Näettekö, kuuletteko kun luonto puhuu

Olin jo aikuisiässä, kun seisoin mäntymetsässä, varhaisena kevään hetkenä. Oli aurinkoinen päivä ja kuului teräviä napsahduksia.

Tilanteessa oli kyse "karistimesta", jossa männynkävyn suomut avautuvat ja lähes myrskymäinen tuuli lennättää siemenet kauas emopuusta.

Kyky nähdä ja kokea mitä Luonnon kirjassa asioista sanotaan, on olematonta.Kerrotaanko asioista vain yliopistoissa ja joskus kansan keskuudessa.

Kun pääskyset lensivät lähellä järven pintaa, minulle sanottiin, että nyt tulee sade. Sade tulikin ja pääskyset keräsivät hyönteisiä ruuakseen. ne kun näissä olosuhteiissa liikkuva veden pinnassa. Pääskyset eivät ennusta vaan tietävät.

Paljon on tietoa, jonka perusteella näkee ja kuulee enemmän ja oppii pienessä määrin tietämään niistä.

21

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä luonnon keskellä eläessään, joutuu ajatteleva ihminen huomaamaan luonnon ihmeellisyyden. Tuota kuuloon liittyvää männynsiementen *lentoa * en ole kuullut, mutta monet kerrat vallan liikuttuu nähdessään kaiken tarkoituksenmukaisuuden.

Olen kertonutkin kun istuin varhain kesäaamuna mökillä pihakeinussani, ja edessäni oli kylvetty apilanurmi.
      Kun katselin tiheää apilamattoa, kiinnitin huomiota, miten täysin säännöllisesti kaikki kolmiapilat, olivat nostaneet pyöreän lehtensä nousevan auringon suuntaan.
      Siinä ne olivat riveissä, kuin kiinalainen sotilasparaati, kaikki pyöreät pikkulehdet pystyssä, saamaan maksimaalisen valon.

Eläviä olioita ajattelin silloin, --kääntyvät valon suuntaan, imevät vettä ja ravinteita, lisääntyvät ja kuolevatkin kukoistettuaan.

Monet kerrat olen tuntenut yhteyttä koko elävään luomakuntaan,yhtenä osana sitä.
      Mieleeni tulee jälleen K.V. Laurikaisen kirja Luonto puhuu Luojastaan, joka on aikanaan tehnyt syvän vaikutuksen minuunkin.
      Ihanaa on saada kokea Luojan viisautta ja suurta tarkoituksenmukaisuutta.

• Tuosta luonnon tutkimisesta muistuu mieleeni suurten ajattelijoiden kokemukset.
      Filosofi Rene' Descartes meditoi seuraavasti: Luonnolla tarkoitan...en vähempää kuin itse Jumalaa ja Jumalan perustamaa luotujen olentojen järjestystä.

Albert Einsteinin hengen suunta tulee ilmi hänen lausunnossaan:

Kosminen uskonnollisuuden kokemus on tieteellisen tutkimuksen voimakkain, sekä jaloin vaikutus.

Jossakin yhteydessä on todettu, että ihminen luopuessaan uskostaan suureen Luojaan, ja pitäytyessään vain tieteen todellisuudessa, päätyy materialistiseen maailmankuvaan, ja sitä aikaa elämme kai nykyään.

Runoilija Eino Leino tiivistää tuon ajatuksen kysyessään:

Oi' ootteko silloin te tunteneet
      maan luonnossa maailman Luojan?
      Oi' ootteko silloin te löytäneet
      yön aaveilta armahan suojan?
      Ja ootteko silloin te itkeneet
      ja hyviä olleet ja hymyilleet?
      Oi' ootteko silloin te lempinehet?
      Sitä lempeä unhota et.

• käääkkk

voi mitä teennäisyyttä, pitääkö vetää vilosohvit ja runoilijat, joka asiaan.

• käääkkk kirjoitti:

voi mitä teennäisyyttä, pitääkö vetää vilosohvit ja runoilijat, joka asiaan.

Minulle heidän ajatustensa lukeminen on tuottanut rehellistä iloa!

• luon-to

"Kerrotaanko asioista vain yliopistoissa ja joskus kansan keskuudessa."

Yli vaatimattoman ymmärrykseni käy tuo lauseesi. Yliopiston läpikäyneenä ei minulle ainakaan sekunnin vertaa mainitsemiasi huomiointeja selitetty, ei edes kerrottu niiden olemassa olosta.

Kyllä minun kokemukseni kertoo, että ihan me pienet ihmiset osaamme ja opimme luonnon eri vaihtelevaisuudet omassa tietoisuudessamme.
      Omien havaintojen ja kokemusten ohjaamina, jos niin olemme otollisia.

Kyllä minun tietämäni suurimmat luonnon seuraajat ja sen tulkitsijat ovat useinmiten maanläheisiä ihmisiä, joilla on kiinnostus ja rakkaus omaa maataan ja luontoaan kohtaan. Oma vaarini kirjoitti tarkkaa luontohavainnointiaan almanakkaan. Niitä on ollut mielenkiintoista lukea.

Ennen ihminen tiesi olevansa vain osa Luonnon suuressa kokonaisuudessa, ja siksi hän aisti luonnon eri olotilat ihmisluonnostaan.
      .

• On luontoihmisiä ja luonnottomia ihmisiä.
        Minulla oli ihana luonnontieteiden maikka,joka vei meitä sunnuntaisin luontoretkelle,vaikka maalaiskoulussa silloin junttasin päähäni tietoa,jolla ei myöhemmin ole ollut käyttöä.
        Hissassa oli muistettava milloin käytiin hattujensota,muistanko oikein englantilainen yhteenotto luultavammin?
        Vaikka Lontoossa olen käynyt,se sota ei minua koskettanut,kun Lontoon yössä hortoilin.

Tämän järven rannalla oleva suoalue on Naturan suojelemaa aluetta.Siellä on kihokkia,maariankämmekkää,tupasvillaa ja vaivaiskoivua,joka todella harvinaista tällä leveysasteella.

• Noita tapahtumia on paljon olemassa ja ne tunnetaankin. Syy, moksi noin käy, ei ole tiedossani.

Noin korkeasti valistuneena tiesit takuulla miksi pääskyset lentävät ennen sadetta lähellä järven pintaa.

Tänä aamuna kerrottiin ylirunsaasta siitepölystä. Suojaako luonto ihmisiä kuivalta siitepölyltä kun se antaa sateensa samanaikaisesti?

• luon-to

Mitä luettuen kirjojen summa on verrattuna luonnon ilmiöiden tietämykseen?
        Vaarini lukeneisuutta en tiedä, liekö käynyt kiertokouluakaan monta vuotta, mutta luonnon ja sen ilmiöt hän tunsi, kuin omat taskunsa.

Itse en osaa luonnon monimuotoisuutta lukea.
        Osaan vain kesänurmella maaten ihailla perhosen keveää kauneutta sen lentäessä kesäkukasta toiseen. Kuinka kaunis on luonto, kuinka suuria ihmeitä se on täynnä, kun vain huomaa ne pienimmätkin lahjat, joilla meitä on siunattu.
        Kun vain osaa olla nöyrä, ja katsella sitä pienintäkin, minkä jalkainsa juurella näkee.

Eräs kunnioitetuimpia tällä alalla on minulle Kustaa Vilkuna ja Vuotuinen Ajantieto.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuotuinen_ajantieto

• Ramoona*

Minuakin alkoi kiinnostaa siitepölyn määrän vaihtelu. Sain sen käsityksen, että se on sidoksissa edellisen kesän lämpötilaan...ja viime kesähän oli lämmin. Tutkijat tekevät ilmaston lämpötilapäätelmiä siitepölykerääntymistä hyvinkin kaukaisilta ajanjaksoilta.Tämänpäiväinen sade tuntui tosiaan raikastavalta ja todistaa varmastikin luonnon hyvästä tahdosta meitä pieniä ihmisiä kohtaan.

Kritiikkiä tulee usein , kun lainailee , mutta koskas palstoilla voisi olla kaikkien mielen mukaan. Tässä näyte rakkausrunoilijalta , Tommy Tabermanilta :

Jokaisessa on hitunen kukkaa, lintua, villisti laukkaavaa hevosta,
        koreutta suu raollaan.
        Jokaisessa asuu jotakin mistä kukaan ei aavista,
        tiedä yhtään mitään, rihmankaan vertaa.
        Jokaisessa asuu, ja asuu asumistaan jokaista halua suurempi halu.

Kokoelman nimiruno :

Suutele minulle siivet, en minä lennä pois,
        minä vain levitän ne
        suojaksi sinun yllesi,
        veitseksi kuoleman kurkulle.
        Jos lähdenkin, en minä
        kauan viivy, pian minä luoksesi
        palaan, sirpin sinä minulta saat
        jolla niittää,
        vasaran jolla rakentaa, ja ruukkuusi
        siemeniä ja multaa.
        Ja jos en palaisikaan, kanssani olisit
        maailman halki, siipieni alla kuin kevättuuli.

• riittää minullekkin

liikkukaa luonnossa ja kertokaa siitä, kyllä noita kuivia teoreetikkoja voi kuka tahansa kuuklettaa ja toisten runoilla ratsastella.
      Luontoa ei ole joku kylvetty apila niitty kesähuvilalla. .Maalla luonnon keskellä asuvat ja sen ehdoilla työtään tekevät voisivat kertoa jotain ensi käden kokemuksiakin.

• Lähteelläni

Olen kuullut ja nähnyt luonnon puhuvan niin isoja kuin pienen pieniäkin viestejään. Kuulitko oikein, viestejään.

Kun olin elämäni syvimmässä murheen rotkossa - en kerro tarkemmin - istuin kivellä metsäsä. Ahdistus puristi rintaani, en kyennyt edes itkemään. Vapisin, ja pakahtunein huudoin "rukoilin": Anna minulle itku, anna kyynelten tulla ja helpottaa.

Silloin se taphtui, elämäni suurin ihme. Vieressäni kököttävästä kuusen näreestä tipahti pisara maahan. Se oli minun valaistumiseni hetki. Minä tiesin, etten ole yksin, että kaikki kuuluu yhteen suurensuureen kokonaisuuteen, että on olemassa mikrokosmon ja makrokosmos... että " hiuskarvannekin on laskettu." Minun paranemiseni alkoi, jäin henkiin. Minä tiesin ja ymmärsin.

• *Kukkahame*

Laitankin tähän erään myöhäisillan reissun vinokattoseen, tämä tapahtui Hankoniemellä.
      Kansa grillasi, mukavia nyyttejä ja lapset keräsivät kiviä verratakseen kuka löytää eniten ja kauniita, valtava naurun remakat ja puheensorinat kuului varmaankin pitkälle, tämä mökki oli korkealla kalliolla.
      Vain muutama mänty joista oli varmasti joka vuosi syöty uusi kasvu olivat piha-alueella, hiukan varjona.
      Myöhäisilta aurinko paistoi just ja just meren yllä, kuin upotakseen vilvoittelemaan mereen.
      Istuin huussikirjaa selaillen kun joku ikään kuin vihelsi, ajattelinkin että lapset ei osaa tehdä ruoholla kunnon vislausta, tai ei ole oikean lainen ruoho.
      Kurkistin varoen ovesta ja siellä oli elävä oikea hirvi!
      En ollut tarpeeksi varovainen, minut huomattiin, ja tämä elukka poistui ääntäkään päästämättä ilman että yksikään risu olisi rapsahtanut poikki.
      Sinne jonnekin kallioiden taakse hirvi piiloutui vai jatkoiko matkaa jonnekin ruokaisalle niitylle.

• fiiuliin**

Hienosti te osaatte kirjoittaa asiasta kuin asiasta, minä koulua käymätön en osaa kuin ihailla.

Mutta metsä on ollut minullekin aina paikka johon olen turvautunut kun murheet ta melankooliset ajatukset valtaavat mieleni.
      Metsä oli silloinkin aiheen antajana kun synnytin omasta mielestäni koskettavimman runoni

Lahonneet

Poikkesin metsä polulle
      jalkani väsähtivät
      istahdin lepäämään
      kannolle lahonneelle
      viereisellä kannolla
      myös lahonneella
      tuijotti minua kuin ilkkuen
      koukeroinen juurakko
      hylättynä lahonneena
      näinkö kaikki lahoaa… mietin!!!
      tietenkin lahoaa
      ilkkui juurakko
      tyydy osaasi väsynyt
      kaikki lahoaa
      sinäkin…
      polullesi väsähtänyt.

• Ole huoleti,suurinosa vailla akateemistä loppututkintoa,peruskoulupojalta parhaat kirjoitelmat löytyvät.
        Eihkä joidenkin pitää päteä,olemalla viisaimpia,kuin ovat,kielillä puhujat ovat ihku kieliryhmä,jag kan tala svenkska,ja hurumykky noita kielineroja.
        Toinen tuoteryhmä ovat noi itseriitoset itseään kehuvat leskivaimot,joilla miehen jälkeenjättämä omaisuus,on tietty meille pinituloisille elkeläisille oiva tapa pudottaa lintu okasalta,vaikka kymmenen rikasta jäis vielä lentokykyiseksi.
        On tämä niin hupaisaa,että jatkukoon valtataistelu ama

• *Kukkahame*

Voi Fiiulin*** sinä osaat oikein hyvin ja juuri sellaista tekstiä jota on helppo lukea ja ymmärtää Kiitos!

Minunkin "synnin päästöt" ja ahdingot ovat helpottuneet vain metsässä, kulkien pysähdellen, ajatellen ja äänään pihuen kuille ja kaikelle ketkä haluavat kuulla, aina on helpottanut.
      Sukulaiseni joille olen näissä asioissa avautunut ovat samaa mieltä kuin minäkin, luonto on se joka helpottaa elämän pirunpelloissa tarpoessa, luonto pitävät salaisuuksia, mutta ovat myös reiluja ja pitävät tietonsa ominaan.
      Joskus olen säikkynyt pahan päiväisesti jotain, mutta metsässä eläimet ovat kotonaan, minä siellä vieraana ja saan pelästyä.
      En usein halaile puita, mutta joskus teen sitäkin, pidän niille pitkiä puheita, aina on helpottanut.
      Tunnen ihmisiä joille metsä ja jopa pellot ovat pelottavia, metsä varjostava isoine puineen ja pellot liian paljastavia ilman mitään suojaa ??

Tällasia me ollaan yksilöitä.

• Ruuneperi, Kukahame, Fiiulin, Texanell, Rituliini ja kaikki muutkin, - kaikki te kirjoitatte niin hienosti, oli ilo lukea viestejänne!
      Metsä on minunkin kirkkoni, järven ranta samoin, Luoja on siellä läsnä, hänen siunaava läsnäolonsa saa mielen onnelliseksi.

Täällä kaupungissa kuljen meren rantaa ja ihmettelen kaikkea, kaiken olevaisen äärettömyyttä, ja koen oman pienen olemukseni olevan osa kaikkea sitä.

• Voi kuinka te rakkaat myötäeläjät tulitte mieleeni,kun eilen amullakin istuin seisemän aikoihin pilkillä,mustarastas viritteli lauluaan johon peippostenliverrys antoi oman vivahteensa,lokkejakin alkoi tulla säriapajille ja meidän kansallislintumme joutsen tuli syömään kauroja melkein rannasta.
      Ajattelin,mitä te todella menetätte,kun nukutte tai kukutte siellä luukuissanne.
      Ei käy kateeksi.Olen asunut Jyskälässä,Hesassa,Tampereella,joten tiedän eri asumismuodoista,Tampere on muuten valittu suosituimmaksi,mitä muuttovirtaus tietää kertoa,että manseen vaan ama

• Ramoona*

Ensimmäisiä muistikuviani luontokappaleen kosketuksesta on sorsan nokan hipaisu kämmenellä sille leivänmuruja tarjotessani. Miten luottavainen se olikaan, vaikka me lapset melskasimme vesileikeissämme sen elinpiirissä.

Kauneimman, sileimmän, täydellisimmän kiven etsiminen on ikiaikainen luontainen leikki, aaltojen silottama puun kappale ja simpukan kuori lapsen aarteita. Metsäleikeistä on elävänä muistona sananjalkojen alla leikkikoti, valo siivilöityi tanssivina läikkinä niiden lomasta, käsi silitti sammalen nukkaa, ketunleipien kirpeä maku kielellä.

Metsän uljaan kruunupään yöllinen uinti kanssamme oli kuin uni, niin hiljaa ja yllättäen se tapahtui. Lapset olivat jo nukkumassa pestyinä, vesileikeistä uupuneina, saunan kiukaassa vielä lämpöä riitti myöhäisille uimareille.Kelluimme selällämme ja yhtäkkiä näimme vesivanan ja kuulimme aivan hiljaisen solinan. Uroshirvi oli lähtenyt uimasilleen noin sadan metrin päästä kaislikosta ja ehtinyt jo ohittaa meidät , ja arvokkaasti pää koholla se lipui kuin laivan keula tyyntä vettä halkoen. Se rantautui vastapäiseen saareen nousten jaloilleen vedestä valtavasta koostaan tietoisena, veden kimaltaessa sen kyljissä auringon laskiessa

• Luontoa rakastava

Muinoin intiaani - isä opetti poikaansa: katsele silloin kun ei ole mitään katsottavaa, kuuntele silloin kun ei ole mitään kuunneltavaa.

Kuinka paljon ihmisiltä jääkään näkemättä ja kuulematta ja kokematta.

• Katleija

Nyt kun on ikää tullut näkee tarkemmin, vaikka silmien näkö onkin heikentynyt. Vai onko se niin että on aikaa pysähtyä katsomaan ja kuuntelemaan.
      Ihan kuin silloin lapsena ihmetteli muurahaisia ja turilaan vaaleita pullukoita toukkia, kaikki pienet yksityiskohdat ihmetyttää ja ihastuttaa taas.
      Luonto on voimaa antava, metsä on kuin kirkko, niinkuin satu* sanoi. Minun kuntoratani polveilee mäntymetsässä vaihtelevassa maastossa. Pieni kevätpuron solina kuului kun istuin siellä penkillä huilaamassa. Piti ihan mennä avaamaan purolle väylää, ihan kuin silloin lapsena.
      Huomiseksi ennustetaan näille main 16, eikä yölläkään mittari laske alle nollan.
      Kohta revähtää luonto vihreään, nyt on sinivuokot, seuraaviksi valkovuokot, sitten kielot. Paju kukkii ja pian sitten tuomikin. On tämä ihanaa aikaa, kaikki kaunis vielä edessä kulumatta.

• jakolasku

Lampi ei ole alueellamme sulanut mutta sulakohdissa herra sekä rouva Sorsa pistäytyvät kyläilemässä.

Päijät-Häme on sinivuokon superalue, kauniita kukkia odotellessa. Valkovuokko näillä seuduilla on harvinaisuus.

Viime sunnuntai oli lämmin siksipä sitruunaperhoset oli heränneet.

Lumi sulaa ja lampi alkaa täyttyä. Väitetään että ihmiset on luonnosta eranneet mutta olen toista mieltä, ilman luontoa ihminen ei pysy hengissä. Ennen haettiin ruoka metsästä nyt metsään hakeudutaan ulkoilemaan, pakoon liiallista kiirettä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      206
      2429
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      41
      1597
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      138
      1251
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      287
      1043
    5. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      992
    6. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      303
      975
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      932
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      916
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      794
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      763
    Aihe