Miten Jumalaa pilkataan?

¤

Miten Jumalaa pilkataan ja miksi niin ei saisi tehdä?

9

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dbvsedb

      Pilk, pilk.

    • Töööt

      Samalla tavalla kuin yksisarvista pilkataan. Haukutaan sitä vaikka rumaksi.

    • TOINEN KÄSKY:
      ”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä”.
      ---
      Kaikissa asioissamme saamme kääntyä Jumalan puoleen. Jumala kuulee meitä, kun kutsumme häntä luottavaisesti nimeltä. Käytämme hänen nimeään oikein, kun tunnustamme hänet ainoaksi Jumalaksemme ja rukoilemme häntä kunnioittaen ja kiittäen.

      Jumalan nimi on pyhä. Isä meidän-rukouksessa mainitaan, että Jumala on Isämme ja heti sen jälkeen ”pyhitetty olkoon hänen nimensä”.

      Meidän tulee välttää Jumalan nimen väärinkäyttöä. Meidän ei tule ajaa omia etujamme tai alistaa toisia Jumalan nimessä.

      Väärinkäyttäessämme Jumalan nimeä syyllistymme kielen synteihin. Jumalan nimi on lausuttava vakavasti ja vilpittömästi.
      Jumalan nimen väärinkäyttössä on kyse vakavasta asiasta. Liittyyhän siihen uhkaus: ”Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään”.

      Meidän on kerran tehtävä tiliä jokaisesta turhasta sanasta, joka huuliltamme lähtee (Matt.12:36). Rukoillessamme meidän ei tulisi hokea Jumala- tai Jeesus-nimeä (Matt.6:7).

      Elämässä käy hyvin niille, jotka pitävät käskyt!

      • Töööt

        "”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä”."

        Tämä ei siis koske esimerkiksi minua, koska minä en pidä Jumalaa herrana, eikä hän ole minun jumalani.
        Herra tarkoittaa arvostettua, miespuolista henkilöä. Minä en arvosta Jumalaa, enkä pidä häntä henkilönä.

        Minä saan siis vapaasti pilkata Jumalaa?


      • Tapio 522:lle
        Töööt kirjoitti:

        "”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä”."

        Tämä ei siis koske esimerkiksi minua, koska minä en pidä Jumalaa herrana, eikä hän ole minun jumalani.
        Herra tarkoittaa arvostettua, miespuolista henkilöä. Minä en arvosta Jumalaa, enkä pidä häntä henkilönä.

        Minä saan siis vapaasti pilkata Jumalaa?

        Lutherin katekismus kääntää 2:n käskyn näin : "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Alkuperäinen hebreasta käännetty kuuluu näin:" Älä pidä muita jumalia.

        Nämä kaksi merkitsevät ihan eri asioita ja Lutherin käännöksen syntyperä vaatisi pitkän selityksen, joten jääköön se toiseen kertaan.

        Jumalan nimen väärin käyttäminen on tietysti väärin, käskyissä sitä ei kuitenkaan ole.

        Jeesus antoi esimerkkejä Jumalan nimen oikein käyttämisestä. Hän mm, rukoili Jumalaa nimeltä ja puhuessaan Jumalalle hän sanoi: " Ja minä olen
        tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla
        sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

        En halveksi lutherin oppia, mutta kun suoraan sanon, niin se poikkeaa monessa kohdin Raamatusta. Lutherhan oli yksi Jumalan kieltäjä kun hän kielsi Jumalan nimen käytön, tosin kierosti, kauniin sanakääntein.

        Miten ymmärrät Tapio 522, Jumalan nimen turhan käytön ja kenelle sinä ositat rukouksesi ja kiitoksesi. Täytyyhän kohteella olla nimi, aivan samoin kuin lähettäisit kiitoskortin postitse. Nimenhän sinä siihen liittäisit.


      • töööt
        Tapio 522:lle kirjoitti:

        Lutherin katekismus kääntää 2:n käskyn näin : "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Alkuperäinen hebreasta käännetty kuuluu näin:" Älä pidä muita jumalia.

        Nämä kaksi merkitsevät ihan eri asioita ja Lutherin käännöksen syntyperä vaatisi pitkän selityksen, joten jääköön se toiseen kertaan.

        Jumalan nimen väärin käyttäminen on tietysti väärin, käskyissä sitä ei kuitenkaan ole.

        Jeesus antoi esimerkkejä Jumalan nimen oikein käyttämisestä. Hän mm, rukoili Jumalaa nimeltä ja puhuessaan Jumalalle hän sanoi: " Ja minä olen
        tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla
        sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

        En halveksi lutherin oppia, mutta kun suoraan sanon, niin se poikkeaa monessa kohdin Raamatusta. Lutherhan oli yksi Jumalan kieltäjä kun hän kielsi Jumalan nimen käytön, tosin kierosti, kauniin sanakääntein.

        Miten ymmärrät Tapio 522, Jumalan nimen turhan käytön ja kenelle sinä ositat rukouksesi ja kiitoksesi. Täytyyhän kohteella olla nimi, aivan samoin kuin lähettäisit kiitoskortin postitse. Nimenhän sinä siihen liittäisit.

        "Alkuperäinen hebreasta käännetty kuuluu näin:" Älä pidä muita jumalia."

        Tämä tarkoittaa siis sitä että on muitakin jumalia.


      • Tottakai on
        töööt kirjoitti:

        "Alkuperäinen hebreasta käännetty kuuluu näin:" Älä pidä muita jumalia."

        Tämä tarkoittaa siis sitä että on muitakin jumalia.

        Onhan niitä, sadoittain ellei jopa tuhansittain. Hän joka sanoo olevansa YKSI ja ainoa oikea Jumala on luonut nuo kaikki tietysti, mutta miksi. Ehkä nämä muut jumalat ovat olleet hyviä jumalia joskus, mutta sitten langenneet.


    • ...

      Kyllä Jumala, millainen hän sitten onkin, on niin paljon yläpuolellamme että ei välitä meidän maan matosten pilkkaamisyrityksistä.
      Ei hän edes huomioisi sellaista.
      Ei Jumala ole meidän ihmisten kaltainen, annatte Jumalalle liiaksi ihmisten heikkouksia, kuten kostonhimon, sadistiset kostotoimenpiteet jos ei osaa olla mieliksi.

      • Jumala on armollinen

        >> jos ei osaa olla mieliksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe