Tossa toisessa ketjussa oli puhetta siitä, että miksi esim. terkkari ei puuttunut ajoissa syömättömyyteen. Jäin miettimään omia vanhempiani. Kun olin teini ja asuin kotona, mun syömishäiriö oli tietysti perheessä ihan täysin tiedossa, mutta porukat toimi sen suhteen näin jälkeenpäin ajatellen ihan järkyttävän typerästi. Isä ei tehnyt tai sanonut mitään, ja äiti vaan vittuili koko ajan. Se saattoi esimerkiksi oikein pyrkiä nolaamaan mua muiden sukulaisten läsnäollessa kommentoimalla sitä, etten syö. Kerran ne keskusteli mun isoäidin kanssa keskenään siitä, kuinka yks toinen sukulaistyttö oli niiden mielestä "siis NIIN laiha" (kyseessä oli oikeasti normaalipainoinen ihminen) ja kun kommentoin, että ei se nyt mitenkään sairaalloisen laiha ole, äiti ärähti, että "no sun käsitykset nyt on ihan vääristyneitä".
Äiti myös ilmoitti jossain vaiheessa tietävänsä, että oksennan syömisen jälkeen (silloin kun nyt ylipäänsä söin mitään), mutta lähinnä vinoili siitäkin aiheesta, eikä edes yrittänyt patistaa mua ammattiauttajalle.
Olen tästä kaikesta aika vihainen hänelle. Olen miettinyt, missä määrin se asenne johtui jostain oudosta kaunasta: Äiti on itse ollut lähes koko aikuisikänsä ylipainoinen, ja sen syöminen ja suhde ruokaan on mun mielestä myös epäterve, mutta toisella tavalla: lohtusyömistä, epäterveellisiä valintoja, jojolaihduttamista, ajoittaista BED-oireilua. Olen aika varma, että jos mulla olis ollut esim. bulimia tai BED ja olisin ollut ylipainoinen, äiti olis suhtautunut asiaan ainakin jotenkin lempeämmin, koska olisin ikään kuin ollut samanlainen kuin se itse on.
Samansuuntaisia kokemuksia? Onko kukaan saanut ymmärrystä tai apua vanhemmiltaan?
Vanhempien suhtautuminen?
3
445
Vastaukset
- dark child
Äidilläni on outo käsitys anoreksiasta, hän kuvittelee että anorektikko voi olla vain jos ei syö koskaan yhtään mitään tai oksentaa kaikki syömisen jälkeen sekä on langan laiha. Tämän takia en ole kertonut äidilleni syömishäiriöstäni, koska olen varma että hän suhtautuisi asiaan ivallisesti, sillä minä syön kuitenkin jotain, en koskaan oksenna enkä ole luuranko. Vaikka olen vuoden ajan käyttäytynyt epänormaalisti syömisen suhteen, eli paastonnut, jättänyt aterioita väliin ja välillä ahminut, liikkunut lähes joka päivä ja laihtunut, hän ei älyä mitään. Kerran kun hän näki viiltelyjäljet ranteissani, hän kysyi ivallisesti: "Ootko sie viillelly? Onko sinulla psyykkisiä ongelmia?" Lopulta hän teki kuitenkin sen johtopäätöksen, että olen vain raapinut ranteitani käsi-ihottumani takia.
Joskus tekisi mieli huutaa äidilleni ihan täysillä, että kyllä, minulla on psyykkisiä ongelmia, minulla on anoreksia, olen ahdistunut ja masentunut, vihaan elämääni ja haluan vain kuolla pois, ettei kenenkään tarvitsisi minua enää kestää, etten olisi kenenkään riesana ja vaivana. Mutta ei hän kuitenkaan ymmärtäisi, sanoisi varmaan että "hulluks oot tullu".
Olen kyllästynyt siihen, että äitini odottaa minulta aina vain pärjäämistä. Minun pitää olla kova ja vahva, kestää kaikki vastoinkäymiset mukisematta, en saa olla masentunut, koska minulla ei nähtävästi ole syytä olla. Voi äiti, kun tietäisitkin, miten iso musta möykky sisälläni onkaan. Se kasvaa päivä päivältä, enkä enää tiedä miten pitkään jaksan. Mietipä sitten jos sekoan ja tapan itseni, että olisitko voinut tehdä jotain toisin. Jos olisit avannut silmäsi ja nähnyt pahan oloni. Joskus se voi olla liian myöhäistä. - kjoiulöju
Voimia sinulle! Itsekin painin ihan samanlaisten ongelmien kanssa. En ole luuranko, en ahmi, en oksenna aina syötyäni jotain. Oksennan vain tiettyjä ruokia syötyäni, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö ole sairas. Etteikö minulla ole paha olla.
Surullista, miten jämähtänyt kuva ihmisillä tuntuu joskus olevan syömishäiriöisistä. Yleisin harhaluulo on, että täytyy olla langanlaiha anorektikko, että edes on syömishäiriöinen. Nykytiedon valossa kun asia ei ole niin ja syömishäiriö on kuitenkin sairaus, ei itseaiheutettua "pelleilyä".
Tiedän miltä tuntuu, kun asioista syytetään. Entinen poikaystäväni oli minulle vihainen aina, kun sairauteni oireili jotenkin. Syytti ja painosti. Hänen kommenttinsa olivat myös ivallisia ja loukkaavia - kerran hän sanoi että "kyllä sun hampaista huomaa, että oksentelet." Tuon jälkeen en hymyillyt kahteen viikkoon ja vieläkin välttelen hymyilemistä niin, että hampaat näkyisivät.
Äitisi ei ymmärrä ongelmaasi, mutta ammattiauttaja ymmärtää. Suosittelen ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen. Sinun täytyy auttaa itse itseäsi, kun muista ei kerran siihen ole! - haumau
Minun vanhemmilleni ei varsinainen syömishäiriöni ole koskaan paljastunut sillä kotona en ole aikoihin asunut.
Joskus noin vuosi sitten sain kuulla kommentteja "ethän sairastuta itseäsi anoreksiaan?" - SAIRASTUTA?! wtf? Ei ole ollut tietoinen päätös tämäkään.
Toinen aika yleinen kommentti "syötkö koskaan mitään? pitää syödä blaablaablaa...oletko laihtunut taas? kamala kun olet laiha, ei yhtään enään!" - olisinkin oikeasti, vaan en ole.
Asenne heillä muutenkin on jokseenkin vittuileva ja vähättelevä, sellainen etten ikinä uskaltaisi heille mitään myöntää, puhumattakaan että itse kertoisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805029
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734668Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv832917Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232384Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592025Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska201760- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131415- 1851318