älykkyys: diplomi-insinöörit, lääkärit, juristit, ekonomit

Mikko E-A b-raudoitt

Minua kiinnostaa, minkä porvarillisen alan akateemiset ovat älykkäimpiä:
-diplomi-insinöörit
-lääkärit
-juristit
-ekonomit

Itse olen teknisesti koulutettu ja olen luontaisesti matemaattisesti, loogisesti, muistillisesti, kielellisesti, filosofisesti ja musikaalisesti suuntautunut. Tunnen alallani paljon henkilöitä, jotka ovat käyneet matematiika- ja fysiikkaolympialaisissa. He ovat olleet melkein kaikki teknillisen fysiikan teekkareita. Toisaalta muistan, että 80-luvulla sähkötekniikkaan, kemian tekniikkaan, tietotekniikkaan, tuotantotalouteen ja tekniilliseen fysiikkaan päästäkseen tarvittiin melkeinpä 9.5 keskiarvo lukiosta ja kympit matikasta ja fysiikasta. Mutta teknillisillä aloilla on mielestäni täydellisiä idiootteja, esim. vuoriosastolla. He ovat tyhmiä esim. valtiotieteellisten ja ekonomituttujeni mukaan. Itse olen vähän samaa mieltä. Häpeän typeriä teekkareita/DI:tä.

Tulee kysymys: miten on esim. DI:den, lääkäreiden, juristien ja ekonomien laita älykkyydessä. Voiko heitä laittaa järjestykseen ja millä mittarilla? En tarkoita mittarilla numeroita vaan jotain yleisempää.

9

1008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalkkuna Bass Vocali

Mielestäni juuri DI-puolella älykkyyshaitari on erittäin laaja. Mainitsemillasi koulutusohjelmilla tosiaan on paljon kympin oppilaita, jotka myös vuorovaikutuksessa ovat fiksuja. Toisaalta vaikkapa Oulun yliopistoon pääsee opiskelemaan tekniikkaa, kunhan osaa välttää pyrkiä saranapuolelta sisään. Loppujen lopuksi tekniikka alana vaatii monipuolista älykkyyttä
      -matematiikka
      -logiikka
      -kieli: matematiikkahan on kielipeliä; kiinankieliset DI:t ovat kovaa valuuttaa
      -muisti: en osaa muuta sanoa kuin sen, että monet tuntemani teekkarit/DI:t ovat muistihirviöitä.

Käsittääkseni juristin pitäisi optimiolosuhteissa olla kaikessa yleissivistynyt. Toisaalta kerran yhdessä palaverissa yksi juristi oli aivan pallo hukassa, kun otin käytännön kannalta esiin homotopia-säännön. Melkein kävi sääliksi.

Lääkärin työ on erittäin spesifistä, ja se vaatii paljon ulkomuistia, mutta ei hirveää päättelyä.

Tämä on yllättävä tieto: yksi tietotyöasiantuntija luokitteli tutkijan, opettajan ja insinöörin ammatit vaativaksi tietotyöksi, mutta hän ei noteerannut lääkäriä eikä juristia samaan kastiin.

Toinen tieto: USA:ssa on 1-10-asteikko ammattien vaativuustasoista luku- ja kirjoitustaidon mukaan. Ykkösinä olivat insinööri, tiedemies ja asianajaja, mutta ei lääkäriä.

Itse olen ollut sen verran lääkärien kanssa tekemisessä, että en osaa pitää sitä ammattia niin vaativana kuin vaikkapa yleisesti ottaen loogisen suunnittelijan ammattia.

Terveisin,

Sidi,
      Kalkkuna Bass Vocalist

• Syntynyt filosofiksi

Kyllähän lääkärit ovat älykkäimpiä, ajatellaan vaikkapa molekyyligenetiikkaa. Lääkärien pitää hallita pääsykokeissa kemia, biologia ja fysiikka. Sitäpaitsi insinöörit pelkäävät lääkäreitä

• Jore -90
        Syntynyt filosofiksi kirjoitti:

Kyllähän lääkärit ovat älykkäimpiä, ajatellaan vaikkapa molekyyligenetiikkaa. Lääkärien pitää hallita pääsykokeissa kemia, biologia ja fysiikka. Sitäpaitsi insinöörit pelkäävät lääkäreitä

Olen juristiopiskelija. Se on Sankariammatti!! Aion liikejuristiksi. Ei millään pahalla, mutta DI:t: köyhät kyykkyyn. Esikuvani on edesmennyt Prof. Klami.

• DI_TkL_TkT
        Jore -90 kirjoitti:

Olen juristiopiskelija. Se on Sankariammatti!! Aion liikejuristiksi. Ei millään pahalla, mutta DI:t: köyhät kyykkyyn. Esikuvani on edesmennyt Prof. Klami.

Sankariammatti tai ei. mutta suurin osa tuntemistani juristeista on täysin onnettomia näppäryyttä yms. käsien taitoja vaativissa jutuissa. Asunnossa ei osata tehdä pieniä korjaustöitä, tai osata vaihtaa autonrenkaita. Vaikka rahaa onkin teettää hommat muilla niin yleissivistykseen kuuluu muutakin kuin että osaa soveltaa lakikirjojen pykäliä.

• DIDIDIDIdaa
        Syntynyt filosofiksi kirjoitti:

Hmjaa.. Insinöörejäkin on kaikenkarvaisia. Entisajan kansakoulupohjalla käytännön oppineet ns. metsäteknikotkin (siis metsätyönjohtajat) ovat saaneet insinööritittelin nykyään!
        Laskisin DI:t hieman eri kategoriaan kuin tavalliset insinöörit. Me emme ainakaan pelkää lääkäreitä niinkuin sinä.

• entässs

leikki, laulu, piirrustus??? Minä pidän niistä ;)))) Kaikista kuivinta lienee juristien homma.

• Toinen totuus

Älä turhaan vuori-insinöörejä morkkaa. He ostavat halvalla tai saavat jopa ilmaiseksi Suomen mineraalivarannot, lyövät kaivosten tulot ulkomaille rekisteröityjen yhtiöitensä kassoihin ja jättävät kaivosten paskat veronmaksajien kontolle. Minusta siitä tyhmyys on kaukana.

Ekonomit ja valtiotieteilijät ovat vain kateellisia.

• pikkueero

Suurin osa diplomi-insinööreistä on älykkäitä.

• Ekonoomi1

Ekonomina voin sanoa, että meitä on laidasta laitaan. On matemaattisesti suuntautuneita ja sitten täysiä humanisteja sekä kaikkea siltä väliltä. Osa on todella fiksua porukkaa, mutta osa taas ei mielestäni edes ansaitsisi ekonomin titteliä.

Tunnen parhaiten matemaattisesti suuntautuneita ekonomeja, ja voin sanoa, että joukossa on myös todella teräää porukkaa. Ekonomeilla on mielestäni yleisesti ottaen paremmat sosiaaliset taidot kuin esimerkiksi luonnontieteilijöillä, poikkeuksia on tietysti tässäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe