Maan kansa harjoittaa väkivaltaa, riistää ja raastaa; kurjaa ja köyhää he sortavat, muukalaiselle he tekevät väkivaltaa oikeudesta välittämättä.
Hes.22:29
Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksissaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
Jaak.1:27
Onko liian vaikea toteuttaa käytännössä? Ei ole vaikea ottaa osaa toisen suruun, käydä katsomassa Jaakobin kirjeessä ja Hesekielin mainitsemia, ja auttaa tarvittaessa. Raamattu mainitsee myös pakolaisen. Häntä ei saa sortaa. Tänne turvaa hakemaan tulleet pakolaiset saavat olla maassa. Kuitenkin niitä, jotka tulevat muhkeiden sosiaalietuuksien vuoksi, ei tule hyväksyä.
Jaakob mainitsee, ettei maailma saa saastuttaa uskovaista. Onko kyseiset asiat sinulle tuttuja? Miten sinä lukija käsität sanan maailma saastuttaa? Onko se hengellistä haureutta?
Onko liian kova pala purtavaksi?
24
109
Vastaukset
- Lentosuukko.
Meistä tulee vaativia, vastahakoisia, tuomitsevia ja suvaitsemattomia. Tämmönen uskovainen karistaa kaikki. Jos joka jutussa odottaa enkeli-ilmestä ja ja johdatusta, on elämä pielessä, tai järki hukassa.
- Ehdottomasti näin
Uskovien tehtävä on toteuttaa Jeesuksen "kuningaskäskyä" viedä evankeljumi kaikille luoduille. Evankeljumin julistukseen ei liity "suvaitsevaisuutta". Evankeljumi vastaanotettuna pelastaa, hylättynä hukuttaa.
- Ehdottomasti näin
Ethän sotke "sosiaalista evankeliumia" Jeesuksen käskyyn viedä "evankeliumi kaikille luoduille"? Ensin tämä, sitten muu.
- näin on näreet
Usko ja teot kuuluvat yhteen. Usko ilman tekoja on kuollut. Kun antaa takin palelevalle, mutta paleleva ei tule uskoon, saa paleleva matkustaa lämpimänä helvettiin.
- Ehdottomasti näin
näin on näreet kirjoitti:
Usko ja teot kuuluvat yhteen. Usko ilman tekoja on kuollut. Kun antaa takin palelevalle, mutta paleleva ei tule uskoon, saa paleleva matkustaa lämpimänä helvettiin.
Se takin antaminen ei kuitenkaan pelasta ihmistä, vaikka onkin hyvä asia. Ainoastaan evankeljumin julistus ja sen vastaanottaminen pelastaa.
- koleerikko
Herätys kirjoittajat!
Eikö Semper.Fidelis, Mohikaani, Tomumaja, Tapsa, Jaikali ja Savonarola kommentoi mitään? Onko oppi kasteista ja kättenpäällepanemisista ja kiistely tärkeämpää? No, huumoria mukaa, =))- koleerikko
Ja niin tuntematon sheriffi, laita lusikkasi soppaan!
- Mikko.
Tottakai olen sydämmeltäni köyhien ja sorrettujen puolta ollut aina ja olenhan niistä jupissutkin palstallakin.
Ise kun olen joutunut sivusta seuraajana elämään, pienellä palkalla työni ahertanut, terveyteni menettänyt, pienen eläkkeen saan siitä ja olen tyytyväinen.
Vien omaa tehtävääni täällä Lapissa, tehtäväni on yhtä ihmistä varten tavallaa, josta en enemmälti kerro, mutta tetävä on Jumalalta annettu aikanaan.
Esimerkiksi ne Romanikerjäläiset, nyt tämä kerjääminen ulottuu jo Helsinkiä kauemmaksikin. Ihmettelenkin miksi uskovatkin monet ovat heitä vastaan, eivät nuo kerjäävät lähimaisemme ole kenenkään jaloissa sentään jos siellä almuja pyytelevätkin.
Entä asunnottomat, alkoholistit jne...Kyllä jos vaikka hesassa asuisin saisin aikani kulumaan varmasti, siellä kierteleisin metsissä, kyllä sinne kaivataan juttuseuraa, ei nää veikat poiskaan ajaisi.
Minun tehtäväni on kuitenkin pysyä Lapissa ja auttaa jos mahdollista, kyllä tulen juttuun hyvinkin ihmisten parisa, helaritkin ihan mainostavat kuinka minulla olisi kuulema potenttiaalia heihin vaikka liittyisin.
- Herran pelko
Miten tuo nyt olisi kova pala purtavaksi. Selvää Raamatun tekstiähän tuo on.
Hesekielin kirjan kohdassa (Hes.22:29) todetaan tilanne, joka maailmassa on vallinnut syntiinlankeemuksesta lähtien. Jaakob (Jaak.1:27) taas kehottaa elämään toisin eli niin kuin uskoville sopii.
Useimmille on varmaan ainakin joskus vaikeaa toteuttaa käytännössä Jaakobin esittelemää jumalanpalvelusmallia. Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen kauttaan Jumalassa oleva toteuttaa tietysti mielellään Jumalan tahtoa, mutta havaitsee Paavalin tavoin itsessään vallitsevan toisen lain, joka sotii hänen mielensä lakia vastaan. (Room. 7:23)
Siinä joutuu itse kukin aika ajoin ahtaalle, mutta apu löytyy:
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
>> Miten sinä lukija käsität sanan maailma saastuttaa? - Mikko.
Kummiksi.. asiaa olen kohdaltani miettinyt, miettimällä se ei parane. Kysynkin onko joillakin tietoa kummeudesta, tai onko vaikka palstalla sellainen? Tietenkin nää on sellaisia salaisiakin, ei kerskailun aiheita.
http://www.google.fi/#hl=fi&gs_nf=1&cp=13&gs_id=1g&xhr=t&q=kummilapseksi&pf=p&sclient=psy-ab&oq=kummilapseksi&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=6642823137b1b493&biw=1011&bih=746- koleerikko
Kummilapsen maksu on suhteellisen halpa meille. Joissakin maissa suhteellisen halvalla Suomen hintatasoon verrattuna saa lapsen kouluun ja lapsiakin. Siunattua on kannattaa kummilasta.
Varattomia voi tukea anonyyminä. Meille muillekin on työsarkaa kuin Heikki Hurstille.
Siunausta Mikko.
- kummi
olen kummi
koleerikko: "Maan kansa harjoittaa väkivaltaa, riistää ja raastaa; kurjaa ja köyhää he sortavat, muukalaiselle he tekevät väkivaltaa oikeudesta välittämättä".
Hes.22:29
>>>>>>>>>>>
USKO JA TEOT
Jaak.2:14-
..
2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
--
Vanhan Testamentin ajan profeettojen saarnojen pysyvä sanoma kohdistui rikkaitten harrastamaa köyhien sortoa vastaan (Aamos 8:4, Miika 2:2, Jes. 10:2, Jer. 5:28, Hes. 22:29 jne.).
Almujen anto oli Israelissa jokaisen velvollisuus. Sillä haluttiin lieventää köyhien hätää.
Jeesus piti itsestään selvänä, että hurskaat antoivat almuja. (Matt. 6:1), mutta Hän varoittaa vääristä vaikutteista.
Alkuseurakunnan ensimmäisiä tehtäviä oli järjestää köyhien avustaminen (Apt. 4:32, 6:1)..
Kristittyjen tehtävänä on kautta aikojen ollut köyhien ja syrjäytyneiden avustaminen. Tänä päivänäkin avuntarvitsijoiden määrä maassamme on lisääntynyt. Sen huomaamme mm. ruokajonoista. Lasten huostaanotot ovat myös kasvussa.
Vaikka elämme ns. hyvinvointiyhteiskunnassa, niin kuinkahan moni loppujen lopuksi voi hyvin.
Jaakob varoittaa meitä ummistamasta silmiämme, kun näemme hädässä olevan ihmisen (Jaakob 2:15,16) lähellämme.
Älkäämme olko välinpitämättömiä.
”Hätä ja tuska maailman, suurempi on kuin aavistan. Ken tahtoo kärsivää auttaa”?
--
3. Lähimmäisten kärsimykset, puute, tuskat vaikeat
lahjojamme, voimiamme palvelukseen kutsuvat.
Auta, että heitä emme huomaamatta jättäisi,
jotta armokasvojasi pois et meistä kääntäisi.
(Virsi 423:3)Viime kuukausina olen saanut kohdata paljon kodittomia ja muita laitapuolen kulkijoita.
Olen tarjonnut heille yösijan, jotain pientä työtä ja ruuan ja muuta, mitä jokapäiväiseen elämään kuulu. Tähän on minulla hyvät mahdollisuudet.
Meitä on useita, jotka teemme tällaista auttamistyötä yhdessä. Näin olemme yrittäneet luopua omista itsekkäistä mielihaluistamme...eikä se ole aina ollut kovinkaan helppoa
Olen huomannut, että elämästä on tullut hyvin rikasta. Pitää paikkansa:
”…joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää” (2. Kor. 9:6)..
Kun on katto pään päällä, mielekästä työtä ja puuhastelua sekä rauhallinen ilmapiiri kauniin luonnon keskellä. Voiko ihminen enää parempaa toivoa, kun on saanut aikaisemmin asua ties missä rahattomana, alastomana ilman ruokaa ja läheisiä ystäviä.
Miten siis voisin olla niin sydämmetön heitä kohtaan, etten tarjoaisi apuani, kun siihen on hyvät puitteet.- koleerikko
Tapio522 kirjoitti:
Viime kuukausina olen saanut kohdata paljon kodittomia ja muita laitapuolen kulkijoita.
Olen tarjonnut heille yösijan, jotain pientä työtä ja ruuan ja muuta, mitä jokapäiväiseen elämään kuulu. Tähän on minulla hyvät mahdollisuudet.
Meitä on useita, jotka teemme tällaista auttamistyötä yhdessä. Näin olemme yrittäneet luopua omista itsekkäistä mielihaluistamme...eikä se ole aina ollut kovinkaan helppoa
Olen huomannut, että elämästä on tullut hyvin rikasta. Pitää paikkansa:
”…joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää” (2. Kor. 9:6)..
Kun on katto pään päällä, mielekästä työtä ja puuhastelua sekä rauhallinen ilmapiiri kauniin luonnon keskellä. Voiko ihminen enää parempaa toivoa, kun on saanut aikaisemmin asua ties missä rahattomana, alastomana ilman ruokaa ja läheisiä ystäviä.
Miten siis voisin olla niin sydämmetön heitä kohtaan, etten tarjoaisi apuani, kun siihen on hyvät puitteet.Tapsa Jumalan siunausta tuolle työllesi myös itse tahdon toivottaa. Heikko-osaisuus lisääntyy ja lisääntyy. Syy ei ole ihmisen itsensä. Kukaan ei synny puistokemistiksi, mutta puistokemististä voi syntyä Jumalan lapsi. Silloin hän on uusi luomus Kristuksessa ja entinen on mennyt. Elämä ei ole tasapuolista, siksi todellakin on autettava kun on mahdollisuus.
Matt.25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'"
Monien uskovien tavoin minun rukoukseni on, että löytäisin sen paikan ja palvelusmuodon, jossa Herra parhaiten voisi käyttää minua Hänen vähimpien veljiensä auttamiseen. Ellen sitä haluaisi, ei minulla olisi paljoakaan puolusteltavaa Kuninkaan edessä.
Se mitä olen saanut tehdä Herran palveluksessa ei ole suurta, eikä se ainakaan siitä suurenisi, jos palstalla sitä alkaisin selostaa.- koleerikko
Kyllä Semper. Itsekin rukoilen päivittäin, että johdattautusin sellaisen luokse, joka kaipaa pelastusta, taivaspaikkaa. Eteen voi päivän mittaan tulla sellaisia ihmisiä, kenestä ei asiaa uskoisi jos ajattelisi.
Jeesuksen todistus on profetian henki, Ilm.19:10
Jo herätessä kun on rukouksessa ja lukee Jumalan sanaa, voi tuntea; mitä tämä päivä tuokaan tullessaan. koleerikko kirjoitti:
Kyllä Semper. Itsekin rukoilen päivittäin, että johdattautusin sellaisen luokse, joka kaipaa pelastusta, taivaspaikkaa. Eteen voi päivän mittaan tulla sellaisia ihmisiä, kenestä ei asiaa uskoisi jos ajattelisi.
Jeesuksen todistus on profetian henki, Ilm.19:10
Jo herätessä kun on rukouksessa ja lukee Jumalan sanaa, voi tuntea; mitä tämä päivä tuokaan tullessaan.Eräs lampaistamme ensisynnyttäjänä synnytti aamulla kolme karitsaa.
Emo hylki yhtä karitsaa ja puski pois eikä antanut sen imeä maitoa.
Karitsa oli otettava pois keinoruokintaan, ettei se kuolisi nälkään.
Tänäänkin on meidänkin keskuudessamme niitä ihmisiä, joita hyljeksitään. He jäävät ulkopuolelle normaalin yhteiskunnan. Mestarimme kysyykin nyt, kuka ojentaa auttavan kätensä heille.
RIKKAIDEN TUOMIO
Jaakob 5:1-6
--
Jaakob kirjoittaa rikkaiden ja köyhien välisestä ristiriidasta.
Näyttää siltä, että juopa näiden kahden ihmisryhmän välillä oli suuri, kuten se näyttää olevan tänäkin päivänä.
Jaakob sanoo kovia sanoja rikkaitten väärinkäytöksistä palkkalaisiaan kohtaan ja heidän tulevasta tuomiosta. Sen ajan palkkalainenhan oli kokonaan herransa armoilla (Matt. 20:13) eikä palkanmaksu useinkaan ollut kovin oikeudenmukaista (4).
Osat tulevat kuitenkin vaihtumaan (1-3).
Kaikki se ylellisyys, mihin rikkaat ovat panneet turvansa, menettää merkityksensä; ruokavarastot mädäntyvät, vaatteet syö koi, kullat ja hopeat ruostuvat. Näin itsekkyys saa palkkansa.
Jo Vanhassa Testamentissa varoitettiin:
”Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle” (5. Moos. 24:14).
--
6. On mahdollista Jumalalle
korottaa köyhä, alhainen
ja painaa suuri matalalle
ja rikas tielle köyhyyden.
Jumala ihmeet aikaan saa,
hän ylentää ja alentaa.
(Virsi 370:6).Semper.Fidelis: "Monien uskovien tavoin minun rukoukseni on, että löytäisin sen paikan ja palvelusmuodon, jossa Herra parhaiten voisi käyttää minua Hänen vähimpien veljiensä auttamiseen".
>>>>>>>>>
Ehkäpä sinulle sopisi "lampaiden" kaitseminen ja "karitsoiden" ruokkiminen Pietarin tavoin.
JEESUS JA PIETARI
Joh.21:15-19
>>
Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.
Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä.
Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.
Jeesus kysyi kolme kertaa Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
Jeesus antaa Pietarille myös tehtävän:
”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).
Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten luemme Joh. 10:1-16..
Niin kuin paimen huolehtii siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”. Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille. Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "Monien uskovien tavoin minun rukoukseni on, että löytäisin sen paikan ja palvelusmuodon, jossa Herra parhaiten voisi käyttää minua Hänen vähimpien veljiensä auttamiseen".
>>>>>>>>>
Ehkäpä sinulle sopisi "lampaiden" kaitseminen ja "karitsoiden" ruokkiminen Pietarin tavoin.
JEESUS JA PIETARI
Joh.21:15-19
>>
Lankeemuksensa jälkeen Pietari lähti kalaan seitsemän muun opetuslapsen kanssa Tiberiaan järvelle (Joh. 21). Koko yön he kalastivat, mutta eivät saaneet mitään.
Ylösnoussut Jeesus ilmestyy heille rannalla. Opetuslapset eivät heti tunnistaneet häntä.
Jeesus antaa ohjeita, mihin verkot pitää laskea. Kalansaalis onkin muhkea. Samalla Pietari tunnistaakin Jeesuksen.
Jeesus kysyi kolme kertaa Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua”. Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
Jeesus antaa Pietarille myös tehtävän:
”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).
Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten luemme Joh. 10:1-16..
Niin kuin paimen huolehtii siitä, että lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”. Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille. Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.Kiitos viestistäsi, Tapio!
>>Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka"lampaiden" kaitseminen ja "karitsoiden" ruokkiminen Pietarin tavoin- Seurakunnissakin
Tapio522 kirjoitti:
Eräs lampaistamme ensisynnyttäjänä synnytti aamulla kolme karitsaa.
Emo hylki yhtä karitsaa ja puski pois eikä antanut sen imeä maitoa.
Karitsa oli otettava pois keinoruokintaan, ettei se kuolisi nälkään.
Tänäänkin on meidänkin keskuudessamme niitä ihmisiä, joita hyljeksitään. He jäävät ulkopuolelle normaalin yhteiskunnan. Mestarimme kysyykin nyt, kuka ojentaa auttavan kätensä heille.
RIKKAIDEN TUOMIO
Jaakob 5:1-6
--
Jaakob kirjoittaa rikkaiden ja köyhien välisestä ristiriidasta.
Näyttää siltä, että juopa näiden kahden ihmisryhmän välillä oli suuri, kuten se näyttää olevan tänäkin päivänä.
Jaakob sanoo kovia sanoja rikkaitten väärinkäytöksistä palkkalaisiaan kohtaan ja heidän tulevasta tuomiosta. Sen ajan palkkalainenhan oli kokonaan herransa armoilla (Matt. 20:13) eikä palkanmaksu useinkaan ollut kovin oikeudenmukaista (4).
Osat tulevat kuitenkin vaihtumaan (1-3).
Kaikki se ylellisyys, mihin rikkaat ovat panneet turvansa, menettää merkityksensä; ruokavarastot mädäntyvät, vaatteet syö koi, kullat ja hopeat ruostuvat. Näin itsekkyys saa palkkansa.
Jo Vanhassa Testamentissa varoitettiin:
”Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle” (5. Moos. 24:14).
--
6. On mahdollista Jumalalle
korottaa köyhä, alhainen
ja painaa suuri matalalle
ja rikas tielle köyhyyden.
Jumala ihmeet aikaan saa,
hän ylentää ja alentaa.
(Virsi 370:6).on niitä ihmisiä, joita keskuudessamme hyljitään ja jotka ovat
jääneet yksin. - koleerikko
Semper.Fidelis kirjoitti:
Kiitos viestistäsi, Tapio!
>>Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka"lampaiden" kaitseminen ja "karitsoiden" ruokkiminen Pietarin tavoinSemper.Fidelis, kyllä VT kertoo Jeremiat ja muut profeetat, kuinka olivat milloin vankilassa milloin kavossa Herran sanan sanottuaan. Aika on paha ja ei saisi sanoa kenellekään mistään mitään. Seurakunnissa on vaikka minkälaista hiihtäjää, mutta ei saisi sanoa synnistä. Koska olette muutkin kuulleet saarnapöntöstä puhuttavan synnistä?
Palkkapaimenet ovat kiusankappaleita. Toinen ryhmä ovat kateelliset . Nämä kateelliset kun näkevät jonkun puhuvan 2 eri kertaa paremmin kuin itse, on jo hyllytys valmis. Varsinkin kun julistaa Jumalan sanaa voitelussa. Yksi kerta paremmin vielä vielä menee, sillä palkkalainen voi sen lukea vahingoksi. Kaksi jo kertoo jotain.
Nykyisin muotia oleva narsistinen häiriö voi olla näillä palkkalaisilla. Tavalliselta työmaalta nämä välinpitämättömät uneksijat saisivat potkut jo aika päivää sitten. Jätkäsakissa jotain ,,, no kukin arvatkoon.
Yltääkö edes esirukous noihin palkkalaisiin? On saarnankestäviä saarnaajia, kuten David Wilkerson sanoi.
- _
-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj252520- 1411873
- 661757
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351433KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.551370Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771239- 1171174
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591102Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571097Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet511052