Eli oon 15.5 vuotias poika. Oon 169.5cm. Äiti on n 170cm ja isä 180.
Eli no mua huolettaa mun pituuskasvu, kun en oo yläaste aikana kasvanu oikeen paskaakaan... 7lk en kasvanut yhtään. olin sillon 166.7. 8lk terveystarkastuksessa 167.5 ja toukokuussa 2011 169.5cm. Mua vähä huolestuttaa tää mun lyhyys, kun murrosikä on muuten normaali ja tällee. Mulla alko murrosiän ekat merkit suunnilleen 9-10 vuotiaana... Sillon olin 140cm. ja sit 5lk olin 160cm
Eli
9-10vuotiaana 140cm
12 vuotiaana 160cm ja 70kg
14 vuotiaana 166.7cm 81kg
14.6vuotiaana 169.5 81kg
ja nyt 15.5 vuotiaana 169.5-170cm...72kg
( joo oon laihduttanut mut siis ihan et syön kunnolla. Syöny 1500 kcal ja liikkunu 300-500kcal et en mtn syömättä oo jättänyt)
Eli mitä pitäs tehdä? Onko odotettavissa enään paljoa kasvua ja välillä jaloissa tuntuu sillee et olis kävellyt pitkän lenkin vaikka ei olis kävelly. Vähän semmonen puutumisen tunne. Yleensä joskus illalla ennen nukkumaanmenoa? Onko nää jonkun tyyppisiä kasvukipuja?
Sit toinen mitä epäilen mikä on vähän (varmaan) vaikuttanut kun olin 7lk aika pahasti masentunu ja yöunet jäi 4-5kk ajalta 3-5tuntiin... Nykyään nukun 6-8h yössä.
Onko enään mitään tehtävissä vai jäänkö näin lyhyeksi? terkalle tai vanhemmille en oikee jaksa/kehtaa puhua kun tää on silleen vähä arka aihe mulle et ainoo kelle oon puhunu on yhdelle mun kaverille.
pituuskasvu huolettaa
1
187
Vastaukset
- neuvoja
Hyvä, että olet edes kaverillesi puhunut huolen aiheestasi.
Hän ei ole kuitenkaan paras tiedon lähde.
Oppilasterveydenhuolto on paras neuvonantajasi.
Sinun kannattaisi aiheen arkuudesta huolimatta puhua terveydenhoitajalle ja myös vanhemmillesi asiasta. Voitat sillä paljon etkä menetä mitään. Usko minua!
Perinnölliset tekijät vaikuttavat pituuskasvuun. Kasvun tempo eli kasvunkesto vaihtelee yksilöllisesti. Tunnen muutaman nuoren miehen, joiden pituuskasvu on jatkunut vielä inttiaikana lyhyemmän tai pidemmän latenssiajan jälkeen. Perinnöllisyydestä aiheutuva kasvunvara ei sekään ole ihan kiveenhakattu, vaikka antaa kyllä suuntaa lopullisesta pituudesta.
Kysyt, onko mitään tehtävissä, jotta saisit lisää pituutta. Kun katselen kasvulukujasi, minusta näyttää, että sinulla on vielä luonnollista kasvupotentiaalia, mutta silti kehotan menemään asiantuntijan puheille. Antamiesi tietojen perusteella ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Laitan linkin, josta voit halutessasi saada asiallista tietoa:
http://www.lastenendokrinologit.net/kirja/fr-norm_kasvu.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa672591Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631702SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71660Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631545Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81528Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251228Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241071Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411032RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041012Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78974