeesuksen opit haluaa nähdä siltä kantilta. Raamattuahan voi tulkita hieman miten haluaa, joten sitä voi tulkita myös siltä kantilta, että Jeesus ajoi takaa samaa mielenrauhaa ja maallisuudesta luopumista, mikä on keskeistä buddhan opeissakin. Ja näki peikkona egon ja sen himot ja halut, joista pitää luopua.

      Jos esimerkiksi "taivasten valtakunnan" näkee "läsnä olevana hetkenä", niin opit ovat lähellä toisiaan. Maallisen ja taivaallisen ero on siten analoginen buddhalaisuuteen; ajatuksen ja suoran kokemisen eroon.

      Jos taas jeesuksen opit näkee kirkon (poliittis-) dogmaattisesta tulkinnasta käsin, ovat nuo opit varsin kaukana toisistaan.

      Henkilöiden histriallisuudesta olen yhtä epäilevä kuin nimim. "Jumalaton ZEN". Tosin pitää muistaa, että tuolloin ei ollut (yleistä) kirjoitustaitoa, ja suullinen perimätieto oli paljon nykyistä luotettavampaa. Siksi on oletettavaa, että joku alullepanija näissä tarinoissa on, mutta tuskin ihan nykyisin tuntemamme kaltainen.

      • .....

        Olen vahvasti samaa mieltä, että buddhalaisuus ja kristinuskon tarinat kertovat samasta asiasta. Niin myös lukuisat muutkin mytologiat, esim. kreikkalainen tarusto.

        Onko joku Gautamaksi nimetty prinssi tai Jeesus elänyt joskus oikeasti, on täysin toissijainen asia. Kumpikin ilmentävät samaa mielentilaa, olivat sitten oikeita tai keksittyjä henkilöitä.


      • .....

        Raamatun vertauksista voi löytää vahvaa analogiaa buddhan osoittaman asian kanssa, jos niin haluaa nähdä. Vai eikö esim. alla oleva teksti soita kenelläkään kelloja?

        22 Eräänä päivänä Jeesus astui opetuslastensa kanssa veneeseen ja sanoi heille: "Nyt lähdemme vastarannalle." He lähtivät vesille. 23 Matkalla Jeesus nukahti. Mutta järvelle syöksyi myrskytuuli, ja veneeseen tuli vettä niin että he olivat vaarassa. 24 Silloin opetuslapset herättivät Jeesuksen ja sanoivat: "Opettaja, opettaja, me hukumme!" Jeesus nousi ja nuhteli tuulta ja järven aaltoja. Ne asettuivat, ja tuli tyven. 25 "Missä teidän uskonne on?" kysyi Jeesus. Opetuslapset joutuivat pelon valtaan ja sanoivat hämmästyneinä toisilleen: "Mikä mies tämä oikein on? Hän käskee jopa tuulta ja vettä, ja ne tottelevat häntä."


      • kokija
        ..... kirjoitti:

        Raamatun vertauksista voi löytää vahvaa analogiaa buddhan osoittaman asian kanssa, jos niin haluaa nähdä. Vai eikö esim. alla oleva teksti soita kenelläkään kelloja?

        22 Eräänä päivänä Jeesus astui opetuslastensa kanssa veneeseen ja sanoi heille: "Nyt lähdemme vastarannalle." He lähtivät vesille. 23 Matkalla Jeesus nukahti. Mutta järvelle syöksyi myrskytuuli, ja veneeseen tuli vettä niin että he olivat vaarassa. 24 Silloin opetuslapset herättivät Jeesuksen ja sanoivat: "Opettaja, opettaja, me hukumme!" Jeesus nousi ja nuhteli tuulta ja järven aaltoja. Ne asettuivat, ja tuli tyven. 25 "Missä teidän uskonne on?" kysyi Jeesus. Opetuslapset joutuivat pelon valtaan ja sanoivat hämmästyneinä toisilleen: "Mikä mies tämä oikein on? Hän käskee jopa tuulta ja vettä, ja ne tottelevat häntä."

        Kun käsitetään tarina vertauksena, niin se aukeaa.

        - Jeesus nukkuu - tulee myrsky järvellä
        - Jeesus on hereillä eli on tarkkaavainen - myrsky tyyntyy järvellä

        Vesi on tunnetussa symboliikassa tunteiden vertauskuva. Myrskyn tyyntyminen on tunteiden tyyntymisen vertauskuva.

        Tuuli on ajatusprosessien vertauskuva.

        Tätä voi verrata tarinoihin Buddhasta, kun Buddha nukkuu. Buddha ja Jeesus ovat hallitun tietoisuuden symboleita - "tuuli" ja "vesi" ovat hallittuja.


      • 123nimimerkki
        kokija kirjoitti:

        Kun käsitetään tarina vertauksena, niin se aukeaa.

        - Jeesus nukkuu - tulee myrsky järvellä
        - Jeesus on hereillä eli on tarkkaavainen - myrsky tyyntyy järvellä

        Vesi on tunnetussa symboliikassa tunteiden vertauskuva. Myrskyn tyyntyminen on tunteiden tyyntymisen vertauskuva.

        Tuuli on ajatusprosessien vertauskuva.

        Tätä voi verrata tarinoihin Buddhasta, kun Buddha nukkuu. Buddha ja Jeesus ovat hallitun tietoisuuden symboleita - "tuuli" ja "vesi" ovat hallittuja.

        Sen voi ajatella tarkoittavan noin ja jos välttämättä haluaa niin se aukeaa noin. Raamatusta aukeaa kaikenlaista, jos sen avaa tuollaisella allergosella lukutavalla.

        Toisaalta voidaan kysyä sitten että asettaako mikään rajoja tälläiselle lukutavalle? Eli miten paljon tuossa annetaan sitten tekstille oikeus puhua meille ja kuinka paljon se vain runnotaan valmiiseen muottiin eli jonkinlaiseen yleishenkiseen myöhäismoderneihin käsityksiin.

        Jos Jeesus tarkoitti puheillaan mielen harjoittamista ja "jumalan valtakunnalla" läsnäolevaa hetkeä, niin miksi kaveri jätti tämän mainitsematta ja jos mainitsi niin miksi evankelistat jättivät sen pois? Tuollaisen lukutavan mukaan koko kristillinen traditio on ymmärtänyt viestin väärin ja vasta 2000 -luvulle tultaessa aletaan ymmärtää mitä kaveri oikeasti tarkoitti. Käytännössä halutana pitää kuitenkin kiinni jostain Jeesuksen hahmosta, mutta samalla heitetään koko kristillinen teologia ja iso osa myös UT:n teksteistä roskiin, jos ne eivät sovi tuohon henkiseen kehykseen.

        Minusta on mielekkäämpää katsoa missä Jeesus kasvoi, mikä oli kulttuuri, miten hänen nimiinsä laitetut tekstit ovat syntyneet ja mitä ne ovat merkinneet niiden käytätjille tässä välittömässä kulttuurillisessa ympäristössä.

        Etiikassa on paljon samaa ja epäilemättä samankaltaisia ajatuksia on myös muissa eettisissä opeissa.


      • kokija
        123nimimerkki kirjoitti:

        Sen voi ajatella tarkoittavan noin ja jos välttämättä haluaa niin se aukeaa noin. Raamatusta aukeaa kaikenlaista, jos sen avaa tuollaisella allergosella lukutavalla.

        Toisaalta voidaan kysyä sitten että asettaako mikään rajoja tälläiselle lukutavalle? Eli miten paljon tuossa annetaan sitten tekstille oikeus puhua meille ja kuinka paljon se vain runnotaan valmiiseen muottiin eli jonkinlaiseen yleishenkiseen myöhäismoderneihin käsityksiin.

        Jos Jeesus tarkoitti puheillaan mielen harjoittamista ja "jumalan valtakunnalla" läsnäolevaa hetkeä, niin miksi kaveri jätti tämän mainitsematta ja jos mainitsi niin miksi evankelistat jättivät sen pois? Tuollaisen lukutavan mukaan koko kristillinen traditio on ymmärtänyt viestin väärin ja vasta 2000 -luvulle tultaessa aletaan ymmärtää mitä kaveri oikeasti tarkoitti. Käytännössä halutana pitää kuitenkin kiinni jostain Jeesuksen hahmosta, mutta samalla heitetään koko kristillinen teologia ja iso osa myös UT:n teksteistä roskiin, jos ne eivät sovi tuohon henkiseen kehykseen.

        Minusta on mielekkäämpää katsoa missä Jeesus kasvoi, mikä oli kulttuuri, miten hänen nimiinsä laitetut tekstit ovat syntyneet ja mitä ne ovat merkinneet niiden käytätjille tässä välittömässä kulttuurillisessa ympäristössä.

        Etiikassa on paljon samaa ja epäilemättä samankaltaisia ajatuksia on myös muissa eettisissä opeissa.

        Voi olla, että eläneet Jeesukset eivät puhu paljonkaan Raamatun sivuilla. Voi olla, että tarinoita Jeesuksesta tuottivat eräät esoteerikot symbolisen kasvattavassa merkityksessä. Raamatussa on paljon psykodraamallisia aineksia niinkuin Grimmin saduissa ja Andersenin tarinoissa. Jeesuskin voidaan ymmärtää symboliksi eli keksityksi. Tämä ei vähennä Jeesuksen symboliarvoa. Jeesus voi symboloida jeesusluontoa kun Buddha symboloida buddhaluontoa. Jeesus- ja buddhaluonnot lienevät samaa.

        Nykyaikana ihminen onenenvässä määrin itsenäistymässä oleva olio ja lienee selvää, ettei ole olemassakaan ainutta ja oikeaa tulkintaa. Se merkitsee, mitä tulkinnoista itse oivallamme yksilökohtaisella tavallamme.


      • kokija
        123nimimerkki kirjoitti:

        Sen voi ajatella tarkoittavan noin ja jos välttämättä haluaa niin se aukeaa noin. Raamatusta aukeaa kaikenlaista, jos sen avaa tuollaisella allergosella lukutavalla.

        Toisaalta voidaan kysyä sitten että asettaako mikään rajoja tälläiselle lukutavalle? Eli miten paljon tuossa annetaan sitten tekstille oikeus puhua meille ja kuinka paljon se vain runnotaan valmiiseen muottiin eli jonkinlaiseen yleishenkiseen myöhäismoderneihin käsityksiin.

        Jos Jeesus tarkoitti puheillaan mielen harjoittamista ja "jumalan valtakunnalla" läsnäolevaa hetkeä, niin miksi kaveri jätti tämän mainitsematta ja jos mainitsi niin miksi evankelistat jättivät sen pois? Tuollaisen lukutavan mukaan koko kristillinen traditio on ymmärtänyt viestin väärin ja vasta 2000 -luvulle tultaessa aletaan ymmärtää mitä kaveri oikeasti tarkoitti. Käytännössä halutana pitää kuitenkin kiinni jostain Jeesuksen hahmosta, mutta samalla heitetään koko kristillinen teologia ja iso osa myös UT:n teksteistä roskiin, jos ne eivät sovi tuohon henkiseen kehykseen.

        Minusta on mielekkäämpää katsoa missä Jeesus kasvoi, mikä oli kulttuuri, miten hänen nimiinsä laitetut tekstit ovat syntyneet ja mitä ne ovat merkinneet niiden käytätjille tässä välittömässä kulttuurillisessa ympäristössä.

        Etiikassa on paljon samaa ja epäilemättä samankaltaisia ajatuksia on myös muissa eettisissä opeissa.

        Kulttuurinen tutkiminen miten ennen on mahdollisesti ymmärretty ei auta meitä juuri nyt. Sillä on käsittääkseni merkitystä mitä saamme tekstistä juuri nyt tässä hetkessä. Näkökulmana on nyt-hetkessä tutkiminen menneisyyden olemattomien hetkien rinnalla. Olemattomien, koska niitä ei ole juuri nyt. Kyllä entisten tutkimisella kulttuurihistoriallista arvoa voi olla, muttei ehkä elämyksellistä ja henkistä merkitystä meille tässä hetkessä.

        Esoteeristen tekstien tarkoitus on puhutella kulloistakin lukijaa nyt. Niiden tarkoitus on aikaansaada mielen metamorfoosia. Nyt, ei eilen eikä huomenna.


      • yks zeniläinen
        123nimimerkki kirjoitti:

        Sen voi ajatella tarkoittavan noin ja jos välttämättä haluaa niin se aukeaa noin. Raamatusta aukeaa kaikenlaista, jos sen avaa tuollaisella allergosella lukutavalla.

        Toisaalta voidaan kysyä sitten että asettaako mikään rajoja tälläiselle lukutavalle? Eli miten paljon tuossa annetaan sitten tekstille oikeus puhua meille ja kuinka paljon se vain runnotaan valmiiseen muottiin eli jonkinlaiseen yleishenkiseen myöhäismoderneihin käsityksiin.

        Jos Jeesus tarkoitti puheillaan mielen harjoittamista ja "jumalan valtakunnalla" läsnäolevaa hetkeä, niin miksi kaveri jätti tämän mainitsematta ja jos mainitsi niin miksi evankelistat jättivät sen pois? Tuollaisen lukutavan mukaan koko kristillinen traditio on ymmärtänyt viestin väärin ja vasta 2000 -luvulle tultaessa aletaan ymmärtää mitä kaveri oikeasti tarkoitti. Käytännössä halutana pitää kuitenkin kiinni jostain Jeesuksen hahmosta, mutta samalla heitetään koko kristillinen teologia ja iso osa myös UT:n teksteistä roskiin, jos ne eivät sovi tuohon henkiseen kehykseen.

        Minusta on mielekkäämpää katsoa missä Jeesus kasvoi, mikä oli kulttuuri, miten hänen nimiinsä laitetut tekstit ovat syntyneet ja mitä ne ovat merkinneet niiden käytätjille tässä välittömässä kulttuurillisessa ympäristössä.

        Etiikassa on paljon samaa ja epäilemättä samankaltaisia ajatuksia on myös muissa eettisissä opeissa.

        "Toisaalta voidaan kysyä sitten että asettaako mikään rajoja tälläiselle lukutavalle? Eli miten paljon tuossa annetaan sitten tekstille oikeus puhua meille ja kuinka paljon se vain runnotaan valmiiseen muottiin eli jonkinlaiseen yleishenkiseen myöhäismoderneihin käsityksiin."

        Toisaalta voidaan kysyä onko muunlaisia lukutapoja ylipäätään olemassa?

        Koska mitään alkuperäistä lähdettä ei ole käytössä (ei Buddhan eikä Jeesuksen suhteen) niin tyytyminen on ainoastaan ns. pyhiin kirjoituksiin, jotka ovat jo lähtökohtaisesti jonkun tulkinta asiasta. Eikö silloin tärkeämpää kuin minkään tekstin kirjallinen tulkinta, ole se (looginen tai yhteneväinen) kokonaisuus, joka tekstien kautta rakentuu? Se kun on ainoa "totuus" joka on olemassa.

        Kärjistäen voisi sanoa, ettei buddhalaisuudella ole mitään tekemistä mahdollisen Buddhan kanssa eikä kristinuskolla mahdollisen Jeesuksen kanssa. Molemmat ovat uskomusjärjestelmiä, jotka rakentuvat tietyn historiallisen viitekehyksen varaan. Ja siinä on aina mukana niin uskonnollista, kulttuurista kuin poliittistakin ainesta.

        Uskonto on siis olemassa vain uskojansa ajatuksissa.


    • 123nimimerkki

      Ei soita.Siinä osoitetaan minusta että Jeesus hallitsi maagisesti luonnonilmiöitä minkä sitten ajatellaan osoittavan hänen olevan enemmän kuin ihminen. Tuo on ainakin ilmeisen lukutapa, mutta sinulla on ilmeisesti jokin muu ja varmaan haluat siitä kertoa?

    • sfbvdfbebe

      Neitseellisesti syntyneitä on myös Buddha, ja samana päivänä kuin "Jeesus", "saatana" kiusasi myös Budhaa, Budhalla oli yliluonnollisia kykyjä, hän mm. lensi yli joen, Budhan kuollessa maa järisi ja taivas jyrisi ja taivas salamoi, budhistit palvoivat myös kolmeyhteistä jumaluutta.
      Budhan joitakin opetuksia;
      -.Oppini ei tee mitään erotusta ylhäisen ja alhaisen eikä rikkaan ja köyhän välillä. Se on kuin taivas. Siinä on tilaa kaikille, ja kuten aallot se huuhtelee kaikkia samalla tavalla.
      -Kenessä rakkaus asuu, hänelle koko maailma on vain yksi ainoa perhe.
      -Kuten äiti huolehtii ainoasta lapsestaan, niin täyttäköön sydämenne ja sielunne rajaton rakkaus kaikkia luotuja, niin suuria kuin pieniä, kohtaan.
      -Jos on joku, joka haluaa hoivata minua, menköön hän ja hoivatkoon sairasta ystäväänsä.
      -Voita viha lempeydellä, paha hyvällä, valhe totuudella.
      -Älä kärkkäästi pyri näkemään vikoja muissa, vaan uutterasti taistele niitä vastaan itsessäsi.
      -Hyveelliselle kaikki on puhdasta. Siksi älä ajattele, että kulkeminen alastomana, paastoaminen tai maassa makaaminen voi tehdä saastaisen puhtaaksi, sillä sielu pysyy kuitenkin samana.
      -Olla puhdas, hillitty, ja väsymättä harjoittaa hyviä tekoja, nämä ovat jaloja ominaisuuksia.
      -Taivaan aarre on aurinko; kodin aarre on lapsi; kokouksessa loistaa viisaan miehen otsa.
      -Sotilas, joka voittaa itsensä, on jalompi kuin se, joka taistelussa voittaa tuhansia.
      -Pitkämielinen on parempi kuin sankari, ja mielensä hillitseväinen parempi kuin kaupungin valloittaja.

      Itse asiassa "Jeesuksen opetukset" poikkeavat ankarasta Siinain seudun opista ja viittaa enemmän juuri Budhan kotikontujen filosofiaan.

    • seurakunnan jäsen

      Budhalaisten erhdys
      Joku 1500 luvulla ilmeisesti oli saanut Johanneksen Evankeliumin ja oli lukenut ääneet ja siellä nuo Jeesusken Ehtoollisdasettamisanoja, ja jotkut ioli kuunnelleet salaa ja ´käsittäneet väärin, eli olivat uhranneet tuon poloisen ääneen lukijan aj syöneet suihinsa, luullen niin saavuttvansa kuoelmattomuuden!
      Seuraavassa on nuo sanat selvennettynä, jotta saisivat oikean käsityksen! Jeesuksen asttamaa ehtoolista saa nauttia vai Kristillisessä seurakunnassa uskoon tulleet eli Jeesukseen uskovat!
      Selvennys tekstiin.
      Raamatun Uuden Tetstamentin Johanneksen Evankeliumi 6.luku.
      " 47. Totisesti, totisesti sanon minä Jeesus teille: joka uskoo minun Jeesuksen päälleni, hänellä on ijankaikkinen elämä.
      48. Minä Jeesus olen elämän leipä.
      49. Teidän isänne söivät mannaa korvessa ja kuolivat.
      50. Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas, ja joka siitä syö, ei hänen pidä kuoleman.
      51. Minä Jeesus olen elävä leipä, joka taivaasta tuli alas: se joka tästä leivästä syö, hän elää ijankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä Jeesus annan, on minun Jeesuksen lihani, jonka minun Jeesuksen pitää antaman maailman elämän edestä.
      52. Niin Juudalaiset riitelivät keskenänsä, sanoen: kuinka tämä Jeesus taitaa antaa lihansa meille syödä?
      53. Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ellette syö Ihmisen Pojan Jeesuksen lihaa ja juo hänen Jeesuksen vertansa, niin ei ole elämä teissä.
      54. Joka syö minun Jeesuksen lihani ja juo minun Jeesuksen vereni, hänellä on ijankaikkinen elämä, ja minä Jeesus olen herättävä hänen viimeisenä päivänä.
      55. Sillä minun Jeesuksen lihani on totinen ruoka, ja minun Jeesuksen vereni on totinen juoma.
      56. Joka syö minun Jeesuksen lihani ja juo minun Jeesuksen vereni, hän on minussa Jeesuksessa ja minä Jeesus hänessä.
      57. Niinkuin elävä Isä minun Jeesuksen lähetti ja minä Jeesus elän Isäni tähden, niin myös se, joka minua Jeesusta syö, hän elää minun Jeesuksen tähteni.
      58. Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas: ei niinkuin teidän isänne söivät mannaa ja kuolivat. Joka tätä leipää syö, hän saa elää ijankaikkisesti.
      59. Näitä sanoi hän Jeesus synagogassa, opettaissansa Kapernaumissa."

      Uskoon voi tulla vain Evankeliumin saarnaa kuuntelemalla!
      Uskoontulo ei ole pakollista, vaan jokaisen on tehtävä itse ratkaisu tuon tarjouksen vastaanottamisesta. Jeesukseen uskovien lapset ovat kuitenkin pyhiä ja kristillisen saurakunnan jäseniä!

    • adkl

      Jeesus on totuus!
      Raamattu Matteuksen Evankeliumi 26.luku
      "18. Ja Jesus tuli ja puhutteli heitä, sanoen: minulle on annettu kaikki voima taivaassa ja maan päällä.
      19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
      20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!"
      Johanneksen Evankeliumi
      24.luku
      "44. Niin Jesus sanoi heille: nämät ovat ne sanat, jotka minä puhuin teille, kuin minä vielä teidän kanssanne olin; sillä kaikki pitää täytettämän, mitä kirjoitettu on Moseksen laissa ja prophetaissa ja psalmeissa minusta.
      45. Silloin Jesus avasi heidän ymmärryksensä, kirjoituksia ymmärtämään,
      46. Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
      47. Ja saarnattaman Jeesuksen nimeensä parannusta ja syntein anteeksiantamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
      48. Mutta te olette näiden todistajat.
      49. Ja katso, minä lähetän minun Isäni lupauksen teidän päällenne. Mutta te olkaat Jerusalemissa siihenasti kuin te puetetaan voimalla korkeudesta.
      50. IV. Niin Jeesus vei heidät ulos hamaan Betaniaan, ja nosti kätensä ja siunasi heitä.
      51. Ja tapahtui, kuin hän heitä siunannut oli, erkani hän heistä ja meni ylös taivaaseen."
      Apostolien teot
      1.luku
      "7. Mutta Jeesus sanoi heille: ei teidän tule tietää aikaa eikä hetkeä, jotka Isä on omaan voimaansa pannut.
      8. Vaan teidän pitää saaman Pyhän Hengen voiman, joka on tuleva teidän päällenne, ja teidän pitää minun todistajani oleman , sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa, ja sitte maailman ääreen.
      9. Ja kuin Jeesus nämät sanonut oli, otettiin hän ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänen ylös heidän silmäinsä edestä.
      10. Ja kuin he katselivat taivaaseen, hänen mennessänsä, katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa,
      11. Jotka myös sanoivat: Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaaseen? Tämä Jesus, joka teiltä otettiin ylös taivaaseen, on niin tuleva kuin te hänen taivaaseen menevän näitte."
      Apostolien teot
      2.luku
      "I. Ja kuin viideskymmenes (a) päivä täytettiin, olivat he kaikki yksimielisesti koossa.
      2. Ja humaus tapahtui äkisti taivaasta, niinkuin suuri tuulispää olis tullut, ja täytti koko huoneen, jossa he olivat istumassa.
      3. Ja heille näkyivät viileskellyt kielet, niinkuin tuliset, ja istuivat kunkin heidän päällensä.
      4. Ja he täytettiin kaikki Pyhällä Hengellä ja rupesivat puhumaan muilla kielillä , senjälkeen kuin Henki antoi heidän puhua.
      5. Niin Jerusalemissa asui Juudalaisia, Jumalaa pelkääväisiä miehiä, kaikkinaisesta kansasta, joka taivaan alla on.
      6. Ja kuin tämä ääni tapahtui, niin kokoontui suuri kansan paljous, ja hämmästyivät; sillä kukin kuuli niiden puhuvan omalla kielellänsä.
      7. Ja he tyhmistyivät kaikki ja ihmettelivät, sanoen keskenänsä: katso, eikö nämät kaikki, jotka puhuvat, ole Galilealaiset?
      8. Ja kuinka me kukin kuulemme heidän puhuvan meidän omalla kielellämme, jossa me syntyneet olemme?
      9. Partilaiset ja Mediläiset ja Elamilaiset, ja jotka asumme Mesopotamiassa ja Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Asiassa,
      10. Phrygiassa ja Pamphiliassa, Egyptissä ja Libian maan rajoilla, liki Kyreniä, ja muukalaiset Roomista, Juudalaiset ja uudet Juudalaiset.
      11. Kretalaiset ja Arabialaiset, me kuulemme heidän puhuvan meidän kielillämme Jumalan suuria tekoja.
      12. Niin he kaikki tyhmistyivät ja epäilivät, sanoen toinen toisellensa: mitäs luulet tämän olevan?
      13. Vaan muut nauroivat heitä ja sanoivat: he ovat täynnänsä makiaa viinaa.
      14. II. Niin Pietari seisoi yhdentoistakymmenen kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: te Juudan miehet ja kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! tämä olkoon teille tiettävä, ja ottakaat minun sanani teidän korviinne.
      15. Sillä ei nämät juovuksissa ole, niinkuin te luulette; sillä nyt on kolmas hetki päivästä.
      16. Vaan tämä on se, mikä ennen sanottu on Joelin prophetan kautta:
      17. Ja pitää tapahtuman viimeisinä päivinä (sanoo Jumala), että minä tahdon vuodattaa minun Hengestäni kaiken lihan päälle: ja teidän poikanne ja tyttärenne pitää ennustaman, ja teidän nuorukaisenne pitää näkyjä näkemän, ja teidän vanhimpanne pitää unia uneksuman.
      18. Ja myös minun palveliaini päälle ja minun piikaini päälle niinä päivinä vuodatan minä minun Hengestäni, ja heidän pitää ennustaman.
      19. Ja minä annan tunnustähtiä ylhäällä taivaassa ja merkkejä alhaalla maan päällä, veren ja tulen ja savun suitsun.
      20. Auringon pitää muuttuman pimeydeksi ja kuun vereksi, ennenkuin se suuri ja julkinen Herran päivä on tuleva.
      21. Ja pitää tapahtuman, että jokainen, joka avuksi huutaa Herran nimeä, se tulee autuaaksi."
      Raamattuja löytyy eri kieliollä netistä!

    • adkl

      Evankeliumin alku ja jatko
      Raamattu Apostolien teot 2.luku
      22. Te Israelin miehet! kuulkaat näitä sanoja: Jesuksen Natsarelaisen, sen miehen, joka teidän tykönänne on Jumalalta vahvistettu voimallisten tekoin, ihmetten ja merkkein kanssa, jotka Jumala hänen kauttansa teidän keskellänne teki, niinkuin te itsekin tiedätte,
      23. Sen, joka Jumalan aivotun neuvon ja säännön jälkeen oli annettu ulos, te otitte ja vääräin miesten kätten kautta ristiinnaulitsitte ja surmasitte,
      24. Jonka Jumala herätti ylös ja päästi kuoleman kivuista, että se oli mahdotoin, että hän piti siltä pidettämän.
      25. Sillä David sanoo hänestä: minä olen aina Herran minun kasvoini eteen pannut, sillä hän on minun oikialla puolellani, etten minä horjahtaisi.
      26. Sentähden iloitsi minun sydämeni, ja minun kieleni riemuitsi, ja minun lihani on myös lepäävä toivossa.
      27. Sillä et sinä anna ylön minun sieluani helvetissä, etkä salli sinun pyhäs näkevän turmelusta.
      28. Sinä olet minulle tiettäväksi tehnyt elämän tiet, sinä täytät minun ilolla sinun kasvois edessä.
      29. Te miehet, rakkaat veljet, olkoon lupa rohkiasti teille puhua patriarkasta Davidista! hän on sekä kuollut että haudattu* ja hänen hautansa on meidän tykönämme hamaan tähän päivään asti:
      30. Että hän siis oli propheta ja tiesi Jumalan hänelle valalla vannoneen, että hän oli hänen kupeensa hedelmästä lihan jälkeen herättävä Kristuksen hänen istuimellansa istumaan,
      31. Näki hän ennen ja puhui Kristuksen ylösnousemisesta, ettei hänen sieluansa annettu ylön helvetissä, eikä hänen lihansa nähnyt turmelusta.
      32. Tämän Jesuksen on Jumala herättänyt, jonka todistajat me kaikki olemme.
      33. Hän on siis Jumalan oikialle kädelle korotettu ja on Isältä saanut lupauksen Pyhästä Hengestä: hän on tämän vuodattanut, kuin te nyt näette ja kuulette.
      34. Sillä ei David ole taivaaseen astunut, vaan hän sanoo: Herra sanoi minun Herralleni: istu minun oikialle kädelleni,
      35. Siihenasti kuin minä panen sinun vihollises sinun jalkais astinlaudaksi.
      36. Niin pitää siis totisesti kaiken Israelin huoneen tietämän, että Jumala on tämän Jesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte, Herraksi ja Kristukseksi tehnyt.
      37. Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
      38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi; niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu .
      40. Ja monilla muillakin sanoilla todisti hän, ja neuvoi heitä, sanoen: antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta.
      41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
      42. III. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
      43. Mutta jokaiselle sielulle tuli pelko; ja tehtiin apostolien kautta monta ihmettä ja merkkiä."
      Lisää löytyy netistäkin Raamatuista Uudesta Testamentista!
      Jeesus sanoi:"Totuus tekee vapaaksi!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe